Moderator: Redaktörer
Själv kör jag faktiskt med en Ortofon OM-pickup (med 78-varvsnål som hette DN67, men denna nål nu bytt namn till "78" hos Ortofon).
Nagrania skrev:Det är t.o.m. så att ett och samma skivbolag har ändrat sig vid flera tillfällen
under åren.
Men sådant måste väl för tusan de som åtar sig att digitalisera vara väl
insatta i?
Jag gör heltenkelt så att jag korrigerar efter mitt eget öra.... det brukar bli bäst så. Jag skulle tro att det är så man jobbar när man för över och digitaliserar gamla 78:or
När jag konverterar över 78 fonogram till digitalt
har jag en Sound Enhancer isp 5021 från philips pro
Det kan man ordna genom att tvätta ljudet i en Cedar eller NoNOISE
Vad är det för skivor på 78 varv som skulle vara intressant att spela då? Allt är väl ändå överlagt till CD eller vinyl på lägre rotation ?
Är det av nostalgiska skäl? Typ Jussi-skivor ? Eller, jag vet inte men Nils Poppe spelar partyorgel, kanske kan återfinnas bland 78 varv?
NNord skrev:Vad är det för skivor på 78 varv som skulle vara intressant att spela då? Allt är väl ändå överlagt till CD eller vinyl på lägre rotation ?
Är det av nostalgiska skäl? Typ Jussi-skivor ? Eller, jag vet inte men Nils Poppe spelar partyorgel, kanske kan återfinnas bland 78 varv?
IngOehman skrev:Frågan är om det inte är en av hans inspelningar* jag skulle ta fram om
jag tvangs välja den bästa akustiska inspelning jag känner till genom
världeshistorien.
IngOehman skrev:PS. Den spelades in (digitalt) redan 1979 och släpptes på CD 1983. En nyrelese gjordes 1996, men den har jag inte hört. Kanske är den skadad jämfört med 1983-versionen. Någon som vet?
IÖ skrev:*Alternativet är förstås Bertil Alving.
Nagrania skrev:78 varvare är ett kulturellt arvegods som inte får förfaras. Även om man spelar över en schellackskiva till analogt band eller något digitalt medium (dock inte HD) så får man aldrig kasta originalet. Det kommer alltid bättre överföringsmetoder än nu i framtiden.
Strmbrg skrev:Ja, jag kan spela dem. Men det kommer låta ganska långsamt.
45- och 33-varvare kan jag spela i rätt hastighet, men det gör jag aldrig.
Spelar dem alls, vill säga.
Jag har inte riktigt insett att det skulle finnas några ljudliga fördelar med mediet.
Men det är nog inte det frågan gäller.
PS
Det finns ett gäng gamla kakor hemma hos min mor.
Farsan sorterade dem i tre kategorier:
Bra, Halvbra och Jönsiga.
Det är Delta Rythm Boys med "Flickorna i Småland,"Music, music, music" med vem det nu var och "sånt".
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster