Moderator: Redaktörer
Lukten har förvisso med smaken att göra men det går inte ersätta smaken med lukten.
Max_Headroom skrev:Musik? Blaha blaha, riktiga hifi-freaks har bara 3 skivor: 1 med ultramodern orkestermusik som är hemsk, men jättebra inspelad, en med testsignaler och en med japanska tempeltrummor, trädfällning, toalettstolar och andra ljud. Jamän, så är det!
Rydberg skrev:Kraniet> Vettigt resonemang, du har många bra tankar. Det finns för mycket insnöade människor på detta forum, du verkar iallafall INTE var en av dem, trevligt!
LJUD eller MUSIK?
Max_Headroom skrev:"Och att det finns andra som är mer intresserade av själva "presentationen" än av musiken.
Men finns den senare gruppen?"
Jag tror den senare gruppen är jättestor, bra mycket större än dom som kan stämma in i följande:
"Men ju mer komplext musikstycket är, desto bättre är det att höra det live. Om det inte går, så är en lyssning via en neutral anläggning det näst bästa. "
Bland såväl musik och ljudintesserade är neutrala anläggningar sällan något som eftersträvas, det är min uppfattning.
MichaelG skrev:Då skulle vi kunna ha en definition typ denna;
"Musik"-älskarna föredrar en neutral anläggning för att låta musiken tala i så stor utsträckning som möjligt.
"Ljud"-älskarna föredrar någon form av färgning för att denna "kryddning" är en viktig ingediens i deras musikanrättning.
Nattlorden skrev:MichaelG skrev:Då skulle vi kunna ha en definition typ denna;
"Musik"-älskarna föredrar en neutral anläggning för att låta musiken tala i så stor utsträckning som möjligt.
"Ljud"-älskarna föredrar någon form av färgning för att denna "kryddning" är en viktig ingediens i deras musikanrättning.
![]()
Eh... det är väl tvärt om???
Det är just "ljudåtergivning" som jag tycker är lite bedrägligt att röra sig med. Själva ordet i sig ger ju associationer till ljud. Alltså så får man från ljudåtergivning en term för hur något återger ljud.
Tar man sen i beräkning att ljud inte behöver vara musik så får man att ljudåtergivning inte beskriver hur något återger musik.
Då borde man istället prata om musikåtergivning. Musik är som jag nämnt tidgare uppbyggt av ljud och därmed får man med både ljud och musik.
Så musikåtergivning inkluderar ljudåtergivning medan ljudåtergivning inte nödvändigtvis behöver inkludera musikåtergivning.
Nattlorden skrev:MichaelG skrev:Då skulle vi kunna ha en definition typ denna;
![]()
Eh... det är väl tvärt om???
Kraniet skrev:Då borde man istället prata om musikåtergivning. Musik är som jag nämnt tidgare uppbyggt av ljud och därmed får man med både ljud och musik.
Så musikåtergivning inkluderar ljudåtergivning medan ljudåtergivning inte nödvändigtvis behöver inkludera musikåtergivning.
Kraniet skrev:Nja Johan jag vet inte om jag håller med dig.. Det är just "ljudåtergivning" som jag tycker är lite bedrägligt att röra sig med. Själva ordet i sig ger ju associationer till ljud. Alltså så får man från ljudåtergivning en term för hur något återger ljud.
Tar man sen i beräkning att ljud inte behöver vara musik så får man att ljudåtergivning inte beskriver hur något återger musik.
Då borde man istället prata om musikåtergivning. Musik är som jag nämnt tidgare uppbyggt av ljud och därmed får man med både ljud och musik.
Ett exempel kan tas från hifihandlarvärlden. En standardfråga som ställs till köparen är "vilken musik lyssnar du på?". En helt oväsentlig fråga eftersom en stereoanläggnings uppgift är att spela musik (alltså all musik) och inte spela viss musik (musik som består utav vissa frekvent förekommande ljud). Frågan är alltså uppbyggd på så vis att man försöker får fram vilket ljud man lyssnar på mest och därmed ge köparen en apparat och högtalare som hanterar det ljudet på ett bra sätt.
Helt plötsligt så försvann musiken ur resonemanget och allt man koncentrerar sig på är ljudet!
Kraniet skrev:En annan sak jag kan tillägga är att min musiksmak har vuxit väldigt mycket sen jag upptäckte Linn. Helt plötsligt så satt jag och lyssnade på all möjlig konstig musik för att helt plötsligt var den rolig att lyssna på. Bara det upplever jag som mått på hur mycket mer musjäl jag får ut via en Linn anläggning.
Kraniet skrev:Jag ser inte musjäl som en subjektiv parameter utan som en objektiv referens som alltid är giltig. Pratar man om ljud så är det väldigt subjektivt.
Kraniet skrev:Jag har nyligen börjat fundera om det är så att vi uppskattar olika saker i musiken. Därav är det kanske möjligt att det som jag upplever som musjäl inte är det som andra upplever.
Vad är då viktigast för god återgivning; väggurtaget, rummet eller någon komponent där emellan? Det finns inget enhetligt svar på detta anser jag, utan det beror på
Max_Headroom skrev: Och visst, det finns mer än frekvensgången som är viktigt, men ovanstående bör man tänka på, i alla fall lite, innan man köper förgylda väggurtag för att få bättre ljud...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 68 gäster