Moderator: Redaktörer
Koffe skrev:En enda högtalare skulle man lätt kunna ställa i ett hörn. Kanske är det så att klangfärg, dynamik och upplösning "slår" perspektiv. Jag har gått och funderat på en La Scala II eller motsvarande. Vore inte det jävligt läckert.
Äldre modeler kanske är bättre för ljud i hela rummet, men kanske inte i sweetspot.Kaffekoppen skrev:Just det... äldre Carlsson är ju att föredra över nyare...
IngOehman skrev:PAA:
La Scala ÄR ett Klipsch-horn!
Vh, iö
IngOehman skrev:De (OA-51) behöver bättre förutsättningar än Stockholmsmässan erbjöd. För små rum är alltid ett problem.
TCM skrev:Morgan:
Ett antal mindre högtalare runt omkring i rummet låter lite intressant. 10 små högtalare + 2 basmoduler - hur skulle jag lösa det med utgångar från förstärkare?
TCM skrev: Det var intressant att läsa att äldre modeller skulle vara att föredra.
lasselite skrev:Jag kom å tänka på Mirages omnipolära högtalare, OmniSat, som ser ut som de hjälmar man använder i fäktning.
Jag tippar på att du kan hitta både nya och begagnade som passar ditt maxpris.
Drivs lämpligen med biostärkare, som du sätter i "5ch Stereo" eller liknande.
När jag letade, såg jag att dom även finns för inbyggnad. Coooooolt.
lasselite skrev:Jag har faktiskt lyssnat på dem.
Jag ville ha hjälmarna till hemmabion, och då tyckte jag inte att de passade mig. Som skönt allmänljud, på moderat nivå, inom en given prisklass, tror jag däremot att de är ett gott alternativ.
lasselite skrev:Jag kom å tänka på Mirages omnipolära högtalare, OmniSat, som ser ut som de hjälmar man använder i fäktning...
lasselite skrev:Det tror jag säkert. Särskilt med dina referenser och preferenser. Men om du väger in priset, krångelfriheten och användningsområdet då?
Johan_Lindroos skrev:Då skulle jag hellre skaffa Bose, fast de skulle jag ju inte heller skaffa så det går väl på ett ut...
Bara om det vore någon som ville ha dem p.g.a. utseendet kanske?, eller priset? (nej jag tror de kostar relativt mycket jämfört med andra mer tradionelle 5.1-system). Nej jag kan inte, det går inte helt enkelt! jag skulle inte ens vilje ge bort dessa system till min värste ovän (som jag iofs inte har).
lasselite skrev:Johan_Lindroos skrev:Då skulle jag hellre skaffa Bose, fast de skulle jag ju inte heller skaffa så det går väl på ett ut...
Bara om det vore någon som ville ha dem p.g.a. utseendet kanske?, eller priset? (nej jag tror de kostar relativt mycket jämfört med andra mer tradionelle 5.1-system). Nej jag kan inte, det går inte helt enkelt! jag skulle inte ens vilje ge bort dessa system till min värste ovän (som jag iofs inte har).
OK, jag tror inte det tillför tråden något särskilt, och jag gick som sagt och köpte något annat. Men...
Vad är det som gör dem så dåliga? Särskilt med tanke på att;Priset är ca 5000:- begagnat
Rummet är inte tillfixat, snarare tvärt om
Förmodligen kommer de inte behöva spela särskilt högt
Bra ljud i sweetspot är inte prio
Distar de redan på låga till moderata nivåer?
Har de en frekvensgång (off axis ? (om man kan tala om det)) som är helt uppåt väggarna? Eller är det något annat som gör dem så usla?
Koffe skrev:Jag kan inte låta bli att tänka i termer av belysning med ljus. Om jag förstår frågan rätt är vad som efterfrågas ett bra "allmän ljus", alltså en taklampa eller reflekterande flodljus. Stor spridning med andra ord. Att sätta in många punktkällor av spottlight-typ är inget bra svar då de kommer att ge en ojämn belysning i rummet.
Slartibartfast skrev:Tror du tänker fel här!
Ljus reflekteras inte alls på samma sätt som ljud. Bygg ett litet horn (hög riktverkan) och spela upp i ett hörn av rummet. Ligger du bakom soffan eller i grannrummet hör du fortfarande det som spelas upp...
/J
patrikf skrev:För någon månad sen lurade jag med Johan Lindroos till Gävle för att lyssna på en högtalare, eller snarare högtalarelement, som kallas EAC. Det är en koaxialhögtalare med diskanten i samma plan som basmembranet, till skillnad från traditionella koaxer. Tanken är bla att det ska ge bättre hörbarhet överallt i alla sorts rum. Detta ska bero på att det reflekterade ljudet i alla riktningar "ser" likadant ut* som direktljudet. Konventionella högtalare med element utspridda på en baffel låter ju bara rätt i ett plan, oftast horisontalplanet.
*förutom minskat högrekvensinnehåll pga spridningskaraktäristik.
Koffe skrev:Slartibartfast skrev:Tror du tänker fel här!
Ljus reflekteras inte alls på samma sätt som ljud. Bygg ett litet horn (hög riktverkan) och spela upp i ett hörn av rummet. Ligger du bakom soffan eller i grannrummet hör du fortfarande det som spelas upp...
/J
Nja, Det blir "ljusare" bakom soffan också (ljudet kan iofs inte gå genom väggar). Men ett spot-ljus, liksom en högtalare med hög riktverkan kommer att ge större ojämheter i rummet. Det var ju dem som skulle undvikas.
Slartibartfast skrev:Koffe skrev:Slartibartfast skrev:Tror du tänker fel här!
/J
Nja, Det blir "ljusare" bakom soffan också (ljudet kan iofs inte gå genom väggar). Men ett spot-ljus, liksom en högtalare med hög riktverkan kommer att ge större ojämheter i rummet. Det var ju dem som skulle undvikas.
Jag är inte alls säker på att vi pratar om samma ljud och samma ljus här.. Ljus går sällan genom de vanliga väggar vi har i våra vanliga hem i Sverige, ljud gör det allt för ofta! Om du står i rummet bredvid är risken stor att du har noll ljus (i min testuppställning skulle vi ha nära noll illuminans) men stor ljudnivå. Dock också (vilket även uppkomer i soffvarianten ovan) en stor förvrängning ifrån dett uppspelade direktljudet. Allt detta beror på väggens reflexivitet - som är en funktion av våglängden.
En annan mycket intressant sak att ta upp är att du med två ljuskällor sällan får en interferens dem imellan (alltså ingen samverkan eller förvrängning av det utsända) medans du kan få detta med flera ljudkällor. Detta är en anledning till att stereo faktiskt fungerar! Om man därför gör en smart konstruktion behöver du inte alls få dessa negativa effekter som med dina punktljuskällor.
Var så jag menade.
/J
Slartibartfast skrev:[...]Detta är en anledning till att stereo faktiskt fungerar! Om man därför gör en smart konstruktion behöver du inte alls få dessa negativa effekter som med dina punktljuskällor.
Koffe skrev:Slartibartfast skrev:[...]Detta är en anledning till att stereo faktiskt fungerar! Om man därför gör en smart konstruktion behöver du inte alls få dessa negativa effekter som med dina punktljuskällor.
Ge gärna ett exempel på en välljudande högtalare med hög riktverkan som INTE har en sweetspot utan ger samma klangfärg i hela rummet. Jag vill alltså kunna lyssna utanför "triangeln", mitt i mellan hogtalarna, vid sidan av dem, utan att ljudets karaktär skall ändras.
Koffe skrev:Slartibartfast skrev:[...]Detta är en anledning till att stereo faktiskt fungerar! Om man därför gör en smart konstruktion behöver du inte alls få dessa negativa effekter som med dina punktljuskällor.
Ge gärna ett exempel på en välljudande högtalare med hög riktverkan som INTE har en sweetspot utan ger samma klangfärg i hela rummet. Jag vill alltså kunna lyssna utanför "triangeln", mitt i mellan hogtalarna, vid sidan av dem, utan att ljudets karaktär skall ändras.
Koffe skrev:Det här kanske låter konstigt men jag börjar fundera på om det här med stereo är så viktigt. Jag kommer ofta på mej att med att lyssna på övervåningen, i badrummet och i köket. Då börjar man fundera på om man verkligen skall ha stereo eller om det bara är en onödig merkostnad. Istället kunde man satsa alla pengar på EN välljudande högtalare (tänk vad mycket lättare att möblera in EN högtalare istället för två). En enda högtalare skulle man lätt kunna ställa i ett hörn. Kanske är det så att klangfärg, dynamik och upplösning "slår" perspektiv. Jag har gått och funderat på en La Scala II eller motsvarande. Vore inte det jävligt läckert.
rexq skrev:patrikf skrev:För någon månad sen lurade jag med Johan Lindroos till Gävle för att lyssna på en högtalare, eller snarare högtalarelement, som kallas EAC. Det är en koaxialhögtalare med diskanten i samma plan som basmembranet, till skillnad från traditionella koaxer. Tanken är bla att det ska ge bättre hörbarhet överallt i alla sorts rum. Detta ska bero på att det reflekterade ljudet i alla riktningar "ser" likadant ut* som direktljudet. Konventionella högtalare med element utspridda på en baffel låter ju bara rätt i ett plan, oftast horisontalplanet.
*förutom minskat högrekvensinnehåll pga spridningskaraktäristik.
Hur lät det då?
Är det i Skutskär du menar? Har för mig jag läst att någon snubbe har stora koaxialer där.
patrikf skrev:Förutom att det självklart låter mer eller mindre från höger eller vänster högtalare håller sig ljudkaraktaren helt stabil när man förflyttar sig i rummet! När man reser sig upp eller sätter sig ned ändras inget!
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 33 gäster