HiFi-filosofitråden (vad sysslar vi med egentligen!?)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

HiFi-filosofitråden (vad sysslar vi med egentligen!?)

Inläggav phloam » 2007-04-16 20:20

Här är den! Äntligen! *whoohoo!* Den tråd där de som vill kan dissekera allas vår hobby in i minsta detalj, analysera sig själva (och andra) eller bara flumma lite.

Så lägg er ner i fåtöljerna och börja ställa er frågor som t.ex. "Är jag en tönt?" eller "Vilka behov försöker jag tillfredsställa?" eller "Är kaffet klart snart?".

Vem börjar? :)

Edit: Kunde lika gärna hetat "hifi-psykologitråden" men nu kör vi på det som står. Både och!
Senast redigerad av phloam 2007-04-16 21:34, redigerad totalt 1 gång.

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-16 20:27

ja var ska man börja....kan väl säga att jag mest är en "läsare" av faktiskt.se, har inte så mycket kunskap mm, är här för att lära mig bara. Samtidigt förvånas jag över vuxna män som bråkar om i-landsproblem typ f/e-lyssning! 8) Fattar inte hur man kan vara så nördig, där är min nördgräns passerad med flera km.
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-16 20:31

JeLe skrev:ja var ska man börja....kan väl säga att jag mest är en "läsare" av faktiskt.se, har inte så mycket kunskap mm, är här för att lära mig bara. Samtidigt förvånas jag över vuxna män som bråkar om i-landsproblem typ f/e-lyssning! 8) Fattar inte hur man kan vara så nördig, där är min nördgräns passerad med flera km.

Ah. Intressant det där ordet; "nördgräns". *noterar i anteckningsblocket* Hmm. Varför är HiFi "nördigt" egentligen? Eller, när blir den det (för dig/genrerellt)?

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-16 20:34

Jo när jag gjorde en kort visit på diy-träffen förra året så kändes det nördigt. Det fanns en del pojkar där som var nördar (inte alla dock). Bara att fråga vilken brud som helst så hade de sagt samma sak, jag lovar. 8)

Nördgränsen för mig är när man vet lite eller mycket mer än "svenssons". Detta gäller dock inte yrkesverksamma tycker jag, då det är deras profession.
Senast redigerad av JeLe 2007-04-16 20:38, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-16 20:38

JeLe skrev:Jo när jag gjorde en kort visit på diy-träffen förra året så kändes det nördigt. Det fanns en del pojkar som var nördar (inte alla dock). Bara att fråga vilken brud som helst så hade de sagt samma sak, jag lovar. 8)

Nördgränsen för mig är när man vet lite eller mycket mer än "svenssons", detta gäller dock inte yrkesverksamma tycker jag, då det är deras profession.

Bra definition..! Annars, kopplingen hifi & sex låter intressant. Freud, någon? :)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-04-16 20:58

Kanske ska lägga in en definition på nörd? Verkar mer vara geeks vi pratar om eller? ;)

Oxford English Cat and Girl
When routine bites hard

Användarvisningsbild
menace

Inläggav menace » 2007-04-16 20:59

Det är inte intresset i sig som är nördigt, det är omfattningen!
Iaf. om du frågar mig.
Jag har ofta blivit kallad HiFi-nörd av min sambo och mina vänner, inte för att de tycker att HiFi är nördigt utan för jag ibland enligt dem inte tänker på någonting annat.

EDIT: det finns dock enligt mig många här som är betydligt mycket mera nördiga än mig, jag har t.ex. inte orkat läsa den 120 sidor långa tråden "F/E vetenskap eller Dogm"

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-16 21:03

Vi får inte glömma alla Hifi noobs :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 21:07

Jag gillar den här hobbyn för att den kombinerar en hel del olika saker som intresserar mig. För det första är jag nyfiken på hur saker fungerar. Plockar gärna isär men även ihop saker. Sen är jag amatörmusiker och kan alltså ha nytta av tekniskt tänkande även där. Sen får jag utlopp för en "konstruktiv" ådra i och med att jag kan konstruera en del saker. Sen har reparerande gett en del vidsidaninkomster. Sen är det förstås lyssningen i sig, men jag lyssnar alltig numera på låg volym. Vill inte störa grannarna. Om jag är nördig eller inte skiter jag högtidligt i. Kära hustrun klagade i alla fall inte. Inte ungarna heller, tre vuxna söner, men det beror väl på att dom är likadana själva.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: HiFi-filosofitråden (vad sysslar vi med egentligen!?)

Inläggav Max_Headroom » 2007-04-16 21:14

phloam skrev: "Är kaffet klart snart?".

Kaffet är just slut :(
Men fin musik sprides i stugan: Mike Oldfield - Tubular Bells ||.

Ska sanningen fram så känns HiFi just nu ganska ointresant. Får jag bara tag i någon som kan kapa ut MDF åt mig så basarna änligen blir klara, så, tja, då finns inte så mycket att göra åt anläggningen i sig. Dax då att fixa ihop lite snygga absorbenter och front-tyg till mina högtalare. Trevligt det med.
Jo, en annan grej som är på G är att jag måste skaffa Green Days - American Idiot antingen på CD eller en bra ripp. Yeah!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-16 21:20

menace skrev:
EDIT: det finns dock enligt mig många här som är betydligt mycket mera nördiga än mig, jag har t.ex. inte orkat läsa den 120 sidor långa tråden "F/E vetenskap eller Dogm"

Det är ju egentligen det jag vill försöka ge klarhet i :) Varför just en sån fråga kan generera så mycket. Uppenbarligen rör den vid grundläggande saker som har att göra med varför folk gillar hifi överhuvudtaget.

Är hifi-folk mer dogmatiska rent generellt kanske? Gillar vi vetenskap så mycket? Osv.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-16 21:21

Max_Headroom skrev:

Ska sanningen fram så känns HiFi just nu ganska ointresant. Får jag bara tag i någon som kan kapa ut MDF åt mig så basarna änligen blir klara, så, tja, då finns inte så mycket att göra åt anläggningen i sig. Dax då att fixa ihop lite snygga absorbenter och front-tyg till mina högtalare. Trevligt det med.
Jo, en annan grej som är på G är att jag måste skaffa Green Days - American Idiot antingen på CD eller en bra ripp. Yeah!

Hallå där, var nu inte för sund och normal här va :D

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-16 21:35

Du ska få ett nytt namn på tråden: Hifilosofi :)

/Peter

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-04-16 22:43

Hjärnan påverkad av 'a shit load of crap'

:)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-16 22:44

phloam skrev:
Max_Headroom skrev:

Hallå där, var nu inte för sund och normal här va :D

Åh nej, tänk om han är en spion! 8O :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-16 22:50

Hifi är en verklig idioti ett jagande efter svansen som vi sedan förädlat till den milda grad att vi tom kallar det vetenskap. Vi slåss som om det vore botemedled mot Aids. :lol: Det ger inga brudar, Ingen respekt bara ångest efter mer. Likt knarkare är vi missbrukare på jakt efter nästa kick. Vart skall detta sluta. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-16 23:39

meanmachine skrev: inga brudar, Ingen respekt

:lol:

Allvarligt talat så är du inne på nåt intressant - finns det kanske nånstans en kärna av subjektivitet som många - rent desperat ibland - försöker spackla över med så mycket vetenskap som möjligt?

Vilket i sin tur leder till nästa fråga - var har ens hifi-intresse sitt ursprung? Teknik? Musik? Annat?

Är kanske tekniken en ursäkt för att tillåta sig själv att uppleva känslor som kanske annars hade varit otillgängliga?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-16 23:50

I sandlådan snackade vi om att min pappas bil den går 116. Min pappas bil går 374. Jag har mer och större leksaker än du. Nu har vi blitt vuxna och fortsätter i sandlådan fast med dyrare leksaker. Därför kommer vi inte överens alls i dessa trådar eftersom vi är lika kompromisslösa som när vi var små. :wink: Så egentligen gillar vi inte musik så mycket inte heller tekniker så mycket utan kicken och känslan av välbefinnande om att jag har nått speciellt. Vi attraheras av vårt ego. Om någon anna har värre så knäcks detta och stimulerar tävlingsinstikten hos oss, det djuriska, jag skall VINNA. På stenåldern hade vi inte Hifi utan så släpade man hem en kvinna och helst grannens. :wink: .

Det är en sjuka detta och den som kan mest är mest insjuknad. Tänk om all denna energi lades på nått väsentligt som att ge pengar till fattiga, Forska om sjukdommar istället. :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-17 08:49

meanmachine skrev:
Det är en sjuka detta och den som kan mest är mest insjuknad. Tänk om all denna energi lades på nått väsentligt som att ge pengar till fattiga, Forska om sjukdommar istället. :?

Donera en stereo eller hemmabioanläggning kanske? :roll:

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-04-17 09:46

Vad det gäller nörderi. Jag håller också på med modelljärnväg som hobby. Man skulle ju kunna tänka sej att detta skulle generera lustiga kommentarer, men inte alls. I stort sett alla (mest undantaget egna flickvänner) blir intresserade och vill prata om det.

Hur mycket min stereoanläggning kostat skulle jag däremot aldrig våga nämna offentligt.

Varför vi håller på med HiFi? Min teori är för att det ger oss en möjlighet att påverka musiken vi lyssnar på. Vi är alltså inte bara passiva lyssnare, vi deltar i den kreativa processen.

JohanR

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-17 09:54

meanmachine skrev:Så egentligen gillar vi inte musik så mycket inte heller tekniker så mycket utan kicken och känslan av välbefinnande om att jag har nått speciellt. Vi attraheras av vårt ego. Om någon anna har värre så knäcks detta och stimulerar tävlingsinstikten hos oss, det djuriska, jag skall VINNA. På stenåldern hade vi inte Hifi utan så släpade man hem en kvinna och helst grannens. :wink: .

Så känner jag också; det finns ett element av tävlan gentemot sig själv/andra där det är viktigt att åtminstone vara "oantastlig" när det gäller t.ex. val av utrustning. Om det är fel så ska det helst vara fel på rätt sätt, man vill gärna vara unik, eller äga nåt riktigt åtråvärt. Att bara köpa jättedyr utrustning duger inte, för då har man inte gjort det svårt för sig. Det finns ett slags grupptryck som säger att man måste vara "rätt".

Nu finns det säkert nån som kommer att säga usch fy för detta resonemang, men det är hursomhelst en sida av saken som knappast går att bortse ifrån helt. En del av vår mänskliga natur skulle jag vilja påstå.

Å andra sidan finns då positivare saker; vackra föremål, hantverk, musikupplevelser, intressant teknik, gemenskap.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-17 10:18

*undrar stilla vad LTS eller den genomsnittlige LTS'aren har för grundsyn i dessa frågor*

Edit: ;)
Senast redigerad av phloam 2007-04-17 10:32, redigerad totalt 1 gång.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-17 10:32

meanmachine skrev:I sandlådan snackade vi om att min pappas bil den går 116. Min pappas bil går 374. Jag har mer och större leksaker än du. Nu har vi blitt vuxna och fortsätter i sandlådan fast med dyrare leksaker. Därför kommer vi inte överens alls i dessa trådar eftersom vi är lika kompromisslösa som när vi var små. :wink: Så egentligen gillar vi inte musik så mycket inte heller tekniker så mycket utan kicken och känslan av välbefinnande om att jag har nått speciellt. Vi attraheras av vårt ego. Om någon anna har värre så knäcks detta och stimulerar tävlingsinstikten hos oss, det djuriska, jag skall VINNA. På stenåldern hade vi inte Hifi utan så släpade man hem en kvinna och helst grannens. :wink: .

