Moderator: Redaktörer
Flint skrev:subjektivisten skrev:pressnings ställen
Menar du "pressningsställen"?
perstromgren skrev:Om man pressar en CD med programvara på olika ställen: kommer programmen att uppföra sig olika om när man installera dem på datorn? Jag har svårt att tro det.
Mayro skrev:Roxete i USA press mot Europapress var så stor skillnad på ljud så jag knappt hajade det vara likadan platta som spelades.
Låtarna lät inte ens lika eftersom instrumenten på USA pressen var så mycket mer färg o ton i mot den platta basfattiga europapressen..
subjektivisten skrev:Mayro skrev:Roxete i USA press mot Europapress var så stor skillnad på ljud så jag knappt hajade det vara likadan platta som spelades.
Låtarna lät inte ens lika eftersom instrumenten på USA pressen var så mycket mer färg o ton i mot den platta basfattiga europapressen..
Detta är nog med största sannorlikhet beroende på olika mastering. Det var inte det jag menade med detta dock.
subjektivisten skrev:perstromgren skrev:Om man pressar en CD med programvara på olika ställen: kommer programmen att uppföra sig olika om när man installera dem på datorn? Jag har svårt att tro det.
Detta är vad Barry Diament, audio engineer, också sa om detta:
[citat bortklippt]
subjektivisten skrev:Som sagt, har för mig detta var uppe på hififorum får ett antal år sedan och har för mig Öhman också var med i den tråden. Ska se om han har något att säga om detta.
perstromgren skrev:Om vi skulle hålla fast vid programexemplet en stund så länge, finns dat någon anledning att tro att olika presserier kan ge skillnader i innehåll?
subjektivisten skrev:Ingen mer som har någon kunskap om detta? Ska se om jag kan hitta Stålbergs inlägg på hifi forum.
IngOehman skrev:En av problemen är av kommunikativ art.
Vissa (person A) upplever att orden "ändra ingenting" (som info till exempelvis en mstringsstudio) betyder att CDn skall vara bitidentisk med masterbandet (avseende musikinformationen), men kanske att PQ-koder skall adderas så att det blir en CD av det hela där man kan hoppa mellan låtarna.
Andra (person B) upplever att de som sagt "ändra ingenting" menade att alla låtar skall normeras, att en sekunds tystnad skall läggas till mellan låterna (även om de sitter ihop musikaliskt) att det är bra att göra både SMB HDCD av något som redan är 16 bitar PCM, och i förekommande fall att det är en bra idé att ge programmaterialet lite rondör, kanske genom att köra det genom en DAC, lägga det på rullband, övertyra det lite lagom mycket, och sedan digitalisera det igen. Ja, och en rör eq förbättrar förstås ytterligare ibland.
När person A sedan frågar person B "du har väl inte ändrat något", svarar kanske person B "nejdå jag har bara fixat det du ville".
Båda upplever att de kommunicerar väldigt tydligt, men när väl CDn är färdig händer det att person A tycker att resultatet blev ett helt annat än vad som beställts, och att person B kommunicerat dåligt.
Person B tycker däremot att person A varit dålig på att klargöra att ingenting skall ändras. Han hade ju inte sagt att låtarna inte skall normeras, eller att ljudet inte skall förbättras och inte ett ord hade sagts om att det inte skulle vara tyst mellan låtarna. Hur fasiken skall B kunna göra sitt jobb när inte A kan kommunicera ordentligt!
IngOehman skrev:Beställaren är oftast inte just de personer som bryr sig, utan ett skivbolag som "låter allt gå sin gilla gång" utan att bry sig om några detaljer.
Den som tycker att resultatet inte blev bra uppfattas ofta som besvärlig och då kan skivbolaget tycka att det är bättre att välja någon som bryr sig mindre, det vill säga som har "mindre samarbetsproblem"...
Mastring har ju alltid förekommit.
Vh, iö
rylandes skrev:Jag skulle fortfarande vara intresserad av en teori som visar hur och var någonstans i kedjan mellan stamper tillverkning och färdig CD man skulle kunna få en ljudpåverkan utom rena läsfel.
Användare som besöker denna kategori: genstruktur och 33 gäster