Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Gör de?
Jag måste säga att jag tycker att hörlurar som regel låter pyton. Största problemet är väl att ljudet hamnar inuti huvudet.
Det som ändå talar till hörlurars fördel är väl att de inte behöver alstra särskilt mycket akustisk effekt, och iom det så duger det med ett fullregisterelement, vilket i sin tur eliminerar hela problematiken med delningsfilter.
paa skrev:Om inspelningen är gjord med konsthuvud, så kan det vara ganska kul att lyssna med bra lurar.
Nä.Varför låter hörlurar så bra?
Hedlund skrev:Att LTS testat hörlurar låter intressant.
Vilket nummer ?
paa skrev:Hedlund skrev:Att LTS testat hörlurar låter intressant.
Vilket nummer ?
nr 4, 2003
paa skrev:
Samtidigt som det låter hemskt bra, så låter det inte så bra ändå på ett annat sätt enligt min mening, utan att kunna sätta fingret på det. Ljudet kanske måste påverka hela kroppen?
Morello skrev:Efter att ha testat cirka 30 lurar för LTS räkning kunde jag konstatera att de flesta är helt undermåliga. Den som tycker att lurar generellt sett låter bra har troligtvis ganska små anspråk på återgivningen.
Extrema klangfärgningar, resonanser och distorsion är vanligt förekommande.
Jag tror det kan bero på att de flesta lyssningsrum är så kassa, så i jämförelse blir det en uppenbarelse att lyssna i hörlurar, utan brusnivån från omgivningen, och där man hör alla detaljer.platon1980 skrev:Morello skrev:Efter att ha testat cirka 30 lurar för LTS räkning kunde jag konstatera att de flesta är helt undermåliga. Den som tycker att lurar generellt sett låter bra har troligtvis ganska små anspråk på återgivningen.
Och det vet du? Vad jag har för anspråk gällande återgivning. Hörlurar låter generellt mycket bra, jämfört med de flesta högtalare som går att köpa.
paa skrev:Det var alltså Morello som gjorde monster-testen på 30 hörlurar för MoLT!
Morello skrev:Efter att ha testat cirka 30 lurar för LTS räkning kunde jag konstatera att de flesta är helt undermåliga. Den som tycker att lurar generellt sett låter bra har troligtvis ganska små anspråk på återgivningen.
phloam skrev:Morello skrev:Efter att ha testat cirka 30 lurar för LTS räkning kunde jag konstatera att de flesta är helt undermåliga. Den som tycker att lurar generellt sett låter bra har troligtvis ganska små anspråk på återgivningen.
Men så bra, då vet jag det. Lika bra att jag slutar lyssna på musik överhuvudtaget då kanske. Eller så borde jag kanske sänka mina anspråk ytterligare.
phloam skrev:Morello skrev:Efter att ha testat cirka 30 lurar för LTS räkning kunde jag konstatera att de flesta är helt undermåliga. Den som tycker att lurar generellt sett låter bra har troligtvis ganska små anspråk på återgivningen.
Men så bra, då vet jag det. Lika bra att jag slutar lyssna på musik överhuvudtaget då kanske. Eller så borde jag kanske sänka mina anspråk ytterligare.
Koffe skrev:
Vad kostar egenligen ett riktigt bra högtalarsystem? Pja, 1 000 000 sek är det nog svårt att komma under.
Koffe skrev:Vad kostar egenligen ett riktigt bra högtalarsystem? Pja, 1 000 000 sek är det nog svårt att komma under. Ett rum - med nuvarande priser i Stockholm - minst 500 000 sek. Akustiker, mätningar och ev. egen mätappartur 100 000 sek. Hanverkare och ombyggnation 200 000. Inredning och möbler 100 000 sek. Högtalare 80 000 sek. Förstärkare och källa 30 000 sek. Summa. 1 010 000 sek. Som hittat!
Max_Headroom skrev:Så B&Ws större modeller är bara skit då? Eller NNs JBL K2 (äldre modellen, nuvarande är inte lika bra) eller ATCs större burkar? Och då håller vi oss ändå runt 350k bara...
subjektivisten skrev:Bor du i skogen med stolen och lurarna då eller?
Koffe skrev:Lurar låter bättre än högtalare. Så det så!
Nej, jisses... kapa bort 90 papp här direkt. Minst. akustikern får minsan ha med sig mätutrustning, göra skisser och konstruktionshänvisningar för bättre peng än du framställer..Koffe skrev:Akustiker, mätningar och ev. egen mätappartur 100 000 sek.
Själv så kan jag helt enkelt inte lyssna i lurar utan att bli lyssningstrött...Morello skrev:Koffe skrev:Lurar låter bättre än högtalare. Så det så!
Enligt Koffes evangelium?
platon1980 skrev:Ok, min ursprungliga fråga har ännu inte besvarats utan tråden började ganska omgående handla om att lurar i allmänhet är dåliga, eller inte. För att förtydliga så undrade jag varför lurar generellt sett (bra, utvalda lurar) låter mycket bättre än alla högtalare i samma prisklass. Varför går det inte att göra högtalare med samma frekvensomfång och utan större problem med resonanser och annat. Ett element i en hörlur är ju ofta monterad "mitt i luften", utan låda, utan filter osv.
Någon som vet?
Koffe skrev:OK - lite slarvigt argumenterat av mej. Det var ett marginalkostnadsresonemang. Det tillkommande kostnaden skulle vara... osv. Men OK. Eftersom jag inte var tydlig - slå på 50 000 för den kvadratmeter stolen står på.
platon1980 skrev:Men hur kan dessa membran gå så djupt i frekvens? Kan man göra det med ett "vanligt" diskantelement om man inte matar med så mycket effekt?
phon skrev:lite OT, Det går väldigt bra att använda en diskant som mätmikrofon för en bashögtalare, inuti lådan då. Finns nån gammal tråd om det, man får inte glömma att korrigera för kurvans lutning.
phon skrev:lite OT, Det går väldigt bra att använda en diskant som mätmikrofon för en bashögtalare, inuti lådan då. Finns nån gammal tråd om det, man får inte glömma att korrigera för kurvans lutning.
paa skrev:Om inspelningen är gjord med konsthuvud, så kan det vara ganska kul att lyssna med bra lurar.
phloam skrev:Men finns det inte nåt som kallas "headspeakers"? Vad är det i så fall? ( = Jecklin Float o.dyl?)
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 39 gäster