Ytterligare en fantastisk produkt!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Ytterligare en fantastisk produkt!

Inläggav Nefilim » 2006-03-17 09:46

8) Kombinera dettamed ormolja+ormsalva! Allvarligt. Kan verkligen detta påverka välljudet? Tillverkare av dylika produkter lever på alla som påverkas av vilseledande marknadsföring! Huga vilka priser på dessa säkringar!

http://www.fatwyre.com/FATWYRE/fatwyre/ ... prods.html
Senast redigerad av Nefilim 2006-03-17 09:54, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2006-03-17 09:49

Oj har en Nefilim nedstigit till oss dödliga från den tolfte planeten??
:wink:

Ursäkta ot.

Detta om säkringar kanske en tekniskt bevandrad kan svara på? Det finns ju särskilda hifisäkringar att köpa bla ganska billigt från kinesiska Xindak. Gör dessa verkligen någon nytta??

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-17 09:51

Pinnen:

Jag vågar redan nu gissa svaret. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2006-03-17 09:53

Jo. Magkänslan säger mig att det inte spelar någon som helst roll men det kan ju finnas någon teknisk poäng med det. Kanske. Eller..??

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-17 09:59

Känns som att sätta lågprofil F1-däck på en amazon... intuitivt känns det som om det finns fler och värre felkällor än säkringar som har en elak resonans, dåligt ljud etc; som tex kallödningar, dåligt inställd bias, oxiderade kontaktytor etc etc. De guldplätterade kontaktytorna kanske är trevligt, men att smörja in kontaktytorna med smörjande kontaktolja gör samma sak. Guldet kan tom få annan metall att börja reduceras pga ädelmetallkedjan och gud vet vad.

Som sagt, det känns som det där med däcken på Amazonen.. de är nog fina och bra. Men det luktar dyr suboptimering för alla konsumenter. Det förändrar inte faktumet att det fortfarande är en Volvo. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-17 10:18

Det är aldrig trevligt att blanda olika material i kontaktytorna.

Datorminnen med guldpläterade stift som placerats i kontakter med tenn/vad tusan som helst som inte är guld på kontaktytan slutar ibland fungera just av samma orsak som V-8 nämner....

Skall säkringar användas är det nog viktigare att se till att det är god kontakt i alla lägen oavsett vilken typ av säkring som används.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-17 10:22

nefilim:

Nja, kan man ju göra, men det är svårt att läsa när man blundar. :wink:

Nu vill jag inte säga att de inte har ngn nytta alls. De kanske funkar jättebra. Men, om de skulle göra en jätteskillnad så undrar man ju huruvida välgjord konstruktionen i apparaten är? Som ingenjör-jävel så blir man lite misstänksam när sådana här prylar faktiskt gör skillnad.

Jag tillåter mig göra följande liknelser: en fender elgitarr är eg en riktig skitgitarr, men ändå SKALL den göras på så sätt, annars är det ingen Fender. Det finns de som hävdar att en Harley Davidson inte är en Harley Davidson pga att den numer funkar jättebra och har mkt högre nivå på konstruktionerna än de hade förr. Detta är kanske ngt att fundera på.

Jag vill inte jävlas med de som älskar egenartad, märklig hifi genom att säga att deras grejjer är medvetet felkonstruerade. Jag är en av dem, med min svaghet för gammal japs-stärkeri och Carlsson-högtalare.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-17 10:26

Säkringar? Använder ni sådant? Dom ställer bara till problem och går sönder å så.

Riktiga män äter inte paj, dricker inte vin, använder inte säkringar, installerar antivirusprogram och liknande fjolligheter 8)

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-03-17 10:35

Køp mina svaravde, solida kopparpluggar istællet. Håller garanterat 100A konternueligt och +1000A i topparna. Inget trams som i lænken ovan som ballar ur redan vid 10-16A.

Fast dom (lænkade sænkringarna) var ju inte så dyra. Troligen gjorda i ganska små antal (handgjorda i tyskland, stæmmer det så ær priset lågt. Dyrt med arbetskraft i tyskland).

Før øvrigt førstår jag inte varfør det alls diskuteras om sækringar och sånt har påverkan på ljudet. Skulle møjligen vara det som næmns ovan i trden om att guldbelægga ena delen av kontakten men køra den andra som tenn eller koppar eller nåt... Snabbare oxidering om "Audiofil-sækringar" alltså.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-03-17 11:15

Har man sådana säkringar så blir ljudet tio gånger bättre. :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-17 11:18

mats skrev:Har man sådana säkringar så blir ljudet tio gånger bättre. :)

Självklart, speciellt om man använder vassa högtalarkablar är det bra med en guldplätterad super säkring :D
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-03-17 11:20

The_Man skrev:

Självklart, speciellt om man använder vassa högtalarkablar är det bra med en guldplätterad super säkring :D

The man jag har ingen aning, jag skämtade. Men du har rätt att di vassa högtalakablarna ger mumma för musiken
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-17 11:21

mats skrev:
The_Man skrev:

The man jag har ingen aning, jag skämtade. Men du har rätt att di vassa högtalakablarna ger mumma för musiken

Skämtade jag också........ :D
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-17 11:28

Självklart, speciellt om man använder vassa högtalarkablar är det bra med en guldplätterad super säkring

Det finns slipmedel för vassa kablar!! :D

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-03-17 11:45

Nefilim skrev:Självklart, speciellt om man använder vassa högtalarkablar är det bra med en guldplätterad super säkring

Det finns slipmedel för vassa kablar!! :D

Tja de heter ju Sword :lol:

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-03-17 12:03

Max_Headroom

Jag kör med en packe 50-öringar i koppar. Den "säkringen" har aldrig ballat ur. Kan ytterligare förbättras genom att man löder ihop dem.
Det blir mer "solid core" så så att säga. Inga elektronhopp här inte.

Mvh

Återgå till Generellt om hifi