Intressant aspekt. Fast här är det ofta omvänt men inte mindre konfliktskapande. Omvänt i betydelsen "Jag har Denon 2105, den är lika god musikåtergivare som din Krell KSA100" eller "EKK är en bra högtalarkabel". Innebär det att den lilla knatten har mognat? Det kanske innebär att man prioriterar just musiken eftersom det blir mer pengar till skivinköp?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-04-17 10:34

we must join him now :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-17 10:41

meanmachine skrev:Så egentligen gillar vi inte musik så mycket inte heller tekniker så mycket utan kicken och känslan av välbefinnande om att jag har nått speciellt.
Tala för dig själv - det där stämmer över huvud taget inte in på mig. Jag är musikintresserad först och främst; har alltid spelat instrument och spelar i band. Såsom intresserad av inspelning i studio och liveframträdande blir man med nödvändighet indragen i det tekniska, vilket jag tycker är ganska intressant, men endast som medel att nå fram till en musikupplevelse. Har jobbat som elektronikkonstruktör, och har i alla fall en rudimentär kunskap om förstärkeri och ljudgenerering.

phloam skrev:*undrar stilla vad LTS eller den genomsnittlige LTS'aren har för grundsyn i dessa frågor*
Mycket bra fråga! :D

Vilket instrument spelar den genomsnittlige LTS:aren? (cello+trummor+piano)/3 = cembalo?

Vilken musiksmak har den genomsnittlige LTS:aren? (yello+einstürzende neubauten+kajagoogoo)/2 = yazoo?

Vad dricker den genomsnittlige LTS:aren vid musiklyssnande? (rödvin+öl+whisky)/3 = fulgrogg?

För du skojar väl? :)

Det är ju enkelt: Hifi är ett medel för att nå ett mål - att njuta av musiklyssning.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-17 10:44

dimitri skrev:Innebär det att den lilla knatten har mognat? Det kanske innebär att man prioriterar just musiken eftersom det blir mer pengar till skivinköp?

Bara en liten kommentar:
Jag tror att de flesta här - mer eller mindre omedvetet - har musiken som ett separat, parallellt intresse. Nånstans finns en brytpunkt, där investeringen i ljudteknik blir så stor att den inte alls kan motiveras med "musikintresse". Eftersom musiken i sig aldrig någonsin ställer krav på vilken apparat du använder.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-17 10:52

Almen skrev:
phloam skrev:*undrar stilla vad LTS eller den genomsnittlige LTS'aren har för grundsyn i dessa frågor*
Mycket bra fråga! :D

Vilket instrument spelar den genomsnittlige LTS:aren? (cello+trummor+piano)/3 = cembalo?

Vilken musiksmak har den genomsnittlige LTS:aren? (yello+einstürzende neubauten+kajagoogoo)/2 = yazoo?

Vad dricker den genomsnittlige LTS:aren vid musiklyssnande? (rödvin+öl+whisky)/3 = fulgrogg?

För du skojar väl? :)

Det är ju enkelt: Hifi är ett medel för att nå ett mål - att njuta av musiklyssning.

Här gäller det att väga orden på guldvåg :) Stryk "genomsnittlige", stryk "LTS'aren" också för den delen - vad jag undrade var om LTS kanske har ett intresse av att diskutera dessa frågor eller om det redan finns nån gemensam grundsyn (outtalad eller officiell)?

Dock anser jag själv att hifi kan uppnå fler mål än musiklyssning, även om det kanske borde vara det primära...!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-17 11:01

phloam skrev:vad jag undrade var om LTS kanske har ett intresse av att diskutera dessa frågor eller om det redan finns nån gemensam grundsyn (outtalad eller officiell)?
Tjaa, du har ju blivit pekad mot hemsidan tidigare antar jag, men om du är för slö för att gå in där och läsa, så:
LTS skrev:§ 2 Ljudtekniska Sällskapets syfte
...
främja en ljudteknisk utveckling med högre ljudåtergivningskvalitet
...
verka för uppkomsten av bättre och mer prisvärd ljudteknisk utrustning
...
sprida kunskap – baserad på objektivt verifierbara fakta med tonvikt på återgivningsförmågan – om ljudteknisk utrustning
...
hjälpa medlemmarna att upptäcka bra musik och bra musikinspelningar
...
på olika sätt bidra till en fri och öppen debatt om musik och ljudteknik

Ständigt detta LTS... Vadan denna fixering? ;)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-17 11:04

Almen skrev:Tala för dig själv - det där stämmer över huvud taget inte in på mig. Jag är musikintresserad först och främst; har alltid spelat instrument och spelar i band

Var det en känslig betraktelse. :) Jag talade för min egen del :wink:

Men är själv amatörmusiker och har många goda vänner som är proffsmusiker och deras pengar går till fina instrument och anant. Stereo är i deras värld en prylar som inte är av intresse så du kan nog inte generallisera med detta heller. :wink:

hifiguru@spray.se

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-17 11:06

Almen skrev:Ständigt detta LTS... Vadan denna fixering? ;)

Bra fråga.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-17 11:22

meanmachine skrev:
Almen skrev:Tala för dig själv - det där stämmer över huvud taget inte in på mig. Jag är musikintresserad först och främst; har alltid spelat instrument och spelar i band
Var det en känslig betraktelse. :) Jag talade för min egen del :wink:
Känslig? Nä, men klantig. ;) Skriv "jag" i sådana fall, inte "vi".

...har många goda vänner som är proffsmusiker och deras pengar går till fina instrument och anant. Stereo är i deras värld en prylar som inte är av intresse så du kan nog inte generallisera med detta heller. :wink:
Det där kallas projicering - det var du som generaliserade genom att skriva "vi". Var har jag generaliserat?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-17 11:35

Sorry. Jag generalliserade lite väl häftigt kanske. När vi blir ovänner kan är det bättre över en viktig sakfråga. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-04-17 12:17

Hifiutrustning (för mig) är ett medel för att uppnå den där känslan när man blir uppslukad av musiken och får den där varma känslan genom hela kroppen, en slags "ljudorgasm". Detta kan man uppnå med vad som helst för utrustning som är bättre än en bärbar kasettbandspelare tycker jag. Har själv upplevt det många gånger med min gamla stereo från siba bestående av Prosonhögtalare med dubbla tior för 2000:- och en billigare yamahareceiver och yamahadvd, allt ihopkopplat med billigast möjliga kablar.
Tyvärr så är ju längtan efter mer allt för stark ibland. Det är inte alltid man kommer i närheten av det ultimata välbefinnandet. Jag tror att anledningen till att jag halkat in på hifiintresset var att jag ville ha mer. Och då borde den bästa vägen vara att skaffa bättre hifiutrustning.

Jag tror att det är rätt väg att gå för att uppleva musiken på ett ännu "närmare" sätt och njuta ännu mer, men det finns en fallgrop som är otroligt stor. När tekniken och "ljudet" blir det viktiga, när man sitter och letar fel och försöker analysera vad som fattas och vad man kan göra åt det (detta kan man göra då man bestämt sig för att skaffa nya grejer) istället för att njuta av det som finns där och bortse från eventuella brister.
Ett annat symptom på detta tycker jag är när man börjar välja musik efter ljudkvaliten. Jag skulle aldrig någonsin kunna sluta att lyssna på dom skivor som faktist väckte mitt intresse för detta. Om det skulle visa sig att dom upplevs sämre på en "bra" anläggning så har jag hellre en sämre anläggning som passar min musik.

Hifiintresset är en riskabel balansgång mellan större upplevelser och ett ständigt fel-letande. Det gäller att hålla sig på plankan och veta vad man faktiskt.se är ute efter med sitt intresse.
Är man ute efter att njuta av musik så ska man lära sig att vara nöjd med det man har och inte tråna efter sånt man inte kan få inom rimlig tid.
Är man däremot ute efter att ha värst prylar så är ju det ett helt annat intresse som inte styrs av upplevelser mellan 20 och 20000 Hz.

Mvh Håkan
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-17 12:31

dimitri skrev:
Almen skrev:Ständigt detta LTS... Vadan denna fixering? ;)

Bra fråga.

Tyckte det behövdes lite mer fart i tråden och då vet vi ju alla att det bara behövs tre bokstäver... :P

Nej men allvarligt talat, jag tyckte det vore kul om en förening (överhuvudtaget) kunde ta upp lite flummiga saker, typ.

Inget illa ment, detta är tänkt att vara en mysig tråd! :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-17 12:36

Almen skrev:- på olika sätt bidra till en fri och öppen debatt om musik och ljudteknik

Tja, jag kunde kanske ha läst mig till detta men hade inte riktigt svarat på min fråga :) Debatterar ni någonsin det vi talar om här..?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-17 13:34

phloam skrev:Debatterar ni någonsin det vi talar om här..?
Vilket är...LTS? Förtydliga dig.

Men du är fortfarande fixerad vid LTS. :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-17 13:43

Almen skrev:
phloam skrev:Debatterar ni någonsin det vi talar om här..?
Vilket är...LTS? Förtydliga dig.

Men du är fortfarande fixerad vid LTS. :D

En extra tydlig förklaring för alla LTS'are: :mrgreen: Jo, diskuterar ni, inom LTS, kanske på mysiga sammankomster, dessa "mjukare" frågor? Lite hifi-existensialism? Eller hade alla bara tittat konstigt på en om man börjat svamla om det jag gör t.ex.? :)

.....och du tycker det är KONSTIGT att jag är FIXERAD VID LTS!!!??? Efter 120+ sidor F-BLOODY/E-tjafs?????!!!! *gaaaaaaah!* :D :D :D

Denna tråd startade ju där egentligen. Se den som post-traumatisk stressterapi eller nåt :)
Senast redigerad av phloam 2007-04-17 13:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-17 13:45

Bongo skrev:Hifiintresset är en riskabel balansgång mellan större upplevelser och ett ständigt fel-letande. Det gäller att hålla sig på plankan och veta vad man faktiskt.se är ute efter med sitt intresse.

Bra skrivet, alltihop. Mycket att känna igen sig i. Som du säger, en balansgång...!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-04-17 15:29

För mig är hifi-intresset ett strikt tekniskt intresse. Jag gillar det vetenskapliga och struntar fullständigt i det konstnärliga i sammanhanget.

Men vid sidan av detta har jag ett genuint musikintresse, också. Dessa råkar ju sammanfalla, men jag lyssnar gärna på musik med undermålig utrustning, på jobbet till exempel. Musiken kommer inte egentligen fram bättre med bra utrustning, men den gör att tekniksjälen får sitt i samma slev.

Låter detta jättekonstigt?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-17 16:14

perstromgren skrev:För mig är hifi-intresset ett strikt tekniskt intresse. Jag gillar det vetenskapliga och struntar fullständigt i det konstnärliga i sammanhanget.

Men vid sidan av detta har jag ett genuint musikintresse, också. Dessa råkar ju sammanfalla, men jag lyssnar gärna på musik med undermålig utrustning, på jobbet till exempel. Musiken kommer inte egentligen fram bättre med bra utrustning, men den gör att tekniksjälen får sitt i samma slev.

Inte alls, jag tror att var och en skapar olika kombinationer av de positiva saker jag nämnde förut. (musik, teknik, gemenskap, hantverk, artefakter... mer?) Kanske att vissa lägger större vikt vid någon speciell del, i ditt fall tekniken.

Jag erkänner öppet att jag gillar själva prylarna som konstföremål eller symboler/teknikobjekt, eftersom jag personligen tycker förmedlaren är en viktig del av upplevelsen. But thats me :)

Musiken är ju nån slags gemensam nämnare, dock.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-04-17 17:55

mitt intresse och hobby vad gäller hifi är att få tillräckligt bra ljud för minsta möjliga pengar, har jag bara tillräckligt bra saker (enligt mitt tycke) så är jag nöjd, tills det går sönder eller jag fått mer kunskap och högre krav. har en förkärlek till snygga högtalare, men tycker även välkonstuerade men fula högtalare är roliga, form följer funktion.

tycker om musik, lyssnar/spelar nästan all min vakna tid. tycker jag inte snöat in för mycket (för att vara mej).

jag vill egentligen bara unvika att det låter för kasst. på jobbet o så bryr jag mej föga om detta dock. dyra högstatusgrejer tycker jag inte är så värst sexiga/roliga, liksom ingen utmaning på nåt sätt. dom brukar va väldigt o-charmiga. har egentligen inte så höga krav på utrustningen, vill ha hållbara solida grejer, sånt man kan ha livet ut (det tycker jag om alla saker dock, det ska hålla en livstid, helst..)

hifi är en hobby jag har råd med, så jag vill gärna lära mej så mycket som möjligt. tycker det är spännande. oj, allt i detta inlägg blev OT
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-17 18:05

housemicke, det du skriver stämmer mycket väl med min inställning i stort...!

Helt ok med den tpen av OT då det ju definierar nån slags utgångspunkt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-17 18:06

perstromgren skrev:För mig är hifi-intresset ett strikt tekniskt intresse. Jag gillar det vetenskapliga och struntar fullständigt i det konstnärliga i sammanhanget.

Ja, jättekonstigt. Jag tycker definitivt att musiken kommer fram bättre med en bra anläggning. Därmed inte sagt att en dyrare, eller mer avancerad, eller mer "potent", anläggning är "bra" eller vara bättre i musikalisk betydelse.

Jag har i en annan tråd just berättat hur bra mycken musik lät i en Philips JetSet i början på 80-talet. JetSet hade nog inga bra mätdata, ingen imponerande utformning, kostade inte en massa pengar och var inte alls en hifi-nörds våta dröm. Tvärtom, det var något man köpte till morsan. Men bra lät det!

Det finns dyra fina, på papperet bra anläggningar som förmedlar musiken (det musikaliska innehållet) sämre än en bergsprängare även om ljudkvalitén är utomordentlig. Så jag är inte alls förvånad över att du kan njuta av musiken på jobbet.

Men anläggningen är inte oväsentlig för hur musiken gestaltas och kommer fram. Nix.

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-17 18:23

Håller med både Bill och Per där; jag tolkade Per på så sätt att musiken (som jag var inne på förut) oftast inte nödvändigtvis _kräver_ en "bra" anläggning för att funka i sig, men att sådan kan hjälpa till att skapa en bättre upplevelse.

För att anknyta till mer till topic; är det kanske så att valet av teknik påverkas av musiken man lyssnar på? Och att det därför blir lite känsligt när ens "favoritteknik" får kritik?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-17 18:32

Enligt min mening är vi alla hifinördar, som hänger på detta forum.
Undrar om detta är friskt? :lol:

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-17 21:33

de flesta musiker jag varit hemma hos har haft anläggningar som låtit förjävligt, men där har man ofta kunnat upptäcka ny musik och uppleva den magi som en riktigt bra låt eller platta erbjuder
den erfarenhet jag har av s.k. "audiofiler" är att hur bra deras anläggning än må vara så lyssnar de nästan uteslutande på musik som för mig är helt ointressant

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-17 21:42

Boyafraid skrev:de flesta musiker jag varit hemma hos har haft anläggningar som låtit förjävligt, men där har man ofta kunnat upptäcka ny musik och uppleva den magi som en riktigt bra låt eller platta erbjuder
den erfarenhet jag har av s.k. "audiofiler" är att hur bra deras anläggning än må vara så lyssnar de nästan uteslutande på musik som för mig är helt ointressant

Ellerhur. När man sen sätter dem ner bakom sin fina dyra anläggning som de inte ens reflekterat över ,mitt i sweetspot, bara för att de skall får höra hur bra det verkligen kan låta då sitter de och bara försöker lära sig låten genom att fingera lufgitarr eller liknande. HGuvudet far in och ut ut sweetspot. Så korkade musiker är. 8O

När man lyssnar på stereo skall man vara yogaavslappnad, Lätt bakåtlutad, inte för långt och inte för rakt i rygg. Ögonen stängda bara för att man skall se med den "andliga" ögnen. Musiken skall komma liquid och träffa trummhinnorna i ZEN. Man skall anstränga sig till max för att scanna ljudbilden efter minsta felaktighet i pressentationen. Sen när man hittar felen så är resten av musiken som att ligga på skorpsmulor. 8O Vilka dummhuvuden en del av oss är :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-04-17 21:55

Jag kan inte neka till att jag ibland lyssnar på ljud, utöver melodisk musik. Det är kul med ljudstimuli.

Sedan har jag ett måttligt tekniskt intresse i och med min utbildning i medieteknik och specialisering i ljud. Jag pysslar dock inte med DIY och har fortfarande rest på elektrotekniken.

Att jag hänger här på faktiskt.se har numer inte så mycket att göra med förkovran. Inte heller med sökande efter vänner i särskilt hög grad. I värsta fall vill jag bara ha svar på mina inlägg, som skrives under tvångsmässiga internetsessioner.

Mitt hifi- & musikintresse befinner sig på en platå. Halvdant rum, stiltje i skivköpandet och frusen i väntan på Godot (nya högtalare i en färg jag måste bestämma mig för) och bostadsrätt (börja jobba, tidigast i höst). Jag vill gömma undan allt, utom möjligen ett par färgglada högtalare, och bara ha underhållande, klart klingande ljud tillgängligt. Jag är på väg in i en fas av designintresse.

Tillägg: 2^10:e inlägget.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-17 22:14

boyafraid skrev:de flesta musiker jag varit hemma hos har haft anläggningar som låtit förjävligt, men där har man ofta kunnat upptäcka ny musik och uppleva den magi som en riktigt bra låt eller platta erbjuder

Bra inlägg.

Varför har musiker/musikintresserade ofta anläggningar som vi hifi-nördar rynkar på näsan åt? Hör dom storheten i musiken hur illa det än låter? Eller, ve och fasa, hör dom musik i anläggningar som vi bara hör dåligt ljud i? KAN det vara så att även anläggningar med dåligt ljud ändå kan förmedla det som är viktigt i musiken?

Ingen ny diskussion, detta tema läste jag i hifi-pressen redan på tidigt 70-tal... :-)

/ B

niclas

Inläggav niclas » 2007-04-17 23:21

guldfisk skrev: Jag vill gömma undan allt, utom möjligen ett par färgglada högtalare, och bara ha underhållande, klart klingande ljud tillgängligt. Jag är på väg in i en fas av designintresse.
[/i]

Låter som en sund syn på det hela och är väl ungefär samma väg jag börjat vandra.. :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-17 23:49

Jag håller med till 100%.

boyafraid skrev:den erfarenhet jag har av s.k. "audiofiler" är att hur bra deras anläggning än må vara så lyssnar de nästan uteslutande på musik som för mig är helt ointressant

Samma här. Dessutom lyssnar de av någon anledning bara på någon minut åt gången av varje (Dire Straits-)låt. Om de nu lyssnar alls, d.v.s. om inte anläggningen är isärplockad i väntan på nästa uppgradering.

Jag tror som jag antydde ovan och som jag skrivit många gånger förut (märkligt nog utan att få särskilt mycket skit för det...) att ljudkvalitet och musikupplevelse har ganska lite med varandra att göra, åtminstone så länge ljudkvaliteten håller sig inom rimlighetens gränser.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-17 23:56

hade dessa artister "klivit in i rummet och spelat" som ju många audifiler eftersträvar hade ju dock en uppenbar fördel varit att man snabbt haft möjligheten att tillrättavisa dem med ett par fostrande knytnävsslag

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-18 00:11

Bill50x skrev:
boyafraid skrev:de flesta musiker jag varit hemma hos har haft anläggningar som låtit förjävligt, men där har man ofta kunnat upptäcka ny musik och uppleva den magi som en riktigt bra låt eller platta erbjuder

Bra inlägg.

Varför har musiker/musikintresserade ofta anläggningar som vi hifi-nördar rynkar på näsan åt? Hör dom storheten i musiken hur illa det än låter? Eller, ve och fasa, hör dom musik i anläggningar som vi bara hör dåligt ljud i? KAN det vara så att även anläggningar med dåligt ljud ändå kan förmedla det som är viktigt i musiken?

Ingen ny diskussion, detta tema läste jag i hifi-pressen redan på tidigt 70-tal... :-)

/ B

Jag är själv en "avdankad" musiker. Med det menar jag bara att jag inte är särskilt aktiv längre. Däremot minns jag mina egna "brottningsmatcher" med mig själv under den tiden jag var som mest aktiv. På något sätt lyckades jag extrahera ut mitt eget instrument med minst + 6 dB oavsett vad jag lyssnade på.
Brottningsmatchen handlade om att jag trots allt var medveten om att det är helheten som är det viktiga, men kunde för allt i världen inte göra helheten rättvisa genom mitt (färgade) sätt att lyssna.

Bara en förklaring till fenomenet...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-04-18 00:35

boyafraid skrev:...

Jag vill mena att även mången audiofil tycker att musiken dom lyssnar på är ointressant (för det är den nästan alltid). Men den är jävla fint inspelad! Dom lyssnar på ljudet, på inspelnignen. Kompositionen och produktionen, vad är det för trams? Det kan man ju höra på vilkan jävla stereo som helst, ju!
Har själv hållit på med sånt. Köpt skivor från sheffield lab och så. Bra ljud. Skit-musik.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-18 03:34

Hifi är för mig stort sett meningslöst. Det är ju att gå in i vilken new age flumdebatt som helst. Folk tror och tror och spelar ingen roll vad som sägs så kommer dom tro. För tron är det enda dom har.

Jag är bara glad jag slapp undan hifin flummaffia och kunde tänka mer nyktert. Så för mig är det bara musik som är intressant nu, hifi är bara ett onödigt ont för kunna lyssna på musiken. För många av hifins new age grupp verkar det vara tvärtom. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-18 07:47

Subjektivisten skrev:spelar ingen roll vad som sägs så kommer dom tro. För tron är det enda dom har.

Du tillhör ju gruppen som tror blint 8) på nått den inte ens kan förklara och eller själv testat.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-18 07:49

påminner ! :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-18 07:53

om vad :?:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-18 08:42

subjektivisten skrev:Jag är bara glad jag slapp undan hifin flummaffia och kunde tänka mer nyktert.

Ska man tolka det som ett tydligt sågande av LTS-ideologin?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-18 10:48

Vill påpeka att för medelsvensson som kanske inte kan det fina ordet Audiofil så framstår nog alla som inte köper ett paket ifrån Elgiganten som att varandes ljudbögar.
Och då ingen undantagen som orkar delta på ett forum som diskuterar hur apparater beter sig och också lyckas bli osams om det.

Användarvisningsbild
Leo

Inläggav Leo » 2007-04-18 11:54

Det är kul att bygga högtalare!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-18 14:57

Leo skrev:Det är kul att bygga högtalare!

Japp. Det är kul. Kul att bygga förstärkare med.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-19 07:57

Håller med. Vi börjar med duplo och slutar med rörförstärkare. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-04-19 14:54

Hm, ja, mitt intresse för ljud och återgivning växlar, nästan från dag till dag. I botten är jag nog en upplevelsemaximerare. Musik betyder oerhört mycket för mig och kan väcka/dra upp väldigt starka känslor (jobbigt när man lyssnar på jobbet...). Å andra sidan så tycker jag att hela transparens-idén är spännande! Något att utforska. Brist på tid och pengar hindrar.

Sedan så är själva hifiintresset också ett intresse. Kul att hänga här exempelvis.

Och så gillar jag verkligen fina, mystiska, magiska apparater! Jag är väldigt tekniskt okunnig och kan fascineras oerhört av de fina apparaterna som ger mig sådan fin musik! Efter att ha läst för många för analytiska inlägg här på faktiskt så börjar jag dock misstänka de dyra och fina apparaterna för att vara kejsare utan kläder, vilket förtar upplevelsen. Min cd-spelare är dock tillräckligt billigt för att jag ska kunna försvara den känsla av lyx och magi som den förmedlar, utan att jag ska känna misstänksamhet.

Annars så tror jag att fenomenet att musiker har sunkiga anläggningar har en social grund: Det är inte så rock'n'roll att ha värsta stereon! Tror att många skulle vilja ha det i smyg. Tänk musiker som lyssnar i studio och låter sig imponeras.

/en john med en sällan rörd fender

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-19 15:38

Flint skrev:Ska man tolka det som ett tydligt sågande av LTS-ideologin?

Nej ett sågande av flummaffian som bl a du verkar tillhöra.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-19 15:41

subjektivisten skrev:
Flint skrev:Ska man tolka det som ett tydligt sågande av LTS-ideologin?

Nej ett sågande av flummaffian som bl a du verkar tillhöra.

Det har jag inget emot att du tycker.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-19 20:56

Subjektivisten skrev:Nej ett sågande av flummaffian som bl a du verkar tillhöra.

Varför argumentera i sak när det är så mycket mer intelektuellt och vuxet att går till personangrepp. 8O

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-04-19 23:47

Nej, nej! Hacka inte på varandra. Det ska vara mjukt, flummigt och självutlämnade i den här tråden.

Jag lutar mer och mer åt blekrosa högtalare, för övrigt.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-19 23:56

Bild

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-04-19 23:57

guldfisk skrev:Jag lutar mer och mer åt blekrosa högtalare, för övrigt.

Men de flesta vet ju att svart färgar minst. :wink:

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-04-20 06:39

Kolsvarta bakgrunder tenderar att damma ned mitt vardagsrum. Panelhönor på besök blir sothönor osv. Jag vill ha ett rent ljud.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 06:56

guldfisk skrev:Kolsvarta bakgrunder tenderar att damma ned mitt vardagsrum. Panelhönor på besök blir sothönor osv. Jag vill ha ett rent ljud.

Verkar mer som om du har ett rent h-e med att hitta rätt. 8O

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-20 09:55

enJohn skrev:Annars så tror jag att fenomenet att musiker har sunkiga anläggningar har en social grund: Det är inte så rock'n'roll att ha värsta stereon! Tror att många skulle vilja ha det i smyg. Tänk musiker som lyssnar i studio och låter sig imponeras.

Jag tror det beror på att de flesta musiker inte har råd med en bättre anläggning :D

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 10:05

Bill50x skrev:
enJohn skrev:Annars så tror jag att fenomenet att musiker har sunkiga anläggningar har en social grund: Det är inte så rock'n'roll att ha värsta stereon! Tror att många skulle vilja ha det i smyg. Tänk musiker som lyssnar i studio och låter sig imponeras.

Jag tror det beror på att de flesta musiker inte har råd med en bättre anläggning :D

/ B

Sant, men också att vi drivs av ett annat mål än att i första hand konsumera musik, nämligen spela/skapa den själv.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-04-20 10:07

Flint skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Sant, men också att vi drivs av ett annat mål än att i första hand konsumera musik, nämligen spela/skapa den själv.

Det där är intressant! Är det inte så att musiker ofta har väldigt snäv musiksmak? Mer fokus på det egna än andras, alltså? Fast det kanske var ett väl generellt påstående...

/en john

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 10:13

enJohn skrev:
Flint skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Det där är intressant! Är det inte så att musiker ofta har väldigt snäv musiksmak? Mer fokus på det egna än andras, alltså? Fast det kanske var ett väl generellt påstående...

/en john

Absolut. Jag är vidrigt kräsen och det beror till stor del på det egna spelandet. Smalspårig är rätta ordet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-20 11:12

Flint skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Jag konsumerar inte musik, jag lyssnar :-)
Och skulle jag bara lyssna på det jag spelar själv skulle mitt liv bli mycket torftigt...

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 11:15

Bill50x skrev:Jag konsumerar inte musik, jag lyssnar :-)

Jag konsumerar oftast musik. Försöker bry mig så lite om den som möjligt och bara följer med.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-20 11:17

Senast redigerad av MP_inaktiv 2007-04-20 11:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-20 11:20

Jag hinner inte jobba för jag skiver så mycket :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-20 14:20

"flummaffia", mysigt ord? :D

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-21 09:18

Undrar lite vad det betyder ?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-04-21 09:37

phloam skrev:Bra definition..! Annars, kopplingen hifi & sex låter intressant. Freud, någon? :)

:D

Freud postulerade två krafter, från början "eros" och "thantos" som han senare ersatte med "sexualitet" och "aggressivitet". Senare teoretiker vidgade begreppet "sexualitet" till att mer likna vardagsbegreppet "sensualitet".

Intresset för hi-fi är nog i det flesta fall förknippat med njutning (av musik, apparater, sladdar etc. - ofta i en salig röra :) )

Njutning är en nyckelkomponent i sensualiteten. Och i den moderna versionen av sexualitetsbegreppet inom psykoanalysen.
Således: hi-fi är sexigt!

Amit

P.S. Om man vill kan man komplettera nörd-begreppet med "sublimering" - hifi-nörden omvandlar sitt intresse för sex till intresse för hög ursprungstrohet. D.S. :wink:

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-04-21 09:47

Bongo skrev:Hifiutrustning (för mig) är ett medel för att uppnå den där känslan när man blir uppslukad av musiken och får den där varma känslan genom hela kroppen, en slags "ljudorgasm".

Delar helt ditt förhållningssätt till musik/ljudupplevelser!

Bongo skrev:Hifiintresset är en riskabel balansgång mellan större upplevelser och ett ständigt fel-letande. Det gäller att hålla sig på plankan och veta vad man faktiskt.se är ute efter med sitt intresse.
Är man ute efter att njuta av musik så ska man lära sig att vara nöjd med det man har och inte tråna efter sånt man inte kan få inom rimlig tid.
Är man däremot ute efter att ha värst prylar så är ju det ett helt annat intresse som inte styrs av upplevelser mellan 20 och 20000 Hz.

...men inte helt din inställning till välljud... kanske.

Det behöver inte vara en motsättning, menar jag, att ha förmågan att njuta av musik (d.v.s. vara musikalisk!) och vilja ha en välljudande musikanläggning. Och analysen av musiken och återgivningen måste inte förta musikupplevelsen, den kan berika den också.
-"Nu njuter jag inte bara av den fantastiska musiken, utan av hur fint det låter också".
Men jag håller nog med dig om att det finns en risk att förlora sig i tekniken, och gå miste om en del fantastiska musikupplevelser.

Amit

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-04-21 09:56

phloam skrev:
meanmachine skrev: inga brudar, Ingen respekt

Är kanske tekniken en ursäkt för att tillåta sig själv att uppleva känslor som kanske annars hade varit otillgängliga?

Kommenterade om Freud förut, och skrev då i ett P.S. att hi-fi intresset för en freudian är sublimerad sexualitet.

Många killar på forumet. Och som psykoterapeut måste jag säga att killar (generellt!) har mycket svårare att prata om vad de känner. Nog kan tekniken vara en ursäkt eller en väg att nå vidare.

Amit

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-04-21 10:01

phloam skrev:
Bara en liten kommentar:
Jag tror att de flesta här - mer eller mindre omedvetet - har musiken som ett separat, parallellt intresse. Nånstans finns en brytpunkt, där investeringen i ljudteknik blir så stor att den inte alls kan motiveras med "musikintresse". Eftersom musiken i sig aldrig någonsin ställer krav på vilken apparat du använder.

Nja, jag har gjort musik som ställer krav på vilken anläggning man använder, så du har fel där.

Amit

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-21 10:07

Amit skrev:Nja, jag har gjort musik som ställer krav på vilken anläggning man använder, så du har fel där.

Amit

förklara gärna....

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-21 10:28

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-21 15:44

Koffe skrev:Faktiskt.Se - vi är alla transparenta i skenet av gammastrålar! - Ibland älskar jag det här forumet!!!

:D

Amit, jag uttryckte mig lite väl kategoriskt där hehe! Man skulle ju lika gärna kunna påstå att all musik ställer krav på återgivningen, om man så vill.

Jag kanske menade att om man vill, så kan man ju lyssna på Autechre via mobiltelefonens högtalare, och få nåt ut av det. Om man är väldigt förlåtande s.a.s :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-29 18:50

Jag tycker det har avhandlats en hel del filosofiska/psykologiska aspekter i vissa andra trådar nu på senare tid. En del riktigt intressanta insikter, åtminstone för egen del.

Bl.a. att det talats om tre "grundfilosofier" när det gäller hur vi förhåller oss till musikupplevelse/ljudåtergivning/hifi-apparatur, där jag känner mig hemma i en mer apparat-orienterad syn. För att uttrycka det fint :)

Vad har ni kommit fram till? Har det lett till ökad självinsikt hos någon och i så fall vad?

Återgå till Generellt om hifi