Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:Dämpning: Normalt inte bra.
Tumregel:Bokhylla bra. Placera gärna böckerna lite hur som helst.
Kan hålla med om att man hör effekter av väggen bakom huvudet om den är nära, men kanske inte graden av obehaglighet. Det är också en mycket tydlig effekt (främst frekvensmässig, ej i tiden eftersom den kommer så tätt inpå) som jag tror att vår hörsel har mycket enklare att sortera ut vid lyssning, eftersom den är så markant och likadan hela tiden om man sitter still, samt att den kommer från en halt annan riktning än det frontalt infallande ljudet.Morgan skrev:Min erfarenhet: Stenhård vägg omedelbart bakom lyssnaren (inom 30 cm eller så) ger en ganska obehaglig effekt vid musiklyssning - främst i diskantregistret.
Hellre då döddämpat.
Men då man skall till att prata med varandra får man en ganska otrevlig "lock i öronen"-känsla av att i ett väldämpat rum ha en helt död vägg bakom lyssnaren.
Diffusion har jag inte experimenterat med i denna position (så nära lyssnaren).
Men jag kanske borde nämna att jag alltid vid de tillfällen då jag har experimenterat med det här har haft en högtalarvägg vars övre halva har varit reflekterande. Det är troligt att orsaken till mitt lyssningsintryck är att det har uppstått fladdereko-effekter (som dock inte varit så starka att de låtit "ooiiinnnnkkkk" då kan klappar i händerna, och därför undgått upptäckt) mellan de plana, odämpade, parallella ytorna just ovanför lyssningspositionen. Att det låter bättre när man dämpar bort sådant är föga förvånande. Kanske hade mitt intryck varit ett annat om högtalarväggen varit helt dämpad, eller om dess övre del diffuserat infallande ljud i högre grad.
Men man behöver ju inte dämpa hela halvvarvet runt, utan det räcker förmodligen att dämpa precis bakom lyssnaren. På så sätt får man ju reflektion från övriga delar av väggen som borde tillfredsställa sitta-i-ett-rum-intrycket.Johan_Lindroos skrev:Morgan skrev:Hellre då döddämpat.
Nä, usch och blä.En strålningsrymd av 2 pi steradianer av totalabsorberande bakom lyssnaren är inte en behaglig upplevelse när man synintrycksmässigt vet om att man befinner sig i ett rum, men hörmässigt upplever sig sitta i ett halvt rum av väggar där alla väggar bakom en har försvunnit. Man kan ju nästan få svindel och tro att man kan trilla ut genom lägenheten baklänges...
Almen skrev:Men man behöver ju inte dämpa hela halvvarvet runt, utan det räcker förmodligen att dämpa precis bakom lyssnaren. På så sätt får man ju reflektion från övriga delar av väggen som borde tillfredsställa sitta-i-ett-rum-intrycket.
Har i stort sett samma erfarenheter som Morgan här: dämpning av vägg nära bakom lyssnaren är positivt för musiklyssning. Detaljer kommer fram tydligare, det blir en stabilare stereobild. Då har jag också testat när högtalarna inte stått nära vägg, så fladdereko har nog inte varit aktuellt.
Vee-Eight skrev:...
Skulle en diffusor av typen Svanå Golden Horn eller liknande DIY göra skillnad? Isf inom vilka frekvenser skall den isf diffusera?
...
Vee-Eight skrev:paa:
Var det kortare avstånd till väggen än en halv meter det blev sämre, eller var det om det var längre?
paa skrev:Vee-Eight skrev:paa:
Var det kortare avstånd till väggen än en halv meter det blev sämre, eller var det om det var längre?
Vid det beskrivna experimentet hade den positiva effekten av närplacerad bakvägg minskat till mycket liten vid 0.5 m från väggen och var helt borta vid 1 m.
Harryup skrev:Förmodar att alla pratar om stereo.
Men hur skall en vägg nära lyssnaren se ut om man även väger in mångkanal ljud?
Johan_Lindroos skrev:Dämpning: Normalt inte bra.
Tumregel:Bokhylla bra. Placera gärna böckerna lite hur som helst.
krellmaster skrev:I vilken molt finns artikeln som paa refererar till, skulle va intressant att studera den....
paa skrev:Jag misstänker allt starkare att experimentet med fällbara bakväggen nära huvudet blivit helt missledande, genom att det inte var något riktigt rum som samverkade på alla ledder.
Ragnwald skrev:Enklaste sättet att kolla skillnaden, är ju att sätta händerna bakom öronen och rikta in mot frontarna.![]()
Skillnaden är oftast enorm.
Vee-Eight skrev:Jag har bakväggen precis bakom huvudet, dvs soffan står mot vägg. Skulle en diffusering av den väggen göra nytta även på så kort avstånd? Jag upplever en hel del lyssningströtthet, en slags olust. Jag kan utesluta att det är högtalare (det är ju aldrig fel med Carlsson ju) som orsakar olusten. Soffan är eg bäddsoffa som är en bra kompromiss mellan att sova bra i samt att sitta hyggligt, men inte mer än så. Den kunde vara bättre. Jag tror inte soffan är heller hela problemet. Bakväggen är en icke bärande vägg, ganska glest reglat med gipsskivor, med en plansch på.
Skulle en diffusor av typen Svanå Golden Horn eller liknande DIY göra skillnad? Isf inom vilka frekvenser skall den isf diffusera?
paa:
Ragnwald skrev:Enklaste sättet att kolla skillnaden, är ju att sätta händerna bakom öronen och rikta in mot frontarna.![]()
Harryup skrev:Ragnwald skrev:Enklaste sättet att kolla skillnaden, är ju att sätta händerna bakom öronen och rikta in mot frontarna.![]()
Öh, nä så kan man väl inte göra.
Då "förbättrar" man ju ytterörats storlek och fångar förstås upp mer framifrån.
Medans ljud bakifrån får smita in just bakifrån utan stöd utan snarare med hinder av ytterörat.
manger skrev:Jag har fått lära mig att konceptet "live end - dead end" av en akustiker. Tydligen är det den övergripande regeln vid design av ljudrum och studios i USA. (Innan man detaljstuderar varje projekts mål, medel och egenskaper...)
Dvs ytorna (golv, vägg, tak) i närheten av ljudkällan/högtalarna skall vara absorberande/dämpande (dead!) och väggarna bakom lyssnaren skall vara reflekterande (live!). På så sätt slipper man framför allt de tidiga reflexerna men även att reflektionen motverkar stående vågor. Ingen absolut sanning men något att utveckal sitt lyssningsrum från...
IngOehman skrev:Mycket olika åsikter...
Jag tycker det ser ut som om nästan alla (men inte riktigt alla) förenklar
allting alldeles på tok för mycket, och glömmer bort att det finns oerhört
mycket saker som är med och påverkar vad som är den bästa lösningen
för en liten del av rummet.
Oavsett allt detta håller jag inte med någon, men har sett vissa delsan-
ningar som jag kan hålla med om.
Menar att vad som är en optimal lyssnarvägg inte kan sammanfattas i
några få ord - och att både helt plana väggar, diffuserade och (delvis)
dämpade är exempel på lösningar som allihopa är rätt, alltså att de alla
under vissa omständigheter är det bästa valet. I vissa fall på grund av
att det är den för situationen bästa kompromissen.Och i andra fall
på grund av att de är en för situationen synergiskt verkande lösning!
Vh, iö
sprudel skrev:Har haft en del bekymmer med bakväggen tills jag gjorde en diffussor som jag kan gömma bakom soffan när det inte lyssnas så noga.
Bästa investeringen hittils om man räknar ljudkvalitet per krona.
Lägger gärna in en bild om någon kan bidra med att skapa en hemkatalog.
demo9 skrev::) det där med att sätta händerna bakom öronen när man lyssnar tar begreppet audiofil till en ny nivå...

sprudel skrev:Har haft en del bekymmer med bakväggen tills jag gjorde en diffussor som jag kan gömma bakom soffan när det inte lyssnas så noga.

petersteindl skrev:Ojreflektorn är faktiskt snygg och fixar nog det den skall göra, men fönster som bakre vägg tror jag inte är en höjdarlösning
minst sagt.
MvH
Peter
petersteindl skrev:...men fönster som bakre vägg tror jag inte är en höjdarlösningminst sagt.
Oj reflektorn är faktiskt snygg och fixar nog det den skall göra, men fönster som bakre vägg tror jag inte är en höjdarlösning minst sagt.
paa skrev:sprudel skrev:Har haft en del bekymmer med bakväggen tills jag gjorde en diffussor som jag kan gömma bakom soffan när det inte lyssnas så noga.
Nu har jag lagt in sprudels bilder här:
petersteindl skrev:Ojreflektorn är faktiskt snygg och fixar nog det den skall göra, men fönster som bakre vägg tror jag inte är en höjdarlösning
minst sagt.
Erik_AA skrev:IngOehman skrev:[– – –]
Du har rätt, men det du säger hjälper inte på annat sätt än att "ring IÖ" är en viabel lösning.
Strmbrg skrev:Det ser snyggt och prydligt ut!
Men jag får samma fundering som inför andra publicerade bilder:
Varför så kalt?
Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Det ser snyggt och prydligt ut!
Men jag får samma fundering som inför andra publicerade bilder:
Varför så kalt?
Lika väl som du säger varför, så kan man säga "varför inte".
CODY skrev:En bra bumpning!
Min hifi fåtölj står under ett fönster. Jag har nyligen satt upp gardiner. När de är fördragna låter det bättre. Man kan beskriva det så att det låter mer fokuserat och mindre oroligt.
Jag antar att detta faller in under dämpning i stället för diffusion?
E skrev:(Är det gardinerna eller fönstret som skall betraktas som den största
absorbenten? Kanske lika stora, bara i olika register.)
En yta kan vara vinklad också! Således att den reflekterar, men åt det
håll man väljer att vinkla den (#). Tycker faktiskt att detta hamnar litet i
skymundan bland alla absorbenter och diffusorer.
#) Hur stor del av audio-området den reflekterar, beror förstås på dess
beskaffenhet (många ljudvågor tränger ju igenom en vinklad kartongbit
helt utan märkbar påverkan).
Fast det här inlägget gjorde kanske inte paa gladare ...
Mvh E*
shifts skrev:petersteindl skrev:...men fönster som bakre vägg tror jag inte är en höjdarlösningminst sagt.
Varför tror du det måste jag fråga? Jag har ett fönster bakom mig (1,5 meter
bakom min sittplats) och jag tänker att det är ju i alla fall inte en helt slät
vägg. Är det extra dåligt med fönster alltså?
IngOehman skrev:Naqref™ skrev:Att IÖ och jag är överrens är inte så konstigt då det jag skrev utgår ifrån hans idéer om hur lyssningsrummet bör vara utformat för att prestera maximalt för hans högtalare.
Kan man inte sitta en bra bit ut från bakväggen så är diffusering ett bra tips. CD-skivor eller DVD är alldeles ypperligt som en enkel diffusor precis så som Alexi har nämnt. Själv har jag mina CD-skivor bakom huvudet för filmanläggningen.
En mycket bra lösning. Bygger ofta studior på det viset, t ex såhär:
Det under samlingen är en absorbent.
I en riktig hemmabio kanske man inte vill ha DVD-samlingen bakom sig, eftersom den blir för ljus (förstör svärtan i bilden) och då kan man göra såhär stället:
Och i en studio där det inte finns behov av ett fono-/videotek, men väl av diffusering bakom soff-lyssnarna:
Alltså bygga riktiga diffusorer. En kul grej med den design som syns på de ovanstående bilderna är att den vid rakt infall faktiskt diffuserar i tiden, mer än sitt eget djup!![]()
En liten konstuktion som jag labbade fram för en massa år sedan. Den är väldigt bra om man vill ha en diffusor som inte är för djup, det vill säga om man inte vill förlora en massa rum i onödan.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster