Moderator: Redaktörer
Det kanske räcker med att skaffa bättre, lite mer påkostade, nätkablar?Haakan_W skrev:ja nog ekar det rätt friskt i mitt rum...måste bara få igång ljudkortet och göra lite absorbenter.....men det går som vanligt alldeles för fort
Tänk, att innan jag började intressera mig för hifi så lyssnade jag uteslutande på "bra" musik. Nu kan det plötsligt ploppa upp nåt riktigt osmakligt i skivsamlingen.Bongo skrev:....lyssna på så bra musik att det inte gör något att ljudet inte är optimalt![]()
//Håkan
focus skrev:Det kanske räcker med att skaffa bättre, lite mer påkostade, nätkablar?Haakan_W skrev:ja nog ekar det rätt friskt i mitt rum...måste bara få igång ljudkortet och göra lite absorbenter.....men det går som vanligt alldeles för fort
Ja, så är det. Det är mitt problem eftersom jag sitter i "kontrollerad miljö" om dagarna.Merkurius skrev:Jag tycker det låter okej i mitt rum. Efterklangen från 300-400 hz är mycket låg. I basen har jag dock stora problem men jag orkar inte göra något åt saken eftersom jag skulle behöva göra ganska mycketEn nackdel med att ha ett rum med låg efterklang är att man fort blir allergisk mot motsatsen. Jag har svårt att lyssna på anläggningar överhuvudtaget med lång efterklang. Miljöskada tror jag det kallas
Kan ni inte känna att ert intresse inte får det spelrum som det förtjänar och därmed tröttnar? Lite som att vara intresserad av löpning men alltid springa i sandaler.Martin skrev:Jo, 2st större ryamattor. 2 soffor och en massa andra möbler. Tyvärr gör de inte så mycket vid 40Hz.i skrev:Martin skrev:Nästan kvadratiskt med väggar av betong.
Ingen matta heller antar jag.
focus skrev:Kan ni inte känna att ert intresse inte får det spelrum som det förtjänar och därmed tröttnar? Lite som att vara intresserad av löpning men alltid springa i sandaler.
Fan va skönt det måste kännas! Fungerar detta rum även som vardagsrum, eller är det ett dedikerat lysssningsrum?Wolfie skrev:focus skrev:Kan ni inte känna att ert intresse inte får det spelrum som det förtjänar och därmed tröttnar? Lite som att vara intresserad av löpning men alltid springa i sandaler.
Ungefär så kände jag INNAN ombyggnationen av mitt lyssningsrum.
![]()
Numera känner jag mig mestnär jag lyssnar på musik i det rummet
Mitt sista försök kommer att bestå av att försöka införskaffa högtalare som spelar bättre MED mitt rum, än mina nuvarande.Martin skrev:Jo, man ger upp lite grann kanske. Man känner ju inte direkt att det är motiverat att köpa några "hörbart transparenta" slutsteg direkt. Fast jag tycker ändå det är kul med bättre högtalare. Och högtalarna har jag nytta av när jag lyssnar på musik.
Ja, jag håller med Martin! Bor också i betongen..Martin skrev:Du anar inte vad lyckligt lottad du är. Det är ju nästan bara positivt, så man slipper de höga q-värdena och efterklangen i basen.däremot verkar gipsväggarna och dom stora fönstren äta bas.
Jag tror att många här anser att det är bra med en reflekterande yta mellan högtalarna. Alltså inte absorbtion, så i ditt fall ska du ha en stängd dörr som reflekterar ljud.Britt-Gunnar skrev:hej men hur skall man göra om öppningen till ett annat rum är just mellan högtalarna, där man alltså inte skall dämpa
mvh carl
focus skrev:Jag tror att många här anser att det är bra med en reflekterande yta mellan högtalarna. Alltså inte absorbtion, så i ditt fall ska du ha en stängd dörr som reflekterar ljud.Britt-Gunnar skrev:hej men hur skall man göra om öppningen till ett annat rum är just mellan högtalarna, där man alltså inte skall dämpa
mvh carl
Martin skrev:Jo, 2st större ryamattor. 2 soffor och en massa andra möbler. Tyvärr gör de inte så mycket vid 40Hz.i skrev:Martin skrev:Nästan kvadratiskt med väggar av betong.
Ingen matta heller antar jag.
Britt-Gunnar skrev:hej det är just det som är krukset, det finns ingen dör att stänga, och efter som det är mer en ett musikrum står valet mellan antingen öppet eller någon form av tjockt draperi
mvh carl
Pröva med att lyfta av nån annan dör och ställ för öppningen, så kan du säkert bilda dig en uppfattning av vad som är bäst.Britt-Gunnar skrev:dörren är på vinden och där dess svängradie skulle vara står sterioracket, lite svårt att beskriva i ord men det för nog bli nått dämpande tyck då.
Jo det är tråkigt, men Dire Straits är ju bäst, det vet ju alla.Bongo skrev:Vad tråkigt det måste vara att inte kunna njuta av musik för att man har för stora krav på återgivningen (alltså krav större än man kan åtgärda). Hoppas jag aldrig hamnar i den situationen. Om jag mot förmodan skulle göra det så ska jag nog pröva att börja om, dvs slänga ut allt och köpa en billig sibastereo och inte göra något alls med rum eller placering och sånt.
//Håkan
focus skrev:Jo det är tråkigt, men Dire Straits är ju bäst, det vet ju alla.
focus skrev:Nä, men allvarligt. Jag lyssnar fortfarande i vanliga högtalare men inte aktivt, utan snarare när jag gör annat. Men i sweetspot blir jag bara irriterad.
i skrev: Smaken är ju olika, men jag skulle rekommendera antingen en heltäckningsmatta eller kolla på stadsauktion efter en snygg STOR orientalisk matta ! Upp till drygt 4 x 3 meter förekommer ofta.
F ö är det mode nu med många orientliska mattor, gärna överlappande varandra (har jag hört).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster