Vem får vara med och debattera HiFi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Bör HiFi-tillverkare, inspelningsteknier, skivbolagsrepresentanter, musiker... få vara med i HiFi-debatter?

Ja, de kan bidra med massor av praktisk kompetens och idéer som till och med kan vara omöjliga för andra att komma upp med.
77
88%
De kan möjligen får vara med ibland, och de är okritiska och håller med om att allt det som sker i hifi-branschen är bra och sunt.
1
1%
Nej, de får välja - antingen får de göra apparater, eller också får de vara med och debattera.
1
1%
Har de någonsin varit en del av den tillverkande eller bidragande branschen bör de för alltid hålla sig borta från hifi-diskussioner!
0
Inga röster
Tycker inte alla de nämnda grupperna får vara med, men vissa.
1
1%
Jag förstår inte frågan.
8
9%

Antal röster : 88

Användarvisningsbild
IngOehman

Vem får vara med och debattera HiFi?

Inläggav IngOehman » 2007-07-17 23:10

För ganska precis ett år (liiite drygt om man skall vara noga) sedan skrev Timbre ett inlägg här på faktikt, som jag inte tror att jag kommenterade offentlig, men väl i ett PM till Timbre.

I min utlåda såg jag just att det legat där och väntat på att bi läst i över ett år. Då jag läste det var det två saker som slog mig.

1. Även om han inte läser PM, kanske han läser på Faktiskt, och skulle se det om jag svarade öppet?

2. Det kanske kan vara en debatt av allmänt intresse?

Här kommer det hursomhelst!

OBS: Jag tycker det vore trevligt och mest kreativt om alla som vill engagera sig i den här debatten gör det på ett allmänt plan, alltså inte tar fasta på varken Timbre eller undertecknad, utan försöker hålla diskussionen på en mera allmän nivå - låta den handla om allmänna principer om huruvida de som arbetar i branschen även får/bör delta i den som debattörer?

Vad tycker ni?

iö skrev:
Timbre skrev:Samtidigt är denna tråd i mängden av kabeltrådar det senaste exemplet på några av de stolar där du har parkerat genom åren Ingvar Öhman. Informatören, debattören och konsumentupplysaren Ing Oehman.

Skrapar man på ytan så finns det mer...mycket mer.

Nätverk i form av föreningsverksamhet och mailinglistor, tre forumsarkiv (kanske fler?) med en sådan mängd lagrad information och debattinlägg att man inte kan bli annat än imponerad. Föreläsningar och artiklar, testrapporter och redovisningar i MoLT.

Detta gör dig unik i den svenska hifibranschen och tycker du verkligen att det är förenligt med försäljning av hifiprodukter och hifitjänster - oavsett om företagen går med vinst eller förlust?

Nä, du kanske har rätt. kanske är det inte förenligt? Om inte annat ur självbevarelsedrift så vore det ju klokt att omedelbart lägga ned Ino Audio-verksamheten. Men, jag gör inte anspråk på varken att vara självbevarligt klok eller att vara politiskt korrekt.

Jag försöker vara ärlig bara.

Å andra sidan (och det är en andra sida jag får höra minst lika ofta som den du skildrar, i själva verket mkt oftare):
Jag, som föreläsare/artikelförfattare, blir ständigt uppmanad att göra mera saker, att producera alla de saker som jag tycker fattas eller felas på hifi-marknaden - jag blir uppmanad att starta grupper med avseende att stävja ljudkvalitetsdegradationen (vansinneskomprimerandet) på radio - folk tycker att jag skall skriva musik, starta skivbolag och börja tillverka inspelningsutrustning - och de tycker att jag skall expandera Ino Audio och börja massproducera!

Det brukar inte vara mer än några veckor mellan de tillfällen då jag blir kontaktad av någon svensk eller utländsk intressent som ha med mig i ett hifi-företag som de skall starta - eller som vill köpa Ino Audio för miljontals kronor. :o

De tycker också (precis som du) att jag gör fel. :(

Fast de tycker felet är att jag säger nej till miljonerna och förklarar att Ino Audio startades som en minimal hobbyverksamhet och spin off på hörselforskningsinstitutionen Audio Purus, och att jag inte har några andra ambitioner än ha Ino Audio som en plattform för att kunna utveckla högtalare till mig själv. I möjligaste mån delfinansierar jag det genom att, om någon vill ha dem, göra samma högtalare till dem som gillar samma sak som jag.

De tycker jag är imbesill (eller i varje fall naiv) som inte förstår att pengar är bättre än att följa en vision som man inte blir rik på.

För din information har jag gjort så sedan slutet av 70-talet, och den enda skillnaden sedan diskussionsforumens tillkomst, är att leveranstiden ökat dramatiskt. Jag har ju precis samma produktionskapacitet som jag hade för snart 30 år sedan (eller i varje fall sedan 1981) men nu (i synnerhet fram till november 2005) får jag så mycket beställningar att konsekvensen blir jag inte kan leverera inom rimlig tid. :(

(Och jag har räddats ekonomiskt bara tack vara att hyggliga människor ställt upp och lånat ut pengar utan ränta.)

För att försöka stävja leveranstidsproblemet tar jag bara emot och visar mina system en gång per månad, och ingen som inte kommit och lyssnat får beställa något (gäller system från pi60 och uppåt). Sedan maj i år (2006) då jag igen börjat ta emot beställningar igen efter ett längre betällningsstopp har de inkommit med en rimligare hastighet, så att jag tror att det finns visst hopp om att leveranstiden kan krympa, såsmåningom.

Jag håller helt med dig om att det inte spelar någon roll om jag går med plus eller minus. Skillnaden är ju bara att jag i det senare fallet demonstrerar min ekonomisk inkompetens. :oops:

Frågan om huruvuda det är "lämpligt" att jag tillverkar något borde (tycker jag) avgöras av om huruvida det är lämpligt att vara hifi-debattör samtidigt som man tillverkar något. Men kanske också av huruvida det gör någon glad att man deltar i debatter - alltså att det har ett värde för framtiden.

Du menar att det är olämpligt, och kanske har du rätt? Jag har svårt att se att det är självklart dock, eftersom jag ser saker ur mitt eget perspektiv - och där ser jag ju primärt folk som är glada över det jag gör.

I USA är det praktiskt taget BARA tillverkare som deltar i hifi-debatten, och en av de mest kände hifi-recensenterna genom tiderna jobbade till och med som konsult åt tillverkarna. Själv har jag aldrig någonsin recenserat någon av de hifi-produkter som jag har varit med och konstruerat (jag har arbetat åt ett tjugotal högtalartillverkare runt världen, de flesta i england och USA).

Och jag tror inte att du någonsin sett att jag debatterat de egna produkternas förträfflighet? (Annat än möjligen på skoj med glimten i ögat.)

Min undran är således - vad skall en person som debatterar musikåtergivning leva på menar du, om man inte får vara i branschen alls om man skall ha synpunkter?

Och är det inte just de som är i branschen som har rimligast förutsättningar att säga något vettigt i debatterna? (Tillverkana alltså, inte nödvändigtvis återförsäljare.)

Du verkar ogilla det jag gör mycket kraftigt, trots att du inte varit här och hälsat på, och trots att vi bara setts några få minuter och bytt några få ord. Jag har lite svårt att förstå det. :?

Jag har förstått att din vrede beror delvis på att du ser en motpol mellan mig och hifi-handlarna, men jag har ännu svårare att förstå på vilket sätt en seriös HiFi-säljare i branschen skulle vilja "slippa mig"? Bortsett ifrån att man måste åka över halva Sverige för att komma på demo (och jag har som sagt i snitt bara en enda demo per månad...) innan man ens kan få tillstånd att beställa något (pi60 och uppåt) och bortsett ifrån att man inte ens kan få saker skickade till sig eller få köpa dem via sin lokale handlare (utan man måste åka och hämta dem i Lahäll), så säljer jag gissningsvis ungefär lika mycket på ett år (till förlust dessutom) som några dagars dagskassa för en normalstor hifi-handlare.

Vem är hotad av Ino Audio? :?

Jag har som sagt mig veterligt bara träffat dig en gång, på arken för några år sedan, och då fick jag intrycket att du var en mycket trevlig människa, en välbärgad och entusiastiskt hifi-konsument och definitivt en person som är ärlig i sin passion för musik.

Jag kanske inte tycker att du alltid uppvisat det bästa omdömet när du tagit ställning till olika fenomen i audiobranschen, men jag har flera gånger reflekterat över att dina synpunkter i vad gäller välgjorda musikinspelningar varit särdeles träffsäkra, eller rättare sagt väldigt överensstämmande med mina egna uppfattningar 8) . Därför är jag rätt säker på att ditt praktiska omdöme är utmärkt.

Jag begriper således inte varför du beter dig som du gör mot mig och andra som bara vill resonera om musikåtergivningsproblematiken ur ett objektivt perspektiv - för att kunna förstå subjektiviteterna bättre och kunna hitta en effektivare väg till "musikåtergivningsnirvana". :(

Kanske tror du att den som förstår fysiken per definition inte bryr sig om upplevelsen? :o

Kanske tror du att en objektiv syn exkluderar målet att ha glädje av musiken?

Inte vet jag. Gör du? Vad tror du egentligen?

Vad jag vet är att upplevelsen är det enda jag bryr mig om - jag är nyfiken och vill ju därför uppleva den värld som inspelningen fångat. Tekniken är för mig bara en otroligt jobbig och trist väg till upplevelsen, men väl värd att ha vandrat när man ser på resultatet retrospektivt!

Vänligaste hälsningar, Ingvar

Ja, vad säger ni?

Vem skall få vara med och offentligt debattera musikåtergivningsfrågor?

Får hifi-tillverkare, skivbolagsföreträdare, musiker och andra vara med, eller skall det bara vara "oberoende" tyckare som får tycka något om hur musikåtergivningsframtiden skall utvecklas?

Om så - varifrån skall den praktiska kompetensen i debatterna komma? Och hur skall det kunna leda till något om inte branschens aktörer får vara med och utforma sådant som kan bli av stor betydelse för deras framtid?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-07-17 23:27

det är väl självklart att du får vara med och debattera så länge som du öppet erkänner att du är verksam i branschen. Inget konstigt med det det. Var och en får då bedömma hur trovärdig du är och hur mycket du pratar i egen sak. Värre är det med de som har ekonomiska intressen som de inte skyltar med.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-17 23:34

Men nu var det ju inte om just mig (eller Timbre) det skulle handla. :wink:

Utan om ALLA branschaktörer!

Eller rättare sagt om vad vi/ni alla tycker om vilka (om några) som skall vara uteslutna från debatten. Som inte bör delta, eller bör delta.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-17 23:45

gud så intressant forumet skulle bli om alla sveriges tillverkare av hifiprylar skrev dagligen på detta forum :)

(ja jag menar allvar)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-18 00:02

Tycker tråden kanske ligger i fel forumdel :)

Nåväl, jag hade nog inte varit så intresserad idag om inte jag kommit i kontakt med amerikanska sidor (nåja, gigantiska epostlistor) där mycket branchfolk deltog. Det gav en dynamik och en kunskapsnivå som är överlägsen enbart entusiasternas. Det gav fler infallsvinklar helt enkelt.

Det mest slående vid en jämförelse var det gemensamma intresset och viljan att dela med sig av kunskapen, även om det faktiskt dök upp en tomte och tog patent på ideer som diskuterades fram 8O

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-07-18 00:10

erkänner inte Timbre öppet att han har intressen menar du? tror inte att någon har missat att så är fallet

självklart gäller det alla och inte bara timbre och dig

folk som är verksamma i branschen kan ju förväntas sitta inne med lite mer kunskap än de som bara är lite lagom intresserade och skriver på ett forum.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-07-18 00:13

Haakan_W skrev:gud så intressant forumet skulle bli om alla sveriges tillverkare av hifiprylar skrev dagligen på detta forum :)

(ja jag menar allvar)

Håller helt med Håkan!

Ännu roligare om även utländska aktörer skrev (vi tvingar dom lära sig svenska :wink: )

Enligt mig är det oerhört intressant att höra (läsa) just vad sådana här personer har att säga!

Bara man vet att personerna är i branchen så ser jag inga hinder så här på rak arm.

Jag skulle förmodligen inte läsa här alls om inte kunniga personer deltog, och är personerna kunniga, ja då är dom rätt ofta i branschen, väl.

(Fast ibland kan man förstås även hitta en och annan okunnig i branschen fast så är det väl alltid iofs. )

Vh :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-07-18 09:31

Ja, självklart! Jag tycker till och med att detta är så självklart att jag inte riktigt förstår hur man kan tycka på något annat sätt.

Jag kan inte se någon som helst nackdel eller risk med att branschmänniskor har åsikter eller erfarenheter som de delger andra.

De personer som inte klarar av förhålla sig till det som en tillverkare hävdar, utan bara köper allt rakt av utan att ens värdera argumenten är sannolikt ändå bara hjälplösa offer för vilken "auktoritet" som helst. Sedan må detta vara hifi-tidning, försäljare, duktig kompis, eller "förtroendeingivande internetskribent".

Hälsn. Michael

Ps. Jag tycker egentligen inte ens att det är ett stort problem om en branschanknuten person inte är öppen med detta. Antingen har han goda argument för sin ståndpunkt, eller också inte. Sedan spelar det ingen roll om han så är Gud fader själv!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-07-18 10:02

Jag röstade på alternativet "Ja, de kan bidra med massor av praktisk kompetens och idéer som till och med kan vara omöjliga för andra att komma upp med.".

Jag förstår inte alls varför man överhuvudtaget skulle tycka att det skulle vara fel att de deltar. Håller med Haakan_W och andra att de självklart skall diskutera vidare och att det berikar forumen.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-07-18 10:19

Röstade självklart ja,utan den kompetensen så förlorar man ju kunskapsnivån helt.Folk som skriver om vad dom tycker & tänker om vad dom hört i hifi väg är väl trevlig läsning,men det är ju sällan särskilt objektivt utan bara att jag tycker si eller så.Dessutom är feedbacken från användarna till tillverkarna om deras produkter en bra sak tycker jag. Om tillverkare & annat branschfolk skulle delta mera så kanske t.e.x. skivbolags folket skulle tänka om i mastrings frågan.
v.h Raimo.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-18 10:41

Kan bara instämma. ALLA är välkomna med synpunkter. Dock är det bra om man anger sin branschtillhörighet, detta av två skäl:

1) Det blir mer tyngd i argumentationen om man vet att personen har praktisk/teoretisk erfarenhet av det denne skriver om. Eller borde ha men det ger sig under resans gång :-) Detta leder till

2) Man vet att det är en partsinlaga och kan bedömma den utifrån detta

Samma mynt från två sidor så att säga :-)

Men jag vill väldigt gärna höra mer från dom som vet istället för dom som tror sig veta.

Ytterligare en positiv anledning till branschfolkets närvaro; Det blir större chans att beskriva forumets uppfattning och kanske få till stånd förändringar!

/ B

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-07-18 11:38

IÖ skrev:

"Vem är hotad av Ino Audio?"

Det er vel ingen høyttaler-produsent som i praksis er truet av Ino Audio sin virksomhet, til det er produksjonsvolumet altfor lavt, men det er div. andre aktører (les ormoljeselgere) som føler seg truet. Det "farlige" med IÖ/Ino sin virksomhet er at en alternativ sannhet om div andre produkter enn høyttalere kommer frem ganske tydelig på dette forumet blant annet. En sannhet som er logisk forankret og vel begrunnet, og som normalt logisk tenkende mennesker lett kan ta del i og anerkjenne.

Man blir i stor grad oppfordret til å tenke selv, og det faller nok mange tungt for brystet. De vil jo ha sin gullgruve inneholdende store mengder "foolsgold" i fred.
Senast redigerad av realist 2007-07-18 23:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-18 13:39

Det viktigaste är att man kommer ihåg att man i första hand vistas här, skriver här, som person.

Jag tycker t.ex. det var ytterst trevligt att få "träffa" Olle Mirsch här i egen hög person - men inte som konstruktör utan främst som person.

Det är alltså inte något problem med branschfolk här, så länge de inte lägger sin vikt som professionell mot en vanlig person. Vi vistas alla här på lika villkor så länge vi ser varandra som unika individer, personligheter - alla med olika bakgrund, kunskap, erfarenhet.

En annan aspekt är som sagt, att personer som jobbar professionellt får svårt att vara anonyma. De måste vara öppna med att de jobbar med ämnet ifråga. Rollen som professionell kan därför lätt komma att dominera (oavsiktligen) både för en själv och i andras ögon. Då blir det kanske svårt att vara här som person, på lika villkor med andra.

Vi är alla här, främst av allt, som entusiaster - det är inte ett proffsforum. Nåt att hålla i minnet kanske.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-18 14:33

realist skrev:IÖ skrev:

"Vem är hotad av Ino Audio?"

Jag ska försöka hålla allmänt fokus:

När den här typen av resonemang dyker upp (inte minst hos forumiter generellt) är det kanske ett symptom på att företagaren/konstruktören hamnat i förgrunden, istället för personen.

Sen att alla här lätt börjar tänka på "konkurrerade högtalartillverkare" visar ju på att man lätt blandar ihop person och företag.

Dessutom - vissa personer som jobbar med hifi är väldigt besjälade, drivna, brinner för det de gör - då är det lätt hänt att gränsen mellan person och företag/produkt blir suddig. Vilket kanske inte är så bra för diskussionsklimatet, när dessa adresserar vanliga hobbyister.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Re: Vem får vara med och debattera HiFi?

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-18 16:47

IngOehman skrev:..........så säljer jag gissningsvis ungefär lika mycket på ett år (till förlust dessutom) som några dagars dagskassa för en normalstor hifi-handlare........ Vh, iö
Nåja, lite mer försäljning än så är det nog måste man anta.

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2007-07-18 19:03

Ett år har snurrat men åsikterna står kvar och jag skall hålla mig på den icke personliga planhalvan.

Internetforum har många starka sidor jämfört med andra hifimedia. Förutom snabbheten och möjligheten att lagra stora mängder information är dialogen och det ekonomiska oberoendet två tunga hörnstenar.
En bred flora av skilda kopplingar till hifihobbyn ökar ju informationsmängden och är naturligtvis av godo, alltså röstar jag på alternativ ett.
Steget från den allmänna forumsdebatten till riktad marknadsföring av egna tjänster/produkter kan däremot vara hårfint och är aktiviteterna enbart koncentrerade till forum och konsumentinriktade intresseföreningar sjunker trovärdigheten i mina ögon. Här bör nog varje företagare stanna upp för självrannsakan och jag menar absolut inte att man måste ställa sig vid ett vägskäl. Sans och balans brukar räcka längst och detta har ingenting med de saluförda produkternas kvalitet att göra men reklam medför i normala fall en penningkostnad.
Den diskussionsinlindade reklamen kan vara svår att sätta tummen på och för egen del föredrar jag en rak och öppen produktinformation, exempelvis via nyhetsinformation.
Ett helt fristående forum måste kunna ha ett fritt branschdeltagande om det sker på samma premisser som för övriga medlemmar. Finns det inga branschkopplingar i administrationen, inget beroende av annonsavgifter eller små hifibusiness vid sidan av kan arenan mycket väl lämnas öppen. Detta gäller väl i ännu högre grad hobbyföreningar... :?:

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-18 21:18

Saknar alternativet "JA, alla oavsett vad de pysslar med"

Tycker gott alla ska få vara med så länge ingen undanhåller vad man pysslar med om man nu är "bransch-aktiv" vad det nu innebär :)

Både anställda på OnOff, Coop Forum och mindre specialiserade butiker samt producenter av allt som har med hifi och musik är välkomna i min värld.
Senast redigerad av BengtO 2007-07-18 21:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-18 21:19

Tycker att det ska vara helt fritt att delta i diskussioner. Det är ju helt fritt att avstå.

Bättre att branschfolk är med och är öppna med sin bakgrund än att de smyger omkring och utger sig för att vara vanliga hifi-entusiaster - det är enligt mig en bedräglig form av marknadsföring.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-18 21:36

Timbre skrev:Ett år har snurrat men åsikterna står kvar och jag skall hålla mig på den icke personliga planhalvan.

Ok.

Om det nedanstående är något du vill sortera som en åsikt som står kvar:

Timbre skrev:...tycker du verkligen att det är förenligt med försäljning av hifiprodukter och hifitjänster...

Vad menade du isåfall med det? :?

(Känn dig välkommen att vara fortsatt opersonlig - det vill säga du får gärna redogöra för vilken eventuell prinicpiell invändning du har mot att någon både deltar i debatter och är en del av branschen, alltså berätta om vad som föranledde dig att ifrågasätta något sådant.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-18 21:39

klart alla får vara med och debbatera så länge man bara talar om att man säljer en viss produkt. Sen är det ju upp till var och en om man köper dom argumenten som läggs fram av en viss person. Men det gäller ju vilken person som helst å inte bara försäljare å dylikt :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-18 22:04

Ja, helt klart ska dom få vara men och GÄRNA bör dom det. Sålänge vi ser vad du tillhör så man inte ser att personen ifråga försöker göra reklam för saker man själv säljer. Detta har jag aldrig sett Öhman göra men det finns fall på hififorum det hänt och t o m folk fått semester för det. Det är bra.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-07-18 22:30

JA, självklart ska alla få vara med och debattera förutsatt att man klart anger sin branschanknytning

MEN, jag vill minnas att någon kabeltillverkare och någon försäljare av Kinesiska rörförstärkare fick det ganska besvärligt på det här forumet. Det gäller nog att man säljer ”rätt” produkter.

NEJ MEN, jag har inte röstat, väntar med att rösta till dess det dyker upp en omröstning där resultaten inte bara blir trams.

mvh.

Användarvisningsbild
Linda

Inläggav Linda » 2007-07-18 23:44

subjektivisten skrev:Ja, helt klart ska dom få vara men och GÄRNA bör dom det. Sålänge vi ser vad du tillhör så man inte ser att personen ifråga försöker göra reklam för saker man själv säljer. Detta har jag aldrig sett Öhman göra men det finns fall på hififorum det hänt och t o m folk fått semester för det. Det är bra.

Jag fick råd att köpa pip och en länk hit. Nu har jag läst lite här och förstått att dom görs av en otrevlig man så det blir något annat. Inget trevligt forum det här.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-18 23:48

Inte för att jag har piP men det var tråkigt att höra Linda. Att ditt val av högtalare och därmed potentiellt nivån på din musikåtergivning hemma begränsas på det sättet.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-18 23:48

berma skrev:MEN, jag vill minnas att någon kabeltillverkare och någon försäljare av Kinesiska rörförstärkare fick det ganska besvärligt på det här forumet. Det gäller nog att man säljer ”rätt” produkter.

Jag saknar verkligen Jormas outtömliga fysikkunskaper :cry:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-07-18 23:50

Rydberg skrev:
berma skrev:MEN, jag vill minnas att någon kabeltillverkare och någon försäljare av Kinesiska rörförstärkare fick det ganska besvärligt på det här forumet. Det gäller nog att man säljer ”rätt” produkter.

när gjorde du senast ett inlägg som tillförde nåt
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-18 23:52

Linda skrev:Nu har jag läst lite här och förstått att dom görs av en otrevlig man så det blir något annat. Inget trevligt forum det här.

Forumet kanske suger men vi som är på det är hur trevliga som helst, iallafall jag :D (detsamma gäller Ingvar som är en superhygglo snubbe)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-18 23:56

Style skrev:
Rydberg skrev:

Jag har ju inte varit så aktiv det senaste halvår-året så det var nog ett tag sen. Det som kanske tillförde något skrevs tis jun 26, 2007 7:39 pm, det var ett svar till Koffe i denna tråden.

Annars? Allt bra med dig och så? :)
Senast redigerad av Rydberg 2007-07-18 23:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-18 23:56

Linda skrev:
subjektivisten skrev:Ja, helt klart ska dom få vara men och GÄRNA bör dom det. Sålänge vi ser vad du tillhör så man inte ser att personen ifråga försöker göra reklam för saker man själv säljer. Detta har jag aldrig sett Öhman göra men det finns fall på hififorum det hänt och t o m folk fått semester för det. Det är bra.

Jag fick råd att köpa pip och en länk hit. Nu har jag läst lite här och förstått att dom görs av en otrevlig man så det blir något annat. Inget trevligt forum det här.

Det är ett ganska otrevligt konstaterande, hursomhellst.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-18 23:59

Denna tråd börjar kantra betydligt av gliringar och tjuvnyp. Vv uppför er korrekt och ödmjukt, annars låt bli att posta.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-07-19 00:01

Rydberg skrev:
Style skrev:
Rydberg skrev:

Jag har ju inte varit så aktiv det senaste halvår-året så det var nog ett tag sen. Det som kanske tillförde något skrevs tis jun 26, 2007 7:39 pm, det var ett svar till Koffe i denna tråden.

Annars? Allt bra med dig och så? :)

där gjorde du ett bra inlägg faktiskt
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-19 00:02

Linda skrev:

Jag är inte säker på vad det är som jag har gjort, men jag ber om ursäkt om jag skrivit något som gjort dig illa eller som du tagit illa vid dig av. :oops:

När det gäller högtalarna så vill jag å det bestämdaste avråda från piP, oavsett min otrevlighet då alltså. Dessutom tycker jag inte de har i den här tråden att göra. Jag hoppas det skall gå att hålla tråden både opersonlig och ohögtalig.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-19 00:06, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-19 00:04

Style skrev:där gjorde du ett bra inlägg faktiskt

Även en blind höna...... :oops:

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-07-19 00:20

Jag röstade som de flesta andra.

Jag är inte inblandad i branchen och ser ljud och bild som en hobby.
Men ju mer jag tänker på det desto fler anledningar för tillverkare att inte delta kommer jag på.

Jag kommer egentligen bara på en bra orsak för att delta och det är om man har ett stort intresse för hifi. Då kan det vara roligt (och lärorikt) att delta.

Anledningar att inte delta kommer jag på desto fler av.
Som tillverkare kommer man att få försvara allt från tekniska lösningar och ekonomiska kompromisser till marknadsföring. Mastringstekniker tror jag överhuvudtaget inte skulle våga skriva vad de jobbar med här.
Ingvar sätter en ganska hög ribba när det gäller hur holistisk man behöver vara för att inte få någon del av sitt ego tillplattat som tillverkare. Då tycker nog många att det är bättre att inte skriva än att behöva säga "tänkte inte på det..." Vi lider nog för mycket av prestige i detta landet.

Reklamsnak kan nog de flesta se igenom, svårare blir det om någon brättar att de har kartlagt alla aspekter som kan tänkas påverka deras produkt och sedan beskriver hur de minimerar/maximerar effekterna.
Jag tycker att det bidratr till kunskapsnivån på forumet men andra uppfattar det säkert som reklam.

Är inte saklig reklam fortfarande reklam?
Om man vill få hit branchfolk så tror jag att forumet måste tillåta viss "information". Den som tillhandahåller den får helt enkelt göra det på egen risk.

Forumets reklaminteckter kanske blir lidande, men det är inte säkert. Det kanske finns företag som vill köpa reklamplats under de förutsättningarna?
Blood, urin stool? Doc. here just take my underware.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-19 00:29

Challe skrev:Är inte saklig reklam fortfarande reklam?

Jovisst. Reklam brukar vara positiv. Men det betyder inte att den är fel. Se reklam som en partsinlaga, precis som information från en konstruktör. Eller från en kritiker. Bedöm sedan inlägget efter ursprunget.

/ B

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-07-19 00:46

Självklart ska alla få vara med!
De flesta av oss här är väl ändå vuxna människor som lärt sig att "sålla" lite bland det som förs fram i debatterna, eller?

Om någon känner sig lurad av en leverantör eller tillverkare så är det förvisso trist, men man måste ju ändå sätta sakerna i sitt rätta perspektiv. Tex hur mycket skräpmat har vi inte (nästan)alla stoppat i oss, omedvetet eller medvetet påverkade av snabbmatkedjornas lobbying?
I alla fall så tyder mina begynnande bilringar på en större skada orsakat av detta än något som någon elak kommersiell hifi-pirat någonsin orsakat mig :lol:

Och Invar, jag hoppas innerligt att du förblir ekonomiskt naiv. Det du gör är uppfriskande och hoppfullt i en annars ganska cynisk branch... :wink:

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-07-19 00:49

Då skulle forumet helt enkelt tillåta branchfolk att göra reklam för sina produkter och tjänster. Det skulle göras på egen risk då forumdeltagarna skulle granska reklamen kritiskt.
(Någon form av regler för reklamen behövs antagligen så inte hela forumet blir dränkt i "Denna veckan pris på EKK"-anonser.)

Problemet är väl att det blir företag istället för personerna bakom som är med på forumet.
Det är svårt att hålla isär. Jag kan tänka mig att det blir svårare ju mer engagerad en person är innon sitt arbete.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-19 00:49

Forumreglerna styr vem som får debattera på ett forum, och reglerna bestäms enväldigt av de som driver forumet. Ingen annan har väl någon talan i den frågan!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-19 01:00

Linda skrev:Jag fick råd att köpa pip och en länk hit. Nu har jag läst lite här och förstått att dom görs av en otrevlig man så det blir något annat. Inget trevligt forum det här.

Detta forum kan i början verka väldigt otrevligt. :? Men när man bråkat sig in en bit under skalet på dessa stofiler är de väldigt justa. Det låter mer än bits. Lite som skrällande cymbaler som är rustad till tänders att försvara sina åsikter och ideal av ren ohejdad vana, Inte olikt gamla stridshästar som bara de hör en pojkspoling som i streck smäller en påse gör de sig redo till batalj med hela sin väldeliga pondus. :lol:

Invgar är en trevlig kille som jag inte hört mycket gott om innan jag kom hit men han har motbevisat detta även om jag inte alltid varit på hans sida. :wink:

Nu är jag väldigt nyfiket på just pIP som jag tror är en bra högtalare. Döm inte hunden bara för att den skäller ibland. Lär känna den först. Hmmm var inte meningen att likna IÖ vid en hund men du förstår vitsen. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-19 01:01

Alla skall få deltaga. Bättre debatter då. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-07-19 01:08

Challe skrev:Då skulle forumet helt enkelt tillåta branchfolk att göra reklam för sina produkter och tjänster. Det skulle göras på egen risk då forumdeltagarna skulle granska reklamen kritiskt.
(Någon form av regler för reklamen behövs antagligen så inte hela forumet blir dränkt i "Denna veckan pris på EKK"-anonser.)

Problemet är väl att det blir företag istället för personerna bakom som är med på forumet.
Det är svårt att hålla isär. Jag kan tänka mig att det blir svårare ju mer engagerad en person är innon sitt arbete.

Jag uppfattade frågan som gällande deltagande i debatterna. Om någon börjar göra reklam så finns det väl som paa påpekar regler för detta på forumet. Det är nog ingen risk att vi blir dränkta i reklam. Redan idag så deltar ju ett flertal tillverkare/leverantörer, och jag känner i alla fall inte att någon av dessa försökt styra in mig på deras produkter.

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-07-19 01:25

paa skrev:Forumreglerna styr vem som får debattera på ett forum, och reglerna bestäms enväldigt av de som driver forumet. Ingen annan har väl någon talan i den frågan!

Ingen fara, jag bollar bara med tanken och vad som skulle krävas för att få ht mer branchfolk. Tänker inte ställa några krav på de som driver forumet.

Ett annat sätt att få hit mer fackmänninskor är väl att be kunniga personer logga in här och skriva om något de är duktiga på.
Du känner vär en och annan som har bra koll :wink:

Eller så kan vi länka till artiklar på nätet som vi kan diskutera. Om man orkar kan man kontakta författeren eller den/de artikeln handlar om för att be dem kommentera eller förklara. Visa att vi finns och att vi är intereserade av fördjupad kunskap.
Eller så kan vi hoppas att insatta männinskor hittar hit av sig själva...

Förutsatt att det är vad vi vill. Omröstningen pekar ju på det.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-19 01:31

meanmachine skrev:Alla skall få deltaga. Bättre debatter då. :)

Vilken av MM två olika personligheter ska vara med här då? minhembio personligheten eller den mer svala faktiskt personligheten?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-19 01:38

subjektivisten skrev:Vilken av MM två olika personligheter ska vara med här då? minhembio personligheten eller den mer svala faktiskt personligheten?

Puss på dig också.

Är du het igen. :wink:

Det är ingen skillnad om du inte ser detta. Men innan man krigar kan det vara värt att kolla om man är på rätt slagfält. Det vore fånigt att slåss på fel front. Sen kan man ju undra om det är just att OT'a en annans tråd för ´sin egna vendetta. :?

:wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-07-19 01:42

Moment-23 skrev:Jag uppfattade frågan som gällande deltagande i debatterna. Om någon börjar göra reklam så finns det väl som paa påpekar regler för detta på forumet. Det är nog ingen risk att vi blir dränkta i reklam. Redan idag så deltar ju ett flertal tillverkare/leverantörer, och jag känner i alla fall inte att någon av dessa försökt styra in mig på deras produkter.

Nu är det ju fritt fram för alla att vara med. Vilket är trevligt. Reklam är ju inte heller ett problem vi lider av. Jag gillar fakiskt.se, tror jag läste det mesta här i två års tid innan jag skrev mitt första inlägg.

Jag var mer inne på nästa steg. Bollade lite ideer på hur man skulle öka branchdeltagandet.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-19 01:47

Alla ska få debattera - speciellt proffsen - medan de som inte vet vad de talar om ska hålla käften.

Hmm, det kanske borde finnas inträdesprov till Faktiskt? Så vi slipper eventuella ONOFF-äckel och ormoljepuckon. Det är säkert deras fel att det är så mycket bråk här ändå.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-19 01:50

phloam skrev:Hmm, det kanske borde finnas inträdesprov till Faktiskt? Så vi slipper eventuella ONOFF-äckel och ormoljepuckon. Det är säkert deras fel att det är så mycket bråk här ändå.

:mrgreen:

Roligaste inlägget jag läst idag.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2007-07-19 02:00

IngOehman skrev:
Timbre skrev:Ett år har snurrat men åsikterna står kvar och jag skall hålla mig på den icke personliga planhalvan.

Ok.

Timbre skrev:...tycker du verkligen att det är förenligt med försäljning av hifiprodukter och hifitjänster...

(Känn dig välkommen att vara fortsatt opersonlig - det vill säga du får gärna redogöra för vilken eventuell prinicpiell invändning du har mot att någon både deltar i debatter och är en del av branschen, alltså berätta om vad som föranledde dig att ifrågasätta något sådant.)

Vh, iö

Det handlar om antalet stolar när inlägget skrevs. Att delta i den allmänna debatten är väl positivt för folk både inom och utom branschen men att samtidigt sitta i styrelsen för en konsumentinriktad och "objektiv" förening, vara aktiv i ett föreningsblad (som även sålts i lösnummer) med samma image och dessutom vara forumsaktiv parallellt med pågående försäljning ger åtminstone mig signaler om en smart marknadsföring upplagd på ett annorlunda sätt. Det gäller att synas och uppenbarligen är det tidskrävande men bör vara gynnsamt för plånboken. Ordinarie annonsering kostar en del.
Tester och produktomdömen har förekommit. Vi tänker oss Jerker spola en hörapparat samtidigt som han tillverkar ett eget alternativ... :)
Tänkbar tittarreaktion... :?:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-19 02:02

meanmachine skrev:Det är ingen skillnad om du inte ser detta. Men innan man krigar kan det vara värt att kolla om man är på rätt slagfält. Det vore fånigt att slåss på fel front.

Just det jag skrev om i andra tråden. Dålig självkänsla så man måste veta vad andra tycker innan man själv kan tycka, så man tycker rätt.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-19 02:07

subjektivisten skrev:Just det jag skrev om i andra tråden. Dålig självkänsla så man måste veta vad andra tycker innan man själv kan tycka, så man tycker rätt.

Jag håller med dig i mycket. Mer än du tror. Dock bör du skaffa lite bollkänsla och låta andra tycka och tro. Du tar den rätten ifrån andra genom att stännigt köra in vetenskapliga knivar i dem. Det är människor vi hanterar. Omtåligt gods.

:)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-19 02:29

Timbre skrev:
IngOehman skrev:

Ok.

Vh, iö

Det handlar om antalet stolar när inlägget skrevs. Att delta i den allmänna debatten är väl positivt för folk både inom och utom branschen men att samtidigt sitta i styrelsen för en konsumentinriktad och "objektiv" förening, vara aktiv i ett föreningsblad (som även sålts i lösnummer) med samma image och dessutom vara forumsaktiv parallellt med pågående försäljning ger åtminstone mig signaler om en smart marknadsföring upplagd på ett annorlunda sätt. Det gäller att synas och uppenbarligen är det tidskrävande men bör vara gynnsamt för plånboken. Ordinarie annonsering kostar en del.
Tester och produktomdömen har förekommit. Vi tänker oss Jerker spola en hörapparat samtidigt som han tillverkar ett eget alternativ... :)

Du "tänker dig saker", men saker är ju inte en produkt av vad du tänker dig. Eller hur? De är vad de är.

Det är rätt lätt att reducera dina spekulationer till just vad de är. Spekulationer som du försöker projicera på en verklighet för att så misstankens frö. Inte så jusst va?

1. Vad är din drivkraft?

2. Vad hände med din uttalade ambition att vara opersonlig?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Linda

Inläggav Linda » 2007-07-19 03:12

IngOehman skrev:
Linda skrev:

Jag är inte säker på vad det är som jag har gjort, men jag ber om ursäkt om jag skrivit något som gjort dig illa eller som du tagit illa vid dig av. :oops:

När det gäller högtalarna så vill jag å det bestämdaste avråda från piP, oavsett min otrevlighet då alltså. Dessutom tycker jag inte de har i den här tråden att göra. Jag hoppas det skall gå att hålla tråden både opersonlig och ohögtalig.

Vh, iö

Du har nog bara varit dej själv hoppas jag och det räcker för mej. Jag lyder dig och går till råd 2 som heter Quad. Dom är snyggare också. Opersonlig eller ohögtalig så tycker jag att mitt intryck har med din *reklam* här att göra.
Du har ingen tjej tror jag?

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2007-07-19 04:53

phloam skrev:Alla ska få debattera - speciellt proffsen - medan de som inte vet vad de talar om ska hålla käften.

Hmm, det kanske borde finnas inträdesprov till Faktiskt? Så vi slipper eventuella ONOFF-äckel och ormoljepuckon. Det är säkert deras fel att det är så mycket bråk här ändå.

Det var en samling rätt intressanta uttalanden från din sida...

De tänkbara konsekvenserna av vad du framför i första stycket blir lätt motsägelsefulla. Det förutsätter till exempel att de som inte vet vad de talar om inte själva inser detta, såvida de inte av omgivningen informerats om att de (rätteligen eller felaktigt) anses som ”oupplysta” och av det skälet bör avstå från att skriva, men å andra sidan så lever vi i en demokrati, eller hur?

Alternativt finns det, (enligt din uppfattning?), proffs som inte vet vad de talar om och av samma anledning bör ”hålla käften” Eller också vill man kanske bara trolla?

Vem sätter gränserna? Vem avgör vad som är ”rätt”? Observera då att jag inte talar om enkla fysiska samband vilka kan ledas i bevis, utan mer av typen ”Jag har jobbat med ljud i xx år”, etc. Eller ”Jag TYCKER”, och så vidare.

Detta kan lätt leda till problem (vilket detta forum ofta visar exempel på).

Det kan således finnas många skäl till varför man inte vill delta i ett debattforum. Du själv är med inläggen av den här typen (ovan) ett bra exempel.

Om vi sedan tittar på vad du säger i andra stycket så kan jag för egen del meddela att en av de mer tekniskt insatta jag känner, jobbar på ON-OFF.

Uttryck som ”ON-OFF’äckel” vittnar om en åtmisntone för mig rent skrämmande människosyn…

”Ormoljepuckon” vad är det? Är det en person som inte accepterar att fysikens lagar gäller även för signalkablar t.ex. eller är det en person med exceptionellt djupa insikter i transmissionsledningsteori som inte kan verbalisera sina erfarenheter på ett lättfattligt sätt?

Vad avser ursprungsfrågan i den här tråden så anser jag personligen att vi som tillverkar audioprodukter (och försöker leva på det) nog *inte* bör deltaga i ett forum av det här slaget såvida vi inte håller en alldeles oerhört låg profil, dels för att slippa bli påhoppade, dels för att det drar för mycket negativ energi.

(För varje tes finns det som bekant en anti-tes och vid äventyr av att så inte skulle vara fallet, återstår alltid trolling-möjligheten).

Det här innebär självfallet inte att det inte sällan förekommer kvalitativt högtstående inlägg, men de kan precis lika gärna komma från forummedlemmar med mycket goda insikter i ämnet, helt utan branschanknytning. Där torde risken för en polarisering vara avsevärt mindre, emedan profit inte är involverat.

En annan sak som förvånar när man läser olika inlägg är den osedvanligt höga ”svansföring” som vissa besitter. Måste man puckla på varandra så ofta som förekommer eller är det en konsekvens av andra besvikelser som man lever ut här istället?

Mvh,
/BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-19 06:54

Timbre skrev:Det handlar om antalet stolar när inlägget skrevs. Att delta i den allmänna debatten är väl positivt för folk både inom och utom branschen men att samtidigt sitta i styrelsen för en konsumentinriktad och "objektiv" förening, vara aktiv i ett föreningsblad (som även sålts i lösnummer) med samma image och dessutom vara forumsaktiv parallellt med pågående försäljning ger åtminstone mig signaler om en smart marknadsföring upplagd på ett annorlunda sätt. Det gäller att synas och uppenbarligen är det tidskrävande men bör vara gynnsamt för plånboken. Ordinarie annonsering kostar en del.

Hej!

Jag vet att du provocerar nu. Det är uppenbart att du riktar in på det du anser vara en öm tå. Det lyste igenom i förra inlägget också, men jag valde att vänta tills du pratade ur skägget.

Dina förhavanden med Ingvar föredrar jag om du håller utanför föreningen då det är av personlig natur och om du inte var medveten om det så har du just förolämpat mig, resten av styrelsen och samtliga medlemmar.

Jag tycker förövrigt illa om det syrliga sätt ni bemöter varandra på båda två, men föredrar att inte bli inblandad.

Vänligen

Användarvisningsbild
SirAnselm

Inläggav SirAnselm » 2007-07-19 07:12

Linda skrev:Du har nog bara varit dej själv hoppas jag och det räcker för mej. Jag lyder dig och går till råd 2 som heter Quad. Dom är snyggare också. Opersonlig eller ohögtalig så tycker jag att mitt intryck har med din *reklam* här att göra.
Du har ingen tjej tror jag?

Undrar lite lätt vad det här har med saken att göra? Jag har inte varit aktiv på det här forumet speciellt länge, men har redan fått den uppfattningen att vissa människor har väldigt svårt för att avhålla sig från personliga påhopp. Ovanstående inlägg är något av ett lågvattenmärke...

Det som du kallar *reklam* från IÖ har jag inte heller märkt av, däremot ser jag i IÖ en oerhört kompetent konstruktör med djupa kunskaper som han gärna delar med sig av och det tackar jag för. Vilket för mig till trådens ursprungsfråga: Jag tycker helt klart att forumet skall vara öppet för alla, så länge tillverkare eller försäljare av HiFi är tydliga med vilka de är och inte använder forumet som en reklampelare.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-19 07:49

Kaffekoppen skrev: Jag vet att du provocerar nu. Det är uppenbart att du riktar in på det du anser vara en öm tå. Det lyste igenom i förra inlägget också, men jag valde att vänta tills du pratade ur skägget.

Dina förhavanden med Ingvar föredrar jag om du håller utanför föreningen då det är av personlig natur och om du inte var medveten om det så har du just förolämpat mig, resten av styrelsen och samtliga medlemmar.

Jag tycker förövrigt illa om det syrliga sätt ni bemöter varandra på båda två, men föredrar att inte bli inblandad.

Vänligen

:) Att försöka förringa Timbres konstaterande av situationen så att den ska framstå som en personlig strid är en naturlig försvarsreaktion. Det är lätt att bli hemmablind.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-19 07:56

patrikf skrev: :) Att försöka förringa Timbres konstaterande av situationen så att den ska framstå som en personlig strid är en naturlig försvarsreaktion. Det är lätt att bli hemmablind.

På vilket sätt uppfattar du inte att kalla LTS för
konsumentinriktad och "objektiv" förening
som ett föraktfull påhopp på föreningen och dess medlemmar? Morgontrötthet kanske?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-07-19 08:10

Om man agerar på ett forum och öppet deklarerar att man har kommersiella intressen i branschen så är det är väl uppenbart att det också är reklam för verksamheten, oavsett om det är prylar man säljer eller konsulttid.

Men jag tycker att det är OK, det vore konstigt om man skulle utesluta någon på grund det.

Personer med kommersiella intressen tar ju också en risk, det är ju inte självklart att ens agerande på ett forum faller alla på läppen, det kan ju liksom få motsatt verkan också. (jfr. kabel-, rörförstärkarförsäljare och i förekommande fall konsulter/högtalartillverkare)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-19 08:40

patrikf skrev:
Kaffekoppen skrev: Jag vet att du provocerar nu. Det är uppenbart att du riktar in på det du anser vara en öm tå. Det lyste igenom i förra inlägget också, men jag valde att vänta tills du pratade ur skägget.

Vänligen

:) Att försöka förringa Timbres konstaterande av situationen så att den ska framstå som en personlig strid är en naturlig försvarsreaktion. Det är lätt att bli hemmablind.

Din kommentar är inte förvånande. Nattlorden fångade kärnpunkten du missade.

Det är intressant hur du formulerar dig Patrik. Jag tror du tycker det är roligt med svenska språket, och inget du skriver står där av en slump. Därför är det beklämande när du använder begreppet "konstaterande" när någon framför en personlig åsikt.

Åsikter får man definitivt ha, men något konstaterande i objektiv bemärkelse är det inte. Det är ett medvetet ordval av dig, valt för att provocera. Du tycker det är kul att vara provokativ och elak - du saknar allt lite empati för andra människor. Visst är det så? :D

Du är förövrigt lika färgad av era personliga relationer och äter inte middag med Ingvar heller. Det är beklämmande att du tar varje tillfälle i akt att åskådliggöra dina tillkortakommanden. Du som försöker framstå som en kritiskt tänkande individ påvisar frapperande ofta hur du medvetet väljer att ignorera och bortse från objektivitet.

Vad tycker du om själva frågeställningen? Eller ville du med din retsamma smile bara påvisa ditt ställningstagande? Vara lite provokativ och le lite för dig själv. Visst var du rätt nöjd med ditt inlägg? Du kände dig lite duktig? :D :lol:

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-19 09:05

Värst vad en del månar om IÖ:s trovärdighet.

Självklart kan trovärdighet påverkas av om man sitter på flera stolar men vem har påstått att man måste agera ojävigt på ett internetforum? Det är lite skillnad om man har en förtroendepost inom politiken, eller är journalist (vilket innebär att man har ett speciellt ansvar gentemot läsarna). Om LTS tycker att IÖ är ett problem får väl LTS göra något åt saken, tycker de inte det så är det så, vilket i sin tur kan påverka föreningens trovärdighet. Den som inte är med i LTS får väl gå med och försöka göra något åt saken i så fall och påverka på demokratisk väg.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-07-19 09:08

Linda:

"Jag fick råd att köpa pip och en länk hit. Nu har jag läst lite här och förstått att dom görs av en otrevlig man så det blir något annat. Inget trevligt forum det här. "

"Du har nog bara varit dej själv hoppas jag och det räcker för mej. Jag lyder dig och går till råd 2 som heter Quad. Dom är snyggare också. Opersonlig eller ohögtalig så tycker jag att mitt intryck har med din *reklam* här att göra.
Du har ingen tjej tror jag?"

Inget trevligt forum? Nä, jag håller med. Med dom inläggen du just gjorde så blir det ganska otrevligt. :cry:

Om IÖ svarar på hundratals felaktiga inlägg där somliga fortsätter skriva dumheter så är det förståeligt att han tröttnar på att ständigt vara hövlig.
Själv tröttnar jag redan efter några inlägg och jag slutar vara trevlig när andra beter sig otrevligt. Inget konstigt med det.

Om du väljer bort Ino högtalare pga dina intryck från hetsiga trådar på detta forum så är det tyvärr din förlust.

Jag rekommenderar dig att lyssna på Ino och träffa IÖ irl.
Det brukar resultera i två insikter:
Dels hur sanslöst bra högtalarna är 8O
och dels hur genomtrevlig, hjälpsam och kompetent Ingvar är. :D

Mvh Ljudkrav
Senast redigerad av Ljudkrav 2007-07-19 09:24, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-19 09:13

JTarnstrom skrev:Värst vad en del månar om IÖ:s trovärdighet.

Självklart kan trovärdighet påverkas av om man sitter på flera stolar men vem har påstått att man måste agera ojävigt på ett internetforum? Det är lite skillnad om man har en förtroendepost inom politiken, eller är journalist (vilket innebär att man har ett speciellt ansvar gentemot läsarna). Om LTS tycker att IÖ är ett problem får väl LTS göra något åt saken, tycker de inte det så är det så, vilket i sin tur kan påverka föreningens trovärdighet. Den som inte är med i LTS får väl gå med och försöka göra något åt saken i så fall och påverka på demokratisk väg.

Tärnström
Jag är bara intresserad av att föreningen inte kontinuerligt skall användas som slagträ. Föreningen är anrik med rötter långt längre än kombatanterna.

Vi välkomnar alla som vill bidra till föreningens utveckling och som delar våra målsättningar (eller för den sakens skull vill förändra dem på demokratisk väg)

Vänligen

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-07-19 09:15

BB skrev:[Vad avser ursprungsfrågan i den här tråden så anser jag personligen att vi som tillverkar audioprodukter (och försöker leva på det) nog *inte* bör deltaga i ett forum av det här slaget såvida vi inte håller en alldeles oerhört låg profil, dels för att slippa bli påhoppade, dels för att det drar för mycket negativ energi.

Jag kan förstå om tillverkare e.d. för sin egen skull väljer att inte engagera sig på diverse forum, bland annat av ovan citerade skäl. Och inte minst på grund av risken att misstänkliggöras att ha en dold agenda i sitt engagemang. Men graden av detta engagemang måste väl vara upp till den enskilde tillverkaren att avgöra?

Som musikälskare och ljudintresserad ser jag bara fördelar (för mig) ju fler tillverkare som deltar i debatten. Dels är det alltid intressant att se hur "man" resonerar i produktionsledet och dels får jag en fantastisk möjlighet att lära mig om ljud och ljudåtergivning och olika aspekter på detta.

Ett problem kan vara att tillverkare med för olika syn på detta kan riskera att braka ihop så att diskussionen tar slut och pajkastning tar vid. Jag har sett det hända här på Faktiskt och tyckt det varit lika tråkigt var gång det skett. Men detta har nog i sig inte så stor påverkan på klimatet på forumet ity även flera icketillverkande medlemmar tycks ha viss förkärlek till att bråka och gräla. (Eller rättare sagt; Ett forum med mild moderering och högt i tak tenderar nog att bli litet "våldsamt" från tid till annan. :wink:)

Vad gäller problemet att en tillverkare kan bli för dominant och ta för mycket plats på ett forum, så är detta för mig ett ickeproblem. Jag har beökt de svenska hififorum jag känner till och det finns dominanta personer (tillverkare eller ej) på samtliga. Bland annat detta (tillsammans med vad som är politiskt korrekt eller inte) ger ju respektive forum sin särart. Jag kan förstå varför vissa personer väljer att vara på vissa forum men inte på andra.

Själv har jag valt just Faktiskt bland annat för att här finns branschmänniskor som är mycket generösa att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper.

Med vänlig hälsning, Michael

Ps. I övrigt håller jag helt med dig beträffande användande av uttryck som "ormoljepuckon" m.fl!

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-19 09:17

Kaffekoppen skrev:
JTarnstrom skrev:Värst vad en del månar om IÖ:s trovärdighet.

Tärnström
Jag är bara intresserad av att föreningen inte kontinuerligt skall användas som slagträ. Föreningen är anrik med rötter långt längre än kombatanterna.

Vi välkomnar alla som vill bidra till föreningens utveckling och som delar våra målsättningar (eller för den sakens skull vill förändra dem på demokratisk väg)

Vänligen

Vill bara poängtera att jag själv inte har något problem med vare sig LTS eller IÖ:s trovärdighet. Det som förvånar mig är dock den energi som många lägger ned på att andra personer (eller föreningar) ska vara något annat än vad de är. Acceptera mångfalden, säger jag! Det finns plats för andra vägar men ibland får man kanske anlägga dem själv istället för att försöka asfaltera om andras.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-07-19 09:34

Timbre skrev: Det gäller att synas och uppenbarligen är det tidskrävande men bör vara gynnsamt för plånboken. Ordinarie annonsering kostar en del.

Detta är ju spekulationer från din sida. Är det så att du utgår från dig själv när du bedömer andra människors syften? Och omsorg om vem/vad är det du visar när du spekulerar så här? Skulle det vara din egna plånbok då eller...?

Jag ber om ursäkt för den oförskämda tonen i ovanstående stycke, men när jag vände litet på ditt resonemang blev det bara så. :wink:

Om din omsorg är om den tillverkare du hade i åtanke när du skrev ovan citerade stycke, kan nog sådan omsorg bättre visas på annat sätt.

Om din omsorg är om mig och mina (ickehifiproducerande) forumvänner så är den nog dessvärre missriktad. Vi (eller åtminstone jag) är enbart tacksamma över att få höra hur tillverkare resonerar. Inte minst när det i viss mån handlar om alternativa synsätt till det som man annars matas med som hifikonsument.

Om din omsorg handlar om de producenter som väljer andra sätt att marknadsföra sina produkter på, så blir det också litet märkligt. Vad hindrar dem att göra på samma sätt i så fall? Om detta nu är en så framgångsrik väg?

Hälsn. Michael

Ps. Visst är det här forumet i praktiken en alldeles förträfflig annonsplats för vissa produkter. Det hade nog aldrig sålts tillnärmelsevis så mycket EKK för hifi-bruk om inte Faktiskt fanns. :wink:

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-07-19 11:09

"Ps. Visst är det här forumet i praktiken en alldeles förträfflig annonsplats för vissa produkter. Det hade nog aldrig sålts tillnärmelsevis så mycket EKK för hifi-bruk om inte Faktiskt fanns."

Kan ikke huske å ha sett produsenter/selgere av EKK bli kritisert her på forumet....så "reklame" for EKK ser ut til å være helt OK :wink: i alle fall....

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2007-07-19 11:13

Jag skulle tro att det medför mest gott om branschfolk finns här. Så länge det alltid tydligt framgår att dom är det. Är rätt så övertygad att de, precis som vi "andra", får ta del av nyttig information

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-07-19 12:21

Timbre skrev:Tester och produktomdömen har förekommit. Vi tänker oss Jerker spola en hörapparat samtidigt som han tillverkar ett eget alternativ... :)

Antingen har du inte på alla dessa år lyckats ta till dig vad LTS gör, eller så vill du medvetet misstänkliggöra resultaten på felaktiga grunder. Oavsett, får det inte passera okommenterat.

LTS deklarerar klart och tydligt vad som är målet med testerna (detektera grad av färgning) och hur dessa genomförs. LTS hjälper dessutom gärna till om någon vill göra egna oberoende tester. Det finns ett visst mått av vetenskaplighet, som gör testerna repeterbara.

Om du, eller någon annan, gör sådana tester, eller pekar på brister i metoden som gör att resultatet kan påverkas i en viss riktning, och kommer fram till att IÖ mha LTS medvetet sopat konkurrenter av banan så kan du väl återkomma i ärendet.

Tills dess är dina spekulationer antingen okunnigt pladder eller medvetna elakheter. Med tanke på hur länge du varit med, så tror jag mer på det andra än det ena. Å andra sidan tror du ju på att hålla "magiska" chips mot CD-skivor, så jag vet inte, du kan ju vara totalt inkompetent...
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-19 12:38

HIFI-Sverige är litet då det gäller tillverkare.
Om man tänker sig att branschfolk vill vara med i en stor utsträckning så måste man inse att i stort sett allt är importerat. Då finns dom kunninga konstruktörerna i andra länder så så otroligt djupa tekniska kunskaper kan inte distributörerna bidraga med. Dom är till en viss nivå teknisk insatta produktsäljare men dom är inte konstruktörer. På detta forum så är merparten (känns så ibland) tekniskt utbildade eller har ett intresse av hur apparater verkligen är konstruerade och vad som är viktigt i en konstruktion. Svar på sådana frågor kan man i regel inte få ifrån svenska representanter. Så frågan är väl vill ni ha ett större deltagande av folk som reparerar apparater ute hos distributörerna eller vill ni ha ett större deltagande av säljare som ju inte i regel hålls så högt i kurs här?
Redan i denna tråden är ju klimatet är ju tveksamt ibland så vill man ha mera folk ifrån andra led borde man inte använda värdeladdade eller förolämpande ord i förväg.
I övrigt så tror jag inte att leverantörer kommer råka i luven på varandra kommer förekomma alls, snarare om dom skall "avslöjas" hela tiden för att dom säljer skräp så gör det nog att dom inte känner lust att deltaga alls.
Men visst vore det trevligt med mera bidrag ifrån olika led och visst skall vem som helst få skriva.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-19 13:25

BB skrev:
phloam skrev:Alla ska få debattera - speciellt proffsen - medan de som inte vet vad de talar om ska hålla käften.

Det var en samling rätt intressanta uttalanden från din sida...

Jag måste be om ursäkt för att ha vilselett dig; jag var trött och sur i går natt och skrev ett ironiskt och sarkastiskt inlägg riktat mot denna tråd:

Daily prayer...

...som jag tycker är rätt bullshitmässig. Jag glömde tyvärr smileysar osv för att visa att jag naturligtvis menar tvärtom.

Att de som inte vet vad de talar om ska hålla tyst tycker jag är helt fel. Har man inte tid med såna så får man skapa sig ett elitforum med inträdeskrav, eller lära sig ignorera.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-07-19 13:45

phloam skrev:Jag måste be om ursäkt för att ha vilselett dig; jag var trött och sur i går natt och skrev ett ironiskt och sarkastiskt inlägg riktat mot denna tråd:

Daily prayer...

...som jag tycker är rätt bullshitmässig. Jag glömde tyvärr smileysar osv för att visa att jag naturligtvis menar tvärtom.

Ahh, jag tänkte nästan att du var ironisk. Den åsikt du framförde och det sätt på vilket du gjorde det stämde inte med den bild jag fått av dig i andra sammanhang. Vad bra att det var så! :D

Hälsn. Michael

Ps. Ang. Daily prayer-tråden tror jag att du tolkar in för mycket. Men det är inget vi behöver besudla denna tråd med.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-19 14:24

Vill bara försiktigt påminna Timbre, Linda, Ljudkrav, JTarnstrom, lasselite och kanske några till om att denna tråd INTE avses skall vara personfokuserad.

Alla ombedes alltså att hålla igen med såväl påhopp, spekulationer, svaromål som hedersomnämnanden och påhejningar - till förmån för diskussioner om de allmänna principerna rörande deltagande i diskussioner för branschfolk.

Min uppfattning är att det vore trist att se trådar förpestas av markningsföring, men att det mycket sällan varit något praktiskt problem när branschaktörer deltagit i trådar. Att se en tillverkare ägna sin tid åt att marknadsföra sina prylar på ett forum skulle ju bara se illa ut.

Att det kan vara till nackdel för en branschaktör att vara med och diskutera tror jag alla branschaktörer som testat upptäckt, både med avseende av den tid det tar och det spått och spe man kan behöva ta emot, men det finns ju större värden också - t ex musikåterginingens framtid.

Nog vill jag ha massor av branschaktörer med i alla de allmänna hifi-diskussionerna! Alla som deltar kan ju dra sina egna slutsatser, bara ingen döljer vem de är.

Men som BB nämner är det förståeligt att de flesta väljer bort att delta, men det betyder ju bara att det är en prioritering de gör. Det betyder inte att det är bra för forumen när branschaktörer håller sig borta.

Själv har jag ju uppskattat varenda inlägg som gjorts av BB, bara för att ta ett exempel.

(Aj, jäsiken, där kom en påhejjning ändå :oops: )

Vh, iö

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-07-19 14:28

phloam: Ironin var tydlig i mina ögon.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-19 14:32

guldfisk skrev:phloam: Ironin var tydlig i mina ögon.

Visst var det tydligt för dom som följt diskussionerna ett tag och fått lite grepp om de olika debattörerna, men för en så sporadisk gäst som BB är ju detta inte så lätt att avläsa, när det t.o.m refererar till diskussionerna i en annan tråd.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-19 15:35

Jag tycker att alla skall vara med debatten, givet att kommersiella intressen inte mörkas eller att debattören på annat sätt missbrukar olika kanaler.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-19 15:36

Låter som en sammanfattning av ungefär hur jag tänker också.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-19 15:40

:)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-19 15:42

Bill50x skrev:

Jovisst. Reklam brukar vara positiv. Men det betyder inte att den är fel. Se reklam som en partsinlaga, precis som information från en konstruktör. Eller från en kritiker. Bedöm sedan inlägget efter ursprunget.

/ B

Glöm inte att reklammakare per definition är storskojare och konstruktörer helt axiomatiskt är goda, kreativa och bildade människor. :wink: 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-19 16:16

Morello skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Glöm inte att reklammakare per definition är storskojare och konstruktörer helt axiomatiskt är goda, kreativa och bildade människor. :wink: 8)

Jajamänsan :D

Fast en sak man nog måste komma ihåg att alla inte har samma synsätt hur man skall nå ett "neutralt och ofärgat" ljud hemma. Och för alla så betyder inte det att om en apparat har ett till viss del eget ljud att den är dålig. Kan man bara hålla isär det så tycker jag att mångfald vore bäst. Respekt för olika åsikter är bra.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-19 16:19

Fast det är väl ändå en helt annan fråga?

En intressant förvisso, men inte en som har i den här tråden at göra! 8)

(Tror det finns (minst) en gammal tråd som handlar om hur man ser på musikåtergivning.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-19 16:39

Absolut,
men toleransen bör öka för att andras "sanningar" kan funka för dom.
Man kan alltid presentera sina åsikter och kunskaper eller ifrågasätta andras utan att ha ett slags "avslöjaragenda". Den tendensen avskräcker säkert en del från att deltaga.
En leverantör som har kablar i sitt sortiment skall inte hela tiden behöva försvara dom. Det borde räcka för en forummedlem att tycka "för min del vet jag att kablar inte spelar "någon roll". Så kan den leverantören kanske få lite lugn och ro när det gäller det. Alla distributörer i Sverige har väl nån eller några produkter i sin mix som en del medlemmar skulle betrakta som ormolja eller löjligt prissatt jämfört med hemmabyggen.
Att öka förstålsen och toleransen för branschen är nog nödvändigt om man skall kunna locka hit leverantörer. Och då måste i så fall förändringen ske på faktiskt först så att leverantörer kan känna att den tid dom skulle lägga ner här var positiv för dom själva.
HF kommenteras med att det råder fikarumsstämning där lite föraktfullt, och personligen så sätter jag mig aldrig ner och fikar med folk som kallar varandra för idioter och andra tillmälen vid samma bord. Det måste bara gå att vara sams med att man tycker olika och att man tror sig veta rätt båda 2 och sen kommer man inte längre. Att någon skall vinna hela tiden är väl inte så viktigt.
Och att krig fortsätter över trådar historiskt kan ju göra att folk som är nya här verkligen undrar vad som är på gång. Man kanske bara ser den enes ångvältande och det skapar kanske inte så positiva vibbar för forumet i längden.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-19 19:19

Problemet är att om vi snackar ren vetenskap så är det inte olika sanningar. Förstår man inte det problemet så kommer det bli bråk.

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2007-07-19 20:23

Kaffekoppen skrev:
Timbre skrev:

Rekordeffektiv medlemskonsultation... :?:
Du gör dig själv till språkrör och som ordförande bör du nog lära dig särskiljandets ädla konst. Det här handlar varken om LTS eller medlemmarna utan om en företeelse, ett fenomen.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-07-19 20:35

I egenskap av LTS-medlem blev jag inte förolämpad av Timbres inlägg.

Däremot är det irriterande att Kaffekoppen dels för min talan, (som medlem) dels talar om för mig vad jag ska tycka.

Säg gärna vad du tycker, men dra inte in mig som medlem om du inte har frågat mig först.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-19 20:52

IngOehman skrev:Vem får vara med och debattera HiFi?

Alla (utom de som är så extremt plumpa att de inte kan föra sig i Internetsammanhang) får vara med. De (klumpgruppen du nämner) kan dock få tåla att bli emotargumenterade (åtminstone här). Det gäller även mig.

Om de bör vara med av marknadsmässiga skäl är dock en helt annan fråga som de enbart kan svara för själv. Vissa är duktiga på detta och andra är mindre bra.

Sedan ska/bör de som är aktiva i branschen ange det just för att man ska kunna som enskild medlem bedöma trovärdigheten i deras argument - om de är rimliga ur ett generellt perspektiv eller om de bara är marknadsföring. Det är just därför vi vill att man ska uppge det i signaturen. Inte för att det ska vara extra marknadsföring.

Själv 'gömmer' jag mig bakom mitt firmanamn eftersom jag är involverad i projekt jag inte får nämna. Det enda som är öppet är mitt utvecklingsarbete för Holographic Audio. Än så länge. Därför stannar jag utanför viss typ av moderering.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2007-07-19 21:05

MichaelG skrev:
Timbre skrev: Det gäller att synas och uppenbarligen är det tidskrävande men bör vara gynnsamt för plånboken. Ordinarie annonsering kostar en del.

Är det så att du utgår från dig själv när du bedömer andra människors syften?

Nej, för jag får min utkomst från en helt annan verksamhet.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-19 23:23

Sanny_X skrev:I egenskap av LTS-medlem blev jag inte förolämpad av Timbres inlägg.

Däremot är det irriterande att Kaffekoppen dels för min talan, (som medlem) dels talar om för mig vad jag ska tycka.

Säg gärna vad du tycker, men dra inte in mig som medlem om du inte har frågat mig först.
Jag tänker inte rådråga dig om allt 8)

Point taken.

Det blir bättre efter årsmötet.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-19 23:27

Själv tycker jag det vore lämpligt med mer folk från branchen (Musik och HiFi).
Om folk vill skriva inlägg av reklamkarraktär, så gärna för mig. Priserna på dom produkter som torgförs är ändå i regel för höga eller funktionaliteten undemålig för att jag ska köpa deras produkter i alla fall. Andra får göra sin bedömning av eventeull reklam.

Vad som inte är OK är dock om någon tillverkar driver kampanj mot någon annas produkter istället för sin egna. Visst, med den yttrafrihet vi har så är detväl OK att få uttrycka sig så, men jag skulle inte gilla det, och den som står för skitsnacket skulle få enormt svårt att säla något till mig, någonsin (ungefär som pioneer inte kommer att kunna sälja nåt till mig på många år, liksom Sony efter deras rootkit kamanj för att hacka sina kunders datorer. Eller acer med sitt fabriksinstalerade spionprogram, som jag nu tagot bort (kör linux). Köper inte acer igen. Någonsin.).

Kort sagt: Mer branch folk in, tala väl om era produkter och komentera helt inte andras för fridens och oberoendets skull.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-19 23:30

Kaffekoppen skrev:
Timbre skrev:

Rekordeffektiv medlemskonsultation... :?:
Du gör dig själv till språkrör och som ordförande bör du nog lära dig särskiljandets ädla konst. Det här handlar varken om LTS eller medlemmarna utan om en företeelse, ett fenomen.
Att skriva att LTS är "objektiv" inom situationstecken är en förolämpning mot föreningen även om du inte kan se det.

Det indikerar att föreningen visserliggen framställer sig som objektiva, men agerar annorlunda. Det må vara din åsikt - men du framställer det som om det är sant.

Att det finns medlemmar som inte tycker det är viktigt spelar för mig som ordförande mindre roll. Föreningens trvärdighet vilar på objektiviteten och den kommer jag aldrig riskera.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-07-20 07:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-19 23:37

subjektivisten skrev:Problemet är att om vi snackar ren vetenskap så är det inte olika sanningar. Förstår man inte det problemet så kommer det bli bråk.

Exakt, vilket är oerhört trist.
Du har rätt i del 1. Fast ibland så är folk inte ense om vad som är målet. Vissa kommer ha ett för dom neutralt ljud som mål genom att balansera apparaters färgning mot varandra. Med olika framgång förstås. Och vissa vill ha modellen med enskilt minimalt färgande apparater. Kan man då enas om att man får välja vilket sätt man vill för att bli nöjd och det för varje person är deras val som är det rätta för dom så finns chansen att undvika bråk.
Bråk om en hobby är för mig helt oacceptabelt, mycket bättre att helt nonchalera sina motståndare om dom inte går att övertyga.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-19 23:43

Kan inte låta blir att återgå till detta trots allt personangripande inlägg av Timbre:
Timbre skrev:Det handlar om antalet stolar när inlägget skrevs. Att delta i den allmänna debatten är väl positivt för folk både inom och utom branschen men att samtidigt sitta i styrelsen för en konsumentinriktad och "objektiv" förening, vara aktiv i ett föreningsblad (som även sålts i lösnummer) med samma image...

Du tar upp både LTS och LTS' medlemsblad. Man kan få känslan att du försöker få folk att tro att det är två olika saker.

Timbre skrev:...och dessutom vara forumsaktiv parallellt med pågående försäljning ger åtminstone mig signaler om en smart marknadsföring upplagd på ett annorlunda sätt. Det gäller att synas och uppenbarligen är det tidskrävande men bör vara gynnsamt för plånboken. Ordinarie annonsering kostar en del.

De insinuationer du kommer med faller rätt platt på det faktum att nog knappt några LTS-medlemmar ens kände till att jag tillverkade högtalare (= under många års tid) förrän det blev känt andra vägar än via LTS.

Det trodde jag du visste. Nu vet du i varje fall.

Eller menar du att du tror att jag varit "slug" (men ändå rätt korkad mätt med vad som tycks vara din penningtänkande världs värderingar) som ägnat massor av år är idéellt arbete inom LTS, utan att säga ett enda ord om mitt eget företag* - och gjort det med avsikt att åstadkomma en marknadsföring!??? 8O

(Frågan är retorisk, du behöver inte besvara den.)

*Kolla gärna igenom MoLt från 1989 (då jag började skriva) fram till idag, du lär med undantag av i intervjuer, inte hitta ett ord om min firma eller mina högtalare, ej heller lär du hitta några tester jag gjort på några konkurrerande produkter. Gissar du när nu insinuerar eller? Inser du inte att det bara ger en ledtråd till hur DU fungerar, och kanske agerar själv?

Timbre skrev:Tester och produktomdömen har förekommit.

Jag har inte skrivit något som på minsta sätt har något att göra med något jag skulle ha några ekonomiska intressen i.

Timbre skrev:Vi tänker oss Jerker spola en hörapparat samtidigt som han tillverkar ett eget alternativ... :) Tänkbar tittarreaktion... :?:

Det är svårt att förstå vad du menar. Jag tillverkar, som du kanske vet, högtalare. Din parallell har ingen relevans, eftersom jag inte har jag testat några högtalare. Mig veterligt har jag aldrig varit inblandad i några högtalartester i Molt. Enda undantaget (ehuru inget test) jag kan erindra mig är en ledare där jag berättar om mina upplevelser efter en presentation av en B&O-högtalare jag blev inbjuden till, och att jag skrev den gången (inget test) berodde på att jag i princip bara hade goda saker att säga om den.

Dessutom vet jag att jag under 90-talet har nämnt ett antal särdeles goda högtalare ur historien som jag gillar, nämligen Snell typ A, Quad ESL, B&W 801, NHT 3.3. Jag skulle ha velat nämna några Carlsson-högtalare också, men eftersom jag var personlig vän med Stig tror jag (minns jag rätt?) inte att jag gjorde det. Just för att slippa bli anklagad för att gå någons ärenden.

Vh, iö

- - - - -

PS. Med detta sagt hoppas jag tråden kan återgå till att handla om det den skall - frågan om det är ok för branschaktiva människor att delta i debatter, exempelvis på internetfora.
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-20 00:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-20 00:11

Style skrev:erkänner inte Timbre öppet att han har intressen menar du? tror inte att någon har missat att så är fallet
Har erkänner ju inte det nej, men kanske du kan upplysa oss lite mer?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-07-20 00:23

Haakan_W skrev:gud så intressant forumet skulle bli om alla sveriges tillverkare av hifiprylar skrev dagligen på detta forum :)

(ja jag menar allvar)

Håller med.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-07-20 00:23

paa skrev:
Style skrev:erkänner inte Timbre öppet att han har intressen menar du? tror inte att någon har missat att så är fallet

det är väl uppenbart om man tittar på hans anläggning och den enorma mängden ormolje-produkter han ståtar med. Antingen är han knarklangare vid sidan av eller också är han sponsrad. Hans agernade tyder ju dessutom på det senare. Visst bara indicier men i mina ögon är han fälld sen länge.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-07-20 00:24

Linda skrev:

Sofistikerad komik.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-20 00:28

subjektivisten skrev:Problemet är att om vi snackar ren vetenskap så är det inte olika sanningar. Förstår man inte det problemet så kommer det bli bråk.

Det har du naturligtvis rätt i. Men problemet är liknande frågan - "Vilken bil är den bästa"? För att kunna besvara frågan måste man välja bort ett antal egenskaper man tycker är oviktiga. Det urvalet är subjektivt. Kvar finns sen ett litet utsnitt av egenskaper som kan beteckna en bil. Dessa kan man sen mäta med stor, vetenskaplig (och objektiv) noggrannhet. Grejen är att svaret är i alla fall inte allmängiltigt. Man kan faktiskt inte säga att Porsche är en bättre bil än Volvo - även om man med sju decimalers noggrannhet har beräknat hk/kg -förhållandet och det utfallit till Porschens fördel. Om jag stället prioriterat lastrummets storlek är det resultatet lika "sant". Eller - för den del - att jag (rent subjektivt) tycker att en Porsche är en "jävla penisförlängare för övermoget gubbslem" - det är lika "sant" som den mycket noggranna mätningen.

En av det som jag oftast stör mej på att är att genom att tillgripa det tekniskt/vetenskapliga angreppssättet så har man begränsat svaren till det som går att beskriva med tekniskt/vetenskaplig metod. En del av de som använder tekniskt/vetenskapliga argumentation har förstått det - en del tycks inte ha gjort det.

Jag tar mej friheten att citera mej själv ur en annan tråd:
Koffe skrev:
paa skrev:Om skillnaden inte kan mätas, så är den per definition metafysisk.
Men om skillnaden då ändå finns, är ju nästa fråga.

En "ask":

Bild

En annan "ask":

Bild

Man kan naturligtvis mäta dem. De har en volym, en densitet, en färg osv. Man kan mäta massor. Men frågan är om det fysikaliska språket och metoderna är de BÄST LÄMPADE för att beskriva skillnaderna mellan Faberge ägget med Tsarens familj och appartlådan för 29 sek. Jag kan komma på massor av vetenskapliga discipliner som skulle ha mer intressanta historier att berätta - utan att det skulle vara metafysik (som i alla fall jag uppfattar som ett negativt laddat ord).

Det är ett fel som jag ofta ser i diskussionen här. Man utgår i från ett naturvetenskapligt betraktelsesätt och alla påståenden som görs ifrån andra perpektivt mäts (och kasseras senare) utifrån en naturvetenskaplig måttstock.

Jag är inte alls säker på att det BÄSTA sättet att beskriva en högtalare är det fysikaliska. Det finns helt andra metoder att beskriva den... Vad har de att berätta?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-20 00:51

Koffe skrev:Det har du naturligtvis rätt i. Men problemet är liknande frågan - "Vilken bil är den bästa"? För att kunna besvara frågan måste man välja bort ett antal egenskaper man tycker är oviktiga. Det urvalet är subjektivt.

Nja, det är ju ofta det icke är så utan det är "jag hör bättre bas och mjukare diskant med mina "ormo el oljo" digital kablar för 15 999 kr än vanliga 100 kr kabel. Då handlar det inte om olika egenskaper utan att man överhuvudtaget man visa att det ÄR så.

Om man kollar dom flesta debatter som skapar bråk och osämja, så skulle jag gissa det är 90%, minst, det där handlar om sådana skillnader, där ensa påstår saker som inte funkar in med den kunskap som redan finns på området. För trådar det handlar om smakskillnader, så är det sällan bråk, eftersom man vet det är smakskillnad.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-20 00:56

Lysande inlägg om "lådor", Koffe!

/ B

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-07-20 00:58

Koffe har gort trådens bästa inlägg
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-20 00:59

Style skrev:
paa skrev:

det är väl uppenbart om man tittar på hans anläggning och den enorma mängden ormolje-produkter han ståtar med. Antingen är han knarklangare vid sidan av eller också är han sponsrad. Hans agernade tyder ju dessutom på det senare. Visst bara indicier men i mina ögon är han fälld sen länge.

Varför spekulera i andra medlemmars privatekonomi? Jag tycker det är smaklöst.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-07-20 01:02

Morello skrev:
Style skrev:
paa skrev:

Det håller jag med om. Därför spekulerade jag inte i hans ekonomi utan konstaterade bara att han är en del av branschen. Ingen vettig människa betalar för den mängden ormolja. Anläggningen borde jag inte ha dragit in då den säkert är köpt för ärligt hoptjänade pengar,
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-20 01:04

subjektivisten skrev:
Koffe skrev:Det har du naturligtvis rätt i. Men problemet är liknande frågan - "Vilken bil är den bästa"? För att kunna besvara frågan måste man välja bort ett antal egenskaper man tycker är oviktiga. Det urvalet är subjektivt.

Nja, det är ju ofta det icke är så utan det är "jag hör bättre bas och mjukare diskant med mina "ormo el oljo" digital kablar för 15 999 kr än vanliga 100 kr kabel. Då handlar det inte om olika egenskaper utan att man överhuvudtaget man visa att det ÄR så.

Om man kollar dom flesta debatter som skapar bråk och osämja, så skulle jag gissa det är 90%, minst, det där handlar om sådana skillnader, där ensa påstår saker som inte funkar in med den kunskap som redan finns på området. För trådar det handlar om smakskillnader, så är det sällan bråk, eftersom man vet det är smakskillnad.

Och varför behöver det då bli bråk? Är väl bara att säga att det där talar emot allt jag har lärt mig om fysikens lagar. Är man vidare intresserad så kan man ju säga det där skulle jag gärna testa ihop med dig.
Eller också om man tycker att det behöver bråkas så kan man ju säga, "hörru pucko, du är ju helt slut som tror dig kunna höra skillnad på olika kablar". Om jag då vore en branschfigur som har kablar i sortimentet (vilket väl i stort sett alla har) så skulle jag inte lägga 5 minuter på faktiskt oavsett vad det gäller eftersom ingen har tid med att sitta och bråka på arbetstid.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-20 01:16

Style:

Det är riktigt trista insinuationer du kommer med. Skaffa mycket mer kött på benen innan du fäller liknande spekulationer igen.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-20 01:25

Harryup skrev:
subjektivisten skrev:

Och varför behöver det då bli bråk? Är väl bara att säga att det där talar emot allt jag har lärt mig om fysikens lagar. Är man vidare intresserad så kan man ju säga det där skulle jag gärna testa ihop med dig.
Eller också om man tycker att det behöver bråkas så kan man ju säga, "hörru pucko, du är ju helt slut som tror dig kunna höra skillnad på olika kablar". Om jag då vore en branschfigur som har kablar i sortimentet (vilket väl i stort sett alla har) så skulle jag inte lägga 5 minuter på faktiskt oavsett vad det gäller eftersom ingen har tid med att sitta och bråka på arbetstid.

Delad förstaplats med Koffes inlägg i ranking. 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-20 02:11

Morello skrev:
Style skrev:
paa skrev:

Min uppfattning är nog att det är bättre att ställa frågan om sponsring (produkter komna i ägande utan betalning ) än att spekulera. Om ingen gjort det (frågat specifikt) känns det fel att påstå att Timbre förnekat något.

Men mest fel känns det att han överhuvudtaget spekuleras kring, i en tråd som jag uttryckligen bett som vara fri från specifika fall med namngivna personer! Den skall ju vara inriktad på diskussioner om allmänna priniciper.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-20 02:29

IngOehman skrev:
Men mest fel känns det att han överhuvudtaget spekuleras kring, i en tråd som jag uttryckligen bett som vara fri från specifika fall med namngivna personer! Den skall ju vara inriktad på diskussioner om allmänna priniciper.

Men varför skrev du ditt inlägg högst upp på den här sidan då?

Din ena hand bannar "personliga" inlägg medan den andra skriver dom...

Prova att föregå med gott exempel för en gångs skull innan du rackar ner på alla andra. Först då erhåller du det mandatet.

.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-20 03:16

Harryup skrev:Och varför behöver det då bli bråk? Är väl bara att säga att det där talar emot allt jag har lärt mig om fysikens lagar. Är man vidare intresserad så kan man ju säga det där skulle jag gärna testa ihop med dig.

Det har sagts så i åratal, men det funkar ju föga när folk säger "men jag hör det och så är det". Och sen lägger dom till "hifi och mätningar/blindtester/vetenskap/whatever har inget med varandra att göra". Så har man förstört den grund som kunde finnas om man verkligen vill VETA hur det är istället för tro.

Hur många gånger har man inte läst om kablar som dom hört stora skillnader från källaren (typ), men dom är helt ointresserade att vara med och testa det blint. Det är visst för jobbigt, men att debattera det i åratal, under 100-tals olika trådar och lägga ner timmar, dagar kanske veckor på detta, verkar inte vara lika jobbet. Anledningen varför kan man undra. Jag tror det handlar mkt om prestige och oviljan att inse man kanske inte hade rätt.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-07-20 07:21

Kaffekoppen skrev:Jag tänker inte rådråga dig om allt 8)

Point taken.

Bra :)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2007-07-20 08:21

Style skrev:
paa skrev:

Egentligen för infantilt att besvaras men ingenting från forum till den trettionde Shaktistenen i lyssningsrummet är sponsrat i någon form. Bara så du vet.
Fem års arbete i Peru, Ecuador och Colombia men inga knarkaffärer där heller så du bör nog söka nya infallsvinklar för att kunna vara med.
Eller kanske byta glasögon på avataren... :?: :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-20 08:32

Fast hur kan man lita på Timbres smak... av avataren att döma så är det ju solklart att han har bomull, alternativt syntetpäls, i öronen. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2007-07-20 09:19

Ömma tår ger häftiga reaktioner men här känns marken närmast infekterad.

IngOehman skrev:De insinuationer du kommer med faller rätt platt på det faktum att nog knappt några LTS-medlemmar ens kände till att jag tillverkade högtalare (= under många års tid) förrän det blev känt andra vägar än via LTS.

Antingen kan du inte förstå, vill du inte förstå eller så låtsas du inte förstå - men det är ju just detta som är själva grejen. Tänk om vi hade anat att du dessutom var insyltad i hifibusiness när du MoLTade som värst på nittiotalet. Hellre en Ino-annons per mittuppslag än pekpinnen i vädret sida upp och sida ner skulle jag vilja säga. Tyvärr fick nog flera med mig reda på det först efter avslutat medlemskap.

Du dammade av en årsgammal fråga och du fick ett uppriktigt svar. Du fyller på med frågor från den personliga planhalvan och du får svar från den personliga planhalvan. Vad jag anser om dig som hifianknutet fenomen hoppas jag inte behöver nedtecknas och nu kör vi inte det här i långbänk utan årets sommardispyt avrundas för min del.

Kanske något nytt att lyfta fram i sommarsolen 2008... :?: 8) :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-20 09:28

Timbre - så du menar alltså att fakta om hur saker och ting verkligen fungerar är reklam för Ino?

Hmm... det var ju trevligt... mycket finare komplimang är så kan man väl knappast ge...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-20 09:50

Han har ju helt rätt att ha en åsikt och ta ställning till det.

Helt okej för min del.

Jag har ingen lust att grotta i gammal junk. Jag håller mig gärna utanför det.

Timbre,
låt era förhavanden vara personliga. Blanda inte in fler. För mig är det uppenbart att du vet vilka tår du skall trampa på, men mina tår är inte intresserade av den närheten - såvida du inte har en vacker syster man kan sitta på stranden med.

Glad sommar!

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-07-20 10:40

Ärliga, nyfikna konstruktörer är nog gärna med på ett sådant här forum både för att ge svar och få till sig kunskap.

Ormoljekonstruktörer och lyxpryltillverkare har för mycket att förlora på det :wink:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-20 10:57

Timbre, IngOehman mfl:

Att lämna det personliga utanför denna tråden är nog en bra idé som sagt. Det finns ingen bra anledning att hela internet ska kunna läsa den här typen av sensationella spekulationer det får ni ta privat tycker jag. Ska vi låta detta vara nu tycker ni?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-20 14:16

Kaffekoppen skrev:Timbre,
låt era förhavanden vara personliga.

Ett signifikant utslag av din syn på oberoende att bara uppmana Timbre. Så enögt och partiskt.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-20 14:39

patrikf:

Det är inte din sak att lägga dig i sånt. "mfl" innefattar även kaffekoppen tex. Låt oss slippa fler turer.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-20 14:56

Martin, du har blivit moderator? Såg inte det. Var van att den typen av inlägg skrevs med röd text.
Ber om ursäkt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-20 15:33

Lust skrev:
IngOehman skrev:

Men varför skrev du ditt inlägg högst upp på den här sidan då?

Din ena hand bannar "personliga" inlägg medan den andra skriver dom...

Prova att föregå med gott exempel för en gångs skull innan du rackar ner på alla andra. Först då erhåller du det mandatet.

Nu är du personlig.

Det första inlägget var bara en upptakt - att ta spjärn mot för att förklara varför jag ville ta upp den generella frågan om debattdeltagande av branschaktörer. Jag tycker inte jag var speciellt personlig i det dessutom. Men uppmaningen kom efter det.

Åter till trådens ämne, please!
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-20 15:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-20 15:35

Subjektivisten skrev:Det har sagts så i åratal, men det funkar ju föga när folk säger "men jag hör det och så är det". Och sen lägger dom till "hifi och mätningar/blindtester/vetenskap/whatever har inget med varandra att göra". Så har man förstört den grund som kunde finnas om man verkligen vill VETA hur det är istället för tro.

Hur många gånger har man inte läst om kablar som dom hört stora skillnader från källaren (typ), men dom är helt ointresserade att vara med och testa det blint. Det är visst för jobbigt, men att debattera det i åratal, under 100-tals olika trådar och lägga ner timmar, dagar kanske veckor på detta, verkar inte vara lika jobbet. Anledningen varför kan man undra. Jag tror det handlar mkt om prestige och oviljan att inse man kanske inte hade rätt.

8O

Detta var ju ett riktigt vettigt inlägg... :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-20 15:37

Någon som är med på noterna? Lägg ner, annars måste jag låsa tråden vet ni.

edit: Jag ska göra mig tydligare, det duger inte att fortsätta bedöma personer som bedömer personer som bedömer personer. Då fortsätter det att vara personligt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-20 16:13

Timbre skrev:Ömma tår ger häftiga reaktioner men här känns marken närmast infekterad.
IngOehman skrev:De insinuationer du kommer med faller rätt platt på det faktum att nog knappt några LTS-medlemmar ens kände till att jag tillverkade högtalare (= under många års tid) förrän det blev känt andra vägar än via LTS.

Antingen kan du inte förstå, vill du inte förstå eller så låtsas du inte förstå - men det är ju just detta som är själva grejen. Tänk om vi hade anat att du dessutom var insyltad i hifibusiness när du MoLTade som värst på nittiotalet. Hellre en Ino-annons per mittuppslag än pekpinnen i vädret sida upp och sida ner skulle jag vilja säga. Tyvärr fick nog flera med mig reda på det först efter avslutat medlemskap.

Men NU vet du. Har det mindrat din kritik? Inte så vitt jag kan se. :?

Du hittar något fel ändå. Det är säkert jag som är dålig på att läsa, men som jag läser det du skriver så är den gemensamma nämnaren som förklarar att allt jag gör är dåligt - att JAG är inblandad. Det finns inget annat genomgående som du tar upp.

Det spelar ingen roll om jag gör si eller så, du tycker det är fel ändå. Att folk inte visste att jag gjorde högtalare när jag skrev om (annan) hifi och om allmän fysik, var just det fel förut, och nu när de vet att jag gör det, så är det fel ändå. Det är rätt trist, för det betyder att det bara finns en lösning som gör dig nöjd (den antyder du i det du skriver som jag citerat i första inlägget) att jag skall försvinna, helt eller delvis, från olika saker jag ägnar mig åt! :?

Dessutom är det inte tydligt för mig varför du tycks anse att "en person" (ja, låt oss vara opersonliga, som sagt) som gör högtalare kritiseras för att inte berätta det, när samma person skriver om helt andra saker? Bör inte kritiken vara baserad på övertramp istället? Om inga skett, vad finns då att kritisera? Eller om man drar det längre - var går gränsen för vad en person måste berätta om sig själv innan man får skriva en artikel?

Du dammade av en årsgammal fråga och du fick ett uppriktigt svar. Du fyller på med frågor från den personliga planhalvan och du får svar från den personliga planhalvan.

Tycker du verkligen att mitt förstainlägg var så personligt? Ber om ursäkt isåfall. Det var avsett att besvara dina frågor, och förklara mitt synsett, inte att klanka ned på dig.

Kunde förstås ha gjort det bättre, men minns att det var text jag skrev för ett år sedan till dig i ett PM, och att jag inte fick svar den vägen.

Vad jag anser om dig som hifianknutet fenomen hoppas jag inte behöver nedtecknas och nu kör vi inte det här i långbänk utan årets sommardispyt avrundas för min del.

Det gläder mig, och jag kan väl avrunda också, och tror jag bryter mot trådinstruktionerna och blir lite avsiktligt personlig (jag får - det är min tråd 8) ) genom att berätta vad jag anser om dig som hifianknutet fenomen:

1. Tycker det är kul och bra att du med eufonia skapat ett alternativt forum, mångfald ger valfrihet! Jag kan inte påstå att jag sett vad som skrivs där, men som sagt - det är alltid bra att någon bidrar med något som ger andra glädje.

2. Jag har bara träffat dig en gång som jag minns ordentligt, och jag är säker på att du är lika trevlig som det intryck jag fick den gången.

3. Jag tvivlar inte en sekund på att du betalat för alla de prylar du har hemma, och tycker liksom Morello att det är onödigt att spekulera om sådant (lika onödigt som att spekulera om att jag skulle ha några dolda agendor :( ), och dessutom är jag glad att du är det, med de tingestar av olika slag du köpt.

4. Slutligen vill jag säga att jag snappat upp flera utmärkta musiktips från dig, och det är jag mycket tacksam för. Din musiksmak är bra, liksom din känsla för goda inspelningar!

Där blev jag ju lite personlig, men på ett snällt sätt i varje fall. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-20 16:20

Lite synd att martin ska få börja sin bana som moderator att bli helt förbigången och bli tvingad att låsa en tråd p g a bristande respekt. Så då tar jag på mig det ansvaret.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till Generellt om hifi