Cirkulation!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
majjen04

Cirkulation!

Inläggav majjen04 » 2006-05-24 19:51

Hej allihop!

Min nuvarande stereostapel passar ej till mitt slutsteg som är för stort.
Således tänkte jag mig köpa en ny stapel.
I manualen till mitt slutsteg står det att det skall vara minst 3 tum fri "luft" på sidorna samt 2- 3 tum ovanför slutsteget pga värmeutvecklingen.
Den stapeln jag tänkt köpa har helt fritt på sidorna samt 1,5 tum ovanför slutsteget.
Stapeln är av glas och öppen runt om hyllplanen.
Försäljaren av stapeln "vägrar" dock att sälja denna till mig då han anser att mitt slutsteg inte får tillräckligt med ventilation.
Han vill hellre sälja en stapel som är ca: 2,5 ggr dyrare med bättre utrymme.

Min fråga är således kan jag köpa den "billiga" stapeln eller måste jag köpa den dyrare?

Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-05-24 20:31

Man bör nog lyda tillverkarnas rekommendationer vad gäller fritt utrymme runt apparaterna. Det är ju inte helt utan anledning som rekommendationerna finns. Förvisso brukar de ta till lite i säkerhetsmarginal men halva verkar lite mycket.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-24 20:43

Jax skrev:Man bör nog lyda tillverkarnas rekommendationer vad gäller fritt utrymme runt apparaterna. Det är ju inte helt utan anledning som rekommendationerna finns. Förvisso brukar de ta till lite i säkerhetsmarginal men halva verkar lite mycket.

Men det är en väldig skillnad om det inte finns något på sidorna... Jag tror inte det är någon fara.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-05-24 20:54

Svante skrev:Men det är en väldig skillnad om det inte finns något på sidorna... Jag tror inte det är någon fara.

Mja, det hänger ju lite på hur steget är konstruerat. Har det öppna flänsar på sidorna så är det ingen fara men om flänsarna sitter inne i apparaten så måste värmen ut uppåt. Då kan det bli knepigt.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-24 21:36

Jax skrev:
Svante skrev:Men det är en väldig skillnad om det inte finns något på sidorna... Jag tror inte det är någon fara.

Mja, det hänger ju lite på hur steget är konstruerat. Har det öppna flänsar på sidorna så är det ingen fara men om flänsarna sitter inne i apparaten så måste värmen ut uppåt. Då kan det bli knepigt.

Ja, fast även om all värme släpps ut genom locket så kommer den ju mycket lättare bort från ovansidan om sidorna är öppna. Helt klart blir det svalare om sidorna inte sitter där. Frågan är om det blir lika mycket svalare som det blir hetare av det mindre avståndet. Jag tror det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-05-24 22:20

1. Måste steget stå i stapeln?

2. Det finns skapligt tysta fläktar!

/J

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-24 22:23

Äsch.. Svante har rätt... dessutom är rekommendationen är satt efter att steget nyttjas fullt ut... hur ofta händer det?

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2006-05-24 22:26

Steget kanske arbetar i klass A?

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2006-05-24 23:21

gromit skrev:Steget kanske arbetar i klass A?

/Gr.

Hej Gromit!

Det är ett slutsteg från Electrocompaniet på 2x 250 watt enligt manualen arbetar den i klass A vid lägre nivåer, hur mycket står ej.
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2006-05-24 23:23

Kaffekoppen skrev:Äsch.. Svante har rätt... dessutom är rekommendationen är satt efter att steget nyttjas fullt ut... hur ofta händer det?

Hej Kaffekoppen!

Enligt säljaren så var det viktigare med "luft" när steget går på tomgång? Han sade också att det var viktigare när jag spelade på moderata nivåer då lutsteget då går i klass A.
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2006-05-24 23:25

Jocke skrev:1. Måste steget stå i stapeln?

2. Det finns skapligt tysta fläktar!

/J

Hej Jocke!

1. Ja det måste stå i en snygg stapel säger frun!

2. Gillar ej fläktar!

Mvh

Kenth

Återgå till Generellt om hifi