Moderator: Redaktörer
raban_FXP skrev:Hej!
Jag vet inte riktigt vad det du skriver har med trådens ämne att göra. Om du är allmänt skeptisk till vad trådens kärnämne är, ska du inte skriva i den. Förlägg diskussioner om vetenskaplighet, blindtester med mera i en annan tråd, please. Men jag tackar och bockar för dina synpunkter !Snällt!
raban_FXP skrev:Den här tråden riktar sig till de som har "lite bättre grejor", har ett öppet sinne samt gjort sin hemläxa ordentligt.
raban_FXP skrev:Jag menar bara att om man INTE har ett system som är högupplösande och inte har gjort sin hemläxa ordenligt när det gäller att sätta upp systemet på rätt sätt, så KAN det svårt att höra de ljudskillnader som vissa tweaks medför.
dawen skrev:raban_FXP skrev:Den här tråden riktar sig till de som har "lite bättre grejor", har ett öppet sinne samt gjort sin hemläxa ordentligt.
Jag slarvade alltid med läxorna när jag gick i skolan. Innebär det att jag inte har något att göra i den här tråden?raban_FXP skrev:Jag menar bara att om man INTE har ett system som är högupplösande och inte har gjort sin hemläxa ordenligt när det gäller att sätta upp systemet på rätt sätt, så KAN det svårt att höra de ljudskillnader som vissa tweaks medför.
Du skriver alltså att Johan har ett system som inte är högupplösande och/eller att han inte satt upp sitt system på rätt sätt?
dawen skrev:raban_FXP skrev:Den här tråden riktar sig till de som har "lite bättre grejor", har ett öppet sinne samt gjort sin hemläxa ordentligt.
Jag slarvade alltid med läxorna när jag gick i skolan. Innebär det att jag inte har något att göra i den här tråden?raban_FXP skrev:Jag menar bara att om man INTE har ett system som är högupplösande och inte har gjort sin hemläxa ordenligt när det gäller att sätta upp systemet på rätt sätt, så KAN det svårt att höra de ljudskillnader som vissa tweaks medför.
Du skriver alltså att Johan har ett system som inte är högupplösande och/eller att han inte satt upp sitt system på rätt sätt?
dawen skrev:
Om det nu ÄR så att dessa tweaks verkligen kan göra skillnad, varför går detta inte att påvisa så enkelt? Det är ju t.o.m. så att Shakti's egna representanter på mässa blivit bortgjorda, hur kan det vara så om det här är en sak som verkligen fungerar?
Om man inte är nyfiken på om det finns något rimligt billigt eller gratis som kan förbättra anläggningen så är det väl konstigt.
raban_FXP skrev:Kraniet: Du har visst inte läst mitt ursprungsinlägg verkar det som.
Johan_Lindroos skrev:Aha öh, nu inser jag när du Raban på pekar vad tråden ska handla om (skumma energier å sånt). Då förstår jag varför du tyckte jag var off-topic. Jag lämnar härmed denna tråd eftersom jag inte tror på cyrrylinj... och såna grejor. Möjligtvis är jag intresserad om någon kan förklara att sådant verkligen finns.
Jag kan ställa en fråga också:
Varför skulle currylinjer el dyl kunna ge bättre ljudåtergivning? Om dett askulle noteras, vilken förklaring, annan än fysikalisk, skulle kunna förklara det isåfall?
Än så länge håller jag mig kraftigt skeptisk till eventuella sådana fenomen.
Bye for now.
Men om det du vill prata om är energivågor i annan(ovetenksaplig) form så kan nog ingen direkt prata emot dig.
Det finns ju en hel rörelse kring kristallenergi och liknande som påstår att det finns energier runt och omkring oss som påverkar vår vardag.
Jag känner tex persolingen en person som är väldigt duktig på currylinjer och kan använda slagruta och annat för att leta linjer och vatten och annat.
Curyylinjer tex verkar ju högst verkliga eftersom det verkar som att djur känner av dom (katter tex ligger gärna i ett kryss). Så varför skulle de inte påverka oss också?
Men vad exakt det handlar om är ju en annan sak.. Magnetism och annat har ju stor påverkar på våra kroppar. Jorden har ju väldigt kratigt magnetfält och således kan det nog finnas "signifikanta" krafter att räkna med. För oss..
Tror inte riktigt elektriska komponenter påverkas. Men det går ju som sagt att avgöra i ett blindtest.. Ställ cdn på ett currtkryss och jämför mot ett annat (nu ligger linjerna typ 3 meter från varandra så det blir mycket spring
Förövrigt har samma gubbe (han med slagrutan) kikat rätt mycket på kristallterepi men jag har inte hört så mycket om hans åsikter där.. Han är numera rätt sjuk från hjärtinfarkt och annat så.. (och där verkar ju inte kristallterapin funkat.. )
Det är ju dock intressant om man tar den psykologiska grejen bakom allt.. Jag tror det är där man hittar svaret och förmodligen därför dessa "tweaks" inte kan testas i blind-tester. Skillnaderna existerar ju bara i ens huvud! Men frågan är om det är bra eller dåligt. Om jag kan lura mig själv att det låter bättre så är det kanske bara bra? Jag vet inte..
edit: ang psykoligsk påverkan.. det finns ju faktiskt människor som blivit frisk från allvarliga sjukdomar trots att dom bara ätit placebopreparat istället för riktig medicin. Så nog kan psyket påverka en hel del..
I den meningen kan man nog prata om olika stenars "energier" på anläggningen men de är förmodligen bara en produkt av kraftig "hallucinationering"
Ni som är allmänt skeptiska till andra energier än det som står i de vanliga skolböckerna, behöver inte skriva i den här tråden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster