Moderator: Redaktörer
lennartj skrev:Direktljud med i stort sett rak frekvensgång, svagt fallande kan vara ok.
Reflekterat ljud mycket likt direktljudet, men får falla lite mer i diskanten.
lennartj skrev:Det är många som misstolkat Fletcher-Munson kurvorna i samband med loudnesskompensering.
Kompensationen ska vara skillnaden mellan två kurvor vid återgivning på en nivå som är lika mycket lägre än avståndet mellan de båda kurvorna vid 1 kHz.
Kompensationen ska alltså inte se ut som en av kurvorna vid en viss nivå!
Sedan ifrågasätts om Fletcher-Munson är riktigt rätt. De mätningarna är mycket gamla och det har gjorts senare mätningar (minns inte forskarnamnen just nu).
1947 skrev:Tidigare fanns ju nästan alltid en loudnessfunktion på förstärkare som skulle kompensera för att örats har olika känslighet vid olika frekvenser. Den funktionen gillades inte alls av audiofiler men de flesta andra gillade den och använde den. Slog man av den hos någon så undrade de varför. Nästa gång man besökte dom så var loudnessknappen garanterat intryckt.
Det är klart att det kostar lite extra att ha en sådan funktion på förstärkare och då har man väl skippat den idag men nog var det mysigt med loudnessen på och ganska låg volym.
Så varför kan det inte variera hemma?
Callisto skrev:Jag skulle vilja ställa följande fråga;
Hur vill du/ni att frekvenskurvan ska vara i lyssningspositionen?
Försökatt vara så specifika som möjligt.
Vore intressant ifall de som är insatta i psykoakustik också vill tillföra information/kunskap till tråden.
Dahlqvist skrev:Om vi skulle avsluta med något personligt så är jag känslig mot allmän "bumlighet" och "förtjockning" av nedre röstområdet: hellre för "tunnt" än för "tjockt". Luftigt är min melodi.
Almen skrev:Vid lyssning på en mycket påkostad anläggning i ett mycket påkostat lyssningsrum, där frekvensgången enligt uppgift var "+- 3 dB från 23-10000 Hz vid lyssningsposition" upplevde jag att basen var på tok för låg. Så med utgångspunkt från det, samt med vad jag vet om de anläggningar jag lyssnat på med vad jag upplever som en naturlig basåtergivning så behöver jag en höjning i basen; exakt hur stor vet jag inte.
Fast den varierar ju inte då. Det är ju likadan hela tiden vad man än spelar upp för artistiska intentioner eller lokalers akustik.bill50x skrev:Men i verkligheten varierar frekvensgången kraftigt, såväl beroende på artistiska intentioner som lokalens akustik. Så varför kan det inte variera hemma?
lennartj skrev:Det är många som misstolkat Fletcher-Munson kurvorna i samband med loudnesskompensering.
Kompensationen ska vara skillnaden mellan två kurvor vid återgivning på en nivå som är lika mycket lägre än avståndet mellan de båda kurvorna vid 1 kHz.
Kompensationen ska alltså inte se ut som en av kurvorna vid en viss nivå!
Sedan ifrågasätts om Fletcher-Munson är riktigt rätt. De mätningarna är mycket gamla och det har gjorts senare mätningar (minns inte forskarnamnen just nu).
Max_Headroom skrev:En av anledningarna till att jag gillar/gillade Yamahas förstärkare. Dom hade variabel loudness och den var fullt användbar.
Edit: Vanliga loudnessknappar är för grova och ger oftast en för kraftig komensation + att man måste dra ned volymkontollen.
Ragnwald skrev:Var det inte så att många satt förr i tiden hade små sk tryckkammarhögtalare (sluten låda) med starkt sjunkande verkningsgrad i basen.
Då blev loudnessfunktionen en nödvändighet, för att få något som liknade hifi.
Martin skrev:Det är ju inga loudnessknappar på svaga ljud i verkligheten.
lennartj skrev:Förvisso, men syftet med loudnesskompensationen är ju att skapa en illusion av "verkligheten", när man av något skäl inte kan eller vill spela med "verklighetens" ljudnivå.
Alltså om du minns den relativa nivån på basregistret relativt mellanregistret från en konsert med 100dB och sedan spelar upp en inspelning av motsvarande med 80 dB med korrekt loudnesskompensation ska din hörsel tro att det spelas med 100 dB om man saknar absolut referens.
I praktiken faller ju en del av illusionen av höga ljudtryck eftersom vi uppfattar dem med känseln också.
BertilAlving skrev:Stig Carlsson hade en smart loudnesskontroll på sin monoförstärkare till Kolboxen (Lund 1001 Orthoacoutic System). Förförstärkaren hade en ratt för volym och en ratt för loudness (något förvirrande för dom som inte förstod nånting). Normalläget för loudnessratten var maximalt medurs, dvs i det läget påverkades varken utgångsnivå eller tonkurva.
Tanken var att man i egenskap av kunnig Hifi-lyssnare normalt lyssnade med någolunda realistisk ljudstyrka (dvs med rimligt hög nivå, anpassad till typen av musik och inspelningssituation). Och denna lyssningsnivå reglerades alltid med ordinarie volymratten. Men, om man av någon anledning ville spela svagare, t.ex. för att inte störa grannarna mitt i natten, då lät man volymkontrollen stå kvar i sitt läge för realistiskt stark ljudnivå, men dämpade signalen med loudnessratten som då dessutom progressivt påverkade tonkurvan enligt känt mönster för att kompensera att man sänkt nivån. Mycket fiffig konstruktion, som så mycket annat från Stig!
Callisto skrev:lennartj skrev:Direktljud med i stort sett rak frekvensgång, svagt fallande kan vara ok.
Reflekterat ljud mycket likt direktljudet, men får falla lite mer i diskanten.
Om man tittar till psykoakustiken så borde väl de lägsta frekvenserna kompenseras, eftersom våra öron inte upplever "rak kurva" som låta lika högt. Spelar du en ton på 100 Hz och jämför med en ton på 25 Hz med samma amplitud kommer våra öron att uppleva 100 Hz tonen högre (volym). Rak frekvensgång är inte detsamma som upplevd rak frekvensgång (hörseln).
Hur ställer du dig till det?
Dahlqvist skrev:Om man tittar på vad Öhman skriver så tonar han ju ned frekvensgången vid lyssningsplats till förmån för frekvensgången från högtalarhalvan. Om en person ställer sig vid högtalarväggen och talar så blir det ju alltid "rätt" frekvensgång vid lyssningplats: ljudet blir vad det blir. I olika rum kommer vi att att ha olika frekvensgång vid lyssningsplats precis som det ska vara: om vi satte EQ på rösten skulle den låta konstigt eftersom vi erfarenhetsmässigt vet hur en röst skall låta givet omgivningarna. I bashöjda rum skall alltså en röst låda lite bashöjd, annars så framstår den som bassänkt (lite förenklat). Rum kan givetvis vara olika bra men vilken tonkurva vid lyssningsplats som är eftersträvansvärd är inte entydig utan att ta hänsyn till rummets egenskaper.
Om vi skulle avsluta med något personligt så är jag känslig mot allmän "bumlighet" och "förtjockning" av nedre röstområdet: hellre för "tunnt" än för "tjockt". Luftigt är min melodi.![]()
/D
En sak som inte inkluderas i hans beskrivning är vilka egenskaper som är önskvärda för det reflekterade ljudet i basområdet
celef skrev:finns det andra skäl till att inte gilla psykoakustiskt optimerade högtalare annat än dåliga lyssningsrum?
finns det andra skäl till att inte gilla psykoakustiskt optimerade högtalare annat än dåliga lyssningsrum?
Dock är det så att en ljudåtergivningskälla som konstrueras för lyssningsändamål där människan är recipient men som inte tar hänsyn till att människan har två öron med ett ungefärligt ”akustiskt avstånd” på ungefär 20 cm dem emellan inte kan vara en psykoakustiskt anpassad ljudåtergivare och det finns faktiskt en och annan sådan högtalare.
petersteindl skrev:I hifi sammanhang används normalt en fullvuxen mans öronavstånd på det ”akustiska avståndet” om 21 cm vilket är genomsnittligt större än för en fullvuxen kvinnas eller barns.
petersteindl skrev:Dock är det så att en ljudåtergivningskälla som konstrueras för lyssningsändamål där människan är recipient men som inte tar hänsyn till att människan har två öron med ett ungefärligt ”akustiskt avstånd” på ungefär 20 cm dem emellan inte kan vara en psykoakustiskt anpassad ljudåtergivare...
petersteindl skrev:...en ljudåtergivningskälla... ...som inte tar hänsyn till att människan har två öron med ett ungefärligt ”akustiskt avstånd” på ungefär 20 cm dem emellan inte kan vara en psykoakustiskt anpassad ljudåtergivare och det finns faktiskt en och annan sådan högtalare.![]()
![]()
![]()
petersteindl skrev:Det viktiga med psykoakustiskt anpassade högtalare är att ta fasta på det gemensamma för HAS där hörseln är recipient i stället för den rundkännande mätmikrofonen.
petersteindl skrev:Det går dock alldeles utmärkt att använda en rundkännande mätmikrofon vid mätningar som man sedan tar hänsyn till, ty det viktiga är att känna till skillnaden mellan mikrofonen och HAS för att därefter kunna tyda mätresultatet psykoakustiskt.
petersteindl skrev:Dock kan man tänka sig att en mätmikrofon speciellt anpassad för psykoakustiska mätningar skulle kunna ge ytterligare önskvärd information.
petersteindl skrev:Man skulle kunna tänka sig att istället mäta på högtalaren med en mikrofon med njurkarakteristik och som på nått sätt vänds bort från högtalaren.
Varför skulle man göra det? Tja, det ger ett helt annat mätresultat.Och? Det betyder, annan recipient – annat mätresultat – samma mätobjekt.
petersteindl skrev:Man skulle kunna tänka sig att mäta med mikrofonen ZYX som har den mänskliga hörselns riktningskarakteristik och därmed kanske också få ett annat mätresultat. Vilket mätresultat är då bäst? Ja sämst är nog njuren som vänds åt tjottaheitiMen sen då?
petersteindl skrev:...och en skicklig högtalarkonstruktör som kan psykoakustiken bemästrar detta med minimala problem. Nåja
IngOehman skrev:Stig Carlssons Ortoakustiska högtalare (använda i rum som passar dem) har ett antal egenskaper ([...]) som gör att det faktiskt inte blir så himla viktigt det där med de psykoakustiska infallsvinklarna på stereosystemegenskaperna!
Högtalarna blev liksom halvt immuna.
celef skrev:finns det andra skäl till att inte gilla psykoakustiskt optimerade högtalare annat än dåliga lyssningsrum?
IngOehman skrev:Någon dag, om det finns något intresse för det, kan jag tänka mig att köra en repris på den där föreläsningen om psykoakustisk jag höll för något år sedan (eller om det var längre sedan) men denna gång med inriktning på ortoakustik musikåtergivning. Det finns många intressanta komponenter som mig veterlig aldrig har funnits i tryck eller talats om utanför den allra innersta cirkeln. Det finns också en viss elasticitet, som kännetecknar de försiktiga modifieringar av grundkoncepten som Stig vidtog med tiden. När han såg på den retrospektivt, tyckte han dock att förändringarna var mindre än han självt tyckt i upptäckternas stunds berusning.
Vh, iö
IngOehman skrev:
Det är möjligt att man kan läsa sig till den någonstans, men studerar man själv fenomenet finner man att det akustiska avståndet i snitt är 15 cm mellan öronen på män vid frontalt infallande ljud.
Erik_Johansson skrev:IngOehman skrev:Någon dag, om det finns något intresse för det, kan jag tänka mig att köra en repris på den där föreläsningen om psykoakustisk jag höll för något år sedan (eller om det var längre sedan) men denna gång med inriktning på ortoakustik musikåtergivning. Det finns många intressanta komponenter som mig veterlig aldrig har funnits i tryck eller talats om utanför den allra innersta cirkeln. Det finns också en viss elasticitet, som kännetecknar de försiktiga modifieringar av grundkoncepten som Stig vidtog med tiden. När han såg på den retrospektivt, tyckte han dock att förändringarna var mindre än han självt tyckt i upptäckternas stunds berusning.
Vh, iö
Det vore ett fantastiskt roligt initiativ.
/Erik
Ericson skrev:PS & IÖ: jag är otroligt tacksam för att ni skriver här, det är otroligt intressant (skitroligt) att få en liten inblick i Psykoakustikens labyrinter (synd bara att min hjärna är för klen). Hoppas att det kan ordnas en föreläsning, hoppas också att jag kan delta.![]()
Det enda jag själv, möjligtvis, kan anordna, är nog en föreläsning i "Upplevelser av hembränt från Tröndelag". Blindtest kan då vara aktuellt...
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Det är möjligt att man kan läsa sig till den någonstans, men studerar man själv fenomenet finner man att det akustiska avståndet i snitt är 15 cm mellan öronen på män vid frontalt infallande ljud.
Är det inte snarare 0 cm?
IngOehman skrev:Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Det är möjligt att man kan läsa sig till den någonstans, men studerar man själv fenomenet finner man att det akustiska avståndet i snitt är 15 cm mellan öronen på män vid frontalt infallande ljud.
Är det inte snarare 0 cm?
Nej, avståndet MELLAN öronen är inte 0 cm. Du tänker nog på det projicerade avståndet (hoppas jag, för din skull), det vill säga avståndsskillnaden till ljudkällan.
Om man gör en mätning med rundstrålande mikrofon vid lyssningsposition och öronhöjd så borde det tillsammans med vattenfallsdiagram ge en förhållandevis god uppfattning om ljudet, eller?
