Koppla hörlurar direkt till högtalarutgången på förstärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
stendec

Koppla hörlurar direkt till högtalarutgången på förstärkare?

Inläggav stendec » 2007-12-23 16:07

Går det att göra med gott resultat? Jag har ett par Sennheiser HD650 men saknar tyvärr hörlursuttag på min förstärkare. Det är en integrerad förstärkare med god prestanda och låg dist så det känns onödigt att lägga mer pengar på en separat hörlursförstärkare. Min ide är att via två par högtalarkablar från förstärkaren löda på ett telejack. Det jag är rädd för är att spela sönder hörlurarna men undrar om det går att avsäkra kopplingen utan att äventyra förstärkaren? Hörlurarna har en impedans på 300ohm. Vad jag har förstått är en hög impedans inget problem för en välkonstruerad förstärkare.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-23 16:16

Nej, förstärkaren kommer att klara det bra, förutsatt att du inte får kortis någonstans. Att lurarna är högohmiga är bra i det här fallet eftersom det gör att det blir ganska lite effekt i dem. hade de varit på 400 ohm så hade effekten blivit 1/100 av vad den blir i en 4-ohmshögtalare.

Jag tror ändå att jag skulle sätta ett seriemotstånd på 50-100 ohm i förstärkaränden bara för att gardera mig mot kortslutning efter några års kabelslitage.

... och kolla att förstärkaren inte är bryggad, då blir det knepigare eftersom lurar har gemensam jord.

Edit: det finns två problem som kan uppkomma. Det ena är att nivån blir för hög, med risk för hörselskada som följd. Det andra är relaterat, om känsligheten blir för hög så kan det tänkas bli brusigt. Du kan behöva labba med seriemotståndet och eventuellt en L-pad.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2007-12-27 10:00

PÅ den gamla goda tiden fanns det adapters man satte till högtalar utgångarna som hörlurarna kopplades till.

Det fanns ett motstånd i dem också.

Det här var ju i slutet på 70 talet då man gick i 7:an.

Men det fungerar.

Alternativt modda en B-tech 928 hörlursförstärkare

Lycka till

Användarvisningsbild
McGyver

Inläggav McGyver » 2007-12-27 22:56

Passande dämpsats byggs lätt på följande vis:

http://sound.westhost.com/project100.htm

/R

Återgå till Generellt om hifi