Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:
Det är bra eftersom en efterklang överstigande 0,25 s tenderar att maskera genomsiktligheten till ljudbilden.![]()
Graden av detta problem är dock beroende av en stor mängd olika parametrar, så jag lämnar den specifika infallsvinkeln (RT60) med att påpeka att man inte kan basera en kvalitetsbedömning av ett lyssningrum på endast en enkel efterklangsmätning.
Vh, iö
Mayro skrev:Ja här avkrävs ju ALLA som påstår saker att bevis skall fram..Så varför inte ha som patrikF har önskemålet att man bilägger lite mer om bakomvarande info till sina i övrigt påstådda saker här o där?
patrikf skrev:Hej.
Jag skulle vilja veta vilka faktabaserade argument det finns för de olika idéerna om hur ett rum ska eller inte ska vara beskaffat för att man ska lyssna på musik i det.
patrikf skrev:IngOehman skrev:
Det är bra eftersom en efterklang överstigande 0,25 s tenderar att maskera genomsiktligheten till ljudbilden.![]()
Graden av detta problem är dock beroende av en stor mängd olika parametrar, så jag lämnar den specifika infallsvinkeln (RT60) med att påpeka att man inte kan basera en kvalitetsbedömning av ett lyssningrum på endast en enkel efterklangsmätning.
Vh, iö
I den här tråden skulle man ju inte bara komma med påståenden-...
...RT 60 är väl inte applicerbart i små rum?
Efterklang mäts utanför rumsradien i diffusfältet vilket innebär rum över ca 150m3..
Ska man nödvändigtvis kolla avklingningen i små rum används RT 15.
Hoppas du har möjlighet att komma på Ingemar Ohlssons seminarium där han nog kommer att reda ut detta vanliga missförstånd.
niklasz skrev:En hänvisning till vad som nog i framtiden kommer att sägas är kanske inte den mest stringenta argumentationen.
IngOehman skrev:
Viktigast att minnas är dock att RT15 skiljer sig från RT60 som METOD. RT15 alltid en oerhört mycket inexaktare metod, som dock måste tillgripas ibland, när förutsttningarna inte medger uppmätning av RT60.![]()
BB skrev:Patrik,
Det var mycket på en gång det där… och ändock inte…
Frågeställningen ”För att man skall lyssna på musik i det” säger absolut ingenting.
Hade du istället skrivit ”För att man ska kunna lyssna på musik med största möjliga behållning”, hade det hela fått annan betydelse. Men inte heller det är korrekt, då det är subjektivt och individrelaterat.
Snarare något i stil med ”För att man ska kunna lyssna på musik med minsta möjliga negativa inverkan/påverkan från lyssningsrummet” Då har vi åtminstone lyckats att någorlunda precisera/isolera själva frågeställningen…
Dock: För att över huvud taget kunna svara på frågan måste man veta, (eller bestämma sig för), vilken typ av högtalare som kommer att användas.
Rundstrålare, punktstrålare, bredstrålare, diffusstrålare, linjeljudkälla, dipol eller monopol, - och/eller kombinationer därav, alla ställer de olika krav (eller snarare grader av krav) på lyssningsrummets akustiska utformning/egenskaper, helt enkelt p.g.a. sina olika utstrålningskarakteristika.
QUAD ESL57 till exempel, är en direktstrålande dipol som rätt placerad, i stort exkluderar rummets betydelse genom sin extrema direktstrålning. Senare modeller från samma företag har helt andra utstrålningsegenskaper som kräver ett helt annat och mycket större hänsynstagande till rumsakustiken.
Utan att således veta exakt vilken högtalartyp (och modell!) som kommer att användas, är det omöjligt att komma med några argument, allra minst någon ”generell tumregel” med ett enda möjligt undantag: Ju närmare du och högtalarna befinner sig till varandra och ju längre bort från omslutningsväggar (inkl tak och golv) som du och högtalarna befinner er, dess mindre betydelse får naturligtvis rumsakustiken.
Kombinationen högtalare/lyssningsrum måste ses ur ett helhetsperspektiv.
/BB
patrikf skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
I den här tråden skulle man ju inte bara komma med påståenden-
RT 60 är väl inte applicerbart i små rum? Efterklang
mäts utanför rumsradien i diffusfältet vilket innebär rum över ca 150m3.. Ska man nödvändigtvis kolla avklingningen i små rum används RT 15.
Hoppas du har möjlighet att komma på Ingemar Ohlssons seminarium där han nog kommer att reda ut detta vanliga missförstånd.
Eller så kör man med metoden att förklara med ett fysikalsikt resonemang, det tycker jag ofta kan räcka eller egentligen är bättre än att bara hänvisa till andras texter eller vad andra har sagt, vilket jag tycker inte innehåller de förklaringar som är nödvändiga.
demo9 skrev:
Kan inte PatrikF ändra sitt första inlägg så vi kan diskuttera kriterier för lyssningsrum i denna tråd utan att behöva dras med en massa folk som hänger upp sig på en massa meningslösa förutsättningar?
patrikf skrev:Hittills verkar bara mayro ha förstått vad tråden handlar om. Övriga, det är inget tvång att skriva om man inte gillar ämnet.
Som ett exempel kan nån som vet förklara vad en matta har för psykoakustisk funktion förklara det. Det pågår en tråd på hififormum om akustikreglering där Morgan räknar upp en massa intressanta tankar (som självklart kan diskuteras)om detta.
JohanL
Jag vet inte om du menar att det är negativt att diskutera utifrån andra information än den som är utlagd på nätet?
Självklart utgör artiklar som ingen har läst någon bas att diskutera kring. Jag har dock referera till artiklar som kan köpas från aes och jasa om man är intresserad. Jag har även länkat tilll papers som finns tillgängliga på nätet utan att någon svarar utifrån det. Diskussionen på faktiskt verkar till stor del enbart utgå ifrån att Öhmans ord är sanningen.
Jag har kommit att intressera mig för detta ämne under hösten och har självklart ingen järnkoll på alla begrepp. Så är nog inte fallet med dig heller. Det är kanske bättre att vi koncentrerar oss på sakfrågor istället.
Frågan om huruvida diffusa ljudfält råder i ett normalt lyssningsrum har diskuterats nyligen utan att någon har kommenterat mitt svar. Den diskussionen kan kanske fortsätta där:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=292360#292360
patrikf skrev:
Hittills verkar bara mayro ha förstått vad tråden handlar om. Övriga, det är inget tvång att skriva om man inte gillar ämnet.
Ja du, det hjälper föga för stämningen att skriva på detta viset!
Johan_Lindroos skrev:Patrikf skrev:Självklart utgör artiklar som ingen har läst någon bas att diskutera kring. Jag har dock referera till artiklar som kan köpas från aes och jasa om man är intresserad. Jag har även länkat tilll papers som finns tillgängliga på nätet utan att någon svarar utifrån det. Diskussionen på faktiskt verkar till stor del enbart utgå ifrån att Öhmans ord är sanningen.
Jo det är mycket intressant att få hänvisningar. Problemet är bara det jag skrev om ovan. Det blir innehållsfattigt att haspla ur sig ett påstående med enbart hänvisningar till ett papper med en mening tagen ur sitt sammanhang! Du kan exempelvis resonera med ett fysikaliskt resonemang istället för att förklara. Det måste då inte vara vetenskapligt korrekt enligt alla konstens regler. För guds skull, detta är ett diskussionsforum!
Johan_Lindroos skrev:Patrikf skrev:
Jag har kommit att intressera mig för detta ämne under hösten och har självklart ingen järnkoll på alla begrepp. Så är nog inte fallet med dig heller. Det är kanske bättre att vi koncentrerar oss på sakfrågor istället.
Frågan om huruvida diffusa ljudfält råder i ett normalt lyssningsrum har diskuterats nyligen utan att någon har kommenterat mitt svar. Den diskussionen kan kanske fortsätta där:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=292360#292360
Samma sak här, du kan inte avkräva svar från folk. Jag såg att jag tydligen hade kommenterat tidigare i diskussionen, men sedan har jag inte ens läst tråden. Nu vet jag ju om den så jag får se om jag får tid eller lust att svara. Nog tycker jag att du har fått en hel del svar om man ser generellt på tråden ifråga. Till slut blir det jobbigt för folk att svara på allsköns frågor som du vill vrida och vända på med påstående du maskerat som frågor. Jag känner så i alla fall.
Tänk på samma sak som du ovan inte har svarat på min fråga jag ställde till dig:
"Kan du förklara hur du menar att man måste ha 150 kubikmeter volym för att få diffusa ljudfält?"
Jag har inte avkrävt dig något svar. Men jag har noterat att du inte svarat. Det jag då spekulerar i är att du kanske inte vill svara för att du helt enkelt inte känner till saken, eller att du kanske helt enkelt missat att se frågan.
En inofficiell regel 1A inom forumskriverier är att man kan inte kräva av andra att få ett svar på en fråga eller uttalande. Exempelvis kanske inte ens personen har läst själva frågan! Då kan man ju naturligtvis inte avkräva svar från denne person.
"....Om jag ska servera sammanfattningar av forskningsresultat krävs det ganska omfattande förklaringar av ämnet och tidigare forskning för att det ska bli begripligt. ...."
dimitri skrev:PatrikF skrev:"....Om jag ska servera sammanfattningar av forskningsresultat krävs det ganska omfattande förklaringar av ämnet och tidigare forskning för att det ska bli begripligt. ...."
Men nu har du själv trängt dig i ett läge då det är det enda som gäller. Antingen kan du det eller inte. Gör du det inte så är det klart att du inte kan. Vilket många tror att du inte kan. Bevisa för alla att du kan
patrikf skrev:Ska du hålla läxförhör!
patrikf skrev:Hoppas att du att fortsättningsvis kan fokusera på sakfrågor istället för brister i min kunskapsnivå.
patrikf skrev:Jag har kommit att intressera mig för detta ämne under hösten och har självklart ingen järnkoll på alla begrepp. Så är nog inte fallet med dig heller.
niklasz skrev:patrikf skrev:Hoppas att du att fortsättningsvis kan fokusera på sakfrågor istället för brister i min kunskapsnivå.
Jag kan förstå en sådan önskan, men en diskussion om sakfrågor kräver ofta vissa förkunskaper inom det aktuella ämnet, alternativt en god portion ödmjukhet. Din kunskapsnivå eller dina insikter om din kunskapsnivås omfattning är därmed svåra att kringgå. Naturligtvis gäller inte detta specifikt dig, utan generellt, men jag upplever att det är hos dig det hela blir extra tydligt.
Frågan om du eller Johan har järnkoll kanske inte är den mest relevant, men den som följt diskussionerna här på forumet har nog svårt att undvika intrycket att Johan har betydligt bättre koll.
Om du nu vill ha mer kött på benen när det gäller lyssningsrumsakustik föreslår jag följande. Att reflexerna från rummets olika delar kommer att påverka ljudfältet i rummet när musik strömmar från högtalarna är ju alldeles självklart. Det framgår av grundläggande fysik.
Detta förändrade ljudfält kommer att skilja sig från det ljudfält som fanns i den lokal där musiken spelades in.
Rent fysikaliskt bidrar rummet med en förvanskning av det framförande som inspelats. Eftersom det finns en fysikalisk skillnad bör man rimligen utgå från att den är hörbar, såvida inte argument talar mot detta. Man kan säga att det är rimligt att bevisbördan läggs på den som vill hävda att rummet (delar av det eller hela) inte har hörbar inverkan, eller att den inverkan som finns är harmlös, eller rent av kan kompensera för andra brister i den samlade återgivningskedjan.
Om du nu har läst en artikel som hävdar att rummets inverkan är måttlig, obefintlig eller rent av gynnsam, föreslår jag att du redogör för hur artikelförfattaren kommit fram till detta. Exempelvis, argumenterar han eller hon utifrån hörselns förmåga att skilja ljudintryck i tiden, nivån eller har det gjorts experiment som tyder på detta, i så fall hur har de lagts upp.
patrikf skrev:Olive och O´Toole fann i "The Detection of Reflections in Typical Rooms" att infallsvinkel och fördröjning inte gav någon signifikant förändring i hörbarhetströskel för reflektion i inspelning av två olika stimuli för en reflexion 3db under direktljudet*. Hörbarhetströskeln låg mycket nära den som uppmättes utan reflektion.
Vid försök i tre olika miljöer, ekofritt, väldämpat och lite dämpat(IEC-standardrum med viss mängd dämpmaterial tillagt respektive borttagen) uppmättes små skillnader i hörbarhetströskel för en tillagd reflektion med stimulit tal upp till ca 30 ms fördröjning. Därefter blev skillnaderna större.
Detta betyder inte att det inte blir hörbara skillnader. Att kalla det förvanskning tycker jag är missvisande med tanke på att inspelningar är gjorda för att spelas upp i rum om inte annat anges. Men det är kanske ett exempel på att påståenden blir sanna om de upprepas tillräckligt ofta?
*Reflektionstimulit utgjordes här av fördröjt ljud ur en högtalare i ett ekofritt rum.
patrikf skrev:Detta betyder inte att det inte blir hörbara skillnader. Att kalla det förvanskning tycker jag är missvisande med tanke på att inspelningar är gjorda för att spelas upp i rum om inte annat anges. Men det är kanske ett exempel på att påståenden blir sanna om de upprepas tillräckligt ofta?
focus skrev:Vill börja med att be om ursäkt för OT. Men mayro, som du säkert INTE såg var det mitt FÖRSTA inlägg på detta forum, jag har ingen aning om vem som e vem, jag råkar bara ha lite problem med akustiken hemma och försökte suga i mig så mycket som möjligt!
Dock var mitt inlägg både en hint åt att ganska svårt språk användes i tråden (t15 t60 osv) samt att uppmuntra att återgå till ämnet.
SMÖRA!!!!!???????
Tråkigt att bli, nästan lite, påhoppad så fort man öppnar käften.
Jag är tacksam att trådskaparen startade tråden och ska försöka "smöra" lite mindre!
Sanny_X skrev:Mayro
Dina analyser är alltid lika klarsynta och underhållande.
![]()
focus skrev:Tack Mayro det var rakryggat! Saken är glömd.
som madrasskolans tillskyndare
Mayro skrev:Sanny_X skrev:Mayro
Dina analyser är alltid lika klarsynta och underhållande.
![]()
ja denna gången klampade man ju rätt fel![]()
patrikf skrev:PAA, kan det vara så att man kan göra skillnad på akustik i kontrollrum i studios och i lyssningsrum? Jag vet inte om Ingmar Olsson och andra akustiker anser att helabsorberande tak är eftersträvansvärda i små lyssningsrum. En skiljelinje jag har uppfattat är den kring hur man ställer sig till O´Tooles artikel "Loudspeakers and Rooms for Sound Reproduction..." som behandlar detta ämne. Särskilt reflexernas betydelse, och är kontroversiell för vissa.
Jag har varken sett exempel på att tex IÖ eller Johan Lindroos har korrigerat andra som verkar ha missuppfattat artikeln (som de är ivriga att vilja göra med mig) eller antytt att de håller med om hans slutsatser . Det kan bero på att de inte har läst den, att de ogärna vill visa att de håller med mig eller för att de inte delar O´Tooles uppfattning i ämnet.
Det vore intressant att se (sakliga) invändningar från någon akustiker eller annan insatt på artikeln, men hittils har jag bara sett exempel på instämmanden.
In this study, the effects of reflected sounds were examined as they would occur in stereophonic reproduction in rooms of domestic or control-room size. Thresholds were determined as a function of level relative to the direct sound, the angle of incidence, spectrum, the temporal form of the signal, and reverberation.
The basic audible effects of early reflections in recordings, therefore, seem to be remarkably well preserved in the reflective sound fields of ordinary rooms.
DeadPony skrev:Patrik, vad är det som är så nytt och banbrytande med den artikeln som du hänvisar till hela tiden? Jag ser inget nytt i artikeln och tycker även att Toole utformar sina experiment något märkligt, inspelningstekniker, ljudåtergivning i rum samt ljud i live sammanhang blandas friskt och något vårdslöst i artikeln (lätt att missuppfatta och dra felaktiga slutsatser för en nybörjare) Artikeln är avsedd för en bred läsarkrets, (det är trots allt ganska få som håller på med mindre rum proffessionellt) att man inte endast skall undersöka rummets efterklangstid (ja vissa tycker att det är felaktigt att kalla det för efterklangstid enl def. kalla det för avklingningstid om det känns bättre) när man konstruerar ett lyssningsrum är känt för de flesta som är någorlunda insatta i smårumsakustik. Ett stort problem med artikeln är att Toole pratar i allt för allmänna termer, (det kan även ses som F Tooles styrka, han når ut till folk och skapar intresse) men den något populärvetenskapliga formen kan som tidigare nämnt leda till missupppfattningar om man inte är så insatt i ämnet, har läst artikeln slarvigt, läser den med färgade glasögon eller tror blint på det som står skrivet bara för att en kunnig person har tipsat om artikeln. Har du märkt att det inte någonstans talas om naturtrogen ljudåtergivning, utan vad testpersoner föredrar subjektivt utan någon referens? Tycker du att Toole har bra metod för att testa högtalare? Ja, det är fritt fram att utforma sitt lyssningsrum hemma precis hur man vill (bara man är nöjd och tycker att det låter bra) och om det inte är avsett för professionell ljudåtergivning eller produktion. Det skriver nog de flesta under på.
patrikf skrev:Niklasz:
Hur var det du tyckte om att slänga in ett lösryckt citat...? Du får hemskt gärna göra detsamma som du vill att jag ska göra, nämligen beskriva bättre.
Av den lilla information man får från ditt citat finns inget som tyder på att O´Tooles slutsats är felaktig. Det verkar är inte samma fenomen.
Det resultat jag hänvisade till där bla handlade om hörbarhet av reflektion i signalen i närvaro av reflektion, vars vinkel inte hade stor betydelse . Min tolkning av ditt citat är att det handlar om tröskelvärde för själva reflektionen.
Ang upprepningar så tänkte jag inte på dig.
Taluppfattbarheten påverkas inte negativt av tidiga främre reflexer säger han men sedan så presenteras det en graf som säger motsatsen och då är det inte ens kompencerat för den ljudnivåökning som det reflekterade ljudet medför och därmed normalt ökar taluppfattbarheten.
Dels generellt ang O´Tooles artikel. Det är ingen ny och banbrytande forskning utan en "scientific review vilket framgår av titeln.
Dels ang att du frågar varifrån jag har fått uppgifter att Ingemar använder helabsorberande tak i sina rum. Läs ordentligt....
Sen är det lite lustigt att du både kallar O´Toole popularvetenskaplig och saknar tal om naturtrogen ljudåtergivning....
DeadPony skrev: Det är sällan (om någonsin nu för tiden) som Ingemar använder helabsorberande tak i sina rum, var har du fått det ifrån?
Jag kan ju försöka svara på det då.
Man kan t.ex titta på bilderna här:
http://www.audiolab.se/adl/portfolio.htm
Ingmar Olsson och en del andra akustiker verkar tillgripa helabsorberande tak rutinmässigt, medan Svanå-Matts säljer ett akustiktak där man kan välja absorberande och diffuserande plattor omväxlande.
paa skrev:F.ö. kan man väl säga att Toole inte behöver tjata om tjocka heltäckningsmattor, eftersom det är standarutrustning i varje amerikanskt hem. Däremot har jag läst olika amerikanska kommentarer om bekymmersamma europeiska rum, med parkettgolv.
Det har du rätt i! Gångtiden för reflektioner i taket blir något längre och kanske uppfattas de som "förskönande"? Stig Carlsson har ju med den i sina konstruktioner. Bör väl innebära att man ska sitta på ett bestämt avstånd ifrån högtalarna beroende på takhöjd? I annat fall hamnar reflexen framför eller bakom lyssnaren. Hur tänkte han egentligen?
Dead_Pony skrev:Hej Paa!Jag kan ju försöka svara på det då.
Ser inte nån bild från ett kontrollrum där hela taket är absorberande,det är bara i främre delen. Det ser ut som att främre delen är absorberande för att viss basabsorption, samt undivka interferenser mellan högtalarna och taket samt dämpa första takreflexen, och tak->kontrollbord->lyssnare reflexen.
Du skrevIngmar Olsson och en del andra akustiker verkar tillgripa helabsorberande tak rutinmässigt, medan Svanå-Matts säljer ett akustiktak där man kan välja absorberande och diffuserande plattor omväxlande.
Jag tolkade det som att hela takets yta skulle vara absorberande.
Du kanske bara menade hög absorptionsfaktor?
/DP
Dom där perforerade takplattorna, är dom huvudsakligen absorberande eller reflekterande?focus skrev:Lustigt! Bilderna fån ljudligan är min min arbetsplats.. Visst är det fint!?
Det var bra att du svarade så det blev utrett.
Det skulle, som jag önskat här några gånger, vara väldigt intressant att kunna uppleva snabba växlingar i A/B-test från olika akustikmiljöer, med hjälp av konsthuvudinspelningar, inspelade med samma musik och samma högtalare i olika kontrollrum resp. olika vardagsrum.
paa skrev:DeadPony skrev: Det är sällan (om någonsin nu för tiden) som Ingemar använder helabsorberande tak i sina rum, var har du fått det ifrån?
Jag kan ju försöka svara på det då.
Du kan gärna kommentera vilken bild som motsvarar en applikation som gjorts på senaste tiden och som är mest representativ.
F.ö. kan man väl säga att Toole inte behöver tjata om tjocka heltäckningsmattor, eftersom det är standarutrustning i varje amerikanskt hem. Däremot har jag läst olika amerikanska kommentarer om bekymmersamma europeiska rum, med parkettgolv.
ja, där ser jag hur lite jag egentligen vet. Då jag antar att DP känner till plattorna eller har kollat upp dom. Dom kanske är vanliga i studiosammanhang.Plattorna i taket på ljudligan, är både absorberande och reflekterande och även något diffuserande men vid olika frekvenser.
a, där ser jag hur lite jag egentligen vet. Då jag antar att DP känner till plattorna eller har kollat upp dom. Dom kanske är vanliga i studiosammanhang.
Ju mindre fördröjda reflexer, desto bättre taluppfattbarhet. Jag ser en figur som illustrerar taluppfattbarhet som är konsekvent med detta.Naqref™ skrev:
Taluppfattbarheten påverkas inte negativt av tidiga främre reflexer säger han men sedan så presenteras det en graf som säger motsatsen och då är det inte ens kompencerat för den ljudnivåökning som det reflekterade ljudet medför och därmed normalt ökar taluppfattbarheten.
Naqref™ skrev:
När det gäller reflexernas bidrag till rumsligheten så pratar han ibland rent subjektivt (och drar slutsatserna ifrån det perspektivet) och ibland från ett återgivningnsperspektiv. Lite lätt inkonsekvent.
Naqref™ skrev:
Han berör varför det faktiskt borde vara sämre att ha tidiga reflexer (eftersom de hjälper till för örat att lokalisera avståndet till ljudkällan och därmed borde göra så att ljudet kommer mer ifrån högtalaren) men undersöker det inte och tar inte med detta i slutsatserna.
Naqref™ skrev: Däremot så bedömer han att sidoreflexer är rätt ofarliga. Detta visas gång på gång att de är direkt hörbara men de har en förskönande effekt på ljudet och därmed är harmlösa. Men samtidigt som han säger att tidiga frrämre reflexer är harmlösa eller i bästa fall förskönande så fördömmer han på samma premisser reflexer som kommer rakt framifrån eller bakifrån. Så nu var de helt plötsligt harmlösa/förskönande och förfulande på en och samma gång!
patrikf skrev:(Tal)hörbarhet är ett kvantitativt mått på "ljudkvalitet" Man kan använda talhörbarhetstester för att tex ta reda på vid vilken nivå något stör så mycket att det blir svårt att uppfatta vad som sägs.
paa skrev:Här har Floyd E. Toole skrivit en "teaser" till den ovan omnämda artikeln:
http://www.twice.com/article/CA6371367.html
patrikf skrev:Ju mindre fördröjda reflexer, desto bättre taluppfattbarhet. Jag ser en figur som illustrerar taluppfattbarhet som är konsekvent med detta.Naqref™ skrev:
Vi kanske ser olika på detta. O´toole menar att reflektioner ökar hörbarhet i förhållande till en ljudkälla utan reflektion.
Jag tolkar din ståndpunkt som att ljudkälla + reflekterat ger mindre hörbarhet än vad EN ljudkälla hade haft med samma intensitet som summan av källa och reflektioner?
PatrikF skrev:Naqref™ skrev: Han berör varför det faktiskt borde vara sämre att ha tidiga reflexer (eftersom de hjälper till för örat att lokalisera avståndet till ljudkällan och därmed borde göra så att ljudet kommer mer ifrån högtalaren) men undersöker det inte och tar inte med detta i slutsatserna.
Det står i samma stycke(och senare i artikeln) att lokaliseringsinformation i inspelningen kan spela större roll än reflektionerna i rummet för uppbyggnaden av intrycket.
PatrikF skrev:Naqref™ skrev: Däremot så bedömer han att sidoreflexer är rätt ofarliga. Detta visas gång på gång att de är direkt hörbara men de har en förskönande effekt på ljudet och därmed är harmlösa. Men samtidigt som han säger att tidiga frrämre reflexer är harmlösa eller i bästa fall förskönande så fördömmer han på samma premisser reflexer som kommer rakt framifrån eller bakifrån. Så nu var de helt plötsligt harmlösa/förskönande och förfulande på en och samma gång!
Nu hänger jag inte med, menar du att O´Toole hävdar att laterala reflelexer är hörbara separat, eller som bidrag? Jag är inte säker på vad i artikeln du syftar på men tror att det handlar om stycket om preferenser. Där står att reflektioner fram- och bakifrån föredras minst. Jag har inte hittat var det står att några reflexer fördöms eller är förfulande.
Jag får intrycket av att du tolkar in motsägelser genom att värdera information selektivt och vinklat...
PatrikF skrev:Precis som du säger att O´Toole kan ha intresse att propagera för flerkanalsåtergivning finns det intressen för att propagera för viss typ av akustisk utformning av rum hos flera som skriver här i tråden.
patrikf skrev:(Tal)hörbarhet är ett kvantitativt mått på "ljudkvalitet" Man kan använda talhörbarhetstester för att tex ta reda på vid vilken nivå något stör så mycket att det blir svårt att uppfatta vad som sägs.
Artikeln finns att ladda ner på AES hemsida.
IngOehman skrev: Patrik .. <snip> .. du blandar ihop live-ljud med återgivning av ett inspelat live-ljud.
Det var faktiskt mest riktat till patrikf, eftersom jag redan då blev förvirrad av den sammanblandning av en massa skilda saker under den gemensamma beteckningen "tidiga reflexer" som förekom.Jag tror man skall vara noga med att hålla isär
- konsertlokalens akustiska beteende med tillhörande reflexer
- hur efterklang/reflexer spelas in (beroende på mikrofonplacering, akustikbehandling, etc)
- vad för typ av efterklang som hamnar på den slutliga inspelningen (mixning, extra reverb, etc.)
- uppspelningsrummets akustiska beteende
- hur den uppspelade inspelningen låter i detta rum
Morello skrev:Å andra sidan menar väl Phon med "vi är där" unegär samma sak som Ingvar menar med sitt logeresonemang, nämligen att efterklangfältet från rummets "loge-del" är som det är och inte i överensstämmelse med alla tänkbara konserthus.
Morello skrev: ..... att efterklangfältet från rummets "loge-del" är som det är ........
IngOehman skrev:Du blandar ihop saker illa Patrik.
Talhörbarhet och synpukter på återgivning är separata dicipliner. Att en talare hörs bättre i en lokal där hans eller hennes röst för hjälp av ett stort antal tidiga reflexer (inom optimalt tidsintervall) är välkänt sedan urminnes tider, men:
Det betyder inte att en ljudinspelning ÅTERGES ackuratare när den (som förhoppningsvis redan innehåller de reflexioner från musiklokalen som behövs för att uppfylla önskemålen för musikens framförande) drabbas av ytterligare reflexioner vid uppspelningstillfället. Taluppfattbarhet och återgivning är helt skilda saker. Maximerar man en talares uppfattbarhet så betyder det inte att talaren uppfattas naturligt överhuvudtaget. Ett exempel på hur man kan öka en talares uppfattbarhet är ju exempelvis att sätta en mikrofon i hans eller hennes mungipa - och sedan förse alla åhörare med hörlurar. Det är en situation med extremt svaga tidiga reflexer! Ändå ger den överlägset bättre hörbarhet. Detta är inget kontigt alls om man är insatt i problemet och förstår varför de tidiga reflexerna i live-fallet (givet rätt ankomsttider) ökar hörbarheten. Det har ju ingenting att göra med att hörbarheten ökar av tidssmutsen de tillför.
Du måste lära dig grunderna och sammanhangen innan du börjar dra slutsatser, Patrik.
IngOehman skrev:Nu är du ute och cyklar igen Patrik. Du blandar ihop live-ljud med återgivning av ett inspelat live-ljud.
Om du kokar en kopp kaffe, lägger i 3 bitar socker, dricker upp hälften och sedan låter koppen kallna - lägger du i tre bitar ytterligare då, efter att ha värmt kaffet i mikron?![]()
Jag tror inte det. Du fattar nog att sockermängden var lämplig som den var (påinspelningen), och att addering av ytterligare tidigare reflexer till själva koppen (ljudbilden), saknar rationell poäng. Däremot kanske du vill ha en loge bakom/runt dig när du lyssnar, för att maximalt kunna uppskatta händelserna du hör därframme i ljudbilden - vilket kanske är en smarrig kanelbulle i kaffe-fallet... Kanelbullen ändrar inte väsentligt kaffets smak, men den kompletterar på ett sätt som gör det lättare att uppskatta kaffet.
IngOehman skrev:patrikf skrev:(Tal)hörbarhet är ett kvantitativt mått på "ljudkvalitet" Man kan använda talhörbarhetstester för att tex ta reda på vid vilken nivå något stör så mycket att det blir svårt att uppfatta vad som sägs.
Detta har ingenting med ljudkvalitet i musikåtergivningssammanhang att göra. Den senare handlar om ursprungstrohet.
Du har gått vilse. Backa och starta från början.
Vh, iö
phon skrev:Morello skrev:Å andra sidan menar väl Phon med "vi är där" unegär samma sak som Ingvar menar med sitt logeresonemang, nämligen att efterklangfältet från rummets "loge-del" är som det är och inte i överensstämmelse med alla tänkbara konserthus.
Absolut.
Det ingår i "lite andra saker" i det speciella fallet och borde adresseras om trevlig "vi är där"-återgivning önskas.
edit,Morello skrev: ..... att efterklangfältet från rummets "loge-del" är som det är ........
.... menar nog inte Ingvar tror jag. Phonogrammet är väl som det är, men rummet kan man ju alltid göra något åt inom de ramar man har, och mot det mål man har.
Morello skrev:Jag menar att rummet inte med lätthet kan anpassas till olika fonogram.
MichaelG skrev:Det är alldeles för litet god vilja och jävlar anamma i Sverige i dag. När jag var ung var det aldrig någon som klagade. (Och nu för tiden klagas det jämt.)
Piotr skrev:Det där om att inspelad information skulle "överleva" återgivningsrummets bidrag kan du ju fortsätta attt tro. Vet inte om du ryckt nåt ur sitt sammanhang från herr Toole (hette han inte va?) annars har han också en del att lära.
patrikf skrev:IngOehman skrev:Du blandar ihop saker illa Patrik.
Talhörbarhet och synpukter på återgivning är separata dicipliner. Att en talare hörs bättre i en lokal där hans eller hennes röst för hjälp av ett stort antal tidiga reflexer (inom optimalt tidsintervall) är välkänt sedan urminnes tider, men:
Det betyder inte att en ljudinspelning ÅTERGES ackuratare när den (som förhoppningsvis redan innehåller de reflexioner från musiklokalen som behövs för att uppfylla önskemålen för musikens framförande) drabbas av ytterligare reflexioner vid uppspelningstillfället. Taluppfattbarhet och återgivning är helt skilda saker. Maximerar man en talares uppfattbarhet så betyder det inte att talaren uppfattas naturligt överhuvudtaget. Ett exempel på hur man kan öka en talares uppfattbarhet är ju exempelvis att sätta en mikrofon i hans eller hennes mungipa - och sedan förse alla åhörare med hörlurar. Det är en situation med extremt svaga tidiga reflexer! Ändå ger den överlägset bättre hörbarhet. Detta är inget kontigt alls om man är insatt i problemet och förstår varför de tidiga reflexerna i live-fallet (givet rätt ankomsttider) ökar hörbarheten. Det har ju ingenting att göra med att hörbarheten ökar av tidssmutsen de tillför.
Du måste lära dig grunderna och sammanhangen innan du börjar dra slutsatser, Patrik.
Nu är du mer ute efter att visa att jag har fel än att ägna dig åt innehållet i citatet du använder som slagträ. På vilket sätt strider det jag skrev mot ditt resonemang?
PatrikF skrev:IngOehman skrev:Nu är du ute och cyklar igen Patrik. Du blandar ihop live-ljud med återgivning av ett inspelat live-ljud.
Om du kokar en kopp kaffe, lägger i 3 bitar socker, dricker upp hälften och sedan låter koppen kallna - lägger du i tre bitar ytterligare då, efter att ha värmt kaffet i mikron?![]()
Jag tror inte det. Du fattar nog att sockermängden var lämplig som den var (påinspelningen), och att addering av ytterligare tidigare reflexer till själva koppen (ljudbilden), saknar rationell poäng. Däremot kanske du vill ha en loge bakom/runt dig när du lyssnar, för att maximalt kunna uppskatta händelserna du hör därframme i ljudbilden - vilket kanske är en smarrig kanelbulle i kaffe-fallet... Kanelbullen ändrar inte väsentligt kaffets smak, men den kompletterar på ett sätt som gör det lättare att uppskatta kaffet.
O´Toole hävdar med stöd av redovisade experiment att information om inspelad akustisk information "överlever" lyssningsrummets akustik i hög utsträckning.
Man kan vilja ha en loge omkring sig( inte för att jag vet vad det är) för att maximalt kunna uppskatta händelserna man hör därframme i ljudbilden.
O´Toole har givetvis undersökt det(preferenser) också, och redovisat omständigheterna kring experimenten och resultaten..![]()
Och det finns särskilda inspelningar som är avsedda att spelas upp utan rumsbidrag.
PatrikF skrev:IngOehman skrev:patrikf skrev:(Tal)hörbarhet är ett kvantitativt mått på "ljudkvalitet" Man kan använda talhörbarhetstester för att tex ta reda på vid vilken nivå något stör så mycket att det blir svårt att uppfatta vad som sägs.
Detta har ingenting med ljudkvalitet i musikåtergivningssammanhang att göra. Den senare handlar om ursprungstrohet.
Du har gått vilse. Backa och starta från början.
Taluppfattbarhet är ETT mått man kan använda sig av i grundforskning om vår hörsel. Den forskningen kan man sedan som O´Toole sammanväga med en stor mängd annan för att komma till slutsatser om vad som är relevant i musikåtergivningssammanhang.
Morello skrev:Phon skrev:.... menar nog inte Ingvar tror jag. Phonogrammet är väl som det är, men rummet kan man ju alltid göra något åt inom de ramar man har, och mot det mål man har.Morello skrev: ..... att efterklangfältet från rummets "loge-del" är som det är ........
Jag menar att rummet inte med lätthet kan anpassas till olika fonogram.
Kaffekoppen skrev:Hur orkar ni diskutera en fråga med någon som inte är intresserad av kunskap utan bara vill visa att han läst (utan att förstå) ?
Morello skrev:Nu tycker jag att ni (koppen och ursv) är onödigt tarvliga.
Piotr skrev:Patrik skrev;
... herr Toole (hette han inte va?) ...
/Peter
Kan så vara. Men det är fel att kräva att andra skall delge bara fakta och avstå från subjektiva bedömningar när man gör det själv.Morello skrev:Nu tycker jag att ni (koppen och ursv) är onödigt tarvliga.
Johan_Lindroos skrev:Ett stort problem är att det diskuteras kring en artikel som inte finns allmänt tillänglig på nätet.
Johan_Lindroos skrev:Ett stort problem är att det diskuteras kring en artikel som inte finns allmänt tillänglig på nätet.
Det gör att bara de mest intresserade har läst den. Vad jag vet kostar den lite pengar att beställa från AES (Audio Engineering Society).
Bättre då är att diskutera kring artiklar som finns allmänt tillgängliga på nätet då, eftersom forumsdeltagare kanske inte har möjlighet eller vilja att söka information så grundligt som krävs.
Harryup skrev:Men man kan ju alltid få önska att pesonen tycker att omgivningen är tillräckligt trevlig för att man skall fortsätta delge sina åsikter och kunskaper.
(Påhopp på alla i tråden.)PatrikF skrev:-Hittills verkar bara mayro ha förstått vad tråden handlar om. Övriga, det är inget tvång att skriva om man inte gillar ämnet.
(Påhopp på alla i tråden, men särskilt på undertecknad.)PatrikF skrev:-Diskussionen på faktiskt verkar till stor del enbart utgå ifrån att Öhmans ord är sanningen.
(Påhopp på Johan Lindroos, som arbetat flera år som akustiker!)PatrikF skrev:-Jag har kommit att intressera mig för detta ämne under hösten och har självklart ingen järnkoll på alla begrepp. Så är nog inte fallet med dig heller.
(Påhopp på alla i tråden.)PatrikF skrev:-Dessutom kan du tänka dig hur innehållsfattigt det egentligen är att haspla ur sig påståenden helt utan, eller med diffusa hänvisningar, som madrasskolans tillskyndare.
(Påhopp på undertecknad och Johan Lindroos.)PatrikF skrev:-Jag har varken sett exempel på att tex IÖ eller Johan Lindroos har korrigerat andra som verkar ha missuppfattat artikeln (som de är ivriga att vilja göra med mig ) eller antytt att de håller med om hans slutsatser . Det kan bero på… …att de ogärna vill visa att de håller med mig…
(Retoriskt påhopp, men framförallt demonstratin en ovilja att inse, att bristerna i kunskapsnivån (felaktigheterna han skrivit) i de inlägg han gjort ÄR sakfrågeviktiga!)PatrikF skrev:-Hoppas att du att fortsättningsvis kan fokusera på sakfrågor istället för brister i min kunskapsnivå.
(Påhopp på Naqref.)PatrikF skrev:-Jag får intrycket av att du tolkar in motsägelser genom att värdera information selektivt och vinklat, och kritiserar artikeln så svepande att det blir svårt att veta vad avses.
(Allmän irrelevant dumhet, destruktiv mot alla försök föra en vettig diskussion om musikåtergivning i hifi-anläggningar.)PatrikF skrev:-(Tal)hörbarhet är ett kvantitativt mått på "ljudkvalitet".
(Oförskämdhet + retorik. Svaren innehöll massor av sakinformation.)PatrikF skrev:-Nu är du mer ute efter att visa att jag har fel än att ägna dig åt innehållet i citatet du använder som slagträ.
(Ännu mera retorik, tum retorik dessutom, ty inte ett ord om de kommenterade missförstånden eller förhållandena nämns!)PatrikF skrev:-Ditt svar till mig var bara retorik, läggande av dina ord i min mun och svara lustigt på det..
IngOehman skrev:Hur skall en vettig diskussion kunna uppstå när trådstarterne lancerar missförstånd efter missförtånd som om de vore fakta, centrerar debatten runt en icke tillgänglig artikel - och dessutom förolämpar alla som skulle kunna hjälpa honom till i varje fall lite rudimentär kunskap i ämnet!![]()
Vh, iö
demo9 skrev:Hej jag måste säga att jag knappast håller med om allt som sägs om akustikbehandling här på faktiskt och jag tillhör inte madrasskolans tillskyndare.
IÖ och JL har troligen mycket goda kunskaper, påstår inte annat, jag själv frågasätter säkert vissa lösningar. Men så är det alltid att det finns olika approach till respektive rum. Det ena behöver inte vara sämre än det andra, möjligen löst på annat sätt.
Har personligen nöjet att arbeta tillsammans med flera av nordens bästa akustiker varje dag så jag har en gedigen kunskapsbank att gräva ur; se "listan" i forum AID (nr 3).
Vad vill jag säga med det här då? jo att forumet är nog mer differentierat än det kan verka, slå inte ihop alla i en bunt.
IngOehman skrev:Hur skall en vettig diskussion kunna uppstå [...]
IngOehman skrev:Harryup skrev:Men man kan ju alltid få önska att pesonen tycker att omgivningen är tillräckligt trevlig för att man skall fortsätta delge sina åsikter och kunskaper.
Vill personen att omgivningen skall tycka att han är trevlig, och vilja delge honom kunskaper, så gör han klokt i att sluta lägga oförskämda inlägg som angriper dem som försöker hjälpa honom så mycket de kan...![]()
Vh, iö
MichaelG skrev:IngOehman skrev:Hur skall en vettig diskussion kunna uppstå [...]
Tja, jag förstår faktiskt inte varför du gång efter gång bemödar dig att redovisa din syn och dina erfarenheter för somliga skribenter, när din frustration över att inte bli mött i detta så tydligt lyser igenom. (Dina efterslängar är väl inte direkt diplomatiska alltid - om jag uttrycker mig försiktigt.) Men jag är ändå tacksam för att du gör det för jag lär mig en hel del under resans gång...
Hälsn. Michael
demo9 skrev:Ja det är små detaljer som skiljer i det flesta fall, målet är detsamma.
I vissa fall är enkla och komplicerade lösningar ekvivalenta i resultat, då är det ok att göra det på det enkla sättet.
Känner man att man måste ha både "hängsle" och "livrem" i lösningarna så är det ok det med om kan övertyga kunden att betala. OBS ej riktat till någon särskild.
dimitri skrev:MichaelG skrev:IngOehman skrev:Hur skall en vettig diskussion kunna uppstå [...]
Tja, jag förstår faktiskt inte varför du gång efter gång bemödar dig att redovisa din syn och dina erfarenheter för somliga skribenter, när din frustration över att inte bli mött i detta så tydligt lyser igenom. (Dina efterslängar är väl inte direkt diplomatiska alltid - om jag uttrycker mig försiktigt.) Men jag är ändå tacksam för att du gör det för jag lär mig en hel del under resans gång...
Hälsn. Michael
Enkelt min käre MichaelG:
När man kommer med fakta men möts med prestige då blir man taggig.
Harryup skrev:IngOehman skrev:Harryup skrev:Men man kan ju alltid få önska att pesonen tycker att omgivningen är tillräckligt trevlig för att man skall fortsätta delge sina åsikter och kunskaper.
Vill personen att omgivningen skall tycka att han är trevlig, och vilja delge honom kunskaper, så gör han klokt i att sluta lägga oförskämda inlägg som angriper dem som försöker hjälpa honom så mycket de kan...![]()
Vh, iö
Nu var det ju inte så att denna kommentar var riktad till dig utan läser man meningen innan som du inte tagit med så var det iallafall min mening att det skulle framgå att det är den svarande som skulle uppfatta att han befinner sig i trevlig omgivning
och om han inte gör det så är det väl i regel den sändande som på något sätt sett till att situationen inte uppfattas som trevlig.
IngOehman skrev:Huvudorsaken är förstås att det ju kan finnas andra som undrar, [...]
adagio skrev:Objekt placerade mellan dig och högtalarna, typ ett soffbord, fotpallar eller en stor fet hund? Vad händer?
tvett skrev:adagio skrev:Objekt placerade mellan dig och högtalarna, typ ett soffbord, fotpallar eller en stor fet hund? Vad händer?
Jag vill minnas att IÖ har skrivit om detta. Minns jag fel?
Ett soffbord som reflekterar diskanten är ej att föredra. Detta går att kontrollera genom att lägga en spegel på bordet. Ser man högtalarnas diskanter så är bordet av fel höjd eller felplacerat. Om man inte har ett soffbord med mjuk ovanyta förståss...
IngOehman skrev:Toole heter han, om man skall vara noga.![]()
Och tja, vad "madrassmaffian" är för något kan man väl diskutera, men att det inte finns några akustiker som förespråkar rum med okontrollerad efterklang torde nog alla som vet något om saken kunna intyga. Alla rum som ritas av seriösa akustiker och avses för musikåtergivning har MYCKET dämpning.
Bill50x skrev:Sanny_X skrev:patrikf
Varför denna tilltro till Toole?
Tja, varför lita på någon överhuvudtaget?
/ B
adagio skrev:Kan någon sumera eller rätta mitt intryck av vad som skrivits.
Efterklangen ska minskas, men framför allt de tidiga reflexerna.
Sanny_X skrev:Bill50x skrev:Sanny_X skrev:patrikf
Varför denna tilltro till Toole?
Tja, varför lita på någon överhuvudtaget?
/ B
Det verkar ju (som jag tolkar det) att det finns vissa saker de flesta akustiker är överens om. Då dyker Toole upp med avvikande åsikter.
Alltså; finns det något speciellt skäl att lyssna på Toole, eller väljer patrikf enbart Toole för hans uppfattningar skiljer sig från Öhmans?
Hela patrikfs upplägg verkar ju vara att "bevisa" att det finns luckor i Öhmans resonemang.
niklasz skrev:Det bästa är nog att värdera argument i stället för att lita på personer. Jag har fortfarande inte sett de argument som talar för den (något luddiga) bild av lyssningsrummets betydelse som patrikf synes framföra med någon sorts stöd från Floyd Toole.
Återigen, beskriv de mekanismer som talar för att den i verkligheten existerande inverkan som lyssningsrummet har, inte påverkar lyssnaren. Det är argument som kan värderas, men det som hittills framförts kan knappast ses som argument, inte minst mot bakgrund av att patrikf:s tolkning av Toole framstår som omstridd.
Sanny_X skrev:Alltså; finns det något speciellt skäl att lyssna på Toole, eller väljer patrikf enbart Toole för hans uppfattningar skiljer sig från Öhmans?
Hela patrikfs upplägg verkar ju vara att "bevisa" att det finns luckor i Öhmans resonemang.
patrikf skrev:Om det uppfattas att min tolkning av O´Toole är att lyssningsrummet inte påverkar lyssnaren förstår jag att den är omstridd.
O´Tooles artikel handlar bla om vad resultat från modern vetenskap tyder på hur tex reflektioner påverkar upplevelsen/perceptionen. De artiklar O´Toole refererar till dementerar att reflektioner i vanliga lyssningsrum generellt skulle ha de skadliga effekter på lyssningsupplevelsen som det påstås ibland här.
IngOehman skrev:Om du vill att någon skall ha någon som helst tilltro till dina tolkningar av det Toole skrivit, bör du nog dessutom visa att du till att börja med förstått att han heter Toole, och inte "O'Toole"...
Med detta sagt vill jag ännu en gång klargöra att jag inte har invänt mot det som Toole skrivit, så dina antydningar om att det skulle finnas någon motsättning är rent trams. Jag har klargjort att Naqref ställt några relevanta frågor - men att de inte går att utreda utan Tooles medverkan, vilket vi sannolikt inte kommer att få se.
patrikf skrev:Om det uppfattas att min tolkning av O´Toole är att lyssningsrummet inte påverkar lyssnaren förstår jag att den är omstridd.
Vid stereouppspelning av med högtalare är det meningen att det ska ske i normala rum, inte i ekofria kammare. Lyssningsrummet ska påverka alltså, men jag tycker att samverka är ett bättre ord.
patrikf skrev:O´Tooles artikel handlar bla om vad resultat från modern vetenskap tyder på hur tex reflektioner påverkar upplevelsen/perceptionen. De artiklar O´Toole refererar till dementerar att reflektioner i vanliga lyssningsrum generellt skulle ha de skadliga effekter på lyssningsupplevelsen som det påstås ibland här. Att rummets akustik inte påverkar hävdas inte.
Frågan är vilka egenskaper rummet bör ha, eller inte ha.
Vilken effekt har det att man kontrollerar reflexer? Det enda sätt du kan kontrollera reflexer är väl att MINSKA deras påverkan och således är de, inom vissa gränser, att betrakta som onda. Särskillt tidiga reflexer som påtalats om och om igen.patrikf skrev:Adhoc, det finns inget i texten du citaten som säger att reflexer är av ondo heller. Däremot att de bör kontrolleras, som alla egenskaper. Eftersom artikeln du hänvisar är av någon anledning otillgänglig nu, kan jag inte läsa själv, men O´Toole är noga med att påpeka att det är stor skillnad i stereo och multikanalåtergivning och dess sätt att fungera i rummet. Stereoåtergivning kräver en levande akustik för att bygga upp en ljudbild. I multikanalformat "skapas" akustik.
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Om du vill att någon skall ha någon som helst tilltro till dina tolkningar av det Toole skrivit, bör du nog dessutom visa att du till att börja med förstått att han heter Toole, och inte "O'Toole"...
Han refererar ju dessutom till sig själv i tredje person som just Toole så han borde veta bäst tycker man.
niklasz skrev:Vad menar du med "meningen att det ska ske i normala rum"? På vilket sätt skulle inspelningar ha kunnat anpassas till ett – eller snarare flera olika – lyssningsrum?
niklasz skrev:Men uppenbart finns det reflexer som har en negativ inverkan. Finns det reflexer som har positiv inverkan, eller är harmlösa? Redogör för fenomenen/experimenten i stället för att bara skriva att du tolkar Toole som att denne har en viss uppfattning. Det blir så mycket lättare att diskutera i så fall.[/b]
patrikf skrev:Jag känner att jag inte kan hjälpa dig mycket längre. Det är dags för dig att göra ansträngningen att läsa artikeln själv snart om du vill veta mer. Fortsatt förhör med mig angående alla detaljer i min tolkning är inte givande för någon.
