transmissionline(hur kan detta komma sig)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

transmissionline(hur kan detta komma sig)

Inläggav zapanasta » 2007-01-10 22:46

Hej,har ett par transmissionline lådor med dubbla seriekopplade tiotummare i.Har skickat in basarna på omkantning,har även såna basar i en mindre modell som det ska sitta en tia i varje.Fick en ide ock testa hur hur dom som det ska sitta dubbla tior i låter med en tia,så jag tog en bas ock la den på en skiva ock ritade runt den ock prickade i var hålen skulle vara,sågade till ock borrade hål ock skruvade fast skivan över det nedre av hålen ock satt basen i hålet överst.Döm om min förvåning, högtalaren är ju bra mycket effektivare med en bas än den är med två.Spelar klart djupare,hur kan detta komma sig?.Mvh.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12444
Blev medlem: 2003-08-08

Inläggav Magnuz » 2007-01-10 22:56

Att den spelar djupare låter ju onormalt. Snarare borde den väl spela med en enorm puckel i den övre basen, om jag nu förstått din beskrivning rätt. D.v.s. att det du gjort är alltså att du korkat igen transmissionslinjen och i princip monterat in elementen i en liten sluten låda?

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-10 22:58

Magnuz skrev:Att den spelar djupare låter ju onormalt. Snarare borde den väl spela med en enorm puckel i den övre basen, om jag nu förstått din beskrivning rätt. D.v.s. att det du gjort är alltså att du korkat igen transmissionslinjen och i princip monterat in elementen i en liten sluten låda?
Hej,har inte korkat igen utbåset för transmissionlinjen utan jag har satt igen ena hålet där bas nr 2 ska sitta.Mvh.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2007-01-10 23:07

Nja, en ljudledningshögtalare har ju sina likheter med en basreflexhögtalare, så jag tror att man kan förklara det med hjälp av en sån.

Nedan är ett basreflexsystem som egentligen är dimensionerat för två element. Om man sätter i bara ett av elementen så får man en liten puckel vid undre gränsfrekvensen, dvs mer bas (om man justerar för känslighetsskillnaden) Med fyra element däremot, stiger undre gränsfrekvensen.

Så där blir det typiskt om man byter antal element utan att justera övriga delar av konstruktionen.

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-01-10 23:17

Nej Svante, sådär blir det inte. Tror du missade informationen om den elektriska kopplingen. Sen är ju inte en basreflexlåda och en ljudledning riktigt samma sak heller, även om det finns likheter.


Ett baselement i en ljudledningshögtalare (liksom i en basreflexlåda) kommer vid "mellanhöga" frekvenser att uppvisa samma känslighet som två stycken seriekopplade.

Vid låga frekvenser kommer dock en given inspänning att rendera dubbla strömmen (på grund av halva impedansen) vilket gör att den kraft som genereras vid kvartsvågsrresonansen blir dubbelt så stor (F = B'l*Uin/Re).

När talspolekraften är dubbelt så stor blir membrantrycket också dubblerat - och då blir även ljudtrycket inuti lådan dubblerat.


Just vid avstämningen råder lite speciella betingelser, såtillvida att pratiskt taget all luft som rusar in och ut ur lådan gör det genom porten. Membranet rör sig pyttelite och det är inte den luft som membranet själv pumpar in och ut ur lådan som ger upphov till ljudtrycket i lådan. Att trycket blir dubbelt så stort beror på att dubbelt så stor luftvolym pumpas genom porten. Den dubbla kraften på membranet sätter nämligen dubbelt så mycket fart på resonanssystemet! :P

Det betyder att ljudtrycket som uppstår utanför lådan blir uppemot 6 dB större (hur nära +6 dB men kommer beror på pipans förluster) än då två seriekopplade baselement satt i lådan. 6 dB är en ganska signifikant ökning i basnivån. Lådan med ett element kommer att låta signifikans fylligare än det med två*, men också potentiellt sämre artikulerad. :?

Bild

Som antytt i skissen blir en ljudledningshögtalare aldrig perfekt tonkurverak, vilket beror på den oädliga komplexitet som en akustisk resonator medför (basreflexlådans mekaniska (massa/fjäder) resonator med sitt dubbla polpar kan däremot dimensioneras för att bete sig som ett nästan perfekt 4:e ordningens system). Ljudledningshögtlarens resonatorsystem bygger ju på en tidsfördöjning, och får ett oändligt antal poler och nollställen, varav de "oönskade" måste dämpas tillräckligt.

Resultatet kan se ut på lite olika sätt, men ungefär en tonkurva som den ovanstående, är vanlig. Kort sagt: En skicklig konstruktör kan utforma en TL-låda så att tonkurvan blir så rak att dess ojämnheter domineras av rummets. Däremot kommer den alltid att blir större än en basreflexhögtalare för samma känslighet och undre gränsfrekvens.


Det kan även nämnas att om man tittar på verkningsgraden (inte att blanda ihop med känsligheten) så har den dubblats vid resonans när man gick från två seriekopplade till ett element, men vid högre frekvenser har den faktiskt halverats! :o

Den ensamma baselementet suger ju i sig dubbelt så mycket effekt som de dubbla (till följd av seriekopplingen) gjorde tillsammans.


Vh, iö

- - - - -

*Men - det tål mindre än 1/4 så stor 8-ohm-effekt in som med dubbla basar (läs: >6 dB mindre insignalnivå).
Senast redigerad av IngOehman 2007-01-11 17:54, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-10 23:26

Hej, tack för svaren,nu sitter det ett 6 db filter till basen så det är ju en enkel match att sätta i en spole som passar till 4ohm i stället för 8 ohm.För som det är nu får man ju ett glapp i frekvensgången mellan basen ock mellanregistret.Få se hur jag gör, det är ju lätt att återställa dom i orginalskick igen om man vill det.Men får lov att ta reda på lite mer om detta om det går att göra på detta sätt utan att nåt annat blir lidandes,hur som helst är dom bra mycket effektivare med en bas.Mvh.
Senast redigerad av zapanasta 2007-01-10 23:39, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad
 
Inlägg: 14734
Blev medlem: 2003-11-18

Inläggav profbd » 2007-01-10 23:30

hej ingvar i jerusalem fanns det ett tag en firma som hette zeus som drevss av tore fors fö en bekant
han tillvärkade en högtalare som hette actor som var en transmisionline
med ett kef b200 och ett moddat gammaelement som diskant(band)
denna högtalare lät bara pluttplutt när man körde med små förstärkare
men spände man på något riktigt blev det fart på det hela
helt ok prylar
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-11 00:05

Hej,om man borser från db höjningar osv,går inte en ensam bas djupare i en låda än 2 st likadana i samma låda?Mvh.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-01-11 00:11

Det är ju just höjningen (som mäts i dB) som gör att en ensam bas går djupare. Det är i det allra lägsta delen av det använda registret som nivån ökar (vid extremt låga frekvenser, läs under några Hz sisådär, går kurvorna ihop igen).

Titta på de "hypersnabbtförhand-kurvor" jag slängde ihop i Paint i förra inlägget, så ser du hur högtalaren kommer att mäta med de två alternativa betyckningarna. Kurvorna är förvisso handritade och en hel del stiliserade, men de visar ändå rätt väl hur det blir.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2007-01-11 00:18

Jajustja, man kan förstås seriekoppla, så att känsligheten blir densamma för systemen vid lite högre frekvenser. I förra exemplet satt de i parallell.

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-11 00:26

Hej igen,då är det inget som säger att det är dumt då att byta spole i filtret ock bara köra med en bas då?högtalaren verkar ju vara klart effektivare i alla fall på detta sättet,ja det blev svårt detta.Mvh.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-01-11 00:28

Om du inte är orolig för effekttåligheten: Nejdå, då går det alldeles
utmärkt bra att köra med en bas!

"Effektivare" med ett element är den bara allra längst ned dock
(se det jag skriver om verkningsgrad mitt förr-förra inlägg).


Vh, iö

- - - - -

PS. Nyfiken fråga: Varför byggde du (eller vem som nu gjorde det) den med två basar från början?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2007-01-11 00:34

Är det inte samma fenomen oberoende av om det är TL eller annat kabinett? 2 element i samma volym som ett lirar väl egentligen i en hälften så stor volym per element? Att ljudtrycket ökar i basen med en dubbel så stor volym är väl då vad man kan förvänta sig?

/Jocke

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-11 00:34

Hej,tack så mycket för svaren,Dom ska nog hålla för det paret med ensam bas tål 100w rms så dessa ska väl också göra det då det är samma basar i dom.Mvh.

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-11 00:37

IngOehman skrev:Om du inte är orolig för effekttåligheten: Nejdå, då går det alldeles
utmärkt bra att köra med en bas!

"Effektivare" med ett element är den bara allra längst ned dock
(se det jag skriver om verkningsgrad mitt förr-förra inlägg).


Vh, iö

- - - - -

PS. Nyfiken fråga: Varför byggde du (eller vem som nu gjorde det) den med två basar från början?
Hej,det är ett par luxor orchestra,dom jag har med en bas heter luxor 8071.Mvh.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-01-11 00:40

Aha, så det är Luxor som dinensionerat dem på det viset. En sak som du kanske borde (för säkerhetsskull) kolla på är impedansen. Högtalaren kommer som jag nämnt att uppvisa en nästan (det blir bara nästan faktiskt) halverad impedans i basområdet, så de kommer att ställa högre krav på förstärkaren som driver dem. Min gissning är att minimumimpedansen (du kan ohmmäta dem om du vill få en indikation på lägsta impedansen inom audioområdet) kan komma att hamna nedåt 3 ohm.

Nämner det bara så att du inte skaffar dig en oönskad förstärkarbrand. :wink:


Jocke skrev:Är det inte samma fenomen oberoende av om det är TL eller annat kabinett? 2 element i samma volym som ett lirar väl egentligen i en hälften så stor volym per element? Att ljudtrycket ökar i basen med en dubbel så stor volym är väl då vad man kan förvänta sig?

/Jocke

Yttringen blir lite olika beroende på kabinettets konstruktion, en sluten låda uppvisar exempelvis en basförvagning med till oändlig låga frekvenser om man i ett givet kabinett ersätter ett baselement med två identiska dylika, som är seriekopplade. Men i princip är det som du säger.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2007-01-11 00:46

Ingvar!

Ang TL. För en tid sedan (rätt länge tror jag det var) föreslog du i en tråd någon slags ljudledning där elementet inte var placerad i ena änden utan en bit in i pipan. Minns du? Jag kan inte minnas att diskussionen utvecklades till något konkret. Finns den här principen beskriven någonstans eller kan du dra den lite kort? Jag har tittat lite på Augspurgers papper men inte satt mig in i det på allvar.

/Jocke

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-01-11 01:10

Sök på Voight-horn. 8)

Det finns hur mycket skrivet om det som helst på internet (skulle jag tro). Jag har dock inte letat själv.


Poängen är att man inte skall exitera de högre noderna (3/4, 5/4, 7/4...) så illa. Dock förlorar man något lite nivå även på kvartsvågsresonansen (=den fundamentala).

(basreflexprincipen uppvisar inte det placeringsberoendet för baselementet, eftersom det inre i en basreflexlåda är i stort sett tryckhomogent, i varje fall nere vid Fh.)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2007-01-11 02:30

OK, det var den!

Tack för tipset - har nog någon gammal artikel i EV om någon konstruktion den där japanen låg bakom. Vill minnas att det fanns några formler för beräkning av elementets placering där.

Har ju läst att både du och våra andra "husgudar" :wink: menar att det inte finns mycket att vinna på TL och liknande i förhållande till basreflex. Jag upplever att den kontroll principen ger på konrörelsen känns sympatisk.

Det hävdas ju ibland att det eg inte är någon större skillnad på verkningssättet och att de i grunden skulle vara jämförbara - hur ser du på det?

Tycker att det är kul att vi fått lite trådar om TL - så vi får lite variation !

/Jocke

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-11 04:21

Vill bara göra det tillägget att seriekoppling av baselement i en ljudledning om möjligt bör undvikas, åtminstone om elementen sitter i följd under varandra. Tryckvågen är tidsberoende och det får bl.a. till följd att elementen inte kommer att röra sig absolut parallellt.

Något annorlunda ställer det sig om man som i IMF's fall har utformat ljudledningen som ett omvänt paraboliskt horn (med en stor kavitet omedelbart bakom baselementet/baselementen). Där är tryckskillnaderna mellan baselementen i stort obefintliga.

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-11 10:13

Hej,dessa lådor är byggda som ett paraboliskt horn,dvs volymen är störst bakom baselementen för att sedan smalna av hela vägen ner ock sen upp till utblåset som sitter högst upp bak i lådan.förövrigt kommer jag att återställa dom i orginalskick när jag renoverat filtren ock fått tillbaka basarna efter omkantning,lyssnat lite mera nu när jag kunnat vrida på lite ock kommit fram till att basen blev för överbetonad mot övriga register(basen dundrar på nåt helt otroligt men med dålig attack),upplever en distingtare bas med bättre kontroll ock attack med 2 basar i varje,Mvh.
Senast redigerad av zapanasta 2007-01-11 12:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2007-01-11 11:57

BB skrev:Vill bara göra det tillägget att seriekoppling av baselement i en ljudledning om möjligt bör undvikas, åtminstone om elementen sitter i följd under varandra. Tryckvågen är tidsberoende och det får bl.a. till följd att elementen inte kommer att röra sig absolut parallellt.

Något annorlunda ställer det sig om man som i IMF's fall har utformat ljudledningen som ett omvänt paraboliskt horn (med en stor kavitet omedelbart bakom baselementet/baselementen). Där är tryckskillnaderna mellan baselementen i stort obefintliga.

//BB


Hej Bosse!

Kul att en auktoritet på TL deltar i tråden! Har skummat lite på ytan av Augspurgers studie och där framhålls ju att man kan utsträcka basåtergivningen i en TL genom 2 element. Det ena placeras i änden och det andra vid 20% av kanalens längd. Du menar att det det skulle ställa till problem om man inte har en stor kavitet bakom elementen? Då tappar man ju liksom poängen med 2 element ur den här aspekten!

/Jocke

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-11 12:49

Jocke skrev:
BB skrev:Vill bara göra det tillägget att seriekoppling av baselement i en ljudledning om möjligt bör undvikas, åtminstone om elementen sitter i följd under varandra. Tryckvågen är tidsberoende och det får bl.a. till följd att elementen inte kommer att röra sig absolut parallellt.

Något annorlunda ställer det sig om man som i IMF's fall har utformat ljudledningen som ett omvänt paraboliskt horn (med en stor kavitet omedelbart bakom baselementet/baselementen). Där är tryckskillnaderna mellan baselementen i stort obefintliga.

//BB


Hej Bosse!

Kul att en auktoritet på TL deltar i tråden! Har skummat lite på ytan av Augspurgers studie och där framhålls ju att man kan utsträcka basåtergivningen i en TL genom 2 element. Det ena placeras i änden och det andra vid 20% av kanalens längd. Du menar att det det skulle ställa till problem om man inte har en stor kavitet bakom elementen? Då tappar man ju liksom poängen med 2 element ur den här aspekten!

/Jocke


Hej!

Sorry om jag uttryckte mig oklart. Det finns olika skolor för ljudledningsbyggande. Att ha en dedicerad kavitet bakom elementet/elementen har för- och nackdelar. Till nackdelarna räknar jag sämre transientegenskaper/koppling, - till fördelarna en rakare frekvensgång. ”There is no such thing as a free lunch” :)

Såvida det inte av för mig okänd anledning ingår som en del av konceptet som sådant, ser jag ingen fördel med att koppla baselement i serie med varandra. Instämmer för övrigt i Svantes grafer ovan.

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-11 21:57

Hej igen,ska renovera filtren i dessa lådor,sitter nu en polyester till diskanten ock en elektrolyt till mellanregistret.Vad skulle ni rekommendera för sorts kondensatorer?.Har renoverat ett par högtalare förut med polyester kondensatorer ock det blev en klar ljudmässig förbättring.Mvh.

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-13 01:28

zapanasta skrev:Hej igen,ska renovera filtren i dessa lådor,sitter nu en polyester till diskanten ock en elektrolyt till mellanregistret.Vad skulle ni rekommendera för sorts kondensatorer?.Har renoverat ett par högtalare förut med polyester kondensatorer ock det blev en klar ljudmässig förbättring.Mvh.


Pröva med polypropkondingar. s.k. MKP. Jag tror inte du blir besviken...

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-01-13 01:40

Jag tycker vissa Polypropylenkondensatorer fungerar mycket bra, medan rätt många inte gjort det (för det mesta på grund av mekaniska tillkortakommanden, alltså främst inre olinjära(!) resonansproblem). :?


Nästan alla polyesterkondensatorer jag stött på har däremot varit bra, men inte riktigt lika bra som de allra bästa PP-kondensatorerna.

Hur du samma erfarenhet BB?

En av de bättre PP-kondensatortillverkarna jag stött på är den förvånansvärt billiga franska fabrikanten SCR. Som hos alla PP-kondensatorer finns även i deras kondensatorer en viss inre fjädring (av musiken exiterbar) men den är väldigt mycket linjärare än hos de flesta PP-kondensatorer jag stött på.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-13 01:47

IngOehman skrev:Jag tycker vissa Polypropylenkondensatorer fungerar mycket bra, medan rätt många inte gjort det (för det mesta på grund av mekaniska tillkortakommanden, alltså främst inre olinjära(!) resonansproblem). :?


Nästan alla polyesterkondensatorer jag stött på har däremot varit bra, men inte riktigt lika bra som de allra bästa PP-kondensatorerna.

Hur du samma erfarenhet BB?


Vh, iö


Ingvar,

Jag håller med dig 100%!

/Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-13 10:15

Hej.tack för svaren,har nu beställt polyester kondningar då de verkar vara bra kondensatorer(finns pp kondningar som är bättre men då måste man vara säker på att få rätt sort enligt förr förra inlägget) ,så dessa verkar vara säkrare kort.Mvh.

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2007-01-13 11:53

zapanasta skrev:Hej.tack för svaren,har nu beställt polyester kondningar då de verkar vara bra kondensatorer(finns pp kondningar som är bättre men då måste man vara säker på att få rätt sort enligt förr förra inlägget) ,så dessa verkar vara säkrare kort.Mvh.


Schysst att få hjälp och tips av sådana riktiga "tungviktare"!

Det kommer säkert att bli himla bra! :)

/Jocke

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-13 15:47

Jocke skrev:
zapanasta skrev:Hej.tack för svaren,har nu beställt polyester kondningar då de verkar vara bra kondensatorer(finns pp kondningar som är bättre men då måste man vara säker på att få rätt sort enligt förr förra inlägget) ,så dessa verkar vara säkrare kort.Mvh.


Schysst att få hjälp och tips av sådana riktiga "tungviktare"!

Det kommer säkert att bli himla bra! :)

/Jocke


Lycka till!

Om du vill ha lite mer info om ljudledningar kan kanske följande adresser vara av intresse: http://www.t-linespeakers.org/design/fo ... index.html

http://www.hogheaven.com/diyaudio/subwo ... /patl.html

Reservation för att artiklarna uttrycker respektive författares åsikter och inte nödvändigtvis sammafaller men mina egna... :)

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2007-01-13 21:34

BB skrev:Vill bara göra det tillägget att seriekoppling av baselement i en ljudledning om möjligt bör undvikas, åtminstone om elementen sitter i följd under varandra. Tryckvågen är tidsberoende och det får bl.a. till följd att elementen inte kommer att röra sig absolut parallellt.


Varför är det ett problem? Jag menar, vad förlorar man på om elementen inte rör sig identiskt lika?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-13 23:03

Svante skrev:
BB skrev:Vill bara göra det tillägget att seriekoppling av baselement i en ljudledning om möjligt bör undvikas, åtminstone om elementen sitter i följd under varandra. Tryckvågen är tidsberoende och det får bl.a. till följd att elementen inte kommer att röra sig absolut parallellt.


Varför är det ett problem? Jag menar, vad förlorar man på om elementen inte rör sig identiskt lika?


Svante,

Jag använde inte uttrycket "identiskt lika" Jag talade om parallellitet, i synnerhet avseende en ljudledning där två eller fler element sitter monterade under varandra i ljudledningen och det således är olika gångtid för vågen. I en sådan lösning behöver elementen all tänkbar dämpning de kan få av varandra. Därav parallellkopplingen...

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2007-01-13 23:17

BB skrev:
Svante skrev:
BB skrev:Vill bara göra det tillägget att seriekoppling av baselement i en ljudledning om möjligt bör undvikas, åtminstone om elementen sitter i följd under varandra. Tryckvågen är tidsberoende och det får bl.a. till följd att elementen inte kommer att röra sig absolut parallellt.


Varför är det ett problem? Jag menar, vad förlorar man på om elementen inte rör sig identiskt lika?


Svante,

Jag använde inte uttrycket "identiskt lika" Jag talade om parallellitet, i synnerhet avseende en ljudledning där två eller fler element sitter monterade under varandra i ljudledningen och det således är olika gångtid för vågen. I en sådan lösning behöver elementen all tänkbar dämpning de kan få av varandra. Därav parallellkopplingen...

Mvh //BB


Hmm, Jo, jag förstår att den akustiska lasten kan bli lite, eller tom ganska mycket olika om elementen sitter olika långt in i en pipa (eller ljudledning). Men jag förstår inte att seriekoppling skulle vara sämre än parallell av den anledningen? Alltså, det kanske blir lite lättare att räkna på om de sitter i parallell, eftersom de får identisk drivspänning, men någon avgörande skillnad kan det väl inte bli? Jag menar, hur mycket avviker spänningen över ena elementet från hälften om man kopplar dem i serie? Det kan väl inte vara särskilt mycket, eller?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-13 23:33

Svante skrev:
BB skrev:
Svante skrev:
BB skrev:Vill bara göra det tillägget att seriekoppling av baselement i en ljudledning om möjligt bör undvikas, åtminstone om elementen sitter i följd under varandra. Tryckvågen är tidsberoende och det får bl.a. till följd att elementen inte kommer att röra sig absolut parallellt.


Varför är det ett problem? Jag menar, vad förlorar man på om elementen inte rör sig identiskt lika?


Svante,

Jag använde inte uttrycket "identiskt lika" Jag talade om parallellitet, i synnerhet avseende en ljudledning där två eller fler element sitter monterade under varandra i ljudledningen och det således är olika gångtid för vågen. I en sådan lösning behöver elementen all tänkbar dämpning de kan få av varandra. Därav parallellkopplingen...

Mvh //BB


Hmm, Jo, jag förstår att den akustiska lasten kan bli lite, eller tom ganska mycket olika om elementen sitter olika långt in i en pipa (eller ljudledning). Men jag förstår inte att seriekoppling skulle vara sämre än parallell av den anledningen? Alltså, det kanske blir lite lättare att räkna på om de sitter i parallell, eftersom de får identisk drivspänning, men någon avgörande skillnad kan det väl inte bli? Jag menar, hur mycket avviker spänningen över ena elementet från hälften om man kopplar dem i serie? Det kan väl inte vara särskilt mycket, eller?



Svante,

Har du provat att koppla två baselement inkopplade enligt villkoren ovan(ljudledning) i serie med varandra?
Det låter, (enligt mina erfarenheter), påtagligt sämre än om elementen är kopplade i parallell, pga sämre dämpning...

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2007-01-13 23:44

BB skrev:Svante,

Har du provat att koppla två baselement inkopplade enligt villkoren ovan(ljudledning) i serie med varandra?
Det låter, (enligt mina erfarenheter), påtagligt sämre än om elementen är kopplade i parallell, pga sämre dämpning...

Mvh //BB


Nejnej, jag har inga egna praktiska erfarenheter av ljudledningar. Jag bara vill bara förstå varför det skulle vara skillnad.

Om elementen kunde sitta på samma ställe, tex på varsin sida av en ljudledning, får samma effekt då, menar du, eller är det just det att de sitter på olika ställen längs pipan som gör det?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-13 23:49

Hej,setat ock läst era inlägg ock jag är ju bara en småhandlare i detta sammanhang,men dessa luxor orchestra som har 2 seriekopplade basar i varje, enligt BB så funkar det i ett paraboliskt horn ock det har ju jag(ser ut som seas thor i genomskärning) ,så vad ska man säga om dem?Mvh.
Senast redigerad av zapanasta 2007-01-14 00:49, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-13 23:53

Svante skrev: Nejnej, jag har inga egna praktiska erfarenheter av ljudledningar. Jag bara vill bara förstå varför det skulle vara skillnad. Om elementen kunde sitta på samma ställe, tex på varsin sida av en ljudledning, får samma effekt då, menar du, eller är det just det att de sitter på olika ställen längs pipan som gör det?


Sittandes på samma ställe på varsin sida reduceras problematiken avsevärt! :)

Dock vill jag slänga in en brasklapp här och säga att det är min personliga uppfattning att parallellkoppling av baselement alltid vinner över en serie-dito, så länge som den totala impedansen ej underskrider vad slutsteget klarar av...

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2007-01-14 00:02

BB skrev:
Svante skrev: Nejnej, jag har inga egna praktiska erfarenheter av ljudledningar. Jag bara vill bara förstå varför det skulle vara skillnad. Om elementen kunde sitta på samma ställe, tex på varsin sida av en ljudledning, får samma effekt då, menar du, eller är det just det att de sitter på olika ställen längs pipan som gör det?


Sittandes på samma ställe på varsin sida reduceras problematiken avsevärt! :)

Dock vill jag slänga in en brasklapp här och säga att det är min personliga uppfattning att parallellkoppling av baselement alltid vinner över en serie-dito, så länge som den totala impedansen ej underskrider vad slutsteget klarar av...

Mvh //BB


Ok! :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-14 10:48

BB,du som är specialist på detta med TL-lådor,du skrev att det funkade med 2 seriekopplade basar efter varann om linjen var utformad som ett omvänt paraboliskt horn.Mina lådor ser ut som seas thor i genomskärning.Är dom lådorna omvända paraboliska horn?blev lite osäker nu.Mvh.

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-14 12:09

zapanasta skrev:BB,du som är specialist på detta med TL-lådor,du skrev att det funkade med 2 seriekopplade basar efter varann om linjen var utformad som ett omvänt paraboliskt horn.Mina lådor ser ut som seas thor i genomskärning.Är dom lådorna omvända paraboliska horn?blev lite osäker nu.Mvh.


Hej,

Efter att ha studerat pdf-filen på http://www.madisound.com/pdf/Kits/audio ... Review.pdf kan konstateras att det är ett modifierat omvänt parabiliskt horn. Baselementen är monterade i följd, under varandra, och sitter således inte parallellt monterade i en "förkammare" a´la IMF.

I det här fallet bör alltså baselementen kopplas i serie, vilket f.ö. framgår av filterschemat på sidan 12 i PDF-dokumentet.

EDIT: Error! Elementen skall kopplas parallellt, inte i serie som jag skrev... Sorry! ber om ursäkt för felskrivningen![/b]

Mvh //BB
Senast redigerad av BB 2007-01-14 12:58, redigerad totalt 2 gånger.
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-14 12:17

BB skrev:
zapanasta skrev:BB,du som är specialist på detta med TL-lådor,du skrev att det funkade med 2 seriekopplade basar efter varann om linjen var utformad som ett omvänt paraboliskt horn.Mina lådor ser ut som seas thor i genomskärning.Är dom lådorna omvända paraboliska horn?blev lite osäker nu.Mvh.


Hej,

Efter att ha studerat pdf-filen på http://www.madisound.com/pdf/Kits/audio ... Review.pdf kan konstateras att det är ett modifierat omvänt parabiliskt horn. Baselementen är monterade i följd, under varandra, och sitter således inte parallellt monterade i en "förkammare" a´la IMF.

I det här fallet bör alltså baselementen kopplas i serie, vilket f.ö. framgår av filterschemat på sidan 12 i PDF-dokumentet.

Mvh //BB
Hej,jag tackar ock bockar,kul att du ock iö mf tar er tid att hjälpa blåbär.Mvh.

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-14 22:43

Hej igen BB,ja dessa jag har är som sagt seriekopplade,undrar hur dom kunnat gjort på detta sätt då? Mvh.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-01-14 23:44

Det kanske är en låda där det inte är så kritiskt. I vilken rikning startar ljudledningen? Nedåt? Inåt? Åt sidan?

Svante skrev:
BB skrev:Svante,

Har du provat att koppla två baselement inkopplade enligt villkoren ovan(ljudledning) i serie med varandra?
Det låter, (enligt mina erfarenheter), påtagligt sämre än om elementen är kopplade i parallell, pga sämre dämpning...

Mvh //BB


Nejnej, jag har inga egna praktiska erfarenheter av ljudledningar. Jag bara vill bara förstå varför det skulle vara skillnad.

Om elementen kunde sitta på samma ställe, tex på varsin sida av en ljudledning, får samma effekt då, menar du, eller är det just det att de sitter på olika ställen längs pipan som gör det?

Bosse har helt rätt.

Det finns fall (kan faktiskt hända i basreflexlådor med mycket strömningsdämpning också) där man med seriekopplade eleement får en situation där ett element vid vissa frekvenser står helt stilla således att det andra tvingas göra hela jobbet - och det går inte att utesluta att man skulle kunna (med dåliga produktionstoleranser) få ett fall där ena elementet rör sig baklänges - alltså destruktivt. 8O

Att det ena element får göra hela jobbet reducerar effekttåligheten och ökar distorsionen.

Med parallellkoppling ökar kontrollen avsevärt i EMK-området, eftersom impedansskillnader på grund av vågrörelser inuti lådan inte signifikant påverkar den elektromotoriska återkopplingen längre.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-01-15 15:01, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-15 00:08

Iö skrev , Det kanske är en låda där det inte är så kritiskt. I vilken rikning startar ljudledningen? Nedåt? Inåt? Åt sidan?

hej,basarna sitter efter varann ock den första ca 2 dm nerfrån överkant på framsidan,sen går ljudet ner i botten på lådan för att sen gå uppot ock mynna ut högst upp på baksidan(blir smalare ljudledning ända till utblåset)Är 27 cm in till skivan som delar lådan om man mäter högst upp från framsidan,9 cm in till skivan vid utblåset högst upp bak .Lådorna är 110 cm höga.Inner måttet är 100 cm så ljudledningen blir 200 cm då om jag förstått det rätt. Finns bilder på dessa under vintage-hifi,även kopplingsshema,tråden heter orchestra.Mvh.
Senast redigerad av zapanasta 2007-01-15 01:57, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-01-15 00:19

IngOehman skrev:
Det finns fall (kan faktiskt hända i basreflexlådor med mycket strömningsdämpning också) där man med seriekopplade eleement får en situation där ett element vid vissa frekvenser står helt stilla - och det går inte att utesluta att man skulle kunna (med vissa produktionstoleranser) ett fall där ena elementet rör sig baklänges - alltså destruktivt. 8O

Att ett ena element får göra hela jobbet reducerar effekttåligheten och ökar distorsionen.

Med parallellkoppling ökar kontrollen avsevärt i EMK-området, eftersom impedansskillnader på grund av vågrörelser inuti lådan inte signifikant påverkar den elektromotoriska återkopplingen längre.


Vh, iö



Ja, vi pratade ju om det häromdagen, då i fallet OA2212.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-01-15 15:12

Å tusan. :o

Då litar jag på ditt minne. :wink:

Kommer inte ihåg vad jag sade, men jag kan nämna att just detta beteende är minimalt i 2212, eftersom volymen där elementen sitter är förhållandevis tryckhomogen.

Tog upp problemet med Stig många gånger, som till min stora förvåning hävdade att han såg fördelar med seriekoppling, och tyckte det var att föredra - eftersom det såg till så att båda elementens membran drevs av samma kraft (förutsatt att Bl-produkten överensstämmer). Vi blev aldrig överens om detta, men jag tror inte frågan kom upp efter ~1990, så det är möjligt att han ändrade uppfattning senare.

(Jag tycker seriekoppling fungerar helt invändningsfritt ENDAST i slutna lådor med hög dämpning (dominerande luftfjäder och låg impedanstopp, läs <Re*5)).

Som jag ser det är det just den där "samma kraft-situationen" man vill undvika. Den gör ju att det ena elementets membran kan bli stillastående (och utan att det andra levererar den extra pumpningen, eftersom det begränsas av sin mot-EMK :( ).


Kort sagt: Om inte impedanserna är nära nog perfekta kopior av varandra kommer inte bara maxnivå och distorsion att missgynnas, utan man får dessutom ett potentiellt känslighetsbortfall.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-15 16:38

iö, BB eller nån annan kunnlig,se mitt förra inlägg.Mvh.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-01-15 16:45

Ja, då låter seriekoppling som en tveksam idé... :?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-01-15 16:46

IngOehman skrev:Å tusan. :o

Då litar jag på ditt minne. :wink:


:lol: :lol:

Det var nog jag som nämnde 2212, eller möjligen bara tänkte väldigt intensivt på just den högtalaren .... svaret blev ungefär som ovan iaf. :)



Behöver man inte tänka på vad som finns på "andra" sidan också? Jag menar alltså rummets eventuella olika belastning på elementen.

Det ena (inre) av de två seriekopplade elementen sitter kanske placerat dikt intlill hörnet golv/vägg och eventuellt påverkat av diverse bänkar/socklar och möbeldelar på sidorna, medan det andra (främre) sitter friare placerat längre från vägg och kanske utan möbler på sidorna.

Jag tänker mig att det kan bli skillnad på hur elementen rör sig/vill röra sig då och att fördelningen av gracerna mellan elementen inte blir sådär 100%-igt symmetrisk även om insidan på lådan är väl utformad.

Man kanske skulle mäta det också, plotta spänningen över båda elementen vs frekvens i nån dubbel-Tombstone-mätning? kan ju bli en kul övning.


.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2007-01-15 17:03

Kan parallellkoppling helt eliminera problemen som uppstår med olika placering i pipan?

Uppenbarligen har den här typen av konstruktioner en del fördelar också. Seas Thor använder den här tekniken och konstruktören är Joe DÁppolito - inte helt okänd! Grunden är en studie av Augspurger som jag inte känner till något mer om.

Om de olika förutsättningarna för elementen ställer till problem kanske man kunde tänka sig att utforma dem som separata pipor, skulle det hjälpa?

/Jocke

PS. I en gammal tråd nämndes hur man kunde simulera TL i Basta - någon som minns?

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-15 17:07

Jocke skrev:Kan parallellkoppling helt eliminera problemen som uppstår med olika placering i pipan?

Uppenbarligen har den här typen av konstruktioner en del fördelar också. Seas Thor använder den här tekniken och konstruktören är Joe DÁppolito - inte helt okänd! Grunden är en studie av Augspurger som jag inte känner till något mer om.

Om de olika förutsättningarna för elementen ställer till problem kanske man kunde tänka sig att utforma dem som separata pipor, skulle det hjälpa?

/Jocke

PS. I en gammal tråd nämndes hur man kunde simulera TL i Basta - någon som minns?
Hej,ja detta är ju mycket märkligt att dom skulle seriekoppla elementen i denna konstruktion om det nu inte är nån bra ide.jämför jag med 8071 lådorna som också är en transmissionlåda med en bas i så spelar dessa bättre med mer attack fast basarna är seriekopplade.Har även testat med en radiochack hur högt dom kan spela utan att dista för mycket.Förstärkaren jag har ger 2x80 i 8 ohm ock 2x120w i 4 ohm konternuteligt 20-20000hz.testade att ta ur en bas i varje först ock pluggade hålen där dom andra ska sitta, då spelade högtalarna 118db(4ohms verision ),satt i basarna som jag tagit ur ock testade igen(8ohms verision seriekopplat) ,118db då med,skillnaden var att som seriekopplad spelar dom med mer kännbar bas ock mindre ansträngt.(Radiochacken plaserad i lyssningsposition)Mvh.
Senast redigerad av zapanasta 2007-01-15 17:50, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2007-01-15 17:40

Som jag har förstått det är det inte helt enkelt att konstruera en TL. Före Augspurgen fanns väl inte så mycket att gå efter, enligt DÁppolito. (Läs artikeln) Visst kunde man räkna ut en kvarts vågläng med ändavkortning och det fanns lite åsikter om placering av element, dämpmaterial, area mm men det handlade visst en hel del om "trial and error"!

I en pipa uppstår väl problem vid en del noder som ger en lite vågig kurva. Enligt artikeln finns några olika sätt att komma åt det: Kammare bakom element-et/en, veckning, dämpning och att sätta ytterligare ett element c:a 20% in i pipan. 3 av dessa metoder används i Seas Thor.

Jag kan förstå tankegången bakom att det skulle kunna uppstå problem vid seriekoppling men kan man tänka sig att det används som en positiv parameter i din konstruktion?

/Jocke

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-15 19:04

Jocke skrev:Som jag har förstått det är det inte helt enkelt att konstruera en TL. Före Augspurgen fanns väl inte så mycket att gå efter, enligt DÁppolito. (Läs artikeln) Visst kunde man räkna ut en kvarts vågläng med ändavkortning och det fanns lite åsikter om placering av element, dämpmaterial, area mm men det handlade visst en hel del om "trial and error"!

I en pipa uppstår väl problem vid en del noder som ger en lite vågig kurva. Enligt artikeln finns några olika sätt att komma åt det: Kammare bakom element-et/en, veckning, dämpning och att sätta ytterligare ett element c:a 20% in i pipan. 3 av dessa metoder används i Seas Thor.

Jag kan förstå tankegången bakom att det skulle kunna uppstå problem vid seriekoppling men kan man tänka sig att det används som en positiv parameter i din konstruktion?

/Jocke
Hej,ja man får väl hoppas det,vore ju märkligt om man inte tagit hänsyn till detta vid konstruerandet.Mvh.

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-15 19:14

zapanasta skrev:iö, BB eller nån annan kunnlig,se mitt förra inlägg.Mvh.


Du bör definitivt koppla basarna parallellt under förutsättning att elementen sitter under varandra i samma ljudledning.

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-15 19:18

BB skrev:
zapanasta skrev:iö, BB eller nån annan kunnlig,se mitt förra inlägg.Mvh.


Du bör definitivt koppla basarna parallellt under förutsättning att elementen sitter under varandra i samma ljudledning.

Mvh //BB
Hej,det är nog tyvärr omöjligt då basarna är på 4 ohm,det pallar nog inte förstärkaren(2 ohm)Förstår inte att dom gjort så här från början då?Mvh.

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-15 19:21

zapanasta skrev:
Jocke skrev:Kan parallellkoppling helt eliminera problemen som uppstår med olika placering i pipan?

Uppenbarligen har den här typen av konstruktioner en del fördelar också. Seas Thor använder den här tekniken och konstruktören är Joe DÁppolito - inte helt okänd! Grunden är en studie av Augspurger som jag inte känner till något mer om.

Om de olika förutsättningarna för elementen ställer till problem kanske man kunde tänka sig att utforma dem som separata pipor, skulle det hjälpa?

/Jocke

PS. I en gammal tråd nämndes hur man kunde simulera TL i Basta - någon som minns?
Hej,ja detta är ju mycket märkligt att dom skulle seriekoppla elementen i denna konstruktion om det nu inte är nån bra ide.jämför jag med 8071 lådorna som också är en transmissionlåda med en bas i så spelar dessa bättre med mer attack fast basarna är seriekopplade.Har även testat med en radiochack hur högt dom kan spela utan att dista för mycket.Förstärkaren jag har ger 2x80 i 8 ohm ock 2x120w i 4 ohm konternuteligt 20-20000hz.testade att ta ur en bas i varje först ock pluggade hålen där dom andra ska sitta, då spelade högtalarna 118db(4ohms verision ),satt i basarna som jag tagit ur ock testade igen(8ohms verision seriekopplat) ,118db då med,skillnaden var att som seriekopplad spelar dom med mer kännbar bas ock mindre ansträngt.(Radiochacken plaserad i lyssningsposition)Mvh.


Tar du bort ett element i en ljudledning som är optimerad för två (vad avser piplängd, tvärsnitt etc., kan du tyvärr inte räkna med att få ett pålitligt utfall.

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-15 19:28

zapanasta skrev:
BB skrev:
zapanasta skrev:iö, BB eller nån annan kunnlig,se mitt förra inlägg.Mvh.


Du bör definitivt koppla basarna parallellt under förutsättning att elementen sitter under varandra i samma ljudledning.

Mvh //BB
Hej,det är nog tyvärr omöjligt då basarna är på 4 ohm,det pallar nog inte förstärkaren(2 ohm)Förstår inte att dom gjort så här från början då?Mvh.


Jag är ledsen men det är svårt för mig som inte har sett eller hört dina högtalare att kommentera varför konstruktörerna har gjort som dom har gjort... :?

Mvh//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-15 19:29

Hej,har förstått att det är bättre med parallellkopplade basar,men hur gör man då basarna är på 4 ohm?det blir ju 2 ohm per högtalare det om man parallellkopplar,finns det nåt tricks ev nåt motstånd el liknande som gör att förstärkaren känner av dom som 4 ohm?annars brinner den nog upp.Mvh.

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-15 19:46

zapanasta skrev:Hej,har förstått att det är bättre med parallellkopplade basar,men hur gör man då basarna är på 4 ohm?det blir ju 2 ohm per högtalare det om man parallellkopplar,finns det nåt tricks ev nåt motstånd el liknande som gör att förstärkaren känner av dom som 4 ohm?annars brinner den nog upp.Mvh.


Mät, - om du har möjlighet - impedanskurvan som funktion av frekvens.
Vad elementen är stämplade är en sak, vad du får i verkligheten pga den skustiska belastningen en annan. I värsta fall blir den 2 Ohm. I bästa fall något högre. Vilket slutsteg har du? Vad är den lägsta rekommenderade belastningsimpedansen slutsteget klarar?

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-15 19:55

BB skrev:
zapanasta skrev:Hej,har förstått att det är bättre med parallellkopplade basar,men hur gör man då basarna är på 4 ohm?det blir ju 2 ohm per högtalare det om man parallellkopplar,finns det nåt tricks ev nåt motstånd el liknande som gör att förstärkaren känner av dom som 4 ohm?annars brinner den nog upp.Mvh.


Mät, - om du har möjlighet - impedanskurvan som funktion av frekvens.
Vad elementen är stämplade är en sak, vad du får i verkligheten pga den skustiska belastningen en annan. I värsta fall blir den 2 Ohm. I bästa fall något högre. Vilket slutsteg har du? Vad är den lägsta rekommenderade belastningsimpedansen slutsteget klarar?

Mvh //BB
Hej,det är en förstärkare(pioneer)jag har ock den vill inte ha under 4 ohm,så det funkar nog inte om det inte finns nåt sätt att få lite högre impedans genom några motstånd el liknande.Det lustiga är att jag har ett par till t-line lådor med en bas i varje,luxor 8071(exakt lika basar som i dessa)jämför jag dessa 2 modeller mot varann så låter faktiskt detta par med seriekopplade basar bättre,mer attack i ljudet ock går lika djupt.Mvh.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-01-15 20:09

phon skrev:
IngOehman skrev:Å tusan. :o

Då litar jag på ditt minne. :wink:


:lol: :lol:

Det var nog jag som nämnde 2212, eller möjligen bara tänkte väldigt intensivt på just den högtalaren .... svaret blev ungefär som ovan iaf. :)



Behöver man inte tänka på vad som finns på "andra" sidan också? Jag menar alltså rummets eventuella olika belastning på elementen.

Normalt spelar det förhllndevis liten roll. Rummets akustiska belastning på högtalarkonstruktionen är ju i typfallet pinsamt liten, vilket för övrigt är orsaken till att högtalare har så bedrövligt låg verkningsgrad. :wink:

Men visst, en hörplacerad högtalares baselements membranrörelser påverkas märkbart av en rumsresonans. Om det är tillräckligt för att ha betydelse som ett relevant argument för parallellkoppling vet jag inte. Tycker det finns tillräckligt med argument som det är, liksom. 8)

Lådan/kabinetter är ju ett litet rum det också, och eftersom det har en mycket större påverkan på membranrörelserna än det större rummet på andra sidan membranet (lyssningsrummet alltså) så tycker jag vi kan ta fasta på de egenskaper som kabinettet har, och de krav de ställer på hur elementen bör kopplas elektriskt.

Ja vidhåller att man bör undvika seriekoppling av baselement i alla andra sammanhang än för slutna lådor med hård intern dämpning, där det fungerar utmärkt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-15 20:26

Hej, har pratat med konstruktören nu till dessa högtalare(sune pettersson)trevlig ock hjälpsam man, ock det är ni också givetvis.Han sa att dom är konstruerade för att funka med seriekopplade basar,ock för att få så rak frekvensgång som möjligt,så dom får vara som dom är,dom låter ju bra.Dom verkar vara avstämda runt eller strax under 40hz ,kör jag en 40hz ton står basarna nästan still ock nästan allt ljud kommer ut genom öppningen baktill.Vid 50hz låter det lika mycket om basarna som genom öppningen bak.Mvh.
Senast redigerad av zapanasta 2007-01-16 00:32, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2007-01-15 21:26

Alltså, det här med seriekopplade element, om man tar, hur mycket skillnad i dist kan det göra för en given utputt? Hur mycket skillnad kan det göra på tonkurvan?

Min känsla, vilken förstås inte är att jämföra med riktig erfarenhet, är att den är rätt liten, annat än kanske inom smala frekvensområden eller nära överstyrning. Eller?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-15 23:13

Svante skrev:Alltså, det här med seriekopplade element, om man tar, hur mycket skillnad i dist kan det göra för en given utputt? Hur mycket skillnad kan det göra på tonkurvan?

Min känsla, vilken förstås inte är att jämföra med riktig erfarenhet, är att den är rätt liten, annat än kanske inom smala frekvensområden eller nära överstyrning. Eller?


Svante,

För en given* output flyttar 2 element exakt samma mängd luft oavsett om de är serie- eller parallellkopplade. Alltså blir distortionen exakt densamma... Tonkurveskillnaden är beroende av lastvilkor i enlighet med Ingvars tidigare inlägg, (minns dock inte vilken tråd det var men du hade inlägget före).

* Jag förutsätter att du avser akustiskt output?

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-01-16 02:13

Mnae... Fast snedfördelningen av membranrörelsen kan faktiskt i extremfall ge en distorsionsökning om uppåt 6 dB. Enstaka dB distorsionsökning är dock mera typiskt.

Dock är det sällsynt att drivvillkoren för ett (på grund av akustiska lasten) smalbandigt lågohmigare element som ser förstärkaren genom att högohmigare, är en signifikant fakor i sammanhanget. Detta eftersom det kommer attt vara det högohmigare som flyttar huvuddelen av luften*.


Vh, iö

- - - - -

*Eftersom det är de större membranrörelserna som gör det högohmigare (mera EMK).
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-16 03:25

IngOehman skrev:Mnae... Fast snedfördelningen av membranrörelsen kan faktiskt i extremfall ge en distorsionsökning om uppåt 6 dB. Enstaka dB distorsionsökning är dock mera typiskt.

Dock är det sällsynt att drivvillkoren för ett (på grund av akustiska lasten) smalbandigt lågohmigare element som ser förstärkaren genom att högohmigare, är en signifikant fakor i sammanhanget. Detta eftersom det kommer attt vara det högohmigare som flyttar huvuddelen av luften*.


Vh, iö

- - - - -

*Eftersom det är de större membranrörelserna som gör det högohmigare (mera EMK).


Ingvar,

Har jag missförstått något? Jag trodde att vi i Svantes exempel talade om 2 helt identiska element med samma impedans och drivningsvilkor, monterade i samma kavitet (i detta fall en sluten låda), med den enda skillnaden att de, (elementen alltså), var kopplade antingen i serie eller i parallell,,,?

Mvh //Bo
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2007-01-16 10:57

IngOehman skrev:Mnae... Fast snedfördelningen av membranrörelsen kan faktiskt i extremfall ge en distorsionsökning om uppåt 6 dB. Enstaka dB distorsionsökning är dock mera typiskt.

Dock är det sällsynt att drivvillkoren för ett (på grund av akustiska lasten) smalbandigt lågohmigare element som ser förstärkaren genom att högohmigare, är en signifikant fakor i sammanhanget. Detta eftersom det kommer attt vara det högohmigare som flyttar huvuddelen av luften*.


Vh, iö

- - - - -

*Eftersom det är de större membranrörelserna som gör det högohmigare (mera EMK).


Hmm, nu ska vi se. Om man tittar på det som kommer ur ljudledningens bortände, så är ju inte det proportionellt mot membranrörelsen. Anledningen till att ena elementet står nästan still (i extremfallet) är ju att det kopplar så bra till pipan, och alltså ger det potentiellt ett större bidrag till det som kommer ut bortänden.

Hmm, två motverkande effekter, alltså. Jag tror att åtminstone jag behöver simulera sånt här för att begripa det.

BB: det är två likadana element, men de olika akustiska lastförhållandena pga placeringen i pipan/ljudledningen gör att även den elektriska impedansen blir aningen olika. Det gör att elementen får lite olika spänning (det var den jag efterfrågade tidigt i tråden). Om de fick precis lika spänning, så skulle den ju alltid vara precis hälften av den totala drivspänningen, och då skulle det driftsförhållandet vara precis ekvivalent med två separata förstärkare som gav halva spänningen. För att seriekopplingen ska spela någon roll måste alltså elementens elektriska impedanser vara olika, i detta fall pga olika akustisk last.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-16 11:08

Svante skrev: BB: det är två likadana element, men de olika akustiska lastförhållandena pga placeringen i pipan/ljudledningen gör att även den elektriska impedansen blir aningen olika. Det gör att elementen får lite olika spänning (det var den jag efterfrågade tidigt i tråden). Om de fick precis lika spänning, så skulle den ju alltid vara precis hälften av den totala drivspänningen, och då skulle det driftsförhållandet vara precis ekvivalent med två separata förstärkare som gav halva spänningen. För att seriekopplingen ska spela någon roll måste alltså elementens elektriska impedanser vara olika, i detta fall pga olika akustisk last.


Svante,

Aha! Då missförstod jag dig kapitalt. Hade du specifikt skrivit att det var fallet med två element i följd i en gemensam pipa så hade mitt svar blivit helt annorlunda... Sorry!

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-16 23:43

Bild
hej.här är en bild på en av mina luxor orchestra t-line högtalare.Mvh.

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2007-01-17 00:27

oj jäklar vilken PJÄS !!!
8O
NN

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-17 00:59

Hej,lägger in en bild på den ena av mitt andra par TL-lådor.Hittade ett par andra TL-lådor på nätet som heter IMF TLs80 ock dom är väldigt lika dessa både i genomskärning ock utvändigt.Mvh. Bild

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-01-17 02:34

BB skrev:
IngOehman skrev:Mnae... Fast snedfördelningen av membranrörelsen kan faktiskt i extremfall ge en distorsionsökning om uppåt 6 dB. Enstaka dB distorsionsökning är dock mera typiskt.

Dock är det sällsynt att drivvillkoren för ett (på grund av akustiska lasten) smalbandigt lågohmigare element som ser förstärkaren genom att högohmigare, är en signifikant fakor i sammanhanget. Detta eftersom det kommer attt vara det högohmigare som flyttar huvuddelen av luften*.


Vh, iö

- - - - -

*Eftersom det är de större membranrörelserna som gör det högohmigare (mera EMK).


Ingvar,

Har jag missförstått något? Jag trodde att vi i Svantes exempel talade om 2 helt identiska element med samma impedans och drivningsvilkor, monterade i samma kavitet (i detta fall en sluten låda), med den enda skillnaden att de, (elementen alltså), var kopplade antingen i serie eller i parallell,,,?

Mvh //Bo

Ett rimligt antagande förvisso, givet Svantes informationsfattiga inlägg.

Jag gjorde ett annat antagande dock (det vill säga gissade :oops: ) att han menade med elementtoleranser, eller i kabinett som lastar asymmetriskt, således att signifikanta snedfördelningar av rörelsen kan uppstå - givet vad han skrivit i tidigare inlägg.

Och tydligen gissade jag rätt den här gången. :P


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Inläggav PeterAkemark » 2007-01-17 11:32

För den som har tillgång till ett bibliotek så kan följande artikel, som jag hittade i mitt bibliotek, vara av intresse.

The Search for Optimum Transmission Line Speaker

W. J. J. Hoge

Publicerad i Audio, Augusti 1977

Jag kommer ihåg att det under 70-talet skrevs en del om dubbla element i Radio&Television. Kommer inte riktigt ihåg vad artiklarna sade men slutledningen blev att det allt som oftast var bättre att använda ett element om det gick. Det blev alltid problem någonstans när två eller fler element var involverade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57966
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2007-01-17 11:40

Jag har en bunt olika artiklar om TL... var intresserad av det ett tag och en kompis i Finland skickade en hel hop olika artiklar om detta.

Har dock inget register över vad jag har fått, tyvärr.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35897
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2007-01-17 14:17

Bosse Bengtssons artiklar i HiFi & Musik finns ju också, på hans hemsida, hela 13 st PDF:
http://www.transmissionaudio.com/home/downloads.html
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 31 gäster