Moderator: Redaktörer
avr7000 skrev:Jag skall sticka ut hakan och påstå att mitt system i alla fall nära på kan reproducera ett trumset i mitt vardagsrum.![]()
Har trummor själv i källaren, spelar i band (inte trummor), känner en duktig trummis och brukar övertala honom att slå en truddilutt när tillfälle ges... -och vill därmed påstå att jag har en ganska god uppfattning om hur det brukar låta.
Mvh
Stefan
Harryup skrev:Har hört Sperrling dema ett riktigt trumset, spelat in det och sedan spelat upp det på sina horn. Det lät mycket övertygande.
Fast det var ingen F/E-lyssning förstås men väl en A/B test fram och åter.
Kanske runt 1975 på Upplandsgatan.
mvh/Harry
celef skrev:XL-fidelity, som för övrigt är en fullrangehögtalare!
ok ok ok, xl-fidelity har nämnts några ggr dom senaste dagarna - är dessa schyssta grunkor?
Morello skrev:En bastrumma är förvisso stor (typiskt 20"-24"), men slagskinnets förskjutning är ganska begränsad då den är noll vid sargen och växer mot mitten av skinnet. Skulle gissa att medelförskjutningen av skinnet är högst 2-5 mm.
avr7000 skrev:Jag skall sticka ut hakan och påstå att mitt system i alla fall nära på kan reproducera ett trumset i mitt vardagsrum.![]()
Har trummor själv i källaren, spelar i band (inte trummor), känner en duktig trummis och brukar övertala honom att slå en truddilutt när tillfälle ges... -och vill därmed påstå att jag har en ganska god uppfattning om hur det brukar låta.
Mvh
Stefan
Alexi skrev:Dynamiktråden inspirerade mig till denna tråd, jag tror mig ställt samma fråga någon gång i forumets begynnelse, men hittade inte den tråden. Så jag ställer den igen:
Vad krävs för att man realistiskt ska kunna återskapa ett trumset?
Ja alltså hur mycket luft behövs flyttas osv hur stora ellement behöver man och i vilka register?
Vad pratar vi om för ljudtryck som behövs kunna skapas?
Det finns gott om anläggningar som kan rimligt väl kan återge ett trumset på "spisaravstånd". Det är betydligt ovanligare med fonogram där de är rimligt oskadat inspelade.
Morello skrev:I pop/rock-produktioner är ju dessutom balansen mellan setets delar så rubbad att vissa delar ligger sisådär 10-20 dB för starkt/svagt.
Jag tror det blir synnerligen svårt att hitta ett korrekt inspelat trumset faktiskt.
Almen skrev:Morello skrev:Å var hamnar "chamberlin-pukan"![]()
Lord Jimmy gör allting rätt.
Piotr skrev:Trumspåret ovan tror jag Gert Palmcrantz spelat in med ett par Didrik mikrofoner.. ingen närmickning alltså utan en uppmickning som åtminstone har en liten chans att fånga naturligheten i ett trumset.
/Peter
Ragnwald skrev:Piotr skrev:Trumspåret ovan tror jag Gert Palmcrantz spelat in med ett par Didrik mikrofoner.. ingen närmickning alltså utan en uppmickning som åtminstone har en liten chans att fånga naturligheten i ett trumset.
/Peter
Det ska till rörmick för ändamålet.
Piotr skrev:
'Live is life'.. Proprius, inspelat live i... Uppsala tror jag med Domnerus och vänner.
/Peter
matereo skrev:Ragnwald skrev:Piotr skrev:Trumspåret ovan tror jag Gert Palmcrantz spelat in med ett par Didrik mikrofoner.. ingen närmickning alltså utan en uppmickning som åtminstone har en liten chans att fånga naturligheten i ett trumset.
/Peter
Javisst vi är rörandeöverens med majoriteten av de som försöker göra högkvalitativa inspelningar... rör och stormembran.
Blev så tagen detta samt fler spår via denna uppsättning så jag köpte ett par German Physics element av Bosse. Det var kul ett tag med blev för mycket sameness till slut pga. den rikliga mängden reflekterat ljud.
Piotr skrev:Magnuz skrev:Piotr skrev:Trumspåret ovan...
Vilket?
'Live is life'.. Proprius, inspelat live i... Uppsala tror jag med Domnerus och vänner.
För övrigt tror jag det skulle gå utmärkt med en trissemick modell mellanstor kapsel.![]()
/Peter
Citat:
Blev så tagen detta samt fler spår via denna uppsättning så jag köpte ett par German Physics element av Bosse. Det var kul ett tag med blev för mycket sameness till slut pga. den rikliga mängden reflekterat ljud.
skulle denna "sameness" minskat i ett fullt akustikreglerat rum? eller är ljudutbredningen "totalfel" med sådana element?
PekkaJohansson skrev:Apropå truminspelningar, har någon titeln på den där Sheffield Lab-skivan som ska innehålla ett välinspelat trumset?
Med vänlig hälsning
Pekka
Morello skrev:matereo skrev:Ragnwald skrev:Piotr skrev:Trumspåret ovan tror jag Gert Palmcrantz spelat in med ett par Didrik mikrofoner.. ingen närmickning alltså utan en uppmickning som åtminstone har en liten chans att fånga naturligheten i ett trumset.
/Peter
Javisst vi är rörandeöverens med majoriteten av de som försöker göra högkvalitativa inspelningar... rör och stormembran.
UTveckla gärna den dör dogmen.![]()
Jag har en rörmik av stormembrantyp som jag använder för att värma upp sång lite med.![]()
Jag skulle inte drömma om att använda en sådan mikrofon om det var fråga om dokumentation av ett trumset.
Kan bli svårt då jag tror jag har den liggandes hemma någonstans. Inte sätt den sen jag flyttade, eller har du fått tillbaks den via morello, kan ha givit den till honom någon gång?Lazyworm skrev:PekkaJohansson skrev:Apropå truminspelningar, har någon titeln på den där Sheffield Lab-skivan som ska innehålla ett välinspelat trumset?
Med vänlig hälsning
Pekka
Hej Pekka!
Jag tror det är den här skivan du tänker på, jag äger den men inte lyssnat på den sen jag hade mina Sperrlinghorn för typ 15år sen, på den tiden var min uppfattning att den var grymt bra inspelad. Får väl varva igång den ikväll och se om man ändrat sina preferenser
URL SheffieldLab
Alexi skrev:Kan bli svårt då jag tror jag har den liggandes hemma någonstans. Inte sätt den sen jag flyttade, eller har du fått tillbaks den via morello, kan ha givit den till honom någon gång?Lazyworm skrev:PekkaJohansson skrev:Apropå truminspelningar, har någon titeln på den där Sheffield Lab-skivan som ska innehålla ett välinspelat trumset?
Med vänlig hälsning
Pekka
Hej Pekka!
Jag tror det är den här skivan du tänker på, jag äger den men inte lyssnat på den sen jag hade mina Sperrlinghorn för typ 15år sen, på den tiden var min uppfattning att den var grymt bra inspelad. Får väl varva igång den ikväll och se om man ändrat sina preferenser
URL SheffieldLab
Celef, förstår jag dig rätt att du menar att samtliga högtalare på den här planeten som inte är ”rundstrålade” och inte är ”tonkurvemanipulerade” och med tonkurvemanipulerade förstår jag ”medvetet tonkurvemanipulerade” är högtalare som inte har någon ”sameness”.
I så fall rekommenderar jag att köpa de billigaste högtalarna på varuhusen ty de har ju heller ingen ”sameness” om jag förstår saken rätt.
Om man med "sameness" menar samma ljud som i inspelningslokalen så håller jag heller inte med.
Dock är jag av annan uppfattning än de som tror det du skrivit.
Alexi skrev:Nejdå, den du syftar på är något helt annat på den är det samma trumsolo ur massa olika mikrofoner.
matereo skrev:Morello skrev:matereo skrev:Ragnwald skrev:Piotr skrev:Trumspåret ovan tror jag Gert Palmcrantz spelat in med ett par Didrik mikrofoner.. ingen närmickning alltså utan en uppmickning som åtminstone har en liten chans att fånga naturligheten i ett trumset.
/Peter
UTveckla gärna den dör dogmen.![]()
Jag har en rörmik av stormembrantyp som jag använder för att värma upp sång lite med.![]()
Jag skulle inte drömma om att använda en sådan mikrofon om det var fråga om dokumentation av ett trumset.
Kanske kanske inte... kanske passar den inte alls till det.. kanske är det inte en alls en särskilt bra rörmik. Men nog är det hel klart så att de dominerar stereo upptagningar och liknande där man inte närmikar nåt speciellt...
Neil Young köpte visst ett par Didrikar när dom dök upp... och jag tycker det märks på plattorna sedan dess... även om "Neil young and the bluenotes" plattan och tidigare också låter bra.
Själv använder jag både dynamiska, band och kondensatormikar... men när det görs proffessionella, rena stereo upptagningar där akustik och livekänsla finns med och instrument återges på ett naturlig sätt, så är ju majoriteten av mik valen helt klart rörhistorier och av stormembranstyp. Inget vidare snack om saken ju.
petersteindl skrev:För övrigt anser jag att alla högtalare har en slags sameness oavsett
deras ljudspridning.
PekkaJohansson skrev:[...] efter att lyssnat klart på det förmodligen bästa svenska
popalbumet genom tiderna, Gyllene Tiders "Moderna Tider" med
tillhörande bonus-EP och extraspår.
...men när det görs proffessionella, rena stereo upptagningar där akustik och livekänsla finns med och instrument återges på ett naturlig sätt, så är ju majoriteten av mik valen helt klart rörhistorier och av stormembranstyp. Inget vidare snack om saken ju.
IngOehman skrev:Har ni tänkt på det?![]()
IngOehman skrev:
Det finns massor av rörmikofoner som är mycket sämre än de bästa trissemickarna, och det finns massor av trissemickar som är mycket sämre än de bästa rörmikrofonerna.
5. En kvalitet hos mikrofoner som många undervärderar är den psykologiska effekten.Och då menar jag inte något som har med inbillning att göra, utan en högst faktisk effekt - nämligen att en rejäl klump med rätt utseende och utstrålning, kan få både ljudtekniker att göra ett bättre jobb och i ännu högra grad ge inspiration och trygghet åt musikerna, inte minst sångare!
Kort sagt - oavsett mikrofonens tekniska egenskaper är det viktigt att den dessutom ger rätt "vibbar", för den är i direktkontakt med den konst den skall dokumentera. Då får den inte i sig vara en störning.
Har ni tänkt på det?![]()
Vh, iö
Piotr skrev:Sennhesier
Piotr skrev:Håller med om det som nämnts ang. känslan med en stor fet rörmick.
Det blir nån sorts symbol som säkert kan ha en positiv effekt. Jag
menar.. hur häftigt käns det att stå och sjunga in i en Panasonic-kapsel
stor som en lillfingernagel.![]()
Morello skrev:Det finns gott om anläggningar som kan rimligt väl kan återge ett trumset på "spisaravstånd". Det är betydligt ovanligare med fonogram där de är rimligt oskadat inspelade.
Kan bara hålla med.
I pop/rock-produktioner är ju dessutom balansen mellan setets delar så rubbad att vissa delar ligger sisådär 10-20 dB för starkt/svagt.
Jag tror det blir synnerligen svårt att hitta ett korrekt inspelat trumset faktiskt.
Morello skrev:Å var hamnar "chamberlin-pukan"![]()
lazpete skrev:Jag skulle vilja påstå att det är en utopi att återge ett set "100% korrekt orginalet".
Det baserar jag på de stora problemen att hantera dynamiken, att positionera mikrofoner, spela in detta utan färgning, och sedan, på ett eller annat sätt, spela upp detta på en anläggning.
Almen skrev:Morello skrev:I pop/rock-produktioner är ju dessutom balansen mellan setets delar så rubbad att vissa delar ligger sisådär 10-20 dB för starkt/svagt.
Dessutom att ofta är panoreringen helt sjuk: hi-hat, crash och lilla pukan i höger högtalare, baskagge och virvel i mitten, stora pukan och ride i vänster hgt. Man blir åksjuk...
Max_Headroom skrev:Du behöver memranarea och slaglängd i paritet med en baskagge. Högre upp i frekvens minskar behovet av luftpumpningsförmåga, men ändå, det behövs rejäla grejjor. Glöm i princip allt som säljs som "hifi". Det är för smått och ha för dålig verkningsgrad (effekten som behövs vid den ofta föga imponerande känsligheten normala HiFihögtalare har får det mesta att antingen gå sänder eller dista kraftigt).
Max recept i ett normalt vardagsrum:
4 st 15" basar (ev långslagiga 12or).
Toppar med 12-15"i botten. 2x8" fungerar också bra. 3 vägare kan dela av till en 8"are vid typ 300Hz (bra exempel: XL-fidelity, som för övrigt är en fullrangehögtalare!).
Högatalarna måste tåla mycket effekt och inte låte sig påverkas nämnvärt av talspoleuppvärmning.
Kodord: JBL, Stage Accompany, Electro Vioce, PHL.
Många HiFi-nötter fnyser åt PA grejjor,eftersom dom sällan har hört högklassiga grejjor får chansen att presterasitt bästa.
rhenrics skrev:Max_Headroom skrev:Du behöver memranarea och slaglängd i paritet med en baskagge. Högre upp i frekvens minskar behovet av luftpumpningsförmåga, men ändå, det behövs rejäla grejjor. Glöm i princip allt som säljs som "hifi". Det är för smått och ha för dålig verkningsgrad (effekten som behövs vid den ofta föga imponerande känsligheten normala HiFihögtalare har får det mesta att antingen gå sänder eller dista kraftigt).
Max recept i ett normalt vardagsrum:
4 st 15" basar (ev långslagiga 12or).
Toppar med 12-15"i botten. 2x8" fungerar också bra. 3 vägare kan dela av till en 8"are vid typ 300Hz (bra exempel: XL-fidelity, som för övrigt är en fullrangehögtalare!).
Högatalarna måste tåla mycket effekt och inte låte sig påverkas nämnvärt av talspoleuppvärmning.
Kodord: JBL, Stage Accompany, Electro Vioce, PHL.
Många HiFi-nötter fnyser åt PA grejjor,eftersom dom sällan har hört högklassiga grejjor får chansen att presterasitt bästa.
Låter som du är helt aspackad, med tanke på stavningen...![]()
Men allvarligt, är inne på pa grejer själv, vad rekommenderar du?
Slagverket skrev:Almen skrev:Morello skrev:I pop/rock-produktioner är ju dessutom balansen mellan setets delar så rubbad att vissa delar ligger sisådär 10-20 dB för starkt/svagt.
Dessutom att ofta är panoreringen helt sjuk: hi-hat, crash och lilla pukan i höger högtalare, baskagge och virvel i mitten, stora pukan och ride i vänster hgt. Man blir åksjuk...
Absolut... Visst jag kanske är lite "anal" (och möjligen "stock" konservativ) gällande detta men jag hatar verkligen att höra dessa otaligt knas fel tok panorerade trum set/nivåer i mixar. Sure... är man ute efter en "effekt" eller gör det i "konstnärligt" eller annat välment syfte OK... Det upphör dock aldrig att förvåna mig att vissa trummisar (varav flera extremt välrennomérade) säger ok (om det nu har något att säga till om gällande slutmix) till att låta skiten hamna i färdig mix.
Vidare är (som flera påpekat) virveln absolut mest transient. Jag har uppmätt SJUKA nivåer 0.5m från min DeLite... Livsfarligt är kanske att överdriva men klart hälsovådligt. Spelar alltid med in-ear eller pluggar...
beyond skrev:En sån OERHÖRD tur att trummisar ALDRIG får ha nåt att säga till om när det är dags att mixa!!!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster