lågbudget kabeltest

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

lågbudget kabeltest

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-11 14:22

Jag anser att ekk får stå ordentligt tillbaks i mina jämförelser mellan den tunna telesladden med vitt hölje och massiva ledare. Enkarderlig.(0,70 nåt tror jag max)..

Detta faktum att telesladden INTE tillför den elakhet som ekk gör vid kraftfulla kvinnorösters utbrott är enbart det en ynest för telesladdens vinst..

Detaljeringsgraden neröver mellanreg o bas är även den klart bättre. Såsom även den totala ljudbilden ifråga om bredd o stereoperspektiv..

Jag har en god tvåa i en annan kabel som är flerkarderlig som jag hittade i källaren här... Så i bland ytterligare en bunt billiga "gratiskablar så har för mig telefonkabeln unikt bra egenskaper ljudmässigt mot ekk...

Så.. Dit har jag nu efter några månader kommit i utvärderandet.. Elektroniken har växlat runt.. Så den har skapat lite olika förutsättningar ljudmässigt.. Men telekabeln kom i min ägo sist. Men utmärker sig såsom rent oslagbart "bäst" enligt mina preferenser här...

Tack för hjälpen att anskaffa denna telekabel åt mig.. Du vet vem du är som gav mig ett handtag...Tack även Rydberg för vårt samtal om ditt o datt som även detta fanns med vid mina små expriment...

OBS!! Detta var en snabbresention efter den bit jag hitills kommit till.. Mer testande inkommer...

Även guldsäkringen sattes på nytt prov i går här... Lena var nu lyssnaroffret... Hon pallade inte direkt med blindtest då det är rörgrejor som spelar.. Tar en jäkla tid att slå av o på så rören inte skadas. Så kalla det miniprovande.. Guldsäkringen vann omgående samt solklart utan minsta tvekan vid tre försök... Men det är en annan historia det...
:wink:

Så tips om telekabelns förmåga tycks stämma väl även här för mig med mina högtalare samt utrustning i övrigt.... den spelar faktiskt mycket fint telekabeln... Speciellt tillsammans med Silver Resulotions billigaste kablar analog two samt ett set av den ännu billigare typen... Klart rekomendabelt att prova som ev kombo...Hos mig blir det ok i varje fall..

mer tips på lågpris kablar som kan tänkas provas motas gärna för utvärdering.. Mina sk "tester" tar ju aldrig slut. Nytt eller tips provas regelbundet här....

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-07-11 14:34

Trevligt Mayro men jag fattar inte riktigt, vad är det för telekabel du talar om? Vilken telefonkabel som helst eller nån särskild bra man kan köpa (billigt)? Guldsäkringen vågar jag inte ens kommentera... :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-07-11 14:34

Telekabeln är helt okej om du menar EKUA, och så länge som man inte har alltför lång kabel...

Har den internt i högtalarna jag gör då den inte alls låter något och är lätt att löda på plats.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-11 14:42

Kaffekoppen skrev:Telekabeln är helt okej om du menar EKUA, och så länge som man inte har alltför lång kabel...

Har den internt i högtalarna jag gör då den inte alls låter något och är lätt att löda på plats.

samma här som internkablage...skulle säkert funka hela vägen till förstärkaren också i det rummet prylarna står i nu....men lika å köra EKK iaf :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-07-11 16:06

Hetsporren skrev:Trevligt Mayro men jag fattar inte riktigt, vad är det för telekabel du talar om? Vilken telefonkabel som helst eller nån särskild bra man kan köpa (billigt)?

Sitter just nu och tillverkar en högtalarkabel (till sonens nya Teac/Celestion-stereo) just av en slaktad teledito, tack för tipset Mayro!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-11 16:20

Saken är den att jag följt rekomendationerna ifrån Silverlines tillverkare ifråga om tjocklek på kabel vid korta längder.. Därvid anser jag upp till max 2,5 m vara inom "korta längder" nivån. Fast övre gränsen då som sagt....

Jag själv har använt ca 2,5 m som maxlängd av telekabeln. Just nu med monoblocken så är dom nerkortade till ca 0,7 m.

Och detta påbörjades med telekabeln strax efter jag samtalade med Rydberg och Johan Lindros för ett tag sedan... Johan rekomenderade tex telekabeln då han hörde mina högtalares konstruktör talade om kablars tjocklekar osv i samtal samt manualen... Så därför blev den också provad... Och resultatet lät inte vänta på sig...Det spelar väldigt bra får jag nog påstå..Bäst i världen vet jag inte. Men klart bättre än ekk i alla fall.. I mitt system då sagt rätt självklart..

Men ekk anser jag ALLTID över tid ha egenskaper som INTE är tilltalande för mig.. Dom spelar fint ända tills det blir mycket info att förmedla. Då spårar dom ur och börjar tillföra elakartade toner i mellan o diskant...Detta sker INTE med teleledningen..

Att skala en telekabel är ju lättaste i världen.. Den vita manteln med det breda mallanrummet där dom är gjorda för att spika fast delar dom lätt. Inget runt hölje att hålla på att strula med... Jag har väl även sett denna typen av kabel ofta på äldre hus där dom monteras som ringklockekabel från dörrklockan.. :lol: :lol:

Så i rivningshus kan man nog finna sina gratiskablar i massor...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-11 16:28

Mayro skrev:

å ännu roligare vore det om nån tillverkade egna kablar med ekua som grund och nåt snyggt hölje och sålde för 50000:-/par....men nej då skulle ingen höja på ögonbrynen 8O

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-11 16:28

Jag måste även säga som tillägg att jag har fullrange burkar som reference. Så hurvida man KAN uppfatta skillnaderna så tydligt på samma sätt via ej full range (20Hz) vet jag inte..Så där får man nog ha en ev brasklapp liggande ifråga om resultat med andra parametrar i förmåga att återge mer fullskaligt ljud även i botten. Vilket stort påverkar även mellanreg o diskantens återgivande...

Så att min minitest är helt basserad på fullrange. Vilket säkerligen kan vara skäl att göra egna prov om man ändå får det fördelaktiga resultatet med telekabeln..Sedan beror det ju på flera saker också självklart... Men som en av dom grova skillnader man kan få torde detta med högtalarnas kapacitet vara en av dom mest avgörande..

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-11 16:33

Haakan_W skrev:
Mayro skrev:

å ännu roligare vore det om nån tillverkade egna kablar med ekua som grund och nåt snyggt hölje och sålde för 50000:-/par....men nej då skulle ingen höja på ögonbrynen 8O

Gör INTE om min tråd till en "håntråd" även om jag förstår din humor självklart...

Jag har ju även massa svindyra kablar hemma också.. :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-11 16:37

Haakan_W skrev:
Mayro skrev:

Nej, ge mayro en chans i den här tråden nu tycker jag, låt den handla om hans test, enbart.

Tycker jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-07-11 16:41

Mayro skrev:Att skala en telekabel är ju lättaste i världen.. Den vita manteln med det breda mallanrummet där dom är gjorda för att spika fast delar dom lätt. Inget runt hölje att hålla på att strula med...

Ojdå, då har jag nog skalat- och kopplat in en annan typ av telekabel? Min är svart och innehåller fyra ledare, utan mellanrum emellan. De är väldigt tunna så jag beslöt att använda alla fyra till en plus/minus-kanal, allså fick jag skala fyra längder för att få ett komplett stereopar. Funkar utmärkt i alla fall! :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-11 16:42

Eftersom 1 meter EKUA 0,7 mm (diam) med isärdragna ledare ganska exakt motsvarar 4 meter 1,5 mm^2 EKK, så undrar man ju i vilka längder kablarna har testats?

En lång EKUA (>2 meter) kommer ju garanterat att färga hörbart klangligt, men huruvida man "gillar detta" eller ej, det beror ju på både preferenser, anläggningens övriga fel samt högtalarens impedanskurva.

Ett tips är därför att jämföra EKUA med en överföringsfunktionsmässigt motsvarande längd EKK. Annars är det som att jämföra äpplen med päron och försöka för att få fram vilken frukt som är mest lik en okänd drömfrukt...

Exempel:

Visar det sig att du tycker att EKUA låter bäst (subjektivt) i just din anläggning - med just dina högtalare - i just ditt rum med - just de fongram du spelat (ja, nu är vi väldigt subjektiva!) i en längd av 2,5 meter, så kan du inte jämföra med samma längd EKK (2*1,5 mm^2), eftersom EKK är en mycket mera högpresterande kabel, som måste användas i längder om 10 meter för att "färga lika mycket" (om du tyckte att EKUA-kabeln lät bra alltså).

Hänger du med? En kortare längd EKK kommer ju att sakna den färgning som du (tydligen) uppskattade från EKUA-kabeln (och inget fel med det!).

Alla andra jämförelser är missvisande, eftersom de inte visat kvalitetsskillnader mellan kablarna utan bara kvantitetsskillnader.

Alltså:
Är det 2*2,5 mm^2 EKK du använt så måste du använda 16,5 meter kabel för att få samma påverkan som tre meter EKUA. Är det 4*2,5 mm^2 så måste du lyssna med 33 meter kabel(!) för att de skall kunna motsvara varandra. Gör du inte det så är det givet att de aldrig kommer att kunna låta som den EKUA du gillade - eftersom en kortare längd av EKK kommer att vara "alldeles för transparent".

Om detta inte är sjävklart för dig, så tänk så här: Skulle du jämföra kondensatorer i ett delningsfilter (säg att du vill jämföra en elektrolyt (bipolär) med en polyesterkondensator och en polypropylenkondensator) genom att byta en 4,7 uF elektrolyt mot en 22 uF polypropylen? 8O

Troligen inte...

Samma sak gäller här: Skall jämförelsen kunna säga något om teknologin (=sorts kabel) måste värdet vara detsamma, och en kabels överföringsfunktionsrelaterade "värden" är inte varken dess längd, nämna eller pris.
Det är dess resistans (även induktansen ha viss betydelse, vilket för med sig att det är viktigt att koppla kardelerna rätt i en EKK på 4*2,5 mm^2).

Alltså: Ser man inte till så dessa värden är matchade är det en rätt meningslös jämförelse eftersom de säger det självklara - olika värden ger olika överföringsfunktion (vilket inte är någon nyhet), och berättar man inte ens hur långa de är så säger jämförelsen absolut ingenting.

OBS: Att allt detta sagt i bästa välmening. Allt jag försöker göra är att bidra med lite kunskap om hur det faktiskt fungerar. Hoppas ingen tror något annat.

Förslag: Jämför kablarna med varandra igen - men välj då längder som motsvarar varandra (vilket alltså betyder olika längder). Om du undrar exakt vilka längder som motsvarar varandra så ring gärna! (070 - 523 32 32)

Jag hjälper gärna till och berättar med glädje - om det kan vara till någon hjälp för att se till så att jämförelsen blir meningsfull. Jag tror att du kommer att gå bet i att höra några skillnader överhuvudtaget mellan EKK och EKUA därefter. :wink:

(Om ni lyssnar blint.)

Antar du utmaningen? 8)

Vänligaste hälsningar, iö

- - - - -

PS. Med den EKUA-kabel du använt kommer basen att bli rundare, melanregistret ojämnt (kanske så att det uppfattas som snällare) och diskanten kommer troligen att ljusas upp en smula på toppen.

Detta är inte saker jag kan säga säkert eftersom jag känner dina högtalare för dåligt (inte alls i själva, bortsätt ifrån de data jag hittat på deras hemsida, som inte går ihop för 5 öre :( ), men det är en hygglit insatt gissning.
Senast redigerad av IngOehman 2006-07-11 16:51, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-07-11 16:43

Hej Mayro!

Kul prov!

Det jag tänker på är att EKUA-kabeln kan ge frekvensgångsförändringar på grund av dess längd (inkl dess tjocklek som ju inte är mycket att hurra för) och tillsammans med dina högtalares impedanskurva så är det fullt möjligt att den ger hörbarhet som ett annat slags sound än någon annan "finfin" tjockare kabel.

Nu vet jag inte vad dina högtalare har för impedanskurva så du kan ju se mitt inlägg som lite input bara över saker som kan tänkas påverka den ljudnade upplevelsen. Om t.ex. högtalarna har en låg impedans som är verierande vid olika frekvenser, så blir hörbarheten större. För att köra EKUA enbart och förvissa sig om att den inte ger någon påverkan på musiksignalen så gissar jag på att den helst behöver vara högst 1 meter eller möjligtvis ännu kortare. Fast om den är 2,5 m så blir det nog trots allt inte mycket påverkan, det är nog svårt att påstå, men klart märkbar, det kan man nog säga i alla fall.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-11 16:47

verkar kunna bli en intressant tråd å jag lovar hålla mig i kragen mayro ! :)

(även fast du vet att jag varken hånar dig eller din tråd, ja inte tråden till högtalarna då förstås :D )

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-07-11 16:52

Mayro skrev:Jag själv har använt ca 2,5 m som maxlängd av telekabeln. Just nu med monoblocken så är dom nerkortade till ca 0,7 m.

Ær det inte precis vad LTS rekomenderar som læmplig længd før den kabeln på sin hemsida? Eller har jag læst det någon annan stans.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-11 16:53

Haakan_W skrev:verkar kunna bli en intressant tråd å jag lovar hålla mig i kragen mayro ! :)

(även fast du vet att jag varken hånar dig eller din tråd, ja inte tråden till högtalarna då förstås :D )

lugnt haakan.... :lol:

Johan.
Jag har inte kunnat med öronen kunnat höra minsta skillnad med kortare eller längre .. Har provat.. Mina burkar skall enligt tillverkaren ligga på en rak "8 ohm linje"....provade koppla dom via 4 ohm på stegen.. Då blev dom dovare samt mindre skoj....

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-11 16:58

Johan_Lindroos skrev:...För att köra EKUA enbart och förvissa sig om att den inte ger någon påverkan på musiksignalen så gissar jag på att den helst behöver vara högst 1 meter eller möjligtvis ännu kortare. Fast om den är 2,5 m så blir det nog trots allt inte mycket påverkan, det är nog svårt att påstå, men klart märkbar, det kan man nog säga i alla fall.

Nu vet jag ju inte exakt vilka data högtalarna ifråga har (de data de redovisar på hemsidan är rapparkalja som inte får ihop fysikaliskt) men en gissning är att de har en minimumimpedans på 2,5-4 ohm (trots att de anger 8 ohm) och isåfall är hörgränsen för EKUA (givet en högupplösande anläggning) snarare 0,5 meter.

Om du Mayro vill veta högtalarnas verkliga impedans (jag tror inte att tillverkarens uppgifter är att lita på eftersom de inte går ihop sinsemellan) så kan du mäta resistansen med en vanlig ohm-meter på högtalarnas terminal. Är det en 8-ohmshögtalare så bör du inte mäta lägre värde än 6 ohm resistivt hos en dynamisk högtalare av denna sort.

Om du vill vara säker på att inte få in några mätfel från ohmmätaren så kortslut instrumentetsmätsladdar, och avläs värdet. Får du 0,3 ohm så skall du dra bort detta från mätvärdet du får från högtalarna.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-11 17:02

Max_Headroom skrev:
Mayro skrev:Jag själv har använt ca 2,5 m som maxlängd av telekabeln. Just nu med monoblocken så är dom nerkortade till ca 0,7 m.

Ær det inte precis vad LTS rekomenderar som læmplig længd før den kabeln på sin hemsida? Eller har jag læst det någon annan stans.

Abolut INTE för en lågohmig högtalare. Hörgränsen bör gå vid ungefär 0,5 meter i en normal 4-ohmshögtalare.

Vh, iö

- - - - -

Fast vad som står på LTS hemsida vet jag inte så mycket om. Kan bara ta ansvar för de rekommendationer jag själv gjort. Jag har så vitt jag vet ALDRIG gjort någon allmän rekommendation av EKUA om högtalarkabel, annat än för just Ino-högtalare, och då i längden 1 meter (+/- 1 meter).

Till högtalare som konstruerats utan hänsyn till kabeln bör den inte användas överhuvudtaget, annat än i pyttesnuttar.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-11 18:46

PS. Med den EKUA-kabel du använt kommer basen att bli rundare, melanregistret ojämnt (kanske så att det uppfattas som snällare) och diskanten kommer troligen att ljusas upp en smula på toppen.

Detta är inte saker jag kan säga säkert eftersom jag känner dina högtalare för dåligt (inte alls i själva, bortsätt ifrån de data jag hittat på deras hemsida, som inte går ihop för 5 öre ), men det är en hygglit insatt gissning.

Inte en siffra rätt där iö... :wink: Basen mellanreg samt diskant ändras egentligen inte alls i nivåer..... vare sig med ekk eller denna telekabel. Vilken även är förtennad glömde jag säga..

Utan helt enkelt är separationen bara bättre med större tystnad mellan tonerna. Vilket gör den tydligare UTAN att ta bort något som jag kan höra i varje fall...

Och det spelar på en "relativt hög" nivå nu mitt system med dessa Rörmonoblock får man nog säga. Så även den minsta förändring blir kristallklar man gör..Sedan hurvida rörgrejor är ofärgade eller ej är för mig totalt skit samma.. Dom LÅTER då inte färgade enligt "ert" bedömmningssätt. Utan jag "känner" igen det jag hör på samma sätt som alltid om jag säger så. Eller ifrån tex lyssningen hos er inospelande tonalt...

En annan lustiger sak är att nätkablar knappast utgör förbättrande alls egentligen nu. Utan endast förändrar till som jag anser det hela tiden till det sämmre. Så medföljande nätsladdar blir bäst resultat..

I stora hela förutom med Kilimanjaro högtalarkabeln som numera är såld tyvärr så verkar mina burkar ÄLSKA "vanliga no nonsens" kablar till max... Kilimanjaron spelade kanon faktiskt.. Men jag hade inte råd att ha den kvar tyvärr. bensin o tandvård får gå före :? ...

Och angående dina gissningar om ohm iö.. Dom har provats på 4 ohm utgångarna här... och det spelar INTE bra där.. 8 ohm verkar nog vara det rätta hur du än tror.. För oftast märker man inga större skillnader tycker jag mellan dom olika utgångarna till högtalarna.. Dom finns självklart där. men är inte så stora ändå OFTAST.... Men här var det rejäla skillnader mellan 4 och 8 ohm.. Och dessa går bara inte att spela via 4 ohms utgångarna.. Jag skulle kasta ut dom efter tio minuter pga det dova lite "instängda ljudet"

Samt att den lilla lilla 12 wattaren spelade med bra nivå trotts sina begränsningar...mycket bra....bästa jag hört någonsin...

och jag menar vad jag skrev.. Jag hör fasiken inte skillnad alls mellan dom längre (som var ca 2,3 m och inte 2,5 iofs)

mäta.... gissar man måste koppla ur dom för att göra det?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-07-11 20:11

Mayro> Skillnaden mellan 4 ohm- och 8 ohmsuttaget borde vara av liknande art som skillnaden mellan EKUA och EKK. Jag är liksom Ingvar helt övertygad om att du inte får några skillnader mellan EKK och EKUA om du ser till att jämföra rätt längder (så att de ger samma förluster).

Jag kan köpa några oliak effektmotstånd på ELFA i veckan och sen kanske jag kan komma över nästa vecka så kan vi se om vi får EKK:n att låta som EKU:an (att får till induktansen kanske blir trixigt dock).
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-11 20:16

jag spelade 15 m Ekua (de man rekommenderas ha till ambiensburkarna) med pi10or. Det lät skrikigt och skränigt och inget vidare. Gäll diskant, otrevligt mellanregister och tunn bas. :) Kanske inte var så vidare relevant här iofs.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-11 21:32

Rydberg skrev:Mayro> Skillnaden mellan 4 ohm- och 8 ohmsuttaget borde vara av liknande art som skillnaden mellan EKUA och EKK. Jag är liksom Ingvar helt övertygad om att du inte får några skillnader mellan EKK och EKUA om du ser till att jämföra rätt längder (så att de ger samma förluster).

Jag kan köpa några oliak effektmotstånd på ELFA i veckan och sen kanske jag kan komma över nästa vecka så kan vi se om vi får EKK:n att låta som EKU:an (att får till induktansen kanske blir trixigt dock).

nu var det ju INTE frågan om hurvida en ekk var längre mot en kortare osv.. utan det handlade om i längd jag BEHÖVER jag jämför självklart.... :lol:

edit.rättat
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-07-11 22:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-11 21:36

Pinnick skrev:jag spelade 15 m Ekua (de man rekommenderas ha till ambiensburkarna) med pi10or. Det lät skrikigt och skränigt och inget vidare. Gäll diskant, otrevligt mellanregister och tunn bas. :) Kanske inte var så vidare relevant här iofs.

tror inte direkt jag ens någonsin skulle ha 15 m kabel i mitt system någonsin.... 8O

och som ovan skrivet.. Det var inte i 15 m längd jag jämfört dessa två gratiskablars ljudliga företräden heller...Utan dom jämförs i mitt system med dom längder som avkrävts endast. Där vann teleledningen stort.. Testade även med antenkabel då det "ser" lika ut till stor del. Men DET vart skrik o skrän osv... :lol: :lol:

Man får ju prova allt möjligt för att se om result6aten står sig från förr.. Och det gör dom..ja till nu i varje fall...

Iö..
Då du anser att Alan på Silverline inte vet vad han skriver samt utlovar i text så kan du väl slå en signal till honom och framföra din betänklighet du har som konstruktör.. så får vi det utrett direkt??? För enligt mina erfarenheter verkar då högtalarna i praktiken göra exakt det som utlovats.... :wink:

Samt fungera med den utlovade låg effekt elektroniken också...Exakt som även det utlovat i manualen..Dessutom näms det ofta på nätet just den lättdriva egenskapen samt att dom inte kräver en krell 500 w för att spela musik bra...

Jag vill påminna dig om att du inte heller trodde audio artistry kunde spela 20 hz.. och där hade du ju fel som sagt.. Kan ju vara så att du igen har fel kanske av nåt skäl du förbisett kanske...Man vet ju aldrig..
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-07-11 21:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-11 21:37

IngOehman skrev:
Max_Headroom skrev:

Abolut INTE för en lågohmig högtalare. Hörgränsen bör gå vid ungefär 0,5 meter i en normal 4-ohmshögtalare.

Menar du att det blir 0,1 dB skillnad då?

Man ska väl tillägga då att det är långt ifrån alla som har så lågt JND, speciellt med högtalarlyssning och musik. De flesta får problem att höra skillnad redan vid 0,5 dB och bara några få klarar 0,2 dB. 0,1 dB är väl snarast en gräns för att vara närapå idiotsäker (om det nu var den gränsen du menar).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-12 01:30

Jag brukar lägga kravet på 0,05 dB, eftersom jag lyckats påvisa hörbarhet vid 0,1 dB många gånger (många olika lyssnare). Det är definitivt lättare med testsignaler än klasisk musik dock. 8)

Tror det är OERHÖRT viktigt att inte använda någon sorts A/B-blindtestupplägg som stressar lyssnaren dock, om man skall nå 0,1 dB.

Jag har aldrig träffat på någon lyssnare (med hörsel) som inte klarat 0,5 dB (med rimlig bandbredd vid perseptivt känsliga frekvenser) i perfekta serier av valfri längd, med ett väl upplagt test utan stresselement.

Mayro skrev:

Detta är inte saker jag kan säga säkert eftersom jag känner dina högtalare för dåligt (inte alls i själva, bortsätt ifrån de data jag hittat på deras hemsida, som inte går ihop för 5 öre), men det är en hyggligt insatt gissning.

Inte en siffra rätt där iö... :wink: Basen mellanreg samt diskant ändras egentligen inte alls i nivåer..... vare sig med ekk eller denna telekabel. Vilken även är förtennad glömde jag säga..

Härligt. Den bryter alltså mot naturlagarna... 8O

De ändras GARANTERAT i nivåer. Om du upplever att de gör det kan jag inte svära på dock. Det beror ju på din vana och förmåga att detektera nivå- och klangskillnader. Många upplever att så här relativt små klangskillnader materialiserar sig som upplevelser som man ger helt andra typer av egenskaper än just klangskillnader. Du kan mycket väl vara en av dem.

Utan helt enkelt är separationen bara bättre med större tystnad mellan tonerna. Vilket gör den tydligare UTAN att ta bort något som jag kan höra i varje fall...

Just det, så uppfattar du (bevisligen) de fysikaliska skillnader jag beskrev.

Och det spelar på en "relativt hög" nivå nu mitt system med dessa Rörmonoblock får man nog säga. Så även den minsta förändring blir kristallklar man gör..Sedan hurvida rörgrejor är ofärgade eller ej är för mig totalt skit samma.. Dom LÅTER då inte färgade enligt "ert" bedömmningssätt.

Är det alltså du som står för "vårt" bedömningssätt? 8O

Tycker det verkar vettigare att var och en står för sitt eget bedömningssätt. Om du hävdar att det är ofärgat enligt DITT bedömningssätt - så kör i vind!

Men vänligen låt mig uttala mig om vilka bedömningar JAG gör, så är jag glad.

Utan jag "känner" igen det jag hör på samma sätt som alltid om jag säger så. Eller ifrån tex lyssningen hos er inospelande tonalt...

Det sa du ju att du gjorde då också. Tror nog att jag får be dig om att du är lite försiktigare med att definiera saker som ofärgade baserade på ett mnne för länge sedan.

Tänk på detta: Om en sak är ofärgad så låter alla andra ofärgade saker exakt likadant! Det är liksom definitionen på ofärgad - INGEN färgning tillagd. Alla saker som inte färgar återger exakt likadant.

Men strunt samma. :wink: Jag har ju lovat att komma förbi och lyssna. Kanske håller jag med dig! Vi får väl se. :P

Jag kommer dock aldrig att hålla med dig om att nämnd sträcka EKUA inte påverkar tonkurvan. Det är ju naturlagsvidrigt om så skulle vara fallet.
Huruvida du uppfattar den tonkurveförändring som kabeln ger som en klangförändring kan jag ju inte säga något om dock (det vet du bäst själv), jag kan bara garantera att det ÄR en tonkurveförändring, och att den är tillräcklig för att rendera en hörbar färgning. Vi tycks ju vara överens om att du hör skillnaden i varje fall, och jag nöjer mig med det, även om du inte tror på att det är en tonkurveförändring du hör.

En annan lustiger sak är att nätkablar knappast utgör förbättrande alls egentligen nu. Utan endast förändrar till som jag anser det hela tiden till det sämmre. Så medföljande nätsladdar blir bäst resultat..

Ok.

Ingen kommentar.

I stora hela förutom med Kilimanjaro högtalarkabeln som numera är såld tyvärr så verkar mina burkar ÄLSKA "vanliga no nonsens" kablar till max... Kilimanjaron spelade kanon faktiskt.. Men jag hade inte råd att ha den kvar tyvärr. bensin o tandvård får gå före :? ...

Ok.

Ingen kommentar.

Och angående dina gissningar om ohm iö.. Dom har provats på 4 ohm utgångarna här... och det spelar INTE bra där.. 8 ohm verkar nog vara det rätta hur du än tror..

Jag har inte påstått något, jag har bara kunnat konstatera att de specifikationer som tillverkaren redovisar på hemsidan är rapparkalja, och därför misstänker jag (om inte känslighetssifforarna är EXTREM överdrivna) att impedansen kan vara lägre än 8 ohm.

Dock tyder det du säger nu på att jag kan ha rätt i misstanken, eftersom du föredrar 8 ohmstappen, vilket man kan vänta sig när du föredrar den tunna kabeln. I båda fallen är det ju en addering av en serieressistans som fördärvar dämpningen av högtalarens basmembransrörelser. Något du verkar gilla.

Huruvida impedansen är si eller så många ohm kan jag inte veta dock.

Har du mätt?

För oftast märker man inga större skillnader tycker jag mellan dom olika utgångarna till högtalarna.. Dom finns självklart där. men är inte så stora ändå OFTAST....

Njae... Det beror på vilka apparater du kombinerar det!

Men här var det rejäla skillnader mellan 4 och 8 ohm.. Och dessa går bara inte att spela via 4 ohms utgångarna.. Jag skulle kasta ut dom efter tio minuter pga det dova lite "instängda ljudet"

Det ger ännu mera stöd för att det är dålig dämpfaktor som är orsaken till att du gillar EKUA. Den gör (i den längden) nämligen samma sak som att använda "fel tapp"! :wink: (Alltså 8 ohmstappen.)

Om du föredrar EKUA finns det således goda skäl att tro att du skall välja den högohmigare (lågdämpande) tappen (8 ohms-) på förstärkaren också. De ger nämligen precis samma sorts färgningar, fast 8 ohmstappen är ett mycket större steg i samma riktning än att gå från EKK till EKUA.

Om min gissning stämmer bör du alltså uppleva att 8 ohmstappen skiljer sig mera från 4 ohmstappen är EKUA skiljer sig från EKK - precis vad du berättat alltså!

Det börjar bli allt tydligare att det är effekten av en tonkurveförändrande serieresistans du upplever.

Samt att den lilla lilla 12 wattaren spelade med bra nivå trotts sina begränsningar...mycket bra....bästa jag hört någonsin...

Har du aldrig hört någon förstärkare som spelat med bättre nivå än detta 12 W rörsteg. Hmmm...

Vad menar du med "bättre nivå" egentligen? :o

och jag menar vad jag skrev.. Jag hör fasiken inte skillnad alls mellan dom längre (som var ca 2,3 m och inte 2,5 iofs)

Mellan vilka hör du inte längre skillnad?

Jag tror definitivt inte att du kommer att höra skillnad mellan 2,3 meter EKUA och 9 meter EKK.

Prova! :P (Gärna blint! Men du gör föstås som du vill.)

mäta.... gissar man måste koppla ur dom för att göra det?

Ta bort högtalarkaben från terminalen på högtalarens baksida, och mät sedan med en ohmmätare mellan + och - på högtalaren. Dra sedan bort den resistans du avläser när du kör ihop ohmmätarens spetsar. Vad får du då?

Ex: Mätning på högtalaren visar 2,0 ohm, med kortslutna mätspetsar visar ohmmetern 0,3 ohm - då är DC-resistansen 1,7 ohm (impedansen är dock högre).
Observera att det var ett exempel bara. Jag tror inte att det är de siffror du kommer att avläsa.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-07-12 01:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-12 01:35

Mayro, Jag hade pi10orna som surroundhögtalare ett tag. Köpte en 30m rulle och delade på två. Då fick jag 15m /kanal. Men som sagt det var nog inget vidare relevant. Menade mest att tydligen så låter det inget vidare om man har långa kablar. (i detta fall ekua)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-12 02:17

IngOehman skrev:Jag brukar lägga kravet på 0,05 dB, eftersom jag lyckats påvisa hörbarhet vid 0,1 dB många gånger (många olika lyssnare). Det är definitivt lättare med testsignaler än klasisk musik dock. 8)

Tror det är OERHÖRT viktigt att inte använda någon sorts A/B-blindtestupplägg som stressar lyssnaren dock, om man skall nå 0,1 dB.

Hmm, hur testar du det då då? För blint måste det ju vara när man pratar om så små skillnader att de knappt är hörbara, och A och B (eller vad man nu väljer för namn) måste man väl jämföra? Nä, jag förstår inte...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-12 02:35

Pinnick skrev:jag spelade 15 m Ekua (de man rekommenderas ha till ambiensburkarna) med pi10or. Det lät skrikigt och skränigt och inget vidare. Gäll diskant, otrevligt mellanregister och tunn bas. :) Kanske inte var så vidare relevant här iofs.

Ja, precis så blir det med piP med alldeles för lång och tunn kabel (din beskrivning stämmer exakt med de tonkurvefel som uppstår).
Man bör definitivt använda lämpligare kabel. Tipset är att följa rekommendationen! :wink:

Mayro skrev:tror inte direkt jag ens någonsin skulle ha 15 m kabel i mitt system någonsin.... 8O

och som ovan skrivet.. Det var inte i 15 m längd jag jämfört dessa två gratiskablars ljudliga företräden heller...Utan dom jämförs i mitt system med dom längder som avkrävts endast.

Då är den tjocka kabeln olämplig om du tycker att det låter rätt först med en serieresistans med i kopplingen.

Antingen betyder detta att du har en originell smak, att ditt rum ställer speciella krav, att dina fonogram behöver klangkorrigares (och att rätt korrektion aven händelse uppstår med den nämnda kabeln) eller att högtalarna helt enkelt är felkonstruerade för den som vill ansluta en kabel med små förluster!

Där vann teleledningen stort.. Testade även med antenkabel då det "ser" lika ut till stor del. Men DET vart skrik o skrän osv... :lol: :lol:

Du behöver alltså både resistans och induktans i serie med högtalaren för att bli nöjd. Din beskrivning visar detta med önskvärd tydlighet. Då är EKUA rätt kabel för dig!

Varnar dock andra för att tro att det du beskriver är några generella kvaliteter hos kabeln. Allt talar ju för att det är kvatitetsegenskaperna du upplevt bara.

Man får ju prova allt möjligt för att se om result6aten står sig från förr.. Och det gör dom..ja till nu i varje fall...

Ok.

Iö..
Då du anser att Alan på Silverline inte vet vad han skriver samt utlovar i text så kan du väl slå en signal till honom och framföra din betänklighet du har som konstruktör.. så får vi det utrett direkt???

Varför skulle jag ha intresse av att göra det? Jag tycker det viktiga är att göra alla uppmärksamma på att de data som står på hemsidan inte går ihop fysikaliskt (se även annat tråd där Svante simuerat lite på det).

Observera att jag inte har framfört någon kritik mot själva högtalaren, vill bara att ingen skall behöva sväva i ovisshet om att påståendena inte är fysikaliskt korrekta.

För enligt mina erfarenheter verkar då högtalarna i praktiken göra exakt det som utlovats.... :wink:

Jag är inte riktigt säker på vad det betyder. Menar du att du "hör" att impedansen är på 8 ohm, att känsligheten är på 93,5 dB och att frekvensomfånget är det redovisade?

Hur hör man impedansen? Den stora skillnaden mellan hur du upplevde högtalaren på 4- respektive 8-ohmstappen antyder snarare att den INTE är på 8 ohm. Eller hur tänker du här?

Samt fungera med den utlovade låg effekt elektroniken också...Exakt som även det utlovat i manualen..Dessutom näms det ofta på nätet just den lättdriva egenskapen samt att dom inte kräver en krell 500 w för att spela musik bra...

Ok, jag tror du missförstått mig lite. Jag har inte sagt att känsligheten är lägre än specificerat. Jag har heller inte sagt att bandbredden är lägra än det specificerade. Ej heller har jag påstått att impedansen är något annat än det specificerade 8 ohm.

Det enda jag har skrivit är att ALLA dessa tre egenskaper (i kombination med baslådans storlek) inte KAN vara riktiga. Fast det är inte riktigt sant det heller, för bandbredden anges inte med specificering av att det är gränsfekvensen som avses (-3 dB), så om det är något annat än -3 dB som menas så kan det ju stämma. Den kan exempelvis mycket väl prestera 93,5 dB och vara på 8 ohm om 20 Hz nivån ligger på - massor av dB.

Eller valfri annan kombination. Minst en av de tre är dock fel (eller behöver beskrivas på ett tydligare sätt, exempelvis klargöra att det gäller i ett rum på 20 m^3, eller att det inte är -3 dB, utan -20 dB, eller kanske att impedansen är på 8 ohm, men går ned mycket lägre än så vis vissa frekvenser, eller vad det nu är som behöver korrigeras för att siffrorna skall gå ihop#).

Jag vill påminna dig om att du inte heller trodde audio artistry kunde spela 20 hz.. och där hade du ju fel som sagt.. Kan ju vara så att du igen har fel kanske av nåt skäl du förbisett kanske...Man vet ju aldrig..

8O

Jag har inte gjort påståenden om systemet ifrågas tonkurvepotential överhuvudtaget! (Jag känner ju inte till systemet ens, har bara hört att vår gemensamma bekant har det). Tycker det är trist att du fortsätter att sprida denna lögn. Detta är minst andra gången jag sett dig komma med detta påstående, vad är syftet? Jag tror ingen går på sådana lumpna försök att misskreditera mig. Eller är ditt syfte något annat?

Dessutom har jag INTE gjort några mätningar som ger stöd för det du påstår, och jag kan näppeligen ta ansvar för mätningar som någon annan gjort.

Jag tror du blandar ihop musikåtergivningens frontala "tonkurva" (den som skall vara rak) med "tonkurva mätt på lyssningsplatsen" (som jag har för mig att du sagt att Johan Lindroos mätt i något fall).

Ditt påstående att jag har sagt något om systemets tonkurva är alltså osanning, och att den frontala tonkurvan når 20 Hz ifrågasätter jag dessutom. Jag kan inte säga varken bu eller bä.

Undanber mig dock att bli påhoppad på detta obehagliga sätt. :(

Hoppas detta tråkiga missförstånd är utrett nu i varje fall. :wink:

Vh, iö

- - - - - -

#Jag tar gärna med mig mätapparatur om du vill ha saken utredd. För egen del är jag dock bara intresserad av att lyssna! :P

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-12 02:49

IngOehman skrev:

Ja, precis så blir det med piP med alldeles för lång och tunn kabel (din beskrivning stämmer exakt med de tonkurvefel som uppstår).
Man bör definitivt använda lämpligare kabel. Tipset är att följa rekommendationen! :wink:

( Det var bara tillfälligt för att kunna spela surroundkanaler :-) )

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-07-12 06:47

Mayro:
Men ekk anser jag ALLTID över tid ha egenskaper som INTE är tilltalande för mig.. Dom spelar fint ända tills det blir mycket info att förmedla. Då spårar dom ur och börjar tillföra elakartade toner i mellan o diskant...Detta sker INTE med teleledningen..

Vad betyder mycket info?
Hör du extratoner från EKK-kabeln?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-12 11:40

Iö.. Jag skall INTE gå i svar på delarna där du "tar illa upp" och börjar tjäbbla om "agendorliknande" saker o ting.. Ej exakt citerat dig sagt ovan..

MEN!! Delarna där det talas om tekniska FÖRKLARINGAR till dom saker jag "hör" skall jag spinna vidare på här tillsammans med dig...Samt andra.

Så ska det bevisas en gång för alla ÄVEN på forum att man KAN tillsammans "synliggöra dom subjektiva saker man "hör" med dom för dig och er tekniskt förklarade saker..

Deltar du samt andra nu UTAN mera tjäbblande om ovidkommande saker.. Ja då KOMMER denna tråden bli otroligt spänande läsning för var och en där man har "blandat intresse".. DVS som för mig, Som står oftast med fötterna på "båda sidor i synsätt"...Subjektiv bedömmare men som gärna skulle ALLTID även vilja förstå VARFÖR osv.. DVS tekniken bakom...

Det skulle bespara massor med kr o ören vid val av elektronik o högtalare framöver för många... Även för mig..

Så.. Valet finns nu.. Avsluta varenda ovidkommande snack och gå vidare med det tråden faktiskt kan fortsätta utvecklas till..Jag är "på".. Så hoppas du iö samt ev andra är "på" nu.. Detta kan bli riktigt roligt...

Skall låta ekk kablarna sitta i lite längre bara.. Sattes in igår kväll/natt efter läst lite i tråden här...Så här har exprimentet fortsatt...

Och detta PGA jag faktiskt måste erkänna att jag INTE ju provat ens med ekk i rör monoblocken... :oops: Det var ju pa steget.. Det tänkte jag faktiskt inte ens på....Utan skrev nog bara "resultatet".... Men men. Håller på att tillrättas nu här..Sorry för detta...

Angående dämpfaktor.. Det har genom tider varit så att jag personligen alltid gillat "lägre" dämpfaktor bättre än högre...Samt att jag inte gillat rör mer än transistor mer än på rösthantering och accustisk musik såsom violiner o så vidare... Grovt generellt skrivet nu...Så finns mer underlag att ha med i betänkande angående mina PERSONLIGA preferenser...

Så... Inget mer tjäbblande.. Inget mer hackande om små språkligheter.. Utan jag inbjuder till att ha skoj nu seriöst.. Och som sagt.. Detta är alltid vad jag sökt detta läge.. DVS att ha möjlighet att tekniskt tillsammans med subjektiva tyckanden söka "förklaringar"...

:D

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2006-07-12 11:56

Eftersom jag har monokopplade 1090, skulle även jag kunna köra med EKUA till i28s faktiskt. Ca 1m har jag till terminalerna i dagsläget. Synd bara att dom ser så jäkla futtiga ut. Å andra sidan så är 3m EKK ganska fult bakom stereon också.

Är 1m maximum i mitt fall? Eller var det 0.5 som gällde?

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-07-12 11:57

Om jag förstår det rätt så föreslår Mayro test mellan EKUA och EKK*. Absolut, säkert intressant men inte spektakulärt eller ens kittlande för mig.
Jag ska förklara varför. Alla heta debatter, gräl, avstängningar gäller (ev) skillnad mellan billig kabel, däribland EKK och dyrkabel för sisådär 29000-135000. Det är där krutet på blindtest borde läggas. Enligt lilla och naiva mig.
Det är absolut bra med alla initiativ. Jag redovisar bara min egen tröskel för signifikant intresse.

*med reservation för att jag missuppfattat
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-07-12 11:59

IngOehman skrev:Antingen betyder detta att du har en originell smak, att ditt rum ställer speciella krav, att dina fonogram behöver klangkorrigares (och att rätt korrektion aven händelse uppstår med den nämnda kabeln) eller att högtalarna helt enkelt är felkonstruerade för den som vill ansluta en kabel med små förluster!

Enligt uppgift ska högtalarna vara framtagna med rörförstärkare och med det i åtanke är det ju ingen högoddsare att Mayro får till det bättre med EKUA kopplat till PA-steget.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-12 13:15

Exakt!

Min synpunkt är bara den att om man jämför två olika kablar med varandra så kan man inte samtidigt byta förstärkare!

Dessutom måste kablarna vara kvantitativt likadana om jämförelsen skall vara relevant. Använder man en KLART påverkande längd av en tunn EKUA så bör man jämföra med en klart påverkande längd EKK (alltså en mycket längre kabel), således att endast eventuella kvalitetsskillnader kvarstår.

Mayro skrev:Iö.. Jag skall INTE gå i svar på delarna där du "tar illa upp" och börjar tjäbbla om "agendorliknande" saker o ting.. Ej exakt citerat dig sagt ovan..

Mycket bra.

Jag har inte käbblat, bara talat om sakfrågan. Du däremot började komma med osubstansiella påståenden om bandbredds utlåtande jag skulle ha gjort (om en högtalare som jag inte ens känner till hur den ser ut!). Det kallar jag att käbbla, i synnerhet i skenet av att du gör det för att misskreditera min trovärdighet, och inte minst med tanke på att jag bett dig sluta sprida denna osanning en gång tidigare för något år sedan eller vad det kan varit.

Ingen är gladare än jag om jag slipper käbbel. Ville bara be dig att sluta sprida falska påståenden. Om vi är överens om detta är jag mycket nöjd. :P

MEN!! Delarna där det talas om tekniska FÖRKLARINGAR till dom saker jag "hör" skall jag spinna vidare på här tillsammans med dig...Samt andra.

Så ska det bevisas en gång för alla ÄVEN på forum att man KAN tillsammans "synliggöra dom subjektiva saker man "hör" med dom för dig och er tekniskt förklarade saker..

Tja, det bevisades väl för rätt många decennier sedan... Inga nyheter således. Även om alla inte vet det eller har förstått det ännu.

Den som vill veta behöver bara lyssna på det som har berättats, och genomföra de experiment som har föreslagits. Detta är enkla saker som alla kan förstå, bara man gör ansträngingen att undersöka istället för att slå idéerna ifrån sig.

Deltar du samt andra nu UTAN mera tjäbblande om ovidkommande saker..

Det var ju liksom just tjäbbel jag bad dig sluta med.

Ja då KOMMER denna tråden bli otroligt spänande läsning för var och en där man har "blandat intresse".. DVS som för mig, Som står oftast med fötterna på "båda sidor i synsätt"...Subjektiv bedömmare men som gärna skulle ALLTID även vilja förstå VARFÖR osv.. DVS tekniken bakom...

Om det är sant att du faktiskt vill förstå tycker jag du borde ställa frågor och/eller undersöka, istället för att slå ifrån dig och ifrågasätta mitt omdöme, när jag berättar om hur något fungerar.

Du har dessutom fått gott om förslag på experiment du kan göra om du vill lära dig mera. (Testa EKK mot EKUA blint med relevanta längder - mät DC-resistansen på högtalarna, eller om du vill: Säg till så kommer jag över med mätapparatur så kolla vi hur det förhåller sig med alltidhopa! Erbjudandet står fortfarande kvar - om du är intresserad av att få veta hur det förhåller sig. Jag kommer inte att skicka någon faktura. :wink: )

Det skulle bespara massor med kr o ören vid val av elektronik o högtalare framöver för många... Även för mig..

Det gläder mig! Det är ju liksom därför man bryr sig. För att det kan vara till hjälp för folk.

Så.. Valet finns nu.. Avsluta varenda ovidkommande snack och gå vidare med det tråden faktiskt kan fortsätta utvecklas till..Jag är "på".. Så hoppas du iö samt ev andra är "på" nu.. Detta kan bli riktigt roligt...

Jag har varit på från starten. Det var inte jag som lämnade sakfrågorna i den här tråden, utan du. Jag har från starten helt ägnat mig åt att förklara orsakerna till de resultat du presenterat.

Skall låta ekk kablarna sitta i lite längre bara.. Sattes in igår kväll/natt efter läst lite i tråden här...Så här har exprimentet fortsatt...

Och detta PGA jag faktiskt måste erkänna att jag INTE ju provat ens med ekk i rör monoblocken... :oops: Det var ju pa steget.. Det tänkte jag faktiskt inte ens på....Utan skrev nog bara "resultatet".... Men men. Håller på att tillrättas nu här..Sorry för detta...

Ojdå... :wink:

Jaha, då tycker jag vi glömmer din EKK-sågning, och startar från början!

Angående dämpfaktor.. Det har genom tider varit så att jag personligen alltid gillat "lägre" dämpfaktor bättre än högre...Samt att jag inte gillat rör mer än transistor mer än på rösthantering och accustisk musik såsom violiner o så vidare... Grovt generellt skrivet nu...Så finns mer underlag att ha med i betänkande angående mina PERSONLIGA preferenser...

Mnjae.. Nu är du inne på farliga resonemang.

Dämpfaktor är en relativ egenskap (definieras som Rlsp/Rut). Den betyder ingenting absolut som kan översättas till en entydig ljudupplevelse. Det intressanta är dämpningen (som är Dm + De där De är Bl^2/Rlsp+Rut), och hur den förhåller sig till resonansparametrarna (som är Mm och k och som bildar resonanstendensen sqr(Mm*k)). Den förra blidar den senare. Vänder man uppåner på förhållandet är det ett uttryck för resonansvillighet som upstår istället.

Konsekvensen av det ovanstående (jag förklarar för det fall att du inte hänger med 100% i de matematiska svängarna (där allting framgår för den som är fysiskt bevandrad)) är att en högtalare som matas med en förstärkar/kabel med hög dämpfaktor, kan vara mindre dämpad än en annan högtalare som matas av en lågdämpfaktor-förstärkare! 8O

Det handlar om kvot mellan resonans- och dämpningsfaktorerna.

Ett generellt påstående om att man föredrar låg dämpfaktor mejkar alltså inte sens, eftersom det beror på vilka apparater man kombinerar.

Det du sa, att du "personligen alltid gillat "lägre" dämpfaktor bättre än högre..." kan förstås stämma dock, men jag hoppas du inser att det alltså inte betyder att låg dämpfaktor är generellt "bättre för dig" - det betyder bara att de apparater du använt har provat med har betett sig på det viset.

Igen - det gäller att skilja mellan kvanititativa egenskaper och kvalitativa! :wink:

Så... Inget mer tjäbblande.. Inget mer hackande om små språkligheter..

Har någon hackat om några språkligheter? :o

Utan jag inbjuder till att ha skoj nu seriöst.. Och som sagt.. Detta är alltid vad jag sökt detta läge.. DVS att ha möjlighet att tekniskt tillsammans med subjektiva tyckanden söka "förklaringar"...

:D

Bra! Om du söker skall du finna!

Svaren på alla dessa frågor har funnits läsbara i flera år här på faktiskt. Det är bara att läsa, och är något oklart är det bara att fråga. :P
Med frågor kommer du mycket längre än med tjäbbel. 8)

Och utöver att ställa frågor vill jag igen påminna om att du kan göra de föreslagna experimenten. Gör du dem seriöst och ser till så att alla lyssningar sker blint är jag säker på att du kommer att finna att allt det som berättats stämmer. Kolla gärna den där DC-resistansen hos högtalarna också.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-07-12 18:59, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-12 14:33

ganska skönt att alla håller sig på mattan hittils? är detta vändpunkten för faktiskt? :)

å mayro...ett test måste ju inkludera bilder...fy skäms på dig!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-07-12 15:09

David_A skrev:Eftersom jag har monokopplade 1090, skulle även jag kunna köra med EKUA till i28s faktiskt. Ca 1m har jag till terminalerna i dagsläget. Synd bara att dom ser så jäkla futtiga ut. Å andra sidan så är 3m EKK ganska fult bakom stereon också.

Är 1m maximum i mitt fall? Eller var det 0.5 som gällde?
1m eller lägre.. ju lägre impedans högtalaren har ju kortare EKUA

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-12 18:54

Jag skulle vilja säga att upp till 1,2 meter EKUA (gärna med isärdragna ledare, men det är inte nödvändigt) är lagom till i28 (ideallängd = 60 cm). Till de flesta andra Ino-högtalare är svaret upp till 2 meter (ideallängd 1 meter).

Men kanske hör frågan hemma i "Wänner av Ino"?

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-07-12 23:00

Eftersom svaret troligen har att göra med deras impedans.. så kunde det vara kul om svaret även innehöll hänvisningar till varför just de längderna rekommenderas.

Användarvisningsbild
wolfgang

Inläggav wolfgang » 2006-07-13 12:09

Hur går det nu då Tobbe ?? Nyfiken på din utvärdering !! Och BILDER!?

//W
Vinyl är skoj på MusicHall MMF-9, äger och driver Creative Audio

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-13 13:03

Kaffekoppen skrev:Eftersom svaret troligen har att göra med deras impedans.. så kunde det vara kul om svaret även innehöll hänvisningar till varför just de längderna rekommenderas.

OK!

