Något sådant hade jag aldrig med MC-10.
Någon som kan ha tips vad det är?
Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Ja inget gott utan något ont med sig. Jag är mycket nöjd med ljudet från min nya OM40 på stort sett alla punkter utan en. Knaster. Det verkar vara mer knaster nu än tidigare med min MC-10 Supreme. En del kan ju ha med att MC-10 hade en mer "luddig"/instängt ljud i diskantområde, men det tror jag inte förklarar allt. Speciellt inte att OM40 verkar MYCKET mer påverkad av statiskt elektricitet, där jag kan få rejäla peakar när nålen inte ens nått skivan![]()
Något sådant hade jag aldrig med MC-10.
Någon som kan ha tips vad det är?
paa skrev:Har du löst problemet med din överstyrda RIAA? Annars har du svaret där.
n3mmr skrev:Efter några dar beväpnade jag mig med LP-tjock spegel, diverse syftmallar för 18 grader, verktyg och tålamod. Jag hade varit nykter och klok i flera dagar efter misstaget ovan, så jag fick till det snyggt: redan efter en enda justering såg det helt perfekt ut i syftningarna och....
Det knastrade inte hörbart!
Slutsats: vinkelinställningar, och därmed nåltryck (vertikal kraft mellan nål och skiva, alltså), inverkar drastiskt på ljudet!
Kolla bakåt på en artikel om justering av pickuper, artikel av IÖ i en MoLT från anno da zumal.
subjektivisten skrev:paa skrev:Har du löst problemet med din överstyrda RIAA? Annars har du svaret där.
Den är fixad, det var ljudkortet!
subjektivisten skrev:
Ja, jag har haft en lite fundering kring VTA. Jag ska snart beställa VPI's Rega bas, som man sätter Rega armen i och sen kan man ställa VTA.
Vi får se om jag kan få ordning på det hela då.
Har även köpt en VPI skivtvätt, så får vi se hur den påverkar ljudet med.![]()
Tackar för inlägget.
Johan_Lindroos skrev:Prova att testa med ett vanligt försteg istället, om du har något liggandes. Om inte, fråga Meanmachine om han har något över som kan användas för behjärtansvärda insatser.
subjektivisten skrev:Jaja, den är ju din men den står bra här![]()
Dax för skivafton snart, gamla riaan är såld och en ny är på ingående
matereo skrev:I min värld är Edison one försteget bland det bästa som vettiga pengar kan ge när det kommer till riaa och vinyl avspel med MM pickup. OM40 har ju en rätt hög output och matchar säkert därför särskilt bra i detta fallet. En tusenlapp - femton hundra brukar dom kosta.
Morello skrev:RIAA-delen i Edison one följer klassisk arkitektur och är dessutom något feldimensionerat, vilket renderar en mindre avvikelse från korrekt frekvengång.
Morello skrev:RIAA-delen i Edison one följer klassisk arkitektur och är dessutom något feldimensionerat, vilket renderar en mindre avvikelse från korrekt frekvengång.
paa skrev:Morello skrev:RIAA-delen i Edison one följer klassisk arkitektur och är dessutom något feldimensionerat, vilket renderar en mindre avvikelse från korrekt frekvengång.
Har det inte funnits nån artikel i MoLT om hur frekvensgången hos RIAA-kompenseringen kan förbättras på Edison One?
paa skrev:Morello skrev:RIAA-delen i Edison one följer klassisk arkitektur och är dessutom något feldimensionerat, vilket renderar en mindre avvikelse från korrekt frekvengång.
Har det inte funnits nån artikel i MoLT om hur frekvensgången hos RIAA-kompenseringen kan förbättras på Edison One?
RogerGustavsson skrev:paa skrev:Morello skrev:RIAA-delen i Edison one följer klassisk arkitektur och är dessutom något feldimensionerat, vilket renderar en mindre avvikelse från korrekt frekvengång.
I nr nr 3/1993 finns en modifiering av försteget Edison One. Verkar beröra sänkning av distorsion. Om RIAA-korrektionen ´nämns inget. I nr 4/1995 finns en ombyggnad av Edison 12, slutsteget.
Ragnwald skrev:Morello skrev:RIAA-delen i Edison one följer klassisk arkitektur och är dessutom något feldimensionerat, vilket renderar en mindre avvikelse från korrekt frekvengång.
Kör själv med Edison One och har varit väldans nöjd.
Hur och på vilket sätt avviker den och vad menas med klassisk arkitektur ?
matereo skrev:Alla här som jagar absolut transparens och renlighets ideal har ju redan konstaterat att digitalteknik är överlägset. Om man ändå föredrar/gillar vinyl så beror det kanske på att man är ute efter något annat än ovan nämnda ideal.?!
Morello skrev:2. Passiv RIAA-korrrektion (cirka -20dB vid 1kHz)
subjektivisten skrev:matereo skrev:Alla här som jagar absolut transparens och renlighets ideal har ju redan konstaterat att digitalteknik är överlägset. Om man ändå föredrar/gillar vinyl så beror det kanske på att man är ute efter något annat än ovan nämnda ideal.?!
Jag är ute efter vad som är på vinylen och anledningen är många, men främst att många gånger så är vinylen klart bättre masterad.
Morello skrev:Jag ska nog göra som Subjektivisten och köpa lite kontemporär populärmusik på vinyl.
Morello skrev:Köpte så sent som i fredags tvenne LP med Toto[...]
Morello skrev:Ragnwald skrev:Morello skrev:RIAA-delen i Edison one följer klassisk arkitektur och är dessutom något feldimensionerat, vilket renderar en mindre avvikelse från korrekt frekvengång.
Jag vill minnas att den klingar ljust.
Klassisk arkitektur:
1. Förstärkarsteg ½ ECC83 (Cirka 30dB)
2. Passiv RIAA-korrrektion (cirka -20dB vid 1kHz)
3. Förstärkarsteg ½ ECC83 (cirka 30dB)
4. Katodföljare ½ ECC82 (0dB)
Absolut inget fel med en sådan arkitektur.
subjektivisten skrev:matereo, Vad använder du för pickup till din Edison?
matereo skrev:Morello skrev:Ragnwald skrev:Morello skrev:RIAA-delen i Edison one följer klassisk arkitektur och är dessutom något feldimensionerat, vilket renderar en mindre avvikelse från korrekt frekvengång.
Klassisk arkitektur:
Det finns både passiva och aktiva verisioner av Edison One. Jag upplever bottnen som riktigt bra i bägge verisionerna. Lirar mycket reggae, och det gungar fint!
Morello skrev:matereo skrev:Morello skrev:Ragnwald skrev:Morello skrev:RIAA-delen i Edison one följer klassisk arkitektur och är dessutom något feldimensionerat, vilket renderar en mindre avvikelse från korrekt frekvengång.
Klassisk arkitektur:
Det finns både passiva och aktiva verisioner av Edison One. Jag upplever bottnen som riktigt bra i bägge verisionerna. Lirar mycket reggae, och det gungar fint!
Ja, men korrektionen i RIAA_steg är passiv, dvs implemeterad som ett RC-nät mellan två förstärkarsteg.
Morello skrev:Ja, men korrektionen i RIAA_steg är passiv, dvs implemeterad som ett RC-nät mellan två förstärkarsteg.
RogerGustavsson skrev:Den rekommendation som varit publicerad i MoLt var 43 kOhm och 200 pF (inkl. tonarmskablaget!). Då blev kurvan rak som på en CD-spelare.
PekkaJohansson skrev:Det kan vara värt att minnas att det fina resultatet i MoLt också hänger samman med RIAA-korrigeringen i Sentec PP-9.
Mvh Pekka
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster