Diktaturfasoner?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
majjen04

Diktaturfasoner?

Inläggav majjen04 » 2006-10-11 17:20

Hej allihop!

Jag vände mig till min favoritbutik ute i landet för att köpa en "pryl", Då jag ville ha lite mer uppgifter om den så meilade jag lite frågor direkt till tillverkaren. Döm min förvåning när min Favoritbutik ringer mig och säger att den svenska generalagenten inte vill att jag skall köpa prylen där utan att jag skall vända mig till en butik i Stockholm. Tydligen vill generalagenten inte bara styra prissättningen i de olika butikerna utan också bestämma var man som konsument skall handla. Denne generalagent förbjuder även min favvobutik att sälja vissa märken via postorder.

Är detta vanligt?

Vill ej säga vilken favvobutik det handlar om de har redan fått "skit" av generalagenten trots att de ej gjort fel.
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 17:39

Du ville tydligen köpa ett märke av din handlare som han normalt inte säljer.
Klart att det går till som du säger. Leverantörerna har avtal med butikerna dom handlar med. Leverantören kanske inte kan vägra men han kan ju ge ett ruskigt dåligt nettopris till din butik vilket gör att det bara blir som att byta pengar. Ingen förtjänst, bara arbete.

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2006-10-11 18:41

Tyvärr är det nog väldigt vanligt. De flesta hifibutiker har ju mellanhänder som lägger på en fin del på priset. Av 20.000:- högtalare är det ju skatt, affärens del, mellanhanden(grossist), frakt mellan grossisten och butiken, frakt till grossisten och sen tillverkarens del. Man undrar ju vad man får för pengarna. Tur att vi har Öhman. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 19:42

Butikerna har ingen Öhman som räddar dom från verklighetens grymhet. Dom får rätta sig efter förutsättningarna som gäller.

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2006-10-11 19:52

Flint skrev:Du ville tydligen köpa ett märke av din handlare som han normalt inte säljer.
Klart att det går till som du säger. Leverantörerna har avtal med butikerna dom handlar med. Leverantören kanske inte kan vägra men han kan ju ge ett ruskigt dåligt nettopris till din butik vilket gör att det bara blir som att byta pengar. Ingen förtjänst, bara arbete.

Nix! Flint

Min handlare säljer samma märke, till samma pris.
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 19:58

Då är dom på kant med varandra. Kanske för att din handlare inte har betalat sina räkningar till leverantören.
Eller så håller leverantören på med att släppa just den butiken.

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2006-10-11 20:24

Flint skrev:Då är dom på kant med varandra. Kanske för att din handlare inte har betalat sina räkningar till leverantören.

NiX!

De var ej i konflikt med varandra innan jag beställde "prylen", nu är de troligen det. Generalagenten säger att handlarna som för hans märken ej får sälja dessa via "postorder" utan bara manuellt i butikerna.
Detta för att alla handlare skall tjäna lika mycket på hans märken.
Löjligt troligen tjänar en handlare i Stockholm mer än en handlare i t ex Mora. Antar att det finns fler kunder i hufudstaden.
Generalagenten krävde att jag skulle intyga att jag ej tänkte handla hans prylar i Stockholm för att min valda handlare skulle få sälja till mig.
Min handlare skall fortsättningsvis få sälja generalagentensmärken dock ej till kunder som bor i någon annan kommun eller på postorder. 8O
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 20:28

Då håller jag med dig, vansinnigt.
Hård styrning. Tyder på att det går trögt nu.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-11 21:29

Troligen helt olagligt oxå men konkurrensverket har andra saker som är viktigare trots att de inte har något under bältet.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-11 21:53

Jag fattar inte problemet ens.. Varför skall agenten sälja via postorder då han inte vill sälja så...Dessutom finns det märken som skriver in i återförsäljarkontrakten att allt eller vissa delar INTE får säljas via postorder pga all sidoförsäljning som sker...

Dessutom så INTE det blir priskrigande mellan olika säljade företagare...

Så vad är problemet här egentligen mer än att du som kund INTE bestämmer hur det du skall köpa distrubueras..

och om du via DIN postorderhandlare skulle betala rätt pris så spelar det väl ingen roll om du handlar av den handlare som på den anvisade orten säljer märket..

Som sagt. jag fattar inte problemet ens..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-11 21:54

Flint skrev:Du ville tydligen köpa ett märke av din handlare som han normalt inte säljer.

Jag har ingen bestämd uppfattning om vad som är moraliskt och lagligt i de här frågorna, men nog tycker jag det borde vara självklart att en hifi-handlare som "hittat en kund" borde få sälja precis vad de vill?! :?

Alltså att hifi-handlare alltid borde kunna ringa upp generalagenterna för respektiva märke, och få återförsälja vad de vill. Så skulle det se ut i en bra värld. En värld där man som kund kan välja ut en favvo-hifi-handllare, där man kan köpa vad man vill, var man än bor, och där riktigt bra och hälsosamma kund-butiksrelationer kan byggas upp.

Det skulle ALLA vinna på. Hifi-handlarna, kunderna, generalagenterna - kort sagt: Hela branschen skulle vinna på en mera levande hifi-hobby! Ju kuligare det är att vara kund, desto troligare är det ju att man väljer att investera sina surt förvärvade pengar i just den hobbyn. :P

I förlängningen skulle även skivbolag och vänner till hifi-jocken vinna på det. Skivbolaen skulle få sälja fler fonogram, ch vänerna skulle få höra mera välljud när de kommer på besök! :wink:

Flint skrev:Butikerna har ingen Öhman som räddar dom från verklighetens grymhet. Dom får rätta sig efter förutsättningarna som gäller.

Hur kom jag in i sammanhanget? :o

När du säger sådär känner jag ju nästan att det är min plikt att göra en insats för hifibutikerna :P , frågan är bara hur...
Texten strax härovan hjälper nog inte mycket. :?

Flint skrev:Då är dom på kant med varandra. Kanske för att din handlare inte har betalat sina räkningar till leverantören.

majjen04 skrev:NiX!

De var ej i konflikt med varandra innan jag beställde "prylen", nu är de troligen det. Generalagenten säger att handlarna som för hans märken ej får sälja dessa via "postorder" utan bara manuellt i butikerna.
Detta för att alla handlare skall tjäna lika mycket på hans märken.
Löjligt troligen tjänar en handlare i Stockholm mer än en handlare i t ex Mora.

Antar att det finns fler kunder i hufudstaden.

Ja, fast frågan är hur många kunder per butik det finns, och hur hög butikernas hyra är...

majjen04 skrev:Generalagenten krävde att jag skulle intyga att jag ej tänkte handla hans prylar i Stockholm för att min valda handlare skulle få sälja till mig.

Min handlare skall fortsättningsvis få sälja generalagentensmärken dock ej till kunder som bor i någon annan kommun eller på postorder.

Det där låter ju så trist att jag blir alldeles ledsen. :(

På sätt och vis kan jag tycka att postorder (i varje fall automatiserad via hemsida) är en potentiell fara för ALLA butiker, men nog tusan måste en butik få sälja till "sina egna kunder" även om de flyttar några mil bort så de måste få sakerna skickade till sig?!

Jag vet att exempelvis hifi-konsult i Allingsås säljer till kunder över hela landet exempelvis, liksom den där trevliga High End-butiken i Uppsala - och det tycker jag är hedervärt!

Det betyder ju att de lyckats nå ut - vilket betyder att de är goda ambassadörer för branchen. Den lokala butiken har alltid en fördel, just genom att vara nära, men den butik som lyckas nå kunder långt bort gör uppenbart någoning bra! Om generalagenter då ställer till det och moarbetar sina egna butiker(!) genom att lägga restriktioner på dem som bara kan leda till att folk inte får som de vill (exempelvis genom att säga att deras kunder inte får köpa var de vill 8O) då känns det som om något är väldigt fel. :cry:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-11 22:53, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-11 22:03

Kanske har generalagenten/tillverkaren en policy att deras produkter ska säljas så lokalt som möjligt för att säkerställa service. Dessutom vill man kanske inte heller att de olika butikerna ska börja kriga med varandra. Resultatet kan bli prisdumpning som kortsiktigt gynnar kunden men i ett längre perspektiv blir en nackdel.

Typ att man nyttjar den lokala butiken till att provlyssna och testa och sedan ringer man runt och pressar priserna. Visst får man sin produkt billigare men man riskerar också att den lokala handlaren slås ut. Då har man ingenstans att provlyssna längre....

/ B

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2006-10-11 22:06

Mayro skrev:Jag fattar inte problemet ens.. Varför skall agenten sälja via postorder då han inte vill sälja så...Dessutom finns det märken som skriver in i återförsäljarkontrakten att allt eller vissa delar INTE får säljas via postorder pga all sidoförsäljning som sker...

Dessutom så INTE det blir priskrigande mellan olika säljade företagare...

Så vad är problemet här egentligen mer än att du som kund INTE bestämmer hur det du skall köpa distrubueras..

och om du via DIN postorderhandlare skulle betala rätt pris så spelar det väl ingen roll om du handlar av den handlare som på den anvisade orten säljer märket..

Som sagt. jag fattar inte problemet ens..

Hej Mayro!

Få se om du fattar problemet nu då!
Butiker i Stockholm får sälja agentens prylar via postorder dock endast inom Stockholm, butiken i tex Malmö får sälja via postorder dock bara inom Malmö!
Är det klarare nu?
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2006-10-11 22:11

Hej Igen Mayro!

"---och om du via DIN postorderhandlare skulle betala rätt pris så spelar det väl ingen roll om du handlar av den handlare som på den anvisade orten säljer märket.."---

Som sagt. jag fattar inte problemet ens..[/quote]

Om jag t ex endast blev hänvisad till en butik jag alldrig skulle vilja handla av pga dåligt bemötande etc!
Måste jag då handla där tycker du ,bara för att jag råkar bo i kommunen.
Jag vill bestämma själv vilka "nasare" jag vill gynna.
Den som är trevlig i bemötande m.m mot mig får givtvis mina pengar, om de kräver att jag handlar hos en dålig butik, skulle jag hellre köpa något annat. Kanske i ngt annat land via nätet.
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-11 22:24

majjen04 skrev: Generalagenten säger att handlarna som för hans märken ej får sälja dessa via "postorder" utan bara manuellt i butikerna.

Generalagenten måste ha slagit i huvvet, hårt och länge. Inte få sälja på postorder? Vilken idiot! Om jag inte får köpa på postorder därifrån jag vill, så är det mycket troligt att jag köper:

- Samma produkt, men från england eller tyskland (och vad tjänar hans handlare på det?)

- Jag köper något annat, av annat fabrikat. Kanske från en annan handlare.

Hål i huvvet, tycker Max.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-11 22:42

majjen04 skrev:Detta för att alla handlare skall tjäna lika mycket på hans märken.
Låter som priskartell. Som man säger hemma vid - Då blire böta :-)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 22:44

IngOehman
Flint skrev:
Butikerna har ingen Öhman som räddar dom från verklighetens grymhet. Dom får rätta sig efter förutsättningarna som gäller.

Öhman:
Hur kom jag in i sammanhanget?

Du nämndes i inlägget precis före, sista raden. "Tur att vi har Öhman"
Därav kopplingen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-11 22:58

Ok.

Jag önskar hur som helst att jag kunde göra något åt det hela. :?

Som jag ser det är det bara bra för alla om en kund kan gå in till sin favvobutik och beställa de hifi-prylar som önskas. Det gör ju att man får samma möjligheter om man bor i en liten ort med bara en hifi-handlare, som de som bor i storstad.

Kanske är jag konservativ, men jag tycker att varje seriös hifihandlare borde ha en lite mek-verkstad också, och kunna erbjuda service - inte bara på de prylar man sålt utan på alla hifi-apparater som finns! :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 22:59

Jag kan ju bara prata om butik i dåtid, men då låg nettot vid köp från "annan" generalagent oftast på 20% mot vanliga 30-40%.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-11 23:09

Flint skrev:Jag kan ju bara prata om butik i dåtid, men då låg nettot vid köp från "annan" generalagent oftast på 20% mot vanliga 30-40%.

Ganska naturligt egentligen. Man premierar återkommande kunder. Sådana är mer lönsamma än de som handlar mer sporadiskt. Samma sak som att man ofta får rabatt i butik om man handlar där regelbundet.

För en grossist är det ofta ett merarbete att lägga upp nya kunder, knyta nya avtal osv. Butiken som handlar av dig vill ofta dessutom ha exklusiv rätt i området så att inte flera butiker börjar priskriga med samma produkter. Ofta är marknaden så liten att flera butiker inte kan leva på samma sortiment.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 23:13

IngOehman skrev:Ok.Jag önskar hur som helst att jag kunde göra något åt det hela. :?

Vad sägs om att komma upp ur källaren och starta riktig butik eller låta andra butiker sälja dina grejer. Fast då skulle varken du eller dom kunna hålla dina nuvarande priser förstås, eftersom dom vanliga butiksföutsättningarna skulle gälla. Snacka ur ett hobbyperspektiv skulle inte längre fungera. Det betalar inte hyran och lönerna.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 23:15

Bill50x
Javisst. Allt är noga planerat och beräknat på t.ex. kundunderlag och konkurrens från andra butiker och stormarknader. Och inte minst webben. Hur den slår lokalt har jag ingen aning om, men skulle kunna tänka mig att den är viktigare om man har 10mil till en butik än 200m. Men förmodligen slår den nog ganska lika över hela landet.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-12 00:27

majjen är det så att du köper detta på postorder från en handlare som bara gör just detta eller från en butik som råkar ha en hemsida? Stor skillnad för min bedömning.

Man kanske ska skapa en europeisk storinköpare för att slippa sån här skit med leverantörer som inte kan hålla sina fingrar i styr! Om det nu är just det det handlar om d v s...

/J
admin

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-10-12 00:36

Jag tycker det är märkligt att en G-A tar kontakt med en slutkund.
SKumt!!
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 00:51

Måste ha att göra med prisdumpning på något sätt.

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2006-10-12 08:33

Slartibartfast skrev:majjen är det så att du köper detta på postorder från en handlare som bara gör just detta eller från en butik som råkar ha en hemsida? Stor skillnad för min bedömning.

Man kanske ska skapa en europeisk storinköpare för att slippa sån här skit med leverantörer som inte kan hålla sina fingrar i styr! Om det nu är just det det handlar om d v s...

/J

Hej slartibartfast!

Min favvobutik har en vanlig stor hifiaffär, och har inte satsat speciellt på postorder. Butiken har dock en fin hemsida. Samt nöjda kunder från hela landet.
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-12 09:48

Zalve skrev:Jag tycker det är märkligt att en G-A tar kontakt med en slutkund.
SKumt!!

Var står det att dom gjorde så Zalve?

Så här står det ju i inledningen. :wink:

Då jag ville ha lite mer uppgifter om den så meilade jag lite frågor direkt till tillverkaren. Döm min förvåning när min Favoritbutik ringer mig och säger att den svenska generalagenten inte vill att jag skall köpa prylen där utan att jag skall vända mig till en butik i Stockholm
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-12 10:05

Att man delar in distrikt är långt ifrån unikt. Så gör faktiskt massor med företag inom alla möjliga brancher...Så låååångt ifrån unikt.

Och hifi o postorder...

Det kan ju vara så att generalagenten haft ett helvete med snesäljande mellan sina handlare och numera håller hårt på distriktens indelning.. Inte heller underligt anser jag..

Det som är underligt är att här så många direkt nappar och slår ner på detta som hänt med fördömmanden. Tänk efter lite.. Det kan faktiskt vara rent superseriös Generalagent som hellre missar en kund än utsätter alla andra för problem via snesäljande vilket sedemera sänker värdet på deras grejor mm mm mm.

Fan.. Ni ser alltid branchen med svarta glasögon på er...

Här får JAG av alla mäniskor aggera "försvarare" i DENNA fråga..... Rätt komiskt faktiskt... :lol:

För normalt sett så anser jag ju man får köpa var som helst..Men här förstår jag det så att agenten följer sina regler strikt..Om detta får man väl anse vad man vill.. Men fel verkar han ju inte göra.Inte av den info som här inkommer...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 10:07

Mayro
Instämmer. Det finns en anledning.

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2006-10-12 10:20

Mayro skrev:
Zalve skrev:Jag tycker det är märkligt att en G-A tar kontakt med en slutkund.
SKumt!!

Var står det att dom gjorde så Zalve?

Så här står det ju i inledningen. :wink:

Då jag ville ha lite mer uppgifter om den så meilade jag lite frågor direkt till tillverkaren. Döm min förvåning när min Favoritbutik ringer mig och säger att den svenska generalagenten inte vill att jag skall köpa prylen där utan att jag skall vända mig till en butik i Stockholm

Hej Mayro!

Citat från mig "Generalagenten krävde att jag skulle intyga att jag ej tänkte handla hans prylar i Stockholm för att min valda handlare skulle få sälja till mig."--

Således stämmer det som Salve skrev!

Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-10-12 10:31

Rättsläget är en avvägning mellan producentens intresse att kunna styra över den egna verksamheten, dvs vad som skall säljas till vem och var, och konsumentens intresse att kunna köpa till så lågt pris som möjligt (för en viss servicegrad) på det sätt som passar bäst. Alltför långtgående möjligheter hos producenten att styra bruttopriser och distributionskanaler är skadligt för den ekonomiska effektiviteten i samhället eftersom det innebär en form av monopolställning. Att helt frånta producenten rätten att välja distributörer torde inte vara förenligt med grundläggande principer om fri kontaktsrätt och skulle dessutom kunna innebära att vissa verksamheter skulle upphöra. Vad som nog är ganska klart är att en leverantör inte får diskriminera mellan olika butiker av samma typ men man får diskriminera mellan exempelvis olika typer av distribution. Fast juridik är en bedömningssport. Det är viktigt att inse det och inte försöka tolka verkligheten utifrån fasta principer: det handlar om ett jämkande mellan olika särintressen i samhället.

/D

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-12 10:48

Mayro: Jag tror p s s att det är väldigt få branscher där generalagenten inte tillåter att vem som helst handlar av vilken butik/säljare som helst - eftersom detta faller under konkurrenslagarna. Däremot är det så att butiken alltid kan säga att de inte vill sälja till dig, och hänvisa dig till en annan butik vilket bara är ett avvisande. Det senare sker väl antagligen oftast med kedjor.

Dessutom i en branch som ser ut som HIFI-branchen idag anser jag att man kanske bör satsa på goodwill istället för att leka paragrafryttare. Detta är dock bara min personliga åsikt.

/J
admin

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-12 10:51

Du mailande tillverkaren. Tillverkaren sände info om mailtrafiken till sin agent för det inte skulle uppstå några missförstånd..

och agenten säger du måste skriftligen begära att få handla av annan leverantör så agenten kan påvisa att DU inte vill ha kontakt med den lokala handlaren. Så agenten har ryggen fri mot denna lokala handlare..

Inget underligt alls...Problemet uppstår ofta då kunder går runt med mailande till dom olika leden.. Och detta att det blir "fel" är mer förekommande än man tror. DÄRFÖR så aggerar agenten som han gör..

jag förstår exakt hur detta gått till..(tror jag.)

Ingen har gjort fel. men ändå blir det fel... och detta är just ett av dom standardförfaranden där det OFTA går fel..

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-10-12 10:55

majjen04 skrev:Hej Mayro!

Citat från mig "Generalagenten krävde att jag skulle intyga att jag ej tänkte handla hans prylar i Stockholm för att min valda handlare skulle få sälja till mig."--

Således stämmer det som Salve skrev!

Mvh
Kenth

Just det att du ska intyga att du INTE kommer att köpa från någon av
Stockholmsbutikerna förstår jag ingen anledning till.

Skulle det på något sätt missgynna någon av handlarna om du handlar
från fler än ett ställe? 8O

Vad händer då om du exempelvis skulle flytta... Får du då inte längre
handla på nya stället heller utan måste handla från din "utvalda" butik?

Låter lite gestapo över det... Dessutom olagligt eftersom en general-
agent inte FÅR binda sådana avtal med sina återförsäljares kunder.
Det skulle ju strida mot avtalen mellan generalagenten och återförsälj-
arna.
Visst har de säkert distriktsuppdelning mellan de olika återförsäljarna
men klarar inte en återförsäljare i sitt distrikt att hålla kvar kunderna
och de väljer att gå någon annanstans så skulle jag (om jag vore
generalagenten) försöka se över problemet med den återförsäljaren
och inte (absolut aldrig) gå på återförsäljarnas kunder om förbud!
Jag skulle istället gå igenom mitt återförsäljarled och försöka lösa
problemet där (exempelvis kanske byta några återförsäljare).
Sen skulle jag förstås vilja att slutkunderna fortsätter att köpa mina
produkter, så jag skulle utan vidare gå med på att han beställer
produkten från någon annan av mina återförsäljare som han har bättre
kontakt med.

Dessutom är kunden här en privat konsument och inget företag (såvitt
jag förstår det) så konsumentköpslagen är det som gäller och kunden
har fritt val på en fri marknad att köpa produkter av vilken återförsäljare
som helst.
Det enda en generalagent kan göra för att styra exempelvis en pris-
dumpning är ju att gå på sina återförsäljare om exempelvis leverans-
stopp till dem eller dylikt. De kan inte gå på konsumentledet och försöka
förbjuda där! :?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-12 11:02

Slartibartfast skrev:Mayro: Jag tror p s s att det är väldigt få branscher där generalagenten inte tillåter att vem som helst handlar av vilken butik/säljare som helst - eftersom detta faller under konkurrenslagarna. Däremot är det så att butiken alltid kan säga att de inte vill sälja till dig, och hänvisa dig till en annan butik vilket bara är ett avvisande. Det senare sker väl antagligen oftast med kedjor.

Dessutom i en branch som ser ut som HIFI-branchen idag anser jag att man kanske bör satsa på goodwill istället för att leka paragrafryttare. Detta är dock bara min personliga åsikt.

/J

Det handlade om att via POSTORDER sälja.. Där skiljer det sig.. Åker han till den handlare han vill handla av är det inga problem alls. Inte heller om han ber en hifi kompis gå in och handla sin grej på plats och sedan den sänds till honom är det något problem...

Jag tror handlarna har problem med att dom lokalt gör lokalt säljande via anonnser osv..och sedan en annan butik säljer billigare via postorder. Det är väl relativt vanliga saker man hört genom åren..

Sådant stävjer man ju via aggerande som här talas om...

men han får ju köpa bara han tydligt påvisar så agenten har ryggen fri att han INTE vill handla med den lokala handlaren.. och troligen då kommer den utvalda handlaren få visa att affären skett till fullt pris efteråt via kassakvitto. Så allt är genomärligt gjort..

Så vad är problemet? Inget alls som jag ser det...Det är Bara att handla av den utvalda handlaren...Men att det skall påvisas att det gått rätt o riktigt till också..

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-12 15:21

Slartibartfast skrev:Mayro: Jag tror p s s att det är väldigt få branscher där generalagenten inte tillåter att vem som helst handlar av vilken butik/säljare som helst - eftersom detta faller under konkurrenslagarna. Däremot är det så att butiken alltid kan säga att de inte vill sälja till dig, och hänvisa dig till en annan butik vilket bara är ett avvisande. Det senare sker väl antagligen oftast med kedjor.

/J

Välkommen till verkligheten Slartibartfast,
det finns absolut ingen bransch som fungerar som du tror. Alla leveransvägrar i dom flesta riktningar hela tiden. Ändera för du hela sortimentet eller så blir det inget. Prova att ringa HIFI-klubben och be att få köpa några NAD, pröva att ringa Pioneer och be att få köpa 1 model av deras DVD'er. Pröva som bilhandlare och ring SAAB för att köpa 1 bil för normalt säljer du Volvo, men nu har du en gammal kund som vill köpa SAAB av dig. Så går det inte till för annars så skulle det bli totalt kaos och ena året vill alla sälja ett visst märke och sedemera förstöra prisbilden på produkten så ingen har råd att sälja den. Nästa år är det ett annat märke som gäller, och så kommer det att förstöras. Det går inte att bara se det som att det är i kundernas intresse med en lågt pris som enda mål. Service kostar pengar och då måste man tjäna pengar också. Vad som agenten kan ha i åtanke är att en butik i 08 har demat grejorna och en annan butik uti i landet säljer grejorna. Dessutom så kanske grunkan är lite supportkrävande och då är det praktiskt om butiken finns lokalt. NK hade en gång i tiden ett helvete med att folk fick grunkorna demade hos dom, sedan gick folk och handlade på City till ett lägre pris. Där fick då tyvärr inte hjälp med att koppla ihop linkar och dylikt varför kunderna kom tillbaka till NK och bad om hjälp och förklaring till hur man kopplar linkar. Hos NK ingick installation vid köp och hos City ingick ingenting efter köp eftersom dom sålde till ett lågt pris och inte hade den servicen. Utan all vetskap i ärendet så kan jag förstå att G-A får problem hur man än gör. Och om man nu tänker köpa den i en annan butik, ring då inte andra och berätta det som ett tips så hade frågan aldrig kommit upp.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 22:41

Bra att det kommer upp synpunkter och insikter om problemen butikerna har att kämpa med, och även generalagenterna. Oftast pratas här annars mest ur konsumentsynpunkt vilket oftast leder till att butikerna utnämns som orsaken till allt ont.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-10-13 07:28

