Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:I en marknadsekonomi har en varas pris ingen direkt koppling till tillverkningskostnad!
Jag ser ingen teknisk anledning till att en 10-kanals förstärkare skulle vara sämre än en 2-kanalare bara för att det rör sig om just 10 kanaler
Jocke skrev:Någon som känner till hur försäljningen av 2 resp flerkanalare fördelar sig? Har en känsla av att 2-kanalare snart bara uppskattas av en liten entusiastisk skara och att de kommer att tillverkas i exklusiva och dyra utföranden för att tillfredsställa våra esoteriska lustar!
/Jocke
Hetsporren skrev:I senaste Hifi & Komik beskrivs ingående (med pedagogiska bilder och allt) varför en tvåknalsförstärkare i "samma prisklass" alltid låter bättre än en flerkanalare. Snälla, kan ingen av forumets tungviktare och flerkanalsförespråkare (snylt)läsa denna artikel och kommentera, det kunde ju bli en intresant debatt.
Som kund vill jag alltid ha högst kvalité, men inte betala för detBill50x skrev:Nix, det är inte bara ekonomerna som önskar "rätt" kvalitet. Det gör även den som ska betala kalaset
Absolut. Ingen tvekan om det. Det kan vara så. Men det finns inget som generellt säger att det är så - även om det rent produktionskostnadsmässigt ger det resultatet.Bill50x skrev:Alltså, en femkanalare för 3.000:- kan vara betydligt bättre än en tvåkanalare till samma peng om femman görs i långt större upplaga./ B
Kaffekoppen skrev:Nu irrar du i företagsekonomiska termer v8... som konsument vill man alltid ha hög kvalité. Det är ju rätt kvalié
Det är ju ekonomerna som inte vill att man levererar annat än rätt kvalité. För hög och kunderna förväntar sig lika hög kvalité på efterföljande leveranser (kostsamt), för låg och kunderna blir missnöjda och kan vända sig till annan leverantör. Alltså måste man leverera till rätt kvalité - det som är fastslaget i kontraktet.
Morello skrev:Hetsporren skrev:I senaste Hifi & Komik beskrivs ingående (med pedagogiska bilder och allt) varför en tvåknalsförstärkare i "samma prisklass" alltid låter bättre än en flerkanalare. Snälla, kan ingen av forumets tungviktare och flerkanalsförespråkare (snylt)läsa denna artikel och kommentera, det kunde ju bli en intresant debatt.
Eftersom priset står i proportion till kvaliteten inses lätt att två kanaler MÅSTE vara sämre än fem givet ett fixt pris.
paa skrev:När NAD 3020 kom för årtionden sedan kostade den 995:- vilket var billigare än alla konkurenter på den tiden.
Sedan dess har så gott som all hemelektronik blivit billigare även i kronor räknat. Men tvåkanaleren som efterträder 3020 heter C320BEE och kostar 2995:-
Hetsporren skrev:paa skrev:När NAD 3020 kom för årtionden sedan kostade den 995:- vilket var billigare än alla konkurenter på den tiden.
Sedan dess har så gott som all hemelektronik blivit billigare även i kronor räknat. Men tvåkanaleren som efterträder 3020 heter C320BEE och kostar 2995:-
NAD 3020 kom väl 1979, vad motsvarar denna tusenlapp i dagens penningvärde? C320BEE är väl dessutom en mycket kraftigare stärkare än vad 3020 var? Dessutom med en någorlunda snygg finish och fjärrkontroll...
Dahlqvist skrev:Morello skrev:Hetsporren skrev:I senaste Hifi & Komik beskrivs ingående (med pedagogiska bilder och allt) varför en tvåknalsförstärkare i "samma prisklass" alltid låter bättre än en flerkanalare. Snälla, kan ingen av forumets tungviktare och flerkanalsförespråkare (snylt)läsa denna artikel och kommentera, det kunde ju bli en intresant debatt.
Eftersom priset står i proportion till kvaliteten inses lätt att två kanaler MÅSTE vara sämre än fem givet ett fixt pris.