Mitt syfte är heller inte att pådyvla någon min tolkning utan att peka på att det finns intressant information för den som vill.
Däremot är det intressant att diskutera tolkningar av artikeln med den som har läst den.
niklasz skrev:...Fast jag tycker det är intressantare att diskutera de fenomen som finns, än tolkningar av artiklar.
Det betyder inte att artiklar saknar värde, men att värdet består främst i den kunskap om de däri beskrivna fenomenen som de uttrycker.
niklasz skrev:
Om det står något intressant i artikeln är det väl bra att detta redogörs. Det handlar inte om att bedriva ett förhör.
niklasz skrev:Men säg så här. Jag förstår inte poängen med denna tråds sex sidor, om det hela från din sida utmynnar i: Toole har skrivit en intressant artikel som kan vara värd att läsa.
Då hade väl det kunnat sägas redan på första sidan, i stället för att framställa saker och ting som om den så kallade "madrass-skolan" har fel – och att detta visas av Tooles artikel.
niklasz skrev:Fast jag tycker det är intressantare att diskutera de fenomen som finns, än tolkningar av artiklar. Det betyder inte att artiklar saknar värde, men att värdet består främst i den kunskap om de däri beskrivna fenomenen som de uttrycker.
patrikf skrev:niklasz skrev:
Om det står något intressant i artikeln är det väl bra att detta redogörs. Det handlar inte om att bedriva ett förhör.
Håller verkligen med.
patrikf skrev:niklasz skrev:Men säg så här. Jag förstår inte poängen med denna tråds sex sidor, om det hela från din sida utmynnar i: Toole har skrivit en intressant artikel som kan vara värd att läsa.
Då hade väl det kunnat sägas redan på första sidan, i stället för att framställa saker och ting som om den så kallade "madrass-skolan" har fel – och att detta visas av Tooles artikel.
Jag startade denna tråd för att jag ville se vad som fanns bakom argumenten för akustiktänkande. Att det efter ca 6 sidor inte har blivit mer än att ifrågasättande och försvar av min tolkning av en artikel är beklagligt. Jag har pekat på argument och redovisat hur man har kommit fram till resultaten de grundas på.
patrikf skrev:Du får gärna visa mig stället där jag hävdar att "madrass-skolan har fel".
Däremot har jag pekat på att det inte ställs samma krav på redovisning när någon hävdar att "det ska vara" tysta haasfönster eller heltäckningsmattor.
patrikf skrev:niklasz skrev:Fast jag tycker det är intressantare att diskutera de fenomen som finns, än tolkningar av artiklar. Det betyder inte att artiklar saknar värde, men att värdet består främst i den kunskap om de däri beskrivna fenomenen som de uttrycker.
Fenomen som finns? Hur menar du?
patrikf skrev:Är det egna erfarenheter, eller ideer som av forumets mest aktiva skribenter betraktas som axiom eller något annat?
patrikf skrev:Om en artikel är väldigt relevant för det som diskuteras mycket på forumet borde det i rimlighetens namn vara bra att ta in den i diskussionen. Förhoppningsvis leder det till att kunskapen breddas.
patrikf skrev:Detta är ett kunskapsforum och man ska väl ha högre ambitioner än att bara bevara befintliga åsikter.
patrikf skrev:IngOehman skrev:Toole heter han, om man skall vara noga.![]()
Adhoc, det finns inget i texten du citaten som säger att reflexer är av ondo heller. Däremot att de bör kontrolleras, som alla egenskaper. Eftersom artikeln du hänvisar är av någon anledning otillgänglig nu, kan jag inte läsa själv, men O´Toole är noga med att påpeka att det är stor skillnad i stereo och multikanalåtergivning och dess sätt att fungera i rummet. Stereoåtergivning kräver en levande akustik för att bygga upp en ljudbild. I multikanalformat "skapas" akustik.
IngOehman skrev: Visa gärna ett enda ställe där du har redovisat något relevant argument för något enda av dina
påståenden*.
IngOehman skrev:Det som sagts (av andra än dig) vara orsaker till varför vissa lösningar är goda, har de förklarat
om och om igen, men jag har inte sett en enda tillstymmelse till relevant argument från dig, för
något av de vidlyftiga påståenden som du kommit med.![]()
(Du har ju till och med presenterat mycket av dina påståenden
som om de vore fakta!)
RT 60 är väl inte applicerbart i små rum? Efterklang
mäts utanför rumsradien i diffusfältet vilket innebär rum över ca 150m3.. Ska man nödvändigtvis kolla avklingningen i små rum används RT 15.
Jag tycker att det verkar dumt att tala om diffusa fält i små rum som oftast består av ojämt fördelade reflekterande ytor och objekt och absorberande ytor
Adhoc skrev:
Eftersom sidan är tillgänglig, med en enkel musknapptryckning på länken, nu när jag skriver detta, drar jag 2 möjliga slutsatser från ditt inlägg
1) Du hade en taskig internetuppkoppling just då => försök en gång till nu.
Alternativt:
2) Du ljög när du svarade som du gjorde.
Första bildserien från sidan 20 där han exemplifierar med "Tjocka Damen" handlar just om att kontrollera är liktydigt med att minimera tidiga reflexer. Att använda "Tjocka Damen " i exemplifiringen får mig osökt att tänka på de vetenskapsmän som i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet mätte upp människoskallar. Dessa kategoriserades i långskallar och kortskallar. Uppenbart är att de tydligen missade att även andra skallformer finns.
Just as in many things, some fashions are just silly. This one was aided by the other fashion of that period: the liveend/ dead-end room, another case of an idea taken to excess. It helped some bad studio monitor speakers sound better, but it is not something to be recommended, certainly not for recreational listening, and not for multichannel sound.
Kaffekoppen skrev:....och vad blir slutsatsen av det?
niklasz skrev: patrikf,
Kaffekoppens fråga är mycket befogad.
Att du beklagade siffran 150 m3 är förvisso sant, men poängen var ju det tveksamma att över huvud taget göra den indelning du gör, oavsett vilken siffermässig gräns som väljs.
Att en konsertsal brukar ha större volym i förhållande till begränsningsytor är sant. Det betyder att efterklangen kommer att bli längre då gångvägarna mellan förlustbehäftade reflektioner blir längre. Men varför skulle därmed RT60 inte vara applicerbart i ett mindre rum. Det har inte styrkts av dig, trots uppmaningar. Det har däremot framförts argument mot ditt påstående, t ex av Svante.
niklasz skrev:Vad jag förstått så är väl Haas-effekten (eller vad det nu kallas) tämligen väletablerad och accepterad. Men poängen är att uppfattningen om reflexernas inverkan på det ljudfält som uppstår i ett lyssningsrum kan härledas från grundläggande kunskaper i vågrörelselära, som är en mycket väletablerad gren av vetenskapen. Jag tror inte för en sekund att Toole har kommit fram till något som motsäger det som kan härledas från dessa synnerligen väletablerade fysikaliska lagar. Utifrån sådana kan man konstatera att reflexer från rummet förvränger ljudfältet jämfört med det inspelade. Jag har mycket svårt att se att sådana slutsater på något vis skulle vara begränsade till att gälla enbart på faktiskt.se.
patrikf skrev:niklasz skrev: patrikf,
Att du beklagade siffran 150 m3 är förvisso sant, men poängen var ju det tveksamma att över huvud taget göra den indelning du gör, oavsett vilken siffermässig gräns som väljs.
Att en konsertsal brukar ha större volym i förhållande till begränsningsytor är sant. Det betyder att efterklangen kommer att bli längre då gångvägarna mellan förlustbehäftade reflektioner blir längre. Men varför skulle därmed RT60 inte vara applicerbart i ett mindre rum. Det har inte styrkts av dig, trots uppmaningar. Det har däremot framförts argument mot ditt påstående, t ex av Svante.
Givet att det krävs diffust ljudfält för att rt60 och efterklangsbegreppet ska vara tillämpbart har jag redan "styrkt" mina argument i den här tråden: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=292347#292347. Toole hänvisar bla till samma undersökning som visar att det inte råder diffusa ljudfäldsförhållanden under under de förhållanden vi pratar om. Att sätta en gräns vid en viss rumsvolym är självklart inte stringent och nåt jag tänker argumentera för.
Är denna definitionsdebatt ett exempel på "fenomen som finns"?
Kniklasz skrev:Vad jag förstått så är väl Haas-effekten (eller vad det nu kallas) tämligen väletablerad och accepterad. Men poängen är att uppfattningen om reflexernas inverkan på det ljudfält som uppstår i ett lyssningsrum kan härledas från grundläggande kunskaper i vågrörelselära, som är en mycket väletablerad gren av vetenskapen. Jag tror inte för en sekund att Toole har kommit fram till något som motsäger det som kan härledas från dessa synnerligen väletablerade fysikaliska lagar. Utifrån sådana kan man konstatera att reflexer från rummet förvränger ljudfältet jämfört med det inspelade. Jag har mycket svårt att se att sådana slutsater på något vis skulle vara begränsade till att gälla enbart på faktiskt.se.
"Haaseffekten" eller precedence effekten handlar om hur vi uppfattar ljud i närvaro av reflexer. Ljudfältet i lyssningsrummet har mycket små likheter med det inspelade vid uppspelning.(Det är ett påstående) Ändå funkar illusionen.
Det går inte att härleda argument för att man ska ha ett tyst haasfönster(psykologi) ur kunskaper i vågrörelselära(fysik). Det gör inte Toole. Tyvärr är det den typen av "logiska" resonemang de enda jag har sett som stöder tysta haasfönster och att man ska ha heltäckningsmatta(förutom att de kan vara bra för luftmiljön).
Givet att det krävs diffust ljudfält för att rt60 och efterklangsbegreppet ska vara tillämpbart har jag redan "styrkt" mina argument i den här tråden: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=292347#292347.
Toole hänvisar bla till samma undersökning som visar att det inte råder diffusa ljudfäldsförhållanden under under de förhållanden vi pratar om. Att sätta en gräns vid en viss rumsvolym är självklart inte stringent och nåt jag tänker argumentera för.
Är denna definitionsdebatt ett exempel på "fenomen som finns"?
niklasz skrev:
Ja, är det som framkommer i tråden du länkar till ett exempel på vad du anser "styrka" innebär så förstår jag att det blir problem att diskutera. Efter att ha läst tråden skulle jag snarare säga att det i den har framförts argument som vederlägger din uppfattning. Framför allt framgår det inte alls varför RT15 skulle vara applicerbart och inte RT60, för även om man accepterar dina argument så drabbas ju RT15 av dem också.
niklasz skrev:
Nej, det går inte att härleda Haas-effekten ur fysik, men min poäng är att fysiken säger att reflexer innebär en förvrängning av ljudfältet, som är skadlig för återgivning. Det anmärkningsvärda med Haas är inte idén om att de första c:a 20 ms skall vara fria från reflexer, utan att man kan nöja sig med detta tidsspann. Jag hävdar att det skall krävas en god argumentation för att hävda att man kan nöja sig med att hålla de första 20 ms fria från nämnvärda reflexer. Det krävs än mer argumentation för att påstå att inte ens dessa 20 ms behöver vara "tysta".
Ja, är det som framkommer i tråden du länkar till ett exempel på vad du anser "styrka" innebär så förstår jag att det blir problem att diskutera. Efter att ha läst tråden skulle jag snarare säga att det i den har framförts argument som vederlägger din uppfattning. Framför allt framgår det inte alls varför RT15 skulle vara applicerbart och inte RT60, för även om man accepterar dina argument så drabbas ju RT15 av dem också.
Hm, då var det återigen en tolkning av mig som jag inte har reagerat direkt på som genom upprepning av andra har blivit sanning.. Jag har en gång skrivit "Ska man nödvändigtvis kolla avklingningen i små rum används RT 15"
Med det menar jag INTE att RT 15 är ett väsensskilt sätt att mäta eller att det är ett bra sätt att mäta.
Nej, det går inte att härleda Haas-effekten ur fysik, men min poäng är att fysiken säger att reflexer innebär en förvrängning av ljudfältet, som är skadlig för återgivning. Det anmärkningsvärda med Haas är inte idén om att de första c:a 20 ms skall vara fria från reflexer, utan att man kan nöja sig med detta tidsspann. Jag hävdar att det skall krävas en god argumentation för att hävda att man kan nöja sig med att hålla de första 20 ms fria från nämnvärda reflexer. Det krävs än mer argumentation för att påstå att inte ens dessa 20 ms behöver vara "tysta".
För att kunna tala förvrängning av ljudfältet måste man definiera förvrängning i förhållande till något.
Vi har ursprungligen en situation som spelas in av en eller flera mikrofoner med tillhörande reflexioner.
När denna inspelning sedan spelas upp genom stereosystem blir det ingen holografisk kopia av orginalljudfältet. Alldeles oavsett om man håller 20 ms fria från reflexer i lyssningsrummet eller andra egenskaper i rummet eller hos högtalarna.
Antaganden kan inte härledas deduktivt utifrån hypotesen om att man har någon ursprunglig kopia av ett visst ljudfält att bevara.
Att vissa argument som framförs är som rymden, -glasklara men utan innehåll. Andra opaqua, -som slöjor och dimridåer, ytterligare andra som när Tjocka Damen sjunger, -förvirrande för skallen, rent ordbajs.
IngOehman skrev: Påståenden följer påståenden...
Så här är det: Man har ett i huvudsak diffust ljudfält i ett rum vars dimensioner är signifikant större än dess rumsradie!*
från "Prediction of the Reverberation Time in Rectangular Rooms with Non-Uniformly Distributed Sound Absorption" http://sound.eti.pg.gda.pl/papers/prediction_of_reverberation_time.pdfHowever, in the case of a room in which sound absorption is not
uniformly distributed, the reverberation time frequency characteristics cannot be predicted accurately using Sabine’s or other classical reverberation theories.These theories are based on the assumption that the sound field considered is completely diffuse. This will, in general, be sufficiently diffuse if there are no large differences in the basic dimensions of the room, walls are not parallel, sound absorbing material is uniformly distributed, and most interior surfaces are divided into parts. In practice, almost none of these requirements is fulfilled.
http://irc.nrc-cnrc.gc.ca/pubs/fulltext/nrcc46639/nrcc46639.pdfIt was observed that as time progressed, the sound fields initially exhibited increasing isotropy, followedby increasing anisotropy, due to nonuniform absorption in the rooms.
ochA recent paper provides hard evidence of what is going
on in the sound fields in some small rooms
Using a novel spherical steerable-array microphone, the authors
explored, in three dimensions, the decaying sound field inseveral small rooms. None of them exhibited isotropic distributions at the measurement locations.
patrikf skrev:IngOehman skrev: Påståenden följer påståenden...
Så här är det: Man har ett i huvudsak diffust ljudfält i ett rum vars dimensioner är signifikant större än dess rumsradie!*
Det är en tumregel som inte tar hänsyn till förhållanden som råder i verkliga rum.
Studier som specifikt adresserar ljudfält i (små) rum kommer fram till andra resultat.
patrikf skrev:IngOehman skrev: Påståenden följer påståenden...
Det är en tumregel som inte tar hänsyn till förhållanden som råder i verkliga rum.
Studier som specifikt adresserar ljudfält i (små) rum kommer fram till andra resultat.
PatrikF skrev:från "Prediction of the Reverberation Time in Rectangular Rooms with Non-Uniformly Distributed Sound Absorption" http://sound.eti.pg.gda.pl/papers/prediction_of_reverberation_time.pdfHowever, in the case of a room in which sound absorption is not
uniformly distributed, the reverberation time frequency characteristics cannot be predicted accurately using Sabine’s or other classical reverberation theories.These theories are based on the assumption that the sound field considered is completely diffuse. This will, in general, be sufficiently diffuse if there are no large differences in the basic dimensions of the room, walls are not parallel, sound absorbing material is uniformly distributed, and most interior surfaces are divided into parts. In practice, almost none of these requirements is fulfilled.
Om man mäter ljudfältet i ett rum med mikrofonarray kan man få fram tredimentionell information. Ett sådant försök har visat att ljudfältet i rum är anisotropt(riktningsberoende), påverkat av ojämt fördelad reflektion och absorbtion.
iö skrev:...i vissa fall råder icke-diffusa förhållanden lokalt även i vissa rum med öppen planlösning men komlicerade former (korridorer exempelvis). Men: Det lustiga är att detta faktiskt sällan är ett hinder för mätning av RT60, utan primärt för att mäta RT15!
PatrikF skrev:It was observed that as time progressed, the sound fields initially exhibited increasing isotropy, followedby increasing anisotropy, due to nonuniform absorption in the rooms.http://irc.nrc-cnrc.gc.ca/pubs/fulltext/nrcc46639/nrcc46639.pdf
Om ovanstående undersökning skriver Toole:A recent paper provides hard evidence of what is going
on in the sound fields in some small rooms
ochUsing a novel spherical steerable-array microphone, the authors
explored, in three dimensions, the decaying sound field inseveral small rooms. None of them exhibited isotropic distributions at the measurement locations.
Du Ingvar höll ju med Toole
niklasz skrev: Framför allt framgår det inte alls varför RT15 skulle vara applicerbart och inte RT60, för även om man accepterar dina argument så drabbas ju RT15 av dem också.
patrikf skrev:niklasz skrev: Framför allt framgår det inte alls varför RT15 skulle vara applicerbart och inte RT60, för även om man accepterar dina argument så drabbas ju RT15 av dem också.
Jag ska försöka ge ett bättre svar på detta.
I praktiken innebär skillnaden i beräkningsmetoder olika relevans för vad man hör.
PatrikF skrev:Man kan naturligtvis mäta RT60 överallt och hursomhelst. Problemet är bara att det uppmätta RTmåttets validitet för hur rummet låter minskar med ökad avvikelse från ideala diffusa förhållanden.
PatrikF skrev:Ju större avvikelsen är från diffusa förhållanden desto olinjärare kommer avklingningsförloppet att bli i tidshänseende. RT60 är ett aldeles för grovt mått för att vara perceptuellt intressant i smårumsakustik.
PatrikF skrev:Rum med olika absorption/diffussionsegenskaper som låter helt olika kan ha samma rt60 värde.
PatrikF skrev:Den perceptuellt intressanta delen av avklingningen sker i förloppets början och maskeras i RT60 måttet.
PatrikF skrev:Begreppet Early Decay Time tar större hänsyn till den för lyssningsupplevelsen i normala, akustiskt små rum, tidigare delen av avklingningsförloppet.
PatrikF skrev:Kortare RT-mått(tex 15) avser bara det tidiga händelseförloppet och innehåller därför mindre "brus" eller perceptuellt ointressant information än ett rt60 i ett litet rum.
TomasT skrev:Helt glasklart.
guldfisk skrev:Mycket lätt att följa ditt resonemang.
(Fast jag är tveksam till så starka ord som enfaldigt, nonsens, absurt och parodi, precis som jag ogillade rabiat m fl i ni/du-tråden.)
IngOehman skrev:Oj!
Ja, så stort rum finns det många som avundas dig.
Fast det är ändå en bra bit kvar till ett rum med Schröderfrekvensen <20 Hz....![]()
(Men för vikingarna duger det kanske, om de är tillräckligt smalbandiga?)
Vh, iö
IngOehman skrev:guldfisk skrev:Mycket lätt att följa ditt resonemang.
(Fast jag är tveksam till så starka ord som enfaldigt, nonsens, absurt och parodi, precis som jag ogillade rabiat m fl i ni/du-tråden.)
Jaha. Själv är jag tveksam till att kritisera människor för saker som inte har med sakfrågan att göra, som du gör.![]()
Det jag skrev var relevanta värderingar givet sammanhanget. I synnerhet med tanke på att eländet (grundlösa och
felaktiga påståenden, i till synes en ändlös ström) fortsätter utan hejd på sida efter sida...
Det är nödvändigt att säga ifrån. Det finns inget skäl att låsas att dumheterna är mindre dumma än de är.
Vh, iö
IngOehman skrev: Vill dessutom påminna om att reflexionsfältet är det dominerande när man är längre från ljudkällan än rumsradien (ofta kallad efterklangsradien).
Även i ganska dämpade lyssingsrum är det ovanligt att man inte sitter längre ifrån högtalarna än rumsradien. Detta borde du försöka ta till dig PatrikF. Om du inte tror det, så fråga någon du har förtroende för, så hoppas jag du inser att du haft fel genom hela denna tråden.
Considering the distances at which we listen in our entertainment spaces and control rooms, it is clear that we are in the transitional region, where the direct and early reflected sounds dominate, and late reflected sounds are subdued, and progressively attenuated with distance. The sound field is not diffuse, and there is no critical distance, as classically defined.
First, using RT60 mean free path, and other Sabine statistical equations is invalid in this small spaces. It is fundamentally incorrect to apply the Sabine equations to a small room. Treat as suspect any data using such techniques in small acoustically dead spaces
IngOehman skrev:PatrikF skrev:Den perceptuellt intressanta delen av avklingningen sker i förloppets början och maskeras i RT60 måttet.
Varför påstår du detta?
Bortsett ifrån att det är både fel och därtill ett huvudlöst förenklat påstående - står det i motsatsförhållande till dina tidigare påståenden om att reflexioner från rummet inte är så betydelsefulla.
Nu menade jag informationsbrus. Typ som när du måste utropa "FEL" framför varje sats där din åsikt ändå framgår.IngOehman skrev:Fel.
Brusgolvet i ett rum har INGENTING med varken RT15 eller RT60 att göra. Grunden för all efterklangsmätning är att bruset måste överskridas under hela mätperioden, om man vill slippa extrapolera mätningen.
For this problem, I 'blame' the Everest "Handbook..." for creating a gross misunderstanding of reverberation in SASs by it's completely inadequate and negligent treatment of the subject. Everest alludes to the 'problem' of reverberant fierlds in SASs and then goes on to completely ignore the issue - as addressing it would have caused him extra work instead of simply forging ahead with his grossly overly simplified treatment of SAS/small room acoustics with LAS concepts. In other words, his book is effectively about LAS with pictures of SAS included. But then, his book is simply an overview and should not be construed as an in-depth text. It is just that this misunderstanding posited in Everest's book has been 'foisted' upon good sincere folks who mean well; and then this misunderstanding rears its head and then seems to repeatedly dominate subsequent conversations. ...And it is time to move beyond this fundamental misunderstanding.
Johan_Lindroos skrev:Vi kanske är överens, ja jag tror det, det är bara det att jag har svårt att förstå vad det egentligen är du vill komma fram till. Kanske är det bara att visa att Ingvar har fel? För du skriver egentligen om liknande saker som han, med samma innebörd och slutsatser. Jag tror bara att du har missat lite och hakar upp dig på begrepp som du inte alltid vet vad de är, du tolkar det mer som "ord" istället. Eller har jag fel?
PatrikF skrev:Jag hävdar att det är fel att tala om reflektionsfält och efterklangsradie när det gäller smårumsakustik och normala lyssningsrum. Om dessa begrepp förutsätter diffusa ljudfält.
PatrikF skrev:Just detta med huruvida det är lämpligt att tala om diffusa ljudfält i smårumsakustik verkar vara en punkt där våra åsikter går isär. Jag hävdar att det inte alls är tillämpbart. Din ståndpunkt är jag osäker på.
Johan_Lindroos skrev:Men att mäta efterklangstid, det kan man göra även i små rum! Men enligt mätstandarden ska detta göras i efterklangsfältet för att få bättre repeterbarhet. Men man kan egentligen mäta var man vill, t.ex. i ett direktfält. Det är bara det att man måste veta vad man håller på med, och då inte presentera mätresultatet som att man mätt upp efterklangstiden!
Johan_Lindroos skrev:Vi kanske är överens, ja jag tror det, det är bara det att jag har svårt att förstå vad det egentligen är du vill komma fram till.
Johan_Lindroos skrev:För du skriver egentligen om liknande saker som han, med samma innebörd och slutsatser. Jag tror bara att du har missat lite och hakar upp dig på begrepp som du inte alltid vet vad de är, du tolkar det mer som "ord" istället. Eller har jag fel?
patrikf skrev:Johan_Lindroos skrev:Men att mäta efterklangstid, det kan man göra även i små rum! Men enligt mätstandarden ska detta göras i efterklangsfältet för att få bättre repeterbarhet. Men man kan egentligen mäta var man vill, t.ex. i ett direktfält. Det är bara det att man måste veta vad man håller på med, och då inte presentera mätresultatet som att man mätt upp efterklangstiden!
Jaa.. Håller med dig här tror jag.
PatrikF skrev:Johan_Lindroos skrev:Vi kanske är överens, ja jag tror det, det är bara det att jag har svårt att förstå vad det egentligen är du vill komma fram till.
Ja, vi kan ju ta exemplet ovan. Jag tycker att man kan vara tydlig med definitionerna.
PatrikF skrev:Johan_Lindroos skrev:För du skriver egentligen om liknande saker som han, med samma innebörd och slutsatser. Jag tror bara att du har missat lite och hakar upp dig på begrepp som du inte alltid vet vad de är, du tolkar det mer som "ord" istället. Eller har jag fel?
Det jag har hakat upp mig är att den akustikdiskussion som förs på forumet är väldigt snedvriden och bara representerar en syn på akustiklösning som "sann". Nämligen LEDE-konceptet.
Det är säkert så att jag har missuppfattat något i detta.
Piotr skrev:IngOehman skrev:guldfisk skrev:Mycket lätt att följa ditt resonemang.
Jaha. Själv är jag tveksam till att kritisera människor för saker som inte har med sakfrågan att göra, som du gör.![]()
Det jag skrev var relevanta värderingar givet sammanhanget. I synnerhet med tanke på att eländet (grundlösa och
felaktiga påståenden, i till synes en ändlös ström) fortsätter utan hejd på sida efter sida...
Det är nödvändigt att säga ifrån. Det finns inget skäl att låsas att dumheterna är mindre dumma än de är.
Vh, iö
I´m with you on that one! (Ha jag kan engelska)
Klart som tusan att man måste markera å fräsa till ibland.
/Peter
phloam skrev:Om någon är "dum" på ett internetforum så räcker det gott och väl att överbevisa i sak, eller så får man välja att ignorera.
Piotr skrev:Phloam,
håller inte med det minsta.
Spelar ingen roll att det är ett forum om ditten eller datten. Det är människor vi pratar med därför bör vi också "prata" som människor. Att "fräsa ifrån" är att markera för vederbörande att han kanske är lite off track. Att avstå ifrån det är en otjänst då vederbörande inte görs uppmärksamm på att han är det. Fräsa ifrån ger vederbörande en chans att reflektera över att han kanske just är på fel spår.... i synnerhet om flera personer stämmer in i det hela.
Bamsefar skrev:Va' - lever den här tråden fortfarande
Piotr skrev:Personligen blir jag lite lätt illamående när jag stöter på människor som allid är så där snusförnuftigt kontrollerade, alltid välputtsat perfekta i sin framtoning, diplomatiskt mjäkiga. Känns inte naturligt och ärligt i min mening.
Bill50x skrev:Piotr skrev:Personligen blir jag lite lätt illamående när jag stöter på människor som allid är så där snusförnuftigt kontrollerade, alltid välputtsat perfekta i sin framtoning, diplomatiskt mjäkiga. Känns inte naturligt och ärligt i min mening.
Men någon sådan huserar väl inte här på Faktiskt?
/ B
demo9 skrev: Hej,
RT15 i stället för RT60 borde vara relevantare för musikrum av den anledningen att det måttet relaterar till ett decayområde som kan uppfattas, örat hör inte 60 dB dämpning (65 dB från direktljudets nivå). Dock borde EDT vara ännu mer relevant som tar med hela decayen från toppvärdet i direktljudet till -15 dB?
Ur lärobok i Akustik:
T60: "Efterklangstid är den tid det tar för energitätheten i ett rum att avta till en milliondel av sitt ursprungsvärde när man stänger av ljudkällan"
Man kan väl således tala om efterklangstid var som helst i vilket frekvensband som helst.
T60 kan även beräknas med olika modeller inom geometrisk, statistisk akustik. DÅ är det en massa förutsättningar som måste vara uppfyllda för att modellerna skall fungera tillfredställande.
demo9 skrev:i ett lyssningsrum använder du öronen för att lyssna på musik och glada vänners röster, att då använda ett mätetal som bäst relaterar till hur örat uppfattar ljud är väl självklart. Vilket det mätetalet skall vara kan man ju diskutera (som nu).
Det är väl känt att EDT är mer relaterat till den upplevda klangen än T60.
Efterklang är en basaktor för att designa ett lyssningsrum, modkontroll, ekogramdesign och val av soffa andra viktiga aspekter.
Du kommer att känna igen allt du lyft fram på faktiskt forumet på min
hemsida efter jul. Kommer att lägga upp en allmänt hållen akustikinfo där det mesta av du lyft fram kommer bekräftas.
Kollar du de svarta små punkterna i Toole sid 472 nr 1,2,5 och 6 uppifrån räknat speciellt nr 5 som förklarar varför det lär lätt att höra enstaka kamfiltereffekter i dämpade rum som man kan missat i sitt försök att akustikreglera rummet(därav den märkliga rädlsa för ormar i gräset eller den märkliga efterklang underifrån de hör i sina madrass rum. Det är alltså svårt praktiskt att i ett vardags rum dämpa ut alla reflexer som kan störa lyssningen (enstaka reflexer som ligger över tröskelkurvan i Barron diagramm är ej bra). Efterklangsmätningarna ..... surrar om är ej relevanta för smårumsakustiker. Detta kan du också läsa i Everest Kolla även sid 197 om heltäckning mattor i dedikerade lyssningsrum där man ej har så mycket möbler som kan diffusera.
"The acoustical design is almost frozen before its started."
Odemalm skrev:Du kommer att känna igen allt du lyft fram på faktiskt forumet på min hemsida efter jul. Kommer att lägga upp en allmänt hållen akustikinfo där det mesta av du lyft fram kommer bekräftas.
Kollar du de svarta små punkterna i Toole sid 472 nr 1,2,5 och 6 uppifrån räknat speciellt nr 5 som förklarar varför det lär lätt att höra enstaka kamfiltereffekter i dämpade rum som man kan missat i sitt försök att akustikreglera rummet(därav den märkliga rädlsa för ormar i gräset eller den märkliga efterklang underifrån de hör i sina madrass rum.
Det är alltså svårt praktiskt att i ett vardags rum dämpa ut alla reflexer som kan störa lyssningen (enstaka reflexer som ligger över tröskelkurvan i Barron diagramm är ej bra).
Efterklangsmätningarna ..... surrar om är ej relevanta för smårumsakustiker. Detta kan du också läsa i Everest Kolla även sid 197 om heltäckning mattor i dedikerade lyssningsrum där man ej har så mycket möbler som kan diffusera.
"The acoustical design is almost frozen before its started."
Bill50x skrev:Piotr skrev:Personligen blir jag lite lätt illamående när jag stöter på människor som allid är så där snusförnuftigt kontrollerade, alltid välputtsat perfekta i sin framtoning, diplomatiskt mjäkiga. Känns inte naturligt och ärligt i min mening.
/ B
Amit skrev:Bill50x skrev:Piotr skrev:Personligen blir jag lite lätt illamående när jag stöter på människor som allid är så där snusförnuftigt kontrollerade, alltid välputtsat perfekta i sin framtoning, diplomatiskt mjäkiga. Känns inte naturligt och ärligt i min mening.
/ B
*räcker mesigt upp en hand - och rodnar lite...*
Ödmjuk är relativt - insåg folk min begåvning så skulle de förstå att det som de dag uppfattar som hybris, i själva verket är ödmjukhet!
Eftersom jag tycker det är tråkigt att läsa hur Forumets medlemmar har
summerat Patriks insatser, i detta så intressanta ämne, meddelande jag
honom att många av de citat han lagt ut i tråden kommer att finnas med under allmänt om smårumsakustik på min nya hemsida.
Eftersom jag anser att RT mätningar i små rum ej avslöjar det som är viktigt för lyssningsupplevelsen så studerar jag rummets energitidskurvor och Shrödertrådar. Hur jag förhåller mig till RT mätningar sammanfattar Toole
" RT measure can tell us if we are in the ballpark but so can our ears or an acoustically aware visual inspection"
Eller som Ingvar så riktigt påpekar att jag utgår ifrån: att akustikreglerar man bredbandigt absorbent/diffust så är RT mätningar onödiga.
Man kan också enklare uttrycka sig som Lennart Nilsson (sveriges mest
anlitade smårumsakustiker) "Skit i RT mätningar "
Mitt tips är att tråden går vidare på studerandet av reflexer i tid,frekvens och nivå och eftersom ingen är fullärd på detta område så kan det bli spännande att se var det hela hamnar
Hälsningar Matts
Matts Odemalm skrev:Ett annat exempel är Astoria Sickla stora
salongen där vi levererade 6 ton diffusorer i somras. Förra veckan togs
den upp i AES i Boston som en banbrytande biograf i världen detta pga
det tydliga dialogen och ett fantastiskt surroundljud (första gången
någon diffuserat sidoreflexerna i en biograf ,Öhmans besinningslösa
angrepp på denna biograf är lika märkligt som...
Almen skrev:Hahaha, tänker på radioprogrammet Pippirull som gjorde en parodi på kvällstidningsjournalister genom att ringa upp kändisar och säga "Han sa det om dig!" till den ena och sedan ringa till den andra och säga "Hon sa det om dig!", och så se hur de reagerade. Fullständiga lögner, så klart, men vad skulle kändisarna tro?
Vet inte varför jag kom att tänka på det...
dimitri skrev:Rätt så häftigt missförstånd. Gör det lättare att förstå Matts animositet mot iö även om den är oförtjänad. Nu är det Matts tur att gå igenom sina källor och sedan kanske be om ursäkt. Via PatrikF igen?
Eftersom din sågning av HSP 4000 systemet kom i samband med Astoria Sickla invigningen antog jag att du åtminstone besökt biografen. Du om någon vet väl att man måste recencera helheten högtalare/akustik vilket jag antog du gjort. Men eftersom vi ska träffas i morgon kan vi ju reda ut ev missförstånd då.
Matts
Sanny_X skrev:Varför skriver han inte själv?
tvett skrev:Det här är ju fan tragiskt.
Matts Odemalm skrev:Eftersom din sågning av HSP 4000 systemet kom i samband med Astoria Sickla invigningen...
Matts Odemalm skrev:...antog jag att du åtminstone besökt biografen. Du om någon vet väl att man måste recencera helheten högtalare/akustik vilket jag antog du gjort.
Matts Odemalm skrev:Men eftersom vi ska träffas i morgon kan vi ju reda ut ev missförstånd då.
patrikf skrev:Naqref, det verkar ju självklart att den som vidarebefodrar ett budskap är ansvarig för det också. Det är ju frivilligt(att vidarebefodra).
crion skrev:Ang. Biopalatset 1.
Problemet kom när de bytte ut ljudsystemet till HP4000. Jag var liksom IÖ där på "premiären". Jag är fullständigt övertygad om att det är HP4000 hornkonstruktionen som fungerar väldigt dåligt. Jag baserar det på att jag blir enormt lyssningstrött i denna sal (och de andra små rum där dessa ljudsystem sitter). Jag och flickvännen som är vana att lyssna på hög SPL med mitt Meridian system får hålla för öronen i Biopalatset 1 för den kraftiga distorsionen som levereras i mellanregister/diskant.
Jag och min flickvän undviker Biopalatset 1 och de andra HP4000 biograferna så långt det bara går. Det tråkiga är att jag har en kompis som jobbar på Astoria och han förstår inte riktigt min frustration över dessa salonger. Han säger att bolaget bakom HP4000 kan sätta in ett filter som gör att det låter "mjukare" för att dämpa att systemet låter "högt" (vilket jag själv översätter som distorsion).
Vet inte när detta filter kommer, men det låter som en band-aid och jag hoppas verkligen det hjälper något, för jag tycker det sprakar i öronen när jag lyssnar där.
iö skrev:crion skrev:Ang. Biopalatset 1.
Problemet kom när de bytte ut ljudsystemet till HP4000. Jag var liksom IÖ där på "premiären". Jag är fullständigt övertygad om att det är HP4000 hornkonstruktionen som fungerar väldigt dåligt. Jag baserar det på att jag blir enormt lyssningstrött i denna sal (och de andra små rum där dessa ljudsystem sitter). Jag och flickvännen som är vana att lyssna på hög SPL med mitt Meridian system får hålla för öronen i Biopalatset 1 för den kraftiga distorsionen som levereras i mellanregister/diskant.
Jag och min flickvän undviker Biopalatset 1 och de andra HP4000 biograferna så långt det bara går. Det tråkiga är att jag har en kompis som jobbar på Astoria och han förstår inte riktigt min frustration över dessa salonger. Han säger att bolaget bakom HP4000 kan sätta in ett filter som gör att det låter "mjukare" för att dämpa att systemet låter "högt" (vilket jag själv översätter som distorsion).
Vet inte när detta filter kommer, men det låter som en band-aid och jag hoppas verkligen det hjälper något, för jag tycker det sprakar i öronen när jag lyssnar där.
Håller med om allt det ovanstående med avseende på upplevelsen, men jag kan nämna att Sandrews tekniske direktör (har jag hört via omvägar) sagt att ljudkvaliteten vid den ursprungliga lyssningen INTE var tillfyllest, utan varit tveksam (av vilka skäl har jag inte lyckats få detaljinfo om) och han lär ha sagt, att man om man bara hört denna "invigningslyssning", inte skall döma systemet för hårt.
Eftersom han inte gått ut med detta offentligt har jag dock svårt att ta påståendet på allvar.
Det borde ju ha offentliggjorts, och i synnerhet ha berättats för alla de som utsattes för ljudet, på plats. För hur 17 skall man kunna förhålla sig till ett ljudsystem på någon annan grund än med utgångspunkt av det som demonstrerats - och som vid det tillfället dessutom gjorts anspråk på att vara relevant - från de ansvariga?![]()
Hur som helst har jag varit i biografen ifråga flera gånger efter den där ursprungliga visningen, och det har varit plågsamt även alla dessa gånger.![]()
Kanske har det låtit något mindre dåligt än det gjorde den första gången dock? Svårt att jämföra med olika programmaterial (filmer)...
Har dock i flera fall sett samma filmer på andra biografer (mest på Filmstaden Sergel, som trots SF-tillhörigheten ofta visar Sandrew-filmer), och då har det varit uppenbart att det låtit väldigt mycket bättre på "den andra" salongen.
Detta HPS4000-problem kan man kanske tycka är något jag inte skulle behöva bry mig om, allt jag behöver göra är ju att undvika Sandrew-(Astoria-)biograferna!
Men så enkelt är det inte:
1. Jag gillar att se film på bio "första gången", så att bojkotta biografbesökandet är inte att tänka på.![]()
2. Dels är jag lite extra förtjust i det utbud som just Sandrews har - roligare filmer helt enkelt!![]()
3. Dessutom Saknar jag Biopalatset salong 1, som gått från "nästan favorit" till nästan otänkbar.![]()
4. Sandrews har "hotat" med att gå vidare och förstöra flera salonger med HS4000.(Nej, de kallar det varken hot eller att förstöra.)
Jag har förvisso en hyggligt kapabel hemmabio (i en sådan är det ju mycket enklare att nå excellent ljudkvalitet) men jag ogillar att vänta på filmer (vill se dem när de går på bio) - jag ogillar att hyra filmer om det visar sig att jag sen skulle vilja behålla dem - och jag avskyr att äga filmer som jag inte vill se om efter första gången.
Enda lösningen är att se film på bio första gången, och sedan köpa alla dem till hemmabion, som jag vill se flera gånger. Jag går på bio ungefär 100-150 ggr om året, och att behöva välja bort Sandrew på grund av den så till den milda grad öronoväntligt presterande hårdvaran, känns verkligen trist.![]()
Att gå på bio skall ju vara en läcker, delikat och upplyftande upplevelse, inte ett obehag.
Mellanregisterobehag har man förvisso på Rigoletto (salong 1) också, men den känns inte tympad i basen, och det är en jättestor premiärbio - med för det mesta en fantastisk stämning!![]()
Med actionfilm och papperstussar i öronen kan jag definitivt stå ut med Rigoletto - bara man sitter lämpligt till på parkett så trycket i djupbasen är tillfredsställande. På främre raderna balkong är det värre, så dessa platser undviker jag, trots att jag egentligen gillar balkong-perspektivet.
Vh, iö
Däremot har väl både jag och Matts fått upp ögonen för både PatrikF's kunskapsluckor om den faktiska fysiken, och för de absurda ansträngningar han gör, för att så ont blod genom att korsvis citera och förvränga påståenden.
Tror och hoppas att vi båda är immuna mot PatrikF's strategi vid det här laget. I varje fall när det är just oss två han försöker spela ut mot varandra.
patrikf skrev:Ingemar Öhman skrev:Däremot har väl både jag och Matts fått upp ögonen för både PatrikF's kunskapsluckor om den faktiska fysiken, och för de absurda ansträngningar han gör, för att så ont blod genom att korsvis citera och förvränga påståenden.
Tror och hoppas att vi båda är immuna mot PatrikF's strategi vid det här laget. I varje fall när det är just oss två han försöker spela ut mot varandra.
Antyder du att jag på något sätt har agerat för att "spela ut" dig mot mot en Matts som inte kan läsa vad som skrivs på forumen själv?
Kan du vara så vänlig att komma med konkreta bevis eller exempel tack.
Annars ägnar du dig åt en riktigt simpel form av ryktesspridning.
Däremot har väl både jag och Matts fått upp ögonen för både PatrikF's kunskapsluckor om den faktiska fysiken,
Kaffekoppen skrev:Verkligen!!
Om man önskar ett mindre auktoritärt samtalsklimat kanske man själv skulle avstå att föra fram teser som om det vore allmänt erkända - när man i själva verket bara gissar eller funderar över något. Eller tom gör påståenden för att påvisa någon annans framförande som felaktigt - utan att det man påstår har saklig grund.
Det är verkligen ett trist sätt att på ett utstuderat sätt vara både retorisk och ifrågasättande.
Tragiskt och tråkigt.
tvett skrev:Det här är fan tragiskt.
patrikf. När ska du börja besvara saker, alla saker och inte bara de du känner att du har en chans att "vinna"? Ämnen som du själv otroligt nog fattar att du inte kan besvara ignorerar du istället.
Kaffekoppen skrev:Jag känner Patrikf och han är en hyvens kille. Men här och i ett antal andra trådar agerar han verkligen trist!
Kaffekoppen skrev:Det är en svår sits, eftersom svarar man inte kan det tolkas som om det som framförs är sanningen.
Hörsägen? Är inte det samma sak som att man återger något som någon annan kommit fram till?Callisto skrev:Det enda info som presenterats här genom åren är hörsägen......Fram med forskningsresultaten.....
phloam skrev:Jag tror att det som behövs är att de som irriterar sig på patrikf antingen a) ignorerar dennes inlägg totalt, eller b) ignorerar dennes eventuella trolling och svarar på det som kan vara intressant.
Det tillhör elementär internetkunskap att göra enligt ovanstående. Det är ju helt meningslöst att försöka bevisa någons dumhet, eller att känna nåt slags krav på att försvara sanningen på ett internetforum.
Igen, detta är ett internetforum.
Att förpesta tillvaron för alla andra genom att hålla på som många gör här är meningslöst och trist. Det börjar bli rätt jobbigt med alla trådar som ballar ur så här.
Kaffekoppen skrev:Håller också med!
Önskar att det var så enkelt....
IngOehman skrev:Du blandar ihop akademiska prinicper med vetenskapliga. Det är helt skilda ting.
Därtill är jag tillgänglig och kan tillställas frågor om du har några, om något av det jag har skrivit. Om du inte byter attityd är det inte troligt att jag kommer att vara speciellt intresserad av att svara dock.
Vh, iö
Kaffekoppen skrev:Hörsägen? Är inte det samma sak som att man återger något som någon annan kommit fram till?Callisto skrev:Det enda info som presenterats här genom åren är hörsägen......Fram med forskningsresultaten.....
Forskningsreultat? varför kräver du det? Räcker det inte med fysikaliska resonemang? Det var en alldeles förträfflig föreläsning som genomfördes på KTH i höstas. Det var verkligen inte hörsägen, utan förklarande modeller och fysikaliska samband. Riktigt trevligt. Du missade något som åtminstone lite över 100 personer från forumet starkt uppskattade. Föreläsningen gavs för övrigt av den anledningen att mer kunskap i ämnet efterfrågades av forummedlemmarna, så det torde finnas ett stort antal personer som kan svara dig, kanske inte lika utförligt som föredragaren själv, men åtminstone tillräckligt bra för att du skall öka ditt eget intresse för att undersöka fenomenen. Kunskap serveras ju inte på silverfat - man får söka den själv många gånger!
IngOehman skrev:Problemen är:
1. Du kallar uppgifter från mig, om vilka experiment jag gjort för "hörsägen"!![]()
Skriver jag dem på ett papper, som det sen görs en pdf av, så är det en rapport...
2. Du tycker att du har rätt att avkräva mig en massa rapporter, och att vara
otrevlig om jag inte gör det du begär.![]()
Vh, iö
Nattlorden skrev:Callisto - det går kanske att leta upp det exjobbet som IÖ handledde... tror du finner ungefär det du söker däri om kanske inte på fullt djup.
Callisto skrev:Nattlorden skrev:Callisto - det går kanske att leta upp det exjobbet som IÖ handledde... tror du finner ungefär det du söker däri om kanske inte på fullt djup.
Tack! Det är en början, har du titel, författare, ISBN osv, eller vet var man kan hitta det.
Ett ex-jobb är alltid något
perstromgren skrev:Callisto skrev:Nattlorden skrev:Callisto - det går kanske att leta upp det exjobbet som IÖ handledde... tror du finner ungefär det du söker däri om kanske inte på fullt djup.
Tack! Det är en början, har du titel, författare, ISBN osv, eller vet var man kan hitta det.
Ett ex-jobb är alltid något
Mer finns nog inte publicerat, se min tråd: Har Öhman publicerat sig?
Kaffekoppen skrev: Medvetet skapat konfrontation. Inte i syfte att lära sig, utan i syfte att påvisa att någon annan ljuger, säger saker han inte har kunskap om och dessutom bygger sin verksamhet i sken av att det är vetenskaplighet i botten fast det bara är obevisade och tvivelaktiga resonemang som saknar grund.
Detta har någon annan också skrivit nu. Om det gäller trådens ämne har jag svårt att tro att det är sant att jag skulle undvika att svara. Exemplifiera tack, så kan tråden komma tillbaks till ursprungsämnet!Kaffekoppen skrev:Patrikf väljer att systematiskt avstå från att svara på frågor utan lägger istället fram retoriska och vinklade frågor.
Va' bra, Magnus, nu vet vi det. Jag gissar att du har ordentligt på fötterna när du avlossar sådana salvor.
perstromgren skrev:
Vad exakt är det han gjort? Retat Öhman?
patrikf skrev:perstromgren skrev:
Vad exakt är det han gjort? Retat Öhman?
Det började nog här...
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=89703
Kaffekoppen skrev:Medvetet skapat konfrontation. Inte i syfte att lära sig, utan i syfte att påvisa att någon annan ljuger, säger saker han inte har kunskap om och dessutom bygger sin verksamhet i sken av att det är vetenskaplighet i botten fast det bara är obevisade och tvivelaktiga resonemang som saknar grund.
Hans frågeställningar är intressanta, men hans agenda är så tydlig att fokus försvinner från sakfrågan eftersom han väljer att inte en ifrågasättande attityd (vilket iof är något jag gillar eftersom jag är kritiskt tänkande) som är baserad på hans förutfattade meningar och han är inte mottaglig för några argument utan letar aktivt efter halmstrå att ifrågasätta. Det gör också att han hamnar i diskussioner där han saknar kunskap att värdera den information som delges honom och det slutar med att han avkräver svar istället för att diskutera frågeställningarna. Hade han varit mer öppen, och inte så låst i sina förutfattade meningar hade det blivit ett samtal istället för ett förhör.
Alla trådar har samma agenda gemensamt. Man vet redan när de startas att det en bit in i tråden kommer antydningar och krav på förklaringar i en strid ström, trots att de besvarats otaliga gånger.
Patrikf väljer att systematiskt avstå från att svara på frågor utan lägger istället fram retoriska och vinklade frågor. Han värderar inte och bedömmer de svar som ges, eller söker skaffa sig kunskapen som behövs utan arbetar enbart med antydningar om förfalsningar och okunskap hos den han agerar mot.
Det är helt enkelt inte alls konstigt att medlemmar på forumet gång på gång tröttnar på beteendet.
Nefilim skrev:
För allas frednads -och trevnads skull sluta nu tack! Ibland måste man bara svälja vissa saker, eller sk oförätter. Jag tycker att både du Patrik och Ingvar ska göra det nu! Dessa eviga diskussioner och ifrågasättanden kan ju annars hålla på till döddagar.
Ingen av er två verkar ju ge sig eller vika undan.
Det finns ju så mycket annat intressant att diskutera på detta forum, så låt oss övriga slippa läsa om era tvister och er personliga vendettor. Dra ett streck nu! Snälla ni, gör det. Jag tror att det är flera med mig som önskar det, för det leder ju ändå ingen vart.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster