Moderator: Redaktörer
jag med!Jax skrev:Jag hade tänkt skriva nästan precis vad IÖ skrev
Kaffekoppen skrev:Alla kan alltid förstå varandra - bara man vill.
Det finns ju alltid undantag...paa skrev:Kaffekoppen skrev:Alla kan alltid förstå varandra - bara man vill.
Nja, det finns en diagnos och ett sjukdomsnamn på oförmågan att sätta sig in i hur andra tänker och känner.
paa skrev:Kaffekoppen skrev:Alla kan alltid förstå varandra - bara man vill.
Nja, det finns en diagnos och ett sjukdomsnamn på oförmågan att sätta sig in i hur andra tänker och känner.
Claes skrev:1. De som tycker att hi-fi handlar om tycke och smak där rätt eller fel är meningslöst och mer eller mindre omöjligt att verifiera.
2. De som tycker att hi-fi handlar om (korrekt) återgivning och att dylik kan utvärderas objektivt med vetenskaplig testmetodik.
PS
Utveckla gärna ditt svar.
IngOehman skrev:1. De som så väl som möjligt vill återge just den verklighet som rådde,
2. De som vill skapa en illusion av "en verklighet", men som inte tror på återgivning.
Morgan skrev:Frågan är om de som formulerar sig enligt alternativ 1 någonsin kommer att överge sin position? Det är ju de som har fel, och därför de som bör omformlurera sig. Om de omformulerar sig så försvinner konflikten omedelbums, för de är jag helt överens om att tycke och smak bör få gälla. Jag har aldrig tyckt det är särkilt viktigt med hifi, utan att folk skall få lyssna på det de tycker om att lyssna på. Det är ju viktigt att vara glad
Morgan skrev:Är det kanske så att konflikterna i sin kärna handlar om enkel begreppsförvirring? Jag tillhör helt klart språkpoliserna, som är hårda med att ord skall användas "på rätt sätt".
Kaffekoppen skrev:Kan väl aldrig vara en styrning att konstatera vad var och en menar?
Kaffekoppen skrev:Om jag inte har en susning om de termer du pratar om gör jag nog bäst i att skaffa mig adekvat kunskap om jag vill argumentera mot dig, eller be dig förklara vad de betyder och deras praktiska betydelse. Om vi skall kommunicera måste vi ju först tillse att vi pratar samma språk!
Det kan ju inte finnas något egenvärde för dig att lura mig, utan du kan ju ha andra preferenser än jag. Vi kan alltså ha fel eller rätt båda två.
lasselite skrev:I min värld finns det egenttligen ingen motsättning i dina alternativ. Hifi handlar om tycke och smak.
Flint skrev:Jag svarde ett klart nej. Jag tror däremot att båda sidor tror att dom kan förstå varandra.
Mayro skrev:Flint skrev:Jag svarde ett klart nej. Jag tror däremot att båda sidor tror att dom kan förstå varandra.
Finns det något forum som har en mittfåra av medlemmar föresten?? Som inte är extremer åt var sitt håll??
ett slags hifipolitisk mittfåra?
Flint skrev:Jag skulle kunna sälja dig full med prylar på ett par timmar. Du är hur förutsägbar som helst.
Ursäkta OT.
Jag är nog inte i någon gruppering alls tycker jag. Men placeras nog av andra i en gruppering ocg det känns ibland inte helt korrekt.Svante skrev:*för egentligen är det två synsätt, inte två grupper av människor.
Max_Headroom skrev:HiFi betyder Hög Trohet. Huruvida lyssnaren tycker det låter bra eller inte, är i detta fall inte elevant. Så är det bara.
Problemet, som jag ser det, är att grupp 1 ofta tror att det dom håller på med ÄR korrekt återgivning.
Kan dock inskjuta att min vision är möjlighet till God HiFi, alltså hög trohet, men att själv kunna påverka ljudet i den rikting när jag vill, om jag vill, utan att byta apparter. T.ex. vill jag med hjälp av (korrekt konstruerade (finns inte att köpa, måste byggas själv)) tonkontroller kunna rädda upp kassa inspelningar till att bli mer njutbara. Jag skulle (om jag lyssande på orkestermusik) även kunna tänka mig andra medel för påverkan som t.ex. stereoexpansion. Men, det ska självklart gå att koppla i och ur på dom skivor som behöver det.
I ett extremfall har jag mastrat om en skiva själv, då man i studion rattat den så åt helvete att den knappt gick att spela (det lät så jävla illa).
Jag vill alltså ha möjlighet till både 1 och 2, i samma anläggning. Tyvärr finns knappt något i handeln (i alla fall inte för konsumentbruk) med vilket det är möjligt för rimliga pengar (McIntosch och Accuphase har försteg och förstärkare som går att använda, men priserna är lååångt bortom av vad den fattige Max har råd med).
Flint skrev:Jag svarde ett klart nej. Jag tror däremot att båda sidor tror att dom kan förstå varandra.
MichaelG skrev:Ett alternativt förhållningssätt jag allt oftare praktiserar nuförtiden är;
"Jag tror inte jag förstår dig helt och du förstår nog inte mig helt, men du verkar ju vara en hyvens person så det spelar ju faktiskt ingen roll!"![]()
Svante skrev:*för egentligen är det två synsätt, inte två grupper av människor.
Max_Headroom skrev:HiFi betyder Hög Trohet. Huruvida lyssnaren tycker det låter bra eller inte, är i detta fall inte elevant. Så är det bara.
Max_Headroom skrev:Problemet, som jag ser det, är att grupp 1 ofta tror att det dom håller på med ÄR korrekt återgivning.
Max_Headroom skrev:Kan dock inskjuta att min vision är möjlighet till God HiFi, alltså hög trohet, men att själv kunna påverka ljudet i den rikting när jag vill, om jag vill, utan att byta apparter. T.ex. vill jag med hjälp av (korrekt konstruerade (finns inte att köpa, måste byggas själv)) tonkontroller kunna rädda upp kassa inspelningar till att bli mer njutbara. Jag skulle (om jag lyssande på orkestermusik) även kunna tänka mig andra medel för påverkan som t.ex. stereoexpansion. Men, det ska självklart gå att koppla i och ur på dom skivor som behöver det.
Max_Headroom skrev:I ett extremfall har jag mastrat om en skiva själv, då man i studion rattat den så åt helvete att den knappt gick att spela (det lät så jävla illa).
Max_Headroom skrev:Jag vill alltså ha möjlighet till både 1 och 2, i samma anläggning. Tyvärr finns knappt något i handeln (i alla fall inte för konsumentbruk) med vilket det är möjligt för rimliga pengar (McIntosch och Accuphase har försteg och förstärkare som går att använda, men priserna är lååångt bortom av vad den fattige Max har råd med).
Claes skrev:1.
De som tycker att hi-fi handlar om tycke och smak där rätt eller fel är meningslöst och mer eller mindre omöjligt att verifiera.
2.
De som tycker att hi-fi handlar om (korrekt) återgivning och att dylik kan utvärderas objektivt med vetenskaplig testmetodik.
dimitri skrev:Och då kan man fråga sig: hur sexigt är det? Att ha precis samma prylar, samma ljud som en ann? Då finns det ju inget utrymme för min originalitet, min särart, mina kreativa behov. Det skulle också innebära en sorts kapitulation för de trista, gråa, fantisilösa teknikerna när många av oss vill sälla sig till humanisternas skara.
När jag läste ditt inlägg var min första reaktion att citera alltihop och svara "nej".Morgan skrev:Är det kanske så att konflikterna i sin kärna handlar om enkel begreppsförvirring?
dimitri skrev:Jag ser det så här:
Hifis uppgift är korrekt reproduktion. Varken mer eller mindre.
Det finns då de som säger "men man vet inte exakt hur originalet var".
Svante skrev:Jag röstade "ja" för jag tror inte att man behöver tillhöra ena eller andra gruppen, man kan mycket väl förstå båda synsätten*, faktum är att jag tror det är bäst.
*för egentligen är det två synsätt, inte två grupper av människor.
Flint skrev:Det jag reagerar mot många gånger är dom som tror att ljuden har funnits i verkligheten och spelats in, och absolut ska bevaras som någon helig ko.
Morgan skrev:[ironi]Hifi är en förkortning av "high fidelity", som betyder "hög trohet", men det används om köksstereo som inte presterar hög trohet, och därför kan man inte säga att ordet betyder "hög trohet", för då är man dum mot dem som kallar köksstereon hifi, och de har ju rätt på sitt sätt?
dimitri skrev:Flint skrev:Det jag reagerar mot många gånger är dom som tror att ljuden har funnits i verkligheten och spelats in, och absolut ska bevaras som någon helig ko.
Det finns mig vetterligt ingen här på faktiskt som har sagt det. Referensen är masterbandet eller annat inspelningsmedium.
dimitri skrev:Flint skrev:Det jag reagerar mot många gånger är dom som tror att ljuden har funnits i verkligheten och spelats in, och absolut ska bevaras som någon helig ko.
Det finns mig vetterligt ingen här på faktiskt som har sagt det. Referensen är masterbandet eller annat inspelningsmedium.
Morgan skrev:[ironi][...][/ironi]
IngOehman skrev:För den insatte (som vet att det låter precis som det mäter) är det en mycket märklig idé, men för den som inte förstår fysiken, men som hört att det låtit dåligt från saker som PÅSTÅTTS mäta bra - blir det ändå en sorts "logisk slutsats"... Den ter sig logisk för dem, eftersom de är oförmögna att se felslutet, viket i sin tur beror på att de inte kan skilja fakta från struntprat.![]()
Botemedlat heter kunskap och avståndstagande från tumregeler.
patrikf skrev:dimitri skrev:Flint skrev:Det jag reagerar mot många gånger är dom som tror att ljuden har funnits i verkligheten och spelats in, och absolut ska bevaras som någon helig ko.
Jag har fått intrycket av att det finns en uppfattning att verkligheten är något som kan spelas in om det görs rätt, och spelas upp med "rätt" utrustning. Nyckeln är en ofärgad kedja.
Morgan skrev:[ironi]....En annan polare har två hamstrar i ett badkar. Det är hifi för honom. Hifi är hädanefter att betrakta som "mängden av alla stereoapparater plus min vattenspridare och min polares hamstrar i badkaret", och alla som inte använder begreppet för att inkludera alla dessa tolkar det för snävt.[/ironi]
Claes skrev:När jag läser olika inlägg på detta trevliga forum, liksom när jag reflekterar över hi-fi-intresserade människor i allmänhet, slår det mig att det finns en antagonism mellan två huvudgrupper.
1.
De som tycker att hi-fi handlar om tycke och smak där rätt eller fel är meningslöst och mer eller mindre omöjligt att verifiera.
2.
De som tycker att hi-fi handlar om (korrekt) återgivning och att dylik kan utvärderas objektivt med vetenskaplig testmetodik.
PS
Utveckla gärna ditt svar.
Själv har jag inte svarat (än) för jag har inte tagit ställning.
subjektivisten skrev:Jag anser Morgan är ute och cyklar lite när han säger "Jag vägrar hårdnackat kalla någonting för hifi som inte har egenskapen att återge väl. Man får helt enkelt kalla det för någonting annat, så är jag nöjd sedan". Ursäkta, men detta är trams enligt mig. Sålänge du inte kan visa upp mig en anläggning, där signalen från skivan (LP/CD) går helt opåverkad till örat, genom apparater, högtalare och rummet, så faller ditt resonemang helt. För vad är "återge väl"? Det är ju din egna, högst subjektiva åsikt vart den gränsen går. Så det är jäkligt konstigt att sätta sig över andra att inte kunna använda ordet hifi, när du själv inte kan visa upp den perfekta anläggningen.
Tänk att man placerar ett konsthuvud (eller en riktig person) med mikrofoner vid trumhinnorna framför en äkta akustisk händelse, respektive framför en inspelning av samma händelse återgiven via ett stereosystem. I positionen som överensstämmer med vänster respektive höger högtalare kan stereosystemet prestera en "perfekt" återgivning av händelsen, om man skulle så vilja. Där finns ju inget vinkelfel mot öronen. I alla andra vinklar får man en tonkurvepåverkan på grund av skillnaden i örats tonkurvepåverkan i den avsedda simulerade ljudriktingen och den faktiska ljudriktningen (som ju är konstant). Detta klangfel är olika stort beroende på var i ljudbilden fantomprojektionen skall placeras, och det är någon slags "medelfel" som bör kompenseras för om man vill undvika de psykoakustiska underligheter som fantomprojektionen ger upphov till.
Användare som besöker denna kategori: juanth och 33 gäster