Moderator: Redaktörer
Hej,har inte korkat igen utbåset för transmissionlinjen utan jag har satt igen ena hålet där bas nr 2 ska sitta.Mvh.Magnuz skrev:Att den spelar djupare låter ju onormalt. Snarare borde den väl spela med en enorm puckel i den övre basen, om jag nu förstått din beskrivning rätt. D.v.s. att det du gjort är alltså att du korkat igen transmissionslinjen och i princip monterat in elementen i en liten sluten låda?
Hej,det är ett par luxor orchestra,dom jag har med en bas heter luxor 8071.Mvh.IngOehman skrev:Om du inte är orolig för effekttåligheten: Nejdå, då går det alldeles
utmärkt bra att köra med en bas!
"Effektivare" med ett element är den bara allra längst ned dock
(se det jag skriver om verkningsgrad mitt förr-förra inlägg).
Vh, iö
- - - - -
PS. Nyfiken fråga: Varför byggde du (eller vem som nu gjorde det) den med två basar från början?
Jocke skrev:Är det inte samma fenomen oberoende av om det är TL eller annat kabinett? 2 element i samma volym som ett lirar väl egentligen i en hälften så stor volym per element? Att ljudtrycket ökar i basen med en dubbel så stor volym är väl då vad man kan förvänta sig?
/Jocke
BB skrev:Vill bara göra det tillägget att seriekoppling av baselement i en ljudledning om möjligt bör undvikas, åtminstone om elementen sitter i följd under varandra. Tryckvågen är tidsberoende och det får bl.a. till följd att elementen inte kommer att röra sig absolut parallellt.
Något annorlunda ställer det sig om man som i IMF's fall har utformat ljudledningen som ett omvänt paraboliskt horn (med en stor kavitet omedelbart bakom baselementet/baselementen). Där är tryckskillnaderna mellan baselementen i stort obefintliga.
//BB
Jocke skrev:BB skrev:Vill bara göra det tillägget att seriekoppling av baselement i en ljudledning om möjligt bör undvikas, åtminstone om elementen sitter i följd under varandra. Tryckvågen är tidsberoende och det får bl.a. till följd att elementen inte kommer att röra sig absolut parallellt.
Något annorlunda ställer det sig om man som i IMF's fall har utformat ljudledningen som ett omvänt paraboliskt horn (med en stor kavitet omedelbart bakom baselementet/baselementen). Där är tryckskillnaderna mellan baselementen i stort obefintliga.
//BB
Hej Bosse!
Kul att en auktoritet på TL deltar i tråden! Har skummat lite på ytan av Augspurgers studie och där framhålls ju att man kan utsträcka basåtergivningen i en TL genom 2 element. Det ena placeras i änden och det andra vid 20% av kanalens längd. Du menar att det det skulle ställa till problem om man inte har en stor kavitet bakom elementen? Då tappar man ju liksom poängen med 2 element ur den här aspekten!
/Jocke
zapanasta skrev:Hej igen,ska renovera filtren i dessa lådor,sitter nu en polyester till diskanten ock en elektrolyt till mellanregistret.Vad skulle ni rekommendera för sorts kondensatorer?.Har renoverat ett par högtalare förut med polyester kondensatorer ock det blev en klar ljudmässig förbättring.Mvh.
IngOehman skrev:Jag tycker vissa Polypropylenkondensatorer fungerar mycket bra, medan rätt många inte gjort det (för det mesta på grund av mekaniska tillkortakommanden, alltså främst inre olinjära(!) resonansproblem).![]()
Nästan alla polyesterkondensatorer jag stött på har däremot varit bra, men inte riktigt lika bra som de allra bästa PP-kondensatorerna.
Hur du samma erfarenhet BB?
Vh, iö
zapanasta skrev:Hej.tack för svaren,har nu beställt polyester kondningar då de verkar vara bra kondensatorer(finns pp kondningar som är bättre men då måste man vara säker på att få rätt sort enligt förr förra inlägget) ,så dessa verkar vara säkrare kort.Mvh.
Jocke skrev:zapanasta skrev:Hej.tack för svaren,har nu beställt polyester kondningar då de verkar vara bra kondensatorer(finns pp kondningar som är bättre men då måste man vara säker på att få rätt sort enligt förr förra inlägget) ,så dessa verkar vara säkrare kort.Mvh.
Schysst att få hjälp och tips av sådana riktiga "tungviktare"!
Det kommer säkert att bli himla bra!![]()
/Jocke
BB skrev:Vill bara göra det tillägget att seriekoppling av baselement i en ljudledning om möjligt bör undvikas, åtminstone om elementen sitter i följd under varandra. Tryckvågen är tidsberoende och det får bl.a. till följd att elementen inte kommer att röra sig absolut parallellt.
Svante skrev:BB skrev:Vill bara göra det tillägget att seriekoppling av baselement i en ljudledning om möjligt bör undvikas, åtminstone om elementen sitter i följd under varandra. Tryckvågen är tidsberoende och det får bl.a. till följd att elementen inte kommer att röra sig absolut parallellt.
Varför är det ett problem? Jag menar, vad förlorar man på om elementen inte rör sig identiskt lika?
BB skrev:Svante skrev:BB skrev:Vill bara göra det tillägget att seriekoppling av baselement i en ljudledning om möjligt bör undvikas, åtminstone om elementen sitter i följd under varandra. Tryckvågen är tidsberoende och det får bl.a. till följd att elementen inte kommer att röra sig absolut parallellt.
Varför är det ett problem? Jag menar, vad förlorar man på om elementen inte rör sig identiskt lika?
Svante,
Jag använde inte uttrycket "identiskt lika" Jag talade om parallellitet, i synnerhet avseende en ljudledning där två eller fler element sitter monterade under varandra i ljudledningen och det således är olika gångtid för vågen. I en sådan lösning behöver elementen all tänkbar dämpning de kan få av varandra. Därav parallellkopplingen...
Mvh //BB
Svante skrev:BB skrev:Svante skrev:BB skrev:Vill bara göra det tillägget att seriekoppling av baselement i en ljudledning om möjligt bör undvikas, åtminstone om elementen sitter i följd under varandra. Tryckvågen är tidsberoende och det får bl.a. till följd att elementen inte kommer att röra sig absolut parallellt.
Varför är det ett problem? Jag menar, vad förlorar man på om elementen inte rör sig identiskt lika?
Svante,
Jag använde inte uttrycket "identiskt lika" Jag talade om parallellitet, i synnerhet avseende en ljudledning där två eller fler element sitter monterade under varandra i ljudledningen och det således är olika gångtid för vågen. I en sådan lösning behöver elementen all tänkbar dämpning de kan få av varandra. Därav parallellkopplingen...
Mvh //BB
Hmm, Jo, jag förstår att den akustiska lasten kan bli lite, eller tom ganska mycket olika om elementen sitter olika långt in i en pipa (eller ljudledning). Men jag förstår inte att seriekoppling skulle vara sämre än parallell av den anledningen? Alltså, det kanske blir lite lättare att räkna på om de sitter i parallell, eftersom de får identisk drivspänning, men någon avgörande skillnad kan det väl inte bli? Jag menar, hur mycket avviker spänningen över ena elementet från hälften om man kopplar dem i serie? Det kan väl inte vara särskilt mycket, eller?
BB skrev:Svante,
Har du provat att koppla två baselement inkopplade enligt villkoren ovan(ljudledning) i serie med varandra?
Det låter, (enligt mina erfarenheter), påtagligt sämre än om elementen är kopplade i parallell, pga sämre dämpning...
Mvh //BB
Svante skrev: Nejnej, jag har inga egna praktiska erfarenheter av ljudledningar. Jag bara vill bara förstå varför det skulle vara skillnad. Om elementen kunde sitta på samma ställe, tex på varsin sida av en ljudledning, får samma effekt då, menar du, eller är det just det att de sitter på olika ställen längs pipan som gör det?
BB skrev:Svante skrev: Nejnej, jag har inga egna praktiska erfarenheter av ljudledningar. Jag bara vill bara förstå varför det skulle vara skillnad. Om elementen kunde sitta på samma ställe, tex på varsin sida av en ljudledning, får samma effekt då, menar du, eller är det just det att de sitter på olika ställen längs pipan som gör det?
Sittandes på samma ställe på varsin sida reduceras problematiken avsevärt!![]()
Dock vill jag slänga in en brasklapp här och säga att det är min personliga uppfattning att parallellkoppling av baselement alltid vinner över en serie-dito, så länge som den totala impedansen ej underskrider vad slutsteget klarar av...
Mvh //BB
zapanasta skrev:BB,du som är specialist på detta med TL-lådor,du skrev att det funkade med 2 seriekopplade basar efter varann om linjen var utformad som ett omvänt paraboliskt horn.Mina lådor ser ut som seas thor i genomskärning.Är dom lådorna omvända paraboliska horn?blev lite osäker nu.Mvh.
Hej,jag tackar ock bockar,kul att du ock iö mf tar er tid att hjälpa blåbär.Mvh.BB skrev:zapanasta skrev:BB,du som är specialist på detta med TL-lådor,du skrev att det funkade med 2 seriekopplade basar efter varann om linjen var utformad som ett omvänt paraboliskt horn.Mina lådor ser ut som seas thor i genomskärning.Är dom lådorna omvända paraboliska horn?blev lite osäker nu.Mvh.
Hej,
Efter att ha studerat pdf-filen på http://www.madisound.com/pdf/Kits/audio ... Review.pdf kan konstateras att det är ett modifierat omvänt parabiliskt horn. Baselementen är monterade i följd, under varandra, och sitter således inte parallellt monterade i en "förkammare" a´la IMF.
I det här fallet bör alltså baselementen kopplas i serie, vilket f.ö. framgår av filterschemat på sidan 12 i PDF-dokumentet.
Mvh //BB
Svante skrev:BB skrev:Svante,
Har du provat att koppla två baselement inkopplade enligt villkoren ovan(ljudledning) i serie med varandra?
Det låter, (enligt mina erfarenheter), påtagligt sämre än om elementen är kopplade i parallell, pga sämre dämpning...
Mvh //BB
Nejnej, jag har inga egna praktiska erfarenheter av ljudledningar. Jag bara vill bara förstå varför det skulle vara skillnad.
Om elementen kunde sitta på samma ställe, tex på varsin sida av en ljudledning, får samma effekt då, menar du, eller är det just det att de sitter på olika ställen längs pipan som gör det?
IngOehman skrev:
Det finns fall (kan faktiskt hända i basreflexlådor med mycket strömningsdämpning också) där man med seriekopplade eleement får en situation där ett element vid vissa frekvenser står helt stilla - och det går inte att utesluta att man skulle kunna (med vissa produktionstoleranser) ett fall där ena elementet rör sig baklänges - alltså destruktivt.![]()
Att ett ena element får göra hela jobbet reducerar effekttåligheten och ökar distorsionen.
Med parallellkoppling ökar kontrollen avsevärt i EMK-området, eftersom impedansskillnader på grund av vågrörelser inuti lådan inte signifikant påverkar den elektromotoriska återkopplingen längre.
Vh, iö
IngOehman skrev:Å tusan.![]()
Då litar jag på ditt minne.![]()
Hej,ja detta är ju mycket märkligt att dom skulle seriekoppla elementen i denna konstruktion om det nu inte är nån bra ide.jämför jag med 8071 lådorna som också är en transmissionlåda med en bas i så spelar dessa bättre med mer attack fast basarna är seriekopplade.Har även testat med en radiochack hur högt dom kan spela utan att dista för mycket.Förstärkaren jag har ger 2x80 i 8 ohm ock 2x120w i 4 ohm konternuteligt 20-20000hz.testade att ta ur en bas i varje först ock pluggade hålen där dom andra ska sitta, då spelade högtalarna 118db(4ohms verision ),satt i basarna som jag tagit ur ock testade igen(8ohms verision seriekopplat) ,118db då med,skillnaden var att som seriekopplad spelar dom med mer kännbar bas ock mindre ansträngt.(Radiochacken plaserad i lyssningsposition)Mvh.Jocke skrev:Kan parallellkoppling helt eliminera problemen som uppstår med olika placering i pipan?
Uppenbarligen har den här typen av konstruktioner en del fördelar också. Seas Thor använder den här tekniken och konstruktören är Joe DÁppolito - inte helt okänd! Grunden är en studie av Augspurger som jag inte känner till något mer om.
Om de olika förutsättningarna för elementen ställer till problem kanske man kunde tänka sig att utforma dem som separata pipor, skulle det hjälpa?
/Jocke
PS. I en gammal tråd nämndes hur man kunde simulera TL i Basta - någon som minns?
Hej,ja man får väl hoppas det,vore ju märkligt om man inte tagit hänsyn till detta vid konstruerandet.Mvh.Jocke skrev:Som jag har förstått det är det inte helt enkelt att konstruera en TL. Före Augspurgen fanns väl inte så mycket att gå efter, enligt DÁppolito. (Läs artikeln) Visst kunde man räkna ut en kvarts vågläng med ändavkortning och det fanns lite åsikter om placering av element, dämpmaterial, area mm men det handlade visst en hel del om "trial and error"!
I en pipa uppstår väl problem vid en del noder som ger en lite vågig kurva. Enligt artikeln finns några olika sätt att komma åt det: Kammare bakom element-et/en, veckning, dämpning och att sätta ytterligare ett element c:a 20% in i pipan. 3 av dessa metoder används i Seas Thor.
Jag kan förstå tankegången bakom att det skulle kunna uppstå problem vid seriekoppling men kan man tänka sig att det används som en positiv parameter i din konstruktion?
/Jocke
zapanasta skrev:iö, BB eller nån annan kunnlig,se mitt förra inlägg.Mvh.
Hej,det är nog tyvärr omöjligt då basarna är på 4 ohm,det pallar nog inte förstärkaren(2 ohm)Förstår inte att dom gjort så här från början då?Mvh.BB skrev:zapanasta skrev:iö, BB eller nån annan kunnlig,se mitt förra inlägg.Mvh.
Du bör definitivt koppla basarna parallellt under förutsättning att elementen sitter under varandra i samma ljudledning.
Mvh //BB
zapanasta skrev:Hej,ja detta är ju mycket märkligt att dom skulle seriekoppla elementen i denna konstruktion om det nu inte är nån bra ide.jämför jag med 8071 lådorna som också är en transmissionlåda med en bas i så spelar dessa bättre med mer attack fast basarna är seriekopplade.Har även testat med en radiochack hur högt dom kan spela utan att dista för mycket.Förstärkaren jag har ger 2x80 i 8 ohm ock 2x120w i 4 ohm konternuteligt 20-20000hz.testade att ta ur en bas i varje först ock pluggade hålen där dom andra ska sitta, då spelade högtalarna 118db(4ohms verision ),satt i basarna som jag tagit ur ock testade igen(8ohms verision seriekopplat) ,118db då med,skillnaden var att som seriekopplad spelar dom med mer kännbar bas ock mindre ansträngt.(Radiochacken plaserad i lyssningsposition)Mvh.Jocke skrev:Kan parallellkoppling helt eliminera problemen som uppstår med olika placering i pipan?
Uppenbarligen har den här typen av konstruktioner en del fördelar också. Seas Thor använder den här tekniken och konstruktören är Joe DÁppolito - inte helt okänd! Grunden är en studie av Augspurger som jag inte känner till något mer om.
Om de olika förutsättningarna för elementen ställer till problem kanske man kunde tänka sig att utforma dem som separata pipor, skulle det hjälpa?
/Jocke
PS. I en gammal tråd nämndes hur man kunde simulera TL i Basta - någon som minns?
zapanasta skrev:Hej,det är nog tyvärr omöjligt då basarna är på 4 ohm,det pallar nog inte förstärkaren(2 ohm)Förstår inte att dom gjort så här från början då?Mvh.BB skrev:zapanasta skrev:iö, BB eller nån annan kunnlig,se mitt förra inlägg.Mvh.
Du bör definitivt koppla basarna parallellt under förutsättning att elementen sitter under varandra i samma ljudledning.
Mvh //BB
zapanasta skrev:Hej,har förstått att det är bättre med parallellkopplade basar,men hur gör man då basarna är på 4 ohm?det blir ju 2 ohm per högtalare det om man parallellkopplar,finns det nåt tricks ev nåt motstånd el liknande som gör att förstärkaren känner av dom som 4 ohm?annars brinner den nog upp.Mvh.
Hej,det är en förstärkare(pioneer)jag har ock den vill inte ha under 4 ohm,så det funkar nog inte om det inte finns nåt sätt att få lite högre impedans genom några motstånd el liknande.Det lustiga är att jag har ett par till t-line lådor med en bas i varje,luxor 8071(exakt lika basar som i dessa)jämför jag dessa 2 modeller mot varann så låter faktiskt detta par med seriekopplade basar bättre,mer attack i ljudet ock går lika djupt.Mvh.BB skrev:zapanasta skrev:Hej,har förstått att det är bättre med parallellkopplade basar,men hur gör man då basarna är på 4 ohm?det blir ju 2 ohm per högtalare det om man parallellkopplar,finns det nåt tricks ev nåt motstånd el liknande som gör att förstärkaren känner av dom som 4 ohm?annars brinner den nog upp.Mvh.
Mät, - om du har möjlighet - impedanskurvan som funktion av frekvens.
Vad elementen är stämplade är en sak, vad du får i verkligheten pga den skustiska belastningen en annan. I värsta fall blir den 2 Ohm. I bästa fall något högre. Vilket slutsteg har du? Vad är den lägsta rekommenderade belastningsimpedansen slutsteget klarar?
Mvh //BB
phon skrev:IngOehman skrev:Å tusan.![]()
Då litar jag på ditt minne.![]()
![]()
![]()
Det var nog jag som nämnde 2212, eller möjligen bara tänkte väldigt intensivt på just den högtalaren .... svaret blev ungefär som ovan iaf.
Behöver man inte tänka på vad som finns på "andra" sidan också? Jag menar alltså rummets eventuella olika belastning på elementen.
Svante skrev:Alltså, det här med seriekopplade element, om man tar, hur mycket skillnad i dist kan det göra för en given utputt? Hur mycket skillnad kan det göra på tonkurvan?
Min känsla, vilken förstås inte är att jämföra med riktig erfarenhet, är att den är rätt liten, annat än kanske inom smala frekvensområden eller nära överstyrning. Eller?
IngOehman skrev:Mnae... Fast snedfördelningen av membranrörelsen kan faktiskt i extremfall ge en distorsionsökning om uppåt 6 dB. Enstaka dB distorsionsökning är dock mera typiskt.
Dock är det sällsynt att drivvillkoren för ett (på grund av akustiska lasten) smalbandigt lågohmigare element som ser förstärkaren genom att högohmigare, är en signifikant fakor i sammanhanget. Detta eftersom det kommer attt vara det högohmigare som flyttar huvuddelen av luften*.
Vh, iö
- - - - -
*Eftersom det är de större membranrörelserna som gör det högohmigare (mera EMK).
IngOehman skrev:Mnae... Fast snedfördelningen av membranrörelsen kan faktiskt i extremfall ge en distorsionsökning om uppåt 6 dB. Enstaka dB distorsionsökning är dock mera typiskt.
Dock är det sällsynt att drivvillkoren för ett (på grund av akustiska lasten) smalbandigt lågohmigare element som ser förstärkaren genom att högohmigare, är en signifikant fakor i sammanhanget. Detta eftersom det kommer attt vara det högohmigare som flyttar huvuddelen av luften*.
Vh, iö
- - - - -
*Eftersom det är de större membranrörelserna som gör det högohmigare (mera EMK).
Svante skrev: BB: det är två likadana element, men de olika akustiska lastförhållandena pga placeringen i pipan/ljudledningen gör att även den elektriska impedansen blir aningen olika. Det gör att elementen får lite olika spänning (det var den jag efterfrågade tidigt i tråden). Om de fick precis lika spänning, så skulle den ju alltid vara precis hälften av den totala drivspänningen, och då skulle det driftsförhållandet vara precis ekvivalent med två separata förstärkare som gav halva spänningen. För att seriekopplingen ska spela någon roll måste alltså elementens elektriska impedanser vara olika, i detta fall pga olika akustisk last.
BB skrev:IngOehman skrev:Mnae... Fast snedfördelningen av membranrörelsen kan faktiskt i extremfall ge en distorsionsökning om uppåt 6 dB. Enstaka dB distorsionsökning är dock mera typiskt.
Dock är det sällsynt att drivvillkoren för ett (på grund av akustiska lasten) smalbandigt lågohmigare element som ser förstärkaren genom att högohmigare, är en signifikant fakor i sammanhanget. Detta eftersom det kommer attt vara det högohmigare som flyttar huvuddelen av luften*.
Vh, iö
- - - - -
*Eftersom det är de större membranrörelserna som gör det högohmigare (mera EMK).
Ingvar,
Har jag missförstått något? Jag trodde att vi i Svantes exempel talade om 2 helt identiska element med samma impedans och drivningsvilkor, monterade i samma kavitet (i detta fall en sluten låda), med den enda skillnaden att de, (elementen alltså), var kopplade antingen i serie eller i parallell,,,?
Mvh //Bo
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 31 gäster