Sd-fötter vs. Hifiklubbens vs. gammal musmatta

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Sd-fötter vs. Hifiklubbens vs. gammal musmatta

Inläggav Fjonkalicious » 2007-11-01 15:07

Har för närvarande ett par studiomonitorer(yamaha hs-80m) som står på ett stort skrivbord(2,5 x 1 m bordsskiva) vid datorn. Det blir ju lite resonans. Mitt första försök är att testa någon form av gummifot. Har läst mkt positivt här om SD-fötter. Kikar även på hifiklubbens variant och en vän har sagt att en gammal musmatta kan också funka.

Vad är det som gäller egentligen?

Fördelen med hifiklubbens är att dom är svarta, det vill jag ha, inga fula färger.

Noterade att dom säljer SD på hifikit, men priserna är billigare där jämfört med på SD:s hemsida, är det budgetvarianten dom säljer på Hifikit?

Tacksam för upplysning i ämnet.

Filip

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-01 15:10

SD fötterna sjunker inte ihop med tiden och är viktanpassade.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2007-11-01 15:21

Kaffekoppen skrev:SD fötterna sjunker inte ihop med tiden och är viktanpassade.

Gäller detta inte för hifiklubbens variant?

Kan tänka mig att musmattan inte är världens bästa, men samtidigt så är ju inte underlaget överlag det heller.

Monitorerna väger in på 11,3 kg st. Är det någon som vet SD-fötternas färg för audiofil resp. budgetmodell?

Dom gör säkert en alldeles ypperlig produkt, men känner dom ingen kompis som kan göra om hemsidan?

Filip

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-01 16:20

Vad kostar SD-fötter? Vad kostar gammal musmatta? Du kanske kan köra en lyxvariant med dubbla musmattor? :D

Sen beror det ju på vad man har för musmattor. Dyra gamermattor i metall är kanske inte *slaps myself*

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-11-01 16:48

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-11-01 16:58

olla 8O :oops: :oops: :D :wink:
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-11-01 17:00

avr7000 skrev:olla 8O :oops: :oops: :D :wink:

:D
Mitt minne är blott ett minne numera.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-11-01 17:22

Går ju att få till det rätt bra med hemgjorda saker, testa lite själv innan du köper nåt dyrt. Jag har testat med t.ex bitar av liggunderlag, i olika storlekar beroende på vikten som ska på. Kan funka kanon!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2007-11-01 17:34

Det var inte helt lätt att få fram budskapet. Jag kan inte på Sonic Designs hemsida se vilka färger som gäller för respektive vikt i audiofilvariant, endast budget och då är det nougatfärg som gäller, vilket går bort.

Någon som har erfarenhet av hifiklubbens variant?

Har ollat allt vad jag kan på deras hemsida, gör ingen skillnad. 8)

Filip

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-11-01 17:37

Det går ju att färga dem med tuschpenna! Inte vilken sorts tusch som helst då, men det finns säkert ngn som vet....
Mitt minne är blott ett minne numera.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-11-01 18:12

Hej.

På Hembiocunsult: http://www.hembioconsult.com/ Finns det sd-fötter och mässingskåpor att täcka dom med.

:) //Matte.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-11-01 18:44

En liten hylsa i mattsvart papp är lätt att tillverka och lär knappt synas om fötterna placeras någon centimeter in under högtalaren.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-11-01 22:45

bonded foam används i proffesionella sammanhang för vibrationsisolering så du skulle kunna springa för biltema å tjacka ett ark av deras tjockaste variant med alufolie på och prova dig fram till rätt storlek
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-11-02 09:55

Kolla skulle det förstås vara som alla med huvudet på skafft redan har förstått!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-11-02 10:13

RogerGustavsson skrev:Kolla skulle det förstås vara som alla med huvudet på skafft redan har förstått!

Vilket huvud på vilket skaft? Nu känns det som att det snart är dags för en timeout innan tråden fullständigt "ballar" ur!
:oops:
Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-11-02 21:41

Mejla paa på detta forum, han är insatt eftersom det är han som är pappa till SD-fötterna. Visserlgen får han väl sägas vara jävig i frågan men det skulle då jag bortse ifrån...

