Köpa sub!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DenVetgirige

Köpa sub!?

Inläggav DenVetgirige » 2003-11-18 11:50

Hejsan. Jag funderar på att skaffa en subbas till mina redan grymt bra Amphion Argon 2, det fattas liksom litta där nere. Det jag funderar över är Rel Quake 150e?, Infinity Kappa sub, Rega vulcan (har rega stärkare och cd). Dessa är mina huvudkandidater, men jag söker så att säga "second oppinions". Vad vet ni om dessa alternativ?Finns det bättre för samma pengar 6-10000? Billigare?

Tillägg, tänkte köpa begagnat.
Belive noting, no matter where you read it, or who said it,no matter if I said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense.

Budda.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Köpa sub!?

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-18 13:51

Du får gärna köpa någon av mina två JM Lab Chorus SW700 resp Cobalt SW800. Den lilla är med 11-tumsbas och den större med 13 tum. De är egentligen inte använda utan är f d demoex. De ser dock ut att vara tämligen oanvända. Dock utan kartonger. Manualerna och annat finns förstås. Jag skulle gärna bli av med dem då de stått i min lägenhet ca ett år nu, och de känner behov av att hamna i någons hem där de kommer till användning. De finns numera i nya versioner med ett "s" på slutet, ser dock mycket lika ut de som jag har.

Pris lilla: 3000 kr (nyp: mellan 5000 - 6000) körsbär

Pris stora: 6000 kr (nyp: mellan 10000 - 11000) körsbär

"Nya" SW800s:
http://www.focal-jmlab.fr/gb/home/cobaltS/sw800s.htm

"Nya" SW700s:
http://www.focal-jmlab.fr/gb/home/chorusS/csw700s.htm

Finns för provlyssning i Stockholm, hör gärna av dig.

/Johan

Användarvisningsbild
DenVetgirige

Inläggav DenVetgirige » 2003-11-19 11:05

Tack johan, men jag bor i malmö, samt att jag igår lånade hem en Rel Quake (den lilla) och det lät jävulskt bra! Så det blir nog ett inköp på den. Att en sån liten sak kan spela så bra, det var de jävligaste...
Belive noting, no matter where you read it, or who said it,no matter if I said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense.

Budda.

Användarvisningsbild
patrikpolly

Inläggav patrikpolly » 2003-11-19 12:46

Har du köpt än?

Gillar Velodynes Subbar...lyssna på dem också om du kan.

bara ett tips

Septon tar hem Velodyne tror jag

Driver butiken HiEnd of Sweden i Stockholm

http://www.hiend.se

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-19 14:45

Denvetgirige, tänk på att REL aldrig har några högpassfilter på sina basmoduler för sidosystemen. Därför vinner du inget i ljudtrycksförmåga på sidosystemen. Det du kan göra isåfall är att använda en de aktiva delningsfiltren i en hembioförstärkare. Dock är de ganska dåliga i många fall, men är hyfsade på bl a Denon, HK, och Outlaw.

Användarvisningsbild
DenVetgirige

Inläggav DenVetgirige » 2003-11-19 21:03

Tack för tippset, men jag vet ej vad högpassfilter innebär, eller vad du försöker att informera mig om. Men jag är tacksam om du utvecklar lite, är ganska grön på det här... mvh DV

Budda.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2003-11-19 23:24

Med högpass menas att man filtrerar bort basinformationen från sidosystemet. Då slipper de högtalarna "anstränga sig" med att försöka spela bas. Då kan systemet som helhet spela starkare. (för att inte sidosystemet bottnar när det försöker spela djupbas)

Användarvisningsbild
DenVetgirige

Inläggav DenVetgirige » 2003-11-24 11:59

Ok, tack för den förklaringen. Jag köpte Rellen, och jag är mycket nöjd!! Det första jag tänkte var, det är ju så här det skall låta! :D Har den bara på lite, så att den precis märks. Där den ska märkas där märks den! Alltså, i mina öron är en Rel Quake (minstingen) ett ypperligt komplement till mina Amphion Argon 2. Bästa betyget en kombination kan få är väl att man "sitter nöjd", och det är precis vad jag gör. DV

Budda.

Återgå till Generellt om hifi