Pajade optiska kontakter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Pajade optiska kontakter

Inläggav JTarnstrom » 2007-01-07 21:14

Är det bara jag, eller är de optiska anslutningarna på audioprodukter alldeles för sköra? Nu har jag pajat den andra anslutningen på min Marantz. Den där lilla dörren for all världens väg när jag drog ut sladden. Tycker anslutningsstandarden för de optiska anslutningarna verkar lika kass som hdmi och S-ATA (i datorvärlden). Tänker ingen på dragavlastning å sånt nuförtiden?

Tärnström

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-01-13 04:30

Jag gissar att du med "lilla dörren" menar ett dammskydd då man inte har något inkopplat i kontakten.
i så fall är det bara att sätta i en "dummy" plug som sitter i de flesta apparater med optisk in/ut-gång för att förhindra att damm kommer in.

Tyvärr håller nya kontakter i konsumentprodukter oftast ganska låg standard. Tänk om vi kund få något liknande XLR-kontakterna...

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-01-13 12:25

Exakt, det lilla dammskyddet. En sån där "dummy plug" har jag aldrig hört talas om. Antar att det bara är att fråga i butiken.

Tärnström

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-01-13 14:15

På tillverkarens sida finns det en bild på min reciever. Luckan till optiska ingången hänger på trekvart :lol:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-01-13 22:43

En dummy-plug (så kallar jag dem) är egentligen bara en greppvänlig plastbit som passar i optiska kontakten.
Se tex de som sticker ut ur den optiska kontakten på det
här moderkortet

Återgå till Generellt om hifi