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-07-24 15:11

Bumpar denna tråd en smula med lite egna subjektiva omdömen om dessa SD-fötter.

Jag bör väl redan nu åter påpeka att nedanstående är högst subjektiva åsikter som vare sig är precisionsmätta eller dubbelblindtestade.... :wink:

Jag satte 4 st av dessa fötter under respektive högtalare, alltså mellan högtalarna (Quad 12L mkII) och de sandfyllda stativen. (Dessa står f.n. på spikes med skydd för parketten)

Skillnaderna med dessa fötter är inte gigantiska men jag anser att de är hörbara. Det jag först lägger märke till, spontant, är helt enkelt att man hör mindre bas än tidigare. När man har lyssnat ett tag så inser man att kvaliteten i detta område har förbättrats. Klart enklare att t.ex. hålla isär elbas och bastrumma, enklare att följa med i vad basisten lirar. Det har helt enkelt blivit mer ordning och reda i de lägre registren.

Som sagt; ingen gigantisk skillnad men märkbar. Är det värt de 250 investerade kronorna? Yepp i mina öron är det så helt klart.

En öppen fråga: skulle man vinna ytterligare på att sätta dessa kuddar mellan stativen och golvet också?
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Användarvisningsbild
Katt-natt

Inläggav Katt-natt » 2008-07-24 15:31

på byggvaruhus och sådana ställen kan man hitta "knäskyddsgummi". Det verkar ganska lovande som högtalarfotsmaterial, -ska testa det själv när tillfälle ges.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-24 15:43

Floyd skrev:En öppen fråga: skulle man vinna ytterligare på att sätta dessa kuddar mellan stativen och golvet också?
Det tror jag inte.

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-07-24 16:27

Floyd skrev:Skillnaderna med dessa fötter är inte gigantiska men jag anser att de är hörbara. Det jag först lägger märke till, spontant, är helt enkelt att man hör mindre bas än tidigare.

Vad (om något) är det du jämför mot?

När man har lyssnat ett tag så inser man att kvaliteten i detta område har förbättrats.

Ingen kritik men tycker det är värt att påpeka att när man har lyssnat ett tag så är man "ljudminnemässigt" långt ifrån det man tidigare jämfört mot.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-07-24 16:42

MrUncool skrev:
Floyd skrev:Skillnaderna med dessa fötter är inte gigantiska men jag anser att de är hörbara. Det jag först lägger märke till, spontant, är helt enkelt att man hör mindre bas än tidigare.

När man har lyssnat ett tag så inser man att kvaliteten i detta område har förbättrats.

Ingen kritik men tycker det är värt att påpeka att när man har lyssnat ett tag så är man "ljudminnemässigt" långt ifrån det man tidigare jämfört mot.

Vad jag jämför med? Trodde det gick att förstå att det jämförs med samma utrustning UTAN SD-fötter....

Vad gäller ljudminnet....visst kan det vara så, men jag försöker inte hävda att detta lilla test var ens ett gram vetenskapligt, utan helt subjektivt, vilket jag också tydligt klargjorde.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2008-07-24 16:45

I och med att vi tar in "bas" på fler sätt än att bara att lyssna, vi använder ju känseln. Så kan det bli ett visst upplevt minskning av "bas" när man kör med mjuk upphängning/SD-fötter. Däremot så kan det givetvis bli "renare" då vi inte får ett golv som inte spelar med i samma omfattning (gäller speciellt trägolv).

Vet inte om det var så du upplevde SD-fötterna?
100% Digital

matson

Inläggav matson » 2008-07-24 16:57

Floyd skrev:
MrUncool skrev:

Vad jag jämför med? Trodde det gick att förstå att det jämförs med samma utrustning UTAN SD-fötter....

Vad gäller ljudminnet....visst kan det vara så, men jag försöker inte hävda att detta lilla test var ens ett gram vetenskapligt, utan helt subjektivt, vilket jag också tydligt klargjorde.

