Hi-Fi på landet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mapem

Hi-Fi på landet?

Inläggav mapem » 2006-06-14 13:30

Ja hur har ni det, nu när sommaren stormar fram med stora steg. Om ni tillbringar någon av er dyrbara tid på lantställen, sommartstugor, torp eller dylikt, har ni då möjlighet att också där njuta av musikens livsglädjehöjande förmåga?

Eller nöjer ni er med koltrastsång, vågbrus, myggsurr och gräsklipparbuller?

Vi har i alla fall lite gamla avlagda prylar i den lilla, lilla stugan en bit från Stockholm i kanten av skärgården.

Där finns:

en Tandberg TR 200 reciever

en Technics SU 870 (tror jag) CD-spelare

ett par Philips trevägshögtalare med okänd beteckning

och jag ska ta dit min avlagda Ariston-skivspelare också tror jag.

Hustrun vrider på volymen rejält och sen dansar hon hämningslöst så huset gungar. Det törs hon inte i stan, av hänsyn till grannarna och sin egen image.

Det blir rätt bra bastryck, högtalarna är lite åt diskohållet, det gillar hon, medan jag med mina hifi-skolade öron rynkar på näsan en smula som sig bör.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-06-14 13:37

Det som talar för sommarstugan som lyssningsplats är ju den ofta extremt låga störnivån. Jag tillbringade helgen på en ö i Mälaren utanför Enköping och det var nästan skrämmande tyst - bortsett då från just fågelkvitter och en och annan fraktbåt. Den som har ett rum över i stugan skulle kanske satsa på att bygga en mikrobiograf för regniga stunder?

Annars är jag allergisk mot discodunk ute i naturen. Tyvärr drabbas vi av just uselt utomhusljud även i grannskapet hemma på sommaren. Jag tar revansch genom att vrida på inomhus då och då - året om... :-)

Mvh

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-14 13:50

Varför inte ägna de regniga stunderna åt att samtala med varandra och dricka gott vin tex.? Man måste inte alltid stirra in i de rörliga bildernas värld. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-06-14 13:52

I vår "stuga" hade vi en sådan här:

Bild

Inget disco precis, men hyggligt bra ljud var det. Stugan är såld, och Beon funkar nu fint som köksstereo.

Skulle vi bli med sommarstuga igen, skulle jag nog försöka få tag på en sådan här i stället:

Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-06-14 13:53

Morello skrev:Varför inte ägna de regniga stunderna åt att samtala med varandra och dricka gott vin tex.? Man måste inte alltid stirra in i de rörliga bildernas värld. :wink:

en bra poäng där.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-06-14 13:55

Jo, faktum är att det kan vara ganska skönt med avkopplig från musiklyssningen och filmtittandet då och då. Men fåglarna och båtarna fungerar bara max några dagar - sedan får jag abstinens och längtar till filmens och musikens underbara värld. Man har ju blivit storstadsmänniska i själ och hjärta. Doften av avgaser och varm asfalt kan vara rent förförande efter några dagar på landet!

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-06-14 14:50

Vår stuga saknar el, telefon, vatten å värme så där blir det fågelsång å vattenkluck som gäller. Är det dåligt väder kan man inte vara där utan då får man åka hem å spela skivor t.ex.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-06-14 15:01

Vi har precis skaffat en ljudanläggning till landet. För fyra hundra kronor på en loppmarknad hittade vi en Denver i nyskick med blått tyg framför högtalarna. En sådan där apparat där högtalarna sitter ihop med centrumdelen vilken innehåller förstärkare, CD-spelare och radio.

Högtalarna går emellertid att koppla isär och ljudet är på angenämnt avstånd från transistorskrällighet utan att göra några egentliga hifi-anspråk. Helt OK för fyrahundra spänn alltså!

(Men OJ vad bra det låter, när vi kommer tillbaks till Partille och de "riktiga" anläggningarna!)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-06-15 07:29

Det verkar som om ni klarar att avstå från HiFi-aktiviteter under sommaren. Det låter sunt.

Själv njuter jag helst av de underbara sommarljuden. Vindsus i träden, en humla som surrar, vågorna slår mot stranden, tutet när ångbåten närmar sig bryggan, en granne som spikar (på håll!), fladdret i seglen från en båt på kryss. Och så vidare.

Men ibland vill vi lyssna på lite musik. Och då är det trevligt att ha apparater som gör också detta njutbart, någorlunda i alla fall.

Återgå till Generellt om hifi