Inwallhögtalare akustiskt bättre än konventionella ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inwallhögtalare akustiskt bättre än konventionella ?

Inläggav Richard » 2006-12-18 15:44

Finns det några akustiska fördelar med inwallmonterade högtalare ?
En fördel måste väl vara att ljudreflexen från bakväggen blir obefintligt tidsfördröjd i förhållande till konventionella högtalare !

Vilka nackdelar finns ?

Vänlig hälsning, Richard.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Inwallhögtalare akustiskt bättre än konventionella ?

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-12-18 15:50

Svåra att möblera om... :wink:

Det är även svårt att göra invinklingen korrekt. Det går, men då måste man göra väggen veckad också. Vilket man förstås gör!

Annat att tänka på är om man kör tre högtalare vid högtalarväggen. Då måste man tillse att centerhögtalaren går att akustiskt tidsfördröja. Det är i och för sig trivialt nuförtiden, men förr med gamla analoga Dolby Surround pro logic-dekodrar gick det inte...

Somliga inbyggnadshögtalarsystem är inte heller så lämpligt utformade vad gäller deras bafflar. Det kan bli en hel del interferenser från kanter o.dyl.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-12-18 17:14

en bild säger mer än 1000 ord heter det juh:

Bild

Inte för att det lät illa med InWall men piP låter jädrigt bra, så bra att jag offrar enligt mig mitt snygga kabelfria inbygge ;)

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2006-12-18 21:39

Är inte de akustiska fördelarna med inwallmontage så stora att ljudet blir bättre med dessa?

Jag kan tänka mig att det sk. stereoperspektivet blir annorlunda med inwall, dvs. bättre, eftersom du inte får någon störande reflex från bakväggen som ligger fel i tiden.

Om denna insikt är rätt, innebär det ju att de flesta konventionella högtalare inte har förutsättningar att låta bra i ett normalt rum ( om du inte tokdämpar det )

Eller har jag fel i mitt resonemang ?

Om någon kan förklara för mig är jag tacksam.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-12-18 22:59

Det beror på hur du ser det. Om du ser en inwall högtalare som en tunn klassisk högtalare som står nära bakväggen så har den faktiskt ordentliga problem. Dvs samma problem som en mycket tunn klassisk högtalare skulle få om den ställdes nästan direkt mot bakväggen.
Som tur är så är inwall-högtalare förståss designade med detta i åtanke, som problemet har förhoppningsvis fått en hyfsad designlösning.

För konventionella högtalare så har man i huvudsak två sätt att lösa reflexen från bakväggen.
Alt 1: Tokdämpa bakväggen för att minska reflexen.
Alt 2: Ställ högtalaren så långt ut att örat uppfattar reflexen skilt från grundtonen. Dvs nu uppfattas det som klang. Detta kräver den extra sträckan blir minst 1,7 meter, dvs högtalarmembranet bör ligga minst 1,7/2=0,85m ut från bakväggen.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2006-12-18 23:27

Du nämnde de problem en typiskt tunn klassisk högtalare skulle ha vid placering mot en vägg, menar du den interna luftvolymen i denna?

Det är ju ordnat i en inwallhögtalare, med så stor luftvolym som krävs till den ( man kan ju alltid göra backboxar )

Jag håller med om ditt resonemang att en konventionell högtalare måste flyttas rejält från bakväggen om inte perspektivet skall förstöras, det störs dock i alla fall. Som jag ser det bör en inwallmontering vara det allternativ med minst kompromisser
rent ljudtekniskt.

Eller är jag helt ute och cyklar ?

Jag vill ha mera debatt !

Återgå till Generellt om hifi