Jag brukar tänka, att man måste tänka såhär:

1. Hur lång kan en kabel bli utan att hörbara effekter från den är detekterbara?

Svaret på den frågan går förstås (i enlighet med vetenskapens första tes) aldrig att formulera ett garanterat svar på, men väl ett praktiskt. Då sammanfaller (icke förvånande) längden med den längd som ger tonkurvefel som tangerar hörgränsen (samma reservation som ovan) för sådana!

2. Hur skall man bete sig för att få så stora marginaler som möjligt till hörbarhetsgränsen?

Svaret på den frågan är så uppenbart att det nästan är löjligt - och ett mysterium av dignitet att tankesättet inte blivit en industristandard: Man dimensionerar naturligtvis högtalarna för att spela idealiskt, med kabeln enligt punkt 1, alltså en kabel som i sig tangerar hörgränsen i inverkan! Då är man ju nere på noll inverkan igen! :P

Gör man det så får man två olika längder på kabeln ifråga, där felen gränsar till hörbarhet, nämligen:

-Noll meter

och

-Dubbla nominella längden!

:P

(Med exakt den nominella längden blir det som om man inte hade någon kabelinverkan alls.)

Tillpåköpet leder denna modella att dimensionera högtalare, till att man kan skapa en hel massa olika "tekniskt jämförbara" nominella längder (alltefter behov) genom att använda kablar med olika grovlek och fältutsläckning.

På så vis är det fullt möjligt att ansluta en högtalare till en förstärkare perfekt i längder upp till 14 meter, och utan hörbar färgning inom ett mycket stort intervall av högtalarkabellängder - från noll meter och upp till i varje fall 28 meter kabel.

Jag har faktiskt en ritning på en kabel som skulle kunna klara 100 meter utan hörbar inverkan också :o , men jag har aldrig brytt mig om att realisera den, för vem har behov av 100 meter kabel?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-13 14:58

eftersom jag "missade" :oops: att ta med dom helt nya monoblocken i mina provanden så är denna minitest tråd avslutad så länge för mig.. Så jag skall börja om igen helt o hållet... DVS att det kommer ta lite tid igen innan det fortsätter.. Inte pga av intressebrist.. Utan pga VÄRMEN

Det går bara inte att vara i Stereorummet ens nattetid.. Värmen är fruktansvärd då stegen ytterligare värmer upp med sin stora värmeutveckling. Tyvärr har jag inte råd att köpa air condition aggregat vilket skulle behövas förutan blockens extra värme... :wink:

Så fritt fram att diskutera ino vs kablar osv .. Eller att slå igen tråden om så önskas...

Så "minitesten" fortsätter framöver.. Väntar även in lite nya grejor som tillskott för provandet under kommande vecka troligen.. Eller till helgen i bästa fall...

Ledsen det blev så här PGA mitt obetänksamma trådstartande där jag faktiskt inte ens hade en tanke på att det tillkommit nya grejor som borde varit med också...Men det kom ju slag i slag så att säga... :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-13 15:29

Ålrajt!

Tycker det du säger låter mycket klokt (och jag hoppas du hittar en lösning på värmeproblemet :?).

I vad avser specifika Ino-frågor tycker jag inte de skall diskuteras i din tråd alls. Jag kommer inte att skriva något och hoppas att den som eventuellt har någon Ino-synpunkt (kabelrelaterad eller ej) kan hålla dessa på Ino-delen där de hör hemma. 8)

Hoppas på din snara återkomst (varför inte i denna tråd? :P) så ämnet kan fortsätta där det stannade. Ser fram emot dina rapporter! :P

Vh, iö

- - - - -

PS. Är tillfälligt inloggad via en Äppel-datamanick (=Mäckinntåsj), och den suger fett!

Varför fungerar inte ctrl X-, ctrl C- och ctrl V-funktionerna? Och varför går det inte att lägga in gubbar i texten, utan bara längst bak??? :x

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-13 15:54

Vänner,
Denna tråd är det vettigaste jag har läst om kablar... någonsin. Jag är inte ett dugg ironisk när jag säger det. Jag råkar ha 30m EKK liggandes hemma sen vi byggde några nya väggar. Jag är grymt sugen på ett rusa hem och prova.

Håller med... Äppel-datamanicker suger!

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2006-07-13 16:00

prova kringla v, c och x så funkar det nog alldeles utmärkt
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-07-13 16:23

Skulle vilja passa på att berätta en liten anekdot i väntan på svalare väder. Jag har faktiskt :) också väldigt goda erfarenheter av EKUA, till och med i längder upp till 15 meter! Nu vill jag inte lansera kabeln som ett "universalsmörjmedel" för att lyfta musikanläggningar till hittills oanade höjder men under de här omständigheterna gjorde den susen.

I ett tidigare liv levde jag tillsammans med en kvinna som fullständigt avgudade OA-51, inte så mycket för de klangliga kvaliteterna utan mer för designen. Vilken tur att jag råkade ha ett par sådana! Nu blev ju inte allt som jag hade tänkt mig utan högtalarna ställdes bokstavligen på pidestal, alltså lite högre än vad Stig hade tänkt sig och ni kan ju tänka er resultatet. Normalt sett kännetecknas OA-51 av sin "brillians" och denna vara återgavs i överflöd med denna placering. :) Och som om det inte räckte med det hade jag tillgång till en Luxman-förstärkare som även den kännetecknas av sin brillianta klang. På grammofonen satt någon typ av Ortofon MM-pickup, å den var ju inte heller åt det mörkare hållet.

Under en tid avlyssnades möjligen musik men minst av allt avnjöts den - det var helt enkelt inte alls kul att lira plattor. Men räddningen fanns där man minst anade den. Hela huset skulle möbleras om och sedan räckte inte kablarna. I mina gömmor hittade jag en rulle kabel i tillräcklig längd - klart att jag använde den utan någon större eftertanke i längder på 12-15 meter. Nu började det hända grejer. Musiken började träda fram med balans och harmoni. Det blev kul att lira igen så kablarna fick sitta där utan någon djupare reflektion.

När jag i efterhand försöker rekonstruera händelseförloppet inser jag ju att 2 fel inte blir 1 rätt. Självklart hade det spelat ännu trevligare med bra kablar, rätt placerade högtalare och matchande elektronik!

/Jocke

PS. Fast lite kul var det när IÖ skrev om Televerkets kopplingstråd i MoLT!

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-07-13 17:17

På en Mac använder du;

"äpple/fornminnestecknet + c" för att kopiera markerat textstycke
"äpple/fornminnestecknet + v" för att klippa in textstycke
"äpple/fornminnestecknet + x" för att ta bort/klippa ut ett textstycke

Att "gubbarna" hamnar sist/längst ned är uppenbarligen en bugg!
På forumsdatorn så klart då den inte hanterar Mac så bra... :twisted:
Det är säkert en PC-uschling som står för plattformen!

Mvh Magnus Eriksson

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-13 17:32

Om jag får gissa är det Apple som en gång i tiden infört dessa snabbkommandon som standard i hela användargrässnittet. Troligen har väl bara Microsoft hakat på med bokstäverna x, c och v, men valt att använda den illa placerade ctrl-knappen.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-07-13 17:33

Mayro skrev:...

DVS att det kommer ta lite tid igen innan det fortsätter.. Inte pga av intressebrist.. Utan pga VÄRMEN

Det går bara inte att vara i Stereorummet ens nattetid.. Värmen är fruktansvärd då stegen ytterligare värmer upp med sin stora värmeutveckling. Tyvärr har jag inte råd att köpa air condition aggregat vilket skulle behövas förutan blockens extra värme... :wink:

...

Ska föreställa en svettandes Mayro:
:oops:
. .
. .
. .
. .

På med solbrillorna: 8) och ut och sola istället.

:D :D
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-07-13 18:50

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-13 19:50

att folk fortfarande tror att kabelskeptikerna inte hör skillnad på kablar....klart som tusan det är skillnad...men stor ? nej :) inte mellan 2 välkonstruerade iaf

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-07-13 19:51

"PS. Är tillfälligt inloggad via en Äppel-datamanick (=Mäckinntåsj), och den suger fett! "

Blir lätt så om man är van med PC! 8) Det omvända gäller naturligtvis också.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-13 20:31

Off topic

Min huvudsakliga problem men Apple är deras produkter som borjar med "i".

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-14 00:19

Haakan_W skrev:att folk fortfarande tror att kabelskeptikerna inte hör skillnad på kablar....klart som tusan det är skillnad...men stor ? nej :) inte mellan 2 välkonstruerade iaf

Jag vet inte om termen "kabelskeptiker" är alldeles relevant, men jag antar att jag räknas till dem?

Om så är fallet skulle jag vilja föreslå att man istället skiljer på dem som har en religiös inställning till kablar (kabeltroende) och dem som har en vetenskaplig inställning ("kabelskeptiker" passar dåligt*) istället.

För den senare gruppen (som jag tillhör) kan jag tänka mig att lancera en programförklaring:

En vetenskaplig inställning till kablar inkluderar:

1. Att man intresserar sig för att förstå hur kablar beter sig fysikaliskt, och att man intressera sig för att undersöka hörbarheterna av det, och därmed lära sig förutsäga hur de låter. Ägnar man sig åt detta en tid finner man att allting går ihop, inga mysterier behövs, utan allting kan förklaras med de egenskaper som man ser att kablar har.

2. Att man således kan lämna alla religiösa aspekter (tro, förtroende, dyrkan) på kablarnade, eftersom det är mycket lätt att visa att kablar låter i överenstämmelse med de vetenskapligt kända fysikaliska egenskaperna kabeln har. Det "saknas" inga förklaringsmodeller, så vi kan känna oss säkra på att kablar kan beskrivas av de ganska enkla modeller som vi använder.

3. Att man vet att kablar med parametrar alltför inverkande på överföringsfunktionen GARANTERAT kommer att ha hörbar inverkan på musikåtergivningen. Men att dessa egenskaper är rätt ointressanta att debattera, eftersom de är linjära och därför enkla och kvantitativa. Det enda man behöver göra är att välja rätt parametrar!

Tyvärr är det så, att man med den vetenskaplig inställningen som grund (och det sätt som den vetenskapliga inställingen gör att man tittar på kabelproblemet ur rationellt perspektiv) ser hur onyktert kabelproblemetiken betraktas av många av dem som själv INTE undersökt saken grundligt.

Tyvärr kan det vara tråkigt att erfara att de från den religiösa sidan man kommunicerar med (som vill uppleva för att kunna tro, läsa för att få förtroende, eller överraskas/överrumplas för att kunna dyrka) inte är intresserade av en seriös debatt. De argumenterar inte mot det man säger, de undersöker inte det man föreslår (som man själv undersökt) utan bara anför att de inte "tror på" det man säger, och rätt ofta lägger de till en massa ovänligheter i sin otrohetsdeklaration! 8O

(Av outgrundlig orsak är de så fast i sitt egent tankesätt att de är säkra på att man vill att de skulle TRO på det man sagt. Hur man är försöker vara tydlig, så är de fast i denna världsbild som bygger på att "tro saker". Det är trist att se, när man i verkligheten inte alls vill att de skall "tro på" det man säger - utan bara vill ge dem en kick, så att de skal kunna se att det finns andra dimensioner är trons. Se att man kan lära sig att ifrågasätta - undersöka - och lära sig! Man vill inte alls att de skall "tro" på det man säger, man vill ge dem en möjlighet att inse möjligheten till kunskap. Att börja undersöka för att slippa tro något! Att veta är ju mycket bättre! :P )

När man vet att deras ovlija att lämna sin tro beror på att de saknar de erfarenheter man själv har, men att anförande av detta bara kommer att leda till att man blir förolämpad, inser man att det är en omöjlig sits: Det går inte att upplysa den som inte vill lära sig/veta!

Detta skulle kunna vara i sig oproblematiskt, Allt man behöver göra är ju att strunta i allt dumt som sägs! :o
Visst, om det inte vore av dessa skäl:

1. Man vet inte i förväg om den man talar med helst lever vidare i en trosvärld, eller om de söker kunskap/vill veta! Vill de läsa sig, så är det ju ovänligt att inte erbjuda nya perspektiv.

2. Man vet inte hur många (oskyldiga) "åhörare" som låter sig bedras av religiösa förkunnelser från de troende.

Oavsett om de troende är falska och har som mål att lura någon - eller om de bara ärligt berättar om vad de tro på, kan ju deras vittnesmål leda till att folk som åhör debatten får en falsk bild av verkligheten.

För om någon säger "-Jag blev helt chockad av hur mycket bättre kabeln X lät, än Y!" om en kabel som man VET inte går att skilja från Y i verkligheten (med hjälp av bara öronen vill säga) så är det ett faktum att påståendet ger en falsk bild!

Man kan självklart inte kräva att den som vill säga något, samtidigt skall avkrävas attt självmant redogöra för om det påstådda är verifierat - men det är rimligt att man måste få fråga om det påstådda!

Det är lika rimligt att man måste få berätta om suggestionens makt, när det är uppenbart att den som kommer med uttalandet inte är medveten om den sistnämnda (inte har de erfarenheter man själv har).

Världen blir inte bättre av bedragare, och det faktum att många som medverkar till bedrägerier inte gör det medvetet, gör ingenting bättre för den bedragna.

Visst, vissa VILL bli bedragna, och det är ok! Den som vill det skall inte hindras (de är ju myndiga) men det duger inte som argument för att varningar för osanningar skall förbjudas. Den som varnar gör det ju inte för dens skull som vill bli bedragen, utan för alla dem som vill slippa bli det - de som efteråt säger "...om jag hade vetat".

Vh, iö

- - - - -

*Eftersom det är en motsatsen till kabeltroende i "fel dimension". Troende och skeptiker är en sorts motsats, visst, men fel sort motsats! De är poler - men det är båda olika sorters tro!

Att vara skeptisk är ju ett troende, inte ett icketroende. En skeptiker är också en person som baserar sin sy på tro. Det är alltså inte den sorts motsats till tro som vi har här.

Motsatsen till kabeltroende, borde istället kallas kabelvetare! Personer som relaterar till kablar efter de egenskaper de har - egenskaper som kabelvetarna har undersökt och därför vet att kablarna har. I motsats till att bara ha "exponerat sig" för kablarna lite okontrollerat, med avsikt att skaffa sig trosuppfattningar om dem. :?

Vetenskapens mål är ju inte att söka andra alternativa trossatser - utan att söka relevanta modeller, förståelse och insikt! :P

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-14 01:24

Tackar för en minst sagt intressant post! Skriver ut dem och läser den ingående i morgon... Den och andra i den här tråden. :-)

IngOehman skrev:1. Att man intresserar sig för att förstå hur kablar beter sig fysikaliskt, och att man intressera sig för att undersöka hörbarheterna av det, och därmed lära sig förutsäga hur de låter. Ägnar man sig åt detta en tid finner man att allting går ihop, inga mysterier behövs, utan allting kan förklaras med de egenskaper som man ser att kablar har.

Detta leder mej över på kabelflätning. Vad vet vi om det? Kan en, till exempel, en fyrfläta påverka så mycket att det blir hörbart på de längder som kan tänkas användas vid en "vanlig" högtalar installation?

Någon som har provat?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-07-14 09:41

IngOehman skrev:Motsatsen till kabeltroende, borde istället kallas kabelvetare! Personer som relaterar till kablar efter de egenskaper de har - egenskaper som kabelvetarna har undersökt och därför vet att kablarna har.

Som vanligt; Ett lysande inlägg! :D

En liten detalj dock... Jag tror jag förstår hur du menar i ovanstående citat och det är ju helt korrekt om man köper tesen: "vetenskapen vet - andra tror".

För de som av något skäl inte tycker/tror så, blir det emellertid något magstarkt. Plötsligt kan ju världen delas upp i sant/falskt, rätt/fel, där någon gör anspråk på att stå för det sanna och rätta. Tror/tycker man annorlunda har man per definition fel. Och så kan det ju vara! Men det är också lätt att föreställa sig situationer där det inte är så. Problemet för den enskilde är nämligen att avgöra vad som är vad.

Om jag går till mig själv; Jag läser ibland inlägg om hur saker och ting fungerar från skribent A. I mina ögon låter det plausibelt och väl underbyggt. Plötsligt kommer skribent B och hävdar något diametralt annorlunda. Med en mycket övertygande argumentering. Då dyker plötsligt C in på banan och menar att A visserligen har fel, men att B bortser från vissa uppenbara fakta. Plötsligt kommer D in och säger litet lätt uppläxande till B och C att "nu är ni väl ändå ute och cyklar - A har faktiskt flera goda poänger". Och jag tycker att det låter jättebra.

Jag kan knappast avgöra graden av rätt/fel i respektives inlägg med mindre än att jag skaffar mig ett antal ingenjörsexamina. Och knappast ens då, eftersom det visar sig att såväl A, B, C, som D redan har sådana (fastän de är oense).

För mig handlar det då om att tro! Och i fråga om kablar, handlar det om att tro på vad som verkar mest rimligt. Och i så fall blir motsatsparet "kabeltroende - kabelskeptiker" om detta definieras som "dyrkabel är bättre än billig kabel - kabelns elektriska egenskaper är primärt ingen prisfråga". Och i så fall är jag kabelskeptiker.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-14 14:29

1. Skall man vara noga så känneteknas väl vetenskapen mest av att söka vetskap. Det är långt ifrån säkert att man alltid vet, i enskilda frågor, men man relaterar alltid till det man vet och säker sig till dit saker finns som inte inte vet! Och skall man vara ännu noggrannare så är det modeller man arbetar med. Vad man vet är att de fungerar. Att de är sanna (i ordets största filosofiska bemärkelse) är det ingen som påstår, bara att (och eventuellt i vilken mån) den vetskap som finns (modellerna) fungerar.

2. De "sociala" problem du nämner är i högsta grad relevanta, och jag väntade mig också att någon skulle ta upp dem... :wink:

Icke desto mindre är det oundvikligt att det blir på så vis; att den som undersökt en sak noggrannt och gjort en massa experiment, inte KAN se verkligheten från något annat perspektiv! :o

Man vet ju vad man baserar sina uppfattningar på.

Man vet att den som inte tror på dem saknar de erfarenheter man själv har (inte har gjort alla de experiment man själv gjort).

Man vet också att ALLA som exponerats för samma experiment (och har ett uns av rationell tankeförmåga) har kommit till samma slutsatser.

Man vet att ALLA man träffat från den "troende skaran", har misslyckats med att visa förmåga att med öronens hjälp (utan facit) höra de saker de påstår sig höra, när fysikaliska förklaringar saknats.

Att då erfara att de troende kräver någon sorts "rättvisa" således att de accepterar att de själva baserar sina uppfattningar på tro - men de kräver att motstidiga uppfattningar skall kallas tro också!

Sådana "symmetri-idéer" hotar allt vad utveckling och kvalitetsvärderingar heter. Inom filosofin kallas det Nihilism. Hur politiskt korrekt det är är att avskriva sanningar till förmån för att allt skall ses som trosfrågor, är sådan värde-ekvalisering meningslös, och leder bara till att hinder för sanningssökare ställs upp. Ingen begär att folk skall vara oskeptiska, tvärtom, men om man suddar ut alla konstraster går det ju inte att söka sanningar längre. Vissa saker är faktiskt svarta, och vissa andra är vita. Allt är inte grått.

Att man trots att man studerat fenomenen alltså skall sorteras under troende stider dessutom mot de vetenskapliga principerna, för inom vetenskapen ifrågasätter man inte genom att säga "tror du ja!", utan man falsifierar.

3. Motsats till att "veta" kan vara "att anse sig veta, men vara felinformerad och alltså ha fel".
Ser man på problemet med denna dimension som huvuddimensionen blir det som du antyder en fråga om rätt och fel. :?
Men som jag var inne på i det förra inlägger gäller det att invertera i rätt dimension. :P
I detta fall handlar det definitivt INTE om rätt och fel - utan om att veta och att inte veta = att tro. Att tro är inte att ha fel. Det är att sakna vetskap om rätt och fel, i det specifika fallet. Tro är inte samma sak som fel.

4. Nu till frågan om vad någon utan den fysikaliska bakgrunden gör (kan göra):
Först och främst är den fysikaliska delen av dessa resonemang marginell. Själva resonemangen som förs kan analyseras med sunt förnuft. De fysikaliska egenskaperna hos kablarna är ju egentligen helt ointressanta eftersom de skulle kunna vara helt okända, men man kan ändå lyssningsutvärdera kablarna och finna de samband som redovisats.

I vissa fall är det dock (som du antyder) lätt att det för en lekman (i ett svårt ämne) blir som så, att det enda (annat än att vara agnostisk) som man kan göra är att tro. Men so what? Det är väl inget fel med att tro!? :P

Däremot är det förstås helt fel att, när man vet att man själv bara tror något, ändå (utan saklig grund) kräva att även den som påstår sig veta skall kalla sina synpunkter för en åsikt / en tro. :?

Om man har sakinvändningar är det dessa man bör framföra.

Att bara ifrågasätta utan grund är ju samma sak som att säga: -Jag har inget förtroende för dig! Och en sådan synpunkt (framförd utan argument) är ju endast en förolämning, och således signifikant bara för den som säger det.

En bättre formulering hade varit: -Tack för svaret! :P

Kort sagt: Har man inga sakinvändningar finns inget skäl att ifrågasätta! Ingen är ju förpliktigad att ifrågasätta saker bara för att bevara idén med den nihilistiska världsbilden (där det inte FÅR finnas några sanningar).

Är man intresserad av den filosofiska aspekten kan den förvisso vara intressant att diskutera också det, men i en tråd med ett ämne bör ämnet (sakfrågan) vara prioritet ett! 8)

Det sistnämnda var förstås bara en subjektiv åsikt - min åsikt. 8)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-07-15 17:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-07-14 16:03

Mayro skrev:eftersom jag "missade" :oops: att ta med dom helt nya monoblocken i mina provanden så är denna minitest tråd avslutad så länge för mig.. Så jag skall börja om igen helt o hållet... DVS att det kommer ta lite tid igen innan det fortsätter.. Inte pga av intressebrist.. Utan pga VÄRMEN

Mayro
Kan du inte placera dina slutsteg i ett annat rum då? Eller källaren kanske, om du har någon.

Jag vet, det är ju fint med prylar, speciellt om de glöder och man kanske vill ha de i rummet, men men..
NN

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-07-14 16:45

Vetande är ett helvete..

Jag t.ex VET ju hur färgen blå ser ut. Likaså gör det flesta. Jag kan däremot INTE veta att det en annan person ser som blått är min blå för dem, deras blått kan ju lika gärna vara rött om jag skulle se det ur deras ögon.

Detta bör dock inte vara några problem eftersom färgseendet sällan förändras och man oftast har det oförändrat under hela livet.

Så jag skulle inte bli förvånad om jag en dag får höra att någon hela livet levt under en röd himmel, fast de alltid kallat den blå eftersom de lärt sig att den färg jag lärt mig vara röd i själva verket heter blå.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-14 17:55

ni talar om "tro" osv.. :lol:

Jag skulle vilja se detta så här i stället.
Jag VET vad jag hör.. Och jag kan få hjälp med att ev förklara det jag VET jag hör via tekniska förklaringar då man tillsammans undersöker det man hör och upplever..

Så "tro" i detta fallet är fel använt ord.. Jag "tror" mig inte höra saker. Jag HÖR saker. Och det finns troligen tekniska förklaringar också..

Så detta motsatts talande är rent snurrigt ju enligt mitt sätt att anse o tycka...I alla fall OM man är ute efter att ha skoj tillsammans

MVH
Tobbe

sverker

Inläggav sverker » 2006-07-15 13:57

vill ej att den också den här tråden ska urarta efter alla fina och klargörande inlägg av ingvar öhman. tycker det är synd att inte alla kan ta till sig av hans gigantiska kunskaper i ämnet.

Mayro du tycks i hela dina argumentation utgå ifrån tesen:
Jag VET vad jag hör..

vilken jag tror försvårar för dig att ta till dig av vad iö skriver.

Grejen är att man (inte bara du) i mångt och mycket inte alls bara "hör vad man hör". Som det skrivits i bland annat denna systertråd på faktiskt så är det extremt lätt att helt enkelt få för sig saker när det gäller ljud. Detta beror bland annat på att vårat ljudminne är så kort (till skillnad från t ex synminnet).

En erfarenhet jag har är bland annat om man i ett öppet test lyssnar överdrivet kritiskt så kan man höra "fel" som inte existerar, pga av att man fokuserar så mycket på någon specifik detalj (eller specifikt "fel", vill dock skilja på dessa två upplevelser. Dels så är det lätt att förstora fel som egentligen är pyttesmå, i detta fallet rörde sig det dock om ett fel som inte överhuvudtaget fanns! ). Jag lyckades "höra skillnad" på två cd-spelare som det (nästan) inte är någon hörbar skillnad på. Jag upplevde dock "skillnaderna" som gigantiska! Detta berodde på att jag i inköpet av ny (och för mig ganska dyr) apparat var nervös över att denna inte skulle matcha eller vara bättre än min förra!

Jag har också läst om en kille som skulle jämför några olika sorters kablar. Det var tre kablar i olika prisklass och han alternerade mellan kablarna med en switch eller dylikt. Under testet så upplevde han gigantisk skillnad mellan kablarna bara för att efteråt märka att samma kabel varit ikopplad hela tiden...

Jag tror det är väldigt viktigt att bära med sig hur olika faktorer (förväntningar, tillvänjningar, att man lyssnar "för" kritsikt, synintryck, att man förstorar pyttesmå förändringar osv...) påverkar vår förmåga att uppleva ljud. Detta är också skälet till att det är väldigt svårt att göra öppna test och a/b test för att det är såpass lätt hänt att någon av dessa faktorer spelar in.

Jag tvivlar dock inte en sekund över att du tycker dig höra skillnad mellan olika saker, jag tycker dock att det är på sin plats att ifrågasätta varför du hör denna skillnad. Ibland kan det vara så att denna uppleva "skillnad" inte alls har med verkligheten att göra utan helt enkelt existerar i ens huvud.

mvh
sverker

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-15 14:39

Kloka ord sverker.

En grundläggande utgångspunkt måste vara att varken människans sinnen eller hennes förmåga att minnas sinnesintrycken är invändningsfria. Ett gammalt klassiskt experiment belyser detta ganska väl. Femton försökspersoner fick titta på ett fotografi av ett hus en stund. Därpå avlägsnades fotografiet och strax fick försökspersonerna en fråga att besvara. De fick svara utan att kommunicera med varandra och frågan löd: Åt vilket håll blåste röken från husets skorsten?
Jag kommer inte ihåg de exakta antalet personer som svarade enligt olika alternativ, men majoriteten svarade at de inte mindes, några svarade att röken blåste åt höger och några svarade att den blåste åt vänster. Naturligtvis fanns ingen rök alls på fotografiet.
Med reservation för att jag minns fel, så antyder ändå detta försök några saker:

1. Minnesbilden kan snabbt fördunklas
2. Vi har en förmåga att i efterhand lägga till saker till vår minnesbild.

Säkert finns det långt fler experiment som tämligen entydigt visar på ofullkomligheterna hos våra sinnen och vår förmåga att minnas sinnesintrycken. Just därför är det så viktigt att undersöka systematiskt och att försöka minmera inverkan av omständigheter som leder till missvisande resultat.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-15 15:18

vill ej att den också den här tråden ska urarta efter alla fina och klargörande inlägg av ingvar öhman. tycker det är synd att inte alla kan ta till sig av hans gigantiska kunskaper i ämnet.

Citat:
Jag VET vad jag hör..

Jaha... Så du menar att jag INTE vet vad jag hör. Samt att jag därför inte kan ta åt mig av den berättade "fakta" om vad jag hör som Iö förmedlar?

Hmm. Jag måste nog göra dig väldigt ledsen genom att påstå jag kan exakt lika mycket PRAKTISKT om ljud som iö kan tekniskt min vän. Så jag vet nog vad jag hör och inte hör.. Sedan OM du tror mig eller ej. Ja den biten får du ha dina egna åsikter och tankar om.. Men tala INTE om för mig vad jag gör eller inte utifrån DIN TRO så är du snäll... :wink:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-15 15:25

nu spårar det ur igen...mayro håll dig i skinnet nu ;) han menar inget illa utan att det oftast är därför diskussionerna blir som dom nu blev...dvs en person tror att en hör i "syne" och den andra hävdar motsatsen...

bästa sättet att lösa sånt här på är genom blindtest....då är alla felkällor eliminerade....sen skadar det inte att mäta lite också ;)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-15 16:28

Mayro skrev:

Citat:
Jag VET vad jag hör..

Jaha... Så du menar att jag INTE vet vad jag hör. Samt att jag därför inte kan ta åt mig av den berättade "fakta" om vad jag hör som Iö förmedlar?

Hmm. Jag måste nog göra dig väldigt ledsen genom att påstå jag kan exakt lika mycket PRAKTISKT om ljud som iö kan tekniskt min vän. Så jag vet nog vad jag hör och inte hör.. Sedan OM du tror mig eller ej. Ja den biten får du ha dina egna åsikter och tankar om.. Men tala INTE om för mig vad jag gör eller inte utifrån DIN TRO så är du snäll... :wink:

Mayro: Kan du ta och ladda ner den här filmen och tala om för mig vad han säger. Kan du efter det säga att du alltid vet att ditt hörselintryck stämmer överens med det verkliga ljudet?

Säger han baba-baba eller gaga gaga, eller kanske dada dada?

http://www.media.uio.no/personer/arntm/McGurk_english.html

Skrivet i all välmening. :D

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-15 16:32

så sjuk grej....direkt man kollar låter det da da å blundar man låter det ba ba klockrent :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-15 16:38

Haakan_W skrev:nu spårar det ur igen...mayro håll dig i skinnet nu ;) han menar inget illa utan att det oftast är därför diskussionerna blir som dom nu blev...dvs en person tror att en hör i "syne" och den andra hävdar motsatsen...

bästa sättet att lösa sånt här på är genom blindtest....då är alla felkällor eliminerade....sen skadar det inte att mäta lite också ;)

Det spårar endast ut om "folk" talar om för mig vad jag hör eller ej.. Sådant kan dom sitta med på kindergarten o fjanta sig om.. Ska man diskutera med mig avkräver jag respekt samt att man accepterar att jag inte är en totalblåst okunnig nybörjare..

Jag VET vad jag hör. PUNKT!

Sedan kan det säkert förklaras rent tekniskt också..

Då jag är osäker på vad jag hör så brukar det stå tydligt att det faller inom ramen ev placebo eller tro.Eller som oftast att det "känns" bäst... Ja eller kalla det vad man vill.

Hur som helst så står mina första åsikter kvar att ekk får stryka på foten mot telekabeln som är ca 0,7 eller nåt.Kanske kortare också faktiskt....Har inte mätt..

Sedan kom idag "nya grejor o hälsade på" så den kunde inte ekk sitta kvar då den inte är "vänlig" att ansluta...Och då han som hälsade på idag åkt kom ytterligare en grej på posten...

Hifi är skoj...massa skoj att prova samt utvärdera så lyssningsvanan alltid trimmas.. :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-15 16:45

Mayro skrev:Jag VET vad jag hör. PUNKT!

Ja, men vad hör du då? baba-baba, eller dada-dada?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-15 16:51

Svante skrev:

Här på forumet hör jag oftast "dada.dada" tyvärr... :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-15 17:11

Mayro skrev:
Svante skrev:

Du slingrar dig. Har du tittat på filmen?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-07-15 17:11

Mayro skrev:
Svante skrev:

Testa (helt seriöst), tämligen kul grej.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-07-15 17:32

Tja, jag hör då tydligt BABA om jag nu inte tittar. Annars blir det DADA.

"I all välmening" my ass. Jag anar bestämt nån elakhet.

Man skulle visst också lyckas visst höra bättre om man har ett diffust vitt ljus framför ögonen snarare än man blundar eller lyssnar i mörker? Dags för ett par HiFi-glasögon.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-15 18:36

Jag hör faktiskt Ba-ba, ba-da, ba-ba. Nästan att andra figuren tillåme' låter Ba-ta i min öron.

(I mina ögon låter det dock: Da-da, da-da, da-da...)

I min sunkiga läptåpp låter det dock faktiskt nästan da-da även när jag blundar! :o

- - - - -

Det är lätt att hitta folk som inte tror på suggestion.

Det är svårt att hitta folk som inte påverkas av suggestion...

Vh, iö

- - - - -

Om Mayro vill (annars gör jag det inte) kan jag berätta om en suggestionstest som jag gjorde när du och din kompis var här. :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-07-15 20:07

IngOehman skrev:Om Mayro vill (annars gör jag det inte) kan jag berätta om en suggestionstest som jag gjorde när du och din kompis var här. :wink:

Nu blev iallafall jag nyfiken! :P

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-15 20:17

n-puh skrev:"I all välmening" my ass. Jag anar bestämt nån elakhet.

Nej, inte alls. Jag lade till det där eftersom jag förstår att filmen motsäger Mayro när han säger att han vet vad han hör. Välmeningen ligger i att jag inte vill att någon ska tro på saker som inte finns, och då är det ju bra att veta att öronen faktiskt kan luras, speciellt då av synen som i detta fall.

Så vad jag menar är att min avsikt är snäll, men jag förstår samtidigt att det här är lite känsligt. Suck, vad det är svårt att uttrycka sig i text. :roll:

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-15 20:21

Det kan vara nog så svårt att uttrycka sig muntligt också, fast svårigheterna kanske delvis är av en annan karaktär.

popedh

Inläggav popedh » 2006-07-15 20:31

skillnader som inte finns går inte att höra, hur gärna man än vill.
tydligen är det inte självklart för vissa.

Filmfilen var fantastsisk, mycket värd att betänka för vissa.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-15 20:59

niklasz skrev:Det kan vara nog så svårt att uttrycka sig muntligt också, fast svårigheterna kanske delvis är av en annan karaktär.

Ja apselut. Tänk er ett faktiskt där alla satt med mikrofon och talade in wavfiler. Så kunde man klicka på dem och höra inläggen.

Undrar varför ingen har kommit på det? :lol: :lol: :lol:

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-15 21:06

Huga våge, tänk att lyssna på alla dessa inlägg!!!

popedh

Inläggav popedh » 2006-07-15 21:14

Svante skrev:
niklasz skrev:Det kan vara nog så svårt att uttrycka sig muntligt också, fast svårigheterna kanske delvis är av en annan karaktär.

Ja apselut. Tänk er ett faktiskt där alla satt med mikrofon och talade in wavfiler. Så kunde man klicka på dem och höra inläggen.

Undrar varför ingen har kommit på det? :lol: :lol: :lol:

Vilken rysare, tänk att lyssna på alla viktigpettrar här inspelat... å alla skall överträffa varandra.. typ: mitt inlägg är inspelat i 24/192khz med en U87 in i en Neve preamp å sen den å den kabeln.. osv... ´hemska tanke..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-16 00:27

Det är lättare att uttrycka sig i text, men det är också lättare att bli missförstådd.

Att (nästan) alla skriver bättre än de pratar hjälper ju föga när så många läser sämre än de lyssnar...

Fast skall man vara allvarlig är väl problemet att det talade språkets tonfall går förlorat i text. När negativa läsare läser in tonfall som tillhör dem själv, men inte skribenten, så blir det lätt missförstånd.

Tror detta är en av orsakerna till att det är så värdefullt att agressiva inläggare får träffa folk på riktigt (IRL som det visst heter i internetvärlden) för då är det lättare för dem att riktigt läsa dem de brukat blir arga på, alltså med rätt tonfall. :P

Tror alla som träffat Svante på riktigt inser att han inte kan vara spydig mot någon. Knappt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-16 01:12

IngOehman skrev:Tror alla som träffat Svante på riktigt inser att han inte kan vara spydig mot någon. Knappt.

Eh, tack. Tror jag. :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-16 01:33

La till "knappt", så det inte skulle blir för smörigt. 8)

Berätta om vad det var för potetiell lapsus du tänkte på i ditt DA-rekonstruktionsfilterinlägg! :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-16 02:02

IngOehman skrev:La till "knappt", så det inte skulle blir för smörigt. 8)

Berätta om vad det var för potetiell lapsus du tänkte på i ditt DA-rekonstruktionsfilterinlägg! :P

Vh, iö

Mja, det var väl framförallt att insvängningen svänger med 22050 Hz, vilket för de flesta är en ohörbar frekvens. Dessutom utgick jag från -96 dB när jag räknade ut insvängningstiden; det är väl tveksamt om hörtröskeln ligger så lågt ens för hörbara frekvenser, lite maskering framåt har man ju också.

Dessutom prickade du in vad som händer när man transponerar ner det i det hörbara området, tex vis 22050Hz samplingfrekvens och lågpass kring 11k. Då är det bättre om det bara efterringer.

Och så minns jag mitt hack som visar varför man inte ska göra "ideala" delningsfilter:

http://user.faktiskt.io/svante/idealcrosssim.exe

Visst summerar grenarna till 1, men om man bara går lite off-axis, så hörs inringningen nåt alldeles fruktansvärt. Trots att amplitudsvaret är 1 (men fasen är fel). Men nu gled jag över i delningsfilter, det var inte det jag menade. Och vad gör det i den här tråden förresten? Vilken trådröra det blev. Ursäkta, herr trådskapare. :oops:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-16 02:43

Ja, det där minns jag väl, inte minst på grund av att hörbarheten var av en klart större dignitet än jag trott. :oops:

En sak som jag reflekterat en del över, när jag hör sådana där diskussioner om olika algoritmer för DAC:ars filtrering, är att skillnaderna mellan "vanliga DAC:ar" och sådana med "speciella filter", ofta är hörbart oerhört mycket större, än skillnaden mellan F och E i en komplett kedja med AD och DA av sinc-typ. :o

Det drar jag vissa slutsatser av.

En av dem är att förespråkarna för specialfiltren nog inte gjort den nämnda lyssningen på en komplett AD-DA-kedja alls...

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-16 10:58

IngOehman skrev:En sak som jag reflekterat en del över, när jag hör sådana där diskussioner om olika algoritmer för DAC:ars filtrering, är att skillnaderna mellan "vanliga DAC:ar" och sådana med "speciella filter", ofta är hörbart oerhört mycket större, än skillnaden mellan F och E i en komplett kedja med AD och DA av sinc-typ. :o

Beror inte det på att man inte har tagit nyqvist på allvar och tillåter vikning, tror du...?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-16 12:20

Att syn o öron KAN luras står klart. Det finns bilder där man lurar ögonen...

Men det är medvetna saker som görs helt med utnyttjande av våra sinnens funktioner.. Det har absolut noll med nogranna utvärderingar i sitt eget system hemmavid att göra..
Och jag vet vad jag hör.punkt igen.

Sedan Iö får du väl tala om vad du vill.. Så har du haft en skoj rolig exprimentsak pågående vid vårt besök hos dig så berätta du gärna...

Däremot jag är ju trovärdigheten låg angående det då det lika gärna kan vara en rent påhittad efterkonstruktion du kommer med.. Så kör du på bara. Men var medveten att nu börjar jag faktiskt bli så irriterad på dig så i o med denna tråds samt andra trådars utvekling så kommer jag snart öppna för mer direkt a diskutioner med dig som konstuktör samt LTS ideolog..För du börjar verkligen irritera en hel del via dina svepande självbeaktande inlägg i stort..Personen Iö skiter jag i att diskutera med.. Utan den blir diskution med dig i dina roller du har. Därmed INTE personpåhopp.. Du skall inte använda dig av dina olika roller för att gömma dig då någon börjar besvara dig skall du veta..Och din roll här är mestadels såsom branch samt föreningsideolog och molt anvarig till vissa delar.. personen IÖ som privatperson är långt ifrån den huvudsakliga deltagaren här enligt mig..

Och jag har legat MYCKET MYCKET lågt med dig nu länge o väl vad skit du än farit ut med här o där..Som däremot är riktade från en med klart andra roller än mig såsom privat medlemm....

Jag har avhållit mig från att besvara dig och förväntat mig att du skulle som andra styras upp av medlemmar samt moderatorer.. Detta sker inte..

Så fortsätter du nu iö med ditt snackande om ditt o datt och förvränger flera meningar utagna ut inlägg så får du nu stå ditt eget kast angående mig..Gör som du vill.. Och sluta att ta ut korta stycket och gör om mina inläggs helheter som du gör.. Sådant besvarar jag inte. Däremot läser jag detta sättet som rena provokationer direkt riktade mot mig såsom pprivatperson ifrån en företagare samt ledande figur för LTS.....Och därmed kommer jag även aggera mot dig i LTS egenskapen du har. Så du kan inte gömma dig bakom att inte LTS har med saken att göra...

Detta är nu slutlekt iö.. Nu gör du bäst du vill. Men jag kommer börja besvara dig om detta fortsätter utan tillsägelse eller att du själv hajar du går på för långt...Aldeles för långt...

Men skriv du ut dina expriment du utför på mig och Ulf vid vårt besök.. Skulle vara rent skoj att se faktiskt...Det kommer INTE anses såsom elakhet utan mer bedömmas utifrån den trovärdighet sådant har.

och ev finns det ju "svar" på det du skall berätta om.. Var även du berädd på det Iö.. Så kör på du bara..Inga problem alls...

däremot så är det andra ett problem OM du inte läser och fattar vad jag säger åt dig.. Tills NU har jag INTE gått i svaromål mot dina puckade inlägg här o där.. Men jag KOMMER göra detta OM du inte avslutar ditt aggerande..Och minns med vilka ögon JAG ser på dig iö.. I mina ögon är du inte ens en enda % privatperson här då du skriver..

utan alltid och jämt en företagare samt ledande i en förening.. DETTA är den rioll du har i mina ögon..
Så göm dig inte bakom tjat om opåhopp då du får som andra företagare som någon sa nyss här på forumet om en annan företagare "stå ditt kast"...

Och detta är inte ett hot. Det är ett löfte Iö..Jag är förbannat less dina vridande krypande inlägg där du förvanskar samt jävlas..
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-07-16 13:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-07-16 12:28

:lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-16 12:30

Mayro skrev:Att syn o öron KAN luras står klart. Det finns bilder där man lurar ögonen...

Men det är medvetna saker som görs helt med utnyttjande av våra sinnens funktioner.. Det har absolut noll med nogranna utvärderingar i sitt eget system hemmavid att göra..

Ja, jag kan väl inte ändra din åsikt, men jag menar att det är precis det man gör när man ger en apparat en "känsla" i rattarna, eller ger en kabel tung och kraftfull känsla. Lurar hörseln alltså.

Jag tycker att man ska ta såna effekter på allvar, inse att man är mänsklig och testa därefter.

...men ändå tycker jag att det är kul att du gör och skriver om dina tester. Redovisa bara precis hur du har gjort så får alla dra sina egna slutsatser!

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2006-07-16 12:32

Så... .Vad hör du då? da-da , ga-ga eller någonting annat?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-16 12:49

För att åter göra en liknelse med rödvinsprovning.

Läste en "test" man kan göra, i SvD. Välj ett fylligt fruktigt rödvin, smaka på det. Ät sedan en tomatklyfta och smaka på samma vin. Det kommer smaka plåtigt och druvsmaken är försvunnen. Tag nu en ny tomatbit, denna gång med lite salt på. Prova nu samma vin igen, smaken är tillbaka som den var första gången!

Tydligen finns det någon syra i tomaten som påverkar smaklökarna (och upplevelsen av vinet) men denna syra neutraliseras av något ämne i saltet.

Vad har nu detta med kabellyssning och värdering att göra? Jo, att vi påverkas av faktorer som vi kanske inte tänker på. Serveras det testade rödvinet med en rätt med tomater i kommer vi troligen inte tycka att det smakar gott. Precis som (vissa) kablar låter olika med olika högtalare och förstärkare.

Den snusförnumstige kontrar förstås i det här läget att detta bara sker med icke korrekt konstruerade kablar alternativt felkonstruerade förstärkare och/eller högtalare. Men, det kan ju faktiskt vara så att tex en förstärkare är konstruerad med en kompromiss som ger utmärkta data/ljud i ett avseende, men som istället får ett smalare gränssnitt mot efterföljande led. Som tex att låg uteffekt kräver högtalare med högre verkningsgrad.

Alltså, jag menar att verkligheten är mycket mer komplicerad än enskilda mätningar av några utvalda parametrar. Vi måste nog i högre grad använda oss av ett systemtänkande. Den konstruerande teknikern försöker naturligtvis göra varje enskild ljudåtergivare så tekniskt fulländad det bara går. Men allting passar inte till allting. I slutändan är det dock användaren som måste anpassa grejorna till varandra och till akustik, musik osv. Vi som inte orkar detta går förstås och köper en 668, SC/PA9, piP och knyter ihop det med EKK. För det är i alla fall där råden i detta forum oftast hamnar :-)

/ B

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-16 12:55

En annan slutsats man kan dra av det du beskriver av SvD:s "test" är att sinnena kan vara lätta att lura och att man därför skall vara försiktig i sina uttalanden när de är baserade på ett sinnesintryck, t ex lyssning. En god idé är då att försöka lägga upp lyssningen på ett sådant sätt att konsekvenserna av sinnenas ofullkomligheter minimeras.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-16 13:15

Varför i hela friden skall man behöva "vara försiktig" då man berättar om UPPLEVDA saker för? Det ju just med det systemet samt den situationen man berättar om man "upplevt" det sedemera nerskrivna..

Om sedan någon anser man bara måste analysera via att avkräva att man "tillsätter salt" för att det skall bli ev rätt så är det ju INTE den upplevda upplevelsen man berättar om. Utan om något annat...

Sedan förstår jag absolut noll av att analysera sönder upplevelser så dom mer liknar en radda siffror av olika tänkbara utgångar beroende av vilken siffra man stoppar in...

Musik för mig är upplevelse. Då den ger mesta möjliga upplevelse så utrustningen inte betyder nåt så gillar jag läget.. Inte fan sitter jag och tänker att "huij vad telekabeln ger upplevelse. Eller att Kilimajaron för dyra pengar gör så... Inte heller bryr jag mig om ifall den står Silverline.Proson eller ino på burkarna... Sådant självbedrägeri får andra hållas med...

Däremot kan jag ju "känna" en viss glädje i att fått råd att köpa något väldigt kostsamt då den dyra investeringen betalar sig med att kunna ge mig ytterligare lite till av upplevelse..

Som min senaste bil tex. Den har mer hk. Mer vrid.. samt en större motor än den förra... Men det som "känns bäst" är då huven öppnas och jag SER det står 455 på luftburken och jag kan med ögonen bekräfta det jag upplever av dom extra hkl samt framförallt vrid den ger vid vanliga avnjutandet i 80-90 och jag skall tex köra om en traktor.....

Hade den däremot gått sämmre än den förra med 400 maskin så hade jag varje gång jag såg märket på luftburken "kännt" besvikelse..

Så detta med att lura sig själv är ju helt beroende på sin ärlighet mot sina egna upplevelser samt om man vågar inför sig själv erkänna dom begränsningar man hör eller känner...

och jag i varje fall ogillar starkt då folk som här ofta UTGÅR från att man inte har minsta självkritiska tänkande då man analyserar sina prylar. Och därmed skulle utsätta sig för en sk Prissuggetion" för att bekräfta sina dyra kostnader...

Dom som känner mig VET jag inte gör så. Vilket då självklart gör att jag reagerar med irritation då ANDRA som har noll koll alls vem jag är ifråga om saker som detta.. Eller om HUR jag ens resonerar där då jag bedömmer eller upplever musiken....

Sedan är det ju flera än jag självklart som också reagerar på liknande sätt. Men tog mig som exempel då det är lättaste att göra.. Vad man skriver om sig själv får man ju stå för själv. Vilket jag alltid gör också.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-16 13:19

niklasz skrev:En annan slutsats man kan dra av det du beskriver av SvD:s "test" är att sinnena kan vara lätta att lura och att man därför skall vara försiktig i sina uttalanden när de är baserade på ett sinnesintryck, t ex lyssning. En god idé är då att försöka lägga upp lyssningen på ett sådant sätt att konsekvenserna av sinnenas ofullkomligheter minimeras.

Självklart. Det är alltid en fördel att man vet vad man gör. Det gäller även om man mäter något med mätinstrument och publicerar grafer.... :-)

/ B

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-16 14:19

Mayro, orsaken till att jag rekommenderar försiktighet är att de beskrivningar av upplevelser som förekommer ofta även innefatttar en förklaring till varför upplevelsen uppkommit. I allt för många fall stannar inte beskrivningen vid det sinnesstillstånd personen har inombords, utan innefattar även utsagor om det som ligger utanför personen.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-16 14:23

Bill50x skrev:

Alltså, jag menar att verkligheten är mycket mer komplicerad än enskilda mätningar av några utvalda parametrar. Vi måste nog i högre grad använda oss av ett systemtänkande.

Jag tror du slår in öppna dörrar med detta citat. Medvetenheten om att alla parametrar behöver beaktas är knappast ny. Systemtänkande har också gamla rötter, men tillämpningen har tyvärr varit bristfällig många gånger (och nu tänker jag inte specifikt på HiFi).

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-16 14:24

niklasz skrev:Mayro, orsaken till att jag rekommenderar försiktighet är att de beskrivningar av upplevelser som förekommer ofta även innefatttar en förklaring till varför upplevelsen uppkommit. I allt för många fall stannar inte beskrivningen vid det sinnesstillstånd personen har inombords, utan innefattar även utsagor om det som ligger utanför personen.

Nu tex förstår jag inte dig riktigt.. :?: hur kan du ge exempel på att den som berättar sin upplevelse går längre? Jag förstår inte helt ärligt..

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-16 14:49

Bill50x, jättebra inlägg. Jag tror att du har så rätt när du skriver:

Bill50x skrev:Den snusförnumstige kontrar förstås i det här läget att detta bara sker med icke korrekt konstruerade kablar alternativt felkonstruerade förstärkare och/eller högtalare. Men, det kan ju faktiskt vara så att tex en förstärkare är konstruerad med en kompromiss som ger utmärkta data/ljud i ett avseende, men som istället får ett smalare gränssnitt mot efterföljande led. Som tex att låg uteffekt kräver högtalare med högre verkningsgrad.

Alltså, jag menar att verkligheten är mycket mer komplicerad än enskilda mätningar av några utvalda parametrar. Vi måste nog i högre grad använda oss av ett systemtänkande. Den konstruerande teknikern försöker naturligtvis göra varje enskild ljudåtergivare så tekniskt fulländad det bara går. Men allting passar inte till allting. I slutändan är det dock användaren som måste anpassa grejorna till varandra och till akustik, musik osv.

Lägg till detta placebo-effekter. Placebo är verkligt botande med ett icke-botemedel. Jag tror att välljud uppstår i huvudet på lyssnaren. En kabel eller tweek som inte har någon som helst mätbar effekt kan ändå lyfta lyssnadet till nya och oanade eteriska höjder. Människan är ett system så komplext att det svårligen går att förutse vad som händer när man "matar det signal". Handlar inte diskussionen om var vi sätter systemgränsen? Har vi inluderat lyssnarens upplevelse eller ej? Jag kastar in en brandflagga och säger att snygg hifi låter bättre än ful hifi. :-)

Nu skall jag gå och prova EKK för första gången sen -98. Mina 200sek/m Van den Hul kommer att få flytta på sig. Kommer dock inte att kunna vara objektiv efter allt bra jag läst om EKK ;-)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-16 14:58

Mayro skrev:Att syn o öron KAN luras står klart. Det finns bilder där man lurar ögonen...

Sedan Iö får du väl tala om vad du vill.. Så har du haft en skoj rolig exprimentsak pågående vid vårt besök hos dig så berätta du gärna...

Däremot jag är ju trovärdigheten låg angående det då det lika gärna kan vara en rent påhittad efterkonstruktion du kommer med.. Så kör du på bara. Men var medveten att nu börjar jag faktiskt bli så irriterad på dig så i o med denna tråds samt andra trådars utvekling så kommer jag snart öppna för mer direkt a diskutioner med dig som konstuktör samt LTS ideolog..För du börjar verkligen irritera en hel del via dina svepande självbeaktande inlägg i stort..Personen Iö skiter jag i att diskutera med.. Utan den blir diskution med dig i dina roller du har. Därmed INTE personpåhopp.. Du skall inte använda dig av dina olika roller för att gömma dig då någon börjar besvara dig skall du veta..Och din roll här är mestadels såsom branch samt föreningsideolog och molt anvarig till vissa delar.. personen IÖ som privatperson är långt ifrån den huvudsakliga deltagaren här enligt mig..

Och jag har legat MYCKET MYCKET lågt med dig nu länge o väl vad skit du än farit ut med här o där..Som däremot är riktade från en med klart andra roller än mig såsom privat medlemm....

Jag har avhållit mig från att besvara dig och förväntat mig att du skulle som andra styras upp av medlemmar samt moderatorer.. Detta sker inte..

Så fortsätter du nu iö med ditt snackande om ditt o datt och förvränger flera meningar utagna ut inlägg så får du nu stå ditt eget kast angående mig..Gör som du vill.. Och sluta att ta ut korta stycket och gör om mina inläggs helheter som du gör.. Sådant besvarar jag inte. Däremot läser jag detta sättet som rena provokationer direkt riktade mot mig såsom pprivatperson ifrån en företagare samt ledande figur för LTS.....Och därmed kommer jag även aggera mot dig i LTS egenskapen du har. Så du kan inte gömma dig bakom att inte LTS har med saken att göra...

Detta är nu slutlekt iö.. Nu gör du bäst du vill. Men jag kommer börja besvara dig om detta fortsätter utan tillsägelse eller att du själv hajar du går på för långt...Aldeles för långt...

Men skriv du ut dina expriment du utför på mig och Ulf vid vårt besök.. Skulle vara rent skoj att se faktiskt...Det kommer INTE anses såsom elakhet utan mer bedömmas utifrån den trovärdighet sådant har.

och ev finns det ju "svar" på det du skall berätta om.. Var även du berädd på det Iö.. Så kör på du bara..Inga problem alls...

däremot så är det andra ett problem OM du inte läser och fattar vad jag säger åt dig.. Tills NU har jag INTE gått i svaromål mot dina puckade inlägg här o där.. Men jag KOMMER göra detta OM du inte avslutar ditt aggerande..Och minns med vilka ögon JAG ser på dig iö.. I mina ögon är du inte ens en enda % privatperson här då du skriver..

utan alltid och jämt en företagare samt ledande i en förening.. DETTA är den rioll du har i mina ögon..
Så göm dig inte bakom tjat om opåhopp då du får som andra företagare som någon sa nyss här på forumet om en annan företagare "stå ditt kast"...

Och detta är inte ett hot. Det är ett löfte Iö..Jag är förbannat less dina vridande krypande inlägg där du förvanskar samt jävlas..

Det ovanstående var det obehagligaste jag läst på mycket länge. 8O

Det inte bara var ett enda långt hot från början till slut, det var inte ens förtäckt - du skriver nästan ordagrannt hur din vendetta kommer att se ut om jag redovisar suggestionstesten! 8O

Min ambition med att erbjuda mig att berätta om den suggestion jag körde på er var bara att hjälpa dig att se en korrekt världsbild - att lära dig något om dig själv, som du inte visste.

Allt du hade behövt göra om du inte ville det, var att be mig att inte skriva något om suggestionstesten. Det framgick tydligt av det jag skrev att det var upp till dig att bestämma om jag skulle berätta.

Men du kan känna dig lugn - jag kommer inte att skriva ett ord om det suggestionstest jag gjorde på er.
(Att det inte är efterkonstruktion, kan bekräftas av flera som redan fått höra talas om det lilla experimentet, strax efter det att ni var här.
Jag fattar inte hur du kan misstro folk utan minsta orsak! :o Du kanske själv använder lögner som en metod? Men om så är fallet - döm inte folk efter hur du själv är!)

I själva verket kommer jag inte att skriva ett endaste ord på Faktiskt. :(

Nu är det inte roligt att vara här längre. :cry: Ett forum där folk beter sig (och får bete sig) som du just gjorde är inte ett ställe där jag vill vara.

Jag kommer att överväga att komma tillbaka när hoten har tagits tillbaka, eller när åtgärder vidtagits för att stävja ditt beteende.

Adjö.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-16 15:10

steveo1234 skrev:Så... .Vad hör du då? da-da , ga-ga eller någonting annat?

Jag tror det står där, implicit, vi behöver inte dra i det mer tror jag.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-16 15:18

jag har skrivit att du gärna får skriva om ditt expriment iö.. Den delen svamlar du igen till om och förvrider som det passar dig..

Nej det är andra saker jag talar om.. Klippa o klistra med utfall om lögner,förtal.o gudars allt du kastar runt mig o mina inlägg.. Förvridanden av andemeningar tills dom helt har andra betydelser.. Sedan sänds frågor med dessa helt nya vinkligar där jag skall svara.. OSV OSV OSV...

Sådant är det jag talar om.. Och nu då igen ditt pipande om att inte skriva mer så dina trupper går in.. Allt för du inte kan hålla igen med dina egna vägar du vill få till då du vinklar o vrider saker...

Var en man i stället och sluta som JAG ber dig om så behöver du aldrig någonsin ha problem med mig. tvärt om är jag en av dina vänner sett ur hifi perspektiv om du inser vad jag försöker säga dig..

Visa mig respekt och du har min omgående serverad.. Visa mig den dåliga respekt du nu gjort en tid och jag besvarar dig som gjort nu efter det pågått ett tag....
Så bollen är din iö.. och sluta sitta o tjura som en barnungen för en man avkräver dig respekt i dina inlägg.. Det är det enda jag gör nämligen.. inte massa PS Ds o efterslängar här o där där du spelar skitviktig hela tiden... Uppför dig karl.. Då är läget lugnt.. men med fortsättande av detta barnsliga larv så blir jag ju tvingad att faktiskt börja besvara dig.. Fattar du inte detta iö så är det underligt då det är enklaste typen av samkväm man kan ha jag ber om.. Respekt..

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-07-16 15:25

Jag var en av de personer IÖ berättade om det "lilla testet" för.

Ganska gulligt och harmlöst test tycker jag. :)
Lite roligt hur vi människor fungerar faktiskt.

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-16 15:28

Kan ni inte bara... ignorera varandra?

Jag vet vad ni tycker om varandra och jag vet att det Mayro skriver bara säger något om Mayro och att det Ingvar skriver bara säger något om Ingvar.

Om Mayro säger att Ingvar är otrevlig så betyder det att Mayro tycker att Ingvar är otrevlig, men inte att Ingvar är det.

Om Ingvar säger att Mayro är otrevlig så betyder det att Ingvar tycker att Mayro är otrevlig, men inte att Mayro är det.

Så betänk att varje offentligt inlägg med otrevligheter bara slår mot er själva, hur gärna ni än vill att det ska slå mot den andre.

Och vill ni verkligen framföra det ni skriver till enbart den andre, så använd PM.

Är det för mycket begärt?

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-07-16 15:31

Fint summerat av Svante tycker jag. :)
Vem var det som hade ignore.user.javascriptet? :lol:

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-07-16 15:31

Mayro skrev:Varför i hela friden skall man behöva "vara försiktig" då man berättar om UPPLEVDA saker för? Det ju just med det systemet samt den situationen man berättar om man "upplevt" det sedemera nerskrivna.

Därför att du inte förstår att uppleva saker och vad som verkligen är FAKTA inte behöver vara samma sak. Ditt inlägg mot öhman nyligen var riktigt vidrigt. Även jag har varit sur och haft annan åsikt än öhman så skriver jag inte så överdrivna saker.

Du påstår dig vilja lära dig om saker, men det verkar bara vara snack, eller så vill du bara lära dig saker som passar in det du upplever. Väx upp!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-07-16 15:33

Svante skrev:

Hmmm...gör jag något fel när jag bara hör dada, både med ögona öppna och stängda?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-16 15:35

Manga_X skrev:Jag var en av de personer IÖ berättade om det "lilla testet" för.

Mvh Magnus Eriksson

och jag har igen INGET emot att läsa vad han haft för sig.. Däremot KAN ju naturligtvis jag fråga eller utala mig om VAD som skall enligt detta expriment framgått osv...

DET får han ju vara berädd på som sagt... Inget annat.. Samt inget hot däri alls. Däremot den andra biten. Och det är ett hot om att börja besvara honom ifråga om hans klippa klistra o förvanska samt påstå mina sagda saker hit o dit.. DÄR kommer jag börja besbvara honom om han inte slutar upp.. Och detta anser jag faktiskt vara högst rätt att jag kan göra..

Jag har väl fasiken inte sagt jag skulle slå honom gul o blå heller...Hade jag sagt så hade jag varit enbart en krokad idiot som skulle stängas av omgående...

Nej jag har sagt att OM inte iö slutar med detta så kommer jag börja besvara honom och hans inlägg med kraft.. är detta så förbannat underligt för en del här att folk inte gillar att hunsas runt av en tillverkare av högtalare samt föreningsledande person???

vem av er skulle vilja jagas av branchfolk som vred runt allt ni skrev i stort sett? gissar ingen..Iö ÄR branchfolk samt LTS styrande i toppen av LTS.. DETTA har påpekats flera ggr av mig tidigare.. Jag ser honom som denna roll o ingen annan. Ingvar som person har jag INGEN roll eller koppling till mer än han gillar hojåka som även underteknad gör..

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-16 15:40

Därför att du inte förstår att uppleva saker och vad som verkligen är FAKTA inte behöver vara samma sak

jahaja.. Då va vi där igen. DU avgör att JAG inte förstår... Hurvida anser du denna form av diskution kunde leda vidare än till att om detta skrivs till en oerfarnare än mig denna person skulle ens finna glädje i att göra fler inlägg här? Att du dumförklarar mig samt gör mig inte kompetent att avgöra mina uppelevser gör knappas forumet trevligare...eller tror du så kanske?

jag svara inte på delarna mer än relevanta delarna av ditt inlägg...det andra har du inte med att göra ens..Det rör dig faktiskt inte ett smack vad du än anser om att jag nu säger ifrån till sist..

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-07-16 15:49

Som sagt, du har inte förstått dig på placebo än, och det gör mig ledsen att en vuxen människa inte kan ta till sig kunskap utan bara ska hävda sig själv hela tiden över alla andra. Kanske funkar bättre på bransch forumet, där man avskyr kritisk tänkande och fysik, men inte här.

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-07-16 15:53

Pöjkar pöjkar kan ni inte slappna av litegrann?
Ska inte musik och ens anläggning handla om njutning?
Jag tror inte att någon njuter av detta...

Ut och tänd upp grillen ta en kall öl och slappna av allesammans! :)

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-16 15:59

subjektivisten skrev:Som sagt, du har inte förstått dig på placebo än, och det gör mig ledsen att en vuxen människa inte kan ta till sig kunskap utan bara ska hävda sig själv hela tiden över alla andra. Kanske funkar bättre på bransch forumet, där man avskyr kritisk tänkande och fysik, men inte här.

du börjar gränsa till personangrepp om du inte ser det själv...>Men sådana petitesser är väkl endast gällande för mig antar jag.. Så OM jag nu besvarar ditt skitsnack med mitt sätt att svara sådana pellejönsiga besserwissrar som dig så är jag busen...

och varifrån du får att jag INTE tycker placebo finns vet jag inte.. men du får väl sprida dina lögner om mig hur oavkortat du vill antar jag..

Du är för sorglig kort sagt...ta o stila dig lite o läs mer om mina erfarenheter genom åren OM du skall beskylla mig för saker o ting såsom att inte anse placebo vara en faktor att ta hänsyn till.. Men för du skall slippa så upplyser jag dig.. Jag anser det bara inte vara så avgörande i ALLA lägen som här dom mångas röster gör gällande.. Därmed kan du avsluta dina totalt virriga inlägg om saker du inte har en susning om mer än din tro

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-16 16:03

En sista kommentar:

Inget samband?!?!? 8O

Mayro skrev:Så har du haft en skoj rolig exprimentsak pågående vid vårt besök hos dig så berätta du gärna...

Däremot jag är ju trovärdigheten låg angående det då det lika gärna kan vara en rent påhittad efterkonstruktion du kommer med.. Så kör du på bara. Men var medveten att nu börjar jag faktiskt bli så irriterad på dig så...

Tolka själv... :?

Svante: Jag är besviken på dig. Är det verkligen så viktigt att aldrig ta ställning, att du i praktiken faktiskt gör det genom att ge stöd för folk som spekulerar och hotar? Jag har åtskilliga gånger föreslagit en överenskommelse där jag inte kommenterar något Mayro skriver och vice versa. Du vet vem som valt att fortsätta angreppen...

Nu skall jag inte skriva något mer. Jag vågar inte. Hot fungerar bra på mig. Tyvärr. :(

Hej då allihopa.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-07-16 16:07

- Suck!
Det var tydligen ingen mer än jag som ville ha en kall öl. :cry:

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-07-16 16:15

Manga_X skrev:- Suck!
Det var tydligen ingen mer än jag som ville ha en kall öl. :cry:

Mvh Magnus Eriksson

Varit på Arvikafestivalen och fått min del av öl i 4 dagar nu så jag avstår. :wink:
Tycker det är viktigare det som står i denna tråden.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-16 16:23

Som sagt.. klippa o klistra är det du pysslar med.. Och som synes skulle du igen ge dig på detta för att skapa en egen bild av vad jag skriver och menar.. markerade för dig vad det står dessutom...

dessutom så ser du att talet om ditt expriment var helt egen del över fortsättningen...

Så du fortsätter till o med nu här IGEN:: Vad i hela helvete förväntar du dig jag skall bli Iö.. Solglad över ditt förbaskade larv??? Ta nu och tänk till och sluta upp med dina rent barnsliga "nu lämnar jag till" inlägg...

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2006-07-16 16:38

Mayro

Om du noga läste igenom Ingvars inlägg skulle du inse att han bara vill hjälpa dig att förstå, jag förstår inte hur han orkar, och du tar dig inte ens tid att läsa hans svar.

Be om ursäkt

MVH Christer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-07-16 16:43

Det är ju helt jäkla otroligt!!

Lös denna konflikt utanför faktiskt.se Mayro! Det ser inte ut som att ni kan lösa den här, så ring honom och ta det direkt om du har ett problem med honom (personen eller LTS-aren eller Ino Audio eller vadsom)!

För resterande faktiskt.se medlemmar: Vänligen fortsätt inte älta detta!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-16 16:44

Du vet vem som valt att fortsätta angreppen

Lite egen medicin iöö Varför skulle svante "veta vem" osv? Har du talat om för honom vad han skall tycka eller? Han kanske inte får skriva hur han vill för dig utan att få dina fördömmanden omgående.. Iö piskan den vina över alla som ej anse såsom iö.. Eller som utrycker sig på sina egna sätt o vägar...

besynnerliga ord att läsa ifrån vuxen man till annan vuxen man..
jaja.. med detta får det vara hur det vill. Inte min sak att bedömma hurvida du bestämmer över svantes inlägg eller ej faktiskt.. Sorry jag kommenterade...

Men igen så sitter du o snackar rena skiten.. Du säger jag går till angrepp.. du påstå det ena efter det andra i trådar.. Inte bara här.. Du svammlar så jag numera har lessnat på dig Iö.. Sluta eller förvänta dig jag går i svaromål.. Enklare kan det inte bli.. Slår någon till mig slår jag tillbaks.. Du har haft chansen att själv avsluta eftersom jag hållt tand för tunga. Men i stället ökar du frekvensen med massa skit i inläggen.. Nu är det bra med sådant iö.. Fattar du inte detta enkla budskap så är du rent nu korkad.. och som sagt.. Sluta larva dig med lämna för jag råkar inte vilja vara den du sitter och fjantar dig med via klippa klistra förvanska o förändra...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-07-16 16:52

Mayro skrev:Hade jag sagt så hade jag varit enbart en krokad idiot som skulle stängas av omgående..

Tarvligheter, skaerpning. /J

Ursäkta, resten av forumet, men nu orkar jag fan inte läsa hans skit mer!
Senast redigerad av Hetsporren 2006-07-16 16:55, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-16 16:53

Tengil skrev:Mayro

Om du noga läste igenom Ingvars inlägg skulle du inse att han bara vill hjälpa dig att förstå, jag förstår inte hur han orkar, och du tar dig inte ens tid att läsa hans svar.

Be om ursäkt

MVH Christer

aldrig i livet... Läs du i stället med andra glasögon på dig så du ser vad jag vänt mig emot.. Eller skit i saker du har noll med att göra ens.. sköt dig själv med andra ord..

Slarbart.

JAG ska inte lösa ett dugg via pm.!!. IÖ skall avsluta sitt larv han håller på med i trådarna där han sitter o förvanskar mina ord o mening totalt. Och påstår mig för saker o ting hit o dit...... Så säger du åt mig att lösa saker jag aldrig har ens startat så är du fel ute helt o hållet...Sorry för det.. Men så är det..

Nu får detta vara tills jag ser hurvida iö dfattar vad jag säger.. Jag har inte annat i mitt sikte än att få skriva här UTAN att det skall användas via klipp o klistre o sedemera svammlande hit o dit om syftem o gudars vet allt.. Om detta fortsätter KOMMER jag med min självklara rätt besvara detta numera och inte enbart hålla tyst o se detta bara bli värre o värre hele tiden.. RESPEKT get och krävs.. Gäller faktiskt ÄVEN för iö att visa o ge OM han inte fattar det enkla budskapet... Svårare är det inte..

DVS uppföra sig som någosånär vanligt folk.. Inget annat kräver jag..

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-16 16:55

Mayro, det är ganska enkelt att avfärda en del av de uttalanden du bemöts av här, så behöver det inte vara så mycket snack längre, i alla fall om en del saker. Några exempel:

1. Eftersom du skrivit att du VET vad du hör är det lätt att tro att du endera litar blint på dina öron, eller att du har något tillvägagångssätt som förhindrar att placeboeffekter, nivåmatchningseffekter eller andra effekter grumlar slutsaternas värde. Du uttalar dig ju inte enbart om rent subjektiva saker, som t ex vilken musik som är vacker, engagerande, etc, utan även om olika HiFi-komponenters egenskaper. Det sistnämnda är inte rent subjektivt.
För att förhindra fortsatta misstankar kan du väl redovisa hur du gör för att säkerställa att det du upplever verkligen inte bara eller till del är en inbillad förnimmelse.

Du skrev ju:

Att syn o öron KAN luras står klart. Det finns bilder där man lurar ögonen...

Om du redovisar hur dessa noggranna utvärderingar går till slipper du antagligen en hel del misstankar samt inlägg som du finner stötande.

2. Du framställer det ibland som om du är väldigt kunnig och erfaren. Du hävdade till exempel att du kan exakt lika mycket praktiskt om ljud som IÖ kan tekniskt. Alldeles oavsett vilka tekniska kunskaper IÖ har eller inte har kan man med fog undra hur du har förvärvat dessa kunskaper. Om du redovisar detta skulle du nog också slippa en hel del inlägg som du finner stötande.
Normalt tycker jag inte att personens bakgrund är av betydelse, utan det är de argument denne kan presentera till stöd för sin tes som är av intresse, men i detta fall gör jag ett undantag. Du har ju skrivit över 1700 inlägg. Jag har givetvis inte läst alla, men en hel del har jag ändå försökt läsa, utan att ännu funnit dem rika på argument. I sådan fall blir det lätt hänt att man funderar vilka bakgrundskunskaper personen har.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-07-16 16:59

Mayro skrev:Slarbart.

JAG ska inte lösa ett dugg via pm.!!. IÖ skall avsluta sitt larv han håller på med i trådarna där han sitter o förvanskar mina ord o mening totalt. Och påstår mig för saker o ting hit o dit...... Så säger du åt mig att lösa saker jag aldrig har ens startat så är du fel ute helt o hållet...Sorry för det.. Men så är det..

Nu får detta vara tills jag ser hurvida iö dfattar vad jag säger.. Jag har inte annat i mitt sikte än att få skriva här UTAN att det skall användas via klipp o klistre o sedemera svammlande hit o dit om syftem o gudars vet allt.. Om detta fortsätter KOMMER jag med min självklara rätt besvara detta numera och inte enbart hålla tyst o se detta bara bli värre o värre hele tiden.. RESPEKT get och krävs.. Gäller faktiskt ÄVEN för iö att visa o ge OM han inte fattar det enkla budskapet... Svårare är det inte..

DVS uppföra sig som någosånär vanligt folk.. Inget annat kräver jag..

Det jag ser här och nu är en massa hot! Jag vill INTE att ni ska ta det över PM, kommunikationen fungerar inte via skrift, utan över telefon!

/J
admin

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-16 17:07

2. Du framställer det ibland som om du är väldigt kunnig och erfaren. Du hävdade till exempel att du kan exakt lika mycket praktiskt om ljud som IÖ kan tekniskt. Alldeles oavsett vilka tekniska kunskaper IÖ har eller inte har kan man med fog undra hur du har förvärvat dessa kunskaper. Om du redovisar detta skulle du nog också slippa en hel del inlägg som du finner stötande.

varför då? Jag kan lika mycket praktiskt som iö kan tekniskt via ett helt liv med hifi.Och inte enbart en apparat eller så utan i rätt stora mängder..o typer osv... Det är inte upp till mig att informera dig om detta ens vilket jag TYVÄRR gjorde i det svaret detta kom upp..

Det var olyckligt att jag skrev anser jag. Inte för det inte stämmer. Utan för att det helt enkelt är skit samma vad jag kan eller inte..

Sedan var bråket som uppkommit INTE beroende på denna tråd eller ens om min lilla minitest eller vad man vill kalla det..

Det beror på helt annat.. Detta verkar totalt ingen här ens läsa.. INGEN verkar ens försöka se att jag faktiskt endast sagt till att jag kommer börja besvara iö´s inlägg om denna typen av inlägg han lägger mot mig upphör.... Skall det vara så svårt att fatta?

Jag skiter väl i om någon här anser en telekabel är sämre eller bättre än ekk.. Sådant är totalt ointresant.. JAG tycker telekabeln fungerar bättre än ekk gör.. Sedan får väl andra anse cvad man vill om det... :lol:

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-07-16 17:07

Mayro skrev:Varför i hela friden skall man behöva "vara försiktig" då man berättar om UPPLEVDA saker för? Det ju just med det systemet samt den situationen man berättar om man "upplevt" det sedemera nerskrivna..

Helt rätt tycker jag. Om man "jämkar" det man berättar om upplevda saker med vad man vet (eller tror sig veta) om hur det borde vara så blir det ju helt fel.

Mayro skrev:Om sedan någon anser man bara måste analysera via att avkräva att man "tillsätter salt" för att det skall bli ev rätt så är det ju INTE den upplevda upplevelsen man berättar om. Utan om något annat...

Det är ju iofs roligt att jämföra med andra hur man upplevt saker (som film, musik och resor). Men varför blir du så hätsk mot andra som ställer sig frågan om det finns faktorer som påverkar upplevelsen av något på ett likartat sätt under mer kontrollerade former?

Mayro skrev:Sedan förstår jag absolut noll av att analysera sönder upplevelser så dom mer liknar en radda siffror av olika tänkbara utgångar beroende av vilken siffra man stoppar in...

Ok, men går det inte för dig att acceptera att andra vill göra det (även i dina trådar) i ett öppet forum. Jag menar, om man nu själv är ointresserad av just det så kan man väl bara ignorera dom som kommer med "pekpinnar" om det ena och det andra samt deras fränder som bara bidrar med himlande-ögon-smileys och smågliringar.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-16 17:19

Mayro skrev:

varför då? Jag kan lika mycket praktiskt som iö kan tekniskt via ett helt liv med hifi.Och inte enbart en apparat eller så utan i rätt stora mängder..o typer osv...

Att pyssla med HiFi är i och för sig inte något som per automatik ger stora kunskaper inom ljud. Dessutom är det så att människor inte behöver få ökade skicklighet genom mer verksamhet. För att det skall ske en kunskapsökning genom praktiskt arbete krävs oftast en tillräckligt väl fungerande feedback. Jag misstänker att det inte är så lätt att åstadkomma alla gånger inom HiFi. Det faktum att folk med stor erfarenhet inom HiFi ofta kan uppvisa betydande oenighet om rena faktafrågor antyder att så kan vara fallet.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-07-16 17:20

1+1=2?
nej, 3!

Jo, för om det är så att du Mayro vet praktiskt lika mycket som iö vet teoretiskt så har du glömt iö's praktiska erfarenhet. Detta förstås som en liten lustighet för ingen här, inklusive dig själv, som tror att du kan speciellt mkt praktiskt och än mindre teoretiskt. Vilket inte på ngt sätt misskrediterar dig för medlemskapet på forumet, det finns flera som har insupit kunnadet här under de 3 år som forummet funnits. Det verkar som att även du har gjort det till en viss del, ditt initiativ i denna tråd kan välvilligt tolkas som ett exempel på det. Men det är inte på hifins område som dina tillkortakommanden är som störst.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-16 17:23

n.phu..

Så du menar att om jag går och ser Katis M på konsert och jag anser upplevelsen så o så.. Då skall jag skriva "jag tror jag upplevde det så för att mina reflektioner skall anses relevant o rätt här?? Jag undanber mig detta faktiskt... ledsen för det... men så är det..

Sedan diskuteras alla mina upplevelser med andra oftast flera ggr lång tid innan jag ens brukar i text skriva.. Detta PGA att oftast oftast så dubbel o trippel o fyrdubbelt kollas mina intryck.. OFTAST.. inte alltid .. Men då brukar det stå tydligt att det inte är riktigt bestämt resultat som uppvisas... utan inledande enbart.. Eller som här miniprov eller "test light" ...

men fortfarande har INGET med mina ord där jag säger ifrån och markerar att jag kommer besvara iö om han fortsätter med att sitta o påstå saker hit o dit via förvanskande av texter..

Så du kan släppa detta helt om att denna topic skulle ha något skäl till ev bråkigheter.. Det har den inte.. Det är det jag sagt som gäller.. Inget annat..

Jag vill faktiskt kunna skriva här utan att hela tiden få se påståenden om att jag sitter o ljuger..Påstår hit o dit.. Misskrediterar.. hittar på.. Jag vill inte att en konstruktör skall sitta o skriva att jag inte är riktigt rikti osv.. Då går det för jävla långt.. och detta helt utan att någon reagerar ens... Då måste jag få säga ifrån helt enkelt... till slut måste ÄVEN jag få detta..

Men nu hotas jag igen med att bli utkastad.. Så det ser ut som att man bara man heter iö kan o får säga vad man vill här..Och OM man råkar säga ifrån och deklarera man kommer besvara OM detta fortsätter så åker man ut.. Opartiskt o bra detta ..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-16 17:32

Mayro, ett tag så skrev du faktiskt ganska vettigt. Att vi har olika åsikter är en sak, hur vi presenterar dem är en annan. Och på senaste tiden tycker jag att dina inlägg har blivit alltmer läsvärda. Du skriver lite märkligt ibland men du har sunda åsikter och en vinkling så får oss andra att tänka till. Jag har lärt mig mycket genom att läsa dina inlägg!

Men varför dessa personangrepp? Låt grabbarna slåss i sandlådan, oavsett vad dom snackar om. Du å jag å andra kan väl stå över sådant, eller hur? Om nu IÖ och andra talar i egen sak eller inte, spelar det någon roll? Personligen värderar jag de olika inläggen efter mina tidigare erfarenheter, tex efter vad skribenterna skrivit tidigare. För detta behöver jag inte gå i svaromål, oavsett vad jag tycker....

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-16 17:37

dimitri skrev:1+1=2?
nej, 3!

Jo, för om det är så att du Mayro vet praktiskt lika mycket som iö vet teoretiskt så har du glömt iö's praktiska erfarenhet. Detta förstås som en liten lustighet för ingen här, inklusive dig själv, som tror att du kan speciellt mkt praktiskt och än mindre teoretiskt. Vilket inte på ngt sätt misskrediterar dig för medlemskapet på forumet, det finns flera som har insupit kunnadet här under de 3 år som forummet funnits. Det verkar som att även du har gjort det till en viss del, ditt initiativ i denna tråd kan välvilligt tolkas som ett exempel på det. Men det är inte på hifins område som dina tillkortakommanden är som störst.

Jag brukar kunna förstå dina inlägg, tom klockrent. Men detta är obegripligt ;-)

Vad är det du vill säga?

/ B

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-16 17:44

Handlar tråden fortfarande om lågbudgettestning av kablar?

Här är mitt bidrag:

Bild

Fyra ekk-ledare i fyrfläta. Ledarna har den vetenskapligt uppmätta längden av 2 ggr min tvåsittssoffa.

Testning (subjektiv) börjar nu!

:-)

popedh

Inläggav popedh » 2006-07-16 18:16

Mayro skrev:n.phu..

Så du menar att om jag går och ser Katis M på konsert och jag anser upplevelsen så o så.. Då skall jag skriva "jag tror jag upplevde det så för att mina reflektioner skall anses relevant o rätt här?? Jag undanber mig detta faktiskt... ledsen för det... men så är det..

nu har du mer än en skruv lös va?

helt sanslöst... dessutom formulerar du dig så illa att man knappt kan följa med i texten.

skärpning.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-07-16 18:31

Mayro skrev:n.phu..

Nix, så menade jag inte alls. Jag tycker du ska skriva hur DU upplevde det utan några hänsynstaganden.

Men du kan inte kan undanbe dig andras reflektioner över vad du skriver på ett forum än sådana som du känner för (i annat fall får du noga skriva det i ditt ursprungsinlägg). Om du tex skriver att kabel X gav ett ljust intryck. Så kommer detta att skärskådas och ifrågasättas. Inte att du upplevde det på det viset. Sånt kan du undanbe dig (be folk fara och flyga när de gör det).

Att DU upplevde det på ett visst sätt kan faktiskt ingen säga emot. Bara DU själv vet. Men grunderna för upplevelsen. Den där McGurk-filmen tex påvisar att vår uppfattning av tal kan påverkas av visuella intryck.

Även om du nu hyser ovilja mot att gå in i sådana diskussioner så kan du inte undanbe dig att andra ändå tar upp sådana aspekter och ställer frågor. Det får man acceptera utan att gå i taket när det händer.

Fö:

Mayro skrev:[..] Jag skiter väl i om någon här anser en telekabel är sämre eller bättre än ekk.. Sådant är totalt ointresant.. JAG tycker telekabeln fungerar bättre än ekk gör.. Sedan får väl andra anse cvad man vill om det... :lol:

Jag undrar det.. Dels pga ditt sätt att uttrycka dig och dels med avseende på med hur många ord du slösar på att säga att du skiter i vad andra tycker. Sedan verkar det ju fullkomligt ologiskt att göra inlägg på ett forum om man skiter i vad andra anser.

Du spekulerar ju oerhört mycket i varför andra gör de inlägg de gör. Du drar tom stora växlar på dessa spekulationer och fördömmer andra, som i denna tråd mot IÖ, på vad du tycker dig komma fram till med dom. I sådana här fall om någon gång borde du väl reflektera över begränsningen av att bara tycka till om saker. Din ovilja mot "analyserandet" rann ut i ett personangrepp byggt på extremt lösa antaganden om någon skum marknadsföringsstrategi.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-07-16 18:45

Manga_X skrev:Jag var en av de personer IÖ berättade om det "lilla testet" för.

Mvh Magnus Eriksson

Vet ej om jag fattat rätt men...det här " gulliga " testet. Var Mayro medveten om att han var med på ett test? Själv skulle jag bli förbannad om jag blev utsatt för ett test utan att jag blivit informerad.
Nu var det ju inte testet Mayro gick i taket för ( utan för något jag inte begriper ) Var han informerad så var det ju självklart OK.

Mayro, jag håller med Bill50x när han skriver om dina alltmer läsvärda inlägg men jag förstår inte heller att du tänder så jä... snett. Tycker ditt
" hotfulla " inlägg var obehagligt. Jag har å andra sidan inte följt era sammanstötningar så noga eftersom jag tycker de blir för tjatiga att läsa.
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-07-16 18:51

Jag orkar inte lägga energi på denna tråd nu, efter att ha pratat med de berörda istället för att slappa i solen.

Om det är någon som har det minsta viktiga inlägg i debatten nu, så skriv det på ett papper och häng upp det på bredvid skärmen - nu ska jag ut från huset!

Mvh Jocke
admin

Återgå till Generellt om hifi