Moderator: Redaktörer
meanmachine skrev:För att andra påtalar så hårt att man är "dum i huvudet" om man tycker en cd på 25k är bättre än dennaKanske eller i mitt fall är det så. Andras fall kan jag inte svara för. Det blir alltid dett tjafs om F/E och mätningar och annat och jag är tyvärr inte den som viker ner mig bara för att någon påtalar nått emot mig.
boyafraid skrev:så, pioneers dvd 668 (hette den?) visade sig alltså för ett antal år sedan vara en ofärgande återgivare av musik
meanmachine skrev:JeLe nog är det troligen så att det flesta tjafs som uppstår beror på missförstånd mellan parter.Man gillar att tala om det man är övertygad om och gillar inte att bli övertygad av andras övertygelser. Beddat för trubbel.
Peterl skrev:Strunta i transperensen, köp en High-End spelare för några månadslöner och lär dig tillverkarens reklamslogans utantill så slipper du grubbla på det här med transperens
meanmachine skrev:För att andra påtalar så hårt att man är "dum i huvudet" om man tycker en cd på 25k är bättre än dennaKanske eller i mitt fall är det så. Andras fall kan jag inte svara för. Det blir alltid dett tjafs om F/E och mätningar och annat och jag är tyvärr inte den som viker ner mig bara för att någon påtalar nått emot mig.
meanmachine skrev:Peterl skrev:Strunta i transperensen, köp en High-End spelare för några månadslöner och lär dig tillverkarens reklamslogans utantill så slipper du grubbla på det här med transperens
Detta kan ju tolkas som spydigt och bäddar för mothugg av alla det typer.Lika provocernade som att säga att köpr en fjantig dv-668 och tro som netralisterna att det inte har någon betydelse för ljudet. Bara att 668:an klarade F/E bevisar deras inkompentens.l
![]()
Detta skulle också kunna tolkas som lite spydigt ellerhur.
Vee-Eight skrev:Det är som Phon skriver; 668:an var icke hörbart färgande. Då måste man ju räkna in inbyggda osäkerheter i metoden (finns i alla metoder av visst mått), osäkerheten hos de som lyssnade vid tillfället och kringutrustningens beskaffenhet.
Det är ju aldrig detsamma som helt transparent.
boyafraid skrev:så, pioneers dvd 668 (hette den?) visade sig alltså för ett antal år sedan vara en ofärgande återgivare av musik
såhär på senare tid har benchmarks dac1 visat sig (enligt en aktuell tråd) vara ännu mer ofärgande än den tidigare ofärgande återgivaren
är det värt att investera i en sån, eller ska man vänta på en ännu mer ofärgande återgivare?
och om man väntar, finns det inte en risk att en ännu mer ofärgande apparat dyker upp precis efter köp av den ofärgande?
Richard skrev:F/E testen fungerar inte i praktiken.
Ut och lyssna!
IÖ har alldeles nyligen skrivit att 668-an inte har f/e lyssnats. Liksom att DAC1 inte har det heller. Han valde dessa produkter med öronen.Richard skrev:F/E testen fungerar inte i praktiken.
Ut och lyssna!
meanmachine skrev:En till sak att tänka på är att människor vilj ha givna enkla sanningar att följa och detta skapar om inte elakartade typer som bara slår mot oliktyckande och alltsom oftast fattar de inte grunprincipen av det som det själva tror på. Liknelse med religion.Lättare att följa än tänka själv.
dimitri skrev:meanmachine skrev:En till sak att tänka på är att människor vilj ha givna enkla sanningar att följa och detta skapar om inte elakartade typer som bara slår mot oliktyckande och alltsom oftast fattar de inte grunprincipen av det som det själva tror på. Liknelse med religion.Lättare att följa än tänka själv.
Skön passning.
Håller med till 100%
dimitri skrev:IÖ har alldeles nyligen skrivit att 668-an inte har f/e lyssnats. Liksom att DAC1 inte har det heller. Han valde dessa produkter med öronen.
paa skrev:Kolla, ännu en LTS-hattråd byggt på hypoteser och hjärnspöken.
Var har ni läst att 668 skulle vara transparent?
Har Johan eller Ingvar skrivit det?
Va? Va? Va?
=paa skrev:Kolla, ännu en LTS-hattråd byggt på hypoteser och hjärnspöken.
Va? Va? Va?
Lust skrev:dimitri skrev:IÖ har alldeles nyligen skrivit att 668-an inte har f/e lyssnats. Liksom att DAC1 inte har det heller. Han valde dessa produkter med öronen.
Va? Så får man väl inte göra? Då handlar det ju bara om subjektivt tyckande precis som hos oss andra...
dimitri skrev:Lust skrev:dimitri skrev:IÖ har alldeles nyligen skrivit att 668-an inte har f/e lyssnats. Liksom att DAC1 inte har det heller. Han valde dessa produkter med öronen.
Va? Så får man väl inte göra? Då handlar det ju bara om subjektivt tyckande precis som hos oss andra...
Då är det dags att även vi andra börjar göra det, dvs befriar oss från förutfattade meningar.
Absolut inte. Det står så mycket skit. Övehuvudtaget inte sätta alltför tilltro till något skrivet utan att tänka själv.Lust skrev:dimitri skrev:Man ska tydligen inte sätta alltför stor tilltro till det man läser här...
dimitri skrev:Lust skrev:Absolut inte. Det står så mycket skit. Övehuvudtaget inte sätta alltför tilltro till något skrivet utan att tänka själv.dimitri skrev:Man ska tydligen inte sätta alltför stor tilltro till det man läser här...
paa skrev:Kolla, ännu en LTS-hattråd byggt på hypoteser och hjärnspöken.
Va? Va? Va?
paa skrev:Om någon är intresserad av hur det gick till när 668 bedömdes så finns det ett inlägg här som beskriver det: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 747#106747
Är du full? Lång kväll igår?Richard skrev:F/E testen fungerar inte i praktiken.
Ut och lyssna!
Kaffekoppen skrev: Finns det inga nytillverkade prylar ni hittat som är prisvärda istället? Det skulle nog jag, och många med mig uppskatta bättre.. lite tips alltså.
Kaffekoppen skrev:Är du full? Lång kväll igår?Richard skrev:F/E testen fungerar inte i praktiken.
Ut och lyssna!
Ett klockrent inlägg
(skrivet av personen som i en annan tråd tog på sig uppgiften att sammanfatta f/e utan att fatta det minsta av metoden)
Men jag håller med MM,
tro fan att man måste skapa en tråd så man får gnälla tillbaka mot hjärnspökena lite då och då. Det får ju ve och fasa inte bli tyst på forumet
ps.. Jag har inte ägt nån pryl som ni gnäller på, utan tycker det är rysligt intressant att gammal skåpmat är så intressant. Finns det inga nytillverkade prylar ni hittat som är prisvärda istället? Det skulle nog jag, och många med mig uppskatta bättre.. lite tips alltså. Men det kanske är så att hobbyn håller sig på den nivån att det är gnäbbet runtomkring som är det intressanta? Då är det ju rysligt bra att ni hittat nått att gnälla över
ps.. hur fasiken skall ni ställa er när vi presenterar nått i 70000-kronorsklassen som riktigt bra. Får vi veta att vi blivit mer objektiva då?
Helt rätt. I praktiken är det så att 99.99% hifientusiaster inte har möjlighet att använda sig av f/e lyssning.Richard skrev:F/E testen fungerar inte i praktiken.
Ut och lyssna !
JeLe skrev:Kaffekoppen skrev: Finns det inga nytillverkade prylar ni hittat som är prisvärda istället? Det skulle nog jag, och många med mig uppskatta bättre.. lite tips alltså.
Cambridge dvd89!![]()
Har man inte finare högtalare än ino så är man inte i behov av en bättre spelare!![]()
Gillar paa:s inlägg alltid bra.
Håller med KK.
Ha det gött gubbar! Å fortsatt trevlig helg!
Richard skrev:
Cambridge 89 verkar höra till de intressanta undantagen, ljudmässigt.
Nämligen en DVD som låter helt okey med cd-material.
Tekniskt är det dock samma trista historia, med switchad nätdel och undermålig klocka.
Bra analoga OP-ampar, dock.
JeLe skrev:Richard skrev:
Cambridge 89 verkar höra till de intressanta undantagen, ljudmässigt.
Tekniskt är det dock samma trista historia, med switchad nätdel och undermålig klocka.
Jaså du har också läst det i hifi&musik.![]()
Jag är gymt nöjd dock. En perfekt budget bomd för den som vill totalt hålla sig under 10kkr.
Hur många hundra DVD-spelare har du lyssnar på Richard, och hur lång tid ägnar du åt varje apparat? Mäter du och går igenom komponent för komponent?Richard skrev:Cambridge 89 verkar höra till de intressanta undantagen, ljudmässigt.
Richard skrev:Vee-Eight skrev:Det är som Phon skriver; 668:an var icke hörbart färgande. Då måste man ju räkna in inbyggda osäkerheter i metoden (finns i alla metoder av visst mått), osäkerheten hos de som lyssnade vid tillfället och kringutrustningens beskaffenhet.
Det är ju aldrig detsamma som helt transparent.
Detta kan ses som ett indicium, att F/E metoden inte fungerar i praktiken!
Kaffekoppen skrev:Hur många hundra DVD-spelare har du lyssnar på Richard, och hur lång tid ägnar du åt varje apparat? Mäter du och går igenom komponent för komponent?Richard skrev:Cambridge 89 verkar höra till de intressanta undantagen, ljudmässigt.
På vilket sätt tillgodoser du att dina jämförelser är just jämförbara?
Jag bara undrar för du verkar anse att du har så mycket kunskap om nästan allting att man blir nyfiken. Jobbar du åt någon tidning eller någon generalagent?
Du har ju lyckats klassificera säkert flera tusen olika apparater, åtminstone framstår det som det. Imponerande.
Hur gammal är du?
Kaffekoppen skrev:Så dina uttalanden skall inte tas för att det är fakta i dem, utan bara att du läst i någon tidning?
Ålder säger ju lite hur mycket man hunnit med. Då vet jag att du har rysligt lång erfarenhet iallafall
vilket instrument spelar du och i vilken typ av musik framförs?
MP skrev:Nej Phloam tvärtom, då slipper vi alla prylbögar
Jo, men på vilket sätt? Han må tycka att de flesta DVD-spelare är skräp på musikåtergivning, och jag kan eller kanske inte håller med honom. Men ingen av oss vetNils skrev:han säger att han har lyssnat....
2. känner dom som är runt 40-strecket som inte tror det är skillnader på CD-spelare bara för att dom är "digitala".
Ronnie skrev:
Hm. Om man skulle ta å hitta på nåt å göra denna lördag...
Kaffekoppen skrev:Gå ut och lyssna på fågelkvitter nu!
MP skrev:och du har ingen koppling till Repsam
såhär på senare tid har benchmarks dac1 visat sig (enligt en aktuell tråd) vara ännu mer ofärgande än den tidigare ofärgande återgivaren
är det värt att investera i en sån, eller ska man vänta på en ännu mer ofärgande återgivare?
Det där låter mer som skånska än norrländska?meanmachine skrev:Du är inte så följasam.
Richard skrev:Kaffekoppen skrev:Gå ut och lyssna på fågelkvitter nu!
Vilka fåglar? Dåligt väder i norrland idag.
Nä, jag skall lägga golv och då gör jag det.Ronnie skrev:
Hm. Om man skulle ta å hitta på nåt å göra denna lördag...
Ljudkrav skrev:Det verkar som att du inte fungerar i praktiken.
Du börjar bli väldigt tjatig.
Du har inte förstått F/E testningen, ok vi vet det nu.
Det räcker så.
meanmachine skrev:
INtressant att alla som kritiserar F/E inte förstår principen.Jag vill vända på den.
meanmachine skrev: Sen börjar han inte alls bli tjatig utan till för betydligt mer på detta fora än flertaler av du.
phon skrev:meanmachine skrev:
INtressant att alla som kritiserar F/E inte förstår principen.Jag vill vända på den.
Jag vill också vända på den.
Intressant att alla som kritiserar F/E-principen inte förstår den.
Eller det kanske inte är så intressant, rätt naturligt egentligen. Folk är alltid rädda för okända saker. Kritik är ett användbart försvar då.
meanmachine skrev:Eller så kan man säga att rädsla gör en religiös. DVS. att man istället för att tänka själv tillåter andra att servera sannignar så man kan vara svart eller vit.
Ljudkrav skrev:Citat RickardF/E testen fungerar inte i praktiken.
Det verkar som att du inte fungerar i praktiken.
Du börjar bli väldigt tjatig.
Du har inte förstått F/E testningen, ok vi vet det nu.
Det räcker så.
Isåfall så tänker jag att du nog menar att du tycker att f/e inte fungerar i praktiken och att du baserar det på så mycket av den metoden som du förstår.Richard skrev:Kaffekoppen skrev:Men det är fritt att tänka. Det är faktist okej.
Det är detta som är bra på detta forum, och bör så vara.
MP skrev:Vad läser du för litteratur ?
lasselite skrev:MM: Kan du ge exempel på när du eller någon annan fått på skallen för att föredra en spelare för xxxxxx kronor framför 668. När fick någon på skallen för att man gillar en kabel för xx tusen. Exepel från faktiskt är det som efterfrågas.
Richard: Jag håller med dig. Förut hade jag jättefina blyinfattade färgade glas. Men så hörde jag att det är transparenta rutor man ska ha. Nu är min lägenhet jättetrist, för det enda jag ser genom mitt fönster, är en tegelvägg en meter bort. Detta är ett klart indicium för att mätningen av glasets transparens måste vara felaktig.
För:
Det kan ju inte vara så att där satt färgat glas av en anledning
Det kan ju inte vara så att transparent glas inte föredras av alla alltid
För det trodde jag LTS (LjusTekniska Sällskapet) alltid sagt.
subjektivisten skrev:Hur kan man seriöst påstå att man kan lyssna och mer objektivt veta vad som är rätt i olika anläggningar vid olika tid? Och SEN ha mage att klaga på ett test som är ca 13456 gånger mer nogrannt än hans egna lyssningstest? Snälla....detta är bra tröttsamt nu.
Richard skrev:Det är tonen, mobbningen, okunskapen och inställningen till folk med lyssningserfaren som gör att man ibland blir litet sned.
JeLe skrev:Richard skrev:Det är tonen, mobbningen, okunskapen och inställningen till folk med lyssningserfaren som gör att man ibland blir litet sned.
Jag tror de flesta här har lyssningserfarenhet! Bara för att man kanske inte har samma uppfattning behöver du inte anklaga folk för att sakna erfarenhet och kunskap. Är inte det mobbning?Annars håller jag med dig om att tonen kunde vara trevligare.
Subjektivisten skrev:Dessa klagande inlägg mot LTS och F/E metoden är på samma nivå som en bibelgalning säger att evolutionen stämmer inte för den inte kan bevisa exakt ALLT han gräver fram, och därför stämmer bibeln istället.
boyafraid skrev:tråden skulle förstås heta
icke hörbart färgande, mer icke hörbart färgande och mest icke hörbart färgande
JeLe skrev:Den får du klura på själv.
phloam skrev:Ska man vara petig... "icke hörbart färgande" är väl samma sak som "ofärgande"? (Jo jag fattar att en apparat kan färga fast det är så jättejättelite att det inte hörs, jag tycker bara det är kul att vara näsvis, folks). Alltså, jag anar en språklig motsägelsefullhet här... en "icke hörbar färgning" är väl i praktiken en mätbar avvikelse som inte alls hörs?Måste inte en färgning kunna höras för att få kallas en färgning!?!
Bill50x skrev:
Säger man "icke hörbart färgande" har man lämnat bakdörren öppen så man lätt kan bortförklara saken när man efter en uppgradering av lyssningsutrustningen plötsligt hör att testobjektet färgar
Säger man "ofärgande" så har man ju fastslagit att apparaten inte färgar under några omständigheter och det kan ju vara svårare att prata bort....
/ B
JustAudioMagic skrev:Kan ni förklara för mig varför så många är inne på F/E metoden??
ursäkta O.T.
subjektivisten skrev:Därför det är så smart metod. Du jämför ljudet innan och efter apparaten. Påverkar den så kommer du höra det.
JustAudioMagic skrev:subjektivisten skrev:Därför det är så smart metod. Du jämför ljudet innan och efter apparaten. Påverkar den så kommer du höra det.
en intressant fråga kommer då upp, hade du märkt ngt "fel" om du inte använt den metoden o bara lyssnat?
JustAudioMagic skrev:en intressant fråga kommer då upp, hade du märkt ngt "fel" om du inte använt den metoden o bara lyssnat?
subjektivisten skrev:JustAudioMagic skrev:en intressant fråga kommer då upp, hade du märkt ngt "fel" om du inte använt den metoden o bara lyssnat?
Utan referens så skulle man nog inte det.
Lasselite skrev:Jag skrev:
"MM: Kan du ge exempel på när du eller någon annan fått på skallen för att föredra en spelare för xxxxxx kronor framför 668. När fick någon på skallen för att man gillar en kabel för xx tusen. Exepel från faktiskt är det som efterfrågas. "
Anledningen till att jag vill se exempel, är att jag, och andra kanske, vill förstå bättre när ni upplver er "mobbade", eller "få på skallen".
I bästa fall händer det inte igen, och det kanske till och med finns en bra förklaring.
JustAudioMagic skrev:subjektivisten skrev:JustAudioMagic skrev:en intressant fråga kommer då upp, hade du märkt ngt "fel" om du inte använt den metoden o bara lyssnat?
Utan referens så skulle man nog inte det.
så egentligen behöver man bara jämföra med sin gamla stärkare (eller vad man nu har som referens)
meanmachine skrev:Lasselite skrev:Jag skrev:
"MM: Kan du ge exempel på när du eller någon annan fått på skallen för att föredra en spelare för xxxxxx kronor framför 668. När fick någon på skallen för att man gillar en kabel för xx tusen. Exepel från faktiskt är det som efterfrågas. "
Anledningen till att jag vill se exempel, är att jag, och andra kanske, vill förstå bättre när ni upplver er "mobbade", eller "få på skallen".
I bästa fall händer det inte igen, och det kanske till och med finns en bra förklaring.
Jg har ju poängterat detta flera gånger och orkar inte söka mig genom trådarna bättre att lägga yxorna i graven och liksom börja om igen och låt bli att bli sådar. Just nu orkar jag inte längre kämpa eftesom vi precis renoverat hallen men nya tapaete nyll lamminat och panel alla som vet hur jobbig denna är att spika upp men vad händer jo min fin 4-åring får tag på en spritpenna röd och målar jättefint på tapeten och den nymålade panelen ocv golvet oach passar på att ta vardasrumsbordet och skrivbordet samt lite blombrädot när han liks är i gång.Så nu är jag bara så trött.
MP skrev:Ja det är aldrig kul med färgning som inte går att ta bort
Rydberg skrev:Vad skulle du få ut av en sådan jämförelse menar du? (mer än att de eventuellt låter olika*?)
*I kombination med alla andra komponenter i kedjan
MP skrev:Tänk att det skulle krävas en 4 åring för att få dig att inse det
Argumenten tidigare har ju prövats med 3 åringar, från vissa håll.
JustAudioMagic skrev:Rydberg skrev:Vad skulle du få ut av en sådan jämförelse menar du? (mer än att de eventuellt låter olika*?)
*I kombination med alla andra komponenter i kedjan
Något som jag är ute efter, bättre ljud (enligt mig då). vad alla andra tycker om F/E metoden eller vad andra tycker om förstärkare, högtalare etc etc som jag tycker är bra, eller som jag tycker är fina, stiliga etc etc intresserar mig mindre. jag har alltid (och kommer alltid göra det) låtit mina öron (och ögon) avgjort vad som är bra ljud (för mig)
boyafraid skrev:det fascinerar mig att en inlägg jag skrev på fyllan nu har renderat en sex sidor lång tråd
äntligen har jag hittat hem
Rydberg skrev:Man kan ju använda f/e-lyssning även om man letar efter vissa typer av sound. När du skiftar förstärkare är det ju hela kedjor du lyssnar på och då blir det svårt att veta vad just det bytta objektet bidrar med. Mao, det blir svårt att säga: Den här förstärkaren gillar jag för den har det här soundet.
JustAudioMagic skrev:Rydberg skrev:Man kan ju använda f/e-lyssning även om man letar efter vissa typer av sound. När du skiftar förstärkare är det ju hela kedjor du lyssnar på och då blir det svårt att veta vad just det bytta objektet bidrar med. Mao, det blir svårt att säga: Den här förstärkaren gillar jag för den har det här soundet.... men om jag byter förstärkare och den nya jag köper låter bra ihop med resten av kedjan, varför ska man då använda F/E metoden? om den visar sig vara riktigt bra (F/E) så kanske den ändå inte låter bra tillsammans med det övriga
vi har delade meningar där helt enkelt
Rydberg skrev:JustAudioMagic skrev:Rydberg skrev:Man kan ju använda f/e-lyssning även om man letar efter vissa typer av sound. När du skiftar förstärkare är det ju hela kedjor du lyssnar på och då blir det svårt att veta vad just det bytta objektet bidrar med. Mao, det blir svårt att säga: Den här förstärkaren gillar jag för den har det här soundet.... men om jag byter förstärkare och den nya jag köper låter bra ihop med resten av kedjan, varför ska man då använda F/E metoden? om den visar sig vara riktigt bra (F/E) så kanske den ändå inte låter bra tillsammans med det övriga
Precis, man bygger en kedja där delarna är beroende av varandra och skulle man någongång behöva byta till något nytt, kanske pga ett nytt format, får man börja om sitt byggande igen.
Att optimera apparater med varandra kan man dock hålla på med länge verkar det som, det flesta subjektivister byter ju grejor hur ofta som helst. Been there done that, så jag vet....
JustAudioMagic skrev:
en intressant fråga kommer då upp, hade du märkt ngt "fel" om du inte använt den metoden o bara lyssnat?
phon skrev:Någon som känner igen sig, eller andra? Är jag helt ute med en cykel på isen?
.
phon skrev:De CD-skivor som "öronfolket" köper är alltså egentligen inte helt fulla med ljud, det är bara 70-80 procent av önskat ljud inspelat. Resten vill man att anläggningen lägger till, i form av apparatljud då. Man jagar boxar med ett "sound", eller använder separata "soundboxar" som equalizers eller tonkontroller flitigt.
De CD-skivor som mätnissarna köper innehåller däremot redan 100 procent av det som önskas, alla apparatljud som läggs till är av ondo. Equalizers eller tonkontroller brukar vara bannlysta, eller i vart fall sparsamt använda.
Bill50x skrev:En väl kraftig förenkling och inte helt rätt heller. I alla fall inte som jag själv, eller hur andra, känner det.
Själv tillhör jag "öronfolket" och använder aldrig tonkontroller. Det skulle inte heller falla mig in att lägga till en box för att uppnå ett speciellt ljud. Däremot väljer jag apparater som gör att musiken kommer fram, att det känns naturligt och musikaliskt. Om det innebär några dB hit eller dit i ett speciellt register spelar mindre roll.
/ B
phon skrev:JustAudioMagic skrev:
Jag luter mer och mer åt att skillnaden mellan "öronfolket" och "mätnissarna" är att de som lyssnar söker efter mer och mer ljud hela tiden, medan de som mäter söker efter mindre och mindre ljud.
Hmmm, hur skall jag förklara, när lyssnare byter grejor (rör, OP-ampar, sladdar) så försöker de höra om det blev mer ljud nånstans. Kallas ofta bättre då. Mer kropp, snärtigare bas, tydligare diskant, mer mellanregister och så vidare. Eftersom man inte mäter så spelar styrkan en väldig roll. Om nån ändring ger starkare ljud så är det genast bättre, även om själva kvaliten på ljudet är lägre. Upplevelsefaktorn styr helt, hur skivan är inspelad är underordnat.
Mätnissarna har redan för mycket ljud, både det som kommer från skivan, och apparatljudet. (den s.k. färgningen) Man mäter och mäter, och försöker bli av med ljud som man inte vill ha. Inte försöker få mer ljud man vill ha. Kallas också ofta bättre då. Det är redan minst 112 procent ljud, och de sista 12 vill man bli av med. Eftersom man mäter spelar nivån ingen roll, starkare ljud är just bara starkare. Det är själva kvaliten på signalen man är ute efter, eller ursprungstroheten, exakt som skivan är inspelad.
De CD-skivor som "öronfolket" köper är alltså egentligen inte helt fulla med ljud, det är bara 70-80 procent av önskat ljud inspelat. Resten vill man att anläggningen lägger till, i form av apparatljud då. Man jagar boxar med ett "sound", eller använder separata "soundboxar" som equalizers eller tonkontroller flitigt.
De CD-skivor som mätnissarna köper innehåller däremot redan 100 procent av det som önskas, alla apparatljud som läggs till är av ondo. Equalizers eller tonkontroller brukar vara bannlysta, eller i vart fall sparsamt använda.
Jag har sett det här upplägget så många gånger nu att det skulle kunna bli en bok, om inte PUL hindrade mig ......![]()
Någon som känner igen sig, eller andra? Är jag helt ute med en cykel på isen?
.
Richard skrev:Modifieringar ger, om man vet vad man gör, hörbara förbättringar.
Det är inget pinsamt med det, eller hur?
meanmachine skrev:Vad är så pinsamt?
Richard skrev:Kaffekoppen skrev:Pinsamt.
Vad är pinsamt, Kaffekoppen ?
Modifieringar ger, om man vet vad man gör, hörbara förbättringar.
Det är inget pinsamt med det, eller hur?
Richard skrev:Phon INSINUERADE att all modifiering är placebo, vilket det definitivt inte är.
JustAudioMagic skrev:Bill50x skrev:En väl kraftig förenkling och inte helt rätt heller. I alla fall inte som jag själv, eller hur andra, känner det.
Bra inlägg tycker jag ! varför ska man krångla till det?
Richard skrev:Phon INSINUERADE att all modifiering är placebo, vilket det definitivt inte är.
MichaelG skrev: Jag tror att vad Phon ville ha sagt var att olika personer lyssnar på olika sätt och att de har olika preferenser för vad som är välljud.
Hälsn. Michael
Richard skrev:
Modifieringar ger hörbara förbättringar, om du vet vad du gör.
phon skrev:Mätningar ger hörbara förbättringer, om du vet vad du gör.
.
Vee-Eight skrev:Nu är jag sällan den som högljutt tar LTS-citat som obestridliga sanningar, men ett har faktiskt satt sig som ett spett i tjälen:
Man kan inte kompensera ett fel med ett annat.
Med detta sagt så vill jag aldrig tala om hur andra skall tycka, men personligen så är det värdefullt att kunna identifiera vad problemet egentligen är, och lösa det.
Rydberg skrev:JustAudioMagic skrev:Rydberg skrev:Man kan ju använda f/e-lyssning även om man letar efter vissa typer av sound. När du skiftar förstärkare är det ju hela kedjor du lyssnar på och då blir det svårt att veta vad just det bytta objektet bidrar med. Mao, det blir svårt att säga: Den här förstärkaren gillar jag för den har det här soundet.... men om jag byter förstärkare och den nya jag köper låter bra ihop med resten av kedjan, varför ska man då använda F/E metoden? om den visar sig vara riktigt bra (F/E) så kanske den ändå inte låter bra tillsammans med det övriga
Precis, man bygger en kedja där delarna är beroende av varandra och skulle man någongång behöva byta till något nytt, kanske pga ett nytt format, får man börja om sitt byggande igen.
Att optimera apparater med varandra kan man dock hålla på med länge verkar det som, det flesta subjektivister byter ju grejor hur ofta som helst. Been there done that, så jag vet....
dimitri skrev:Harryup,Harryup skrev:.... Och även av rättrogna här på forumet så byts det ju en hel del. ...
när du säger "rättrogna" menar du vänner av färgning eller vänner av transparens?
Lust skrev:dimitri skrev:Harryup,Harryup skrev:.... Och även av rättrogna här på forumet så byts det ju en hel del. ...
när du säger "rättrogna" menar du vänner av färgning eller vänner av transparens?
Ibland undrar man varför så många inte VILL förstå...
phon skrev:Mätningar ger hörbara förbättringer, om du vet vad du gör.
.
JustAudioMagic skrev: Lixom ändringar utan mätningar
Lust skrev:dimitri skrev:Harryup,Harryup skrev:.... Och även av rättrogna här på forumet så byts det ju en hel del. ...
phon skrev:Därför max-suboptimering från "öronfolk". Så mycket apparatljud som möjligt.
"Mätnissar" drar åt andra hållet, så lite apparatljud som möjligt.
Inget är fel, men det ena är subjektivt, det andra objektivt.
matereo skrev:Transparent är den aparat man anser ger bäst insikt i musiken(enligt mig den bästa förståelsen av det jag lyssnar på), eller enligt vissa den största insikten i inspelningen. Två ofta helt olika ting, men inget fel i vare sig det ena eller det andra.
Niae, jag skriver också under. (minst tre alltså)Koffe skrev:matereo skrev:Transparent är den aparat man anser ger bäst insikt i musiken(enligt mig den bästa förståelsen av det jag lyssnar på), eller enligt vissa den största insikten i inspelningen. Två ofta helt olika ting, men inget fel i vare sig det ena eller det andra.
Instämmer. Men vi är nog ganska ensamma om att definiera det så.
Vee-Eight skrev:Nu är jag sällan den som högljutt tar LTS-citat som obestridliga sanningar, men ett har faktiskt satt sig som ett spett i tjälen:
Man kan inte kompensera ett fel med ett annat.
Med detta sagt så vill jag aldrig tala om hur andra skall tycka, men personligen så är det värdefullt att kunna identifiera vad problemet egentligen är, och lösa det.
Koffe skrev:matereo skrev:Transparent är den aparat man anser ger bäst insikt i musiken(enligt mig den bästa förståelsen av det jag lyssnar på), eller enligt vissa den största insikten i inspelningen. Två ofta helt olika ting, men inget fel i vare sig det ena eller det andra.
JustAudioMagic skrev:
förklara vad du menar med så mycket apparatljud som möjligt. om du menar mer bas, diskant etc etc så stämmer det inte på mig
dimitri skrev:Harryup,Harryup skrev:.... Och även av rättrogna här på forumet så byts det ju en hel del. ...
matereo skrev:
Det finns faktiskt förstärkare med högre distortion än andra som levererar en transparentare ljudbild.
Dahlqvist skrev:Koffe skrev:matereo skrev:Transparent är den aparat man anser ger bäst insikt i musiken(enligt mig den bästa förståelsen av det jag lyssnar på), eller enligt vissa den största insikten i inspelningen. Två ofta helt olika ting, men inget fel i vare sig det ena eller det andra.
Ni är inte ensamma. I princip varenda hifitidningsskribent kör ju denna argumentation. Och dimitri?
/D
phon skrev:matereo skrev:
Det finns faktiskt förstärkare med högre distortion än andra som levererar en transparentare ljudbild.
Visst, det är klart.