Precis min åsikt. Det är enkel logik helt enkelt. Allt annat lika alltså. Men eftersom marknadsekonomin ju ser till att allt annat är lika så stämmer ju logiken fullt ut. Jag förstår inte varför att denna fundamentala insikt dröjde till inlägg nr 14.
IngOehman skrev:Här är jag inte benägen att hålla med Morello/Dahlqvist, det vill säga det kanske jag är, om någon av dem kan förklara vad de menar.
Dahlqvist skrev:Men merparten av alla kunder är ju inte ens i stånd att på ett objektivt sätt bedöma produktegenskaper som har med förstärkarens innanmäte att göra (t.ex. ljudkvalitet).
Flint skrev:Dahlqvist skrev:Men merparten av alla kunder är ju inte ens i stånd att på ett objektivt sätt bedöma produktegenskaper som har med förstärkarens innanmäte att göra (t.ex. ljudkvalitet).
Sant, men för dom kanske det räcker med att varan håller och att den lyckas prestera lite skval i sju år drygt. Jag tror att 95% av befolkningen är nöjd med det. Vad är kvalitet, och för för vem?
Jag har iofs svårt att hitta marknader mer lika den "perfekta marknaden" än hifi-marknaden (det skulle vara dator/datorkomponent-markanden då). Jag tror att påstående är MER sant i low-end segmentet än i high-end motsvarigheten. Där i mot är inte "välljud" den dominerande perferensen bland konsumenterna. Så om man utvärderar de kollektiva hifi inköpen ENBART på välljuds- preferensaxeln så får man nog konstiga resultat.Dahlqvist skrev:[...]skulle leda till lägre marknadspris är utan tvekan en sanning med modifikation eftersom det kräver en marknad som åtminstone avlägset liknar den idealiserade perfekta konkurrensen. Men merparten av alla kunder är ju inte ens i stånd att på ett objektivt sätt bedöma produktegenskaper [...]
Jag stod inte och pratade med försäljare hela tiden.Flint skrev:Kaffekoppen
Om jag minns rätt har du berättat att du tog 0.5 år på dig att köpa en TV. Hur många arbetstimmar kostade det butikerna och den butikspersonal du belastade under tiden. OK det är inte en tillverkningskostnad som den ni pratar om nu, men det är ändå en kostnad som skall betalas av någon.
Jocke skrev:Helt rätt, koppen!
Den främsta kvalifikationen för en försäljare i hemelektronikbranschen förefaller vara förmåga att lägga upp krediter! Då får man fler svar på faktiskt.se
/Jocke
PS. Undantar naturligtvis entusiastföretag med personal som brinner för sin uppgift!
Kaffekoppen skrev:Jag stod inte och pratade med försäljare hela tiden.Faktum är att den gången jag pratade med en försäljare så skrevs det ut kvitto på betalningen.
Hetsporren skrev:paa skrev:När NAD 3020 kom för årtionden sedan kostade den 995:- vilket var billigare än alla konkurenter på den tiden.
NAD 3020 kom väl 1979, vad motsvarar denna tusenlapp i dagens penningvärde? [...]
Koffe skrev:Där i mot är inte "välljud" den dominerande perferensen bland konsumenterna. Så om man utvärderar de kollektiva hifi inköpen ENBART på välljuds- preferensaxeln så får man nog konstiga resultat.
Köper man en Boom-box så får man nog vad man betalar för. Köper man en CD-spelare i prisklassen 80tkr, vet i sjutton.
Kul tråd förövrigt. Jag gillar Ingvars förtydligande inlägg.
Flint skrev:Dahlqvist
Sant, men här pratar vi från ett verkligt Von Oben-perspektiv om ett produktområde som riktar sig till den verkligt stora massan. Flerkanalsförstärkare och hembio, som är den stora mjölkkossan just nu och förväntas ge miljardklirr i kassorna.
hehe!Dahlqvist skrev:[...]Bling-bling-fanatiker och integrerera-varenda-elektrisk-pryl-i-hela-huset-inklusive-riskokaren-med-min-egenbyggda-server-under-trappen-geekar. [...]
Koffe skrev:Hetsporren skrev:paa skrev:När NAD 3020 kom för årtionden sedan kostade den 995:- vilket var billigare än alla konkurenter på den tiden.
NAD 3020 kom väl 1979, vad motsvarar denna tusenlapp i dagens penningvärde? [...]
Jag vill inte vara närvis eller petig men jag slog upp det. KPI (konsument pris index) är baserat på 1980. Index (100) är alltså ungefär när 3020 kom ut. I år, i augusti var KPI 284,38. Alltså kostande 3020 motsvarande 2830 sek omräknat till dagens konsumentpriser. Jag tycker att vi kan säga att NAD alltså inte har höjd priset. Det är konkurrenterna som blivit billigare.
Sen kan man fundera på om 3020 -> C320BEE har haft samma kvalitetsutveckling som konkurrent produkterna. Men då hamnar vi i någon relativt "prisvärdhetsskala".
Dahlqvist skrev:Kopplingen mellan pris och ljudkvalitet är ju som bekant märkligt löskopplade från varandra. Att tänka att färre komponenter (potentiellt lägre produktionskostnad) skulle leda till lägre marknadspris är utan tvekan en sanning med modifikation eftersom det kräver en marknad som åtminstone avlägset liknar den idealiserade perfekta konkurrensen. Men merparten av alla kunder är ju inte ens i stånd att på ett objektivt sätt bedöma produktegenskaper som har med förstärkarens innanmäte att göra (t.ex. ljudkvalitet).
Njae, nu utgår du från att kunden har begränsad önskan om vilken kvalité han vill ha. Det har kunden aldrig - däremot en begränsad önskan om att betala för en kvalité som inte behövs. Således har man enats om en kompromiss mellan pris och kvalité.Vee-Eight skrev:Kaffekoppen skrev:Nu irrar du i företagsekonomiska termer v8... som konsument vill man alltid ha hög kvalité. Det är ju rätt kvalié
Det är ju ekonomerna som inte vill att man levererar annat än rätt kvalité. För hög och kunderna förväntar sig lika hög kvalité på efterföljande leveranser (kostsamt), för låg och kunderna blir missnöjda och kan vända sig till annan leverantör. Alltså måste man leverera till rätt kvalité - det som är fastslaget i kontraktet.
Har man för högt bruksvärde i jämförelse med vad kunden vill ha och behöver så är det slöseri med resurser. Optimerar man inte så gör man saker helt i onödan. Visst tanken är god, men helt bortkastad. Med andra ord; man kan inte tjäna pengar på att vara idealist och vara snäll, utan den enda rätta är att göra rätt från början.
Kaffekoppen skrev:Absolut. Ingen tvekan om det. Det kan vara så. Men det finns inget som generellt säger att det är så - även om det rent produktionskostnadsmässigt ger det resultatet.Bill50x skrev:Alltså, en femkanalare för 3.000:- kan vara betydligt bättre än en tvåkanalare till samma peng om femman görs i långt större upplaga./ B
Nixpix, jag tycker nog att kundkategorin som handlar i butik har rätt att ställa frågor, få demonstrationer, och jämföra butiker emellan. Det ingår i butikens marginal. Inte skall väl de stackars välutbildade* produktvisarna gå sysslolösa i butikernaFlint skrev:Kaffekoppen skrev:Jag stod inte och pratade med försäljare hela tiden.Faktum är att den gången jag pratade med en försäljare så skrevs det ut kvitto på betalningen.
Då ska jag be att få utnämna dig till dagens kund. Du är ett föredöme för din kundgrupp och du vinner därför en Faktiskt.se-T-shirt. Nagref levererar.
Koffe skrev:Hetsporren skrev:paa skrev:När NAD 3020 kom för årtionden sedan kostade den 995:- vilket var billigare än alla konkurenter på den tiden.
Jag vill inte vara närvis eller petig men jag slog upp det. KPI (konsument pris index) är baserat på 1980. Index (100) är alltså ungefär när 3020 kom ut. I år, i augusti var KPI 284,38. Alltså kostande 3020 motsvarande 2830 sek omräknat till dagens konsumentpriser. Jag tycker att vi kan säga att NAD alltså inte har höjd priset. Det är konkurrenterna som blivit billigare.
Sen kan man fundera på om 3020 -> C320BEE har haft samma kvalitetsutveckling som konkurrent produkterna. Men då hamnar vi i någon relativt "prisvärdhetsskala".
Kaffekoppen skrev:jag tycker nog att kundkategorin som handlar i butik har rätt att ställa frågor, få demonstrationer, och jämföra butiker emellan. Det ingår i butikens marginal. Inte skall väl de stackars välutbildade* produktvisarna gå sysslolösa i butikerna
*Tyvärr är det väl sällsynt att de får veta så mycket om produkterna de förväntas sälja.
IngOehman skrev:Koffe skrev:Hetsporren skrev:paa skrev:[...]
Jag vill inte [...]hamnar vi i någon relativt "prisvärdhetsskala".
Jag tror du missar hela poängne med PAA's inlägg. Se min understrykning i hans text.
[...]
Flint skrev:Ljudklubben hade som affärs- och reklamidé i början att vara säg 30-40% billigare än andra butiker. Dom menade att dom hade slagit ihjäl ett mellanled. Efterhand tog dom sen upp priset.
Bill50x skrev:Koffe skrev:... Att den (3020) sågs som enastående billig säger en del om hur GRYMT ineffektivt marknaden var organiserad. Vad höll hifi-handlarna på med? Inte sålde dom lådor iaf.
Vad menar du?
/ B
Koffe skrev:Bill50x skrev:Koffe skrev:... Att den (3020) sågs som enastående billig säger en del om hur GRYMT ineffektivt marknaden var organiserad. Vad höll hifi-handlarna på med? Inte sålde dom lådor iaf.
Vad menar du?
/ B
Ahh... sorry. Svenglska "sålde lådor"... jag menade låg lageromsättning. - Implicit, alltså låg konkurrens och (för) höga marginaler.
Bill50x skrev:Flint skrev:Ljudklubben hade som affärs- och reklamidé i början att vara säg 30-40% billigare än andra butiker. Dom menade att dom hade slagit ihjäl ett mellanled. Efterhand tog dom sen upp priset.
En klar felsyn hos Ljudklubben. Det är vanligt att företag tror sig kunna sälja billigare direkt än via återförsäljare. Det kan gå, lite beroende på produkt och kundstruktur. Men alltför vanligt är att man biter sig i svansen och drabbas av kostnader man inte räknat med och därför tvingas höja priserna.
Att sälja en pryl innefattar en viss ansträngning i form av faktiska kostnader och tidsåtgång. Om denna ansträngning sker hos tillverkande fabrik eller i ett senare led är egentligen ingen större skillnad. Och kostnaden för detta drabbar naturligtvis varan.
Om Volvo valde att sälja bilar direkt istället för via sina bilhandlare, vad skulle hända då? Jo, säljkåren hos Volvo skulle behöva mångdubblas. De säljare som idag hanterar något hundratal (gissning på antal) återförsäljare skulle helt plötsligt behöva jobba mot tusentals privatkunder. Kostnaden för dessa belastar naturligtvis bilens pris. Volvo kan alltså inte länge sälja sina bilar till samma pris som tidigare.
/ B
Bill50x skrev:Det beror ju förstås på vilka hifi-handlare man talar om. Det finns handlare som har ett bra drag på lagret, det finns dom som har en massa lagervärmare...
NAD3020 var grymt billig när den kom, men det hade väl inte med handlarnas effektivitet att göra? Dom hade säkert lika bra eller bättre marginal på den förstärkaren som på andra.
Min åsikt är att NAD kom med en "no-nonsense"-förstärkare och redan från början satsade på volymförsäljning. Detta var ju ingalunda NAD´s första förstärkare, dom hade ju tidigare gjort ett antal försök att bryta sig in på marknaden med mer konventionella apparater. 3020 var ett genidrag där man satsade på att ge maximal valuta för pengarna. Och att spendera krutet där det verkligen gjorde nytta istället för lådor med tunga alu-fronter osv.
Koffe skrev:"Var", jag sa "var". Förfluten tid. Att det gick att göra en kvalitetsinbrytning måste ha berott på något. Någon ineffektivitet fanns eftersom priserna uppenbarligen gick att pressa. Ergo det "skeppades" för lite av de produkter som låg på hyllorna. Det fanns utrymme för en "kick-ass" produkt och "kick-ass"-säljare. Jag köpte en 3020i när det begav sig och "klubbens" säljkår körde åttor runt de trötta säljarna på expert och motsvarande.
Flint skrev:IÖ.
Men än så länge delar vi inte synen på hur HiFi-svackan i samhället ska lösas. Jag tror mer på morot än piska.
Flint skrev:Jag tror att tillverkarnas måttstock för morotsmätning är graderad i Kronor och Ören. Likaså aktieägarnas.
IngOehman skrev:Tycker det är viktigt att såväl "mid-fi" som "High End" normaliseras i konsumenternas ögon, från att som idag upplevas som kufiska saker endast för förlorade hifi-töntar, till att upplevas som den självklara livskvalitetshöjare som de är! Detta bör ske genom att ljud-butiker med ormoljefri personal blir naturliga element i alla de stora varuhusen.![]()
Dahlqvist skrev:Bill50x skrev:Flint skrev:Ljudklubben hade som affärs- och reklamidé i början att vara säg 30-40% billigare än andra butiker. Dom menade att dom hade slagit ihjäl ett mellanled. Efterhand tog dom sen upp priset.
En klar felsyn hos Ljudklubben. Det är vanligt att företag tror sig kunna sälja billigare direkt än via återförsäljare. Det kan gå, lite beroende på produkt och kundstruktur. Men alltför vanligt är att man biter sig i svansen och drabbas av kostnader man inte räknat med och därför tvingas höja priserna.
Att sälja en pryl innefattar en viss ansträngning i form av faktiska kostnader och tidsåtgång. Om denna ansträngning sker hos tillverkande fabrik eller i ett senare led är egentligen ingen större skillnad. Och kostnaden för detta drabbar naturligtvis varan.
Om Volvo valde att sälja bilar direkt istället för via sina bilhandlare, vad skulle hända då? Jo, säljkåren hos Volvo skulle behöva mångdubblas. De säljare som idag hanterar något hundratal (gissning på antal) återförsäljare skulle helt plötsligt behöva jobba mot tusentals privatkunder. Kostnaden för dessa belastar naturligtvis bilens pris. Volvo kan alltså inte länge sälja sina bilar till samma pris som tidigare.
/ B
Det kan också vara så att det är ren marknadföring (=snack). När företag säljer något billigt så vill man ju inte att folk skall tro att det är billigt för att det är just - billigt (=kass eller tidigare överprissatt vilket gjort att tidigare generalagent inte sålt särskilt bra). Därför måste man hitta på en massa andra anledningar till att det skulle vara billigt. Det är samma sak som när Willys&Billy och Coop-Poop och Elgargantua försöker slå i oss när det kränger billiga grejor med argumentet "vi köper gigantiska volymer och får ett bra pris" som om de hade tänkt dela med sig av den surt förvärvade besparingen till dig.
IngOehman skrev:Man har ju bara sitt liv på sig att göra något värdefullt. När det är slut spelar bara vad man har gjort för något, någon roll. Att man har gjort vad man har kunnat för att göra värden till en så trevlig plats som möjligt för så många man kan.
Finns det något annat verkligt värde?
Jag var på biblioteket igår, så nu har jag läst.Hetsporren skrev:PS: Fortfarande ingen som läst artikeln i anslutning till testen på Denon AVR-3807?
BengtO skrev:Detta kan man ju stöta och blöta i all evighet, jag tycker man måste se till vad man ska använda sakerna till oxå..
Låt säga att man vill använda 5000 kronor för att driva ett par högtalare, fullregistermodeller med 2 st basar, 6-8" i storlek.. Högtalaren har en känslighet på 90dB och totalimpedans på 8 ohm.
Jag skulle nog då hellre satsa på t.ex XTZ Class A-100 (runt 200 watt/kanal och 60+ Ampere) än en Yamaha, Denon eller nåt annat märkes surroundreciever för 5000 spänn.. (i bästa fall 100 watt och 20 A)
)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster