Vad vill ni ha för ljud?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

VAD är det eran stereos ska återge?

Omröstningen slutade 2003-11-25 22:09

Stereon ska återge SKIVAN så gott som möjligt
29
69%
Stereon ska återge MASTERBANDET så gott som möjligt
1
2%
Stereon ska återge LIVE LJUDET så gott som möjligt
12
29%

Antal röster : 42

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Vad vill ni ha för ljud?

Inläggav subjektivisten » 2003-11-21 22:09

Ja, jag undrar alltså hur ni vill att era apparter ska återge musiken.
Förklara gärna också varför. :) 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-11-21 22:47

Live ljud? Mycket av det jag lyssnar på har inte varit i närheten av en mikrofon ens...

Skivan ska förståss vara så lik masterbandet som möjligt. Apparaterna ska spela skivan så gott det går. Dom fel som är gjorda före dess kan jag inte göra mycket åt i nuläget, men kommer att kunna när jag går över till separat för och slutsteg (om jag inte börjar köra med en tape-loop förståss).

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-11-21 22:51

stereon ska återge skivan som ska vara en kopia av masterbandet som är en kopia av live ljudet. Så alla alternativ är korrekta men i första hand måste man se till att det är skivan som återges.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2003-11-21 23:26

Hej

Jag tycker att jag ska tycka att det är ett bra ljud, sen bryr jag mig inte så mycket om det är likt "orginalet" eller inte.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2003-11-21 23:56

Max_Headroom skrev:Dom fel som är gjorda före dess kan jag inte göra mycket åt i nuläget, men kommer att kunna när jag går över till separat för och slutsteg (om jag inte börjar köra med en tape-loop förståss).

Vad hjälper det? Ofta rör det sig ju om överkomprimering eller distortion.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-11-22 00:13

Man kan i alla fall kompensera för felaktig tonkurva.
Kompression kan kanske åtgärdas med en expander.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2003-11-22 00:15

Tonkurvan håller jag med om. Expandern kan man nog glömma.

Jäkla trist att skivbolagen sabbar musik på det sätt dom gör idag.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-11-22 00:20

"Jäkla trist att skivbolagen sabbar musik på det sätt dom gör idag."

Jo, men försäljningen går ju inte direkt lysande heller...

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-11-22 00:45

Mycket enkelt. Systemet skall återge skivan. Därifrån och bakåt är det inspelningsteknikerns och hans polares jobb att se till att allt blir bra. Vilket det ju ganska sällan gör :cry:

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2003-11-22 00:56

Hej

Från skivan och framåt då? Hur många olika apparater och högtalare finns det som inte påverkar ljudet? Alla som säger att dom vill höra vad som finns på skivan, har inte dom samma anläggning då? Eller finns det olika högtalare som låter lika?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-24 10:17

Enkelt svar: Skivan.

Om jag vill lyssna på t ex Sven Ingvars nya skiva, så har jag inte mycket annat att välja på. Det är ju lite väl magstarkt att försöka be om en skiva som är annorlunda inspelad, producerad och mastrad. Jag tycker att man ska respektera producentens intentioner med skivan, ung; take it or leave it!

Om jag inte finner ljudet tillräckligt bra för min smak, så har jag ju valmöjligheten att:

1) Lyssna på den innan köp, och välja att köpa den om jag gillar musiken och ljudkvaliteten. Om ljudet är dåligt men musiken bra, kanske jag köper den ändå, osv.

2) Om jag köper den ohörd och inte gillade vad jag hörde av det musikaliska framförandet eller ljudkvaliteten, kan jag sälja den begagnad eller ge bort den.

3) Eller så kan jag ju enkelt bara sluta spela den och låta den stå i ett fack i skivhyllan.

Typ.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-11-24 11:07

Under förutsättningen att man inte mix(tr)at med ljudet på vägen ut på plattan, så vill jag helt klart höra liveljudet... dvs. att min anläggning skall fungera som akustisk invers till mikrofonen och processvägen ut på platta.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-24 11:38

Johan_Lindroos skrev:Om jag vill lyssna på t ex Sven Ingvars nya skiva...
Typ.

Jasså du, här kommer det fram både det ena och det andra. :D :wink:

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2003-11-24 12:03

Håller med det flera sagt, har producenten bestämt sig för att det inte ska låta live får man bita i det sura äpplet. Det blir absurt om man för alla skivor ska återskapa ett live-ljud, även de som inte alls är tänkta på det viset. Är skivan sedan dåligt producerad men med bra musik så lyssnar jag givetvis på den ändå, det viktiga är väl ändå i grund och botten musiken?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-24 13:03

Nattlorden, du har ju ändå stereosystemets "kompression" som alltid gör sig påmind!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-11-24 14:39

Johan - jovisst, men målsättningen tycker jag fortfarande bör vara som jag skrev. Kompression gäller ju dynamiken, det är inte den viktigaste parametern i sammanhanget (för mig).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-24 15:03

Jag menar alltså den rumsliga "kompressionen" av en tredimensionell ljudbild reducerad till två stycken ljudkällor som låter.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-11-24 15:12

johan - ja, det är det ju väsentligt att kompensera för så långt som det bara går. *tolkar svaret som att vi är överrens, men använder olika ord*

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2003-11-24 16:16

Intressanta svar. Inte alla tycker lika ser jag.
Till att börja med så "live ljud" menar jag hur det låt i studion när dom spelade in.

Många har valt skivan och det är förståligt. Men hur ofta tror ni att skivan låter som originalbandet? Med tanke på att idag så är större delen av musiken ändrad från originalbandet till att vara ljusare med höjd diskant. Så hur "hifi" är det då, när man kanske får en ganska rättvis bild av skivan men är långt ifrån masterbandet?

En enda har valt Masterbandet. Kul! För här ligger ju gruppen och producenten (ljudteknikern, etc) version av inspelningen. Om nu då flesta av dagens skivor höjs i diskanten mellan masterbandet och skivan, vilket är då mest troget originalet, en anläggning som via kablar/eq/högtalare/etc har en viss sänkning av diskanten, eller anläggning som ger vad som finns på skivan, även om detta inte har något med originalbandet att gör?

Några har valt "live ljudet". Också roligt. För inspelad musik är inspelad musik. Något händer när man spela in musiken. Om det nu är så att den inspelade musiken inte är samma som live musiken, och det finns en anläggning som på olika sätt försöker återskapa det "live ljud" som det var från början, vilket är då mest "hifi"? En perfekt återgivning av en felaktigt inspelning, eller en "färgad" återgivning av samma inspelning som ändå kommer närmare det som verkligen hände i studion?

Ja, ljud är personligt. :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2003-11-24 20:29

Skivan, i annat fall vill jag ha en DSP-processorinställning för varje skiva och det har jag inte råd/plats/lust med.

Jag vill helst inte "känna igen" ljudet från min stereo när jag spelar två helt olika skivor. I varje fall inte behöva tänka på det.

Om te x aphex twin-skivan jag lyssnar på just nu fick samma "live-ljud" som en symfonisk orkester i en konsertlokal alternativt som en ensam sångare med spansk gitarr i en liten träpanelsinredd studio så förstår jag inte vitsen. Den har sitt eget "analogsyntar i parkeringshuslokal"-ljud inbakat på skivan och det duger bra som det är.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2003-11-24 22:08

Det måste ju vara ljudet på skivan som stereon ska återge så bra som möjligt...
Har en producent hissat diskanten så får jag ju leva med att diskanten är hissad och försöka vrida ner den till njutbar nivå, varje skiva är ju sitt eget specialfall och stereon kan ju inte göra mer än att återge det ljudet så korrekt som möjligt, om sen killarna bakom har fummlat så är det ju inte min stackars stereos fel.

Maarten

Inläggav Maarten » 2003-11-26 05:33

Skivan, för att annars skulle det krävas nästan en anpassad anläggning för varje skiva man vill spela. Jobbigt, dyrt och tidskrävande att finna ut varje anläggning :lol:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2003-11-26 10:18

Ja, jag undrar alltså hur ni vill att era apparter ska återge musiken.

Vadå hur? Det finns ju bara en sanning och det finns ju bara en väg att nå den: Genom vetenskapliga tester eller mätningar, vad jag tycker är ju helt ointressant. Bara då kan jag kalla min hobby för hifi. Eller vänta nu, min hobby är att lyssna på musik... Eller, förresten så har jag nog ingen hobby? Jag kan i alla fall inte bevisa det, trots att jag älskar (kvasi)vetenskap mer än musik och hifi. *förvirrad* :oops:

Maarten

Inläggav Maarten » 2003-11-26 10:35

Hej Hotspur!

Går det inte bra att säga något i stil med; 'tycker jag att det låter live, ger mig känsla, så skiter jag i vad detta skulle översättas till om man pratar återgivningstermer? Det senare är inte intressant för mig, jag klarar mig utan definitioner'

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2003-11-26 11:09

Hej markih!

Det går väl alldeles utmärkt?

MVH

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-11-26 11:25

Martin skrev:Jag vill helst inte "känna igen" ljudet från min stereo när jag spelar två helt olika skivor. I varje fall inte behöva tänka på det.

Exakt!

Det blir nog underligt om anläggningen skall kompensera för vad ljudtekniker sysslat med under mixnig etc. Det som blir rätt på en skiva blir ju fullständigt galet på en annan.

Om anläggningen har tonkontroller, så kan ju dessa användas för sådan kompensation (i viss utrsträckning).

Subjektivisten; Att liveljud skulle vara lika med så som det lät i studion vid inspelningstillfället finner jag som en märklig definition.

Jag är tämligen övertygad om att flera av de som svarat att anläggningen skall återge liveljud inte avser soundet från ett döddämpat rum! Man (om jag nu tillåter mig tolka andras åsikter :wink: ) avser nog snarare liveljudet i en konsertsal, rockklubb etc.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2003-11-26 14:13

Ja, live ljud = gruppen spelar för dig framför dig.

Ja, alla anläggningar färgar ljudet. Så är det.
Frågan är, vad vill folk ha? Smaken är olika.

Så om vi tar "Pelle". Han lyssnar nästan bara på 60-tals pop och rock. Av dom skivorna han har så låter ca 90% ICKE som masterbandet. Höjd diskant är genomgående.

Så vilken anläggning anser ni han ska satsa på?
Den som ger så nära skivan som det går?
Eller den som någonstans i kedjan sänker denna vassa diskanten?

För andra valet kommer närmare original mastern.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-11-26 14:20

subjektivisten skrev:Så vilken anläggning anser ni han ska satsa på?
Den som ger så nära skivan som det går?
Eller den som någonstans i kedjan sänker denna vassa diskanten?

Om Pelle skulle fråga mig, så skulle jag råda honom att köpa en anläggning som färgar ljudet så litet som möjligt, så att han kan njuta även av framtida skivköp.

Om han däremot vill kompensera för en höjd diskant hos många skivor i sin skivsamling, så bör han skaffa en förstärkare med tonkontroller! :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-11-26 14:22

En sån här kanske?

Bild

Annars så rekommenderar jag nog att han skaffar en bra anläggning och sen rullar av diskanten med hjälp av högtalarkablarna... så om han, mot förmodan, byter stil till något hyperlinjärt... så kan han bara slänga in några meter EKK och så är det ok.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-11-26 14:29

Vackert Nattlorden! 8)

Det är nästan så att man skulle kunna offra litet linjäritet för en sådan!

//Michael

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2003-11-26 21:10

Nattlorden skrev:En sån här kanske?

Bild

Annars så rekommenderar jag nog att han skaffar en bra anläggning och sen rullar av diskanten med hjälp av högtalarkablarna... så om han, mot förmodan, byter stil till något hyperlinjärt... så kan han bara slänga in några meter EKK och så är det ok.

en sån och jag hade varit rätt så nöjd duger alldeles utmärkt

Återgå till Generellt om hifi