Men om man då tar den förstärkaren som är hyfsat transparent trots hög dist, och sedan minskar man disten, blir den då mindre transparent?
Nej, men kanske "transparent".Kaffekoppen skrev:Tycker jag ser ordet transparant överallt nu.
dimitri skrev:Lust skrev:dimitri skrev:Harryup,Harryup skrev:.... Och även av rättrogna här på forumet så byts det ju en hel del. ...
Vilka "många" menar du? Jag är bara en, såvitt jag vet. Eller är du vän av principen guilty by association?
Almen skrev:Nej, men kanske "transparent".Kaffekoppen skrev:Tycker jag ser ordet transparant överallt nu.
"transparant" är ett adjektiv beskrivande en stilig transa.
förklara vad du menar med så mycket apparatljud som möjligt. om du menar mer bas, diskant etc etc så stämmer det inte på mig
Jag menar bara det ljud som hörs, men inte finns på skivan.
Bill50x skrev:phon skrev:
Men om man då tar den förstärkaren som är hyfsat transparent trots hög dist, och sedan minskar man disten, blir den då mindre transparent?
Nej. I alla fall om inte den lägre disten (förutsätter typ IM, THD å sånt) beror på en konstruktionslösning som inte i sig ställer till andra problem.
/ B
JustAudioMagic skrev:
till en viss del är det självklart så men ibland söker man efter en komponent som inte har ett visst ljud. för att få just bättre ljud
till en viss del är det självklart så men ibland söker man efter en komponent som inte har ett visst ljud. för att få just bättre ljud
Det var positivt.
Det är inte min erfarenhet att man klarar av det.
Du har tydligen fixat till den förmågan, bra tränat.
Du får härmed en isdubb för att försöka ta dig ur vaken![]()
![]()
Kan avhämtas på min verkstad vid lämpligt tillfälle.
För att få två isdubb så .... hahah ... ja just det ..... hmmmm
phon skrev:Jag tar för givet att nästan ingen som bara lyssnar klarar det. Man klarar kanske att höra det, men man klarar inte att välja.
JustAudioMagic skrev:phon skrev:Därför max-suboptimering från "öronfolk". Så mycket apparatljud som möjligt.
Morello skrev:JustAudioMagic skrev:phon skrev:Därför max-suboptimering från "öronfolk". Så mycket apparatljud som möjligt.
Fungerar inte din shift-tangent?
JustAudioMagic skrev:Morello skrev:JustAudioMagic skrev:phon skrev:Därför max-suboptimering från "öronfolk". Så mycket apparatljud som möjligt.
?
JustAudioMagic skrev:... man lyssnar tills man hittar rätt kanske
bomellberg skrev:JustAudioMagic skrev:Morello skrev:JustAudioMagic skrev:phon skrev:Därför max-suboptimering från "öronfolk". Så mycket apparatljud som möjligt.
?
Text blir läsligare med tydligt avskiljda meningar. Det är därför vi använder skiljetecken och stor bokstav för att separera meningar.
Nattlorden skrev:JustAudioMagic skrev:... man lyssnar tills man hittar rätt kanske
Kan man ju göra... tog mig c:a 15 år att komma hyffsat nära det ljudet jag strävade efter, via ett antal omvägar...
sen kom jag lika långt till på ett par månader tack vara forumsfolk här. Frågan är hur många år och hur många felköp på vägen det hade blivit annars.
Jag kan också citera hur mycket som helstJustAudioMagic skrev:bomellberg skrev:JustAudioMagic skrev:Morello skrev:JustAudioMagic skrev:phon skrev:Därför max-suboptimering från "öronfolk". Så mycket apparatljud som möjligt.
?
Text blir läsligare med tydligt avskiljda meningar. Det är därför vi använder skiljetecken och stor bokstav för att separera meningar.
ser du inte punkterna då?
JustAudioMagic skrev:bomellberg skrev:JustAudioMagic skrev:Morello skrev:JustAudioMagic skrev:phon skrev:Därför max-suboptimering från "öronfolk". Så mycket apparatljud som möjligt.
?
ser du inte punkterna då?
JustAudioMagic skrev:ok, så det var forumsfolket här som valde din anläggning åt dig eller?
Försäljaren har talat.JustAudioMagic skrev:Nattlorden skrev:JustAudioMagic skrev:... man lyssnar tills man hittar rätt kanske
Kan man ju göra... tog mig c:a 15 år att komma hyffsat nära det ljudet jag strävade efter, via ett antal omvägar...
sen kom jag lika långt till på ett par månader tack vara forumsfolk här. Frågan är hur många år och hur många felköp på vägen det hade blivit annars.
ok, så det var forumsfolket här som valde din anläggning åt dig eller?
Nattlorden skrev:Flamebait.
Självklart väljer man själv, men man kan ju få tips om vad man gör väl i att prova. Det går ju inte att kolla av allt på marknaden om man inte har 100% fritid och Bill Gates ekonomi och tveksamt ens då.
JustAudioMagic skrev:spelar väl mindre roll. det andra gillar på forumet kan någon annan tycka är värdelöst. bara för att man "mäter" kan man inte kolla av hela marknaden
JustAudioMagic skrev:ok, så det var forumsfolket här som valde din anläggning åt dig eller?
JustAudioMagic skrev:Nattlorden skrev:Flamebait.
Självklart väljer man själv, men man kan ju få tips om vad man gör väl i att prova. Det går ju inte att kolla av allt på marknaden om man inte har 100% fritid och Bill Gates ekonomi och tveksamt ens då.
spelar väl mindre roll. det andra gillar på forumet kan någon annan tycka är värdelöst. bara för att man "mäter" kan man inte kolla av hela marknaden
JustAudioMagic skrev:spelar väl mindre roll. det andra gillar på forumet kan någon annan tycka är värdelöst. bara för att man "mäter" kan man inte kolla av hela marknaden
Att dra intelligenta slutledningar av logiska resonemang?JustAudioMagic skrev:Almen skrev:/quote]Försäljaren har talat.
tycker bara det är så konstigt resonemang
JustAudioMagic skrev:Morello skrev:Ser du inte versalerna vi andra använder för att inleda ny mening?
jo, och?
matereo skrev:Det finns faktiskt förstärkare med högre distortion än andra som levererar en transparentare ljudbild.
Moment-23 skrev:matereo skrev:Det finns faktiskt förstärkare med högre distortion än andra som levererar en transparentare ljudbild.
Hur går det ihop?
Jag trodde att en stärkare som distar mer än en annan inte kan vara lika transparent som den andra? Jag förutsätter alltså att inte disten var med på inspelningen. Om den var det så är den mer transparent fast den distar för då SKA den ju dista.
Kaffekoppen skrev:Entextblirlättareattläsaomdetanvändspunktochstorbokstavförattavdelameningarvilketfrämstberorpåattviärvanaviddetochjagtyckersjälvattdetär liteextraansträngandeattläsatextsominteanvänderstorbokstavmendetärinteettjätteproblemförkortaretexter detärbaraenserviceåtläsarenförattunderlättaläsandet ingetannat villmanavnågonanledninginteanvändaskift-tangentenförattförbättraläsbarhetenhossintextsåärdetintemycketmerattordaom
Tja, man kanske inte skall förväntas sig att någon orkar läsa igenom textmassor som avviker särskillt mycket från normen. Dessutom så har nog läsaren förutfattade meningar (tyvärr) om text som avviker från skrivnormerna alltförmycket.
Morello skrev:Språket borde regleras i forats regelverk.
Inte alls. Jag har pillat med texten för att kunna rationalisera bort meningslösa skiljetecken på bästa sätt. Det är inget citat, men visst borde jag ha haft dig som källaDahlqvist skrev:Du glömde citera...![]()
/D
Nej. däremot borde det vara självklart att skriva tydligt, vilket innebär ansträgning ibland.Morello skrev:Språket borde regleras i forats regelverk.
RogerJoensson skrev:Morello skrev:Språket borde regleras i forats regelverk.
Så att alla tvingas lägga energi på att formulera kvasiakademiska?
subjektivisten skrev:Dessa klagande inlägg mot LTS och F/E metoden är på samma nivå som en bibelgalning säger att evolutionen stämmer inte för den inte kan bevisa exakt ALLT han gräver fram, och därför stämmer bibeln istället.
Dahlqvist skrev:Moment-23 skrev:matereo skrev:Det finns faktiskt förstärkare med högre distortion än andra som levererar en transparentare ljudbild.
Hur går det ihop?
Jag trodde att en stärkare som distar mer än en annan inte kan vara lika transparent som den andra? Jag förutsätter alltså att inte disten var med på inspelningen. Om den var det så är den mer transparent fast den distar för då SKA den ju dista.
Därför att matereo använder ett annat begrepp av transparent än det du använder. Lägg märke till att ordet "ljudbild" har smugit sig in. Språkförbistringen är total i denna tråd. Transparent är ett positivt värdeord som alla vill annektera. Därför går det inte att enas om vad ordet skall betyda mer än i begränsade kretsar. Att prata förbi varandra och låtsas som ingenting underlättar möjligen social samvaro men man kommer inte ett enda steg framåt kunskapsmässigt.
/D
Morello skrev:Morello skrev:Språket borde regleras i forats regelverk.
Morello skrev:RogerJoensson skrev:Morello skrev:Språket borde regleras i forats regelverk.
Så att alla tvingas lägga energi på att formulera kvasiakademiska?
Hur definierar du "kvasiakademiska"?
Jag tänkte på vanliga enkla skrivregelr, som tex. att inleda med varsel
AVR4000 skrev:subjektivisten skrev:Dessa klagande inlägg mot LTS och F/E metoden är på samma nivå som en bibelgalning säger att evolutionen stämmer inte för den inte kan bevisa exakt ALLT han gräver fram, och därför stämmer bibeln istället.
Är "evolutionsteorin" svaret på alla frågor?
Det är alltså inte en teori utan ett faktum som besvarar allt?
Utesluter denna teori alla andra teorier? D.v.s det borde kallas "evolutionsfaktumet" istället?
Vad säger evolutionsteorin om intelligent liv på andra håll i universum?
Ett litet tips också: det finns mer än evolutionsteorin och Bibeln.
Personligen tror jag betydligt mer på såväl LTS som F/E än på "evolutionsteorin".
Moment-23 skrev:Dahlqvist skrev:Därför att matereo använder ett annat begrepp av transparent än det du använder. Lägg märke till att ordet "ljudbild" har smugit sig in. Språkförbistringen är total i denna tråd. Transparent är ett positivt värdeord som alla vill annektera. Därför går det inte att enas om vad ordet skall betyda mer än i begränsade kretsar. Att prata förbi varandra och låtsas som ingenting underlättar möjligen social samvaro men man kommer inte ett enda steg framåt kunskapsmässigt.
/D
Jag vill komma framåt kunskapsmässigt. Det är ett bra håll att röra sig åt tycker jag![]()
Jag får väl avvakta matereos svar, men vad tror DU att han menar?
Bra fråga.Moment-23 skrev:Almen skrev:Alternativet är en objektiv definition som är möjlig att använda över hela det kända universum.
Ok, om vi då bestämmer oss för den definition som gäller överallt i det kända universum, vad blir svaret då?
Dahlqvist skrev:Morello skrev:Morello skrev:Språket borde regleras i forats regelverk.
Ja, till exempel att det heter "forumets regelverk" i samklang med SAOLs rekommendation.
Skriv nu "forumets regelverk" 20 gånger. Och ingen cut-and-paste.
/D
Almen skrev:Bra fråga.Moment-23 skrev:Almen skrev:Alternativet är en objektiv definition som är möjlig att använda över hela det kända universum.
Ok, om vi då bestämmer oss för den definition som gäller överallt i det kända universum, vad blir svaret då?Några förslag:
En apparat är transparent om den inte förändrar insignalen till utgången annat än amplitudmässigt med en linjär skalfaktor.
![]()
En apparat som inte är transparent sägs färga signalen.
En audioapparat kan lyssningstestas med avseende på transparens, men då kan endast konstateras huruvida man kunde detektera färgning eller ej vid just det lyssningstillfället.
Nattlorden skrev:JustAudioMagic skrev:spelar väl mindre roll. det andra gillar på forumet kan någon annan tycka är värdelöst. bara för att man "mäter" kan man inte kolla av hela marknaden
Vem mäter?
Därför får man ju prata med folk och lära sig vad de gillar och varför så man kan göra en rimlig bedömning av om det passar en eller ej. Precis som man vet vilka av ens kompisar man skall ta skivtips på allvar ifrån eller ej.
AVR4000 skrev:Är "evolutionsteorin" svaret på alla frågor?
Det är alltså inte en teori utan ett faktum som besvarar allt?
Utesluter denna teori alla andra teorier? D.v.s det borde kallas "evolutionsfaktumet" istället?
Vad säger evolutionsteorin om intelligent liv på andra håll i universum?
Ett litet tips också: det finns mer än evolutionsteorin och Bibeln.
Personligen tror jag betydligt mer på såväl LTS som F/E än på "evolutionsteorin".
bomellberg skrev:JustAudioMagic skrev:ok, så det var forumsfolket här som valde din anläggning åt dig eller?
Jag avundas Nattlorden hans tålamod och godmodighet efter att läst ovanstående. Snacka om lågt.
Rydberg skrev:JustAudioMagic skrev:Nattlorden skrev:Flamebait.
spelar väl mindre roll. det andra gillar på forumet kan någon annan tycka är värdelöst. bara för att man "mäter" kan man inte kolla av hela marknaden
Här har inget gått in ser jag
Almen skrev:Att dra intelligenta slutledningar av logiska resonemang?JustAudioMagic skrev:Almen skrev:/quote]Försäljaren har talat.
tycker bara det är så konstigt resonemang
Jo, jag märker att du är fundersam inför det radikala greppet.
Kaffekoppen skrev:entextblirlättareattläsaomdetanvändspunktochstorbokstavförattavdelameningarvilketfrämstberorpåattviärvanaviddetochjagtyckersjälvattdetär liteextraansträngandeattläsatextsominteanvänderstorbokstavmendetärinteettjätteproblemförkortaretexter detärbaraenserviceåtläsarenförattunderlättaläsandet ingetannat villmanavnågonanledninginteanvändaskift-tangentenförattförbättraläsbarhetenhossintextsåärdetintemycketmerattordaom
subjektivisten skrev:En transparent kedja (iaf till högtalarna) "låter" ju inte så därför är det lätt att kunna köpa det "olyssnat"
patrikf skrev:Om man använder Eq för basen eller sk basfällor, är det att införa en färgning?
Moment-23 skrev:,
Det jag nu undrar över är följande:
Ta två apparater, båda färgande, båda distorderande, men på olika sätt och i olika frekvensområden, välj själv "sätt" och frekvensområden, jag avser att hålla detta allmänt.
Den ena apparaten distorderar mer i absoluta värden (thd?) än den andra MEN på ett sätt och/eller i ett frekvensområde som inte märks, irriterar, uppfattas som obehagligt eller störande i samma utsträckning som den andra apparaten, som totalt sett har en lägre distortion i absoluta termer men där distortionen är mer störande.
Är ovanstående ett i verkligheten förekommande fenomen, eller är det den absoluta distortionen som är avgörande, oavsett typ och frekvensområde?
Harryup skrev:subjektivisten skrev:En transparent kedja (iaf till högtalarna) "låter" ju inte så därför är det lätt att kunna köpa det "olyssnat"
Hur vet du det? Man har väl aldrig F/E-lyssnat en hel kedja?
Tar det som en gissning och absolut inte fakta.
JustAudioMagic skrev:skivor tar jag oxå tips från kompisar, släkt od men aldrig när det gäller elektronik. det är så otroligt individuellt.
men det är upp till var o en självklart
Bill50x skrev:patrikf skrev:Om man använder Eq för basen eller sk basfällor, är det att införa en färgning?
Javisst. All avvikelse från originalet är färgning, oavsett om det låter bättre eller inte.
/ B
Harryup skrev:subjektivisten skrev:En transparent kedja (iaf till högtalarna) "låter" ju inte så därför är det lätt att kunna köpa det "olyssnat"
Nja. När högtalare+lyssningsrum kommer in blir det mer komplicerat. Mitt resonemang rörde sig i första hand om "apparater" med en analog elektrisk signal in och en analog elektrisk signal ut.Bill50x skrev:patrikf skrev:Om man använder Eq för basen eller sk basfällor, är det att införa en färgning?
Javisst. All avvikelse från originalet är färgning, oavsett om det låter bättre eller inte.
/ B
Almen skrev:Nja. När högtalare+lyssningsrum kommer in blir det mer komplicerat. Mitt resonemang rörde sig i första hand om "apparater" med en analog elektrisk signal in och en analog elektrisk signal ut.
Men visst, för diskussionens skull: Om lyssningsrummet till exempel ökar basen vid lyssningsplats med 5 dB @ 42-44 Hz, och man sedan minskar den puckeln till att inte märkas vid lyssning - tjaa, har man tagit bort en färgning, minskat en färgning eller tillfört en färgning?
Enligt mig har man minskat en färgning. Med samma resonemang kan man heller inte kalla en förstärkare som konstruerats för att inte färga för färgande, bara för att konstruktören infört kretslösningar för att minska färgningarna. Det vore litet omvända världen, tycker jag.
MP skrev:JAM, jag tror inte att din näringsverksamhet tjänar på att jollra dumheter på det här forumet.
Satsa på rätt målgrupp.
And you love it...Bill50x skrev:Hehe, nu börjar du bli sådär filosofiskt besvärlig (igen) Almen
Nä precis, det är ju en fundamental skillnad mellan en apparat som har spänning in och spänning ut, och en som har spänning in och något helt annat ut, och vars utsignal dessutom interagerar med omgivningen på ett svårberäknat sätt.Egentligen borde man bedöma anläggningen som helhet, för det är ju den man lyssnar på. Men där man får se högtalarna som ett specialfall eftersom dom inte är kompletta förrän dom står i ett rum och låter. Dvs högtalarna är egentligen inte "färdiga" innan dom är i sin miljö.
Om du tittar på ett RIAA-steg helt isolerat så färgar det per definition. Men du använder det för att minimera - helst helt eliminera - en oönskad färgning i ett annat steg. Om man ser RIAA-steget som en integrerad del av en skivspelare så kommer saken i ett annat ljus.Är ett RIAA-steg per definition färgande? Det är ju inte alls samma sak som går in och kommer ut. Tycker inte det.
JustAudioMagic skrev:MP skrev:JAM, jag tror inte att din näringsverksamhet tjänar på att jollra dumheter på det här forumet.
Satsa på rätt målgrupp.
Dumheter?För att jag inte tycker som ni??
Almen skrev:Bill50x skrev:Är ett RIAA-steg per definition färgande? Det är ju inte alls samma sak som går in och kommer ut. Tycker inte det.
Om du tittar på ett RIAA-steg helt isolerat så färgar det per definition. Men du använder det för att minimera - helst helt eliminiera - en oönskad färgning i ett annat steg. Om man ser RIAA-steget som en integrerad del av en skivspelare så kommer saken i ett annat ljus.
MP skrev:Gör inte misstaget att tro att alla som inte tycker som du tycker exakt lika.
Moment-23 skrev:Det finns ju de som påstår att det inte går att använda en färgning för att kompensera för en annan färgning. I exemplet ovan funkar det ju bevisligen.
Är det inte så att VISS färgning även i andra komponenter än RIAA steg faktiskt går att kompensera för med någon form av motfärgning?
Så länge ingen information har gått förlorad borde det funka, eller?
Nattlorden skrev:Moment-23 skrev:Det finns ju de som påstår att det inte går att använda en färgning för att kompensera för en annan färgning. I exemplet ovan funkar det ju bevisligen.
Är det inte så att VISS färgning även i andra komponenter än RIAA steg faktiskt går att kompensera för med någon form av motfärgning?
Så länge ingen information har gått förlorad borde det funka, eller?
Så länge det gäller en känd kodning/avkodning så går det ju. Den finns ju alltid närvarande vid sådan avspelning. Att finna något annat som är generellt och väldefinierat... tja, det får du gärna peka ut innan jag tror på det.
Det är säkert som du säger, men är inget jag sett någon hävda.Moment-23 skrev:Det finns ju de som påstår att det inte går att använda en färgning för att kompensera för en annan färgning.
Moment-23 skrev:Jag vet att hegel använder sig av någon egenutvecklad och patenterad krets i såväl sina cd spelare som i sina stärkare. kretsen, som f.ö är två, en för varje kanal fungerar tydligen på något smartare sätt än "vanlig" feedback. Den korrigerar signalnivåer etc för att ljudet ut skall bli mer transparent.
I någon bemärkelse kan man väl då säga att hegel kompenserar för apparatens urspungliga förmåga till transparens genom denna krets så att slutresultatet blir mer transparent.
Ett annat exempel är NLE:s ROC. Det stod om den i senaste high fidelity. NLE gör flera prylar men just den här prylen (kommer inte ihåg namnet) fungerar som ett passivt försteg, i princip en volymkontroll, fast med lite extra "smartness" som höjer nivåerna på vissa frekvenser för att kompensera avrullningen som sker senare i kedjan i förstärkaren och i högtalarna.
Produkten går att justera så den passar just den stärkare man har.
Nattlorden skrev:Moment-23 skrev:Jag vet att hegel använder sig av någon egenutvecklad och patenterad krets i såväl sina cd spelare som i sina stärkare. kretsen, som f.ö är två, en för varje kanal fungerar tydligen på något smartare sätt än "vanlig" feedback. Den korrigerar signalnivåer etc för att ljudet ut skall bli mer transparent.
I någon bemärkelse kan man väl då säga att hegel kompenserar för apparatens urspungliga förmåga till transparens genom denna krets så att slutresultatet blir mer transparent.
Om jag förstår rätt så kräver det att man har Hegel i båda ändarna, alltså inget generellt?
Nattlorden skrev:Moment-23 skrev:Ett annat exempel är NLE:s ROC. Det stod om den i senaste high fidelity. NLE gör flera prylar men just den här prylen (kommer inte ihåg namnet) fungerar som ett passivt försteg, i princip en volymkontroll, fast med lite extra "smartness" som höjer nivåerna på vissa frekvenser för att kompensera avrullningen som sker senare i kedjan i förstärkaren och i högtalarna.
Produkten går att justera så den passar just den stärkare man har.
Precis... den måste justeras, för det finns inget generellt fel. Låter inte som något en vanlig lyssnare klarar av heller om det skall bli rätt.
Moment-23 skrev:Om jag förstod artikeln rätt så var det inte svårt att justera. Förutsättningen är att man vet rolloff för sin förstärkare resp. högtalare, sedan justerar man för det. Man ställer då in höjning med x antal dB i de specifika frekvenserna sen låter man den vara. De avvikleser som stärkaren resp högtalaren har är ju alltid de samma oavsett musik, det är ju appareternas karaktärer.
Bill50x skrev:patrikf skrev:Om man använder Eq för basen eller sk basfällor, är det att införa en färgning?
/ B
Nattlorden skrev:Moment-23 skrev:Om jag förstod artikeln rätt så var det inte svårt att justera. Förutsättningen är att man vet rolloff för sin förstärkare resp. högtalare, sedan justerar man för det. Man ställer då in höjning med x antal dB i de specifika frekvenserna sen låter man den vara. De avvikleser som stärkaren resp högtalaren har är ju alltid de samma oavsett musik, det är ju appareternas karaktärer.
Ja, precis. Det är inget som står klart och tydligt i medföljande manualer, så det kräver säkerligen en viss mätkompetens. Sålunda verkligen inget för normalanvändaren.
subjektivisten skrev:Harryup skrev:subjektivisten skrev:En transparent kedja (iaf till högtalarna) "låter" ju inte så därför är det lätt att kunna köpa det "olyssnat"
Ge dig Harry. Hur svårt ska det vara att lära sig detta eller?
Harryup skrev:Jag anser fortfarande att du inte har någon vetenskaplig kontroll på slutresultatet alls.
Harryup skrev:Jag anser fortfarande att du inte har någon vetenskaplig kontroll på slutresultatet alls.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Jag anser fortfarande att du inte har någon vetenskaplig kontroll på slutresultatet alls.
Jämfört med en test i Hifi&Musik?
Du skrev så iallafall.JustAudioMagic skrev:MP skrev:Gör inte misstaget att tro att alla som inte tycker som du tycker exakt lika.
Och det sa jag? Börjar bli lite drygt nu
Harryup skrev:Javisst, man kan inte kombinera 3 objekt ur Hifi&Mystiks tester eller LTS's och få fram ett säkert slutresultat. Är inte helheten testad så är resultatet för mig bara en gissning om än en kvalificerad sådan.
MichaelG skrev:Harryup skrev:Jag anser fortfarande att du inte har någon vetenskaplig kontroll på slutresultatet alls.
Du må tycka att ditt urval skall vila på andra premisser. Du må också tycka att såväl transparentsbegreppet som F/E-lyssning som urvalsmetod har vissa brister/kunde utvecklas ytterligare. Men visst tycker du också (egentligen) att ovanstående citat är något tillspetsat?
Hälsn. Michael
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Javisst, man kan inte kombinera 3 objekt ur Hifi&Mystiks tester eller LTS's och få fram ett säkert slutresultat. Är inte helheten testad så är resultatet för mig bara en gissning om än en kvalificerad sådan.
Fast nu är det ju så att LTS tester talar om för dig vad du skall låta bli... inte ens den informationen är lätt att få reda på av en H&M-test.
En misslyckad detektering hos LTS ger dig ett _möjligt objekt_.
Vad mer än så kan du begära??
Harryup skrev:Läs subjektivistens slutledning.
Det är den jag klagar på, inte LTS eller F/E eller något överhuvudtaget annat som har med föreningen att göra.
Harryup skrev:Nej, faktiskt inte.
MichaelG skrev:Harryup skrev:Nej, faktiskt inte.
Du kanske menar ungefär så här (ursäkta att jag är tvungen att tolka om det du skriver - men det är för att jag skall förstå bättre):
Tester av en enskild apparat (exempelvis förstärkare) kan säga en hel del om hur den apparaten påverkar signalen i olika situationer (exvis vid olika belastning och vid olika effektuttag, etc). Men dessa tester säger ingenting (eller åtminstone mycket litet) om hur det kommer att låta om jag kopplar ihop den med min CD-spelare och mina högtalare i mitt rum.
Är det ungefär så du menar?
Hälsn. Michael
Harryup skrev:MichaelG skrev:Är det ungefär så du menar?
Jajamänsan.
Harryup skrev:Jajamänsan. Ta en 668, en DAC-1 och en 208 och få en "ofärgad kedja"!?
Jo, men inte på en högtalare med 110dB/m/w i verkningsgrad då det kommer att brusa förfärligt. Men på en annan 90dB högtalare kommer det kanske låta utmärkt.
MichaelG skrev:Jag tror alltså att det i praktiken sällan är något problem för den erfarne testaren att veta hur tre var för sig testade apparater fungerar ihop.
Du kanske har något större misstro än jag till detta. I så fall har våra meningsskiljaktligheter reducerats till något större eller mindre tilltro till en erfaren testares förmåga. Och det var ju inte en speciellt stor åsiktsskillnad.![]()
Hälsn. Michael
guldfisk skrev:Harryup skrev:Jajamänsan. Ta en 668, en DAC-1 och en 208 och få en "ofärgad kedja"!?
Jo, men inte på en högtalare med 110dB/m/w i verkningsgrad då det kommer att brusa förfärligt. Men på en annan 90dB högtalare kommer det kanske låta utmärkt.
Är den invändningen relevant för testmetodiken? Problemet går ju att resonera sig fram till utan att testa och borde vara lika för den mesta utrustning.
Harryup skrev:Så jag hävdar helt enkelt principen att av vissa krävs det att man skall bevisa saker med blindtester och andra kan göra slutsatser om sammanhang som inte finns redovisade och då krävs inga sådana tester för att uttala sig utan att man då kan se att du och Nattlorden inte verkar tycka det är konstigt.
Laila skrev:Kul med korståg . . . . ?
Harryup skrev:Men kan du se en tendens att man inte ifrågasätter om "F/E-sidan" gör ett uttalande så behöver det inte styrkas fullt lika mycket för att vara "så det är"?
subjektivisten skrev:Laila skrev:Kul med korståg . . . . ?
Verkar som det. Som vanligt så är helt öppna lyssningar mkt bättre än F/E metoden för att hitta en kedja som inte påverkar signalen.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Men kan du se en tendens att man inte ifrågasätter om "F/E-sidan" gör ett uttalande så behöver det inte styrkas fullt lika mycket för att vara "så det är"?
Det är väl precis tvärt om? Det är ju "F/E-sidans" rekommendationer det tjatas något kopiöst om... En rent subjektiv beskrivning utan påståenden, utan enbart personligt tyckande känner jag inte att den behövs styrkas alls här.
Harryup skrev:Nattlorden, seriöst är du hundra procent säker på att Subjektivisten menar att detta inte skulle gälla utan detta är bara vad just han tycker?
"En transparent kedja (iaf till högtalarna) "låter" ju inte så därför är det lätt att kunna köpa det "olyssnat""
Visst kan det vara så att han just bara tycker så, (fast visst borde ett "tycker jag" varit med isf) men är det då så att alla som inte tycker så dvs. jag, är den enda som tycker att man inte kan dra den slutsatsen?
Nattlorden skrev:
Tja, där står ju "kedja", vilket borde betyda en komplett samling apparater & kablar som testats ihop. Vilket om jag förstått dig rätt är det som du förordat också?
Skall vi tala om enstaka apparater, så förstår jag din invändning. Dock kan man ju ta och fundera över hur stor sannolikheten är att sådan felanpassning mellan apparaterna så att det går ut över neutraliteten skulle uppstå.
Så frågan är... är din missmatchningsinvändning en logisk konstruktion, eller har den någon praktisk betydelse också?
Nej, men det var inte heller så jag tolkade subjektivisten. Han skrev "En transparent kedja (iaf till högtalarna)...", alltså inte inkluderande högtalarna.Harryup skrev:Är du säker på att man kan kombinera apparater av LTS testade hur som helst och alla kombinationer verkligen låter exakt identiskt lika, dvs. "inte alls" under alla förutsättningar? Dvs med godtyckligt vald högtalare.
Almen skrev:Man kan ju dessutom även testa själva kombinationen i F/E-lyssning.
En negation för mycket, va?Harryup skrev:vilket inte mig veterligen inte är gjort med olika kombinationer av inte påvisat färgande apparater
Almen skrev:
Jag tror ändå att så länge det inte är några konstigheter med ut- och ingångsimpedanser (och därmed utgångsstabilitet) så blir det heller inga konstigheter när man kopplar ihop apparaterna.
Moment-23 skrev:Finns det någon förteckning över F/E testad utrustning, med angivelser om vilka apparater som varit tranparenta resp färgat?
Eller måste man vara LTS medlem för att få tillgång till den infon?
Almen skrev:Nej, men det var inte heller så jag tolkade subjektivisten. Han skrev "En transparent kedja (iaf till högtalarna)...", alltså inte inkluderande högtalarna.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 30 gäster