Hur utforma vägg direkt bakom lyssnaren?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Hur utforma vägg direkt bakom lyssnaren?

Inläggav paa » 2006-11-22 16:51

I Beng-Olov Gradén och Henrik Pellas artikel om psykoakustik i MoLT finns en slutsats att en vägg direkt bakom lyssnaren som ger en bättre upplevelse av ljudbilden och klarare ljud, och det avtar snabbt med avståndet, så att redan vid 0,5m skulle den positiva effekten nästan vara borta.
Detta var nog för mig det mest överraskande i den artikeln.
Man brukar väl vanligen inte rekommendera att ha lyssningssoffan direkt mot väggen bakom? Och Morgan eller vem det nu var, rapporterade nyligen negativa intryck från en hård vägg bakom lyssnarna och föredrog att dämpa den!
Hur skall en egentligen en vägg direkt bakom lyssnaren vara utformad för maximal ljudkvalitet? Hård och plan? Lite lagom difusserad, eller maximalt diffusserad?
Eller skall den vara dämpad eller helst långt ifrån huvudet?
Senast redigerad av paa 2006-11-22 23:40, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-22 16:56

Fåtölj med hög rygg?

Det borde fixa både ett kort avstånd och bra dämpning, om det nu är vad som behövs.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-11-22 17:00

Dämpning: Normalt inte bra.

Tumregel :wink: :Bokhylla bra. Placera gärna böckerna lite hur som helst.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-11-22 18:47

Bästa "lyssningsplats" jag varit med om var när jag hade ung 1,6 - 1,8 meter bakom ryggen till vägg. Har också märkt förbättring när jag har haft "dämpande" material bakom ryggen.

Har fått intrycket att kal vägg nära bakom ryggen är mycket illa för "välljudet".
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-11-22 19:20

Min erfarenhet: Stenhård vägg omedelbart bakom lyssnaren (inom 30 cm eller så) ger en ganska obehaglig effekt vid musiklyssning - främst i diskantregistret. Hellre då döddämpat. Men då man skall till att prata med varandra får man en ganska otrevlig "lock i öronen"-känsla av att i ett väldämpat rum ha en helt död vägg bakom lyssnaren. Diffusion har jag inte experimenterat med i denna position (så nära lyssnaren).

Men jag kanske borde nämna att jag alltid vid de tillfällen då jag har experimenterat med det här har haft en högtalarvägg vars övre halva har varit reflekterande. Det är troligt att orsaken till mitt lyssningsintryck är att det har uppstått fladdereko-effekter (som dock inte varit så starka att de låtit "ooiiinnnnkkkk" då kan klappar i händerna, och därför undgått upptäckt) mellan de plana, odämpade, parallella ytorna just ovanför lyssningspositionen. Att det låter bättre när man dämpar bort sådant är föga förvånande. Kanske hade mitt intryck varit ett annat om högtalarväggen varit helt dämpad, eller om dess övre del diffuserat infallande ljud i högre grad.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-11-22 19:32

Tror Morgans sista post förklarar en del. Jag anser normalt att bakväggen är den mest harmlösa ytan i rummet. Dvs. minst viktig att behandla. Finns säkert undantag.

Ett intressant experiment är att gå omkring i olika rum och lokaler samtidigt som musik spelar, live eller återgiven sådan. Sällan eller aldrig upplever jag att det hela faller eller ändras nämnvärt när man varierar avståndet till bakväggen (förutom basbeteendet såklart).

Om ljudkällan vare sig det är av kött och blod, trä eller metall eller en högtalare omplaceras i förhållande till nära angränsande ytor upplever man oftast en kraftigt förändrad klang och ljudbild. Likaså (såklart) om man alternerar de nära ytornas beskaffenhet.

/Peter
Senast redigerad av Piotr 2006-11-22 20:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2006-11-22 19:55

Jag har en masoniteskiva som är böjd i en båge och täckt med tyg mellan mitt bakhuvud och väggen bakom. Detta har funkat bra tycker jag
Senast redigerad av thiel 2006-11-23 13:26, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-22 23:58

Johan_Lindroos skrev:Dämpning: Normalt inte bra.

En golvstående hylla går ju inte för då är ju dom nedre tre-fyra hyllorna blockerade av soffan, och om hyllan bara sitter ovanför soffan så måste den ju vara placerad högre än huvudhöjd, annars går den ju inte fritt från huvudena om soffan står mot väggen.

Experimentet som artikelns slutsatser bygger på gjordes i fritt fält, med eller utan vägg bakom, varför det precis som Morgan skriver, kan vara fladderekon och andra stående våg-problem mellan fram och bakvägg som är huvudproblemet med den släta bakväggen, och det löses kanske om framväggen tar hand om sitt. Det lär ju inte behövas en hel slät vägg bakom lyssnarna heller, utan en begränsad yta bakom varje huvud ger väl funktionen som "förstoringsglas" till öronen så att ljudbilden kan bli mer precis. Resten av bakre väggen kan säker innehålla diffuserande element.

N.B språkbruk:
Framvägg, framför lyssnaren.
Bakvägg, bakom lyssnaren.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-11-23 08:26

Hos mig låter det allrasom bäst när jag står alldeles intill långväggen mittemot högtalarna. Helt odämpad yttervägg med tre höga fönster. Just där finns inga dippar eller toppar i basen och allt framstår i avklarad dager. Ytterligare en bra plats är längst in i ena hörnet, konstigt nog. Ungefär mitt i rummet låter det också rätt så bra.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-11-23 10:36

Morgan skrev:Min erfarenhet: Stenhård vägg omedelbart bakom lyssnaren (inom 30 cm eller så) ger en ganska obehaglig effekt vid musiklyssning - främst i diskantregistret.
Kan hålla med om att man hör effekter av väggen bakom huvudet om den är nära, men kanske inte graden av obehaglighet. Det är också en mycket tydlig effekt (främst frekvensmässig, ej i tiden eftersom den kommer så tätt inpå) som jag tror att vår hörsel har mycket enklare att sortera ut vid lyssning, eftersom den är så markant och likadan hela tiden om man sitter still, samt att den kommer från en halt annan riktning än det frontalt infallande ljudet.

Hellre då döddämpat.

Nä, usch och blä. :wink: En strålningsrymd av 2 pi steradianer av totalabsorberande bakom lyssnaren är inte en behaglig upplevelse när man synintrycksmässigt vet om att man befinner sig i ett rum, men hörmässigt upplever sig sitta i ett halvt rum av väggar där alla väggar bakom en har försvunnit. Man kan ju nästan få svindel och tro att man kan trilla ut genom lägenheten baklänges... :wink:

Men då man skall till att prata med varandra får man en ganska otrevlig "lock i öronen"-känsla av att i ett väldämpat rum ha en helt död vägg bakom lyssnaren.

Ja just det :wink: . Fast jag anser det är besvärligt för alla sorters ljud, både från tal och musikanläggningar.

Diffusion har jag inte experimenterat med i denna position (så nära lyssnaren).

Gör det!

Men jag kanske borde nämna att jag alltid vid de tillfällen då jag har experimenterat med det här har haft en högtalarvägg vars övre halva har varit reflekterande. Det är troligt att orsaken till mitt lyssningsintryck är att det har uppstått fladdereko-effekter (som dock inte varit så starka att de låtit "ooiiinnnnkkkk" då kan klappar i händerna, och därför undgått upptäckt) mellan de plana, odämpade, parallella ytorna just ovanför lyssningspositionen. Att det låter bättre när man dämpar bort sådant är föga förvånande. Kanske hade mitt intryck varit ett annat om högtalarväggen varit helt dämpad, eller om dess övre del diffuserat infallande ljud i högre grad.

Mycket bra med din reservation! Tyvärr har andra skrivit om dina råd på andra ställen (i PatrikF:s tråd bl.a., och tagit det för att det är dina övertygelser, när du väldigt tydligt här skriver om förutsättningarna). Ja att diskutera på nätet innebär en hel del förenklingar... och förhastade slutsatser hos många. Tyvärr.

Med diffusering kan man enkelt smeta ut fladderekon i tidsdomänen så att de inte alls uppfattas lika störande. Det behövs inte särkilt avancerade pryttlar för att åstadkomma detta.

Obs, allt ovanstående menar jag specifikt för "vägg nära hududet"-applikationer. Väldigt lätt att prova är det också! Vad alla andra bör förstå är också att man på andra ställen av rummet kan behöva göra andra typer av åtgärder.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-11-23 10:59

Johan_Lindroos skrev:
Morgan skrev:Hellre då döddämpat.

Nä, usch och blä. :wink: En strålningsrymd av 2 pi steradianer av totalabsorberande bakom lyssnaren är inte en behaglig upplevelse när man synintrycksmässigt vet om att man befinner sig i ett rum, men hörmässigt upplever sig sitta i ett halvt rum av väggar där alla väggar bakom en har försvunnit. Man kan ju nästan få svindel och tro att man kan trilla ut genom lägenheten baklänges... :wink:
Men man behöver ju inte dämpa hela halvvarvet runt, utan det räcker förmodligen att dämpa precis bakom lyssnaren. På så sätt får man ju reflektion från övriga delar av väggen som borde tillfredsställa sitta-i-ett-rum-intrycket.

Har i stort sett samma erfarenheter som Morgan här: dämpning av vägg nära bakom lyssnaren är positivt för musiklyssning. Detaljer kommer fram tydligare, det blir en stabilare stereobild. Då har jag också testat när högtalarna inte stått nära vägg, så fladdereko har nog inte varit aktuellt.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-11-23 11:04

Hmm... ...jag har ju "upplevt" att ljudet vid lyssningsposition förbättrades när jag fick upp hyllorna bakom huvudet - dessutom är böckerna med flit placerade lite hipp som happ. Lite diffusion var nog på sin plats. Soffan står ut ca 15cm från väggen och hyllan börjar ca 3dm ovanför soffan.

Däremot har jag provat med kudde bakom men inte funnit någon uttalad skillnad, fast kudden har inte heller varit särskilt bred. Inte heller har jag gjort det som något uttalat experiment, det har bara blivit så på ett par sittningar.

Åtminstone en forummedlem har ju akuskivor bakom soffan också.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-23 11:05

Jag har bakväggen precis bakom huvudet, dvs soffan står mot vägg. Skulle en diffusering av den väggen göra nytta även på så kort avstånd? Jag upplever en hel del lyssningströtthet, en slags olust. Jag kan utesluta att det är högtalare (det är ju aldrig fel med Carlsson ju :wink: ) som orsakar olusten. Soffan är eg bäddsoffa som är en bra kompromiss mellan att sova bra i samt att sitta hyggligt, men inte mer än så. Den kunde vara bättre. Jag tror inte soffan är heller hela problemet. Bakväggen är en icke bärande vägg, ganska glest reglat med gipsskivor, med en plansch på.

Skulle en diffusor av typen Svanå Golden Horn eller liknande DIY göra skillnad? Isf inom vilka frekvenser skall den isf diffusera?

paa:

Var det kortare avstånd till väggen än en halv meter det blev sämre, eller var det om det var längre?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-11-23 11:15

Almen skrev:Men man behöver ju inte dämpa hela halvvarvet runt, utan det räcker förmodligen att dämpa precis bakom lyssnaren. På så sätt får man ju reflektion från övriga delar av väggen som borde tillfredsställa sitta-i-ett-rum-intrycket.

Har i stort sett samma erfarenheter som Morgan här: dämpning av vägg nära bakom lyssnaren är positivt för musiklyssning. Detaljer kommer fram tydligare, det blir en stabilare stereobild. Då har jag också testat när högtalarna inte stått nära vägg, så fladdereko har nog inte varit aktuellt.

Tänk på att det man vid snabba korta prov inte nödvändigtvis är en förbättring. Det kan lika gärna vara en tröttsam effekt i längden. Helt odiskutabelt är förstås att det blir annorlunda att absorbera bakom lyssnaren. Att det blir en "stabilare stereobild" vågar jag inte alls hålla med om.

Med bara en pytteliten kudde bakom huvudet så är det förstås inte heller samma sak som att absorbera en bit större bakom lyssnaren.

Men det är bra att göra dylika experiment för alla! Man kan t.ex. prova olika varianter av vinklade flata ytor, bokhyllor, "riktig" diffusor, etc., (eller kuddar eller mineralull om man tycker det är skoj, bra för att lära sig effekten av olika material).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-11-23 11:17

Vee-Eight skrev:...

Skulle en diffusor av typen Svanå Golden Horn eller liknande DIY göra skillnad? Isf inom vilka frekvenser skall den isf diffusera?

...

Prova!

Jag är av uppfattningen är att det absolut gör skillnad, och till det bättre.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-23 11:21

Lindroos:

Ptja, använder man sig av logik så kommer man ju fram till att "det kan inte bli sämre iaf". :wink:

Har du ngn uppfattning om inom vilka frekvenser som skall diffuseras, eller hur man kommer fram till dem? Hittade denna för ett tag sedan: http://www.mhsoft.nl/DiffusorCalculator.html

Kan bli ett kul julprojekt med såg och regel. :P
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-23 11:24

Vee-Eight skrev:paa:
Var det kortare avstånd till väggen än en halv meter det blev sämre, eller var det om det var längre?

Vid det beskrivna experimentet hade den positiva effekten av närplacerad bakvägg minskat till mycket liten vid 0.5 m från väggen och var helt borta vid 1 m.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-23 11:28

paa skrev:
Vee-Eight skrev:paa:

Vid det beskrivna experimentet hade den positiva effekten av närplacerad bakvägg minskat till mycket liten vid 0.5 m från väggen och var helt borta vid 1 m.

Ah, då är jag också på banan. Som du skriver så tycker jag också att det är lite märkligt, för jag har upplevt det motsatta. Jag tycker som ovan skrivet att min bakvägg stör en hel del, eller iaf misstänker det. Efter lite byggprojekt så skall jag se om det blir bättre.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-11-23 11:31

Förmodar att alla pratar om stereo.
Men hur skall en vägg nära lyssnaren se ut om man även väger in mångkanal ljud?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-11-23 11:53

Harryup skrev:Förmodar att alla pratar om stereo.
Men hur skall en vägg nära lyssnaren se ut om man även väger in mångkanal ljud?

Ja då blir det raskt mycket mer komplicerat!

En viktig sak är att de bakre högtalarna bör kunna täcka in ett ljudfält som går runt om lyssnaren utan uppenbara diskontinuiteter. Det är det viktigaste.

Sedan kanske man vill ha ett rum som funkar både för stereo och multikanal, och det är då som det blir mer komplicerat.

Med multikanalljud så kan den inspelade lokalens akustiska egenskaper komma från högtalarsystemet, och då kan det vara en idé att fundera på att göra ett rum som faktiskt har viss absorption bakom lyssnaren också. Men då blir det inte lika bra för stereoavspelning. Om man då ser till normalkonsumenten så sker merparten av lyssning på stereo (>95%?). Variabel akustik skulle man kunna tillgripa, fast jag tror inte ens att jag själv skulle orka hålla på och fibbla runt med olika väggbitar i mitt framtida "fin"-lyssningsrum.

En diffuseringslösning bakom och bredvid lyssnaren samtidigt som att man håller efterklangstiden kort i rummet tror jag är den lösning som blir bäst för rum ämnade både för stereo och multikanal. Framifrån fallande ljuds reflexer minimeras i hög grad. Ganska likt Live end - Dead end -konceptet ändå, kanske med absorption på noga utvalda ställen i lyssningsfältet bakom lyssnaren, men inte precis lokalt bakom, utan på andra ställen! Kraftig basabsoprtion. Rum och högtalarsystem designas/justeras i samverkan med varandra. Allt beroende på rum och förutsättningar förstås.

Alla som inte ens har multikanalljud kan ju börja med det först innan man bygger om hela rummet! :wink: Prova att se hur mycket du använder multikanalljud i praktiken, och relationen mellan hur mycket som är film och multikanalmusik.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-11-23 11:59

Johan_Lindroos skrev:Dämpning: Normalt inte bra.

Exakt min erfarenhet, några Billy med överdel ända upp i taket, delvis fyllda med böcker. Ungefär så de täcker halva bakväggens yta. Har provat med fler hyllor, men fick ta bort dessa.
Täcker man för mycket av bakväggen, dör ljudet på något sätt.

Att avnjuta musik sittandes i fotölj eller soffa placerad direkt mot bakväggen, är rena katastrofen, låter riktigt dåligt.

Hur sidoväggarnas, takets diffusorer egentligen spelar in, har jag inte fördjupat mig i ännu.

Verkar inte vara någon skillnad vad detta anbelangar, om jag spelar OA-högtalare eller riktade högtalare.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-11-23 12:19

Usch vilken tråkig tråd. Hoppas att Johan m fl har fel. :wink:

Jag skall nämligen möblera om ett rum på sådant sätt att jag kommer att sitta ungefär mitt i rummet med ett draperi bakom ryggen, vänd mot rummets ena kortsida där också högtalarna kommer att finnas placerade. I praktiken gissar jag att det kommer att fungera som om jag inte har någon vägg bakom mig (eftersom den är 3,5 meter bort och med draperi emellan).

Med nuvarande placering kan jag inte låta soffan stå mot bakväggen eftersom vissa frekvenser i basen förstärks till otrevliga nivåer. Soffan står c:a 3 dm från bakväggen. Jag har testat med ännu större avstånd från väggen med ännu bättre resultat. Av praktiska blev 3 dm en acceptabel kompromiss. Med soffan nära bakväggen hörs också reflexer från väggen, men dessa uppfattar jag inte alls som lika störande som basförstärkningen.

Hoppas inte att saker och ting försämras nu när jag skall möblera om!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-11-23 12:32

Min "nya" 2-kanals bakvägg:
Bild

Yttervägg/ar med dubbel gips på insidan & träpanel på utsidan med rockwool imellan.
Innertak av någonslags fiberplatta med tjock lager lösull.
Är skitnöjd med dämpningen/diffusering & det spelar bra i mina öron i "nya" hifi rummet.

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-23 13:08

Jag misstänker allt starkare att experimentet med fällbara bakväggen nära huvudet blivit helt missledande, genom att det inte var något riktigt rum som samverkade på alla ledder.
Är det överhuvudtaget någon som sett eller varit med om ett experiment, där det skulle vara bekräftat positivt, eller en fördel att sitta så nära bakväggen som under 0,5m jämfört med mer än 0,5m?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-11-23 13:49

Jag misstänker precis samma sak som du, Per-Arne. Det är vanskligt att försöka studera en detalj i taget, eftersom man inte kan vara säker på att den detaljen separat ger alls samma psykoakustiska effekt som den gör då den samverkar med andra fenomen som gör att blandeffekter uppkommer.

Man behöver ju bara betrakta den från bakväggen tillbakastrålade energimängden då man har eller inte har ett övrigt rum som skickar ljud mot väggen i en senare del av avklingningsförloppet. I det ena fallet har man både reflektioner av lågt ordningstal och en hel massa "efterklang" som kommer från bakväggen. I det andra fallet har man bara den första reflektionen.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-11-23 13:59

Precis! Reflexer som går högtalare - sidovägg - bakvägg - lyssnare är nog inga problem med. Däremot högtalare - bakvägg - lyssnare tror jag man skall försöka dämpa bort, eftersom de ligger så nära direktljudet i tid. Alltså helt enkelt högtalarens spegling i bakväggen.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-11-23 14:11

Jag levde under ett par år i ett vardagsrum av betong där väggen bakom högtalarna var mycket väl dämpad. Väggen bakom lyssnaren störde däremot ganska mycket eftersom soffan stod alldeles intill. Det var påtagligt hur mycket renare och välupplöst ljudet blev när jag lutade mig framåt 50-60 cm. Resultatet blev att jag emellanåt släpade fram soffan en halv meter för att kunna njuta ostört. Med en sådan lyssningsposition blev också rummets elaka basresonanser mindre framträdande.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-11-23 14:12

"GBG- 40 år, när kommer krisen..." Du är mitt i den ju. :wink:

Affald prova att dra ut soffan en halvmeter från bakväggen och i mellanrummet kan du förslagsvis placera ett avlastningsbord som fyller hela vägen.
På detta bord kan du placera krukväxter höga/låga och lite olika konstföremål med olika höjd.
Tavlor på väggarna med feta ramar är också bra. Prova dig fram.
Kan garantera att du får ett lyft. :)

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-11-23 14:18

Jag har lyssningssoffan mot väggen. Väggen är gjord av nåt poröst stenmaterial å fylld med tavlor. Jag brukar lägga upp kuddar på soffryggen mot väggen så dom täcker utrymmet mellan soffryggen å tavlornas nedre kant. På bägge sidor om soffan finns dörröppningar.

Hur låter det då? Jo det spelar ingen roll om man lutar sig framåt så att lyssning sker en bit från väggen eller man lutar sig tillbaka det låter ung lika bra fast sistnämnda är förståss en behagligare sittställning. Den "gyllene vinkeln" 23° är naturligtvis tillgodosedd. Så är det i mitt rum iaf.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-11-23 14:35

När man drar ut soffan får man plats med helmholtzabsorbenter och annat roligt. I mitt fall är det en kvartsvågsrörabsorbent och diverse kuddar och täcken som inte fick plats i ordinarie garderober.

Bild

Bild
...perspektiv...

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-11-23 16:22

Tillläggas kan att jag var mycket skeptisk till att ha soffan precis vid väggen. Jag hade först möblerat med soffan en dryg meter från väggen men det var ingen populär variant, dock lät det bra. I min gamla lägenhet stod soffan ca 4m från bakväggen i ett mycket avlångt rum å det tyckte jag va jättebra då. Trodde det skulle bli total katastrof med soffan mot väggen men som sagt det blev det inte.

I vilken molt finns artikeln som paa refererar till, skulle va intressant att studera den....

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-23 18:12

krellmaster skrev:I vilken molt finns artikeln som paa refererar till, skulle va intressant att studera den....

Den som kom igår.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-11-23 20:22

Jag har fått lära mig att konceptet "live end - dead end" av en akustiker. Tydligen är det den övergripande regeln vid design av ljudrum och studios i USA. (Innan man detaljstuderar varje projekts mål, medel och egenskaper...)
Dvs ytorna (golv, vägg, tak) i närheten av ljudkällan/högtalarna skall vara absorberande/dämpande (dead!) och väggarna bakom lyssnaren skall vara reflekterande (live!). På så sätt slipper man framför allt de tidiga reflexerna men även att reflektionen motverkar stående vågor. Ingen absolut sanning men något att utveckal sitt lyssningsrum från...
semper simplicissima solutio

adagio

Inläggav adagio » 2006-11-23 21:30

Ang bakvägg samt avstånd till densamma. Det som påverkas av avståndet är ju basgången, man kan genom förflyttning i längdriktning samt höjd påverka basgången markant, denna effekt är dessutom olika med olika högtalare. Generelt får man en kraftig förstärkning ju närmre väggen man sitter, flyttar man längre fram brukar puckeln förskjutas uppåt i registret samt bli mindre markerad i gengäld får man fler "ripples" längre upp i bas/mellanreg. Värt att notera är att man får en motsv "dal " för varje puckel. Summan av energin är konstant, mycket krångligt mao, för samma effekt sker i andra ändan av rummet dvs högtalarnas position i förhållande till väggar, golv och tak.

Har själv provat olika bakväggar och kommit fram till att någon form av diffuserande vägg är bäst, har haft höga fåtöljer (usch) inget jag rekomenderar förutom för komforten då kanske.
Jag har en bakvägg i tre sektioner, hörnen består av djupbasabsorbenter(helmholtz) bygda i 45 grader med ca 1m djup. Vid varje absorbent står tre st Benno cd-hyllor vilket dessutom ger ett variabelt djup med en differans på ca 15(?)cm. 6 av facken på varje sida, dvs 12st, har inbygda (hemmagjorda) diffusorer i huvudhöjd med olika djup. Mittensektionen utgörs av dubbla glasdörrar, dessa i sin tur består av ett flertal tjocka, med lite oregelbunden yta, glaspartier med kraftiga ramar ca 2cm djupa, lite diffusor varning alltså.
Här finns dock tre valmöjligheter: 1-Öppna dörrar. 2-Stängda dörrar.
3-En tjock mörkläggningsgardin fördragen (den senare för att underlätta projanv)
Alt1 lättlysnat, djupare bas.
Alt2 tightare, bättre kontroll, homogenare bas men med tidigare avrullning.
Alt3 något konstigt, avslaget ljud, passar film.

För att svara i korthet: Enl mig diffuserande ytor med varierande djup, ingen absorbtion i högre register, gärna långt avstånd, mer än en meter, labba mycket med denna parameter lyssna på basens förändringar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-11-24 09:31

paa skrev:Jag misstänker allt starkare att experimentet med fällbara bakväggen nära huvudet blivit helt missledande, genom att det inte var något riktigt rum som samverkade på alla ledder.

Tänkte också på det. Man kanske skulle få ett liknande resultat om man satte dit ett "tak" precis ovanför huvudet på lyssnaren, men det betyder ju inte nödvändigtvis att man skall ha det i ett lyssningsrum.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-11-24 11:27

Enklaste sättet att kolla skillnaden, är ju att sätta händerna bakom öronen och rikta in mot frontarna. :)
Skillnaden är oftast enorm.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-11-24 12:13

Ragnwald skrev:Enklaste sättet att kolla skillnaden, är ju att sätta händerna bakom öronen och rikta in mot frontarna. :)

Öh, nä så kan man väl inte göra.
Då "förbättrar" man ju ytterörats storlek och fångar förstås upp mer framifrån.
Medans ljud bakifrån får smita in just bakifrån utan stöd utan snarare med hinder av ytterörat.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-21 11:26

Bumpar tråden!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-01-21 14:16

Vee-Eight skrev:Jag har bakväggen precis bakom huvudet, dvs soffan står mot vägg. Skulle en diffusering av den väggen göra nytta även på så kort avstånd? Jag upplever en hel del lyssningströtthet, en slags olust. Jag kan utesluta att det är högtalare (det är ju aldrig fel med Carlsson ju :wink: ) som orsakar olusten. Soffan är eg bäddsoffa som är en bra kompromiss mellan att sova bra i samt att sitta hyggligt, men inte mer än så. Den kunde vara bättre. Jag tror inte soffan är heller hela problemet. Bakväggen är en icke bärande vägg, ganska glest reglat med gipsskivor, med en plansch på.

paa:

Jag tror skillnaden skulle kunna vara större desto närmare du befinner dig den bakre väggen. Reflexen diffuseras och den direkta reflexen minskar i nivå med 15-20 dB. Dessutom är ju normalt sett ljud bakifrån, om det rör sig om efterklang, diffusljud. Men jag har inte provat med regelrätta diffusorer själv. Däremot har jag provat med dämpning och då med uruselt resultat.

MvH
Peter

PS. Såg precis att det är en gammal tråd 8O men aktualiteten är det inget fel på :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-21 14:35

Mycket olika åsikter...

Jag tycker det ser ut som om nästan alla (men inte riktigt alla) förenklar
allting alldeles på tok för mycket, och glömmer bort att det finns oerhört
mycket saker som är med och påverkar vad som är den bästa lösningen
för en liten del av rummet.

Oavsett allt detta håller jag inte med någon, men har sett vissa delsan-
ningar som jag kan hålla med om.

Menar att vad som är en optimal lyssnarvägg inte kan sammanfattas i
några få ord - och att både helt plana väggar, diffuserade och (delvis)
dämpade är exempel på lösningar som allihopa är rätt, alltså att de alla
under vissa omständigheter är det bästa valet. I vissa fall på grund av
att det är den för situationen bästa kompromissen. :? Och i andra fall
på grund av att de är en för situationen synergiskt verkande lösning! :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-21 14:47

Jag tycker Lindroos inlägg håller bra substans, och verkar sammanfalla fint med goda tumregler, bla som Naqref kör hemma.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-01-21 15:16

Ragnwald skrev:Enklaste sättet att kolla skillnaden, är ju att sätta händerna bakom öronen och rikta in mot frontarna. :)

Precis. Makalöst stora skillnader i oilka vinklar.
Det sätter verkligen fokus på det man har bakom huvudet.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-01-21 15:17

Harryup skrev:

Öh, nä så kan man väl inte göra.
Då "förbättrar" man ju ytterörats storlek och fångar förstås upp mer framifrån.
Medans ljud bakifrån får smita in just bakifrån utan stöd utan snarare med hinder av ytterörat.

Man behöver ju inte kupa dem bakom örat. Det räcker med att håglöst vifta med handflatorna någonstans bakom huvudet för att det ska ge stor effekt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-01-21 15:19

manger skrev:Jag har fått lära mig att konceptet "live end - dead end" av en akustiker. Tydligen är det den övergripande regeln vid design av ljudrum och studios i USA. (Innan man detaljstuderar varje projekts mål, medel och egenskaper...)
Dvs ytorna (golv, vägg, tak) i närheten av ljudkällan/högtalarna skall vara absorberande/dämpande (dead!) och väggarna bakom lyssnaren skall vara reflekterande (live!). På så sätt slipper man framför allt de tidiga reflexerna men även att reflektionen motverkar stående vågor. Ingen absolut sanning men något att utveckal sitt lyssningsrum från...

Slipper...?
Varför skulle man inte vilja ha tidiga reflexer?

Jag har uppfattat det som att det är just den trenden man börjar gå ifrån i USA.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2009-01-21 15:25

IngOehman skrev:Mycket olika åsikter...

Jag tycker det ser ut som om nästan alla (men inte riktigt alla) förenklar
allting alldeles på tok för mycket, och glömmer bort att det finns oerhört
mycket saker som är med och påverkar vad som är den bästa lösningen
för en liten del av rummet.

Oavsett allt detta håller jag inte med någon, men har sett vissa delsan-
ningar som jag kan hålla med om.

Menar att vad som är en optimal lyssnarvägg inte kan sammanfattas i
några få ord - och att både helt plana väggar, diffuserade och (delvis)
dämpade är exempel på lösningar som allihopa är rätt, alltså att de alla
under vissa omständigheter är det bästa valet. I vissa fall på grund av
att det är den för situationen bästa kompromissen. :? Och i andra fall
på grund av att de är en för situationen synergiskt verkande lösning! :)

Vh, iö

Du har rätt, men det du säger hjälper inte på annat sätt än att "ring IÖ" är en viabel lösning.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2009-01-21 15:38

Har haft en del bekymmer med bakväggen tills jag gjorde en diffussor som jag kan gömma bakom soffan när det inte lyssnas så noga.
Bästa investeringen hittils om man räknar ljudkvalitet per krona.
Lägger gärna in en bild om någon kan bidra med att skapa en hemkatalog.

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2009-01-21 15:59

:) det där med att sätta händerna bakom öronen när man lyssnar tar begreppet audiofil till en ny nivå...
jobbar på Level 5

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-01-21 16:19

sprudel skrev:Har haft en del bekymmer med bakväggen tills jag gjorde en diffussor som jag kan gömma bakom soffan när det inte lyssnas så noga.

Gärna en bild :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-01-21 18:47

demo9 skrev::) det där med att sätta händerna bakom öronen när man lyssnar tar begreppet audiofil till en ny nivå...

Först när man har noggranna anteckningar om erforderliga handställningar vid musikens olika passager tejpat på audiogramkonvolutet anses man vara äkta audiofil. Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-21 19:43

man kanske ska ha en parabol bakom varje lyssnarskalle eller öra

om jag kupar handen bakom örat upplever jag ljudet mycket tydligare, tonkurvan känns radikalt förändrad och rumsuppfattningen ändras, en absorbent bakom varje öra och jag skulle höra ännu sämre tror jag
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-21 21:20

sprudel skrev:Har haft en del bekymmer med bakväggen tills jag gjorde en diffussor som jag kan gömma bakom soffan när det inte lyssnas så noga.

Nu har jag lagt in sprudels bilder här:

Bild

Bild

Bild
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2009-01-21 21:26

Tack Paa för hjälpen. :)
Ett besök på brädgården i deras spillcontainrar genererar lämpligt material för en billig penning. En snygg plywoodskiva, en bra såg och lite klister så är det klart.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-01-21 21:31

Oj 8O reflektorn är faktiskt snygg och fixar nog det den skall göra, men fönster som bakre vägg tror jag inte är en höjdarlösning 8) minst sagt.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2009-01-21 21:36

petersteindl skrev:Oj 8O reflektorn är faktiskt snygg och fixar nog det den skall göra, men fönster som bakre vägg tror jag inte är en höjdarlösning 8) minst sagt.

MvH
Peter

Faktiskt ännu snyggare i verkligheten, tycker jag som såg Sprudels "verk" för en tid sedan.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-01-21 22:09

petersteindl skrev:...men fönster som bakre vägg tror jag inte är en höjdarlösning 8) minst sagt.

Varför tror du det måste jag fråga? Jag har ett fönster bakom mig (1,5 meter
bakom min sittplats) och jag tänker att det är ju i alla fall inte en helt slät
vägg. Är det extra dåligt med fönster alltså?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2009-01-21 22:25

peter steindl skrev:
Oj reflektorn är faktiskt snygg och fixar nog det den skall göra, men fönster som bakre vägg tror jag inte är en höjdarlösning minst sagt.

Hellre där än bakom högtalarna, nu har jag en bastant betongvägg bakom högtalarna, med dämpskiva bakom högtalarna. Små kompromisser man får leva med :wink:

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2009-01-21 22:36

celef skrev:man kanske ska ha en parabol bakom varje lyssnarskalle eller öra

Bild
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-21 22:45

paa skrev:

Nu har jag lagt in sprudels bilder här:

Bild

Bild

Bild

Det ser snyggt och prydligt ut!

Men jag får samma fundering som inför andra publicerade bilder:

Varför så kalt?

Inga gardiner. Lite mattor. Lite på väggarna...
Men en helt otrolig skapelse bakom soffan!!

8O

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2009-01-22 03:02

petersteindl skrev:Oj 8O reflektorn är faktiskt snygg och fixar nog det den skall göra, men fönster som bakre vägg tror jag inte är en höjdarlösning 8) minst sagt.

Undrar hur den där hemgjorda diffusorn hade blivit om alla smådelar
limmats på plexiglas i stället för masonit?

Vad jag ville säga var dock att jag undrar samma sak som flera andra:

Varför är fönstret så dåligt att ha bakom sig? Frånsett att en alltför tidig
reflex bakifrån (> 80 cm till väggen brukar visst vara bra att ha) inte nöd-
vändigtvis är så bra, så fungerar väl fönstret som en god absorbent av
bas? Det vill säga den släpps ju rentav ut helt ur huset. Det är ju bra att
dämpa bas bakom lyssnaren, inte sant? Under förutsättning givetvis att
man fortfarande uppnår en god klangbalans – fönstret ger ju en störning i
rumsellipsen.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2009-01-22 03:19

Erik_AA skrev:
IngOehman skrev:[– – –]

Du har rätt, men det du säger hjälper inte på annat sätt än att "ring IÖ" är en viabel lösning.

(Hmm, vad är viabel? :?)

Tror att Ingvars inlägg är nästan höjden av hjälpsamhet per bokstav,
faktiskt. Dels är det förstås en superb idé att ringa honom, och dels är
det mycket viktigt att förstå när något är komplicerat!

Mvh E*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-01-22 08:14

Strmbrg skrev:Det ser snyggt och prydligt ut!

Varför så kalt?

Lika väl som du säger varför, så kan man säga "varför inte".

Gillar man inte gardiner, så tycker jag det är helt ok att inte låta sig
falla för grupptrycket och skaffa ändå.

Jag skulle säga snarare att jag brukar tycka det ser konstigt utan, men rummet på bilden tåler frånvaron mycket väl... jag hade faktiskt inte noterat "frånvaron".

Hade gärna haft en mer avskalad tillvaro jag med, men på den punkten är det 3 mot 1 emot (barnen inräknade).
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-22 08:34

Nattlorden skrev:
Strmbrg skrev:Det ser snyggt och prydligt ut!

Varför så kalt?

Lika väl som du säger varför, så kan man säga "varför inte".

Precis! Håller helt med dej!

Jag frågade för att få svar. Hade jag velat skriva:
Det ser för jävligt ut! Köp gardiner! Ta bort diffusorn! (Typ)
Så hade jag skrivit det.

Nu var det ämnat som en fundering, för att konstruktivt diskutera vidare.

/Strmbrg,

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2009-01-22 08:40

Jag har tjocka draperier på hela den vägg mina högtalare står mot. Högtalarna står väll ca 30 cm från denna vägg. På bakväggen sitter en större tavla. Bakväggen är också lite sned alltså den viker av in mot rummet. Lyssningsposition är nära vägg. Jag upplever detta som helt ok. Och hade en polare som är ytterst kräsen på besök och han var också nöjd.

Allt påverkar väll men jag tror att högtalarplaceringen är bland de viktigaste detaljerna att tänka på.

Det är min analys. :D

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2009-01-22 08:42

E skrev:
Erik_AA skrev:
IngOehman skrev:[– – –]

(Hmm, vad är viabel? :?)

Mvh E*

Försvenskning av viable?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-01-22 08:53

Viabel=livsduglig. :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-22 10:01

Det här är ju inte sprudels presentationstråd, där man skulle kunna diskutera hans möblemang, utan en tråd om bakre väggens akustiska utformning. Låt oss hålla oss till det.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-01-22 11:15

En bra bumpning!

Min hifi fåtölj står under ett fönster. Jag har nyligen satt upp gardiner. När de är fördragna låter det bättre. Man kan beskriva det så att det låter mer fokuserat och mindre oroligt.

Jag antar att detta faller in under dämpning i stället för diffusion?

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-01-22 11:22

CODY skrev:En bra bumpning!

Min hifi fåtölj står under ett fönster. Jag har nyligen satt upp gardiner. När de är fördragna låter det bättre. Man kan beskriva det så att det låter mer fokuserat och mindre oroligt.

Jag antar att detta faller in under dämpning i stället för diffusion?

Jajjamän! :)
Livsnjutare

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-22 11:22

Sprudels lösning tänker stjälas ogenerat.

Jag har flyttat fram soffan lite, men tror mig kunna förbättra resultatet ytterliggare med hjälp av diffusion.

Gardiner framför ett fönster är definitivt att betrakta som dämpning.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2009-01-22 11:49

(Är det gardinerna eller fönstret som skall betraktas som den största
absorbenten? Kanske lika stora, bara i olika register.)

En yta kan vara vinklad också! Således att den reflekterar, men åt det
håll man väljer att vinkla den (#). Tycker faktiskt att detta hamnar litet i
skymundan bland alla absorbenter och diffusorer. :!:

#) Hur stor del av audio-området den reflekterar, beror förstås på dess
beskaffenhet (många ljudvågor tränger ju igenom en vinklad kartongbit
helt utan märkbar påverkan).

Fast det här inlägget gjorde kanske inte paa gladare ...

Mvh E*

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-22 12:02

E skrev:(Är det gardinerna eller fönstret som skall betraktas som den största
absorbenten? Kanske lika stora, bara i olika register.)

En yta kan vara vinklad också! Således att den reflekterar, men åt det
håll man väljer att vinkla den (#). Tycker faktiskt att detta hamnar litet i
skymundan bland alla absorbenter och diffusorer. :!:

#) Hur stor del av audio-området den reflekterar, beror förstås på dess
beskaffenhet (många ljudvågor tränger ju igenom en vinklad kartongbit
helt utan märkbar påverkan).

Fast det här inlägget gjorde kanske inte paa gladare ...

Mvh E*

Jodå, det här är väl intressant.
Men frågan är vad en lätt vinklad bakvägg har för inverkan. Den minskar säkert stående vågbildningen mellan fram och bakvägg, men för just reflexerna som man hör i den stora plana ytan bakom huvudet så har det nog väldigt liten betydelse om den är vinklad några grader åt något håll.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2009-01-22 12:20

Jag har provat med absorbent bakom soffan, men det blev inte alls bra.
Testat allt från olika från skumgummimadrasser, IÖ:s akustikskivor till stora tygsjok som representerar gardiner. Kändes skumt (ursäkta!) med detta bakom sig.
Diffusorn gör att det är tyst bakom dig på ett "naturligt" sätt, och ljudbilden får ett mycket bättre fokus. En hel del oro i återgivningen försvann, mer precist nu, men musiken lever. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-01-22 13:44

Sprudels lösning var elegant och säkert bra den skall jag sno. För tillfället kör jag i källarrummet med en tygklädd panel med ecophon (undertak)

Lösningen som är nu funkar ganska bra trots allt, för med kal vägg blir det väldigt rörigt..

Bild

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2009-01-22 14:39

Det jag tror att Ingvar menar mycket är att man kanske inte ska hänga
upp sig på just en vägg, utan se till helheten. Alla ytor i rummet fungerar
ju i symbios med varandra och man får alltså se till hur alla åtgärder påverkar (hjälper) varandra.

Men att väggen direkt bakom lyssnaren inte ska vara död-dämpad kan
jag skriva under på. Gillar det inte alls.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-22 14:54

shifts skrev:
petersteindl skrev:...men fönster som bakre vägg tror jag inte är en höjdarlösning 8) minst sagt.

Varför tror du det måste jag fråga? Jag har ett fönster bakom mig (1,5 meter
bakom min sittplats) och jag tänker att det är ju i alla fall inte en helt slät
vägg. Är det extra dåligt med fönster alltså?

Peter ringde för en stund sedan och tyckte jag kunde svara på detta med delvis hans egna ord.

Ett fönster är en perfekt ljudspegel vid högre frekvenser men vid lägre frekvenser så är den i vissa fall helt transparent. Det blir en synnerligen ojämn frekvensgång från reflexen. Vissa frekvenser slinker igenom helt och vid högre nivåer så har man dessutom ett synnerligen olinjärt beteende (då skallrar det). Testa att lyssna bakom ett fönster och gör bedömningen hur frekvensgången är igenom fönstret. Reflektionerna är i princip inversen på denna frekvensgång. Hur skulle du uppleva detta om du ersatte reflexen bakom dig med en högtalare som var precis lika olinjär?

När man sitter en bit ifrån fönstret minskar problemen betänkligt. Dels så minskar nivåerna på reflexerna men du får en mindre del av reflexerna p g a att fönstret upptar från din synvinkel en mindre del av den sfär som genererar ljud till lyssningsposition.

Genom att sätta en diffusor mellan lyssningsposistionen och fönstret så minskar man dels nivån på reflexerna vid högre frekvenser och dels så avskärmar man fönstret från att åstadkomma sina olinjära reflexer vid lägre frekvenser.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-01-22 15:03

Suveränt förklarat, igen! Och tack till Peter som ringde! :D

För min del som sitter ordentligt in i rummet är kanske just inte fönstret mitt
största problem kan jag tro, utan att jag just sitter långt in i rummet.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-22 15:08

Lägger in detta citat från en annan tråd här eftersom det passar som hand i handske till ämnet för denna tråden:

IngOehman skrev:
Naqref™ skrev:Att IÖ och jag är överrens är inte så konstigt då det jag skrev utgår ifrån hans idéer om hur lyssningsrummet bör vara utformat för att prestera maximalt för hans högtalare. :D

Kan man inte sitta en bra bit ut från bakväggen så är diffusering ett bra tips. CD-skivor eller DVD är alldeles ypperligt som en enkel diffusor precis så som Alexi har nämnt. Själv har jag mina CD-skivor bakom huvudet för filmanläggningen.

Bild

En mycket bra lösning. Bygger ofta studior på det viset, t ex såhär:

Bild

Det under samlingen är en absorbent.

I en riktig hemmabio kanske man inte vill ha DVD-samlingen bakom sig, eftersom den blir för ljus (förstör svärtan i bilden) och då kan man göra såhär stället:

Bild

Och i en studio där det inte finns behov av ett fono-/videotek, men väl av diffusering bakom soff-lyssnarna:

Bild

Alltså bygga riktiga diffusorer. En kul grej med den design som syns på de ovanstående bilderna är att den vid rakt infall faktiskt diffuserar i tiden, mer än sitt eget djup! ;)

En liten konstuktion som jag labbade fram för en massa år sedan. Den är väldigt bra om man vill ha en diffusor som inte är för djup, det vill säga om man inte vill förlora en massa rum i onödan.

Vh, iö
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-22 17:30

TCM skrev:
celef skrev:man kanske ska ha en parabol bakom varje lyssnarskalle eller öra

Bild

inget är nytt under solen 8)
Bikinitider

Återgå till Generellt om hifi