Hur har ni det med rummet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Hur har ni det med rummet?

Inläggav _Fredrik_ » 2007-10-03 10:26

Eftersom de flesta som skriver här verkar vara väl insatta i återgivning, så skulle jag vilja fråga om ni är nöjda med era lyssningrum, som i allra högsta grad är en viktig parameter i ämnet. Själv har jag mer eller mindre gett upp och har börjat lyssna mer och mer i lurar. Själv har jag placerat högtalare ganska kompromisslöst (ur lyssningsperspektiv) har lagt ut en dubbel matta mellan mig och högtalarna, sedan har jag lite tavlor och allmänt krims-krams som brukar finnas i ett vardagsrum. Jag har även en sk V4 (basabsobent med högt Q-värde) som tar ner en av mina värsta stående vågor, en aning. Mao så finns det en hel del att önska när det gäller mitt rums egenskaper i musik/filmåtergivning. Jag har således problem med tidiga reflexer från sidorna, golv/soffbord men även vägg bakom högtalare och tak. Värst, är ändå den långa utklingningstiden i mellanregistret som verkligen färgar musiken. Rummet är ganska stor och kräver därmed stora ingrepp för att jag skulle forsätta lyssna aktivt på musik.

Hur många här är det som är hyffsat nöjda med sina rum? Eller har ni lyckats bortse från rummets negativa inverkan?

Jag bara refekterade över min min medvetenhet om mina egna lyssningförhållanden och att jag på ett sätt gett upp, då jag jag kommer att få svårt att kombinera mitt/vårt vardagsrum med ett lysssningsrum, värt namnet.

Hur gör ni, ni verkar ju minst sagt vara insatta och framförallt vara noga med saker som rör återgivning?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-10-03 10:35

Slingra dig inte! Är du personen som sitter med en väldigt kompetent anläggning i ett ekande rum? :wink:
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-10-03 10:40

ja nog ekar det rätt friskt i mitt rum...måste bara få igång ljudkortet och göra lite absorbenter.....men det går som vanligt alldeles för fort :)

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-10-03 10:42

Haakan_W skrev:ja nog ekar det rätt friskt i mitt rum...måste bara få igång ljudkortet och göra lite absorbenter.....men det går som vanligt alldeles för fort :)
Det kanske räcker med att skaffa bättre, lite mer påkostade, nätkablar? :wink:
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-10-03 10:45

Mitt rum är rätt dåligt just nu, Högtalarna är placerade på ett bra sätt på SD-fötter men mer än så är det inte just nu, det ligger även en tunn matta på golvet. Inom en viss framtid ska vi tapetsera om vardagsrummet och när det är klart så kommer det upp gardiner bakom högtalarna och bakom gardinerna förhoppningsvis absorbenter om jag har råd. I soffan ska jag konstruera en basabsorbent och på väggarna ska jag sätta upp tre tygtavlor med absorbent bakom. Efter det så får vi se om det blir något mer.

Innan allt detta är klart så får jag nöja mig med att lyssna på så bra musik att det inte gör något att ljudet inte är optimalt :)

//Håkan
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-10-03 10:53

Bongo skrev:....lyssna på så bra musik att det inte gör något att ljudet inte är optimalt :)

//Håkan
Tänk, att innan jag började intressera mig för hifi så lyssnade jag uteslutande på "bra" musik. Nu kan det plötsligt ploppa upp nåt riktigt osmakligt i skivsamlingen. 8O
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-10-03 11:06

focus skrev:
Haakan_W skrev:ja nog ekar det rätt friskt i mitt rum...måste bara få igång ljudkortet och göra lite absorbenter.....men det går som vanligt alldeles för fort :)
Det kanske räcker med att skaffa bättre, lite mer påkostade, nätkablar? :wink:

joo

nämen allvarligt så vill jag inte göra några större ingrepp...just pga estetiken i rummet....2 halvstora absorbenter bakom talarna med snyggt tryck samt tjocka gardiner är egentligen nästan så långt jag sträcker mig...jag tycker faktiskt det låter rätt ok redan nu...även om det förstås kan bli betydligt bättre

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-10-03 11:07

Jag tycker det låter okej i mitt rum. Efterklangen från 300-400 hz är mycket låg. I basen har jag dock stora problem men jag orkar inte göra något åt saken eftersom jag skulle behöva göra ganska mycket :? En nackdel med att ha ett rum med låg efterklang är att man fort blir allergisk mot motsatsen. Jag har svårt att lyssna på anläggningar överhuvudtaget med lång efterklang. Miljöskada tror jag det kallas :roll:

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-10-03 11:12

Merkurius skrev:Jag tycker det låter okej i mitt rum. Efterklangen från 300-400 hz är mycket låg. I basen har jag dock stora problem men jag orkar inte göra något åt saken eftersom jag skulle behöva göra ganska mycket :? En nackdel med att ha ett rum med låg efterklang är att man fort blir allergisk mot motsatsen. Jag har svårt att lyssna på anläggningar överhuvudtaget med lång efterklang. Miljöskada tror jag det kallas :roll:
Ja, så är det. Det är mitt problem eftersom jag sitter i "kontrollerad miljö" om dagarna.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-10-03 11:17

Eftersom man bor i lägenhet som är byggd av 70-talsbetong så är förutsättningarna lång från ideala....

Har lagt ned massor av tid på högtalarplacering men trots detta så är basen ett problem.

Jag har haft horribla tre st horribla resonanser. Två av dessa har jag kommit åt med ett gäng rörabsorbenter som är gömda bakom en bokhylla i ett hörn. (Jodå det fungerar rätt så bra fast det var lite knepigare att justera in rätt längd på rören.) Fördelen är skyhög WAF. :lol:

Återstår nu bara att försöka komma åt den resonans som förpestar vid 95 Hz.

I övrigt är jag relativt nöjd. Det skulle säkert kunna vara ännu bättre även i mellanregistret och uppåt, men de "naturliga" dämpande föremål (mattor, tavlor, blommor, gardiner o.s.v.) som finns nu räcker hyggligt

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-10-03 11:17

Börjar få lite ordning på basproblemen i mitt rum, nu återstår mer dämpning och diffusering i bakre delen av rummet (och kanske lite mer dämpning i högtalaränden också). Mattor och tavlor står på inköpslistan.

Är ju lite problem när man vill att det iaf skall påminna om ett normalt vardagsrum.... :) speciellt om man inte vill bygga om nåt som inte är lätt att återställa.

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-10-03 11:19

Floyd skrev:Eftersom man bor i lägenhet som är byggd av 70-talsbetong så är förutsättningarna lång från ideala....

Jaså :o Jag sitter med 60-tals betong och det är minsann värre det :wink:

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-10-03 11:31

I mitt lyssningsrum är det ordning på akustiken 8)

Dock har jag fortfarande ett litet fladdereko att bekämpa, och jag vet ju
precis hur också, men det har ännu inte blivit av. :oops:

Man lider liksom inte direkt av det heller...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-10-03 11:41

Jag är delvist nöjd med mitt rum. Det är rätt så dämpat pga mattor och möbler och diffuserat pga alla prylar. Som man kan se i min tråd....

Men placeringen av högtalarna är obra pga möbleringskrav. Och en del prylar är för nära högtalarna.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-10-03 12:28

Nästan kvadratiskt med väggar av betong.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-10-03 12:37

Martin skrev:Nästan kvadratiskt med väggar av betong.

Ingen matta heller antar jag. :wink:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-10-03 12:44

i skrev:

Jo, 2st större ryamattor. 2 soffor och en massa andra möbler. Tyvärr gör de inte så mycket vid 40Hz.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-10-03 13:17

Martin skrev:
i skrev:

Jo, 2st större ryamattor. 2 soffor och en massa andra möbler. Tyvärr gör de inte så mycket vid 40Hz.
Kan ni inte känna att ert intresse inte får det spelrum som det förtjänar och därmed tröttnar? Lite som att vara intresserad av löpning men alltid springa i sandaler.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-10-03 13:21

focus skrev:Kan ni inte känna att ert intresse inte får det spelrum som det förtjänar och därmed tröttnar? Lite som att vara intresserad av löpning men alltid springa i sandaler.

Ungefär så kände jag INNAN ombyggnationen av mitt lyssningsrum.
8O

Numera känner jag mig mest :D när jag lyssnar på musik i det rummet
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-10-03 13:22

Jo, man ger upp lite grann kanske. Man känner ju inte direkt att det är motiverat att köpa några "hörbart transparenta" slutsteg direkt. Fast jag tycker ändå det är kul med bättre högtalare. Och högtalarna har jag nytta av när jag lyssnar på musik.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-10-03 13:23

Wolfie skrev:
focus skrev:Kan ni inte känna att ert intresse inte får det spelrum som det förtjänar och därmed tröttnar? Lite som att vara intresserad av löpning men alltid springa i sandaler.

Ungefär så kände jag INNAN ombyggnationen av mitt lyssningsrum.
8O

Numera känner jag mig mest :D när jag lyssnar på musik i det rummet
Fan va skönt det måste kännas! Fungerar detta rum även som vardagsrum, eller är det ett dedikerat lysssningsrum?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-10-03 13:26

Martin skrev:Jo, man ger upp lite grann kanske. Man känner ju inte direkt att det är motiverat att köpa några "hörbart transparenta" slutsteg direkt. Fast jag tycker ändå det är kul med bättre högtalare. Och högtalarna har jag nytta av när jag lyssnar på musik.
Mitt sista försök kommer att bestå av att försöka införskaffa högtalare som spelar bättre MED mitt rum, än mina nuvarande.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-03 13:42

Mitt rum har inte några större problem med ekon och efterklang, däremot verkar gipsväggarna och dom stora fönstren äta bas. Öppen planlösning i två plan gör det inte bättre heller. Jag hade tänkt prova att bygga ett väldigt litet hemmabiorum, med ganska stor akustiskt inspirerad insats, men det verkar som barnen aldrig hittar någonstans att bo permanent, så det är för mycket möbler och grejor kvar för att kunna påbörjas. Får nog ge mig på att mäta upp basområdet ordentligt i stora rummet så länge, och se om man ska lägga lite krut på att equalisera lite grann?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-10-03 13:50

focus,

Det har skrivits en hel del på faktiskt.se om vardagsrum som också fungerar som musikrum. Vanliga åtgärder är dämppaneler dolda av tygram/draperi/gardin bakom högtalarna (inte mellan högtalarna!) och eventuellt en bit ut längs sidoväggarna, bokhyllor med skivor/böcker längs sidoväggarna, tjocka mattor och rejäla stoppade möbler på strategiska ställen. Mycket prylar är bra i största allmänhet. Bra är också att undvika efterklang från angränsande rum genom att stänga dörrar eller sätta upp något tätt som galon eller riktigt många lager tyg i öppningar.

Jag gjorde ungefär så i mina två tidigare lägenheter innan jag för några år sedan fick möjlighet att bygga ett dedikerat ljudrum. Med de åtgärder jag nämner kan det bli bättre, men man riskerar samtidigt att blottlägga andra brister. Den som vill ha ett riktigt bra resultat bör kontakta en kunnig akustiker - och helst flytta till ett eget hus...

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-10-03 13:56

däremot verkar gipsväggarna och dom stora fönstren äta bas.
Du anar inte vad lyckligt lottad du är. Det är ju nästan bara positivt, så man slipper de höga q-värdena och efterklangen i basen.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-10-03 14:00

PekkaJohansson: Tack för tipset! Mitt problem är först och främst att jag delar vardagsrum med min fru, som inte är lika intresserad av kortare efterklangstider, som jag. :? Därför att blir det svårt att vidta många av åtgärderna du föreslog. Jag ställde mer frågan av ren nyfikenhet på hur läsare och hifiintressrade på Faktiskt.se har det hemma och hur dom förhåller sig till sina rums brister.

Martin skrev:
däremot verkar gipsväggarna och dom stora fönstren äta bas.
Du anar inte vad lyckligt lottad du är. Det är ju nästan bara positivt, så man slipper de höga q-värdena och efterklangen i basen.
Ja, jag håller med Martin! Bor också i betongen..
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-10-03 14:10

hej men hur skall man göra om öppningen till ett annat rum är just mellan högtalarna, där man alltså inte skall dämpa
mvh carl

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-10-03 14:13

Britt-Gunnar skrev:hej men hur skall man göra om öppningen till ett annat rum är just mellan högtalarna, där man alltså inte skall dämpa
mvh carl
Jag tror att många här anser att det är bra med en reflekterande yta mellan högtalarna. Alltså inte absorbtion, så i ditt fall ska du ha en stängd dörr som reflekterar ljud.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-10-03 14:22

focus skrev:
Britt-Gunnar skrev:hej men hur skall man göra om öppningen till ett annat rum är just mellan högtalarna, där man alltså inte skall dämpa
mvh carl
Jag tror att många här anser att det är bra med en reflekterande yta mellan högtalarna. Alltså inte absorbtion, så i ditt fall ska du ha en stängd dörr som reflekterar ljud.

hej det är just det som är krukset, det finns ingen dör att stänga, och efter som det är mer en ett musikrum står valet mellan antingen öppet eller någon form av tjockt draperi
mvh carl

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-10-03 14:25

Martin skrev:
i skrev:

Smaken är ju olika, men jag skulle rekommendera antingen en heltäckningsmatta eller kolla på stadsauktion efter en snygg STOR orientalisk matta ! Upp till drygt 4 x 3 meter förekommer ofta.
F ö är det mode nu med många orientliska mattor, gärna överlappande varandra (har jag hört).
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-10-03 14:28

Britt-Gunnar skrev:hej det är just det som är krukset, det finns ingen dör att stänga, och efter som det är mer en ett musikrum står valet mellan antingen öppet eller någon form av tjockt draperi
mvh carl

Då är säkert drapperi att förredra om man dessutom får sena reflexer från intillliggande rummet. Är öppningen för stor, finns det ingen tillhörande dörr?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-10-03 14:42

dörren är på vinden och där dess svängradie skulle vara står sterioracket, lite svårt att beskriva i ord men det för nog bli nått dämpande tyck då.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-10-03 14:48

Vad tråkigt det måste vara att inte kunna njuta av musik för att man har för stora krav på återgivningen (alltså krav större än man kan åtgärda). Hoppas jag aldrig hamnar i den situationen. Om jag mot förmodan skulle göra det så ska jag nog pröva att börja om, dvs slänga ut allt och köpa en billig sibastereo och inte göra något alls med rum eller placering och sånt.

//Håkan

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-10-03 14:48

Britt-Gunnar skrev:dörren är på vinden och där dess svängradie skulle vara står sterioracket, lite svårt att beskriva i ord men det för nog bli nått dämpande tyck då.
Pröva med att lyfta av nån annan dör och ställ för öppningen, så kan du säkert bilda dig en uppfattning av vad som är bäst.

Bongo skrev:Vad tråkigt det måste vara att inte kunna njuta av musik för att man har för stora krav på återgivningen (alltså krav större än man kan åtgärda). Hoppas jag aldrig hamnar i den situationen. Om jag mot förmodan skulle göra det så ska jag nog pröva att börja om, dvs slänga ut allt och köpa en billig sibastereo och inte göra något alls med rum eller placering och sånt.

//Håkan
Jo det är tråkigt, men Dire Straits är ju bäst, det vet ju alla. :wink:
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-10-03 14:51

focus skrev:Jo det är tråkigt, men Dire Straits är ju bäst, det vet ju alla. :wink:

:D Trodde att jennifer Warnes var det enda man kunde lyssna på

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-10-03 14:52

För att pigga upp alla så kan jag bidra med en video med musik så högklassig att man inte ens behöver höra ljudet för att uppnå hifinirvana (men det blir mycket roligare på hög volym :) )

http://www.youtube.com/watch?v=X8BeCz2V7dc

//Håkan

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-10-03 14:53

Nä, men allvarligt. Jag lyssnar fortfarande i vanliga högtalare men inte aktivt, utan snarare när jag gör annat. Men i sweetspot blir jag bara irriterad. :(
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-10-03 15:02

focus skrev:Nä, men allvarligt. Jag lyssnar fortfarande i vanliga högtalare men inte aktivt, utan snarare när jag gör annat. Men i sweetspot blir jag bara irriterad. :(

Det har jag också märkt, även om jag inte stör mig på ljudet i sweetspot så upplever jag att det är ännu lättare att njuta av musiken om man inte bryr sig riktigt var man sitter. Sitter jag i sweetspot är det lätt hänt att jag börjar tänka på ljudet istället.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-10-03 16:03

i skrev: Smaken är ju olika, men jag skulle rekommendera antingen en heltäckningsmatta eller kolla på stadsauktion efter en snygg STOR orientalisk matta ! Upp till drygt 4 x 3 meter förekommer ofta.
F ö är det mode nu med många orientliska mattor, gärna överlappande varandra (har jag hört).

Detta råd har jag delvis följt, vi inköpte en rätt stor orientalisk matta på just detta ställe för ett tag sen. Men det skulle behövas mer dämpning på golvet, helt klart, så ditt tips att lägga såna mattor lite överlappade ska jag försöka ta tillvara. Kanske t o m hustrun skulle gilla tanken. Om jag säger att jag tycker det skulle vara snyggt och inte nämner nånting om att det har med ljudet att göra kanske det kan gå an.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-10-03 16:46

Hustrun kanske blir glad om du föreslår en bit heltäckningsmatta UNDER den orientaliska mattan? Det är nämligen ett bra sätt att både åstadkomma god dämpning av golvreflexen och inte komma på kant med omgivningen.

Vill i sammanhanget också påminna om behovet av att täcka också den del av golvet som är nära väggarna. Om man inte har matta där bör man åtminstone placera hyllor, lådor, krukor, soffor och allsköns annat material som försvårar ljudvågornas studs mellan golv och vägg.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-10-03 21:44

Jag har pillat en del med rummet det senaste året (se min medlemstråd), men eftersom det är en studentlägenhet som vi flyttar från inom några månader har det inte varit så helhjärtat. Fortfarande grymt klappeko mellan betongväggarna. Enda mattan är tunn (sisal) och även om den är 2*3 meter täcker den bara en tredjedel av golvet. Sucks to be me, men det blir nog bättre i nästa lägenhet som troligen blir en bostadsrätt. Då ska efterklangen ned.

Det är rätt mycket torrsim över mitt hifiintresse, faktiskt. Hinner sällan lyssna på skivor och högtalarna kostade 2500 kr. Fördelen är att jag hunnit vänja in min sambo på ett ganska smidigt sätt - prestigefaktorn är låg eftersom det inte är så mycket pengar investerade och hon fattar att jag inte bara är prylkåt eftersom jag pluggat ljud som inriktning på min civilingenjörsutbildning och dessutom är rätt snål.
...perspektiv...

Återgå till Generellt om hifi