Vad kabeltrådar egentligen handlar om

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Vad kabeltrådar egentligen handlar om

Inläggav phloam » 2007-08-06 21:41

Ja, vad tror ni? Varför är kabelfrågor så intressanta, varför skapar de sådana känslor?

Jag tror att frågan på nåt sätt sätter fingret på nånting väldigt centralt för hifi-älskaren. Men vad?

Är det nån slags frustration som kommer upp till ytan?

Jag skriver detta eftersom jag själv känner att ämnet på nåt sätt berör min egna "hatkärlek" till hifi överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2007-08-06 21:45

Att båda sidorna tror sig veta något som den andra sidan inte har fattat? Man vill ju givetvis upplysa de stackare som ännu inte har sett ljuset!
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-06 21:46

För mig är dom nog inte speciellt intressanta.. inte mer än trådar om andra länkar i kedjan. Dvs. om nån påstår att alla CD spelare, förstärkare eller högtalare låter likadant så kan jag ev. tänka mig att ägna nån halvtimme eller så åt att dementera den lögnen också.. :)

Sanning är viktigt!

/Peter

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-06 22:07

Piotr skrev:
Sanning är viktigt!

Här sa du nåt intressant. Är sanningssökandet särskilt viktigt för alla hifi-intresserade...?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-06 22:20

phloam skrev:
Piotr skrev:
Sanning är viktigt!

Här sa du nåt intressant. Är sanningssökandet särskilt viktigt för alla hifi-intresserade...?

Absolut.

Med vad "alla" blandar ihop är att folk har olika mål med sin anläggning och ganska många försöker tolka in sina egna mål i andras.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-08-06 23:18

Alla trådar slutar lika med jidder bråk och låsning.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-08-06 23:50

Anledningen till att debatterna blir så hårda är nog för att båda lägren är så 100% säkra på sin sak, och jag tror inte man skall förneka eller idiotförklara något av lägren egentligen för båda tycker att dom har absolut rätt.

Själv har jag provat alldeles för mycket elektronik, kablar m.m. för att ignorera att det verkligen finns ganska stora skillnader mellan olika kablar.

Jag är inte heller anhängare av att det är olika kombinationer av kablar och elektronik som skapar skillnaderna då jag så tydligt hör att samma kabel har sin karaktär och att den finns där oavsett vilken elektronik den är kopplad till.

Men även om jag är 100% säker på min sak, så har jag ändå inte rätt att idiotförklara någon som inte tror på skillnader mellan kablar, för han är säkert lika 100% säker på att det inte finns några skillnader, för han har helt enkelt aldrig hört det.

Just därför tror jag att debatterna blir så heta...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-06 23:52

Piotr skrev:Sanning är viktigt!

/Peter

Juppz, därför undrar man varför det aldrig blir av blindtester där man kan bena ut detta.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-06 23:59

Båda sidor (ödmjukt va! ;-) ) har i grunden ett antal begrepp och uppfattningar som de betraktar som axiom. Kabeldiskussioner sätter fingret på dessa - och skulle dessa föreställningar gå förlorade så trillar så mycket mer av uppfattningarna. Massor med potentiellt ömma tår alltså. IÖ skrev för cirka ett år sedan en bra och neutral beskrivning av vad uppfattningarna EGENTLIGEN går ut på. Hittar den inte.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-07 00:01

Kabeltrådarna är väl snarare en symtom av en övertro på ens egna öron och upplevelse. Vore det mindre prestige i det hela skulle man inte hetsa upp sig utan man kunde lätt och enkelt träffats och gjort tester sedan långt tillbaka.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-08-07 00:02

Med tanke på intensiteten av kabeltrådar så känns det att ett riktigt blintest är en naturlig följd.
Återstår att se när, hur m.m.
Jag kommer att dra igång ett, men frågan är om det blir det "STORA" avgörande testet som en gång för alla kommer att ta udden av debatten ?
Det krävs nog att ganska många av både kabel förespråkarna och förnekarna deltar i ett sådan blind test och sedan redovisar en gemensam ståndpunkt vad som kommit fram under testen.

Är det något som skulle kunna arrangeras under en DIY träff när nu en sådan kan tänkas äga rum ???
Händer det inget så kommer jag att bjuda in Subjektivisten, Almen och Vigor som tidigare visat inresse för ett utlovat blindtest från min sida.
Önskar dock att vi kunde bli lite fler än fyra för att ge det lite mer legitimitet.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-07 00:08

Ena sidan har en ståndpunkt som kan beläggas med fysiska expriment, med samma resultat varje gång under kontrolerade former.

Andra sidan kan inte komma med något rent konkret som styrker deras uppfattning och dom blir förbannade när den första gruppen påtalar det. Dom hör ju skillnaden själva, ju! Mottagligeheten för alternativa förklaringar än den fysiska vill man inte lyssna på. Tyvärr, för det skulle nog ofta vara till nytta.

Dom båda fallangerna har ofta helt olika målästtnignar och idéer om HiFi, fast man verkar liksom tro att alla har samma mål, eller borde ha det.
Har man inte målet klart för sig, så är vägen dit ganska ointressant.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-07 00:14

subjektivisten skrev:Kabeltrådarna är väl snarare en symtom av en övertro på ens egna öron och upplevelse. Vore det mindre prestige i det hela skulle man inte hetsa upp sig utan man kunde lätt och enkelt träffats och gjort tester sedan långt tillbaka.

När vi talar om tester så skulle jag gärna vilja se preferenstester. Vilka tester vill du se?

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-08-07 00:15

Preferenstester var ett nytt ord för mig...
Vad menas ?
Senast redigerad av Hedlund_inaktiv 2007-08-07 00:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-07 00:17

Det enklaste vore ju en hel och träffas för blindtesta, snacka, dricka öl och äta något flottigt. 8)
För mig vore det trevligt om man även kunde testa fler saker, som CD spelare mm, då.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-08-07 00:20

Max_Headroom skrev:Ena sidan har en ståndpunkt som kan beläggas med fysiska expriment, med samma resultat varje gång under kontrolerade former.

Andra sidan kan inte komma med något rent konkret som styrker deras uppfattning och dom blir förbannade när den första gruppen påtalar det. Dom hör ju skillnaden själva, ju! Mottagligeheten för alternativa förklaringar än den fysiska vill man inte lyssna på. Tyvärr, för det skulle nog ofta vara till nytta.

Dom båda fallangerna har ofta helt olika målästtnignar och idéer om HiFi, fast man verkar liksom tro att alla har samma mål, eller borde ha det.
Har man inte målet klart för sig, så är vägen dit ganska ointressant.

Lika glasklart det är för dig att det inte finns några skillnader är det för mig att det verkligen gör det, så lite mer öppenhet på båda håll vore bra för debattklimatet.
Då kanske vi kan komma framåt och hitta någon mer eller mindre gemensam sanning i den närmsta framtiden.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-07 00:22

Sorry... "Preferens" skulle det vara.

Preferens - Wikipedia

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-08-07 01:13

Piotr skrev:För mig är dom nog inte speciellt intressanta.. inte mer än trådar om andra länkar i kedjan. Dvs. om nån påstår att alla CD spelare, förstärkare eller högtalare låter likadant så kan jag ev. tänka mig att ägna nån halvtimme eller så åt att dementera den lögnen också.. :)

Sanning är viktigt!

/Peter

Jag tycker inte heller att dom är särskilt intressanta, men jag skulle gärna se dig skilja kablarna åt, inte för att jag misstror dig utan för att jag är nyfiken. :) (fast jag har inte råd att satsa 100 000 :( )

Själv har jag nog aldrig riktigt testat kablar ordentligt, men jag misstänker att jag har mycket svårt att skilja dem åt.

Jag vet faktiskt inte om jag klarar att skilja CD-spelare åt... :roll:

Det tycker väl många är väldigt konstigt. :oops:

Jag upplever dock ibland att personer som påstår sig vara så bra på att höra både det ena och det andra i själva verket missar väldigt påtagliga saker, som den där gången på HIFI-klubben*... :roll: 8) :lol:

OBS, jag pratar nu inte om dig utan bara generellt, du verkar vara en vettig person, och du säger ju inte heller att skillnaderna är stora.

Jag har gjort någon slags jämförande test av förstärkare i en butik för några år sedan, det var mycket svårt att skilja dom åt (med ett undantag), men jag tror att jag faktiskt hade klarat att göra det blint.

En brusade påtagligt mycket, så den kunde man urskilja på det sättet, nummer två lät förvånansvärt dåligt så den kunde man faktiskt lätt sortera bort, det förvånade mig ganska mycket faktiskt.

Den tredje och fjärde lät i mina öron mycket lika varandra, men den ena verkade, om man lyssnade riktigt riktigt noga, lägga på som ett mycket svagt delay på signalen, dumt nog så köpte jag just den för att den var något billigare. :oops:

Delay-fenomenet har jag dock inte lyckats höra hemma, möjligtvis för lång efterklang här i rummet... :(

*Man kan samanfatta det med att jag frågade om det var högtalaren (en 70 000-kronors B&W) eller inspelningen som lät så jävligt (obehaglig uppskruvad diskant) varpå försäljaren menade att det ju lät jättebra. :roll:

Det visade sig vara inspelningens fel dock, så högtalaren var inte så tokig ändå, men märkligt att välja en sådan demoskiva. :o

Dessutom förklarade försäljaren att dom egentligen inte ville demonstrera de där fina högtalarna med en så simpel förstärkare och CD-spelare som fanns tillgängliga i rummet, för de kostade ju "bara" 10 000 kronor styck så de var följdaktligen på tok för dåliga för att kunna matcha högtalarna. :lol: 8)

Vh :)

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-08-07 01:14

Kablar är nog intressanta därför att det är det enda en klantig amatör kan påverka själv. Det händer väl sällan att någon som saknar kunskap börjar modifiera förstärkare, CD-spelare och annat själv. Några fuskar med högtalare, ytterligt få modifierar akustiken i sina rum.

Men ALLA kan byta kablar och känna sig som en riktig ”hifi-expert” (suck)

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-08-07 01:26

berma, bland det bästa jag läst här idag ! 8)

Återgivare och lokalen för dessa, är mer än nog att förändra för att verkliga skillnader skall göra sig gällande.

Kablar är ett fysikaliskt nödvändigt ont och inget att ödsla några större funderingar på.

Tycker jag...

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-07 01:29

berma skrev:Kablar är nog intressanta därför att det är det enda en klantig amatör kan påverka själv. Det händer väl sällan att någon som saknar kunskap börjar modifiera förstärkare, CD-spelare och annat själv. Några fuskar med högtalare, ytterligt få modifierar akustiken i sina rum.

Sucka på du bara :D Nu när jag sedan en tid bytt från EKK till dyrkablar så har jag fått många, "ååhh vilka tjocka högtalarkablar du har" "vilka konstiha sladdar" osv. Ja det är roligare att ha feta underliga kablar som både jag och andra får för oss är uberbra :lol:
Jag älskar all denna perception som formar mitt och andras psyke (även den auditiva) :D

Varför ha annan kabel än EKK? För att det är roligare förståss och ibland mer välljudande! Dock inte roligare än att(för dom som har litet anläggningskapital
att röra sig med) få ett sämre ljud pga fel prioritering.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-08-07 01:37

matereo skrev:
berma skrev:Kablar är nog intressanta därför att det är det enda en klantig amatör kan påverka själv. Det händer väl sällan att någon som saknar kunskap börjar modifiera förstärkare, CD-spelare och annat själv. Några fuskar med högtalare, ytterligt få modifierar akustiken i sina rum.

Sucka på du bara :D Nu när jag sedan en tid bytt från EKK till dyrkablar så har jag fått många, "ååhh vilka tjocka högtalarkablar du har" "vilka konstiha sladdar" osv. Ja det är roligare att ha feta underliga kablar som både jag och andra får för oss är uberbra :lol:
Jag älskar all denna perception som formar mitt och andras psyke (även den auditiva) :D

Varför ha annan kabel än EKK? För att det är roligare förståss och ibland mer välljudande! Dock inte roligare än att(för dom som har litet anläggningskapital

Jo, men så ser jag det nog också, som en barnslig lek, man lotsas vara "hifi-expert", och det känns som man gör något vettigt, även om det saknar all betydelse egentligen.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-07 01:55

berma skrev:
matereo skrev:

Jo, men så ser jag det nog också, som en barnslig lek, man lotsas vara "hifi-expert", och det känns som man gör något vettigt, även om det saknar all betydelse egentligen.

Saknar det mening? Vi har ju kul på vägen, och får njuta av musik samtidigt. Vad är meningen med livet?
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-07 07:56

Det handlar om att folk känner sig hotade att deras investering kanske varit ren placebo, eller, oftast, en ren försämring!

Tänk om man måste tänka om, och ändra sin filosofi? Tänk om det visar sig att ett par elinstalationskablar får några kronor per meter spelar bättre än ett par bluff och båg kablar för tusentals kronor?
Det handlar också om att folk inte GILLAR att man påtalar att de har fel. Högst naturligt.

"Kom ihåg att en stereoapparat varken innehar intelligens eller speciell musikalitet. Alla apparater /kablar kännetecknas av deras tillkortakommanden. En apparat/kabel kan endast förfula signalen, inte förbättra den."
Är ni med?

( håller du inte med, läs igen till du förstår, ren logik, detta utan minsta sarkasm från min sida ).

Om det dessutom visar sig att man med EKK inte kunnat påvisa NÅGON hörbar färgning av signalen, vid LTS tester och mina egna betydligt simplare A/B tester, så står det klart, i vart fall för mig, att kabelbranchen är ett lurendrejerinäste av rang.

Varför lägga ned tiotusentals kronor på ljudskillnader som är obefintliga, eller oftast, en hörbar försämring? Varför?
Är det för att kärleken till kablarna är större än passionen för musiken? , eller är det så att man tror att det rör sig om förbättringar?
Isåfall är man ju grundlurad.

Ok, hifi skall ju vara en kul hobby att syssla med. Kanske blir man lyckligare med ett par vackra kablar med tillhörande träväska, kanske ett par vita bomullshandskar också sitter fint?
Detta kanske är trevligt, för stunden. Men, några trevligare toner spelas knappast ur din anläggning.

Nu kommer tilltal som sekterism, teknokrati osv. att hagla över mig, men detta får jag väl ta, antar jag.
Kom dock ihåg, vill du komma längre i ditt hifiintresse, utan att inta ett cirkelformat resultat i ständiga kabel/apparatbyten, bör ni nog ta in litet vetenskap i ett utvärderande att nya apparater.

V.H. Richard.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-07 08:21

Kablar är helt enkelt en förlägning av hobbyn. När du inte kommer längre med apparaturen så kan man ytterligare tweka lite för att tillslut hålla på shgakti och annat... :lol: Nåja. Nu har det blitt så att man helt enkelt säljer på 22åringar till deras första anläggning en shakti och transparentkabel till sonys bioreciver så ormoljan har klart vunnit makt. Dock är de ju också skoj. Det som irriterar mig är hos flera av er är sätter att trampa ner andra på i hetsjaket på ormoljemarknaden. Den kommer inte att försvinna lika lite som cigarettmarknaden. Jag tycker att den som kostar på sig 7500:- för ett par kablar är klart friskare i skallen än den som röker ett pack om dagen. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-07 08:24

meanmachine skrev:Kablar är helt enkelt en förlägning av hobbyn. När du inte kommer längre med apparaturen så kan man ytterligare tweka lite för att tillslut hålla på shgakti och annat... :lol: Nåja. Nu har det blitt så att man helt enkelt säljer på 22åringar till deras första anläggning en shakti och transparentkabel till sonys bioreciver så ormoljan har klart vunnit makt. Dock är de ju också skoj. Det som irriterar mig är hos flera av er är sätter att trampa ner andra på i hetsjaket på ormoljemarknaden. Den kommer inte att försvinna lika lite som cigarettmarknaden. Jag tycker att den som kostar på sig 7500:- för ett par kablar är klart friskare i skallen än den som röker ett pack om dagen. :)

Det har du förstås rätt i! :wink:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-07 13:53

Kabeldebatter träffar mitt i min allra innersta ingenjörssjäl med stor kraft, ungefär som när någon börjra ifrågasätta den Newtonska mekaniken! Tur att man inte var med i början på 1900-talet när Albert E. härjade som värst...

Att få sin fysikaliska världsbild hånad gör ont! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-08-07 14:15

Patrik_B skrev:Att båda sidorna tror sig veta något som den andra sidan inte har fattat? Man vill ju givetvis upplysa de stackare som ännu inte har sett ljuset!

Fullträff! Vi kan låsa denna tråd nu. Patrik_B har fullkomligt pulvriserat huvvet på spiken.

Detta i kombination med det faktum att vissa HiFi-entusiaster i viss mån har.....ska vi säga....en smula bristande tolerans och acceptans för andras åsikter och erfarenheter.

Detta ger en slutsumma som är en garant för många häftiga ordväxlingar och rena personangrepp som nästan är vardagsmat på faktiskt.se. och i synnerhet i kabeltrådar (Men roligt är det!)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-08 02:40

Richard skrev:Varför lägga ned tiotusentals kronor på ljudskillnader som är obefintliga, eller oftast, en hörbar försämring? Varför?
Är det för att kärleken till kablarna är större än passionen för musiken? , eller är det så att man tror att det rör sig om förbättringar?

Tänk om man lagt dessa pengar på skivor istället. Visst, det är ju upp till var och en att välja vad man lägger sina pengar på men har svårt att se meningen att köpa svindyra kablar.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-08 11:05

subjektivisten skrev:
Richard skrev:Varför lägga ned tiotusentals kronor på ljudskillnader som är obefintliga, eller oftast, en hörbar försämring? Varför?

Tänk om man lagt dessa pengar på skivor istället.

Tja, jag vet inte det... Dom flesta köper ju mest dålig musik i alla fall. Särskilt audiofiler. Jag har själv haft en sån period, som tack och lov bara varade något år.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-08 13:11

Jo, det håller jag med om att många audiofiler köper dålig musik. Eller rättare sagt, dom verkar köpa musik som är till för stereon istället för använda stereon till musik. Flera "kända" audiofiler i sverige har ju även extremt få skivor, men anläggningar för 500K till över 1 miljon. Man kan ju faktiskt undra varför man har anläggningen då.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-08 13:22

Max_Headroom skrev:
subjektivisten skrev:Tänk om man lagt dessa pengar på skivor istället.

Tja, jag vet inte det... Dom flesta köper ju mest dålig musik i alla fall. Särskilt audiofiler. Jag har själv haft en sån period, som tack och lov bara varade något år.

Håller med. Alla andra sköper skitdåliga skivor :-)

/ B

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-08 14:28

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:
subjektivisten skrev:Tänk om man lagt dessa pengar på skivor istället.

Håller med. Alla andra sköper skitdåliga skivor :-)

/ B

:lol:

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-08-09 12:25

Jag sitter på staketet men slänger in en liten het potatis:

http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,1136970,00.html

Jag vilar min väska för närvarande.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-08-09 13:20

Vilket numeriskt intervall betyder "extremt få"?

Det finns en hel del musik jag vill köpa, men tycker att min samling som nu (efter cirka tre års mer aktivt intresse) omfattar 250 skivor börjar bli lite svåröverskådlig och allt i den är inte jättebra. Om det är den djupa upplevelsen vi hyllar kan man visst nöja sig med en mindre samling riktigt bra skivor (bra ljud eller bra musik enligt tycke och smak). Jakt på nya upplevelser eller samlande av upplevelser fordrar förstås att man skaffar fler skivor.

Det finns dolda värderingar inblandade här. Att någon är klandervärd för att denna har en 500k-anläggning och få skivor är inte självklart motiverat i sig. Det är skillnad mellan att han/hon inte kan ge en trovärdig förklaring till sina val och att man som kritiker helt enkelt har andra prioriteringar. Jag menar inte att de dolda värderingarna behöver vara fel i sak bara för att de är dolda eller omedvetna, men det underlättar om man försöker lyfta fram dem. De flesta åsikter och val inom hobbyerna hifi/musik/teknik tycker jag kan samsas bara man kan redogöra för deras grunder.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-08-10 00:45

Jax !

Tankeväckande, tål att grunna på.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-10 01:23

guldfisk skrev:Vilket numeriskt intervall betyder "extremt få"?

Det finns en hel del musik jag vill köpa, men tycker att min samling som nu (efter cirka tre års mer aktivt intresse) omfattar 250 skivor börjar bli lite svåröverskådlig och allt i den är inte jättebra. Om det är den djupa upplevelsen vi hyllar kan man visst nöja sig med en mindre samling riktigt bra skivor (bra ljud eller bra musik enligt tycke och smak). Jakt på nya upplevelser eller samlande av upplevelser fordrar förstås att man skaffar fler skivor.

Det finns dolda värderingar inblandade här. Att någon är klandervärd för att denna har en 500k-anläggning och få skivor är inte självklart motiverat i sig. Det är skillnad mellan att han/hon inte kan ge en trovärdig förklaring till sina val och att man som kritiker helt enkelt har andra prioriteringar. Jag menar inte att de dolda värderingarna behöver vara fel i sak bara för att de är dolda eller omedvetna, men det underlättar om man försöker lyfta fram dem. De flesta åsikter och val inom hobbyerna hifi/musik/teknik tycker jag kan samsas bara man kan redogöra för deras grunder.

Såklart får man ha precis som man vill. Dock undrar jag om verkligen musiken är i fokus om man lägger ner 500K på en anläggning men endast har 50-70 skivor. För mig verkar det mer som anläggningen är det primära istället för musiken. Och det är okej, men för mig är det tvärtom, att anläggningen är bara ett verktyg för kunna lyssna på musiken.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2007-08-10 07:57

subjektivisten skrev:Jo, det håller jag med om att många audiofiler köper dålig musik. Eller rättare sagt, dom verkar köpa musik som är till för stereon istället för använda stereon till musik. Flera "kända" audiofiler i sverige har ju även extremt få skivor, men anläggningar för 500K till över 1 miljon. Man kan ju faktiskt undra varför man har anläggningen då.

Vilka " kända " audiofiler är det och hur många skivor har de? Bör väl till ett klargörande annars risk för att uttalandet betraktas som en vandringssägen! Därmed inte sagt att jag misstror dig men jag har en viss misstro mot den formen av svepande formuleringar.
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-08-10 08:00

subjektivisten skrev:Såklart får man ha precis som man vill. Dock undrar jag om verkligen musiken är i fokus om man lägger ner 500K på en anläggning men endast har 50-70 skivor. För mig verkar det mer som anläggningen är det primära istället för musiken. Och det är okej, men för mig är det tvärtom, att anläggningen är bara ett verktyg för kunna lyssna på musiken.

Där slog du nog huvudet på spiken.
För mig, som förmodligen är i andra ändan, så är tekniken och utveckling av audioutrustning det viktigaste, och musiken är bara ett verktyg för att kunna verifiera resultatet.
Musik för mig är ett sätt att koppla av och ladda mina batterier då jag har ett ganska tufft jobb som kräver mycket av mig.
Spelar ingen större roll vad det är som spelas, bara jag gillar det.
Men ett absolut krav är att det låter så bra från anläggningen som bara möjligt.
Men ska man säga att något är viktigast och det som ger mig mest med min hobby så är det nyfikenheten att utveckla och testa elektonik och högtalare. Ett teknikfreak helt enkelt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-10 08:16

hajen1 skrev:Vilka " kända " audiofiler är det och hur många skivor har de? Bör väl till ett klargörande annars risk för att uttalandet betraktas som en vandringssägen! Därmed inte sagt att jag misstror dig men jag har en viss misstro mot den formen av svepande formuleringar.

NJa, vill inte gå ut med namn här. Tror jag gjorde det på hififorum en gång i tiden och det gillades inte av vissa. Går säkert att söka där om man vill veta. 8)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-10 09:05

Hedlund skrev:För mig, som förmodligen är i andra ändan, så är tekniken och utveckling av audioutrustning det viktigaste, och musiken är bara ett verktyg för att kunna verifiera resultatet.
Musik för mig är ett sätt att koppla av och ladda mina batterier då jag har ett ganska tufft jobb som kräver mycket av mig.
Men ett absolut krav är att det låter så bra från anläggningen som bara möjligt.
Men ska man säga att något är viktigast och det som ger mig mest med min hobby så är det nyfikenheten att utveckla och testa elektonik och högtalare. Ett teknikfreak helt enkelt.

Modigt uttalande, på min ära!

Själv åker jag fram och tillbaka mellan lägren: ibland struntar jag i tekniken och badar i musiken, ibland blir det liksom tvärtom.

Det finns en viss snobbism i att säga som subjektivisten gör (inte illa ment, s, du verkar helt ärlig!), att musiken är det viktiga. På samma sätt som att det finns en del ägare till fina bilar som påstår att deras bilar bara är till för att ta dem mellan a och b. Fan tro't.

PS. Man kan förmodligen dra slutsatser i detta ämne genom att jämföra trafiken i teknik- respektive musikdelen av vårt forum! DS
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-08-10 09:22

Att kategorisera en person baserat på antalet ägda skivor (vare det CD eller andra mediaformat) är, i mina ögon, helt klart felaktigt.

1) Du kan bara lyssna på ett musikstycke i taget - ingen har 5 anläggningar.

2) Med 50 vanliga CD-skivor om ca 1h musik per CD-skiva ger mer än TVÅ dygns heltidslyssnande. Ingen lyssnar två dygn i sträck.

3) Ett mera normlat beteende torde vara att man har ett antal musik stycken som man föredrar, och lyssnar på mera frekvent.

4) Således kan man rensa bort alla de musikstycken som man aldrig använder - tar bara plats.

Således, att äga x antal musikstycken säger inte mer än att man har just x antal. Det kan vara så att man inte vill ha flera, och det kan vara så att man helt enkelt inte bryr sig för man är nöjd.

Så att rent kategoriskt säga att man inte gillar musik, utan själva anläggningen, bara för att man äger mindre än Y antal musikstycken är direkt felaktigt !
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-10 09:42

Bamsefar skrev:Så att rent kategoriskt säga att man inte gillar musik, utan själva anläggningen, bara för att man äger mindre än Y antal musikstycken är direkt felaktigt !

Jag håller med dig, men tycker ändå att det ligger något i det.

Om man behåller sina 50 favvoskivor, men ger bort eller säljer alla andra kontinuerligt, så skulle jag tycka att du har helt rätt, men jag har aldrig träffat något som är så strikt! Har du?

[ot]Jag skulle ibland önska att jag kunde göra det själv, jag har säkert över 100 skivor som jag aldrig lyssnar på men som "kan vara bra att ha" ifall någon av juniorerna behöver ett historiskt dokument, eller så...

Jag har åtminstone gjort så att jag sorterar ut de som inte får plats i min skivhylla och lägger undan. På det sättet blir det aldrig fler skivor än att de får plats vid lyssningsplatsen, även om det dräller in nya skivor hela tiden.[/ot]
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-10 09:44

perstromgren skrev:Det finns en viss snobbism i att säga som subjektivisten gör (inte illa ment, s, du verkar helt ärlig!), att musiken är det viktiga. På samma sätt som att det finns en del ägare till fina bilar som påstår att deras bilar bara är till för att ta dem mellan a och b.

Jag la ju även till att det var helt okej men att jag inte kan förstå det. :D

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-08-10 10:18

Bamsefar skrev:1) Du kan bara lyssna på ett musikstycke i taget - ingen har 5 anläggningar.

Nja, visst kan man lyssna på flera stycken samtidigt, även om det kanske inte blir så njutbart. :-)

2) Med 50 vanliga CD-skivor om ca 1h musik per CD-skiva ger mer än TVÅ dygns heltidslyssnande. Ingen lyssnar två dygn i sträck.

Det är väl inget argument mot att äga fler än 50 skivor? De flesta här har väl mer än halva livet framför sig? Jag räknar med åtskilliga hundra trevliga musiklyssningstimmar innan jag tar ner skylten.

3) Ett mera normlat beteende torde vara att man har ett antal musik stycken som man föredrar, och lyssnar på mera frekvent.

Ett inte alls onormalt beteende är att man har massor av musik, låter samlingen växa hela tiden och lyssnar mera frekvent på både gamla och nya favoriter.

4) Således kan man rensa bort alla de musikstycken som man aldrig använder - tar bara plats.

Visst kan man rensa bort ointressanta skivor, men gillar man musik ersätter man dem oftast med nya. Däri ligger det roliga med all kulturkonsumtion - att ständigt upptäcka nya världar!

Således, att äga x antal musikstycken säger inte mer än att man har just x antal. Det kan vara så att man inte vill ha flera, och det kan vara så att man helt enkelt inte bryr sig för man är nöjd.

Så kan det vara! Ett högst relevant skäl att inte äga så många skivor är förstås också bristande ekonomiska resurser. Men frågan gällde varför vissa nöjer sig med något hundratal av de senaste i hifi-pressen hypade skivorna - samtidigt som de byter apparater och kopplar om bland kablarna i sina halvmiljonsanläggningar oftare än de köper skivor.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-08-10 17:58

Pekka du är alltid lika klok :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2007-08-10 18:37

"1) Du kan bara lyssna på ett musikstycke i taget - ingen har 5 anläggningar."

Har du sett meanmachines medlemssida? :)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-08-10 18:49

landa skrev:"1) Du kan bara lyssna på ett musikstycke i taget - ingen har 5 anläggningar."

Har du sett meanmachines medlemssida? :)

Jo, fast de står ju utomhus i gräset och är inte inkopplade har jag sett.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-10 19:30

Bamsefar skrev:1) Du kan bara lyssna på ett musikstycke i taget - ingen har 5 anläggningar.

Du har bara en mun också så det betyder väl att det räcker men en maträtt hela livet ut då? :wink:

Håller mycket med Pekka, även om det såklart är okej att man använder musiken för sitt intresse över apparater. :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-10 19:36

En av superkabelmakarna som jag känner väl, erbjöd jag en stilla lyssningskväll hemma hos mig, med osilloscop, men det avböjdes. :D

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-08-10 20:13

Hedlund skrev:
subjektivisten skrev:Såklart får man ha precis som man vill. Dock undrar jag om verkligen musiken är i fokus om man lägger ner 500K på en anläggning men endast har 50-70 skivor. För mig verkar det mer som anläggningen är det primära istället för musiken. Och det är okej, men för mig är det tvärtom, att anläggningen är bara ett verktyg för kunna lyssna på musiken.

Där slog du nog huvudet på spiken.
För mig, som förmodligen är i andra ändan, så är tekniken och utveckling av audioutrustning det viktigaste, och musiken är bara ett verktyg för att kunna verifiera resultatet.

Bra skrivet Hedlund,stämmer nästan exakt med mina åsikter.
Audiofilskivor med "dålig musik" har ett berättigande iallafall hos mig det är dom man tar framnär man gör något med anläggning,rum för att testa det hela med,låter dom bra så vet man att allt är som det ska,då vet man att det är inspelningarna på övriga skivor som stinker & då är det mycket lättare att acceptera,annars tror man att det är anläggningen & då är det risk för bytes karusell.För det är ju lite då & då man tycker det låter sunkigt,då lägger man på en "referens skiva" & jäklar vad det spelar.
vh Raimo

Återgå till Generellt om hifi