Live från Skåne (rulez!)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Live från Skåne (rulez!)

Inläggav Ranefjord » 2004-01-05 01:12

Så va kan man hitta på en söndagkväll då? Hmm... löda 4-fläta, snickra ihop ett par OA116 och rocka loss lite hos Naq'arn. Ja jösses... Jaaaa jösses. Aldrig har det väl låtit så 'live' nånsin hos vår käre Anders. Anders har nämligen 'äntligen' fått in Carlsson i familjen. Ett par OA116. Man skulle kunna kalla dem för 70-talarnas toppmodell eftersom 2212 är lite väl bjässig kanske. Anders har inte uppgraderat sina än, det sitter alltså fortfarande originalelement i lådorna.

Efter att omöblerarn gjort sitt i rummet fick vi in dem mot väggen. Kanske aningen taijt ihopa men men... Kopplat till en uppsättning Denon prylar och 200m Supra kablage så spelar de fan musikaliskt! Högtalarens starka sida är djupet i bilden och illusionen av att lyssna live. här är kvällens låtlista:

Stereototal 'Exact Neutral'
Eric Sierra 'Mondoshawan'
Fairground Attraction 'Alleujah' (live)
Tracy Chapman 'Material World' (introt)
Sarah Brightman 'Who wants to live forever'
Spock 'Mr Spock's Brain'
Spock 'Never Trust a Klingon' (A version)
Spock 'Astrogirl'
Sista Mannen på Jorden 'Brinner'
Lars Vegas Trio: 'Fire'
Lars Vegas Trio: 'Knäritte Kätt'
Lars Vegas Trio: Like a Virgin'
Lise & Gertrud 'Life on Mars'
Davis Bowie 'Life on Mars'
Prince 'Wanna be my lover'
FGTH: 'Born to run'
FGTH: 'The Power of love'
P!nk 'Oh My God'

Kanske är 70talarna de som låter mest live. mmm... Nåja. Jag låter bilderna tala för sig själv istället. :)

Bild
Popboxar??!! :))

Bild
Så häääär bra blev det. :)

Bild
OMG!

Bild
Ståpäls :) (nästan)

Bild
Fonkey! :P

Bild
BABY WE ARE BOOOORN TO RUUUUUUUN!!!! :))

Bild
Ich bin hir tzu fiz tze kabel.

Bild
*rap*

Bild
Fot(o)grafi ;)

Bild
U the man! ;)

Bild
En av världens mest underskattade skivor. 'Frankie Goes to hollywood' ' 'Welcome to the pleasure dome'.

Vi ses när vi råkas! Skål kosmonauter! :P
Senast redigerad av Ranefjord 2004-01-05 02:33, redigerad totalt 1 gång.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-01-05 01:31

Ni ser ut att ha haft roligt :D

Frankie e grymt bra...... :P
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-05 01:35

Man ska ha kul när man lyssnar på musik och så kul som man kan få för 5kilopix är egentligen ofattbart! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Ghost

Inläggav Ghost » 2004-01-05 01:38

Det enda felet med Carlsson är att när man väl köpt ett par vill man bara ha fler. :lol:

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-01-05 09:11

Ja Carlsson verkar farligt beroendeframkallande :D

Tack vare frugan finns det gott om frånvarande Carlsson högtalare hemma hos mig 8O
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-01-05 10:56

Carlsson brukar annars vara något som kräsna fruar gillar, liksom Quad.

I have experience on this, trust me.

Förresten Ranis:
"årets bild" är redan tagen ser jag. :)
Sälj bilden till Carlssonstiftelsen, bättre marknadsföring var länge sedan jag såg. :D
Det var förmodligen gummifötter under talarn' också :)
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-05 14:12

Har lyssnat lite till i ett lite mer nyktert perspektiv :wink:
Det är fantastiskt vad bra de är! Man förvånas över hur lite som har hänt på högtalarfronten de senaste 25 åren! De är inte klanderfria högtalare men ur vissa aspekter är de svårslagna än idag! Vad de brister i lite är dynamiskt och i renhet (främst i det övre området). Detta gäller dock med högtalarna i lättrenoverat orginalskick (bytta skumkanter). Dessutom så jämför jag de med min betydligt nyare och större anläggning. Kanske åtgärdas det mesta av bristerna när jag byter till de nya SC165-4 (5.3 och 16 ohm) och CT62 (och det nya filtret som blir anpassat för de elementen). Det tror jag. :)

Igår så gav vi dem omdömet 'Livehögtalare' och det stämmer bra även idag! :) De är betydligt mer akustiskt aktiva än normala bananlådor vilket verkar vara SCs mening. Man kan läsa om 'levande återgivning' på några ställen i patentet (SE7311562-8) för OA12/14/116/2212 och referenser till hur stor kvoten mellan direkt och reflekterat ljud bör vara för att man ska uppnå detta. Det gör lite att allting låter mer live än vad det egentligen är. På liveplattor så är det ingen nackdel men på studioplattor (kanske med synth-ljud) så blir det troligen mer avlägset från det tänkta ljudet som musikskaparen hade tänkt sig. Man kan argumentera för eller emot detta men trevligt låter det i a f. :) Dessutom så kan det vara en fördel att göra så när man ser på den delen av konstruktionen som alstrar direktljudet (som i viss mån är tänkt att bete sig som om den var en akustiskt integrerad del av frontväggen (för att eliminera dess negativa verkan)). Man får mindre problem med bl a att ljudbilden tippar över om man förflyttar sig i sidled. Det är ju positivt! Sett i skenet av det så är det nog en vettig kompromiss att ge ljudet mer livekaraktär. De Carlssonmodeller som togs fram på 80-talet är lite mer behärskade på denna punkt.

Att SC har lyckats eliminera mycket av de akustiska nackdelarna med frontväggen är helt klart. De påminner delvis om normala högtalare som står framför en väldämpad vägg. Väggen märks inte och ljudbilden sträcker sig långt bortom den. När det gäller höjden på ljudbilden så är den betydligt mer normal än de modeller som producerades på 90-talet (Oa52.2 och oa50.2) vilket inte är så konstigt eftersom alla element (utom basen) sitter på minst 60cm höjd.

Klangbalansen är lite ljus i grunden men den är justerbar med byglar för både diskant och mellanregister. Något mer än lite vettigare än att göra det för basen (som på vissa moderna svenska högtalartillverkare :wink: ). Det är bra att man kan justera den klangligt om man har problematiska rum med rätt olika dämpning i olika register exempelvis. Definitivt smartare än att göra det genom att byta kablar tycker jag. :)

Det var väl allt jag kan komma på om dess ljudliga uppträdande just nu....

MP: Inga gummifötter men väl benhårda hjul på heltäckningsmatta... :)

Noterade att minst tre låtar är bortglömda ur låtlistan..
DM (någon låt från 'Some Great Reward')
Talking Heads:
'Psycho Killer'
'This must be the place'
Mycket bra skiva där de sistnämnda finns. Tackar för tipset Fridefors/Hotspur! Kanske mitt bästa skivköp för -03
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-05 14:17

Tackar för tipset Hotspur! Kanske mitt bästa skivköp för -03

Varsågod! :oops:
Senast redigerad av Hetsporren 2005-04-29 13:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-01-05 14:47

Ja det lät verkligen trevligt igår alltså. Riktigt röj! Och "Life on Mars" är en bra låt, vem som än gör den verkar det som. Gåshudsfaktor för mig på den! Och ett väldigt aktuellt ämne i dagarna! :-)

Bild där "Spirit" landade
Bild
Avaktivera gif-smilare i alla poster. Alltid.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-05 14:50

Mattepatte: Jag börjar undra lite här... Vad för prylar har du haft genom åren? :) Du har visst varit inne i quad-svängen också? :) Du får nog lägga in en presentation och lite bilder känner jag ;)

Tack för igår. Det var trevligt. Carlsson rockar på bra! :) Nästan så man blir sugen på ett par 70talare oxo. :)

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2004-01-05 14:57

Ranefjord skrev:Carlsson rockar på bra! :) Nästan så man blir sugen på ett par 70talare oxo. :)

Det är bara att komma hit och välja. ;)

Det är ganska kul med de olika generationerna tycker jag. Själv har jag svårt att välja någon favoritgeneration. Renoverade 70-talare har just den där livekänslan som sagt som gjorde mig Carlssonfrälst via ett par OD11. Med nya element rakt igenom spelar de riktigt, riktigt bra! 80-talarna med originalelement låter inte bra pga elementen, men 90-tals och framförallt 2000-tals versionerna av 80-talarna är riktiga höjdare de också.

Mycket kul finns det. 8)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-05 15:06

80talarna har jag faktiskt inte hört än.... V-eight är ju en möjlighet till det. 51orna i 80tals uppsättningen. jösses så bra 51.3 är... Nästan glömt bort att de finns. :)

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2004-01-05 15:07

V8:an har dock bytt basarna, bara det är ett stort lyft! :)

/Erik
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-01-05 15:35

Jo jag vill mena att skillnaden mellan basarna är större än mellan originaldiskanten och .3-diskanten. Men vill man lyssna på gamla hederliga peerlessen så är det bara att titta in med lite kaffebröd under armen. :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-01-05 15:42

Hejsan Ranis, nja jag besitter visserligen numera endast 2 par Carlsson högtalare (hade nyligen 3 par) och lite annat (inte så lite) men Quad svängen hamnade jag aldrig i trots mycket tjat från den mjukare sidan av familjen.
Av olika skäl samsas här både slutet och basreflex och i något udda fall kvartsvågspipa av så skilda världar som tangband, audax, gamma, seas, peerless, philips...och Audio Pro (dock aldrig samtidigt)
För övrigt består anläggningen (-arna) av så varierande saker som Nad, Sentec, Proton, Pioneer, Sony, Aiwa samt Grundig 8O
Vad gäller vinylsvarvande kan Linn, Rega, Oracle, AR, Dual och Denon, Dynavector, Ortofon, SME och Zenith representeras.
Övriga fabrikat som representeras är Marantz, JVC, Philips, Broadcast Incorporated, Hitachi, Samsung, Finlux, Blaupunkt, Precision Audio, Mivoc och Coustic

En presentation skulle nog innebära ett alltför låååångt malande och genomgång av det mesta som någonsin existerat så... kanske någon gång framöver. :)
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2004-01-05 15:54

Skillnaden till .3 diskanten är i mitt tycke extremt stor i en hyfsad anläggning. Inte riktigt lika stor som att byta från gamla kondiskanterna till CT62 i 70-talarna, men inte långt ifrån.

Dock har jag hört ett byte från Peerlessdomen till T11-oa i en anlägging med samma förstärkarmärke som jag själv kör (hk) och där vart det mycket mindre skillnad... tycker nog att HK är lite beslöjade (inte så lite i vissa register). Lite mjuka och gosiga ("snälla").

Detta gäller dock de senaste årens HK förstärkare. De äldre har jag inte hört.

/Erik
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-01-05 21:39

Erik:

Höhö! Vad lysande! Jag har ju HK av den gamla sorten.

För övrigt så är bilderna de mest skruvade någonsin! Mer sånt! :twisted:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-06 14:10

*suck* Ingen bild på min fina Slackware T-shirt..

Den första bilden skulle kunna vara nån 80-tals reklam för någon typ av tv-spel, typ nintendo. 8)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-07 03:08

Tack för bilden på mitt huvud tagen uppifrån. Så jag inte glömmer att jag börjar få en 'green'. :? Hade PRECIS glömt bort det.. Imorgon åker rakapparaten fram.
8)

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-01-07 03:11

Grattis till green card.
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-07 03:13

Får jag en putter i julklapp nästa år så kommer jag att stämma någon :)

Återgå till Generellt om hifi