Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:+- 0,1dB är alltså en skillnad på 0,2dB och det har detekterats i tester i LTS vill jag minnas. Så javisst går det att höra.
Max_Headroom skrev:Ja, det går, men beror på var inom 20-20k avvikelsen ligger. Gränsfall, alltså.
Piotr skrev:Lär ju vara en viss skillnad som sagt beroende på -0.2dB vid 2kHz eller 20kHz.
meanmachine skrev:Glädje, känsla, placebo osv. Allt är inte matte.
Phon skrev:... det är nästan lite religiöst över det hela, tänker på tältmöten, tungotalande och ... ja ni vet ...
Piotr skrev:Per,
vart ligger avvikelsen i tonkurvan på de trumpetspår du länkade till?
Phon skrev:Frågan är om kabeln har en själ. Och om det vore skäl att beakta den utan att undersöka den.
IngOehman skrev:Jag saknar ett alternativ:
Ja, tonkurveavvikelser på 0,2 dB p-p brukar ligga på gränsen till hörbarhet för de allra skarpaste öronen.
(Detta svar, som tyvärr inte fanns med bland alternativen, kan för överigt ses som facit på frågan. Jag har testat det många gånger, bara så alla som svarat "nej" vet. För de flesta enskilda lyssnare är dock "nej" rätt svar.)
En kabel som ger förändringar inom +/- 0,05 dB har jag däremot hittills inte sett någon detektera dock. Och de flesta rimligt grova och korta håller sig faktiskt inom det.![]()
IngOehman skrev:Men låt mig vända på frågan: Hur menar du att jag borde ha svarat, som frågan var formulerad?![]()
perstromgren skrev:Vad jag vill ta reda på är om man kan VDN-deklarera kablar med hjälp av mätningar och därigenom ha all information som behövs för att förutsäga hur den låter. Dvs, om två kablar som har samma mätdata (inom någon lämplig marginal): kommer de att låta lika eller inte?
Hur många är det som fått chansen och passerat Randis nålsöga så dom verkligen fått prova?IngOehman skrev:Randis utmaning och det faktum att ingen lyckats plocka honom på pengarna på flera år, är ju ett rätt starkt argument för att ganska enkla mätningar faktiskt duger tämligen bra för att beskriva alla signifikanta egenskaper för hörbarheter som kablar har.
paa skrev:Hur många är det som fått chansen och passerat Randis nålsöga så dom verkligen fått prova?IngOehman skrev:Randis utmaning och det faktum att ingen lyckats plocka honom på pengarna på flera år, är ju ett rätt starkt argument för att ganska enkla mätningar faktiskt duger tämligen bra för att beskriva alla signifikanta egenskaper för hörbarheter som kablar har.
IngOehman skrev:Det är väl nästan en semantisk fråga va?
Jag kan tycka att hur något "låter" åsyftar upplevelsen. Det
vill säga att om man säger att det låter olika så betyder det
också att det faktiskt hörs.
Men om man nu menar att det kan låta olika utan att höras,
vad menar man då att "låter" betyder? Kan man undersöka
hur det låter med mätinstrument menar du?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster