Vad är största drivkraften - musiken eller apparaterna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vem är du?

Jag har min anläggning för att kunna spela mina älskade fonogram/min älskade musik!
77
55%
Jag har mina fonogram för att kunna spela min älskade hifi-anläggning, med alla sina fina tillbehör!
10
7%
De är i princip lika stora delar av min hobby. Jag känner samma passion för apparaterna som till musiken.
53
38%

Antal röster : 140

Användarvisningsbild
IngOehman

Vad är största drivkraften - musiken eller apparaterna?

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 17:16

Nu tycker jag att det är dags för en enkät igen! :P

Frågan som skall redas ut statistiskt är:

-Han faktiskt-deltagaren sin anläggning för att kunna spela sina fonogram (alltså är musik-människa)?
Eller,
-Har faktiskt-deltagaren sina fonogram för att kunna spela sin anläggning (alltså är apparat-människa)?

Obs: Inga värderingar inbegripes i frågeställningen.

All entusiasm är ju en "från gudarna given inspiration", och den ena glädjen är lika mycket värd som den andra! Det som gör någon lycklig är värdefullt.

Men ändå kan man vilja veta hur folk ser på sitt hifi:ande. Jag undrar det.

Den som tycker att det nästan kommer på ett ut :? (som alltså har svårt att väga alternativen mot varandra), har fått ett eget svarsalternativ. :P

Vh, iö

----------

FÖRTYDLIGANDE:

Alternativ 1 betyder INTE att man struntar i hur det låter. Det betyder snarare att man bryr sig väldigt mycket om återgivningen - för musikens skull!
Kort sagt: Att man har sina fonogram i åtanke när man vill hem och spela.

Alternativ 2 betyder INTE att man är helt ointresserad av musiken, Det betyder bara att man funderar på, och glädjs mera av, apparatena än av musiken.
Kort sagt: Att man känner det som att man skall "hem och spela sin anläggning".

Alternativ 3 betyder som alla förstår att man tycker det är svårt att välja vilken som dominerar av de två känslorna.
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-17 17:46, redigerad totalt 3 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-17 17:20

Jag röstade på alternativ 3, jag är nog ganska apparatfixerad om man ska vara en smula självkritisk :oops:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-17 17:23

Alternativ 1 8)

Men det är ju roligare när de låter bättre än man hört tidigare.
Men det där med passion för några apparater måste jag nog motvilligt erkänna, men jag delar det förhoppningsvis inte till så mycket som 50% vill jag tro. :wink:
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-03-17 17:25, redigerad totalt 1 gång.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 17:24

Fachinerande Rydberg!

Statistiken så här långt fachinerar mig också. Jag hade trott en lite annorlunda fördelning.

Ännu så länge är det bara en som tycker som jag (16% av de röstande). :o

Måste nog rösta nu, så det blir i varje fall två...

Vh, iö

- - - - -

PS. Förtydligande:

Alternativ 1 betyder INTE att man struntar i hur det låter. Det betyder snarare att man bryr sig väldigt mycket om återgivningen - för musikens skull! Alltås: Att man har sina fonogram i åtanke när man vill hem och spela.

Alternativ 2 betyder INTE att man är helt ointresserad av musiken, Det betyder bara att man funderar på, och glädjs mera av, apparatena än av musiken. Alltså: Att man känner det som att man skall "hem och spela sin anläggning".

Alternativ 3 betyder som alla förstår att man tycker det är svårt att välja.

Jag tror jag flyttar upp detta förtydligande till förstainlägget också.
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-17 17:47, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-03-17 17:26

Alternativ 3 såklart! Tycker det är underligt att någon svarar annorlunda eftersom dom hänger på ett forum där det mesta snacket handlar om prylar.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-17 17:29

musik lyssnar man på
prylar snackar man om :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-03-17 17:29

Bidde alt. 3 för mig med.

Lider ju av en släng prylgalen, he hee.

/JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-17 17:29

Prylarna är vägen, musiken är målet. Det hindrar inte att jag blir lite förälskad i apparater som gör att jag får den där musikaliska kicken jag är ute efter.

Tärnström

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-03-17 17:29

Velade lite i svaret. Jag har grunkorna för att lyssna på musik primärt men jag bygger ju rörhäckar oxå så viss passion för anläggningen finns ju. Så det blev alt 3.

Fast det blir mer film än musik nuförtiden. :)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-17 17:30

Strauss skrev:Alternativ 3 såklart! Tycker det är underligt att någon svarar annorlunda eftersom dom hänger på ett forum där det mesta snacket handlar om prylar.

Ser man det så är alternativet IÖ röstade på det självklara :wink: (dvs. alt.2) Jag var själv nära att kryssa i det alternativet...
kanske borde gjort det igentligen.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-17 17:30

Yepp lite, men kanske ändå inte.

Det är ju nått visst att spela en japansk trumma bara för att det går, det är ju inte så att det är något jag skulle digga i walkmannen. Sådant är ju ett exempel på när man använder fonogrammet för att spela sin anläggning.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 17:34

The_Man skrev:
Strauss skrev:Alternativ 3 såklart! Tycker det är underligt att någon svarar annorlunda eftersom dom hänger på ett forum där det mesta snacket handlar om prylar.

Ser man det så är alternativet IÖ röstade på det självklara :wink: (dvs. alt.2) Jag var själv nära att kryssa i det alternativet...

8O

Jag röstade på alternativ 1.

Jag tänker ofantligt mycket mera på mina fonogram och videogram än på min anläggning. Springer ju ibland flera timmar om dagen i CD-och DVD-affärer. :P (Spenderar säkert mindre än en timme i snitt i veckan i hifi-affärer.)

Jag har aldrig varit med minsta teknikintresserad. Apparaterna är ju bara ett bekymmer. :(
Utom förstås om de fungerar som man vill. Då kan man äntligen glömma dem! :P

Vh, iö

- - - - -

PS. Det har svängt över rejält förresten. Jag kanske inte är så ensam ändå... :)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-03-17 17:39

Svarade alt. 1 mest för att jag ju gillar att spela bra musik och ej gillar dålig musik som är bra inspelad. Jag lägger också mycket mer pengar på skivor än på apparater*.
Däremot är jag ju lite galen i att bygga saker själv och det är ett stort intresse, mest för att man hela tiden lär sig nåt.

Det är alltså två hobbies, ena är musik och andra att bygga saker. :)

*Fast jag måste ju erkänna att apparater också kan vara lite kul, t.ex. min gamla revox b77 eller thorens med sme-arm

Kanske borde ha röstat på nån blandning mellan 1 och 3... :)

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-03-17 17:40

Hade det varit musik eller teknik hade det kanske blivit 50-50 för min del. Apparaterna i sig däremot är inte så kul.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-17 17:42

Det är inte så underligt, man kanske hänger på fler forum än detta? Eller hur?

:mrgreen:

Det är ungefär som när jag "lärde" mig datorer, jag kunde nästan ingenting om dom men jag använde en Amiga för att styra synthar med. Den behövde man inte kunna så mycket för att kunna använda. Jag använde i princip bara två program, "Dr. T" och "Bars & Pipes Pro". Men så fick jag för mig att migrera till PC, hårddiskinspelning och Cubase kring 1997/98, och hrmm, det gick ju inte att få att fungera tillfredställande utan att man lärde sig minst sagt ganska mycket 8O

Nu fungerar det iaf, och på köpet kan man en massa om PC och dumma operativ :roll:

Något liknande är det alltså om man vill maximera sin fonogramupplevelse, det GÅR inte att undvika att lära sig en massa om hårdvaran bakom om man skall kunna göra förnuftiga köp. Att köpa den dyraste stereon kräver ju inte så mycket förnuft, men då måste man ju ha en tjock plånbok istället :?

MEN det primära är att fonogrammet skall låta så bra som möjligt med min budget, inte att apparaten i sig skall vara optimal, det är resultatet som räknas. På vissa fonogram kan tom en ytterst färgad återgivning vara den optimala, som på viss spretig metal där det behövs massor av tung bas. Mer än vad som är "Hifi".

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Vad är största drivkraften - musiken eller apparaterna?

Inläggav phon » 2006-03-17 17:48

IngOehman skrev:Den som tycker att det nästan kommer på ett ut :? (som alltså har svårt att väga alternativen mot varandra), har fått ett eget svarsalternativ. :P

Vh, iö

Precis vad jag röstade på, men inte för att jag hade svårt att väga alternativen mot varandra. Båda de första alternativen är fullgoda för mig.

Jag lyssnar gärna på mina kära phonogram i vilken anläggning som helst (nästan), för att jag gillar musiken.

Jag tycker samtidigt att det är otroligt stimulerande att pilla på högtalare och elektronik, även om jag kanske för stunden inte har nåt vettigt att lyssna på.

Tillsammans blir det då förstås 200 procent för mig, dubbel glädje att både kunna lyssna på phonogrammen och pilla på grunkorna.

Alternativ 3 alltså.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-17 17:52

IngOehman skrev:
The_Man skrev:

8O

Jag röstade på alternativ 1.

:oops: ......jag svarade för sent....det hade redan svängt åt ditt håll :wink: jaja..inte ens jag är fullkommlig :roll:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-17 17:55

Ja vad ska man välja. Musiken är ju det viktigaste men det behöver ju inte betyda att det är den största drivkraften för hifihobbyn. Jag hade klarat mig med sämre grejjer och fortfarande tyckt om och lyssnat lika mycket på musik.

Sedan hör det ju till att man är väldigt teknikintresserad i den meningen att man vill veta hur allt fungerar med elektronik, elektroakustik och akustik och man vill bygga högtalare och annat som låter bra. Varför jag är det tror jag inte har så mycket med musikintresset alls att göra. Finns ju massor med folk som är superintresserade av musik men inte bryr sig ett skvatt om hur bra den återges ljudmässigt hemma. Drar därför slutsatsen att det måste handla om två olika intressen för min del som råkat hitta en gemensam nämnare bara. Alltså ingen vidare drivkraft varken åt ena eller andra hållet. :)
Senast redigerad av Martin 2006-03-17 17:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-17 17:55

Mja, jag har ju mina fonogram och min anläggning för att jag dels ska få en illusion av verkliga ljud, dels för att jag ska lära mig att förstå akustik.

Fast musik är förstås kul det med... :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-17 17:59

Det finns apparter att bli kära i, Gromits Mark Levinson no39 är en sådan apparat. Vacker, bra och underbar att betjäna.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-03-17 18:09

IngOehman skrev:Springer ju ibland flera timmar om dagen i CD-och DVD-affärer. :P (Spenderar säkert mindre än en timme i snitt i veckan i hifi-affärer.)

Det där kanske är den korrekta mätningen för att komma åt svaret? Är din favvoaffär en musik- eller hifi-affär?

I så fall, vore jag musikmänniska, hifi-affärer beträder jag ytterst sällan. Jag har inget ärende där, jag är normalt nöjd med hemmaljudet.

Jag svarade ändå alt 3, men det beror mest på att jag just införskaffat Gradient-basar, så nu spelar jag dom snanare än musiken. Jag tenderar att glömma apparaterna efter något år. Senaste uppgraderingen var år 2000, så det är egentligen musiken som dominerarr. Fast just nu...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-03-17 18:12

Om jag hade varit huvudsakligen intresserad av musiken så misstänker jag att jag hade "suttit nöjd" med betydligt enklare hifi-prylar än jag har och ämnar införskaffa. Jag blir fånigt lycklig av apparaters prestanda, helt enkelt, oavsett om det är en bil med trimmad motor eller en uppsättning Ino Profundus Z-4...

Jag tycker dock det är ganska obehagligt att åka fort i en bil, eftersom jag är en feg liten stackare, och jag är dessutom miljövän och tycker att man skall låta bli att nöjesåka eller ha bilar som drar för mycket bensin. Så hifi-instresset blir en slags utlopp för mitt teknikintresse, och hade det bara varit för musikintresset så hade jag spenderat min tid på diverse musikforum, inte på faktiskt.se...

Jag röstade dock på alternativ 3, för nog är jag ju mycket intresserad av musikupplevelsen! Jag kan omöjligt rangordna dem. Jag tror att jag skulle ha kunnat sitta nöjd med ett helt annat tekniskt intresse, och få mina musikupplevelser genom enkel utrustning utan att det skulle påverka mitt välnefinnande i någon bestämd riktning.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-17 18:12

Kunde bara bli alternativ tre. jag har ju lagt ner tid/ekonomi på min anläggning genom åren än på musik.... och det har varit ett kul tidsfödriv ;-)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-17 18:13

Rydberg skrev:Det finns apparter att bli kära i, Gromits Mark Levinson no39 är en sådan apparat. Vacker, bra och underbar att betjäna.

Vänta nu, är det inte apparaterna som ska betjäna oss?

Tärnström

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-17 18:15

JTarnstrom skrev:
Rydberg skrev:Det finns apparter att bli kära i, Gromits Mark Levinson no39 är en sådan apparat. Vacker, bra och underbar att betjäna.

Vänta nu, är det inte apparaterna som ska betjäna oss?

Tärnström

Jo det också :lol:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-03-17 18:17

Njae alltså, musik är kul, men inget går ju upp mot ett sinussvep, som Svante så fint sagt det 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-03-17 18:29

Röstade på sista alternativet. När det lyssnas på musik är inte apparaterna i fokus men dom är en kul del i hobbyn.
Ska rummet också räknas som en apparat?
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 18:31

Njae... Det kan kanske vara som så, att långt ifrån att tycker det är kul att prata om musik, även om man älskar musiken. Eller vad tror du?

Vissa vill kanske bara lyssna på musiken. :P

Jag tror faktiskt att det för rätt många är så, att "deras musik" är en rätt privat grej.

Jag gillar förvisso att prata om musik (men inte alltid), men då helst tillsammans med den som spelat den för mig/dem man spelat musiken med/för. På samma sätt diskuterar jag gärna film. Så blir det ofta i någon av de filmklubbar jag driver/är med i, men helst i anslutning till att filmen visats.

Fast filmer är ju till sin natur "mera yta", och de är därför lättare att diskutera dem på ett forum än musik är. Musik vill man ju gärna ha upplevt tillsammans med den som man diskuterar den med, så man kan "peka" på det som är svårt att beskriva i efterhand. :wink:

På ett forum är det därför lätt att apparatpratet dominerar - även för dem vars apparatuppmärksam kommer via önskemålet att kunna återge musiken så väl att man blir nöjd.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-17 18:46

tre

Det är inte konstigare än att en pianist älskar sin flygel, ryttaren älskar sin häst, mannen älskar sin hustru...
Senast redigerad av Margaux 2006-03-17 18:46, redigerad totalt 1 gång.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-17 18:46

Musik är ofta svårare att prata om på ett givande sätt för att det är så otroligt subjektivt. Det är svårt att hitta gemensamma värden. Jag tycker ändå det är roligt att prata om musik med vissa, men man tröttnar fort på samtalet och vill hellre lyssna på musik istället. :)

När det gäller hifi och ljud så är det lättare att hitta gemensamma värden och mål och annars kan man ju alltid diskutera värdena. :)

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-03-17 19:05

Är det bara jag som har röstat på alternativ 2 :?:

Jag röstade så för att jag tycker att det är roligt att spela musik på mina hemmabyggda högtalare. Jag kan sitta och lyssna på musik som jag inte tycker är speciellt bra bara för att testa högtalarna. :)

Självklart så tycker jag om att lyssna på musik också men just nu är prylarna roligare. :)

Men hade jag fått den här frågan innan jag byggde högtalarna så hade jag svarat tvärtom.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 19:09

Undrar om alternativ 2:are verkligen för en så tynande tillvaro, eller om det är så att de som tillhör den gruppen (enligt sig själv) nedvärderar värdet (eller tror att andra gör det) av ett sådant sätt att tycka? :?

Trist isåfall. :(

Hoppas definitivt att ingen känner det så. Som jag ser det kan man se en motorcykelbyggarparallell :P :

1. Det finns dom som har kvar sin amotorcyklar länge, men som bygger om motorcyklarna för att det skall bli roligare att köra med dem. Detta utan att vara nämnvärt intresserade av varken själva motorcykeln, eller av att hålla på att bygga om den. De kan i själva verket tycka att det är skittrist att meka. :? Men älskar att köra med den efteråt! :P

2. Det finns också många som antingen köper ny motorcykel jämt och ständigt (för att bara köra några hundra mil med dem - bara för att få lära känna dem), eller som bygger sina motorcyklar nästan som rena konstverk, och som inte gör det alls på grund av drivkraften att få köra dem sedan. Jag känner till och med flera exempel på motorcykelbyggare som säljer sina projekt så snart de är klara med dem! :o

3. Sen finns det förstås en grupp mittemellan också, som gillar att köra, men som även gillar att köpa nytt ofta, och att bygga om och hålla på och dona, och som tycker att det är svårt att avgöra om de gillar det där donandet på grund av det man får uppleva på vägen efteråt, eller om det beror på att det helt enkelt är kul att dona.

Samma sak gäller där. Det är inte finare att tillhöra den ena gruppen än den andra!
Allt som gör någon lycklig är bra! :P

Jag, som tillhör även i motorcykelfallet grupp 1 (trots att min motorcykel genom åren har blivit väldigt ombyggd, fast nu är det många år sedan jag ändrade något), har rätt svårt att förstå att någon kan tycka att det är kul att meka och att bygga om. Men det betyder verkligen inte att jag inte respekterar dem som gillar att meka - jag nästan avundas dem, eftersom jag har så svårt att själv ta tag i den ombyggnader som jag vill helst "ska vara gjorda redan"... :oops:

Så jag förvånas lite när jag ser att det knappt finns några som "röstat in sig själva i grupp två" här på faktiskt.

Är det så få som tillhör grupp två i hifi-världen?
(Set tror jag knappast.)

Vill de som gör det, inte se det så?

Vill de som gör det och som ser det så, ändå inte berätta det? :o Kanske på grund av att man lever i tron att det inte är ett respekterat synsätt.
(Trots att röstningen sker anonymt.)

Eller har grupp-två folket lämnat faktiskt, på grund av att inriktningen på diskussionerna så ofta sker med återgivning som huvudmål?

Vh, iö

- - - - -

Förtydligande av parallell:

Skaffa ständigt ny/bygga om motorcykel - skaffa ny/ändra på sin hifi-apparatur.

Köra motorcykel - lyssna på musik.
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-17 19:27, redigerad totalt 1 gång.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-03-17 19:13

hmm var nyfiken på forummjukvaran och testade om man kan man rösta flera gånger vilket gick utmärkt :? Ni kan plocka bort ett par röstningar på alt 2 :oops:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 19:20

Det trodde jag var omöjligt? När man röstat får man ju bara se resultatet.

Snälla administratörer: Tag bort dessa röster.

Hur många av dina röster är falska, Michael2?

Vh, iö

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-03-17 19:25

Jag röstade sant på alternativ 3

Sen är jag osäker på om jag gjorde 2 eller 3 falska röster på 2an.

Ber om ursäkt för tilltaget men jag trodde också det var omöjligt. Jag kunde helt enkelt backa med webläsaren och rösta på nytt. Blev så förvånad att jag är osäker på hur många gånger jag testade men 2 eller 3 inte mer.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 19:28

Kommer du ihåg hur många som röstat 2 innan du gjorde det?

Jag minns inte om det var en eller två. Efter var det fyra i varje fall.

Vh, iö

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-03-17 19:31

Det var nog bara 1 före mig så då har jag nog gjort 3 falska. :oops:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-17 19:34

Mikael2 skrev:Det var nog bara 1 före mig så då har jag nog gjort 3 falska. :oops:

Hur gjorde du? :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-17 19:34

:) Alternativ 2! Ja detär ju kul att ha något att pyssla om. Något att ha i sina tankar! Lite som en förälskelse! :D

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-03-17 19:39

Morello skrev:
Mikael2 skrev:Det var nog bara 1 före mig så då har jag nog gjort 3 falska. :oops:

Hur gjorde du? :wink:

Jag bara backade med webläsaren och skickade in en ny röst. Kan det fungera om webläsaren inte uppdaterar sidor automatiskt? Jag har aldrig sett fenomenet på min PC. Detta hände på min Mac/Firefox som jag använder när jag ligger i soffan :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-17 19:48

Är det någon mer än jag som känner att frågan är konstig och inte identifierar sig med någon av alternativen? Frågan bygger ju på att antingen musikintresset är drivkraft åt hifiintresset eller tvärtom. Jag känner inte att det är på varken det ena eller andra viset. Jag är både intresserad av musik och ljud/teknik men vet inte alls om det är lika delar, väldigt svårt att svara på.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-03-17 19:50

Testade i en annan omröstning nu också och det går bra att backa och rösta på nytt även med min PC (Firefox webläsare).

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-03-17 19:55

Martin skrev:Är det någon mer än jag som känner att frågan är konstig och inte identifierar sig med någon av alternativen?

Nej. Det är bara du som känner så.

Skämt o sido. Tycker inte frågeställningen var antingen eller. Snarare hur mycket åt vilket håll intresset går.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-17 19:57

Analogier brukar inte hålla och jag tycker lika gärna man kan göra följande analogi:

Motorcyl <-> Musikinstrument

Åka hoj <-> Musicera (spela instrument)

Titta på MC-sport(tex på TV) <-> Lyssna på musik

Meka hoj <-> Mixtra med sitt/sina instrument. (byta mickar i guran, putsa på flygeln etc.)

Frågan är vad analogierna är bra för? :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-17 20:00

Nej det är inte det jag tycker är konstigt. Det är det frågan handlar om. Alltså att den bygger på att det ena beror av det andra i båda fallen.

Jag tror det är extremt ovanligt att någon primärt lyssnar på musik för att höra hur anläggningen och apparaterna låter. Jag känner inte till någon som resonerar så. Nästan alltid är det ett musikintresse som ligger parallellt med hifiintresset.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-03-17 20:19

Det blev 1 även om jag, som vissa vet, är väldigt intresserad av sakers "egenvärde". För mig är prylarna och fixandet med dessa ett nödvändigt ont som jag trots allt måste engagera mig i för att kunna gå vidare till målet. Lite som jag har för mig att jag läst IÖ uttrycka det om att den tekniska förfiningen bara är en trist väg till målet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 20:20

Martin skrev:Är det någon mer än jag som känner att frågan är konstig och inte identifierar sig med någon av alternativen? Frågan bygger ju på att antingen musikintresset är drivkraft åt hifiintresset eller tvärtom. Jag känner inte att det är på varken det ena eller andra viset. Jag är både intresserad av musik och ljud/teknik men vet inte alls om det är lika delar, väldigt svårt att svara på.

Det är ju ett typexempel på 3, ju. 8O

Det alternativet är ju till för just dem som inte kan svara på om 1 eller 2 stämmer bäst.

Jag citerar mig själv från första inlägget:
iö skrev:Den som tycker att det nästan kommer på ett ut :? (som alltså har svårt att väga alternativen mot varandra), har fått ett eget svarsalternativ. :P

Alternativ 3 betyder som alla förstår att man tycker det är svårt att välja vilken som dominerar av de två känslorna.

Vh, iö

- - - - -

PS. Egentligen får man inte skriva "alternativ 3" om man vill vara grammatikalisk.
Detta eftersom alternativ betyder "en av två", eller "den andra".
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-17 20:29, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 20:21

Mikael2 skrev:Testade i en annan omröstning nu också och det går bra att backa och rösta på nytt även med min PC (Firefox webläsare).

Nu när vi vet att det går så kan vi kanske komma överens om att inte göra det. :wink:

Det förstör ju hela grejjen med att köra omröstningar. :(

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 20:24

Fast å andra sidan antyder både StefanA och nefilim att de röstat på alternativ 2, så det är nog trots allt två som skall bort.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-17 20:30

IngOehman skrev:
Martin skrev:Är det någon mer än jag som känner att frågan är konstig och inte identifierar sig med någon av alternativen? Frågan bygger ju på att antingen musikintresset är drivkraft åt hifiintresset eller tvärtom. Jag känner inte att det är på varken det ena eller andra viset. Jag är både intresserad av musik och ljud/teknik men vet inte alls om det är lika delar, väldigt svårt att svara på.

Det är ju ett typexempel på 3, ju. 8O

Det alternativet är ju till för just dem som inte kan svara på om 1 eller 2 stämmer bäst.

Jag citerar mig själv från första inlägget:
iö skrev:Den som tycker att det nästan kommer på ett ut :? (som alltså har svårt att väga alternativen mot varandra), har fått ett eget svarsalternativ. :P

Vh, iö
Ok, då litar jag på dig och röstar på 3. :) Men jag tycker fortfarande inte om formuleringarna riktigt. Förstår varför så få röstat på 2 tex då det låter som att man inte är intresserad av musik. Dessutom vet jag ju inte om jag känner "samma passion för musiken som för apparaterna". Troligtvis känner jag mer passion för musiken men fortfarande har ett stort intresse för tekniken runt apparaterna och det är ju lite skillnad.
Senast redigerad av Martin 2006-03-17 20:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2006-03-17 20:30

Röstade på Alt. 3

Märkligt det där. När man en gång i tiden investerade i sin första "bättre" anläggning så var man definitivt en Alt 1:a.
Det tog däremot inte alls lång tid efter de första hifi-inköpen, innan man förvandlades till en Alt 2:a. Musik inköptes allt mer sällan, utan alla besparingar gick uteslutande till "uppgraderingar". För bara något år sedan så hade jag garanterat klickat i Alt 2.

Nuförtiden känns musiken som det mer väsentliga igen. Jag har aldrig spelat så mycket skivor som jag gör i nuläget. Men en ren musikälskare kan jag fortfarande inte kalla mig. Därav Alt 3 :)

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2006-03-17 20:31

IngOehman skrev:
Alternativ 3 betyder som alla förstår att man tycker det är svårt att välja.

För mig blev det alternativ 3 men inte p.g.a. att jag inte vet.

Jag tycker om att skapa egna saker som bygga egen förstärkare och högtalare, och till dessa får jag stor förkärlek, men samtidigt är det också en stor njutning att lyssna till en bra ljudåtergivande anläggning.

Och bäst är när jag kan förena båda, dvs. att jag njuter av musiken samtidigt som jag känner stor tillfredsställelse att det är mina egna konstruktioner som också återger musiken njutningsfullt. :)

mvh Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 20:37

Kort sagt: Du har svårt att välja mellan de två! :wink:

Det betyder inte att du inte "vet". Jag har inte skrivit ett ord om att inte veta. Du har röstat precis som jag hoppades att sådana som upplever det som du beskriver det, skulle göra. Du har alltså förstått frågan perfekt!

Morello skrev:Analogier brukar inte hålla och jag tycker lika gärna man kan göra följande analogi:

Motorcyl <-> Musikinstrument

Åka hoj <-> Musicera (spela instrument)

Titta på MC-sport(tex på TV) <-> Lyssna på musik

Meka hoj <-> Mixtra med sitt/sina instrument. (byta mickar i guran, putsa på flygeln etc.)

Frågan är vad analogierna är bra för? :lol:

Analogier är till för att skapa en parallell till något som kanske flera kan relatera till, eller som andra kan relarera till. Eller som alla kan relatera till - men som erbjuder ett nytt perspektiv som inte är skadat av gamla innötta dumma värderingar från hifi-världen.

Den som presenteras för en analogi bör alltså försöka förstå den, inte försöka missförstå den. Att missförstå är alltid mycket enkelt (det kan alla som försöker) men helt meningslöst. :?

Testa om du kan förstå den istället. :P

Ledtrådar:
1. Sätt människan i centrum!
2. Respektera de givna ämnena för parallellen (hifi-anläggningsägarens värld kontra motorcykelägarens värld).
3. Blanda inte in nya paralleller (musikerns värld).

Då ser du nog parallellen, förstår den och ser varför den nämndes. Kanske. 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2006-03-17 20:53

Men jag tycker att jag vet! :wink:

3:e alternativet löd: De är i princip lika stora delar av min hobby. Jag känner samma passion för apparaterna som till musiken.

..alltså det att jag vet att båda är lika stora delar av min hobby, det ena utesluter inte det andra, jag har nämligen ingen passion till apparater som sådana om jag t.ex skulle gå köpa ett par jätte fina o bra högtalare o förstäkare etc. så skulle jag inte känna något speciellt inför apparaterna och då skulle jag valt alternativ 1, men nu när jag kan bygga eget och har konstruktion som hobby så passar alternativ 3 mig ypperligt! :D

mvh Michael

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-03-17 20:58

IngOehman skrev:Analogier är till för att skapa en parallell till något som kanske flera kan relatera till, eller som andra kan relarera till. Eller som alla kan relatera till - men som erbjuder ett nytt perspektiv som inte är skadat av gamla innötta dumma värderingar från hifi-världen.

Men nu är vi ju på ett Hifi/musik-forum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 20:59

Precis! :P

Därför blev det en motorcyklägarparallell!

---

Och Mko: Visst, men vem har sagt att du inte vet?

Jag undrar eftersom du specifikt nämnde att det inte beror på att "du inte vet". Har någon sagt att alternativ 3 är för dem som inte vet? :o

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-17 21:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2006-03-17 21:00

nl1970 skrev:
IngOehman skrev:Analogier är till för att skapa en parallell till något som kanske flera kan relatera till, eller som andra kan relarera till. Eller som alla kan relatera till - men som erbjuder ett nytt perspektiv som inte är skadat av gamla innötta dumma värderingar från hifi-världen.

Men nu är vi ju på ett Hifi/musik-forum.

...som också är till viss del ett DIY forum! :wink:

mvh Michael

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-17 21:02

Jag håller delvis med, ju mer man tänker på det deto mer inser man att man oftast inte förstår grunden för människans drivkraft åt det ena eller andra hållet. Jag tycker det är kul att lära mig tekniken runt ljudåtergivning och bygga lite grejor, men även spela musik själv, och lyssna på andra som spelar. Däremot är jag väldigt ointresserad av att trycka på blanka knappar och vrida på sköna volymkontroller på apparater.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 21:03

Det låter som om du är en 1, eller är du en 3?

...som också är till viss del ett DIY forum!

mvh Michael

Jajamensan!

Därför gör den som tycker lika mycket om att fippla med prylarna (köpa nytt, ändra, bygga eller meka), som man uppskattar att lyssna på musiken, helt rätt i att rösta 3!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-17 21:05, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-03-17 21:03

JTarnstrom skrev:Prylarna är vägen, musiken är målet. Det hindrar inte att jag blir lite förälskad i apparater som gör att jag får den där musikaliska kicken jag är ute efter.

Tärnström

Instämmer!
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 21:05

manger skrev:
JTarnstrom skrev:Prylarna är vägen, musiken är målet. Det hindrar inte att jag blir lite förälskad i apparater som gör att jag får den där musikaliska kicken jag är ute efter.

Tärnström

Instämmer!

Det låter som om ni är ettor båda två.

Eller vad tyckte ni själva?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-17 21:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-17 21:06

Någon mer än jag som fått en känsla av att en del medlemmar vid forumet varken är intresserade av musiklyssning eller hifi-apparater(på teknisknivå eller prylnivå), men använder forumet som en kanal för "chatt" och umgänge via internet. Inget fel i det; bara en reflektion. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 21:07

Jag har inte upptäckt någon sådan person.

Vh, iö

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-17 21:23

IngOehman skrev:
manger skrev:

Tärnström

Instämmer!

Vh, iö

Jodå, solklar etta.

Tärnström

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2006-03-17 21:30

IngOehman skrev:Kort sagt: Du har svårt att välja mellan de två! :wink:

Ok, du har rätt så till vida att jag vill inte välja bort något av det som för mig är kära hobbys lika väl som jag inte vill välja bort några andra hobbyn för den delen heller och här slutar alla likheter.

Men du skrev så här i din första post:

IngOehman skrev:Den som tycker att det nästan kommer på ett ut (som alltså har svårt att väga alternativen mot varandra), har fått ett eget svarsalternativ.

så om du ser riktigt noggrant i min första post så har jag inte svårt att välja mellan alternativ 1 & 2, men det beror på om jag ska låta min "andra" hobby få råda, jag menar att jag har inte alls svårt att välja o det var detta jag menade att jag vet också om. :D

Nu blev valet alt.3 därför att jag värdera min elektronik o skapar hobby som inte har direkt med audio nödvändigtvis att göra, jag gjorde alltså ett val sett ifrån mitt perspektiv mera än kanske hur du hadde tänkt det? :P

mvh Michael
Senast redigerad av MKo 2006-03-17 21:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2006-03-17 21:32

IngOehman skrev:Det låter som om du är en 1, eller är du en 3?

...som också är till viss del ett DIY forum!

mvh Michael

Jajamensan!

Därför gör den som tycker lika mycket om att fippla med prylarna (köpa nytt, ändra, bygga eller meka), som man uppskattar att lyssna på musiken, helt rätt i att rösta 3!

Vh, iö

Oj här går det fort i tråden ikväll, men YES, vi är överens! :D

mvh Michael

PS. Ta mina tolkningar med en gnutta salt! :P

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 21:53

Jag tycker att resultatet från omröstningen så här långt är mycket intressant.

Jag tror numera att Faktiskt-deltagarna INTE är representativa för ett medelsnitt av alla HiFi-människor. :o

Tror jag startar en omröstning i morgon också, som nystar lite vidare...
Då tror jag att jag riktar in mig mera på återgivningsaspekten. (Fick just en flash back... Har jag startat en sådan tidigare någon gång?)

Allt nog och medan: Den här rösttråden får förstås fortgå. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-03-17 21:56

Finns omröstningar på HF? Skulle vara kul att se skillnaden, eller likheten :D
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 22:39

Om det blir väldigt olika resultat kan det förstås också bero på huvuddelen av de typ 2 som finns här är för blyga för att säga det. Jag tror ju tyvärr att det finns enstaka som ser ned på typ 2, och då kan det kännas mindre kul att räkna sig det. :(

Några hade dock modet, all heder till er! :P

Fast å andra sidan är ju röstningen anonym, om man inte väljer att säga något, så...

Eventuella typ 2 som finns på hifi-forum kanske är modigare? Då är det svårt att veta om en eventuell större andel röster beror på det, eller på att de verkligen är flera räknat i %.

Det är förstås svårt att dra några slutsatser överhuvudtaget från omröstningar som folk både kan välja att tala osanning i, och dessutom välja att inte rösta i alls. :?

Så man får nog mest se dem som en kul grej. :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-17 22:44

Morello skrev:Någon mer än jag som fått en känsla av att en del medlemmar vid forumet varken är intresserade av musiklyssning eller hifi-apparater(på teknisknivå eller prylnivå), men använder forumet som en kanal för "chatt" och umgänge via internet. Inget fel i det; bara en reflektion. :)

Den känslan är befogad, jag har också fått den i några enstaka fall.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-03-17 22:48

IngOehman skrev:
manger skrev:

Tärnström

Instämmer!

Vh, iö

OK då...

Musik är underbart! Men pianist som jag varit så vet jag att instrumentet måste fungera klanderfritt, annars infinner sig inte magin...
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-03-17 22:50

lasselite skrev:Finns omröstningar på HF? Skulle vara kul att se skillnaden, eller likheten :D

Är frågan densamma så går det att jämföra. Tror inte att jag har sett någon liknande fråga där.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-17 23:08

Alternativ 3 så klart. Visar en FE-test att man kan komma närmre originalet, så ska anläggningen bytas, eller va? :?

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-17 23:12

Ragnwald skrev:Alternativ 3 så klart. Visar en FE-test att man kan komma närmre originalet, så ska anläggningen bytas, eller va? :?

är det inte bättre att försöka få ett bra ljud istället för att försöka få det låta som original?(originalljudet är ju tydligen under all kritik enligt några trådar här på faktiskt) :D

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-03-17 23:13

Jag röstade ju 1 gång på alt 3 och några gånger på alt 2 så omedvetet är jag nog en 2:a. Jag tycker nog egentligen att prylarna är roligast. Jag diskuterar sällan musik utan nästan bara prylarna. Gör vi inte det på dessa forum? Det var för att diskutera prylar jag startade hififorum.nu i alla fall när magasinet la ner diskussionerna. 8)

Det är sällan jag kan sitta och njuta av musik nån längre stund utan att tänka på vad som kan "tweakas" eller om det kanske skulle låta bättre i circle surround eller med några andra högtalare. :oops:

Det förstör en del av upplevelsen, jag avundas de som bara njuter av musiken/filmen utan en tanke på grejorna.

Ingvar kan vara lugn, jag ska bara rösta en gång i fortsättningen om nu inte mjukisalternativen väger över förståss :wink:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-17 23:15

Självklart är det prylarna! När man ser på detta! :P

Bild

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-17 23:19

Ehh :?: Jag kanske menade denna?!
:?:

Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-17 23:25

Ragnwald skrev:Alternativ 3 så klart. Visar en FE-test att man kan komma närmre originalet, så ska anläggningen bytas, eller va? :?

Njae... Det duger inte som argument för alternativ 3.

Dessutom vet jag inte om det är F/E-lyssning du menar nr du skriver "F/E-test"? (ett "F/E-test" kan ju vara vilken mätning som helst, med eller utan betydelse för hur något uppfatts med öronen.)

Att bry sig om anläggningens återgivning betyder hur som helst inte att man är intresserad av apparaterna som något annat än musikförmedlare. Snarare betyder det att man är intresserad av dem som just musikförmedlare, det vill säga är intresserad av musiken främst. Man är ju som typ1 intresserad av att apparaterna skall fungera för det de är avsedda (att återge musiken man har på sina fonogram).

Låt mig hursomhelst påminna om ett stycke från första inlägger i tråden:

iö skrev:Alternativ 1 betyder INTE att man struntar i hur det låter. Det betyder snarare att man bryr sig väldigt mycket om återgivningen - för musikens skull!
Kort sagt: Att man har sina fonogram i åtanke när man vill hem och spela.

Frågan om man tillhör 1 eller 3 kan bara röstaren själv avgöra.

Om man känner att intresset för apparaterna beror nästan uteslutande av att man vill höra musiken genom dem, så är man nog 1. Även om det leder till att man bryr sig väldigt mycket om apparaterna på grund av att man vill att de skall återge musiken så bra som möjligt.

Men om man dessutom tycker att apparaterna är intressanta i sig, som apparater, kan man vara 3.

(Och tycker man att apparaterna är det dominerande intresset, och upplever att man i sitt eget medvetande "lyssnar på sin anläggning" när man spelar, snarare än lyssnar på musik, så är man typ2.)

Jag tror faktiskt att det är rätt lätt för de flesta att "känna" hur de närmar sig hifi-intresset.

Den som, som jag, är typ 1 vet det nog rätt bestämt tror jag. Det känner man ju hur det riktigt spritter i kroppen när man kommer hem med senaste skörden fonogram, och bara väntar på att få spela dem och träda in i deras olika världar... :P

Vh, iö

- - - - -

PS. Däremot tror jag det kan bli svårare att dela upp grupperna 1 och 3 imorgon... :?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-17 23:32

:D Naturligtvis är detta den största drivkraften!!!

Bild

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-17 23:36

Fy på dig nefilim...besudla denna ädla tråd med snask och vämjelse :?
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-03-17 23:38

Vem provar Bladelius denna gången?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-03-17 23:42

Sanny_X skrev:Vem provar Bladelius denna gången?

Det var en "STORTEST" vilket innebär flera provare, Bryngelsson, Meyer-Lie och Johansson.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-17 23:47

sanny_x

Blandar du inte hip Mifi&Musik med High Fidelity? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-03-18 00:02

Mycket möjligt, är det någon skillnad? :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-03-18 01:52

Solklar etta!

Jag vill lyssna på musik och njuta av upplevelsen så mycket som möjligt. Vilka apparater jag använder för detta är tämligen ointressant så länge de gör sitt jobb. Att byta apparater för sakens skull är mig helt främmande. Något enstaka felköp (=stod inte ut med ljudet) och en pensionerad CD-spelare har varit upphov till mina byten. I övrigt har det enbart handlat om kompletteringar.

Jag har däremot tvingats uppbåda ett visst apparatintresse för att få en susning om vilka komponenter som kan tänkas vara köpvärda. Till min glädje har jag dock funnit att skillnaden i möjligt välljud mellan rimliga pengar och riktigt stora pengar är relativt marginell (om man bortser från stoort ljud i stoora rum och det sista djupet i basåtergivningen).

Sedan andra hälften av -80-talet har jag kanske lagt ner totalt 40 Kkr (i varierande penningvärden) på hifi-prylar. En del nytt och en del begagnat. Detta gör att jag idag sitter med tre anläggningar. En inte så tokig till mina syntar och datorer, en ganska bra i vardagsrummet och en riktigt trevlig i gillestugan.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2006-03-18 01:55

IngOehman skrev:Den som, som jag, är typ 1 vet det nog rätt bestämt tror jag. Det känner man ju hur det riktigt spritter i kroppen när man kommer hem med senaste skörden fonogram, och bara väntar på att få spela dem och träda in i deras olika världar... :P

Så här känner jag mig precis också faktiskt! :)

En fråga bara, du som konstruerar egna jätte fina ljudåtergivare, hur känner du när du utvecklar och/eller lyssnar till en just färdig utvecklad högtalare som blivit lyckad?

Finns det något uns av tillfredsställelse att du lyssnar på en skapelse du lyckats få fram gott resultat, eller är det helt bortslaget... dvs, du ställer det nya högtalar paret på sina platser men lyssnar först en annan gång när själva intresset för att enbart avnjuta musik infinner sig?

Ja, vad säger konstruktören själv? :)

Obs! Jag har inga baktankar utan är rent nyfiken, själv om och när jag konstruerar något så är jag ute efter den ultimata sanningen/korrektheten vilket innebär att jag inte skulle hålla på "tweaka" i vanlig mening som en del audiofiler håller på, för när jag nått resultatet jag satt upp som mål så är jag färdig o då är det bara ren musik njutning som gäller. Dock till en början skulle jag känna stor tillfredsställelse över en lyckad konstruktion som dock skulle avta med tiden förståss.

Du får kanske hitta på ett special alternativ till mig som jag kan rösta på? :P

mvh Michael

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2006-03-18 02:00

Nefilim skrev:Ehh :?: Jag kanske menade denna?!
:?:

Bild

Hah.. :lol: finns ju en viss liknelse mellan bilderna! :P

mvh Michael

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-03-18 08:46

Solklar 2:a. Jag är pryltokig och fullständigt älska elektroniska prylar :oops: Vi får se om det vänder nu när man hittat rätt när det gäller högtalare. Visserligen har det redan börjat vända men prylarna är roliga 8)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-03-18 11:39

Margaux skrev:tre

Det är inte konstigare än att en pianist älskar sin flygel, ryttaren älskar sin häst, mannen älskar sin hustru...

Flygeln och hästen förstår jag, men du tappade mig med det där sista. Kan du förklara den analogin? Eller var det ingen analogi?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-03-18 11:49

Jag funderade ett tag på det här.

Jag är visserligen fascinerad av apparater i allmänhet men jag tycker å andra sidan att det är urtråkigt att sitta och jämföra CD-spelare till exempel.

Och att jag använder en Philips-CD 160 från 1987 borde väl säga en del. Jag byter inte apparater bara för att ha en nyare om jag inte märker någon signifikant skillnad (men om jag hade haft råd så skulle jag ha köpt en 668 förstås :wink:) jag tycker till och med det är lite kul att CD-spelaren är så gammal.

Jag kan förstås inte låta bli att tänka på och glädjas över att jag nu har så bra högtalare, men om jag inte fick spela musik på dem, vad skulle jag då ha dem till?

Sinussvep. :wink:

Nä jag röstar på alternativ 1

Även om jag tycker det är intressant med maskiner så är det ju roligt just för att man kan göra saker med maskinerna, annars är de ju meningslösa.

Vh :P

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-03-18 12:02

Har man en bra återgivning blir så mycket mer musik rolig. Nästan alla musik är fantastisk live därför att skapandemomentet är så magiskt. Är återgivningen bra så finnns det goda möjligheter att få återuppleva detta magiska ögonblick när musiken "blir till". I detta läge förskjuts mina kriterier en aning och jag njuter på ett annat plan än om jag bara lyssnar på min favvo musik. Till och med "hifi-tingel-tangel" kan vara njutbart :)
ett bra rum!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-18 15:15

När du skriver det där kommer jag av någon outgrundlig orsak att tänka på hur mycket jag ogillar när de som är ansvariga för produktionen av CD-fonogram inte öppnar reglarna någon sekund (eller mera) innan musiken börjar. :x

Jag talar nu om akustisk musik förstås.

Jag tycker det är ett avskyvärt missdåd att låta ljud-flödet starta i samma ögonblick som första tonen gör det. :evil:

Man skall förstås tona in atmosfären helst minst 4 sekunder i förväg, så tonerna startar från konserthusmiljön :P , och inte från ett vakuum. :?

Vh, iö

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-03-19 01:00

IngOehman skrev:Man skall förstås tona in atmosfären helst minst 4 sekunder i förväg, så tonerna startar från konserthusmiljön :P , och inte från ett vakuum. :?

Absolut! Och gärna låta konserthusklangen hänga kvar några sekunder efter det att musiken slutat, så att klangen hinner dö ut riktigt också. De (alltför få) skivor jag har där man tillåter detta, tillför helt klart en extra dimension till musiken.

Hälsn. Michael

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-19 01:10

Det där sista saknar jag nog ofta mer än introt...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-20 08:22

Jag är nog mer en intro-sucker. :) Speciellt om det är inspelat i en kyrka med precis hörbara gatuljud (kanske en spårvagn) och ett svagt susande.

De där sekunderna innan första tonen sätts an är andlösa.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-03-20 09:19

Jag svarade førsta alternativet. Men jag fuskar med høgtalarbygge och førstærkarbygge, men det ær av mera tekniskt intresse. Nær det gæller førstaære har jag varit tvungen att bygga sjælv eftersom markanden inte klarar av att bygga en apparat med dom funktioner jag vill ha.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-03-20 09:59

IngOehman skrev:När du skriver det där kommer jag av någon outgrundlig orsak att tänka på hur mycket jag ogillar när de som är ansvariga för produktionen av CD-fonogram inte öppnar reglarna någon sekund (eller mera) innan musiken börjar. :x

Jag talar nu om akustisk musik förstås.

Jag tycker det är ett avskyvärt missdåd att låta ljud-flödet starta i samma ögonblick som första tonen gör det. :evil:

Man skall förstås tona in atmosfären helst minst 4 sekunder i förväg, så tonerna startar från konserthusmiljön :P , och inte från ett vakuum. :?

Vh, iö

Jag håller absolut med!
Det första spåret på en Cd skulle kunna vara ett par minuters upptagning innan själva spelningen då man hör lite sorl och stolar som flyttas för att få med lite ambiens i inspelningen. När sedan själva musiken börjar vid spår 2 är det då lättare att förstå inspelningen och varför det låter som det gör. Det första spåret kan man ju då också hoppa över om man vill.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-20 10:32

Det är mer givande att förbättra stereon på en komponent än att köpa en skiva till, för då kommer alla skivor att låta "bättre", så det känns mer relevant att tänka apparat - trots att det är skivorna det gäller.

Roligare att snickra baslådor än att gå och bläddra/trängas i musikaffären också.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-20 10:34

Almen skrev:(kanske en spårvagn)

flirt med hetsporren??
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-20 11:27

Nattlorden skrev:
Almen skrev:(kanske en spårvagn)

flirt med hetsporren??
Haha, nä faktiskt inte. :)

Min favorit i det avseendet är Lucy van Daels inspelning av Bachs violinsonater och -partitor i en kyrka i... tjaa, är det månne Rotterdam? Härlig ambiens, i alla fall, med ett hörbart trafikbrus.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-20 11:32

stereotypen skrev:Det första spåret på en Cd skulle kunna vara ett par minuters upptagning innan själva spelningen då man hör lite sorl och stolar som flyttas för att få med lite ambiens i inspelningen. När sedan själva musiken börjar vid spår 2 är det då lättare att förstå inspelningen och varför det låter som det gör. Det första spåret kan man ju då också hoppa över om man vill.

Haha, det låter ju alldeles lysande! :)

Jag har en live-DVD med King Crimson, där första spåret är en helt statisk bild över publiken mot scenen och man ser folk irra omkring litet och leta efter sina platser. Sedan kommer Robert Fripp in och kör sina soundscapes för loopad gitarr i typ fem minuter, och först därefter kommer hela bandet in och kör skiten ur japanerna.

Det får faktiskt den effekten att rummet liksom presenteras först.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-03-20 12:11

Precis, man hinner komma i rätt stämning innan musiken börjar flöda. Detta tycker jag tillför en extra dimension i lyssnandet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-20 13:05

När det gäller att väga irritationen av närklippta starter mot närklippta slut, så tycker jag det är viktigt att ha med i ekvationen att närklippta starter är mycket vanligare. :(

Sluten har ju nästan alltid med en efterklingingssvans, så även om man skulle öska sig mera, så är det i praktiken sällan så illa stympas som starterna.

Vh, iö

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-03-20 17:03

Jepp, helt klart är det viktigt att få lyssna in rummet några sekunder. Då får man ju en chans att "infinna sig" så att säga.

Varje spår ska också få tona ut helt i rummet, och inte snabbt fejdas ned. Det är respekt för musiken och lyssnaren tycker jag.

Mvh

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2006-03-21 22:31

MKo skrev:En fråga bara, du som konstruerar egna jätte fina ljudåtergivare, hur känner du när du utvecklar och/eller lyssnar till en just färdig utvecklad högtalare som blivit lyckad?

Finns det något uns av tillfredsställelse att du lyssnar på en skapelse du lyckats få fram gott resultat, eller är det helt bortslaget... dvs, du ställer det nya högtalar paret på sina platser men lyssnar först en annan gång när själva intresset för att enbart avnjuta musik infinner sig?

Obs! Jag har inga baktankar utan är rent nyfiken, själv om och när jag konstruerar något så är jag ute efter den ultimata sanningen/korrektheten vilket innebär att jag inte skulle hålla på "tweaka" i vanlig mening som en del audiofiler håller på, för när jag nått resultatet jag satt upp som mål så är jag färdig o då är det bara ren musik njutning som gäller. Dock till en början skulle jag känna stor tillfredsställelse över en lyckad konstruktion som dock skulle avta med tiden förståss.

mvh Michael

Knuffar upp frågan! :)

mvh Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-22 23:29

MKo skrev:En fråga bara, du som konstruerar egna jätte fina ljudåtergivare, hur känner du när du utvecklar och/eller lyssnar till en just färdig utvecklad högtalare som blivit lyckad?

Jag har inga projektplaneringar eller tidplaner, eller ens någonsin en idé om att något projekt skall bli verklighet.

Därför är det så, att en högtalare inte kan vara annat än lyckad om den blivit färdig. Är den inte lyckad så är den ju inte färdig.

Hur jag känner? Stolt i bästa fall. Fast å andra sidan känner jag ju till alla de tjugo gånger fler projekt som lades ned för det gick inte att få dem användbara räknat med min egen kvalitetsmall, så så mycket att vara stolt över finns egentligen inte. De som lyckas är ju alltid hjälpta av lyckliga omständigheter.

Som sagt, utan att använda dem är det omöjligt att ens veta om de är färdiga. För det mesta tar det ju många år att utveckla de system som alls blir färdiga, och det normala är dessutom att de är klara i minst något halvår innan jag inser att de verkligen är det.

Njae... För mig är det trots allt alltid musiken som är objektet, så jag tänker inte så mycket på varken högtalarna eller någon annan del av kedjan när jag lyssnar. Tänker jag på tekniken är det ju ett tecken på att något är fel, och för det mesta när det händer, så beror det på att jag sitter och lyssnar på någon annans konstruktioner. 8)

Vh, iö

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2006-03-25 01:24

Valde Alt. 1

Inte för att jag uppnått den nivå på återgivningen hemma som jag är nöjd med, det finns en hel del som skulle kunna bli bättre, utan valet av alt. 1 är mer utav ett lyssnarfilosofiskt ställningstagande, eller hur man nu ska uttrycka det. Anläggningen är helt enkelt ganska ointressant jämfört med musiken. Utan bra musik och film finns det ingen anledning för mig att optimera ljudåtergivningen, tack och lov finns det massvis med bra musik och film, mer än vad man hinner med att höra och se på till och med.

Jag lägger ner klart mer tid på att kolla upp ny musik och få tag i rätt skiva än att fundera på vilka nya hifiprylar jag vill införskaffa. Möjligen funderar jag ganska mycket på hur jag ska få till rumsakustiken bättre, men det blir mest inget annat än funderingar då pengar till kostsamma akustikingrepp lyser med sin frånvaro just nu... :cry:

Fast jag har fortfarande råd att då och då införskaffa en och annan skiva/dvd-film, och det är nog ändå det viktigaste.

Nattlorden skrev:
Roligare att snickra baslådor än att gå och bläddra/trängas i musikaffären också

Hallå vilken tid lever du i? :wink:
Jag står nästan aldrig i skivaffären och trängs (har nog dessutom aldrig upplevt trängsel i en skivaffär, åtminstone inte de senaste åren).
Nej nuförtiden finns det ju en massa bra skivsajter som säljer massvis med begagnade skivor (och nya förstås). Nästan varje gång jag besöker skivaffärer blir jag besviken över deras dåliga utbud och deras (oftast) höga priser. Av alla de skivutgåvor jag har hemma som är svåra att få tag idag har jag nog handlat 95 % av dem på internet. Och tack vare fildelningen kan man ofta få tag i och lyssna igenom intressanta skivor ordentligt hemma före köp. Internet konkurrerar enkelt ut skivaffärer när det handlar om skivköp för min del. Utbudet, priserna och enkelheten är oslagbart.

Återgå till Generellt om hifi