Maximal absorption hos mattor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BACH

Maximal absorption hos mattor

Inläggav BACH » 2006-12-14 01:15

Inte absorption av coca cola alltså utan av ljud. :wink:

Vad är det som avgör hur mycket ljud som absorberas?

Och vad är det som påverkar mest?

Kanske en något oklar fråga... :roll:

Mattans tjocklek (höjd) har betydelse förmodar jag och mattans täthet, men hur påverkar massan absorptionen?

Om man exempelvis skulle välja mellan en tunnare (lägre) matta eller en tjockare matta, men med lägre massa, hur skulle resultatet bli?

Jag hoppas att min fråga inte är alltför oklar, i så fall får jag försöka förtydliga mig.

Vh 8)

Användarvisningsbild
Morgan

Re: Maximal absorption hos mattor

Inläggav Morgan » 2006-12-14 03:53

BACH skrev:Vad är det som avgör hur mycket ljud som absorberas?
Och vad är det som påverkar mest? Mattans tjocklek (höjd) har betydelse förmodar jag och mattans täthet, men hur påverkar massan absorptionen? Om man exempelvis skulle välja mellan en tunnare (lägre) matta eller en tjockare matta, men med lägre massa, hur skulle resultatet bli?

http://www.ptb.de/de/org/1/17/173/abstab_wf.xls

Tryck crtl+F under fliken selection_table och sök efter ordet "carpet". Där kan du studera några olika exempel på tjocklekar/vikter och olika underlagsmattor. När man sett ett gäng sådana tabeller så börjar man digga de där riktigt absurt tjocka amerikanska mattorna... Dessutom är de sköna att gå på!

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-12-14 21:49

Tack Morgan! :)

Det verkar onekligen som att en tjock och tung matta är det bästa, vilket väl förvisso inte är helt förvånande.

Frågan är vad en sådan här matta kan tänkas ha för egenskaper, den är ju ännu tjockare men inte lika tung, jag förmodar att absorptionen blir förskjuten mot högfrekvensområdet... :roll:

Med fyra sådana mattor skulle jag kunna täcka en väldigt stor del av den synliga golvytan i mitt rum.

Allra helst så skulle man väl skaffa en sån där Symphony-matta eller vad dom nu heter, det blir så dyrt bara. :(

Vh 8)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-12-14 22:06

'Lyfter på hatten Morgan! Utmärkt länk

(Tips: Lägg in autopassa radhöjd via Format + infoga 2 tomrader mellan rubrikraden & materialen+fyll undre "tomraden" med punkter för hela listans bredd + lås fönster på första materialraden+autofilter, så blir den jäkligt smidig att sortera/bläddra runt i)

Återgå till Generellt om hifi