Vad är fel med min Squeezebox? Högfrekventa missljud!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xenod

Vad är fel med min Squeezebox? Högfrekventa missljud!

Inläggav Xenod » 2007-06-14 23:18

Nu är jag så less på min squeezebox att den inte längre används! :(

När jag spelar upp mp3-filer så missljuder det kraftigt. Varje gång det spelas låga frekvenser så "ringer" det i diskanten.

T.ex. ett sinussvep skapar kraftiga ringningar / tjut / missljud från diskanten! Detta hörs även i bastunga låtar.

Jag har fått min squeezebox utbytt en gång med exakt samma fel på den nya (och den var verkligen ny, kollade detta extremt noga). Inga av mina andra uppspelningskällor ger detta fel varav jag utesluter högtalarna. Har även testat att koppla analogt, byta digitalkabel, byta ingång på recievern, byta utgång på squeezeboxen osv. osv.

FLAC-filer låter precis som de ska, även internetradion verkar okej (inte lyssnat mkt på det dock).

Jag har min dator i ett rum ca 10 meter bort, med en trådlös router stående mitt på datorlådan. Signalen går genom 2 väggar (en toalett) och sen till min squeezebox. För nuvarande kopplat med en optisk kabel in i min denon 3805-revciever. Squeezeboxen står precis ovanpå recievern om det har någon betydelse?

Vad kan vara fel?? :!: :?: :idea:

Kan det vara mjukvarufel? Byta firmware och program i datorn? Nån elak signal som kommer in från nätverket? Störningar från datorn?

Snälla hjälp!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-06-15 06:50

... läst... Skall fundera.

Användarvisningsbild
rqu

Re: Vad är fel med min Squeezebox? Högfrekventa missljud!

Inläggav rqu » 2007-06-15 08:48

Xenod skrev:Nu är jag så less på min squeezebox att den inte längre används! :(

När jag spelar upp mp3-filer så missljuder det kraftigt. Varje gång det spelas låga frekvenser så "ringer" det i diskanten.

Internetradio är ju mp3 det också, och det fungerar ju. Kan det vara din just din mp3-kodare? När du fått problem med missljud, är det då alltid från samma program du använt för att rippa/konvertera till mp3? Det kanske inte är kompatibelt med din klämbox? Har du senaste Slimservern, om du byter till den så uppdaterar den även programvaran i din Squeezebox.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2007-06-15 09:44

Koffe skrev:... läst... Skall fundera.

Låter bra, du är ju lite av en squeezebox-guru i mina ögon iaf! :)

rqu skrev:Internetradio är ju mp3 det också, och det fungerar ju. Kan det vara din just din mp3-kodare? När du fått problem med missljud, är det då alltid från samma program du använt för att rippa/konvertera till mp3? Det kanske inte är kompatibelt med din klämbox? Har du senaste Slimservern, om du byter till den så uppdaterar den även programvaran i din Squeezebox.

Jag har inte rippat mp3-filerna själv, utan de kommer nog från en allsköns massa program och rippar, alla krånglar. :(

Ska prova att uppdatera slimserver och firmware efter jobbet idag!

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2007-06-15 10:44

Har du möjlighet att åka och hälsa på någon annan SB3-ägare och koppla in din? Det låter lite mysko....

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2007-06-15 12:37

Känner tyvärr ingen...

Det är väl om någon skulle bjuda in mig isf :roll: :)

Flyttar till gbg i höst då kommer jag nog närmre lite fler musikintresserade.

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2007-06-15 13:12

Den fjärde juli kör jag genom Säfle och kommer då hem till dig för att hämta squeezeboxen. Vore tacksam om du i god tid har packat in den ordentligt och sett till att alla kablar är med. Denna service är gratis för dig och jag står själv för alla kostnader rörande transport.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-06-15 14:56

Är SB3:an såld? Då skall jag inte skriva ett långt inlägg i kväll?!?!

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2007-06-16 11:34

Nej fan den är inte såld! Inte bortlovad eller ens potentiellt säljbar! :)

Han tog ton ur tomma luften (haha)........

Så alla långa, sakliga inlägg mottages tacksamt!

Användarvisningsbild
joakim99

Inläggav joakim99 » 2007-06-16 12:47

För att utesluta att det är fel på dina befintliga mp3-filer så kan det vara läge att testa att rippa och konvertera en av dina cd-skivor till mp3 genom att anävnda t ex EAC och Lame. Då kan vi i varje fall utesluta att det är fel på själva mp3-filen.

Jag har själv inte råkat ut för några problem med mp3-filer. Har du läst något på forumet hos slimdevices? http://forums.slimdevices.com/

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2007-06-16 13:21

Hej Joakim99!

Har provat att bränna ut mp3-filerna på CD som jag spelar upp i dvdn. Inga fel alls!

Detta problem gäller alltså ALLA mp3-filer jag har i datorn, men märks tydligast på låtar med mycket bas och inte så mycket ljud högre i frekvens som maskerar.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Re: Vad är fel med min Squeezebox? Högfrekventa missljud!

Inläggav Koffe » 2007-06-16 14:49

Xenod skrev:Jag har fått min squeezebox utbytt en gång med exakt samma fel på den nya (och den var verkligen ny, kollade detta extremt noga). Inga av mina andra uppspelningskällor ger detta fel varav jag utesluter högtalarna. Har även testat att koppla analogt, byta digitalkabel, byta ingång på recievern, byta utgång på squeezeboxen osv. osv.

FLAC-filer låter precis som de ska, även internetradion verkar okej (inte lyssnat mkt på det dock).

Jag har min dator i ett rum ca 10 meter bort, med en trådlös router stående mitt på datorlådan. Signalen går genom 2 väggar (en toalett) och sen till min squeezebox. För nuvarande kopplat med en optisk kabel in i min denon 3805-revciever. Squeezeboxen står precis ovanpå recievern om det har någon betydelse?

Bra problembeskrivning förresten. Hmm. Det verkar som om du har testat nästan ALLT jag kan komma på. Jag har antar att du har slimserver i en "clean-install". Inga konstiga pluggins eller koppling till iTunes.

Några saker till bör du testa.

1. Är revcievern känslig för instrålning från WiFi? Du borde iofs få samma problem med flac som för mp3. Men om du dessutom har råkat göra fel i inställningarna så att du skicka mp3:an uppackad - då kanske... Testa att flytta SB3:an så långt bort du kan (har kabel till). Ni som kan sånt här - visst avtar energin i bestrålningen med kvadraten på avståndet? Du kan kanske också prova med en annan WiFi källa (en laptop eller något) och se om du kan repetera problemet.

2. Även om det gäller ALLA dina mp3:or är jag inte säker på att inte ALLA dina mp3:or har råkat ut för någon olycka - en sån olycka skulle tillexempel kunna vara en annan mediaserver som "skulle fixa till något" eller en misslyckad justering av volymer eller något annat.

Jag mailar dej en adress till några mp3:or jag har gjort som du kan prova med.

Man skulle eventuellt också kunna tänka sig en inkompatibilitet i i mellan mp3 - encoder och decoder. Teoretiskt. Som sagt, du får några andra filer att prova med.

3. Prova att transcoda mp3:orna serverside och skicka dem till SB3:an som wav eller flac. Det gör du i "Home / Server Settings / File Types"-menyn. Låter de fortfarande konstigt?

... jag har eventuellt några andra förslag också.

:-)
/koffe

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-06-16 15:04

Om både källorna (mp3-filerna) och uppspelaren (Squeezeboxen) är utbytta, så återstår väl mjukvaran som skickar data till SB:n.

Prova att köra den på en annan dator, eller installera om den.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-06-17 14:17

Visst är det det lite långsökt men jag hadde helt klart testat med med att slängs en kabel på golvet och kört med koppar istället för trådlöst.
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2007-06-18 13:11

Tack för alla tips!

Tyvärr har jag fått jobba extremt mycket i helgen och nu är jag i karlstad hos flickvännen.

Kommer nog hem imorgon kväll, då ska det meckas vill jag lova!

Rapporterar resultaten här sen. :)

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2007-06-18 13:13

Xenod skrev:Tack för alla tips!

Tyvärr har jag fått jobba extremt mycket i helgen och nu är jag i karlstad hos flickvännen.

Kommer nog hem imorgon kväll, då ska det meckas vill jag lova!

Rapporterar resultaten här sen. :)
Testa även den analoga utgången och se om även den ger samma sprak! Har du ställt in så att volymkontrollen inte påverkar digitalutgången förresten?

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2007-06-18 18:33

Analoga ger samma fel...

Japp har ställt in så volymkontrollen inte påverkar digitalutgångarna!

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2007-06-19 23:41

Då har jag testat lite, dock inte fullt så mycket som jag skulle ha velat.

Följande har utförts:

1. Ominstallerat slimserver och därmed även uppgraderat firmwaren i squeezeboxen.

2. Växlat mellan direct streaming och proxied streaming för mp3.

3. Tagit en originalskiva och rippat den till mp3 och provlyssnat, jämfört med FLAC varienten jag rippat sen tidigare.

Inget har fungerat. :(

Det som är kvar är att flytta squeezeboxen, (men det tror jag att jag provade för länge sen en gång utan resultat), konvertera mp3 till FLAC "on the fly" och dra en vanlig kabel istället för WiFi.

Dina mp3-filer hade inte så kraftig djupbas koffe (lyssnade iofs inte klart på låtarna då jag var lite stressad), så jag kunde inte höra några missljud från dem. Men eftersom jag rippade egna mp3or enligt följande guide: http://www.chrismyden.com/bestmp3guide.php och de fortfarande lät konstigt så antar jag att inga mp3or fungerar... Men stort tack för tillgången till dem!

Vad göra nu? Jag har störst förhoppningar på att konvertera till FLAC "on the fly" men hann inte riktigt förstå hur man ställer in detta. Tar man bara bort krysset för mp3 eller?

Stort tack för all hjälp hittills! Keep it coming :)

Imorgon ska det testas mer!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-20 00:25

Hmm, det här låter som vikningsdistorsion. Om man spelar upp en signal utan antivikningsfilter så händer just det du säger. Om signalen är samplad med tex 20000 Hz och man spelar bas vid 100 Hz kommer det att bildas en vikningston vid 20000-100=19900 Hz.

Man kan bara spekulera hur det uppkommer i boxen. Till att börja med skulle jag undersöka vilken samplingsfrekvens MP3orna har, och sedan skulle jag försöka spela dem i samma anläggning, men direkt från datorn och se om det blir samma missljud.

Sen skulle jag köra signalen till en spektrumanalysator, tex RTSect, för att se om det är vikning det är frågan om.

Det kan vara så att boxen inte är särskilt optimerad för filer med låg samplingsfrekvens, att det har en ganska rutten samplingsfrekvenskonvertering, eller så.

Här är ett exempel på hur det kan bli om man samplar med 11025 Hz ock spelar upp utan antivikningsfilter:

[url]http:www.tolvan.com/dom band_LP_down4_up4.wav[/url]
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-06-20 00:30

Om jag fattar rätt...

Leta på filen "convert.conf". Gör en säkerhets kopia. Öppna filen. Sen Leta på raderna:

Kod: Markera allt
#mp3 flc * *
#   [lame] --mp3input --decode -t --silent $FILE$ - | [flac] -cs --totally-silent --compression-level-0 -

Och ta bort "#"-tecknet. Spara filen. Starta om servern.

Nu så skall Slimservern transcoda alla mp3-filer till flacar "on the fly" och skicka dem som flac över nätet. Borde funka. Det kan vara som så att den kommer att behöva ha lame.exe och flac.exe installerat.

Värt att prova.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-06-20 00:36

Svante skrev:Hmm, det här låter som vikningsdistorsion. [...] om man samplar med 11025 Hz ock spelar upp utan antivikningsfilter:

Intressant men... varför skulle en hoper med mp3:or ha för låg samplingsfrekvens?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-20 00:48

Koffe skrev:
Svante skrev:Hmm, det här låter som vikningsdistorsion. [...] om man samplar med 11025 Hz ock spelar upp utan antivikningsfilter:

Intressant men... varför skulle en hoper med mp3:or ha för låg samplingsfrekvens?

Nej, det är ju ett mysterium, men beskrivningen av symptomen låter som om det var det som var problemet. Det kan ju vara något steg i någon konvertering någonstans som har ställt till det.

En lösning är ju att någon annan lyssnar på en av mp3orna för att se om det är fel på filerna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2007-06-20 17:45

Svante:

Det där lät likt mitt problem, men klart allvarligare... Mitt problem aktiveras enbart av djup bas och ger mer högfrekventa toner.

Filerna bör det inte var fel på, när jag bränner ut dem på en skiva och spelar upp i dvd-spelaren kopplad till samma anläggning låter det prima.

Koffe:

Hittade inte koden du visade i den filen. Du (eller nån annan) kanske kan göra om "convert.conf" och maila till mig på micke_arvidsson@hotmail.com? Så ersätter jag bara min fil.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-20 18:49

Xenod skrev:Svante:

Det där lät likt mitt problem, men klart allvarligare... Mitt problem aktiveras enbart av djup bas och ger mer högfrekventa toner.

Mm, vad gör man inte för att få en tydlig demonstration. :lol:

Filen viker kring 5500 Hz, så basen viks upp till 11 kHz. Min tanke är att dina filer kanske är samplade med 22050 Hz i något läge, då kommer du att få motsvarande vikning upp runt 22 kHz. Är du en sån där ungdom finns det risk att du har lite hörsel kvar däruppe och därmed hör det.

Xenod skrev:Filerna bör det inte var fel på, när jag bränner ut dem på en skiva och spelar upp i dvd-spelaren kopplad till samma anläggning låter det prima.

Det är alltså högeligen intressant att få veta vad mp3orna har för samplingsfrekvens. Jag tror det visas i winamp om man spelar dem.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-06-20 19:17

Jag har laddat ner senaste versionen av Slimserver (6.5.2) och i den så finns dessa saker på raderna 120 & 121 i convert.conf. Jag tror att det har blivit rätt :D

http://user.faktiskt.io/TCM/files/convert.conf
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2007-06-20 19:45

Svante skrev:Mm, vad gör man inte för att få en tydlig demonstration. Laughing

Filen viker kring 5500 Hz, så basen viks upp till 11 kHz. Min tanke är att dina filer kanske är samplade med 22050 Hz i något läge, då kommer du att få motsvarande vikning upp runt 22 kHz. Är du en sån där ungdom finns det risk att du har lite hörsel kvar däruppe och därmed hör det.

Jag är 20 år, så lite ungdom finns det väl kvar i mig. 8)

Jag är tyvärr på jobbet till kl 23 ikväll, men efter det ska jag installera winamp igen och kolla samplingsfrekvenser!

Men är inte det här ett fel som isf skulle finnas i alla boxar? Någon mer borde ju ha hört det...

Tack TCM! Ska testa det där såfort tillfälle ges!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-06-20 19:53

Även SB3 visar samplingsfrekvensen.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-06-20 20:48

jag kollade på filen som TCM gjort och det ser ut precis som jag tror att det skall vara... men...

Sen såg jag den här raden:

# special case for smart bitrates on mp3 input
mp3 mp3 transcode *
   [lame] --resample 44100 --silent -q $QUALITY$ --abr $BITRATE$ $FILE$ -

TCM > vad gör den? Är det så att den ser till att alla mp3:or som skickas till SB3:an alltid har 44100 som sample rate?

Xenod > om du SAKNADE convert.conf kan det vara det som är problemet? Filen från TCM skall ligga i "server"-katalogen i slimservers root. I mitt fall heter katalogen "C:\SlimServer\server"

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-06-20 23:58

Koffe skrev::-)

jag kollade på filen som TCM gjort och det ser ut precis som jag tror att det skall vara... men...

Sen såg jag den här raden:

# special case for smart bitrates on mp3 input
mp3 mp3 transcode *
   [lame] --resample 44100 --silent -q $QUALITY$ --abr $BITRATE$ $FILE$ -

TCM > vad gör den? Är det så att den ser till att alla mp3:or som skickas till SB3:an alltid har 44100 som sample rate?

Det ser så ut, men jag skickade vidare frågan

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=36272

EDIT: svar har kommit

kdf skrev:
mp3 to mp3 transcoding, for cases where bitrate limiting is set and
the file needs to be converted to use the lesser bandwidth.
-kdf
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2007-06-21 12:52

Så nu har jag grejat lite mer.

Svante:

Alla låtar jag hittills kollat och hört missljud på har varit samplade i 44 kHz, så jag antar att det utesluter vikningsdistorsion? Konstigt dock att felet låter såpass likt exemplet du visade.

Koffe:

Nej filen saknades inte! :) Hittade bara inte den raden med kod.

TCM:

Thx! Ska prova att sätta in din fil så ska vi se vad som händer!

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2007-06-21 14:41

"Problem: Can't open file" står det när jag försöker spela upp en mp3 med den nya convert.conf... :(

Suck nu börjar de bli riktigt jobbigt!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-21 15:03

Alla låtar jag hittills kollat och hört missljud på har varit samplade i 44 kHz, så jag antar att det utesluter vikningsdistorsion? Konstigt dock att felet låter såpass likt exemplet du visade.

Mm, det kan ju vara någon samplingsfrekvenskonvertering inblandad som inte är riktigt gjord. Det finns en hel del exempel på att såna där algoritmer implementeras dåligt. Kanske konverterar den 44100 till 48000? Har SB en "native" samplingsfrekvens som allting konverteras till?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-06-21 20:50

Svante skrev:

Mm, det kan ju vara någon samplingsfrekvenskonvertering inblandad som inte är riktigt gjord. Det finns en hel del exempel på att såna där algoritmer implementeras dåligt. Kanske konverterar den 44100 till 48000? Har SB en "native" samplingsfrekvens som allting konverteras till?

Nej, det har den inte mig veterligen. Men däremot Windows K-mixer som konverterar allt till 48k.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-06-21 21:15

Svante skrev:Mm, det kan ju vara någon samplingsfrekvenskonvertering inblandad som inte är riktigt gjord. Det finns en hel del exempel på att såna där algoritmer implementeras dåligt. Kanske konverterar den 44100 till 48000? Har SB en "native" samplingsfrekvens som allting konverteras till?

Nope. Den skall vara bit-perfekt på utgången. Den burkar vara ett av argumenten för den. Eftersom den INTE är ett ljudkort så går den inte via k-mixer utan har sin egen pipa. En mp3:a skall gå som opillad fil hela vägen över till SB3:an. Det är det som är så konstigt.

Kan det vara så att den försöker omsampla om det är brist på bandbredd? Hade du Xenod provat att köra med nätverkskabel istf wifi?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-06-21 21:32

Under "Home / Player Settings for [Namnet på din SB3] / Audio" finns alternativet

BITRATE LIMITING
SlimServer can automatically convert your music files to WAV/AIFF or MP3 on-the-fly to lower the bitrate of the data streamed to your player. This is useful if you are connecting your player to SlimServer across the Internet or are having intermittent problems using a wireless network. You can choose the maximum bitrate that SlimServer will stream to your player. MP3 songs encoded at a bitrate lower than below won't be converted. If you choose No Limit, SlimServer will stream your MP3 files without conversion and your other file types as uncompressed PCM audio.
The LAME encoder appears to be installed correctly on your system.

Kontrollerat att den är inställd på "No limit"

Det skulle kanske också kunna vara alternativet

LAME QUALITY LEVEL
The LAME MP3 encoder may be used to convert your music to MP3 format for streaming. You can adjust the quality setting for LAME in the range 0 to 9. 9 is the default setting, which sounds very good at high bit rates and and uses the least amount of computing power. 0 is the highest quality, but may slow your computer down. Some computers running SlimServer may not be able to convert fast enough with higher quality settings.

Bara för att vara HELT säker... - När du ominstallerade, avinstallerade du då SlimServer helt... Startade om datorn... innan du installerade på nytt? Om inte... prova med det.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-06-23 18:33

Väntar spänt...

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2007-06-24 12:14

Hej Koffe!

Har blivit lite hifi-tid nu med midsommar och en butik som man ska försöka hålla öppen 11-23 varje dag :)

Ska testa att ominstallera Squeezebox så ordentligt jag kan, och även kolla den där inställningen. Återigen tack för tips och engagemang!

Återkommer!

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2010-02-03 16:27

Oj, det tog väldigt mycket längre tid än jag tänkt mig att skriva i tråden igen :P

Blev så less på det för jag lyckades aldrig lösa det.

Nu har jag dock hittat lite ny energi för att gå till botten med detta. Problemet är alltså att jag får väldigt högfrekventa missljud (som ringningar) när mp3-filer spelas som har gott om lågfrekvent innehåll.

Har nu konstaterat att det inte är fel på filerna jag använde. Idag har jag en helt annan setup med ny dator, nytt nätverk osv, men problemet kvarstår.

Har även provat att installera DSBrigde och streama ljudet från Spotify till Squeezeboxen. Vid installationen lade jag lame_enc.dll i spotify-mappen, så jag antar att det är den som kodar ljudströmmen? Problemet är iaf högst märkbart även när jag spelar låtar via Spotify.

Nu har jag fått för mig att det skall gå att byta ut avkodaren för mp3-ljud som Squeezeboxen använder? När jag går in på inställningar i webbgränsnittet (serverinställningar -> avancerat -> filtyper) så ser jag att man kan välja avkodare för olika filtyper.

På mp3 kan jag välja "urpsprungligt" eller "avaktiverad". Kan jag inte installera en annan avkodare och välja där på något sätt?

Sen har jag också sett i (serverinställningar -> spelare -> ljud) att jag inte kan välja "gräns för bithastighet" eller "kvalitetsnivå för LAME" pga att den säger att jag inte har LAME installerat.

Någon som har tips på hur jag kan byta avkodare eller andra inställningars om går att ändra på?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-03 16:53

Har för mig att Svante hade samma problem.
Tror det var att den stod olämpligt placerad, eller om det var något med skärmningen i alla fall.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2010-02-04 17:51

Men jag har inte samma problem vid uppspelning av FLAC-filer? Bara mp3...

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-01-27 10:41

Hej Xenod!

Läser du i denna tråd fortfarande? Jag har exakt samma problem som du. Jag konstaterade det på samma sätt: bastung musik ger högfrekventa ringningar.

Kom du fram till något? Jag har ersatt min convert.conf med en helt "ren":

# $Id: slimservice-convert.conf 21790 2008-07-15 20:18:07Z andy $

mp3 mp3 * *
        -

aif aif * *
        -

wav wav * *
        -

ogg ogg * *
        -

wma wma * *
        -

flc flc * *
        -

Denna tog jag från "slimservice-convert.conf" som låg i samma mapp. Detta borde göra servern helt dum, och endast tillåta filtyper som är native i squeezeboxen. Det går fint att spela upp musik över internet till jobbet, men jag kan inte säga om problemet är löst förrän jag kommer hem.

Vore kul att höra om du har lyckats lösa det.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-01-27 14:25

Nepp. Jag var hem om på lunchen och det lät lite skräpigt som vanligt.

Ingen med någon bright idé? Koffe?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2011-01-28 00:18

Ja, jag misstänkte väl att någon mer borde drabbas förr eller senare :(

Jag har tyvärr inte lyckats lösa det. Har begränsat mig till att bara lyssna på mitt FLAC-bibliotek, vilket är ganska tråkigt :(

Undrar om det inte är fler som har detta egentligen, fast de inte hör det. Det krävs ju ganska speciell musik för att få fram det. När man väl hört det en gång är det lättare att störas dock...

En låt som sätter igång ringandet mycket tydligt i vissa partier är "Infected Mushroom - Institute of science". Den finns inte släppt på något av deras album tyvärr.

Återgå till Generellt om hifi