Högtalare som gjort intryck på NN, inte i någon speciell rangordning;
Cosmonovas högtalarpaket, ja de kallas faktiskt för högtalarpaket. Varje kanal är bestyckad med ett stort antal element, varje har ett eget slutsteg. Ytterst kapabelt ljudtrycksmässigt, EXTREM avsaknad av hörbar distortion (iaf vad jag kunde höra, eller inte höra). Många element, och placerade på ett långt avstånd vilket gjorde dem till fullgoda punktkällor

Väldämpat rum och mycket diffusering såklart, många stolar
NHT 2.9 i välkonstruerat rum, lät mkt bra, avslappnat, neutralt ljud.
Ino Pi60 hemma hos Ingvar i gamla källarrummet som var mycket trevligt, tyst men stökigt, men det spelade liksom ingen roll. Jag imponerades av ljudbilden och hur tyst rummet var.
JBL K2 s9500, mina egna, när jag haft allting inställt som det skall. Och i mitt smått tillfixade rum akustiskt sett.
JBL Array 1400, Verkade ytterst välkonstruerade, det mesta lät som det borde låta. Mycket duktiga på att återge signalen utan någon märkbar distortion, inte ens i starkare ljudtryck. Bra förmåga att återge ljudbild och stereoperspektiv
Annars vet jag väl inte, någon Snellhögtalare har låtit ganska bra tycker jag också, gammal som gatan, vet inte vilken modell det var.
Annars har jag nog tyckt att hifiljud hemma hos folk osv vart rätt adekvat då det oftast saknats någonting. Jag tror jag är ganska skeptisk till ljud i rum som inte är fixade med akustiskt hjälpmedel.
Jag ser fram emot att kunna lyssna till ett par Ino-högtalare och det låter bra. Har inte kunnat göra det hittills eftersom de rum jag lyssnat i, endera vart ofixade, eller för mycket/fel fixade akustiskt. Eller vart för små eller underlig form eller suttit för nära högtalarna. Drömmen vore ju att lyssna på 64:orna i ett stort rum, på ett avstånd om 5 - 8 meter från högtalarna. Samma dröm har jag när det gäller mina egna K2. När jag gör detta, vill jag helst att det skall vara mörkt, och högtalarna bakom ett ljudgenomsläppligt mörkt skynke

För att skapa en illusion så bra som det bara går.
Skulle vilja lyssna på Dunlavy någon gång