bärbara cd-spelare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
barpet

bärbara cd-spelare

Inläggav barpet » 2006-12-18 17:41

Saken är den: Varje gång jag provar vänners och familjemedlemmars mp3-spelare låter det inget vidare jämfört med min gamla panasonic-cd och ett par gradohörlurar, mp3´sarna saknar en sorts tyngd. Nu är det så att min cd börjar dö, och jag behöver ersätta den.

När man tittar på dagens utbud av bärbara cd-spelare ser det ganska dött ut, och svårt att veta om dessa är bättre än en vanlig dussin-mp3. Är det någon som har tips på några bra bärbara c-spelare och var man kan hitta bra kritik av dessa?
(`´)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-12-18 17:53

Räkna med att de nya modeller av bärbara CD-spelare som finns att köpa idag tom låter generellt sämre än mp3-spelarna.

De finns knappt att köpa längre och kunderna som köper dem har extremt låga krav på ljudet. Säkert lägre än på mp3-spelarna.

De gamla bärbara CD-spelarna som fanns när det var populärt är betydligt bättre än de som säljs idag.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: bärbara cd-spelare

Inläggav PerStromgren » 2006-12-18 18:02

barpet skrev:Saken är den: Varje gång jag provar vänners och familjemedlemmars mp3-spelare låter det inget vidare jämfört med min gamla panasonic-cd och ett par gradohörlurar, mp3´sarna saknar en sorts tyngd. Nu är det så att min cd börjar dö, och jag behöver ersätta den.

Jag gissar att det är de nya spelarna sämre slutsteg du hör. De har ju trots allt bara en liten klen LR03:a som drivning. Prova att köra MP3-spelarna genom en förstärkare, vilken som helst, som du ansluter härlurar till. Det blir genast bättre, kan jag tänka mig.

Om det funkar bättre, kolla in marknaden för portabla hörlursförstärkare.

[OT]
Min första bärbara spelare:
Bild
hade en batterienhet som hyste 4 st LR20! Det ni, där fanns det kräm så det räckte till hörlurar! Dessa batterier åt den för övrigt upp på ett par timmar, lasrar konsumerade energi på den tiden...
[/OT]
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-12-18 18:27

Jag har en underbar slimmad cd-spelare från Sony, inköpt 2001, tillsammans med ett par PortaPro (från den tiden då de var kewla, inte pinsamma G3-lurar)

Tycker att det är riktigt trevligt att lyssna med spelaren när man åker buss etc...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-18 18:53

Jag vet inte om det framgick, men min Sony D50 inköptes 1985. Det ni, småkillar! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-12-18 21:08

jag har en liten iriver mp3-spelare, den är det bra tryck i tycker jag, har testat den både med ett par shure (e2c) och mina hd-650 (och hd-25) det funkar alldeles utmärkt. tycker även om att man kan byta batterier fort (tar AA lr6 eller vad dom heter), jag skulle personligen aldrig gå tillbaks till bärbar cd, för stort, för obekvämt, finns ingen anledning egentligen. skulle man behöva mer kräm så är det ju bara att köpa en hörlursförstärkare som nån sa. sen finns det ju ultrasmå mp3-spelare och stora baddare som sväljer många många gig, kan inte bli bättre, cd nej tack
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-12-18 21:33

perstromgren skrev:Jag vet inte om det framgick, men min Sony D50 inköptes 1985.

Kul! Får man kontra med en Philips AZ 6805, förmodligen från 1986, som inköptes för ett år sedan? Den driver, ibland efter viss tveksamhet, mina AKG K271S med den äran. Första omgången batterier, 4 st AA, räckte i uppskattningsvis 5-6 timmar.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-19 09:47

PekkaJohansson skrev:
perstromgren skrev:Jag vet inte om det framgick, men min Sony D50 inköptes 1985.

Kul! Får man kontra med en Philips AZ 6805, förmodligen från 1986, som inköptes för ett år sedan?

Det får man! Jag googlade fram en bild på den, men den ser mycket märklig ut, och säljaren på Ebay där jag hittade bilden skriver "Ihr bietet auf einen alten CD player aus dem Jahr 1992 der von Firma Philips hergestellt wurde.". Kan -92 stämma?
... tycker jag!

Per

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-12-19 13:21

Jag googlade och hittade, glädjande nog, bruksanvisningen. Där står det 09-89, och om det är en datumstämpel har både jag och ebay-annonsören fel. Å andra sidan hade väl dåtidens produkter längre livscykel. Nåja, det är i alla fall en spelare av den gamla goda sorten.

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Återgå till Generellt om hifi