Harryup skrev:Välkommen till verkligheten Slartibartfast,
det finns absolut ingen bransch som fungerar som du tror. Alla leveransvägrar i dom flesta riktningar hela tiden. Ändera för du hela sortimentet eller så blir det inget. Prova att ringa HIFI-klubben och be att få köpa några NAD, pröva att ringa Pioneer och be att få köpa 1 model av deras DVD'er. Pröva som bilhandlare och ring SAAB för att köpa 1 bil för normalt säljer du Volvo, men nu har du en gammal kund som vill köpa SAAB av dig. Så går det inte till för annars så skulle det bli totalt kaos och ena året vill alla sälja ett visst märke och sedemera förstöra prisbilden på produkten så ingen har råd att sälja den. Nästa år är det ett annat märke som gäller, och så kommer det att förstöras. Det går inte att bara se det som att det är i kundernas intresse med en lågt pris som enda mål. Service kostar pengar och då måste man tjäna pengar också. Vad som agenten kan ha i åtanke är att en butik i 08 har demat grejorna och en annan butik uti i landet säljer grejorna. Dessutom så kanske grunkan är lite supportkrävande och då är det praktiskt om butiken finns lokalt. NK hade en gång i tiden ett helvete med att folk fick grunkorna demade hos dom, sedan gick folk och handlade på City till ett lägre pris. Där fick då tyvärr inte hjälp med att koppla ihop linkar och dylikt varför kunderna kom tillbaka till NK och bad om hjälp och förklaring till hur man kopplar linkar. Hos NK ingick installation vid köp och hos City ingick ingenting efter köp eftersom dom sålde till ett lågt pris och inte hade den servicen. Utan all vetskap i ärendet så kan jag förstå att G-A får problem hur man än gör. Och om man nu tänker köpa den i en annan butik, ring då inte andra och berätta det som ett tips så hade frågan aldrig kommit upp.

Jo men Harryup du belyser ju till stor del ett lite annorlunda problem.
I det här fallet så var ju varorna ur "den utvalda" återförsäljarens
ordinarie sortiment.
Skulle jag vara generalagent skulle jag inte bry mig det om ifall
kunder ville köpa av återförsäljare X eller återförsäljare Y om båda
återförsäljarna normalt är mina återförsäljare.

Det enda som då skulle oroa mig lite är varför kunder väljer att handla
av X som kanske håller till 20-30 mil bort istället för av Y som ligger nära...

Ligger priserna lika hos X och Y (som i detta fallet, vad jag förstått) så
beror det förmodligen på att kunden inte vill ha med Y att göra av
någon anledning.
Tycker då det åligger G-A att försöka belysa det problemet för Y istället
för att försöka förbjuda kunder att handla där de vill. Ett sådant
beteende är oacceptabelt.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-10-13 07:48

Generalagentens krav är fullständigt absurt. Som konsument måste jag ha rätt att köpa min mjölk, bananer eller elektronik i vilken butik jag vill. Det här är ren och skär konkurrensbegränsning. Det är lustigt när marknadsaktörer agerar som värsta planekonomianhängarna. De är rädda för den marknad som de annars hyllar i högtidstalen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-13 08:25

Wolfie skrev:
Jo men Harryup du belyser ju till stor del ett lite annorlunda problem.
I det här fallet så var ju varorna ur "den utvalda" återförsäljarens
ordinarie sortiment.
Skulle jag vara generalagent skulle jag inte bry mig det om ifall
kunder ville köpa av återförsäljare X eller återförsäljare Y om båda
återförsäljarna normalt är mina återförsäljare.

Så skall det fungera om det nu är så att båda butikerna har grejorna i lager. Men om X har dom i lager och har demat dom och gjort jobbet så är det inte kul om Y säljer dom ens till samma pris.

Wolfie skrev:Det enda som då skulle oroa mig lite är varför kunder väljer att handla av X som kanske håller till 20-30 mil bort istället för av Y som ligger nära...

Lite? Jag skulle som G-A fundera en hel del om det är av en enskild företelse eller vad som ligger bakom. Ur service synpunkt är det ju för kunden inte optimalt att välja bort den lokala Y och det kanske är Y som kommer bli inblandad om något inte funkar. Eftersom kunden redan har frågor till G-A så känner väl dom att för kundens bästa borde kunden kanske fundera om han gör rätt. Att valfrihet råder att handla var som helst är ju självklart enligt alla lagar och regler. Men G-A ser väl risken med att man kan få en halvnöjd X, en missnöjd kund och en missnöjd Y om något inte funkar. Även X som t.o.m. säljer grunkan kanske har svårt att ge support på telefon för att klara ut problem.
Som sagt har man inte besökt Y och tagit hans tid i anspråk så har man ju rätt handla var som helst även ur moralisk aspekt.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-13 09:24

Flint skrev:Bra att det kommer upp synpunkter och insikter om problemen butikerna har att kämpa med, och även generalagenterna. Oftast pratas här annars mest ur konsumentsynpunkt vilket oftast leder till att butikerna utnämns som orsaken till allt ont.

Problemet här är ju tyvärr att man INTE VILL förstå som vanligt folk gör då dom ser tänkbara förklaringar.. Utan det fortsätt skrivas ungefär som om inte något ända info skrivs som KAN förändra ev felbilden som topic lägger på butik och agent..

Man VILL helt enkelt ha något inom branchen att hacka på aldeles oavsett vad...

Så det är ju inte ens ide att spilla tid på argument för varför detta KAN ha hänt.. Infon man skriver tas ändå inte in..

Men detta branch hat är ju snarare regel än undantag... Och så vill man ju ha detta forum...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-13 09:26

Flint skrev:Mayro
Som är?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-13 09:31

Kaffekoppen skrev:
Som är?

Vet inte, men om du vill att jag ska spekulera så: Troligen mycket ekonomiskt pressade.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-13 09:36

Kaffekoppen skrev:
Som är?

Kaffekoppen. Du är en smart kille har jag hört. Du borde nog klara av att ta in info om eventuella händelseförlopp som skrivits...

Ni påminner om sillar i havet. Alla svänger samtidigt hela tiden här..hur sjutton kan det bli så då i vanliga fall alla har olika synsätt snudd jämt annars i livet... 8O Men inte här..

väldigt lustigt att se faktiskt.. eller skrämmande kanske är mer rätt ord...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-13 09:51

Det där kändes riktigt jävla onödigt :evil:

Kan jag inte få ett svar istället?

Jag frågade ju inte dig, utan Flint, och för att jag blev nyfiken och inte visste. Det framgår ju tydligt att han vet något...

Du kan ge tusan i att svara om du inte har ett svar - och framförallt när frågan inte ens är till dig!

ps.. ditt inlägg Mayro tillförde mycket intressant information till ämnet. Du är verkligen en klippa på forumet.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2006-10-13 10:01, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-13 09:58

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:
Som är?

Vet inte, men om du vill att jag ska spekulera så: Troligen mycket ekonomiskt pressade.
Ok, tyckte det var så att du hade lite "bakom disken" information när du skrev "Instämmer. Det finns en anledning". Du kan ha rätt i det med pressad ekonomi...

Det låter lite som om G-A är pressad av Stockholmsbutikerna att hindra försäljning till deras kundsegment. Kanske har de tom sagt att om så inte sker är de inte längre intresserade att föra produkterna i butik - och det skulle kraftigt minska produktens exponeringsgrad. En svår balansgång för en G-A...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-13 10:05

Kaffekoppen
Nej , som jag svarade så vet jag inte, men jag har inte svårt att tänka mig in i G-A:s situation. Det finns ingen lag som säger att dom för alltid får behålla sin agentur, om det gäller ett svenskt fristående företag. Uppfyller dom inte beräknade kalkyler så kanske nästa led hellre väljer någon annan att representera prylarna. Men idag vete f¤n om någon av storfräsarna vågar byta.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-10-13 10:41

Även jag tycker GAs krav är absurt.

Om GA upptäcker att en kund hellre handlar i en avlägsen butik än en lokal så är det ett problem mellan butikerna och GA. Kunderna ska överhuvudtaget inte blandas in i den processen.

Hade jag varit kunden som GA kräver skriftligt av så hade jag nog struntat i det hela och handlat liknande produkt representerad av en annan GA.
- Militant slacker

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-13 11:01

Det håller jag med om också. Just det kravet fick mig att misstänka att butikerna ställer krav på en pressad G-A.

Helt klart hanterar han problemet felaktigt, men han är nog som sagt riktigt pressad här.

Som kund skall man naturligtvis inte acceptera sådanna här krav utan gå till annan inköpskanal om man vill ha produkten. Det trista är att det gör att han inte kan handla av sin favoritbutik. Det kanske är så enkelt att hans butik kan ordna fram ett annat alternativ? Annars återstår privatimport...

Jag undrar iof starkt hur tillverkaren av produkten skulle se på det här. Det är ju inget som direkt främjar varumärket. Hela den här diskussionen skulle hållts utanför slutkunds medvetande.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-13 11:08

Kaffekoppen skrev:Jag undrar iof starkt hur tillverkaren av produkten skulle se på det här.

Troligen helt ointressant så länge pengarna kommer in.
Idealismen överlåter dom nog till dig och mig.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-13 11:19

Kaffekoppen skrev:Det där kändes riktigt jävla onödigt :evil:

Kan jag inte få ett svar istället?

Jag frågade ju inte dig, utan Flint, och för att jag blev nyfiken och inte visste. Det framgår ju tydligt att han vet något...

Du kan ge tusan i att svara om du inte har ett svar - och framförallt när frågan inte ens är till dig!

ps.. ditt inlägg Mayro tillförde mycket intressant information till ämnet. Du är verkligen en klippa på forumet.

Du frågar ju efter ett svar som redan är givet som tänkbar skäl till hur detta blivit som det nu är. Så varför tar du inte in denna tänkbara info i så fall?

Så om något är "onödigt" bör det väkl vara att fråga om samma sak där svar som till stor trolighet även stämmer ges...

Ja såvida du inte vill ha samma svar flera ggr för att inse HUR saker som detta kan bli ...

Sedan anser jag iofs att topicägaren borde ta reda på VARFÖR via att helt enkelt fråga agenten om vad som föranleder denna kotym han har..

Det vore väl mycket enklare än att sitta här o svamla om tänkbara skäl hit o dit. Men klart.. Då missas ju tillfället att få slå ner på branchen såsom korupt o falskspelande med vinstintressen för ögonen enbart..

Han KAN ju handla omgående om han enbart sänder in ett mail där han säger att han utryckligen inte VILL handla av Sthlm butiken... Då har agenten ryggen fri. Samt kan kontrolera att ingen prisdumpning sker..

enklare kan knappas något vara.. Det är ju bara att handla..

Jag fattar fortfarande inte problemet här ...

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2006-10-13 11:46

Slarten skrev
Jag tror p s s att det är väldigt få branscher där generalagenten inte tillåter att vem som helst handlar av vilken butik/säljare som helst - eftersom detta faller under konkurrenslagarna.

Ojoj! Du kan inte ha mer fel!
I "min" bransch blir alltid kunden hänvisad till "den rätte handlaren" om han/hon ringer till generalagenten för en viss vara eller visst märke.
Om en till mig stamkund skulle vilja ha ett "märke" som jag normalt inte säljer så kan jag inte beställa detta utan måste då hänvisa till någon av mina konkurrenter som har "avtal" med detta märke.
Jag har varit i kontakt med konkurrensverket angående detta, och dom kan inget göra då inget märke på marknaden kan bevisas vara "i ledande possition"

Om nu en stamkund till mig skulle flytta till annan ort, har jag inga som helst problem med att skicka en vara till honom/henne som jag normalt säljer i butiken.
Därför är det mycket förunderligt att en hifihandlare inte kan skicka en vara som han normalt säljer i sin butik,till "sin" kund som bor på annan ort.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-13 13:11

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Jag undrar iof starkt hur tillverkaren av produkten skulle se på det här.

Troligen helt ointressant så länge pengarna kommer in.
Idealismen överlåter dom nog till dig och mig.
:-)

Om det bara var idealism det handlade om hade jag allt hållt med dig. det bryr sig tillverkare sällan om 8)

Men om varumärket skadas ger det på sikt effekt i plånboken med, så visst borde de ha ett intresse.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-13 13:12

Mayro skrev:Jag fattar fortfarande inte problemet här ...
Jag vet det, eller jag tror mig veta det.

Du har nämligen inte förstått någonting av det jag skrivit hittills i tråden. Du tror dig se nått sorts korståg mot allt och alla. Det är du ensam om...

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-10-13 13:49

Sedan anser jag iofs att topicägaren borde ta reda på VARFÖR via att helt enkelt fråga agenten om vad som föranleder denna kotym han har..

Men hallå! Varför i allsin dar ska man som kund behöva ringa generalagenten för att fråga om dennes policy? Jag trodde i min enfald att kunder har kontakt med butiker och butikerna kontakter med generalagenterna. Nån j-a ordning ska det väl vara i en marknadsekonomi, för att travestera en känd f d partiledare.

Om man i sin kontakt med en butik får vetskap om att en generalagent agerar märkligt och konkurrensbegränsande så bör man undvika att köpa dennes varor i fortsättningen. Hur ska de annars lära sig?`

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-13 13:58

Mayro skrev:Det handlade om att via POSTORDER sälja.. Där skiljer det sig.. Åker han till den handlare han vill handla av är det inga problem alls. Inte heller om han ber en hifi kompis gå in och handla sin grej på plats och sedan den sänds till honom är det något problem...

Lustigt att du skiljer på problemet genom att någon annan än firman i sig skickar delarna - hade jag inte vågat göra efter vad generalagenten sagt. Och som jag förstod det var det inte så mycket mer postorder än att han ville ha sakerna skickade till sig - inte att han hittat billigaste stället på nätet (antagligen i utlandet, utanför EU.... säg Asien) för att få grejorna skickade till sig. Du skiljer inte på postorder och att kunna få saker hemlevererade eller?

Harryup skrev:Välkommen till verkligheten Slartibartfast,

Tack men nej tack Harryup. Den verkligheten får du leva i själv!

Vill du vara vänlig att sluta diktera hur min verklighet ska se ut? Som säljare inom en öppen marknad (det lär inte vara den enda) är jag ett levande bevis på det jag uttalade mig om ovan. Jag tänker fortsätta tycka att det är det rätta arbetsförfarande för alla marknader!

Ta bara din billiknelse - vad har den med något att göra? Säg istället att du vill köpa en Volvo från Bilia Göteborg istället för den i Bilia Solna, där du betalar för att få din bil uppkörd till Stockholm, och generalagenten går in och avkräver dig att inte köpa från någon annan Bilia än Solna, skriftligen. Det anser du är heeelt ok va, kompis? ;)

/J
admin

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2006-10-13 15:03

mapem skrev:

Men hallå! Varför i allsin dar ska man som kund behöva ringa generalagenten för att fråga om dennes policy? Jag trodde i min enfald att kunder har kontakt med butiker och butikerna kontakter med generalagenterna. Nån j-a ordning ska det väl vara i en marknadsekonomi, för att travestera en känd f d partiledare.

Om man i sin kontakt med en butik får vetskap om att en generalagent agerar märkligt och konkurrensbegränsande så bör man undvika att köpa dennes varor i fortsättningen. Hur ska de annars lära sig?`

Hej Mapem!

Om jag ringer till den svenska generalagenten och frågar vad denne håller på med så gynnar det knappast min favobutik.
Butiken i Stockholm har alldrig varit aktuell för mig den har således ej demat min pryl etc!
Min favobutik låter mig testa prylen i mitt hem några veckor innan jag bestämmer mig för att köpa den. Den servicen är mycket värd för mig. Han dumpar dock inte priset en krona, det är precis samma pris som i alla hifi-affärer som säljer den i hela Sverige.
Tycker inte ni att det är konstigt att priset inte skilljer sig åt åtminstonde en krona mellan hifiaffärerna, pristet på prylen är ialla fall runt 10000 kr.
Jag handlade faktiskt en Krell förstärkare från Ultimate Sound & Musik för ett par år sedan, de var inte återförsäljare åt Audio Nord som är generalagent till Krell. De beställde således en enda sådan från Audio Nord till mig utan problem.

Håller med dig Mapem att man bör undvika att handla hifi av butiker/generalagenter som inte sköter sig. När det gäller denna vara så vill jag ha just den och ingen annan. Visst kunde jag handlat den för halva priset via nätet utan problem, vill dock gynna seriösa handlare med riktiga butiker och trevlig service trots att det kostar mer.

Annars bojkottar jag och mina vänner vissa butiker som jag/vi inte upplever leva upp till våra krav. Därför är vi extra rädda om de vi gillar!
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2006-10-13 15:06

mapem skrev:

Hej Mapem!

Om jag ringer till den svenska generalagenten och frågar vad denne håller på med så gynnar det knappast min favobutik.
Butiken i Stockholm har alldrig varit aktuell för mig den har således ej demat min pryl etc!
Min favobutik låter mig testa prylen i mitt hem några veckor innan jag bestämmer mig för att köpa den. Den servicen är mycket värd för mig. Han dumpar dock inte priset en krona, det är precis samma pris som i alla hifi-affärer som säljer den i hela Sverige.
Tycker inte ni att det är konstigt att priset inte skilljer sig åt åtminstonde en krona mellan hifiaffärerna, pristet på prylen är ialla fall runt 10000 kr.
Jag handlade faktiskt en Krell förstärkare från Ultimate Sound & Musik för ett par år sedan, de var inte återförsäljare åt Audio Nord som är generalagent till Krell. De beställde således en enda sådan från Audio Nord till mig utan problem.

Håller med dig Mapem att man bör undvika att handla hifi av butiker/generalagenter som inte sköter sig. När det gäller denna vara så vill jag ha just den och ingen annan. Visst kunde jag handlat den för halva priset via nätet utan problem, vill dock gynna seriösa handlare med riktiga butiker och trevlig service trots att det kostar mer.

Annars bojkottar jag och mina vänner vissa butiker som jag/vi inte upplever leva upp till våra krav. Därför är vi extra rädda om de vi gillar!
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-10-13 15:44

Ni påminner om sillar i havet. Alla svänger samtidigt hela tiden här..hur sjutton kan det bli så då i vanliga fall alla har olika synsätt snudd jämt annars i livet... Men inte här..

:mrgreen: :lol: "Dagens garv" Jag brukar kalla det för ryggdunkeri Mayro :wink:

Ps.
ps.. ditt inlägg Mayro tillförde mycket intressant information till ämnet. Du är verkligen en klippa på forumet

Det är du också Kaffekoppen :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-13 15:53

FBK skrev:Det är du också Kaffekoppen :wink:
Tack! 8O 8) :wink:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-13 16:01

Kaffekoppen skrev:
Mayro skrev:Jag fattar fortfarande inte problemet här ...
Jag vet det, eller jag tror mig veta det.

Du har nämligen inte förstått någonting av det jag skrivit hittills i tråden. Du tror dig se nått sorts korståg mot allt och alla. Det är du ensam om...

Vet du en sak kaffekoppen. Du är nog den mest kappvändande medlemmen jag sett på något forum över huvud taget.. Inte en enda gång har jag sett dig säga något som inte är åt en viss riktnings favör.OBS! Talar INTE om en viss person här nu så du vet. Utan åt en viss stor grupp personer... Så därför anser jag dig inte ens värd att bry mig om vad eller hur du skriver samt tycker... Du följer i alla fall endast strömmen alltid. Utan minsta lilla undantag.. Och faktumet att du är rätt unik även på detta fora där många ändå gör just så fast du gör det alltid som undantag från andra här som i alla fall bryter mönstret ibland..det gör just dig till ett skolboksexempel på att följa vinden dit den blåser endast....och inget annat...

Och angående förstå saker eller ej. På det området är du så totalt underlägsen, så att din bedömmningsförmåga ifråga om sådant är endast god humor att läsa. Man blir inte ens irriterad på dig.. :lol: :lol:

Så var mitt sagt i denna tråd.. Folk vill ändå inte fatta samt ta någon form av intryck och ge inlägg av seriösare mått... Så helt meningslöst att ens försöka ge sina tankar i frågan mer än som redan gjorts.....
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-10-13 16:09, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-13 16:08

Bra Mayro,

du behöver inte säga mer för att inte säga något.

Förresten verkar iallafall alla andra förstå att jag funderade på om det inte var så att G-A i det här fallet var i en knepig situation.

Oavsett det så är det nog så att din inställning till mig som person faktiskt påverkar ditt sätt att läsa det jag skriver mer än det jag skriver. Men det förvånar mig inte alls. Det är ju mer en regel än ett undantag när det gäller dig.

Det är väl så att du inte ens kan ta fram något konkret i den här tråden som stödjer det du skrev i inlägget ovan. Du är bara allmänt förblindad av att jag trampat dig på tårna när du beter dig korkat. Något som de flesta andra faktiskt inte orkar längre.

Men det är kul att du svara och reagerar på det du TYCKER jag skriver, men inte bemöter någon annan som påpekar att du cyklar i det blå.

God natt!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-13 16:19

Kaffekoppen skrev:Bra mayro-pojken!

Vilken barnrumpa du är ..Men jag hade iofs inte förväntat mig annat från dig...

jaja. Kalla mig vad du vill.. Ös på bara så känns det säkert bättre för dig i din osäkra person du är..Som alla kappvändare så påvisar du den extrema osäkerheten som person nu endast... Tycker faktiskt synd om dig eftersom du vill spela en viktig roll här bland dom kunniga killar som finns här...Och du försöker göra dig viktig genom att "hänga på".. Men vi med mer självsäkerhet ser hur du egentligen är innerst inne.. DVS en osäker självhävdande person som söker att göra andra illa via kränka dom med glåpord....

Jaja.. Ha en fin kväll nu...

Edit.
Kaffekoppen tog bort texten jag citerade ovan....Så förstår man mitt svar bättre...
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-10-13 16:21, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-13 16:20

-Åh, vilken överraskning att forumets Arne Anka är igång igen... *not*

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-13 16:21

Hoppas du mår bra Mayro, det verkar faktiskt som om man borde önska dig en trevlig helg.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-13 16:25

Kaffekoppen skrev:Hoppas du mår bra Mayro, det verkar faktiskt som om man borde önska dig en trevlig helg.

Jodå.. Allt är under kontroll.. Kakelungnen är varm för första gången denna höst.. Gräsmattan nyss klippt inför vintern..Den sista klippningen... Ved inburen inför kvällen...

och i morgon kommer lite motorfolk från klubben hit för middag...

Så efter vår lilla skärmysling får väl även jag önska dig en trevlig helg :)

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2006-10-13 16:34

Slutet gott! Allting gott!

Det är banne mig knappt man tror sina ögon ibland.
Vuxet folk?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-10-13 17:54

Det finns en tråd på Hififorum som heter "vad skrattar du åt". Jag skrev Faktiskt.se är ibland ett bra ställe om man vill skratta lite.

Ps. De flesta förstår nog vad jag menar :wink:

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2006-10-13 19:02

FBK skrev:Det finns en tråd på Hififorum som heter "vad skrattar du åt". Jag skrev Faktiskt.se är ibland ett bra ställe om man vill skratta lite.

Ps. De flesta förstår nog vad jag menar :wink:

Det där är ömsesidigt! :lol:
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-13 19:07

Så bra. Då blir alla friskare. Det är nyttigt att skratta. Vad åt spelar ingen roll.

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2006-10-13 19:17

för det mesta skrattar man åt det som är roligt,
Ibland skrattar man åt något som är himmla dumt 8O
:wink:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-13 21:36

reeltoreel skrev:för det mesta skrattar man åt det som är roligt,
Ibland skrattar man åt något som är himmla dumt 8O
:wink:

Som detta kanske :?: Det verkar väldigt dumt kan man säga. :wink:

http://video.google.com/videoplay?docid ... e%3Ahorror

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-10-14 11:32

Mayro, sånt där kan göra jädrigt ont om man är otränad! :lol:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-10-14 15:05

Mayro och c/o tycker väl det är okej att han inte får köpa bananer på sin lokala butik utan MÅSTE åka till butiken 2 för köpa dom, för det har "GA" bestämt.
Helt otroligt att se vissa av dessa ormolje människor, hur dom kan gotag precis allt vad försäljare och tillverkare säger. Tur vi inte har sådana som styr landet... :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2006-10-14 19:40

Jag får innerlig hoppas att "subjektivisten" INTE sållar mig till "Majros å c/o!"
Det vore förfärligt! :roll:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-14 21:43

Rydberg skrev:Mayro, sånt där kan göra jädrigt ont om man är otränad! :lol:

Tror du man kan träna mot sådant Rydberg???? 8O

föresten skall vi uppåt sthlm om nån vecka.. Du bor väl i lindköping väl? Kanske stanna till en kortis om du har en fika att bjuda på då?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-14 21:46

reeltoreel skrev:Jag får innerlig hoppas att "subjektivisten" INTE sållar mig till "Majros å c/o!"
Det vore förfärligt! :roll:

äsch.. Känn dig stolt över gott sällskap bara... :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-14 21:57

subjektivisten skrev:Mayro och c/o tycker väl det är okej att han inte får köpa bananer på sin lokala butik utan MÅSTE åka till butiken 2 för köpa dom, för det har "GA" bestämt.
Helt otroligt att se vissa av dessa ormolje människor, hur dom kan gotag precis allt vad försäljare och tillverkare säger. Tur vi inte har sådana som styr landet... :lol:

mayro & co...ormoljemäniskor?? Vad ger dig helt plötsligt anledning att kasta glåpord omkring dig :?:

dessutom så skulle du knappast skrivit att JAG är en av dom som godtar vad som helst ifrån säljare o tillverkare om du vetat bättre...tror inte du läst din "mayros lilla röda" så noga... :lol: Och jag talar om ända sedan 80 talets slut o sedan framöver..

Det fattas oändligt mycket kunskap om min historia i din analys om mitt förhållande till säljare o tillverkare o föreningar osv. DET kan jag lova dig.. :lol: :lol:

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2006-10-14 23:27

Det verkar jobbigt det där med att köpa stereo-saker, bäst att fortsätta bygga. Det är visserligen också jobbigt men på lite andra, minst lika frustrerande, sätt.

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Återgå till Generellt om hifi