Reparation av vinylsvarv AKAI AP-100

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
maal

Reparation av vinylsvarv AKAI AP-100

Inläggav maal » 2007-03-18 13:28

Jag har en skivspelare AKAI AP-100 och den fungerar inte som den ska. Det verkar vara nåt fel med det mekaniska. Jag är inte bang med lödkolv och borrmaskin, men det här är ingen reparation för mig. Jag överlåter det här till någon som kan detta. Automatiken fungerar inte som den ska. Jag har köpt ny rem till den och skivspelaren är i ett fint skick i övrigt. Så min fråga är om någon vet var jag kan lämna in den för en översyn? Jag har bytt till mig den mot en gammal mobiltelefon av en arbetskollega. Med andra ord så var den i princip gratis :) så jag lägger gärna ut en slant för att få liv i spelaren igen. Så frågan är alltså om någon vet var jag kan lämna den i Mälardalen/Stockholmsområdet. Jag har ett gäng vinylplattor och det verkar ju synd :cry: att alla gamla plattor med Queen, Scorpions och Alaska ska stå i PRIPPS-backen till ingen nytta.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-18 15:08

Jag tror att det kostar mer än det smakar att lämna in den hos någon reparatör, försök beskriva på vilket sätt mekaniken krånglar så kanske någon kan hjälpa dig.

Någon lödkolv och borrmaskin behöver du med största sannolikhet inte.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-18 15:45

Hade en enkel AKAI faktiskt för länge sen, där automatiken (halv? minns ej) krånglade.

Vill du få automatiken att funka igen, eller bara spelbar...?

Jag lyfte iaf bara bort nåt mellanled under skivtallriken så den blev helt manuell istället. Snabbt fixat :)

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-18 15:52

Ja ofta är det ganska enkelt att se vad som är felet om man granskar mekaniken.

En låsbricka som lossnat, en fjäder som hoppat ur, kärvande delar som behöver smörjas...
brukar nästan aldrig vara någonting värre än så.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2007-03-18 21:46

Tack för era tips. Jag gjorde processen kort och plockade helt enkelt bort hela den stora kransen som sitter under tallriken. Nu är spelaren med andra ord helt manuell. Nu snurrar Dire Straits "Love over gold". Länge sen jag hörde den på vinyl :) . Det här var ju kanon. Tack för hjälpen!

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-19 02:13

Kul att det löste sig :)
Ha ett fint liv.

Återgå till Generellt om hifi