Moderator: Redaktörer
Nefilim skrev:Rickard skrev:Jag saknar nyproduktion av NAD 208. Det vore skönt med fler alternativ till Rotels 1080/1090.[/quote
Men hallå!!
Det finns faktiskt många många fler förstärkarmärken av mycket hög klass förutom dessa märken!!![]()
Snacka om enkelspårigt tyckande!
Rickard skrev:Jag har inte möjlighet att F/E-lyssna förstärkare på egen hand. Vill jag ha förstärkare som passerar en F/E-lyssning galant måste jag alltså vänta tills någon (läs LTS) har gjort detta. Detta snävar av marknaden betydligt.
Koffe skrev:Rickard skrev:Jag har inte möjlighet att F/E-lyssna förstärkare på egen hand. Vill jag ha förstärkare som passerar en F/E-lyssning galant måste jag alltså vänta tills någon (läs LTS) har gjort detta. Detta snävar av marknaden betydligt.
Du skojar?
Koffe skrev:Rickard skrev:Jag har inte möjlighet att F/E-lyssna förstärkare på egen hand. Vill jag ha förstärkare som passerar en F/E-lyssning galant måste jag alltså vänta tills någon (läs LTS) har gjort detta. Detta snävar av marknaden betydligt.
Du skojar?
niklasz skrev:Det är väl en egen åsikt att kräva att en förstärkare skall passera F/E-lyssning utan att ha kunnat beslås med hörbar färgning. Likaså är det väl ett uttryck för egen vilja att enbart köpa dylika produkter.
Rickard skrev:Jag saknar nyproduktion av NAD 208. Det vore skönt med fler alternativ till Rotels 1080/1090.
Haakan_W skrev:Rickard skrev:Jag saknar nyproduktion av NAD 208. Det vore skönt med fler alternativ till Rotels 1080/1090.
det tycker jag också....skillnaden är att jag skiter i f/e lyssningen...det finns helt enkelt inte nog effektstarka steg till rimligt pris förutom rotel
Rickard skrev:Jag har inte möjlighet att F/E-lyssna förstärkare på egen hand. Vill jag ha förstärkare som passerar en F/E-lyssning galant måste jag alltså vänta tills någon (läs LTS) har gjort detta. Detta snävar av marknaden betydligt.
Slartibartfast skrev:Haakan_W skrev:Rickard skrev:Jag saknar nyproduktion av NAD 208. Det vore skönt med fler alternativ till Rotels 1080/1090.
det tycker jag också....skillnaden är att jag skiter i f/e lyssningen...det finns helt enkelt inte nog effektstarka steg till rimligt pris förutom rotel
Du kan ju med lätthet hitta andra effektsteg från samma tillverkare som är aningen äldre och levererar enorma krafter till ett lägre pris. Exempelvis NAD 2200 som man kan hitta för någon tusenlapp, levererar 2*400W dynamiskt.
/J
Koffe skrev:niklasz skrev:Finns det inga andra metoder som klarar det spelar det knappast någon roll om F/E-lyssningen är heltäckande eller inte.
Känsla! Ungefär som när man lyssnar på musik eller tittar på konst! Funkar utmärkt.
niklasz skrev:Bill50x, hur vet du att han tror att den är heltäckande? Det som betyder något är väl om andra metoder har något att tillföra om man strävar efter att skaffa en förstärkare som släpper igenom musiksignalen så oförvanskad som möjligt. Finns det inga andra metoder som klarar det spelar det knappast någon roll om F/E-lyssningen är heltäckande eller inte.
Harryup skrev:Vad jag irriteras över är att det finns en tro på att det kanske bara existerar en sanning. Mångfald gynnar utveckling i regel och om man kan missa mycket om man inte är nyfiken själv. Har inget emot LTS synsätt utan mer att bara tro blint på en källa och att alla andra har fel.
... vad jag finner irriterande är när någon tar en testmetod, en åsikt eller ett synsätt som den slutliga sanningen och utifrån denna väljer sin utrustning.
Koffe skrev:Rickard skrev:Jag har inte möjlighet att F/E-lyssna förstärkare på egen hand. Vill jag ha förstärkare som passerar en F/E-lyssning galant måste jag alltså vänta tills någon (läs LTS) har gjort detta. Detta snävar av marknaden betydligt.
Du skojar?
Inga egna åsikter? Ingen egen vilja?
FBK skrev:Inga egna åsikter? Ingen egen vilja?
Detta har jag funderat lite på, och det verkar som hemst många inte vågar lyssna själva och då kanske köpa något annat än Nad 208 och Rotels slutsteg, för det finns ju faktiskt en hel del annat roligt ute på marknaden som ryst påpekar.
dimitri skrev:Bill50x skrev... vad jag finner irriterande är när någon tar en testmetod, en åsikt eller ett synsätt som den slutliga sanningen och utifrån denna väljer sin utrustning.
Nog är det så, fast jag kan inte komma på en enda som passar på denna beskrivning
niklasz skrev:Ursäkta om jag en gång till klampar in i en diskussion som egentligen ligger på Rickards bord, men han har väl inte hävdat att f/e-lyssning står för den slutgiltiga sanningen.
För att komma till den ståndpunkt han redovisat räcker det med att anse att övriga befintliga testmetoder inte tillför något med avseende på de krav han ställer på exempelvis en förstärkare.
Hans ståndpunkt kräver inte att man anser att f/e-lyssning står för den enda sanningen. Det räcker gott och väl med övriga metoders tillkortakommanden för att landa i den ståndpunkten.
niklasz skrev:Ursäkta om jag en gång till klampar in i en diskussion som egentligen ligger på Rickards bord, men han har väl inte hävdat att f/e-lyssning står för den slutgiltiga sanningen.
För att komma till den ståndpunkt han redovisat räcker det med att anse att övriga befintliga testmetoder inte tillför något med avseende på de krav han ställer på exempelvis en förstärkare.
Hans ståndpunkt kräver inte att man anser att f/e-lyssning står för den enda sanningen. Det räcker gott och väl med övriga metoders tillkortakommanden för att landa i den ståndpunkten.
Harryup skrev:Vad jag irriteras över är att det finns en tro på att det kanske bara existerar en sanning. Mångfald gynnar utveckling i regel och om man kan missa mycket om man inte är nyfiken själv. Har inget emot LTS synsätt utan mer att bara tro blint på en källa och att alla andra har fel.
Vad jag irriteras över är att det finns en tro på att det kanske bara existerar en sanning. Mångfald gynnar utveckling i regel och om man kan missa mycket om man inte är nyfiken själv. Har inget emot LTS synsätt utan mer att bara tro blint på en källa och att alla andra har fel.
Bara det att samma personer i ett antal diskussioner senare är helt övertygade om att dom nått den absoluta sanningen och att alla andra på jorden har helt fel utan att kanske ha testat någonting annat alls.
Harryup skrev:Så är man inte nyfiken själv så är det ens eget val.
MichaelG skrev:Vad som åtminstone förundrat mig de gånger jag varit hos handlare och försökt lyssna på någon komponent eller något system, är att det oftast läggs på någon rock- eller pop-produktion för att utvärdera ljudet.
När jag frågar om det inte finns någon god akustisk inspelning, så plockar de i bästa fall fram något bombastiskt i stil med "Also Sprach..." e.d. Det värsta jag varit med om var att min fråga om "god akustisk inspelning" besvarades med en studioinspelad "Chess"!
Det jag egentligen förundras över är kanske inte att man plockar fram rock eller pop - det är ju trots allt det de flesta lyssnar på. Min förundran kommer sig främst över den okunskap många handlare tycks besitta i vilken musik som är mest avslöjande för en anläggning.
Vill jag höra en anläggnings återgivningsförmåga avseende klang och transienter, så är exempelvis en pianotrio (piano/flygel, violin, cello) avspelad med realistisk nivå alldeles utomordentligt. Ett piano är mycket svårt att återge invändningsfritt.
En (akustisk) jazzgrupp kan också vara utmärkt. Här finns ofta pianot (men litet mer i skymundan), kontrabasen som kan vara nog så avslöjande och inte minst trummorna som - vid realistiska nivåer - kan ställa till med mycket bekymmer för en otillräcklig anläggning. En vokalist/vokalissa kan vara bekvämt avseende klangen. Röster är vi vana vid att höra.
Men goda inspelningar av sådan musik finns knappt alls i hifi-butikerna (jag vet att jag överdriver litet)! Och jag känner mig som en kuf när jag efterfrågar detta. (Vill jag nödvändigtvis ha klassiskt, så kan jag väl för böfvelen nöja mig med "Planeterna" eller något annat fräckt!)
Även om rock/pop kan vara nog så trevlig musik, så anser jag inte att det duger för att kritiskt utvärdera en ljudanläggnings kvaliteter. Däremot kan man - när man med hjälp av pianotrion funnit en god anläggning - lägga på en rockplatta och slås av hur bra den låter på en sådan anläggning.![]()
Hälsn. Michael
papa skrev:Min personliga åsikt om referenslyssning är att man ska lyssna på något man hört förut så att man kan jämföra.
Visst kan ett välinspelat klassiskt stycke ge en bra referens, men ska du lyssna på techno i slutändan så vill du nog höra om den återger de instrument som upprepas frekvent.
Och det är heller inget fel med att lyssna på jazz, men en gammal brusig inspelning är nog inte bättre en en nyinspelad Augilera produktion.
Skulle jag köpa högtalare så skulle jag ta med en eller fler favoritproduktioner och spela upp på tilltänkta offer.
sverker skrev:
Är dock i samma skola som niklasz och är mer intresserad av musik än att byta utrustning stup i kvarten...
/sverker
sverker skrev:Måste säga om att jag håller med om att jag helst väljer produkter som jag vet testats vetenskapligt. Förstår inte varför inte fler hifi-tidskrifter använder sig av f/e-metoden när den är såpass (enligt min mening) överlägsen.
Hade gärna lyssnat till andra än lts om dessa också gjort vetenskapliga utvärderingar av utrustning.
För att återgå till topic så irriteras jag över att inte fler journalister använder f/e-metoden när de testar hifi! Det är väl ändå tänkt att man som konsument ska kunna följa deras råd och på så sätt få tag på så bra utrustning för priset som möjligt? Detta tycker inte jag gäller idag, tror inte heller det tilltalar en "vanlig" konsument att testa tonvis av ny utrustning själv.
Är dock i samma skola som niklasz och är mer intresserad av musik än att byta utrustning stup i kvarten...
/sverker
Koffe skrev:OK. Jag hårdrar det men...
Varför en testmetod? Räcker det inte med att lyssna, känna, titta, njuta och sen när ni blir lite kära i en apparat fråga ödmjukt och försiktigt om den vill följa med hem.
Olika ideal för att nå samma slutmål. Om jag gillar horn och 300B och du gillar något helt annat så kanske vi fortfarande försöker nå en "verklighet" som vi uppfattar lika. Och jag är övertygad om att det kommer finnas anläggningar som inte är F/E-lyssnade som man skulle kunna föredraga vid en blindtest.
Olika vägar men samma mål.
Hur beter man sig då man skall välja högtalare då eftersom dom inte går att F/E-lyssna? Inte får man väl välja själv? Då kan det ju bli något subjektivt val.
Har en del erfarenhet av hur olika musiker uppfattar musik spelade genom en stereo. En del prioriterar bara sitt instrument och resten bör låta så bra som möjligt. En del är kritiska lyssnare till helheten. En del kan inte skilja på någonting för att dom lever med och skapar sin upplevelse av sina erfarenheter i verkliga livet och blandar med stereons återgivning. En del vill höra olika sektioner olika tydligt beroende på var dom sitter i orkestern. Olika ideal hela högen och vägen att nå sitt ideal blir därför olika. Och vissa skulle säkert välja en F/E-lyssnad apparat medans andra skulle inte det av olika skäl. Så som jag ser det så är det ens egna öron som bör få bestämma.
niklasz skrev:
Att olika musiker betonar olika delar av lyssningsupplevelsen betyder bara att de är olika benägna att acceptera olika fel i återgivningen. Det säger ju väldigt lite om vilken anläggnings totala "korrekthet".
Nu tror jag i och för sig att musiker också är lyssnare på åhörarplats då och då, så de kan nog ha mer en än uppfattning.
niklasz skrev:Men för mig är det inte tillfyllest att musikanläggningen spelar i enlighet med mina ideal. Jag anser mig ha mycket kvar att lära inom musiken och vill därför ha en anläggning som ger mig goda möjligheter att upptäcka mer inom musiken, hellre än att den uppfyller mina för stunden rådande ideal.
Menar bara att folk med verklig vana ändå upplever saker olika. Så det är inte så illa att "vanliga dödliga" kanske inte tycker likadant. Alltså man är fri att välja precis hur som helst. MEN den kan finnas flera sanningar.
Den tryggheten är förstås inget någon kan säga emot. Ens eget val är alltid ok och det ok att tycka vad som helst så länge andra får tycka något annat.
phloam skrev:Jag skulle vilja ha apparater som är snyggare än idag. Smakfullare, mer särpräglat, mer inriktat efter musik smak...
HolographicAudio™ skrev:phloam skrev:Jag skulle vilja ha apparater som är snyggare än idag. Smakfullare, mer särpräglat, mer inriktat efter musik smak...
Hej phloam,
Jag tillverkar (som du kanske känner till?) HiFi-produkter och tycker att ditt inlägg var intressant. Skulle du kunna förklara hur du menar (särskilt det där med "mer intiktat efter musiksmak")?
Nattlorden skrev:papa skrev:Min personliga åsikt om referenslyssning är att man ska lyssna på något man hört förut så att man kan jämföra.
Visst kan ett välinspelat klassiskt stycke ge en bra referens, men ska du lyssna på techno i slutändan så vill du nog höra om den återger de instrument som upprepas frekvent.
Och det är heller inget fel med att lyssna på jazz, men en gammal brusig inspelning är nog inte bättre en en nyinspelad Augilera produktion.
Skulle jag köpa högtalare så skulle jag ta med en eller fler favoritproduktioner och spela upp på tilltänkta offer.
Lite svårt att veta HUR syntetiska instrument låter. Även om du skall spela sådana så har du ingen ledning av dem för att verifiera att de återges korrekt. Akustiska instrument, som väl beskrivits ovan, är enklare.
(En bra inspelning av en kompis röst som talar är ypperligt hjälpmedel också.)
papa skrev:Lyssnar du på en klassiskt inspelning som låter skitbra på din tilltänkta högtalare och så kommer du hem och ska lyssna på din favoritskiva med smurfhits och sången låter vass som satan eller något annat som exempel, då sitter du där med "rena" högtalare som låter skit i vilket fall som helst. Förutom när nån polare kommer förbi med "best of Albert Ayler".
Väldigt överdrivna exempel men e så dålig på att förklara saker så försöker vara övertydlig.
Nattlorden skrev:papa skrev:Lyssnar du på en klassiskt inspelning som låter skitbra på din tilltänkta högtalare och så kommer du hem och ska lyssna på din favoritskiva med smurfhits och sången låter vass som satan eller något annat som exempel, då sitter du där med "rena" högtalare som låter skit i vilket fall som helst. Förutom när nån polare kommer förbi med "best of Albert Ayler".
Väldigt överdrivna exempel men e så dålig på att förklara saker så försöker vara övertydlig.
Nu är jag inte 100% säker på vilktet av två alternativ du menar, men jag tar båda två för säkerhets skull.
1) Du menar att den klassiska skivan inte är bra, vilket gör att du plockar något som är t.ex. för vasst.
---> Jo... detta är klassisk argumentation i så fall... men självklart skall man välja en bra inspelad skiva, inte en dålig. Oavsett vilket metod man använder så blir det ju fel om man utför den idiotiskt.
2) Du menar t.e.x. (hypotetiskt) att smurfhits är dåligt inspelad.
---> Visst... så kan det ju inträffa... men det är min och många andras bestämda uppfattning att bra återgivning av ibland dåligt material i det hela taget utklassar dålig återgivning av allt som emellanåt gör riktiga skitinspelningar lyssningsbara.
Lösningen är att t.ex. skaffa en icke-hifi att spela dessa på sidan om, eller behålla de skivorna i bilen. Att ge alla skivor en färgning kommer (med stor sannolikhet) att göra dig trött på "sameness" efter ett tag och så är apparatbytarsvängen igång igen.
Nattlorden skrev:papa skrev:Lyssnar du på en klassiskt inspelning som låter skitbra på din tilltänkta högtalare och så kommer du hem och ska lyssna på din favoritskiva med smurfhits och sången låter vass som satan eller något annat som exempel, då sitter du där med "rena" högtalare som låter skit i vilket fall som helst. Förutom när nån polare kommer förbi med "best of Albert Ayler".
Väldigt överdrivna exempel men e så dålig på att förklara saker så försöker vara övertydlig.
Lösningen är att t.ex. skaffa en icke-hifi att spela dessa på sidan om, eller behålla de skivorna i bilen. Att ge alla skivor en färgning kommer (med stor sannolikhet) att göra dig trött på "sameness" efter ett tag och så är apparatbytarsvängen igång igen.
papa skrev:Akustiska inspelningar är subjektiva även de, [...]
Lyssnar du på en klassiskt inspelning som låter skitbra på din tilltänkta högtalare och så kommer du hem och ska lyssna på din favoritskiva med smurfhits och sången låter vass som satan eller något annat som exempel, då sitter du där med "rena" högtalare som låter skit i vilket fall som helst.
papa skrev:Hm, får försöka förklara igen.
Lyssnar du på klassisk musik till vardags så rekommenderar jag dig att ta med dig en av dessa vid lyssning av nyköp av högtalare. Lyssnar du på Hip Hop tar du med dig en sån skiva etc.
Visst håller klassisk musik ofta hög klass rent inspelningsmässigt och musikaliskt, men jag personligen tycker inte det är en bättre referensskiva till ett HIFI köp. Alltså om du inte ska arbeta med högtalarna vid musikproduktion odyl. Vilket jag även där skulle välja material som jag känner till sen tidigare för att ha något att referera till.
"Oj baskaggen låter lite säckig, men det gör den på mina andra högtalare också så det är inspelningen och inte högtalaren i fråga..." osv osv
Nattlorden skrev:papa skrev:Hm, får försöka förklara igen.
Lyssnar du på klassisk musik till vardags så rekommenderar jag dig att ta med dig en av dessa vid lyssning av nyköp av högtalare. Lyssnar du på Hip Hop tar du med dig en sån skiva etc.
Visst håller klassisk musik ofta hög klass rent inspelningsmässigt och musikaliskt, men jag personligen tycker inte det är en bättre referensskiva till ett HIFI köp. Alltså om du inte ska arbeta med högtalarna vid musikproduktion odyl. Vilket jag även där skulle välja material som jag känner till sen tidigare för att ha något att referera till.
"Oj baskaggen låter lite säckig, men det gör den på mina andra högtalare också så det är inspelningen och inte högtalaren i fråga..." osv osv
Nej, du behöver inte "förklara" igen, snarare läsa mitt svar.![]()
Det finns ingen chans du vet hur Hip Hop skall låta (om du inte spelat in den själv), så som referens är den värdelös annat än på subjektiv grund.
Akustiska instrument har du större chans att kunna bedömma frekvensgångsfel hos högtalarna på, för de flesta vet hur ett piano, en akustisk gitarr eller en soloviolin låter i verkligheten.
OCH risken för sönderrattade skivor är oftast mindre. Helt felfria kan man självklart inte få, men man kan ju felminimera!
Varför skulle du ställa lägre krav på en högtalare för musiknjutning än för inspelning?![]()
![]()
Naqref™ skrev: I apparatväg saknas det en tvåkanalig förstärkare med lagom antal analoga (4st?) och digitala (4 st även där?) ingångar, lagom mycket effekt (kanske 2x100W), lagom stor (inte över 10mm hög), lagom snygg och med en inbyggd aktiv delning och mono-lfe ut. Gärna delbart för och slutsteg. D v s inte mer än vad som finns i en normal hembioreciever för 5kkr fast betydligt mer avskalad.
Naqref? skrev:I apparatväg saknas det en tvåkanalig förstärkare med lagom antal analoga (4st?) och digitala (4 st även där?) ingångar, lagom mycket effekt (kanske 2x100W), lagom stor (inte över 10mm hög), lagom snygg och med en inbyggd aktiv delning och mono-lfe ut. Gärna delbart för och slutsteg. D v s inte mer än vad som finns i en normal hembioreciever för 5kkr fast betydligt mer avskalad.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster