Problem med min OM40

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Problem med min OM40

Inläggav subjektivisten » 2007-05-25 15:06

Ja inget gott utan något ont med sig. Jag är mycket nöjd med ljudet från min nya OM40 på stort sett alla punkter utan en. Knaster. Det verkar vara mer knaster nu än tidigare med min MC-10 Supreme. En del kan ju ha med att MC-10 hade en mer "luddig"/instängt ljud i diskantområde, men det tror jag inte förklarar allt. Speciellt inte att OM40 verkar MYCKET mer påverkad av statiskt elektricitet, där jag kan få rejäla peakar när nålen inte ens nått skivan 8O
Något sådant hade jag aldrig med MC-10.

Någon som kan ha tips vad det är?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-25 15:39

Har du löst problemet med din överstyrda RIAA? Annars har du svaret där.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Problem med min OM40

Inläggav n3mmr » 2007-05-25 15:45

subjektivisten skrev:Ja inget gott utan något ont med sig. Jag är mycket nöjd med ljudet från min nya OM40 på stort sett alla punkter utan en. Knaster. Det verkar vara mer knaster nu än tidigare med min MC-10 Supreme. En del kan ju ha med att MC-10 hade en mer "luddig"/instängt ljud i diskantområde, men det tror jag inte förklarar allt. Speciellt inte att OM40 verkar MYCKET mer påverkad av statiskt elektricitet, där jag kan få rejäla peakar när nålen inte ens nått skivan 8O
Något sådant hade jag aldrig med MC-10.

Någon som kan ha tips vad det är?

Jag har haft en upplevelse kring just Super OM40 av liknande slag.

Det knastrade så förbålt. Vasst var det också.

Men allt elektriskt var enligt boken och IÖs råd och mätningar.

Så vart jag lite väl beskänkt en kväll, men skulle i alla fall spela vinyl. Jaha.
Så då fick IÖ sälja en ny nål till mig. Med rådet att jag borde trimma om VTAn eftersom nålarna kunde skilja lite i mjukhet. Jag satte in nålen, spelade lite, och det lät väl som förut, knaster knaster, men hade nu Hr ÖversteGurun sagt "Justera!" så var det väl bäst att justera. :-)

Efter några dar beväpnade jag mig med LP-tjock spegel, diverse syftmallar för 18 grader, verktyg och tålamod. Jag hade varit nykter och klok i flera dagar efter misstaget ovan, så jag fick till det snyggt: redan efter en enda justering såg det helt perfekt ut i syftningarna och....

Det knastrade inte hörbart!

Slutsats: vinkelinställningar, och därmed nåltryck (vertikal kraft mellan nål och skiva, alltså), inverkar drastiskt på ljudet!

Kolla bakåt på en artikel om justering av pickuper, artikel av IÖ i en MoLT från anno da zumal.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-25 15:56

Precis! jag tror också det där med inställningen är det som är huvudorsaken. Ju finare slipad nål ju känsligare i detta ovan nämnda hänseende och även ur skivslitage synpunkt. Många skivor man har kanske också har spelats med kasst spårande och inställda pickuper förr och det knastret kan vara ett stort lidande(tycker jag). Knäpp får man dock stå ut med.

Det är en väldig skillnad även när allt är korrekt inställt mellan tex. min Godring 1012 och 1022 och 1042an jag använder nu. Men 1042an gräver ju ur fler detaljer och har en högre upplösning samt bättre högfrekvenskapacitet med knaster och knäpp som delresultat.

Man får ta det goda med det onda.

Har man en taskigt matchande ria så är både brum och annat oljud en möjlig konsekvens.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-25 15:59

paa skrev:Har du löst problemet med din överstyrda RIAA? Annars har du svaret där.

Den är fixad, det var ljudkortet!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-25 16:02

n3mmr skrev:Efter några dar beväpnade jag mig med LP-tjock spegel, diverse syftmallar för 18 grader, verktyg och tålamod. Jag hade varit nykter och klok i flera dagar efter misstaget ovan, så jag fick till det snyggt: redan efter en enda justering såg det helt perfekt ut i syftningarna och....

Det knastrade inte hörbart!

Slutsats: vinkelinställningar, och därmed nåltryck (vertikal kraft mellan nål och skiva, alltså), inverkar drastiskt på ljudet!

Kolla bakåt på en artikel om justering av pickuper, artikel av IÖ i en MoLT från anno da zumal.

Ja, jag har haft en lite fundering kring VTA. Jag ska snart beställa VPI's Rega bas, som man sätter Rega armen i och sen kan man ställa VTA.
Vi får se om jag kan få ordning på det hela då.

Har även köpt en VPI skivtvätt, så får vi se hur den påverkar ljudet med. :)

Tackar för inlägget.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-25 16:33

subjektivisten skrev:
paa skrev:Har du löst problemet med din överstyrda RIAA? Annars har du svaret där.

Den är fixad, det var ljudkortet!

:)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-05-25 20:15

:)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-05-25 21:29

Knaster låter lite konstigt för en ny nål.

Du tror inte det är något som överstyr ändå någonstans i kedjan? Kan det hända nåt vid förstegets ingång om styrkan in är alldeles för hög?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-25 22:54

Det knastrar ju inte på alla skivor. Men knastret som är, är mycket med "in-your-face" än tidigare. Detta plus att jag får peakar när jag sätter ner nålen som är MKT högre och "skarpare" än vad jag haft tidigare. Plus att om jag t ex har en skiva med lite statiskt elektricitet och jag ska sätta ner nålen över den så kan jag få peakar då med. Det fick jag aldrig innan med förra pickupen.

Har 45 db gain på riaan (minst möjliga) och kör detta in i min förstärkare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-26 09:05

subjektivisten skrev:
Ja, jag har haft en lite fundering kring VTA. Jag ska snart beställa VPI's Rega bas, som man sätter Rega armen i och sen kan man ställa VTA.
Vi får se om jag kan få ordning på det hela då.

Har även köpt en VPI skivtvätt, så får vi se hur den påverkar ljudet med. :)

Tackar för inlägget.

Finns några alternativ till VPI REGA VTA ADJUSTER t.ex.
Origin Live http://www.tonearm.co.uk/vta-adjuster.htm eller
Pete Riggle Audio http://www.vtaf.com. Origin's verkar billigast.

Dessvärre kan man bara höja armen och aldrig sänka den med dessa. Skulle höjdskillnaden vara för liten mellan tallrik och armbas, måste tallriken höjas och det kan bli knepigare. Jag har därför gjort tallrikslagret justerbart i höjdled på min skivspelare.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-08 16:04

Har saknat möjligheten att spela in mina vinyler på datorn. T ex så underlättar det att jämföra olika utgåvor om man kan lyssna på dom normaliserade till samma ljudnivå. :cry:
Så när jag fick min US press på Dead Kennedys mästerverk Fresh Fruit for Rotting Vegetables så blev det ett jävla springade och byta och försöka se vilken som låter bäst. Än värre var det att ena var klart högre så man var tvungen att försöka sänka volymen. Ja, tills jag kom på den "smarta" iden att använda mitt kassettdäck som volymkontroll. Jag koppla helt enkelt riaan till rec ingången och play utgången till datorn. Sen så använde jag monitorfunktionen och sänkte ljudet så det inte klipper i ljudkortet. 8)

Sedan kan man ju fråga sig vad den extra apparaten imellan + 5 meter billig kabel gör med ljudet, men det är bättre än inget alls. :D

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-06-08 16:08

Prova att testa med ett vanligt försteg istället, om du har något liggandes. Om inte, fråga Meanmachine om han har något över som kan användas för behjärtansvärda insatser. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-08 16:15

Johan_Lindroos skrev:Prova att testa med ett vanligt försteg istället, om du har något liggandes. Om inte, fråga Meanmachine om han har något över som kan användas för behjärtansvärda insatser. :wink:

Hmm, har ju faktiskt en Nad 3020i som ligger här. Kanske skulle testa ha den imellan? :)

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2007-06-08 19:38

Hmm, har ju faktiskt en Nad 3020i som ligger här. Kanske skulle testa ha den imellan?

Harkel :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-09 12:11

Jaja, den är ju din men den står bra här :lol:

Dax för skivafton snart, gamla riaan är såld och en ny är på ingående 8)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-09 15:07

subjektivisten skrev:Jaja, den är ju din men den står bra här :lol:

Dax för skivafton snart, gamla riaan är såld och en ny är på ingående 8)

I min värld är Edison one försteget bland det bästa som vettiga pengar kan ge när det kommer till riaa och vinyl avspel med MM pickup. OM40 har ju en rätt hög output och matchar säkert därför särskilt bra i detta fallet. En tusenlapp - femton hundra brukar dom kosta.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-09 15:16

RIAA-delen i Edison one följer klassisk arkitektur och är dessutom något feldimensionerat, vilket renderar en mindre avvikelse från korrekt frekvengång.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-09 15:42

matereo skrev:I min värld är Edison one försteget bland det bästa som vettiga pengar kan ge när det kommer till riaa och vinyl avspel med MM pickup. OM40 har ju en rätt hög output och matchar säkert därför särskilt bra i detta fallet. En tusenlapp - femton hundra brukar dom kosta.

Den jag precis sålde köpte jag ny för 28 lappar. Den jag får snart kostar 1/3 av det priset. 8)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-06-09 20:39

Morello skrev:RIAA-delen i Edison one följer klassisk arkitektur och är dessutom något feldimensionerat, vilket renderar en mindre avvikelse från korrekt frekvengång.

Kör själv med Edison One och har varit väldans nöjd.
Hur och på vilket sätt avviker den och vad menas med klassisk arkitektur ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-09 21:47

Morello skrev:RIAA-delen i Edison one följer klassisk arkitektur och är dessutom något feldimensionerat, vilket renderar en mindre avvikelse från korrekt frekvengång.

Har det inte funnits nån artikel i MoLT om hur frekvensgången hos RIAA-kompenseringen kan förbättras på Edison One?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-09 22:22

paa skrev:

Har det inte funnits nån artikel i MoLT om hur frekvensgången hos RIAA-kompenseringen kan förbättras på Edison One?

Den är oerhört prisad för sin riaa inte bara av mig och många svenskar utan även av folk i England, linjesteget lämnar däremot en del att önska. Jag har haft "många" förstärkare, försteg och separata riia's genom åren och har väl egentligen bara varit lika tillfreds med ett Croft försteg som tyvärr är svårt att hitta i Sverige.

Jag vet att Erik Andersson har tweakat en del stärkeri som folk kommit med men är ej säkert på om han själv anser det är nödvändigt.

Det är inte allt med exakt frekvensgång som är kul att lyssna på, samtidigt som det finns en och apnnan aparat som har en eller annan avikelse och är underbar.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-10 14:27

paa skrev:

I nr nr 3/1993 finns en modifiering av försteget Edison One. Verkar beröra sänkning av distorsion. Om RIAA-korrektionen ´nämns inget. I nr 4/1995 finns en ombyggnad av Edison 12, slutsteget.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-10 16:52

RogerGustavsson skrev:
paa skrev:

I nr nr 3/1993 finns en modifiering av försteget Edison One. Verkar beröra sänkning av distorsion. Om RIAA-korrektionen ´nämns inget. I nr 4/1995 finns en ombyggnad av Edison 12, slutsteget.

OK, jag var inte säker på att det gällde just RIAA-kurvan, men kom ihåg att det funnits modifieringsartikel och utgick kanske felaktigt från att det även gällde RIAA-korrektionen.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-10 17:49

Den subjektiva upplevelsen jag har av Edison One är hejdundrande och upplevelsen av renhet i ljudet som förmedlas är suverän.

När det gäller rör förstärkeri finns det dom som mäter upp till en eller ett par procents distortion och dom som mäter som bra transistorförstärkare. Personligen tycker jag att även en ordentligt (med moderna mått) distande förstärkare som Unison simply two, låter/lät mycket trevligt.

Alla här som jagar absolut transparens och renlighets ideal har ju redan konstaterat att digitalteknik är överlägset. Om man ändå föredrar/gillar vinyl så beror det kanske på att man är ute efter något annat än ovan nämnda ideal.?!

Jag personligen har alltid tyckt att merparten av ortofons MC pickuper har varit för kliniska, jag gillade inte att lyssna på dem tillsammans med SME V och SME verk vilket många andra föredrog. Jag minns att jag suttit och lidit svårt av deras "trista" återgivning.
Själv hade jag valt en Roksan, Simply black, Pink triangle eller annat verk med mera romantiskt präglande pickup(men gärna med SMEV) vilken dag som helst.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-10 17:58

Ragnwald skrev:

Jag vill minnas att den klingar ljust.

Klassisk arkitektur:

1. Förstärkarsteg ½ ECC83 (Cirka 30dB)
2. Passiv RIAA-korrrektion (cirka -20dB vid 1kHz)
3. Förstärkarsteg ½ ECC83 (cirka 30dB)
4. Katodföljare ½ ECC82 (0dB)

Absolut inget fel med en sådan arkitektur.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-10 18:15

matereo skrev:Alla här som jagar absolut transparens och renlighets ideal har ju redan konstaterat att digitalteknik är överlägset. Om man ändå föredrar/gillar vinyl så beror det kanske på att man är ute efter något annat än ovan nämnda ideal.?!

Jag är ute efter vad som är på vinylen och anledningen är många, men främst att många gånger så är vinylen klart bättre masterad.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-10 18:31

För att inte tala om alla fynd man kan göra på LP.

Köpte så sent som i fredags tvenne LP med Toto och en med Dire, då mitt exemplar av denna Dire-skiva är i dåligt skick. 30 kr totalt. 8)

Jag ska nog göra som Subjektivisten och köpa lite kontemporär populärmusik på vinyl. :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-10 19:06

Morello skrev:2. Passiv RIAA-korrrektion (cirka -20dB vid 1kHz)

Det borde väl inte vara omöjligt att modda en passiv korrektion så att den blir riktigt dimensionerad?
Kanske dags för en ny artikel i MoLT?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-10 20:20

subjektivisten skrev:
matereo skrev:Alla här som jagar absolut transparens och renlighets ideal har ju redan konstaterat att digitalteknik är överlägset. Om man ändå föredrar/gillar vinyl så beror det kanske på att man är ute efter något annat än ovan nämnda ideal.?!

Jag är ute efter vad som är på vinylen och anledningen är många, men främst att många gånger så är vinylen klart bättre masterad.

Det är faktiskt jag med. Man konstruerade elektronik utifrån dels annan kunskapsnivå men hade även andra ljudideal förr. De ljudidealen präglade givetvis även mastring och inspelning.

Jag känner lite som om att en SME30 med arm och en Rohan eller liknande skaffar man och sedan lägger man av med musiklyssnandet i flera av dess former. Men det är bara min personliga känsla utav dessa end produkter.
Senast redigerad av matereo 2007-06-10 20:47, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-10 20:27

Morello skrev:Jag ska nog göra som Subjektivisten och köpa lite kontemporär populärmusik på vinyl. :P

Får se, kanske kan ta med några nya LPs när jag hämntar Riaan så får du provlyssna 8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-10 20:43

Morello skrev:Köpte så sent som i fredags tvenne LP med Toto[...]

Det var modigt att erkänna. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-10 20:44

Kul musik att trumma till. :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-10 20:49

Morello skrev:
Ragnwald skrev:

Klassisk arkitektur:

Det finns både passiva och aktiva verisioner av Edison One. Jag upplever bottnen som riktigt bra i bägge verisionerna. Lirar mycket reggae, och det gungar fint! :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-10 20:58

matereo, Vad använder du för pickup till din Edison?

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-10 21:49

subjektivisten skrev:matereo, Vad använder du för pickup till din Edison?

Nu e de en Goldring 1042, men jag har använt Grados prestige gold pickup med Valdi/magister och Edison One stärkaren tidigare och det var en välljudande kombo det med, kanske ännu mera spelglad men lite mindre lugn och detaljerad. Jag upplever att det finns ett lugn och en tystnad där det ska, samt bra dynamik. Misstänker dock att OM40's något högre utnivå skulle vara perfekt.

Jag hade OM40 i början av 90-talet men minns att den var en bitch att sätta upp, men sedan väldigt pigg och detaljerad.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-10 22:46

matereo skrev:
Morello skrev:
Ragnwald skrev:

Klassisk arkitektur:

Det finns både passiva och aktiva verisioner av Edison One. Jag upplever bottnen som riktigt bra i bägge verisionerna. Lirar mycket reggae, och det gungar fint! :D

Ja, men korrektionen i RIAA_steg är passiv, dvs implemeterad som ett RC-nät mellan två förstärkarsteg. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-11 00:48

Morello skrev:
matereo skrev:
Morello skrev:
Ragnwald skrev:

Klassisk arkitektur:

Ja, men korrektionen i RIAA_steg är passiv, dvs implemeterad som ett RC-nät mellan två förstärkarsteg. :)

Jo så är det! Jag snabbläste nog lite fort vad du skrivit, (käkade samtidit som jag skrev) vad nu anledningen till att jag inte läste in riaa efter passiv i din text var.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-06-12 10:46

Morello skrev:Ja, men korrektionen i RIAA_steg är passiv, dvs implemeterad som ett RC-nät mellan två förstärkarsteg. :)

Måste erkänna att jag inte reflekterat över det, det var tusan. :oops:

Enda modifiering jag känner till, var att anodspänningen skulle sänkas på +1 från 470V till 410V och på +2 från 410V till 371V.

Ingången är lastad med 50K, sen ligger två kondingar 22nF+10uF parallellt i serie mot gallret (original), är det optimalt för OM-40 ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-12 11:09

Den rekommendation som varit publicerad i MoLt var 43 kOhm och 200 pF (inkl. tonarmskablaget!). Då blev kurvan rak som på en CD-spelare.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-12 11:33

Gäller det för huset med 600 eller 750 ohms spolresistans?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-12 11:35

Antar att det gäller de hus med beteckningen "Super", vilka ger en något högre utsignal. Enligt Ortofons hemsida är DC-spolresistansen 1 kOhm för "Super"-husen och 750 Ohm för de andra.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-06-12 11:44

RogerGustavsson skrev:Den rekommendation som varit publicerad i MoLt var 43 kOhm och 200 pF (inkl. tonarmskablaget!). Då blev kurvan rak som på en CD-spelare.

200pF gäller väl då i kretsen över 43K lastmotståndet, knappast i signalvägen till gallret.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-12 12:30

Vet inte hur det är i just det fallet.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-06-12 13:09

Det kan vara värt att minnas att det fina resultatet i MoLt också hänger samman med RIAA-korrigeringen i Sentec PP-9.

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-12 14:11

PekkaJohansson skrev:Det kan vara värt att minnas att det fina resultatet i MoLt också hänger samman med RIAA-korrigeringen i Sentec PP-9.

Mvh Pekka

Även LTS-RIAA:t bör ge en liknande kurva.

Återgå till Generellt om hifi