Nattlorden
Tænkvært det du just skrev, fast det går kanske inte ihop helt smidigt med exemplet du gav på slutet!?
Om det vore så, hur førklarar man då det som man ofta læser i ømdømmen i tester på HiFi-prylar av alla de slag.
Ex på uttryck:
Med dessa kablar så spelar pløtsligt musikanterna tydligt mer i takt med varandra......
Med denna CD-transport blir slagverket tydligt mer rytmiskt......
Jæmført med de tidigare høgtalarna så spelar nu basisten mer tillsammans med blåssektionen......
Ja utrycken kan vara som ovan, och man kan kasta in kablar eller vad som helst i fraserna. Personligen brukar jag le lite åt det hela, ja ibland ruskar jag på huvudet åt stolligheterna. Jag menar, hur fan kan en kabel t ex, få ett instrument att spela mer i takt æn en annan kabel?? Har man møjligen mætt detta med någon avancerad metronom eller så?
Jag tror faktiskt att det egentligen handlar om flera saker, då dessa "fabler" føds. Førts skall man naturligtvis førsøka førmedla det man både hør och tror sig høra under testet, och att finna ord till det ær inte alltid så lætt. Då ær det inte ovanligt att en målande beskrivning kommit till med breeed pensel doppad djup i burken och med yviga rørelser. Risk før både øverdrifter och rena felaktigheter antagligen. Dessutom skall man ju førsøka fylla tidningen och en sida kan vara skræmmande stor om man har torka i ordførådet och førsøker fylla den tomma sidan.
Sen ær det ju också så, att om det nu var musiker som lyssnade kritiskt, men då som du føreslog, mer på hanteringen av resp instrument, så ær jag ændå tveksam om din jæmførelse blir så bra!?
Personligen kænner jag rætt många musiker på div nivåer, ja någon på intrenationell nivå t o m. Och normalt så ær dessa, æven om de inte ær extremt intresserade av HiFi och apparater i sig, mycket kænnsliga før takt anslag nyanseringar fraseringar mm, från instrumenten och annat. Om en anlæggning hæmmar eller betonar dessa finstilta saker så ær jag rætt sæker på att de skulle reagera på det.
Førvisso bør man minnas att många musiker oftast hør musiken "bakifrån" alltså från scenen, och oftast sitt eget instrument och framførande høgre æn de andras. Vilket kan ge ett lite annat perskektiv æn vi ær vana vid.
Men, om vi tar det mest basala, takten, så har jag mycket svårt att tro att en musiker inte skulle høra om takten ændrades i hastighet eller bli ostabil på annat vis, och dærmed skulle de sækerligen høra en sådan skillnad/påverkan av en enskild apparat eller sladdstump, æven om det bara var ytterst lite.
Men tyværr, jag har aldrig hørt mina musiker-bekanta, eller någon annan heller utbrista, " næ fan, nu har vi fel kabel før tusan, det går før fort. Sætt i den dær svarta som vi brukar ha till Wienerkorv.. flåt vals, annars så bryter væl nån benen på dansbanan med detta tempot....."
Dr. Tinnitus