Är upplevd kvalitet viktigt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Finish?

Det yttre får vara hur det vill, bara inte höljet är strömförande!
7
12%
Nja det får inte se ut hur som helst. Rent och helt duger för mig.
11
19%
Jag köper ingenting som ser ut som vilken vanlig plastig stereopryl som helst. Lite högre standard kräver jag!
32
56%
Jag är hyperestet och granska varje detalj utav det visuella. Båda design och materialval.
7
12%

Antal röster : 57

Användarvisningsbild
Patrik_B

Är upplevd kvalitet viktigt?

Inläggav Patrik_B » 2006-04-29 20:13

Bryr ni er om känslan och finishen på era hifi-apparater?

(Att det känns som om dom kommer hålla i evigheter.
Att mekaniken är hyperprecis och knäpptyst på cd-spelarna.
Att grejorna helt enkelt ser ut och känns som "a $1000000 bucks"!)

Hoppas ni kan tolka mina "överdrivna" svarsalternativ.
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2006-04-29 20:17

Det enda alternativet som jag ser det fattas ju :roll:
Prestanda ljudmässigt ska vara bra + utseende ska vara bra.
Hur kunnde du missa detta alternativet :wink:
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni.

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2006-04-29 20:21

Personligen vill jag att känslan skall vara klart över medel. Jag är allergisk mot plastiga cd-drivar som surrar och rasslar. Mekanisk precision är som balsam för själen. :)

Sedan kan jag även låta mig förföras utav apparater som är byggda med tjocka frontplåtar i aluminum och en känsla av att dom kommer hålla i 200 år.

Efter att ha läst ett par år på faktiskt.se så tror jag att det för genomsnittsmedlemen är viktigare med fina prestanda än tilltalande yttre. Men hur ligger det egentligen till med den saken?
Mvh
Patrik Berglund

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-29 20:27

Jag vill nog att det skall kännas rätt, trots att jag nog vet att det inte tillför ett dugg för ljudet i de flesta fall..

Det blev alternativ tre.

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2006-04-29 20:30

reeltoreel skrev:Det enda alternativet som jag ser det fattas ju :roll:
Prestanda ljudmässigt ska vara bra + utseende ska vara bra.
Hur kunnde du missa detta alternativet :wink:

Givetvis vill vi väl inte ha något som låter illa!
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
martinfor

:

Inläggav martinfor » 2006-04-29 20:37

Det hänger väl ofta ihop tycker jag. För att få ut bra ljud krävs det kvalitet på bygget, vanligt plastrappel duger sällan för att få välljud. Så byggkvalitet, ljudkvalitet går väl hand i hand. Sen så kan man diskutera de tråkiga formaten på så gott som alla apparatlådor. Har knappt hänt nåt med den designen sen hedenhös tider. Eller är det månntro en konservativ marknad för konservativa konsumenter??? Som flitig forumgäst så tycker jag att det ligger en del sanning i det!!!
Senast redigerad av martinfor 2006-04-29 20:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-04-29 20:38

Visst gillar jag hög finish och ett estetiskt yttre, för att inte tala om ett välgjort inre, fina komponentval, snygg kabeldragning mm men när sen börsen skall fördelas väljer jag utan tvekan en fulare apparat om jag vet att den presterar bättre än den snygga!

Jag har för närvarande bara tre stereokomponenter med högre än vanligt finish:

1. Slutsteget: Crown D-150A; ljuvlig retrodesign och ett chassi som ser ut som om hela chassiet är karvat ur ett stycke aluminium, gigantiska silverfärgade lytar, tung nätdel, dubbel mono-konstruktion och påkostade slutstegstrissor från Motorola. Slutsteget är litet, obetydligt större än ett Quad 405, men väger ändå 13Kg! Det kan man förstå, eftersom det dubblar sin effekt kontinuerligt i 4 Ohm vid full bandbredd och < 0,01% dist.

2. CD/DVD-spelare: Sony DVP-NS900V; den finaste DVD-spelaren dom någonsin släppte i QS-serien med en smak av ES-serien. Dubbla nätdelar, ringkärnetrafo, knäpptyst, snabb, riktiga reläer som klickar tydligt när man manövrerar knappar(military grade typ). Tjock aluminiumfront och ganska tung för att vara en CD/DVD. Låter mycket bättre när den blivit varm efter ett par timmar(typisk high-end egenskap!), jag svär inombords varje gång sambon varit och stängt av den helt!

3. MC-trafo: Technics SH-305MC; liten och blytung, känns som ett stycke helt massiv metall, amorphous metall i trafon ger extremt låg dist, unik konstruktion som inte finns någon motsvarighet av - sådana trafos går helt enkelt inte att köpa längre!

Resten är vanlig midfi, tyvärr, men tillsammans låter det bra :)
Senast redigerad av xeizo 2006-04-29 20:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2006-04-29 20:39

Givetvis vill vi väl inte ha något som låter illa!

Nä så klart,va dumt.
Isf vill jag ha mina grejor byggda som kassaskåp,det ger förtroende för produkten samt ger mig en gedigen känsla för min grej.
Mao så behöver jag inte fundera över div,missljud från min cd-spelare för exempel.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-04-29 20:43

Funkis är något som faller mig i smaken.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-29 21:11

Hmm... Ja och nej. Jag vet inte vad det är som styr, egentligen, men vissa saker kan jag nästan sätta värde på att de är lite plastiga, som någon sorts anti-snobberi liksom. Jag vet ju att plastigheten inte spelar någon roll för ljudet (i en del fall iallafall). I andra fall kan jag tycka att tex fanér är fult, bara för att jag vet att det är sån där ful MDF under. Nä riktigt trä ska det vara. Fast inte MDFen syns tycker jag att det är fult. Lite IKEA på något sätt.

Konstigt det där med vad man tycker, det följer inte alltid logiken. Lite som språk, nästan. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-29 21:11

nl1970 skrev:Funkis är något som faller mig i smaken.

:D Och jag är helt anti-funkis, det är fuuult! :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2006-04-29 21:17

För att ta ett exempel.
En gammal fet pioneer,onkyo,akai,technics,eller annan pryl från mitten av 80-talet ger mig vällustiga rysningar,även om dom ibland inte låter perfekt.
Skulle någon bygga en förstärkare i den stilen idag skulle jag utan tvekan köpa den,under förutsättning att den var välljudande.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-04-29 21:31

Fick bli tredje alternativet trots att jag ofta kör hembyggda rörsteg utan låda, endast ett par träklossar under :)

Det är snyggare än plastiga saker tycker jag 8)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-04-29 21:37

Röstade på alternativ 3, jag tycker bättre om välbyggda apparater likt mina Bryston.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-04-29 21:40

Svante skrev::D Och jag är helt anti-funkis, det är fuuult! :D

Men det funkar ju :D
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-30 00:52

nl1970 skrev:
Svante skrev::D Och jag är helt anti-funkis, det är fuuult! :D

Men det funkar ju :D

:D ja, alltså prylarna ska vara funkis, men inte funkis, liksom.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-04-30 02:21

reeltoreel skrev:För att ta ett exempel.
En gammal fet pioneer,onkyo,akai,technics,eller annan pryl från mitten av 80-talet ger mig vällustiga rysningar,även om dom ibland inte låter perfekt.

Håller med!! Kanske eftersom hifi-intresset vaknade nån gång då tidigt 80-tal.... plus musiken! Human Leauge! Jean Michel Jarre! etc :D

Annars vill jag gå ännu längre - jag vill ha en anläggning som rent estetiskt stämmer väl med min musiksmak. Idealet vore om Designers Republic (de som ligger bakom Warp-looken) utformade den. Eller kanske nåt med goth/synth-känsla... Utbytbara fronter kanske vore nåt? :D ena dagen Iron Maiden, nästa dag Pink Floyd!

Neutralt/minimalistiskt är kanske bäst, men gärna med en viss inriktning....

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-04-30 03:06

Jag gick igenom anläggningen bit för bit:

Denon 1802+Dn600F båda har en fin finnisch med metallfront. Inget spektakulärt - som med många saker som enstaka kostar mer än min anläggning.
NAD-slutsteg av alla de sorter är alltid NAD-slutsteg. Har en aura av funkis - tilltalar vissa och är jävligt balla i många avseenden!
Regaskivspelaren ser fin ut och ska väl vara helt ok som jag förstått det - har aldrig letat fram några guldkorn i mina vinylinköp.
Luxman receivern köptes bara för att den kändes så jävla stabil och var så sjukligt snygg! :D

Resterande delar är inte uppkopplade - och därmed oviktiga.

Tja, klart att det är bra prestanda på en del av grejerna - men helt klart arbetar jag med att ta bort de jag inte trivs med! Tre blev mitt svarsalternativ..

/J
admin

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-04-30 08:03

Var ingen som passa in perfekt men alt 3 var närmast. Det som är viktigast är kvalite på ljudet/bilden från apparaten, men jag har absolut inga som helst problem att lägga EXTRA pengar, för likvärdig kvalite, om det yttre är finare.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-04-30 09:34

Någonstans runt alternativ 3, kanske 3.4 :)
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2006-04-30 11:16

Jag tycker nästan det är charmigt om prylen ser lite förjävlig ut. Jag skulle aldrig betala extra för att en förstärkare skall ha en tung, fräst metallfront. Bockad, lackerad plåt går precis lika bra.

Högtalare däremot är en annan historia.
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-04-30 11:34

Spelar ingen roll. Är inte finish och design som jag vill så gömmer jag prylen, alternativt bygger om.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-30 12:44

Belker skrev:Spelar ingen roll. Är inte finish och design som jag vill så gömmer jag prylen, alternativt bygger om.

helt klart....skönast anläggning måste ju vara en CC från ino....gärna helt och hållet osynlig....fast med gryyyym kapacitet....

kan lova att nåt sånt blir det absolut när jag bygger nytt

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-04-30 13:45

Tungt stilrent välljudande och funktionellt är vad jag vill ha. :)
Så lite plast och rappel som det möjligt går att få.
Metall och trä är vackrare än plast.
Och det känns som om att en apparat med metall eller trä frontar/kabinett är något som har mer själ och som ger mig en känsla av ett gediget hantverk.

/ Mats E.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-04-30 14:15

Kvalitet skall vara exakt den nivå av funktionsduglighet som användaren och/eller kunden förväntar sig, varken mer eller mindre. Dvs rätt kvalitet. Det är ju grundstenen i all god konstruktion. Resten är egentligen bara extrakarameller som skall locka kunder i kvantitet eller av en viss grupp för att profilera sig; rigiditet, funktionalitet (utöver det som krävs för funktion), tyngd, utseende etc.

edit:
Men om man talar om kvalitet i termer av utförande osv så föredrar jag spartansk funktionalism. Och VU-mätare givetvis. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-05-01 10:24

I.I.L.G.I.I.G
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
RolandM

Re: Är upplevd kvalitet viktigt?

Inläggav RolandM » 2006-05-01 10:55

Patrik_B skrev:Bryr ni er om känslan och finishen på era hifi-apparater?

Jag uppskattar egensinnig design, form och känsla, men samtidigt vill jag ha bra ljud till bra pris, när detta förenas så blir det köp. :) Jag är mycket förtjust i min Alchemist Axiom med borstad aluminum och volym samt ingångsväljare i guldöverdragen metall. :) Köpt ny för 3 500 SEK men den ser ut som 13 500 SEK. :) Låter lika förföriskt som den ser ut.

Tycker mycket hi-fi ser tråkig ut idag med plastfronter, plastknappar. Rektangulära lådor i stort sett likadana.

Hälsar
Roland

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-05-01 13:07

RolandM skrev:Jag är mycket förtjust i min Alchemist Axiom med borstad aluminum och volym samt ingångsväljare i guldöverdragen metall. :) Köpt ny för 3 500 SEK men den ser ut som 13 500 SEK. :) Låter lika förföriskt som den ser ut.

Fast den looken kan det bli för mycket av också .... Jag menar när fler tillverkare kör med samma design.
Jag hade en Linx Nebula en gång i tiden. Udda sak med svart front med touchknappar. Läckert.
Tittade på en italiensk rörförstärkare i körsbär och valnöt och knappar som såg ut som tangenter. Läckert men bakstycket såg ut som en gammal 40-tals rörradio med masonit och sketna kontakter.

När jag själv bygger vill ha det originella - design. Är alltid och letar konstiga saker man kan hysa in förstärkare i, eller konstiga saker man kan ha till rattar.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-01 13:14

soundbrigade skrev:När jag själv bygger vill ha det originella - design. Är alltid och letar konstiga saker man kan hysa in förstärkare i, eller konstiga saker man kan ha till rattar.
Skall bli spännande att se vad du hittar till mina delningsfilter 8O 8) :wink:

Jag gillar verkligen retro. Inget mer än det som behövs. Fanns en anledning till att min första seriösa förstärkare vasr en Rotelkombo utan balans eller ljudjusteringsmöjligheter :-)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-05-01 13:27

Kaffekoppen skrev:Jag gillar verkligen retro. Inget mer än det som behövs. Fanns en anledning till att min första seriösa förstärkare vasr en Rotelkombo utan balans eller ljudjusteringsmöjligheter :-)

Till T-förstärkaren hade jag hittat en burk där det legat ostfyllda oliver, men den var tillknycklad.
Till ditt delningsfilter ....
Jag har hittat en sådan här låda hemma:
Bild
Bild
Lite för traditionellt kanske men sååå praktiskt.

En dröm vore att bygga en "helrysk" förstärkare med udda djäkla ryska rör GU-29/6N6P/6N2P ... och hysa in den i en tradionell "rörlåda" men lacka den djupröd med hammaren och skäran så det såg ut som den var draparerad av sovjetiska flaggan ...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-01 14:41

Ser ju kanon ut :-)

pss... ta massa kort så gör jag en tråd om det sedan...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-05-01 14:47

Kaffekoppen skrev:Ser ju kanon ut :-)

pss... ta massa kort så gör jag en tråd om det sedan...

Lovar! :wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-05-01 15:48

Alltså jag skulle aldrig betala mer än säg 500 - 1000:- för en ljudapparat som jag inte gillade. Då köper jag hellre nån cool vintagepryl.

edit: jag måste nog erkänna att jag nog aldrig skulle köpa en grej jag inte tyckte om utseendemässigt överhuvudtaget :) Möjligen som nödlösning!

Eller så här: Betalar jag nypris för äkta hifi så tänker jag inte kompromissa med särskilt mycket med utseendet. Då är det alt. 4 som gäller, absolut. Tyvärr blir det nog svårt att hitta exakt det man önskar sig vad gäller design....

Talar vi high end-prylar så skulle det behöva vara helt perfekt i min smak :)

Apropå snygga saker så överraskade Cambridge Audio med stilren design!!

http://www.cambridgeaudio.com/

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-01 15:52

Jag tycker det fattas ett alternativ:

Jag gillar tidlös funktionalism, och vill ha apparater som är ergonomiskt trevliga. Som alltså är maximalt lätt att "hitta rätt på" med ögonen, och som dessutom är trevliga att ta på och att manövrera. De skall helst vara helt befriade från trendig trams-design.

Hittade med andra ord inget alternativ att rösta på av de nämnda.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-05-01 15:58

IngOehman skrev:Jag gillar tidlös funktionalism, och vill ha apparater som är ergonomiskt trevliga, alltså är maximalt lätta att "hitta rätt på" och dessutom är trevliga att ta på och manövrera, samt helst är helt befriade från trendigt design-trams.

Sant! Det som är tidlöst, ergonomiskt, funktionellt är ofta per automatik väldigt snygga och harmoniska.

Kanske är därför som dina högtalare är så snygga IÖ! :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-01 16:01

IÖ - samma syn, men jag har insett att jag hittar det mest i alt 3

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-01 16:04

Tyckte bara att alternativ 3 saknade all inriktning eftersom "lite högre standard" (än plastigt) kan betyda precis vad som helst.

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-01 16:15

Sant, jag la in min högst personliga syn på begreppet. Men det måste ju vara tillåtet när spelreglerna inte gav fler ledtrådar 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-01 16:22

Det kanske du har rätt i. Det var nog jag som gjorde fel.

Men jag har en idé om att alla sådana här omrösningar bör innehålla alternativ som så bra som möjligt täcker allas synpunkter, för annars kan man ju inte använda resultatet till något.
Även ett sista altivernativ i stil med "jag skulle inte beskriva mina estetiska önskemål på något av de ovanstående sätten", skulle kunna göra susen.

I detta fall upplevde jag inte att något av alternativen var ens i närheten av min uppfattning.

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-01 16:32

Det har du ju synnerliggen rätt i!

Som i alla undersökningar så är det ju kombinationen av:

a) Urval av svarsalternativ

b) Urval av svaranden

som ger möjlighet att tolka en undersökning.

Edit: Men IÖ, det kan vi ju diskuteras än mer ingående om du bowlar med oss på fredag 8)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-05-01 16:45

Tja man skulle kunnat göra en matrix
(få se om jag kan få till det här)

Kvalitet
^
!
! Hög kvalitet ! Hög kvalitet
! Dålig design ! Bra design
!___________!_________
! !
! Låg kvalitet ! Lågkvalitet
! Dålig design ! Bra design
!___________!_________ > Design

Återgå till Generellt om hifi