Spikesen vid golvet har väl ingen funktion längre om du har sd-fötter mellan låda och stativ, alltså kan man säga att jämförelsen snarare var mellan sd kontra spikes än sd vs. inget. Eller?

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-07-24 17:14

matson skrev:
Floyd skrev:
MrUncool skrev:

Spikesen vid golvet har väl ingen funktion längre om du har sd-fötter mellan låda och stativ, alltså kan man säga att jämförelsen snarare var mellan sd kontra spikes än sd vs. inget. Eller?

Spikes mot golv + inget alls mellan högtalare och stativ i jämförelse med spikes mot golv + SD mellan högtalare och stativ

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-07-24 17:14

crion skrev:I och med att vi tar in "bas" på fler sätt än att bara att lyssna, vi använder ju känseln. Så kan det bli ett visst upplevt minskning av "bas" när man kör med mjuk upphängning/SD-fötter. Däremot så kan det givetvis bli "renare" då vi inte får ett golv som inte spelar med i samma omfattning (gäller speciellt trägolv).

En bra beskrivning.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-07-24 17:44

Varför märka ord? Det var väl rätt tydligt vad Floyd gjorde med sitt test. Jag har upplevt samma sak först, minskad bas. Sen har jag upptäckt att vibrationer i golv försvunnit och antagit att därför har jag upplevt en minskad basnivå, även om tydligheten har ökat.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-24 17:47

Använd spikes till stativen... eller ställ dem på platten. Inte SD-fötter på båda ställena. Kan tänka mig att det skulle strula med fjädringen på hela systemet.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2008-07-24 19:23

crion skrev:I och med att vi tar in "bas" på fler sätt än att bara att lyssna, vi använder ju känseln. Så kan det bli ett visst upplevt minskning av "bas" när man kör med mjuk upphängning/SD-fötter. Däremot så kan det givetvis bli "renare" då vi inte får ett golv som inte spelar med i samma omfattning (gäller speciellt trägolv).

Här hemma gungar parketten fintfint med SD-fötter :)

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-07-24 19:53

Floyd skrev:Vad jag jämför med? Trodde det gick att förstå att det jämförs med samma utrustning UTAN SD-fötter....

Nu gick det att för mig förstå (dvs veta säkert vad du menade). Jag var nog lite för mycket inne på jämförelser av den typ som trådrubriken söker (mot spikes, musmattor, möbeltassar (de av gummi), häftmassa, liggunderlagsbitar mm) och att du hade glömt ange vilket du jämförde mot. Så var det alltså inte (mer än spikes under stativen).
Senast redigerad av MrUncool 2008-07-25 05:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-07-24 20:14

Floyd skrev:
Skillnaderna med dessa fötter är inte gigantiska men jag anser att de är hörbara. Det jag först lägger märke till, spontant, är helt enkelt att man hör mindre bas än tidigare. När man har lyssnat ett tag så inser man att kvaliteten i detta område har förbättrats. Klart enklare att t.ex. hålla isär elbas och bastrumma, enklare att följa med i vad basisten lirar. Det har helt enkelt blivit mer ordning och reda i de lägre registren.

Som sagt; ingen gigantisk skillnad men märkbar. Är det värt de 250 investerade kronorna? Yepp i mina öron är det så helt klart.

En öppen fråga: skulle man vinna ytterligare på att sätta dessa kuddar mellan stativen och golvet också?

Hihi, fick exakt samma uppfattning med dem under ett par piP. Nästan besviken till en början med nöjd när man acklimatiserat sig lite. :)

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-07-25 00:28

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-09-04 14:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-07-26 18:45

johanrohm skrev:En tanke...
Finns det löparskor med det här fantastiska materialet? :wink:

Hälsningar
JR

För några år sedan då jag talade med dem som säljer gummit som SD foten är gjord av så sa man att materialet ursprungligen är framtaget för joggingskor :) Nu har man även luftkuddar samt kanske blandmaterial i dojjorna.

För övrigt rekommenderar jag SD foten. Jag har använt dessa som underlägg för allehanda stereoapparater med först och främst under högtalare och med uteslutande positivt resultat :)

Jag började använda skumgummi redan på 70 talet och då var det under mina OA 116 :) jag hade en mdf-platta under OA-116 och skumgummit under mdfplattan. På så sätt blev hela högtalaren flytande från golvet. Jag tog hem hela konkarrongen till Stig Carlsson och vi provade detta även hos honom med positivt resultat :)

Spikes har egentligen aldrig varit min melodi. Det fanns dock metallkoner på 80-talet som även vi i Ljudbutiken sålde och det var då en fluga. Jag körde ett tag med dessa koner men jag slutade efter ett tag. Det blev helt enkelt inte bra ljud som jag upptäckte vid längre lyssning.

MvH
PS

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-07-27 00:16

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-09-04 14:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Teabinge

Aerogel som dämpmaterial?

Inläggav Teabinge » 2008-08-19 09:31

Någon som tror något om detta? Och hur skulle man få tag i det?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aerogel

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-08-19 10:22

Katt-natt skrev:på byggvaruhus och sådana ställen kan man hitta "knäskyddsgummi". Det verkar ganska lovande som högtalarfotsmaterial, -ska testa det själv när tillfälle ges.

Jag tycker knäskyddsgummi är utmärkt... :D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Aerogel som dämpmaterial?

Inläggav DQ-20 » 2008-08-19 10:34

Teabinge skrev:Någon som tror något om detta? Och hur skulle man få tag i det?

Vad ska du ha det till? Det dämpar inte i alla fall. Fungerar nog bra som distansmaterial i laminat.

Vad gäller SD-fötterna finns det flera alternativ som är billigare och potentiellt bättre*. Poängen är att dessa alternativ är mer skrymmande och/eller bökiga samt att resultaten med SD-foten verkar vara "tillräckligt" bra. För att röra sig så lite som möjligt skall högtalaren stå så mjukt som möjligt och normalt sett måste det till långa fjädrar för detta om fjädern är linjär. SD-foten uppnår en hög mjukhet genom att vara olinjär: vid en viss kritisk belastning övergår den från att vara "ganska hård" till "väldigt mjuk". I och med att rörelserna är så små passar det applikationen utmärkt. Lite magiskt tycker jag: fötterna känns som vilket hårt skum som helst om man klämmer på dem men om man sätter dem under högtalarna så börjar de svaja betänkligt om man stöter till dem (iallafall om man har viktoptimerade). Jämför man med t.ex. sorbothanfötter är det nästan tvärt om: sorbothanfötter känns väldig mjuka och mysiga när man klämmer på dem men är i realiteten stenhårda i det hörbara området.

Så till alla experimentlystna: när får man se ett par högtalare upphängda i cykelslangar i taket? Ett par resonansfria kabinett på ca 50 kg och resonansfrekvens under 5 Hz så är man väl hemma... Dessutom får man ju lite dämpning om man tar butylslang. He-he...

/D

*) Om målet är att få högtalaren att stå så stilla som möjligt. Andra subjektiva hänsyn som att "låta bättre" lämnas därhän.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Teabinge

Re: Aerogel som dämpmaterial?

Inläggav Teabinge » 2008-08-19 11:16

Vad ska du ha det till? Det dämpar inte i alla fall. Fungerar nog bra som distansmaterial i laminat.

Nä, jag blev bara nyfiken. Sökte på "skumplast" som material att lägga mellan högtalare och stativ (uppsnappat förslag från detta forum) och halkade in på aerogel. :) Såg coolt ut - nästan osynligt. Men det osynliga skulle inte synas :roll: iallafall om man la det mellan högtalare och stativ...

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2008-08-21 06:13

Jag har klippt till lite jula-musmatta till mina L6.
Upplevde att en sorts mättnad i basen kommer mycket senare, på högre volym alltså. Borde med andra ord köpa SD-fötter snarast.

Bild
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-08-21 08:03

...perspektiv...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-08-21 08:17

Sylomer är rätt bra.
ⓘ De gustibus non est disputandum.