Ljudet som mikrofonen tar upp i aktuell position är både bidraget från högtalarna och rummet så det borde väl ge en rättvis bild av frekvensgången.
celef skrev:inte om ljudet som du upplever det undertrycker flertalet av de reflexer som syns i mätningen
som någon nämnde, prova att spela in ljud/musik från högtalarna från mätposition och lyssna på resultatet - knappast så man upplever högtalare/rum
Callisto skrev:Sedan undrar jag hur många som lyssnat som Almen gjorde hos Maarten. Att lyssna i ett rum som är avstämt så att frekvensgången är helt rak är enligt mig inte vidare trovärdigt hur det borde låta. Det blir väldigt tunnt i botten (kan också till viss del bero på att man själv gillar ren djup bas) och låter inte verklighetstroget.
IngOehman skrev:Någon dag, om det finns något intresse för det, kan jag tänka mig att köra en repris på den där föreläsningen om psykoakustisk jag höll för något år sedan (eller om det var längre sedan) men denna gång med inriktning på ortoakustik musikåtergivning. Det finns många intressanta komponenter som mig veterlig aldrig har funnits i tryck eller talats om utanför den allra innersta cirkeln. Det finns också en viss elasticitet, som kännetecknar de försiktiga modifieringar av grundkoncepten som Stig vidtog med tiden. När han såg på den retrospektivt, tyckte han dock att förändringarna var mindre än han självt tyckt i upptäckternas stunds berusning.
Vh, iö
Callisto skrev:Med tanke på några svar så får jag följande fundering. Om man gör en mätning med rundstrålande mikrofon vid lyssningsposition och öronhöjd så borde det tillsammans med vattenfallsdiagram ge en förhållandevis god uppfattning om ljudet, eller? Ljudet som mikrofonen tar upp i aktuell position är både bidraget från högtalarna och rummet så det borde väl ge en rättvis bild av frekvensgången.
Callisto skrev:Med tanke på några svar så får jag följande fundering. Om man gör en mätning med rundstrålande mikrofon vid lyssningsposition och öronhöjd så borde det tillsammans med vattenfallsdiagram ge en förhållandevis god uppfattning om ljudet, eller? Ljudet som mikrofonen tar upp i aktuell position är både bidraget från högtalarna och rummet så det borde väl ge en rättvis bild av frekvensgången.
Callisto skrev:Det som registreras utav mikrofonen är reflexer och direktljud, det är det som är vitsen med att mäta vid lyssningsposition. Det är alltså "den sanna bilden" av hur informationen ser ut som kommer till ditt öra. Förstår inte vart du vill komma?
Rydberg skrev:Callisto skrev:Med tanke på några svar så får jag följande fundering. Om man gör en mätning med rundstrålande mikrofon vid lyssningsposition och öronhöjd så borde det tillsammans med vattenfallsdiagram ge en förhållandevis god uppfattning om ljudet, eller? Ljudet som mikrofonen tar upp i aktuell position är både bidraget från högtalarna och rummet så det borde väl ge en rättvis bild av frekvensgången.
Det ger ingen rättvis uppfattning om hur klangen uppfattas. Vad som ger stöd påverkar väldigt hur vi upplever objekten framme i ljudbilden. Jämför experimentet men violinisten i parken som man placerade en vägg bakom i första fallet och en vägg bakom lyssnarna i andra fallet, miken sa ungefär samma sak om klangförändringen i de båda fallen men örat säger att det låter väldigt annorlunda.
BertilAlving skrev:Callisto skrev:Med tanke på några svar så får jag följande fundering. Om man gör en mätning med rundstrålande mikrofon vid lyssningsposition och öronhöjd så borde det tillsammans med vattenfallsdiagram ge en förhållandevis god uppfattning om ljudet, eller? Ljudet som mikrofonen tar upp i aktuell position är både bidraget från högtalarna och rummet så det borde väl ge en rättvis bild av frekvensgången.Callisto skrev:Det som registreras utav mikrofonen är reflexer och direktljud, det är det som är vitsen med att mäta vid lyssningsposition. Det är alltså "den sanna bilden" av hur informationen ser ut som kommer till ditt öra. Förstår inte vart du vill komma?
Om jag får hoppa in här:
Din tanke kan verka som en god och klurig idé, men tyvärr, det fungerar inte!
En perfekt rundkännande mikrofon fungerar inte alls som vår hörseluppfattning. Den kodning som utförs med hjälp av formen på våra ytteröron och vår hjärna, plus en hel del rent psykologiska faktorer när vi befinner oss i ett lyssningsrum, gör att det i praktiken knappast finns lågra likheter mellan analysen med mikrofon och hur vi uppfattar att det låter.
Detta gäller även i situatiuoner när man skall spela in akustisk musik, det blir katastrof-resultat om man placerar världens bästa rundkännande mikrofonpar exakt på bästa lyssningsplats! Dessvärre!(Detta är en av orsakerna till att det är svårt att göra bra inspelningar)
Callisto skrev:Rydberg skrev:Callisto skrev:Med tanke på några svar så får jag följande fundering. Om man gör en mätning med rundstrålande mikrofon vid lyssningsposition och öronhöjd så borde det tillsammans med vattenfallsdiagram ge en förhållandevis god uppfattning om ljudet, eller? Ljudet som mikrofonen tar upp i aktuell position är både bidraget från högtalarna och rummet så det borde väl ge en rättvis bild av frekvensgången.
Det ger ingen rättvis uppfattning om hur klangen uppfattas. Vad som ger stöd påverkar väldigt hur vi upplever objekten framme i ljudbilden. Jämför experimentet men violinisten i parken som man placerade en vägg bakom i första fallet och en vägg bakom lyssnarna i andra fallet, miken sa ungefär samma sak om klangförändringen i de båda fallen men örat säger att det låter väldigt annorlunda.
Kan jag inte köpa, klangfärgen beror på frekvensspektrumet och inget annat och det är vad som registreras utav mikrofonen. Ditt exempel med parken haltar också, sätter du en vägg bakom får du ett bidrag från väggen som också kommer påverka vad mikrofonen registrerar. Glöm inte att dina öron är en slags mikrofoner
Callisto skrev:
Kan jag inte köpa, klangfärgen beror på frekvensspektrumet och inget annat och det är vad som registreras utav mikrofonen. Ditt exempel med parken haltar också, sätter du en vägg bakom får du ett bidrag från väggen som också kommer påverka vad mikrofonen registrerar. Glöm inte att dina öron är en slags mikrofoner
Callisto skrev:Om man gör en mätning med rundstrålande mikrofon vid lyssningsposition och öronhöjd så borde det tillsammans med vattenfallsdiagram ge en förhållandevis god uppfattning om ljudet, eller? Ljudet som mikrofonen tar upp i aktuell position är både bidraget från högtalarna och rummet så det borde väl ge en rättvis bild av frekvensgången.
Callisto skrev:Att lyssna i ett rum som är avstämt så att frekvensgången är helt rak är enligt mig inte vidare trovärdigt hur det borde låta. Det blir väldigt tunnt i botten... ...och låter inte verklighetstroget.
Callisto skrev:Förövrigt verkar det som att de som rattar kontrollerna vid inspelningar som gjorts de sista 10 åren börjat ta hänsyn till aktuellt dilemma. Inspelningarna som gjorts på senare tid är ofta klart mer hissade i basen än tidigare, tyvärr också sönder komprimerade.
Callisto skrev:Tyvärr är det nog antagligen bara personer som gillar hifi som lider av det, eftersom det snarare kan vara ett plus när det spelas på köksradion.
Callisto skrev:Rydberg skrev:Callisto skrev:Med tanke på några svar så får jag följande fundering. Om man gör en mätning med rundstrålande mikrofon vid lyssningsposition och öronhöjd så borde det tillsammans med vattenfallsdiagram ge en förhållandevis god uppfattning om ljudet, eller? Ljudet som mikrofonen tar upp i aktuell position är både bidraget från högtalarna och rummet så det borde väl ge en rättvis bild av frekvensgången.
Kan jag inte köpa, klangfärgen beror på frekvensspektrumet och inget annat...
Njae, enligt deras inlägg var rummet uppmätt med Coltrane, vilket också var vad som avlyssnades.Audix skrev:Jag kanske är ute och cyklar, men har för mig jag läste att Mårtens rum är frekvensrakt med en specifik högtalare de har, och det var inte de som spelade när Almen var där.
Martin skrev:Du måste sätta öron och huvud på mikrofonerna och sedan behandla ljudet i datorn innan du får ut samma info
celef skrev:som någon nämnde, prova att spela in ljud/musik från högtalarna från mätposition och lyssna på resultatet - knappast så man upplever högtalare/rum
Det gjordes ett konstverk (någon gång på 70-talet, tror jag) där konstnären hade läst in en text i en bandspelare. Detta band spelades sedan upp med en högtalare i ett rum där samtidigt en mikrofon tog upp det ljudet och spelade in det. Sedan spelades den inspelningen upp samtidigt som den spelades in, etc.
Texten lät ungefär
"My voice is now played on a tape recorder and simultaneously recorded with a microfon in the same room. This will be performed a number of times and you will hear my voice change."
Till slut gick det inte att höra vad han sade, när karaktären hos rummet som rösten spelades upp i hade adderats tillräckligt många gånger.
IngOehman skrev:Först har vid det här:Callisto skrev:Om man gör en mätning med rundstrålande mikrofon vid lyssningsposition och öronhöjd så borde det tillsammans med vattenfallsdiagram ge en förhållandevis god uppfattning om ljudet, eller? Ljudet som mikrofonen tar upp i aktuell position är både bidraget från högtalarna och rummet så det borde väl ge en rättvis bild av frekvensgången.
Sen har vi det här:Callisto skrev:Att lyssna i ett rum som är avstämt så att frekvensgången är helt rak är enligt mig inte vidare trovärdigt hur det borde låta. Det blir väldigt tunnt i botten... ...och låter inte verklighetstroget.
IÖ
Och hur jag än försöker så inser jag inte hur den som insett det sist citerade, kan anse det först citerade.
C
Beror kanske på att jag talar om två skilda saker, reak frekvensgång som mäts upp är inte detsamma som rak frekvensgång för hur lyssning upplevs. Om du ska uppfatta en 25 Hz ton lika starkt som en 100 Hz ton får du allt öka på med ett antal dB.
C
Förövrigt verkar det som att de som rattar kontrollerna vid inspelningar som gjorts de sista 10 åren börjat ta hänsyn till aktuellt dilemma. Inspelningarna som gjorts på senare tid är ofta klart mer hissade i basen än tidigare, tyvärr också sönder komprimerade.
IngOehman skrev:Callisto skrev:Rydberg skrev:Callisto skrev:Med tanke på några svar så får jag följande fundering. Om man gör en mätning med rundstrålande mikrofon vid lyssningsposition och öronhöjd så borde det tillsammans med vattenfallsdiagram ge en förhållandevis god uppfattning om ljudet, eller? Ljudet som mikrofonen tar upp i aktuell position är både bidraget från högtalarna och rummet så det borde väl ge en rättvis bild av frekvensgången.
Har du lust att berätta vad det är som gjort dig övertygad om att det är på det viset? Jag frågar eftersom det motsäger både all känd erfarenhet av hur det upplevs, men också all kunskap och alla modeller om hur vår hörsel fungerar.
Mitt intryck är att det där är en övertygelse som du av känt skäl har svårt att släppa bara. Därför är jag nyfiken på vad det är som gör att det verkar som om du anser att det du skriver är ett axiom?
Om de du skriver vore sant så skulle man ju t ex inte kunna uppfatta höjden på en ljudkälla alls.
Vh, iö
Slartibartfast skrev:celef skrev:som någon nämnde, prova att spela in ljud/musik från högtalarna från mätposition och lyssna på resultatet - knappast så man upplever högtalare/rum
Precis detta var det någon ljudsyntetiker som gjorde på femtiotalet eller vad det var. Kanske Stockhausen? Hur som helst, så spelade han in sig själv talandes. Spelade upp det från samma position i rummet och spelade inte det. Sedan gjorde han det om och om, och till sist är det bara rum kvar. Mer eller mindre! Låter ungefär som rundgång.
[slrt]
phon skrev:Nja, alltså, det rydberg skrev var att klangfärgen upptagen i lyssningsposition med en rundtagande mik blir ganska lika med en vägg bakom lyssnaren, eller en vägg bakom violinisten.
Den upplevda klangfärgen blir däremot olika för de två fallen. Det miken saknar, som hörseln har, är förmågan att uppfatta varifrån de olika komponenterna som bildar klangen kommer.
Det är fullt möjligt att tillverka två rum, som rundtagande mätt i en lyssningsposition mäter väldigt lika klangligt, men låter helt olika lyssningsmässigt. Den upplevda klangfärgen beror inte bara på det uppmätta frekvensinnehållet.
Callisto skrev:Jag tror vi har olika terminologi, för mig är inte "klangfärg" detsamma som "upplevelsen av var ljudet kommer ifrån".
IngOehman skrev:En annan aha-upplevelse av hörbarhet av reflekterat ljud jag minns från min tidiga barndom, var när man var ute och åkte bil (PV 544) om sommaren, med öppen sidoruta, och passerade ett sådant där motorvägsavkörningsräcke (ni vet kanske en kanske 20 cm hög dubbelböjd plåt som löper längs vägen på en höjd av en dryg halvmeter, bortom vägrenen).
En människa som står stilla bredvid ett sådant räcke reflekterar i regel inte alls över att det finns en hörbarhet på reflexionen från det - men när man åker bil och plötsligt får ett sådant där räcke bredvid vägen, så hör man reflexionen från det ERHÖRT starkt. Inte minst märker man hur tyst det blir när det tar slut.
Nu förstärks förvisso effekten i det fallet av att mycket ljud kommer ut från bilens undersida, så direktljudet därifrån är försvagat i kupéen - vilket gör att reflexionen är lättare att höra. Men icke desto mindre tycker jag det är intressant med sådana där "specialsituationer" som fungerar som väckarklocka, och gör att man lötsligt blir varse effekter som man i det daglia livet glömt bort "hur man märker av".
Det vill säga... jag är ju yrkesskadad (när jag vill, det vill säga när jag väljer att "koppla på analyslyssningen") så jag hör sakerna närhelst jag vill.
Men icke desto mindre finner jag det fascinerande hur dessa effekters hörbarhet tycks ha tränats bort hos de allra flesta när det gäller de medvetna upplevelserna - medan artefakterna ändå påverkar fullt när det gäller den undermedvetna upplevelsen av musikåtergivningen. (Folk hör att det inte låter bra, men hör inte alls vad det är som är fel, annat än i väldigt gaverande fall. :O)
Eller med andra ord: De flesta människor reflekterar oftast inte över ens rätt så grava akustiska problem i lyssningrum - förrän man rättar till dem och de blir paffa över hur mycket bättre det faktiskt kunde låta.
Vh, iö
Callisto skrev:Kan jag inte köpa, klangfärgen beror på frekvensspektrumet och inget annat och det är vad som registreras utav mikrofonen.
Callisto skrev:..., sätter du en vägg bakom får du ett bidrag från väggen som också kommer påverka vad mikrofonen registrerar. Glöm inte att dina öron är en slags mikrofoner
Callisto skrev:phon skrev:Nja, alltså, det rydberg skrev var att klangfärgen upptagen i lyssningsposition med en rundtagande mik blir ganska lika med en vägg bakom lyssnaren, eller en vägg bakom violinisten.
Den upplevda klangfärgen blir däremot olika för de två fallen. Det miken saknar, som hörseln har, är förmågan att uppfatta varifrån de olika komponenterna som bildar klangen kommer.
Det är fullt möjligt att tillverka två rum, som rundtagande mätt i en lyssningsposition mäter väldigt lika klangligt, men låter helt olika lyssningsmässigt. Den upplevda klangfärgen beror inte bara på det uppmätta frekvensinnehållet.
Jag tror vi har olika terminologi, för mig är inte "klangfärg" detsamma som "upplevelsen av var ljudet kommer ifrån".
Callisto skrev:IngOehman skrev:Callisto skrev:Rydberg skrev:Callisto skrev:Med tanke på några svar så får jag följande fundering. Om man gör en mätning med rundstrålande mikrofon vid lyssningsposition och öronhöjd så borde det tillsammans med vattenfallsdiagram ge en förhållandevis god uppfattning om ljudet, eller? Ljudet som mikrofonen tar upp i aktuell position är både bidraget från högtalarna och rummet så det borde väl ge en rättvis bild av frekvensgången.
Har du lust att berätta vad det är som gjort dig övertygad om att det är på det viset? Jag frågar eftersom det motsäger både all känd erfarenhet av hur det upplevs, men också all kunskap och alla modeller om hur vår hörsel fungerar.
Mitt intryck är att det där är en övertygelse som du av okänt skäl har svårt att släppa bara. Därför är jag nyfiken på vad det är som gör att det verkar som om du anser att det du skriver är ett axiom?
Om de du skriver vore sant så skulle man ju t ex inte kunna uppfatta höjden på en ljudkälla alls.
Vh, iö
- - - - -
PS. Jag säger alltså att "klangfärgen beror på frekvensspektrumet".
Klangfärg innebär alltså en unik "frekvenssignatur". Om du ändrar klangfärgen det minsta utan att ändra ändra något i frekvensspektrumet får du hemskt gärna visa det för mig.
Callisto skrev:
Jag tror vi har olika terminologi, för mig är inte "klangfärg" detsamma som "upplevelsen av var ljudet kommer ifrån".
Callisto skrev: Med tanke på några svar så får jag följande fundering. Om man gör en mätning med rundstrålande mikrofon vid lyssningsposition och öronhöjd så borde det tillsammans med vattenfallsdiagram ge en förhållandevis god uppfattning om ljudet, eller? Ljudet som mikrofonen tar upp i aktuell position är både bidraget från högtalarna och rummet så det borde väl ge en rättvis bild av frekvensgången.
Almen skrev:Callisto skrev:Jag tror vi har olika terminologi, för mig är inte "klangfärg" detsamma som "upplevelsen av var ljudet kommer ifrån".
Men hur tror du att örat+hjärnan listar ut riktning på ljud då, om inte med hjälp av den olika klangfärgen inne vid trumhinnan som olika riktningar ger?
Eller rättare sagt så här: om nu samma ljud från olika riktningar ger olika klangfärg inne vid trumhinnan (på grund av ytterörats placering och form), tror du inte att hjärnan använder den informationen till exempelvis höjdavkodning?
phon skrev:[
Nej, mätresultatet ger inte nödvändigtvis en rättvis bild av frekvensgången, om du med det menar den avlyssnade frekvensgången.
IngOehman skrev:[
Jag har frågat förut och frågar gärna igen: Vad är det som gör att du tror att det är på det där viset? Vad får dig att påstå:
Klangfärgen beror på frekvensspektrumet och inget annat!
Det undrar jag?
Vh, iö
Callisto skrev:Riktningen beror vad jag vet på tidsskillnaden mellan ljudet som når vänster och höger öra. Jag tror inte det beror på ytterörats form, det skulle innebära att vi alla skulle uppleva skillnader i höjdled eftersom vi alla har olika form på öronen (kan vara ganska stor).
Callisto skrev:
OK, du påstår att du kan ändra klangfärg utan att ändra något i frekvensspektrumet. Om alla parametrar är konstanta (amplitud, frekvenser osv) så förstår jag uppriktigt sagt inte hur du gör.
Förklara för mig
Callisto skrev:Riktningen beror vad jag vet på tidsskillnaden mellan ljudet som når vänster och höger öra. Jag tror inte det beror på ytterörats form, det skulle innebära att vi alla skulle uppleva skillnader i höjdled eftersom vi alla har olika form på öronen (kan vara ganska stor).
UrSv skrev:Callisto skrev:Riktningen beror vad jag vet på tidsskillnaden mellan ljudet som når vänster och höger öra. Jag tror inte det beror på ytterörats form, det skulle innebära att vi alla skulle uppleva skillnader i höjdled eftersom vi alla har olika form på öronen (kan vara ganska stor).
Det var en mycket lustig slutsats i min mening. Jag tror du tänker fel och glömmer bort att vi faktiskt har en hjärna. Efter att ha hört ljud och konstaterat var det kommer ifrån kan nog hjärnan avkoda informationen till rätt höjd och således anpassas var människas hörsel till att avkoda infallande ljud rätt oaktat att ytterörat inte ser ut som hos andra. Jag har svårt att förstå varför ytterörats form INTE skulle spela in. Det är inituitivt för mig det enda sättet det skulle kunna fungera på (men därmed inte sagt att det är så).
Hur skulle det endast kunna bero på tidsskillnaden menar du? Om ljudet kommer rakt framifrån eller rakt bakifrån skulle ju vara omöjligt att skilja på då väl?
Jämför t.ex. med experimentet med glasögon som vänder på synfältet. Efter ett tag ser man ändå rätt igen eftersom hjärnan justerar bilden till rätt orientering igen fast man bevisligen inte tar in samma bild som andra.
phon skrev:Callisto skrev:
OK, du påstår att du kan ändra klangfärg utan att ändra något i frekvensspektrumet. Om alla parametrar är konstanta (amplitud, frekvenser osv) så förstår jag uppriktigt sagt inte hur du gör.
Förklara för mig
Vad menar du med klangfärg egentligen, fattar nada.
Piotr, glöm inte reflexer från överkropp, rygg axlar bröst.
.
Callisto skrev:IngOehman skrev:[
Jag har frågat förut och frågar gärna igen: Vad är det som gör att du tror att det är på det där viset? Vad får dig att påstå:
Det undrar jag?
Vh, iö
Förklara för mig
Callisto skrev:Almen skrev:Men hur tror du att örat+hjärnan listar ut riktning på ljud då, om inte med hjälp av den olika klangfärgen inne vid trumhinnan som olika riktningar ger?
Eller rättare sagt så här: om nu samma ljud från olika riktningar ger olika klangfärg inne vid trumhinnan (på grund av ytterörats placering och form), tror du inte att hjärnan använder den informationen till exempelvis höjdavkodning?
Riktningen beror vad jag vet på tidsskillnaden mellan ljudet som når vänster och höger öra.
Callisto skrev:Jag tror inte det beror på ytterörats form...
Callisto skrev:...det skulle innebära att vi alla skulle uppleva skillnader i höjdled eftersom vi alla har olika form på öronen (kan vara ganska stor)
IngOehman skrev:Callisto skrev:IngOehman skrev:[
Det undrar jag?
Vh, iö
Förklara för mig
Jag får känslan att du tror att en ljudvåg entydigt kan definieras efter tryckförändringens spektrala innehåll, men så är det inte alls.
En ljudvåg har dels två huvudkomponenter i form av en tryckvåg och en hastighetsvåg. Därtill har vågen en impedans som beror av dess relativa krökning.
Alla dessa egenskaper moduleras av högtalare och rum, men en mätmikrofon kan inte registrera skillnaderna överhuvudtaget. Den omvandlar ENDAST tryckkkomponenten till en spänning.
Örat däremot är känsligt även för andra av ljudvågens komponenter (olika mycket beroende på frekvens) och uppfattar därför inte alls dessa förändringar som icke-existerande, såsom mikrofonen.
Därtill förvanskar ett rum (även om det är nästan fritt från urskiljbara resonanser) ett ljuds beteende i tiden, och det gör det EXTREMT mycket. Även detta kan i väldigt hög grad påverka vår klanguppfattning eftersom den klanguppfattningsintegrering som vi har inbyggd i hörselmekanismen inte saknar vägning i tidsdimensionen.
Man kan förenklat säga att vår klanguppfattning har en inbyggd HAAS-vägning, även om det som sagt är en förenkling, rätt grav till och med eftersom viktningen är mycket mildare när det gäller klang än när det gäller ursprungsförnimmelse. Mest förvånande är för många att integrationsförnstret faktiskt slutar sjunka och rent av växer lite när man kommer upp till mycket höga frekvenser. :O
En annan lustighet är att fasens integritet betyder mycket för klanguppfattningen i registret 100 - 250 Hz.
Vh, iö
IngOehman skrev:Vet du vad radiovågor och ljus är för något?
Den har också två komponenter. E fältet och B-fältet (en elektrisk och en magnetisk komponent som agerar växelverkan med varandra). I självaverket finns den ännu en parameter man måste förstå för att kunna begripa en radiovåg, nämligen dess polarisation.
Så... kanske en bättre liknelse är en våg i vatten!
På många sätt är det en sämre liknelse eftersom det är ett enklare fenomen än en ljudvåg i luften, men den kan ändå ha en fördel såtillvida att den är enklare att förstå (i själva verket superenkel) och jag tar den därför istället för radiovågen (som faktiskt till och med är mera kmplicerad än en ljudvåg).
Du känner säker till hur det ser ur när en våg bildas runt ett föremål som guppar i vatten. Låt oss för enkelhetensskull säga att vi gör det här experimentet ute på fritt hav, en lugn dag utan vågor.
Vi guppar ett föremål som är till hälften nedsänkt i vatten. När vi trycker det nedåt så tycker vi undan vatten som gör att vattnet höjer sig strax utanför föremålet. Under det höjda vattnet (vågen) ökar trycket och det gör att det vill trycka bort vatten som är utanför, som i sin tur då kommer att höja sig. På grund av rörelseenergin kommer det ögonblicket efteråt att bli lägre nivå (vågdal) där vi nyss hade en våg (topp) - även om vi inte dragit upp det där föremålet som vi nyss tryckte ned!
Vågfronten skrider hur som helst vidare utåt i en hastighet som bestäms av ytvågens impedans (det intrinsiska förhållandet mellan tryck och hastighet). Fortsätter vi guppa med föremålet kan vi addera ny energi alltsom det går bort energi i den där vågen.
Men nu kommer vi till det intressanta - att tryckvågen fortskred framåt i vågen berodde på att det upphöjda vattnet puffade på nytt vatten, således att tryckvågen kunde uppstå allt längre ut från källan (guppgrunkan) för att puffa vidare på vatten utanför det. Och det där paffande handlade om att flytta vatten, inte bara att ändra trycket på det. Själva vägen är en växelverkan mellan tryck och rörelse. PÅ samma sätt som det är så i en pendel, en stämgaffel eller en sträng på ett musikintrument. En växelverkan där man för att förstå fenomenet fullt ut inte kan titta (eller kontemplera) bara en halva av mekanismen. Det är ibland lättare att se en halva, ibland den andra. I fiolsträngsfallet kanske det är läggare att se att strängen rör sig sidledes, än att förstå att rörese både modulerar trycket på stallet, och skakar det sidledes.
Därför kan man mäta en våg i vatten på minst två sätt. Antingen mäter man ytvågens höjd (t ex genom att registrera rörelserna hos ett flöte som guppar på ytan) eller också registrerar man rörelserna sidledes i vattnet hos en massa tussar som man kanske sänkt ned en bit under ytan!
Den första registrerar tryckvågen, den senare registrerar hastighetsvågen, som passerar tvärsnittet.
Den ena av dem, trycket, saknar rikting, medan den andra är en gradient, som alltså har en riktning. Tittar man bara på flötet så ser man bara att det guppar upp och ned (kom ihåg att man inte ser en ljudvåg), men tittar man på de där tussarna så ser man att de rör sig sidledes i riktning från källan!
Hastighetsvågen har en riktning!![]()
Därför är alla mikrofoner som är ritningsberoende i någon mån känsliga inte bara för ljudtrycksvågen, utan också för hastighetsvågen.![]()
Voila!
Vh, iö
Callisto skrev:IngOehman skrev:Vet du vad radiovågor och ljus är för något?
Den har också två komponenter. E fältet och B-fältet (en elektrisk och en magnetisk komponent som agerar växelverkan med varandra). I självaverket finns den ännu en parameter man måste förstå för att kunna begripa en radiovåg, nämligen dess polarisation.
Så... kanske en bättre liknelse är en våg i vatten!
På många sätt är det en sämre liknelse eftersom det är ett enklare fenomen än en ljudvåg i luften, men den kan ändå ha en fördel såtillvida att den är enklare att förstå (i själva verket superenkel) och jag tar den därför istället för radiovågen (som faktiskt till och med är mera kmplicerad än en ljudvåg).
Du känner säker till hur det ser ur när en våg bildas runt ett föremål som guppar i vatten. Låt oss för enkelhetensskull säga att vi gör det här experimentet ute på fritt hav, en lugn dag utan vågor.
Skojar du med migDu behöver inte larva, det är bara att jag har aldrig varken hört eller läst om något som kallas hastighetsvåg. Du menar utbredningshastighet och inget annat.
Callisto skrev:När du kastar ut "nya" ord får du räkna med att inte alla förstår vad du egentligen menar.
Callisto skrev:Börja fåna med grunderna i vågrörelselära som du verkar kopierat exempel från wikipedia är patetisk.
Callisto skrev:På universitetet håller vi oss till vedertagna begrepp, blir lite enklare så.
Callisto skrev:IngOehman skrev:Vi guppar ett föremål som är till hälften nedsänkt i vatten. När vi trycker det nedåt så tycker vi undan vatten som gör att vattnet höjer sig strax utanför föremålet. Under det höjda vattnet (vågen) ökar trycket och det gör att det vill trycka bort vatten som är utanför, som i sin tur då kommer att höja sig. På grund av rörelseenergin kommer det ögonblicket efteråt att bli lägre nivå (vågdal) där vi nyss hade en våg (topp) - även om vi inte dragit upp det där föremålet som vi nyss tryckte ned!
Vågfronten skrider hur som helst vidare utåt i en hastighet som bestäms av ytvågens impedans (det intrinsiska förhållandet mellan tryck och hastighet). Fortsätter vi guppa med föremålet kan vi addera ny energi alltsom det går bort energi i den där vågen.
Men nu kommer vi till det intressanta - att tryckvågen fortskred framåt i vågen berodde på att det upphöjda vattnet puffade på nytt vatten, således att tryckvågen kunde uppstå allt längre ut från källan (guppgrunkan) för att puffa vidare på vatten utanför det. Och det där paffande handlade om att flytta vatten, inte bara att ändra trycket på det. Själva vägen är en växelverkan mellan tryck och rörelse.
Den ena av dem, trycket, saknar rikting, medan den andra är en gradient, som alltså har en riktning. Tittar man bara på flötet så ser man bara att det guppar upp och ned (kom ihåg att man inte ser en ljudvåg), men tittar man på de där tussarna så ser man att de rör sig sidledes i riktning från källan!
Hastighetsvågen har en riktning!![]()
Därför är alla mikrofoner som är ritningsberoende i någon mån känsliga inte bara för ljudtrycksvågen, utan också för hastighetsvågen.![]()
Voila!
Vh, iö
Callisto skrev:
Förklara nu för mig hur du kan ändra det ena utan att ändra det andra
Callisto skrev:Kan jag inte köpa, klangfärgen beror på frekvensspektrumet och inget annat och det är vad som registreras utav mikrofonen.
Callisto skrev:IngOehman skrev:En hastighetsvåg är en sorts våg, mendan en våghastighet är en sorts hastighet. Det ser man på orden.
JA, våghastighet hos vågen. Förstår inte varför du ska krångla till det![]()
Du skriver det som att hastighetsvåg är något nytt fenomen.
IngOehman skrev:Först om främst ill jag kommentera Phons svar med att skillnaden mellan våghastighet å ena sidan, och hastighetsvågens molekylhastigheter å den andra, är dramatisk, och de har egentligen ingenting med varanadra att göra. Våghastigheten är ju bara en informationshastighet och har inget med förflyttning av någon substansiellt att göra.
I en kabel kan våghastigheten vara större än 80% av ljusets hastighet (alltså mer än 2*10^8 m/s), samtidigt som elektronhastigheten för hastighetsvågen kan vara lägre än 1nm per sekund. Skillnaden dem emellan kan alltså vara mycket stor (i exemplet 200 000 000 000 000 000 ggr). Ökar man signalen med 20 dB kommer dock kvoten mellan dessa hastigheter att ändra sig med en faktor 10 ggr.
Det är viktigt att minnas att våghastigheten är konstant (som kännetecknar mediet) och en DC-egenskap och den har ingenting med de AC-molekylrörelser som ingår i mekanismen hos en framåtskridande ljudvåg, eller elektromagnetisk våg, eller annan våg...
Det kan tilläggas att förenklingen till en spänning och en ström (den senare kan omräknas till en elektronhatighet) i sig är en förenkling, som egentligen bara duger för batraktande av signaler i korta kablar för LF-bruk. Vid högra frekvenser och med längre kablar, för man inte göra sådana förenklingar längre, utan bör betrakta en sådan signalöverföring som en elektromagnetisk våg som går i dielaktrikat mellan innerledare och skärm.Callisto skrev:IngOehman skrev:En hastighetsvåg är en sorts våg, mendan en våghastighet är en sorts hastighet. Det ser man på orden.
JA, våghastighet hos vågen. Förstår inte varför du ska krångla till det![]()
Du skriver det som att hastighetsvåg är något nytt fenomen.
Jag krånglar inte till någonting. Inte heller har jag antytt att hastighetskomponenten av ljudvågen skulle vara något nytt. Det är inte ett dug nyare än tryckkomponenten. De har båda varit välkända i åtminstone 100 år, av alla som vet något om akustik.
Om du tycker att jag komplicerar saker är det nog så att det är mera komplicerat än du tycks förstå.Det är ju liksom inte mitt fel. Jag kan bara göra mitt bästa för att berätta för dig det du inte känner till, och att hastighetskomponenten hos en framåtskridande ljudvåg är en nyhet för dig kan ju inte jag rå för.
I en ljudvåg förekommer en ständig växelverkan mellan två olika tillstånd:
1. En tryckförtätning (vilket kan liknas vid lägesenergi) mellan luftens molekyler (mest kväve), som, såsom alla tryck kan beskrivas som en kraft på en yta - som accelererar ny luft så att den får fart och den framåtskridande vågen istället yttrar sig i form av...
2. Rörelseenergin hos luftens molekyler, som såsmåningom bildar nytt tryck när de rörliga molekylerna träffar de stillastående där inte vågen svept förbi ännu.
I stående vågor och i kraftigt (i förhållande till våglängden) krökta vågor (reaktiva vågor) är trycket och hastigheten förskjutna 90 grader i förhållande till varandra. I plana vågor är de emellertid i fas med varandra, men det hindrar inte att ett tryck oavsett sammanhang alltid ger upphov till hastighet, som ger upphov till tryck som ger upphov till rörelse... och den är denna växelverkans impedans som bestämmer våghastigheten (för både tryck- och hastighetsvågen). (På samma sätt som förhållandet mellan effektiv massa och fjädring hos en stämgaffels rörliga delar bestämmer resonansfrekvensen)
Om du tänker dig ett fält med icke massalösa partiklar som repellerar varandra med en kraft som är omvänt proportionell mot deras inbördes avstånd*, och sedan blundar och projicerar för ditt inre hur en vågrörelse ser ut så är det uppenbart hur fasförhållanden och frekvensberoenden ser ut. Man behöver varken räkna eller filosofera - det är bara att blunda och titta!
Det finns, liksom bara ett sätt som det kan vara på.
Vh, iö
- - - - -
*Vilket är en hyfsad förenkling av den "statistiska situation" som råder när repellationen beror på elastiska kollisioner drivna av det termiska tillståndet som i verkligheten råder.
IngOehman skrev:Nu är du ju bara pinsam.
Det var du som alldeles nyss ville veta vad det berodde på att en mät-
mikrofon och hörseln inte konsekvent uppfattar klang på samma sätt
(som funktion av ljudvågens egenskaper andra än trycket).
Själva frågan i sig signalerade med önskvärd tydlighet att du inte
hade koll på fenomenen, och du fick hjälp av många här i tråden att
förstå hur det fungerar.
Din respons när man försöker hjälpa till är dock spydigheter.
Det är inte ett dugg konstigare att tala om en hastighetsvåg än att
tala om en tryckvåg. De är två komponeter av en ljudvåg. På samma
sätt som en radiovåg eller ljus har en E och en B komponent, eller att
vågen som går framåt i en kabel består av en spänning och en ström.
Men man titta på den ena eller den andra.
Just dessa liknelser tog jag för övrigt upp, och jag kan näppeligen
klandras för att det inte var till någon hjälp för dig.
Vh, iö
IngOehman skrev::lol:![]()
Din "goda inblick" räckte inte för att du skulle förstå varför det
en mätmikrofon registrerar inte ger en entydig information om
hur man uppfattar det klangligt dock...
Märkligt, undrar vad det kan bero på.
Det kanske skulle vara bra för dig att fundera lite på det?
Vh, iö
Callisto skrev:Jag undervisar i vågrörelseläramoment och har rätt god inblick när det gäller det allmänna.
Kraniet skrev:måste ju ändå hålla med om att det kan vara bra att använda vedertagen terminologi. Det är inte första gången det kommer fram begrepp som ingen hört talas om. En googling på "hastighetsvåg" visar ingenting och närmaste förslag är "hastighetståg". Så det verkar ju inte vara ett vanligt förekommande ord.
[Min fetning]Callisto skrev:UrSv skrev:Callisto skrev:Riktningen beror vad jag vet på tidsskillnaden mellan ljudet som når vänster och höger öra. Jag tror inte det beror på ytterörats form...
Jag har svårt att förstå varför ytterörats form INTE skulle spela in. Det är inituitivt för mig det enda sättet det skulle kunna fungera på (men därmed inte sagt att det är så).
Hur skulle det endast kunna bero på tidsskillnaden menar du? Om ljudet kommer rakt framifrån eller rakt bakifrån skulle ju vara omöjligt att skilja på då väl?
Jag säger inte att det bara är tidsskillnaden men det är en stor bidragande faktor.
Callisto skrev:"Inoiterna" står upp bakom ledaren och försvarar honom i vått och torrt![]()
![]()
Jag skulle vilja ställa följande fråga;
Hur vill du/ni att frekvenskurvan ska vara i lyssningspositionen?
Försökatt vara så specifika som möjligt.
Vore intressant ifall de som är insatta i psykoakustik också vill tillföra information/kunskap till tråden.
norman skrev:Callisto skrev:"Inoiterna" står upp bakom ledaren och försvarar honom i vått och torrt![]()
![]()
Eller kan det kanske vara så att fler här än Öhman har koll på fysiken? Är ju lätt att skylla på "inoiter" när man själv har fel eller inte förstår.... Jag har iaf nästan aldrig några problem att förstå begreppen Ingvar använder, i synnerhet inte nu med tryckvåg och hastighetsvåg.
Jag håller med Ingvar enbart eftersom det jag lärt mig när jag läst fysik alltid tekniskt överenstämmer med det han säger. Gillar inte att en person när han råkar ha fel måste idiotförklara alla andra genom att påstå att dom följer en "ledare". Tycker du borde ägna mer tid åt att lära dig den grundläggande fysiken istället för att skriva här, speciellt om du undervisar inom ämnet.
Callisto skrev:Var hade jag fel? Att jag inte förstod hans påhittade terminologi, eller?
Callisto skrev:[Var hade jag fel? Att jag inte förstod hans påhittade terminologi, eller?
shifts skrev:beyond skrev:"Inoiter"? Hur många "Callistorer" har du då? Tämligen stort sällskap?
Höhöhö.
Vad kände du att du bidrog med här? Löjligt.
(och vad kände jag att jag bidrog med här kan jag fråga mig själv)
IngOehman skrev:Ordet prestige använder jag för att beskriva beteendet när
någon försvarar något som de vet var fel som de sagt eller
gjort (eller låtsas som om det inte hänt) för att de:
1. Skäms för det sagda eller gjorda, men skäms värre för att
behöva ändra sig / ha haft fel.
2. Inte inser att felet då bara knyts till dem.
3. Tror att någon går på det hela.
Sådant sysslar jag inte med - någonsin!
tantal skrev:Tråden har varit inne och nosat på ämnet tidigare, så jag hoppas att det inte blir för mycket OT att ställa denna fråga här.
Det här med hur örat bestämmer riktningen till ett ljud är intressant. Som jag har förstått av tråden hittils tillför ytterörat en klangfärgning av ljudet som gör att hjärnan kan avgöra om ett ljud uppstod rakt framför eller rakt bakom lyssnaren och att detta är något hjärnan har lärt sig tolka rätt med träning.
Borde inte effekten av det då bli att när vi hör ett nytt ljud (kalla det för ljud A), som vi aldrig tidigare har hört, så kan vi inte avgöra om det kommer framifrån eller bakifrån eftersom hjärnan ännu inte har hunnit lära sig hur ljud A framifrån låter jämfört med ljud A bakifrån?
Eller tänker jag snett någonstans?
Man kan också tänka på det såhär. Vi tar ett välkänt ljud, som vi kallar ljud B, och tittar på hur hjärnan hör ljud B när det kommer bakifrån. Sen skapar vi ljud C på ett sådant sätt att när ljud C spelas framför lyssnaren och örat har lagt på sin klangförändring så blir resultatet som når hjärnan exakt samma som när ljud B spelas bakom lyssnaren. Hamnar vi då i en situation där hjärnan inte kan avgöra om det som nådde örat var ljud B bakifrån eller ljud C framifrån?
tantal skrev:Tråden har varit inne och nosat på ämnet tidigare, så jag hoppas att det inte blir för mycket OT att ställa denna fråga här.
Det här med hur örat bestämmer riktningen till ett ljud är intressant. Som jag har förstått av tråden hittils tillför ytterörat en klangfärgning av ljudet som gör att hjärnan kan avgöra om ett ljud uppstod rakt framför eller rakt bakom lyssnaren och att detta är något hjärnan har lärt sig tolka rätt med träning.
Borde inte effekten av det då bli att när vi hör ett nytt ljud (kalla det för ljud A), som vi aldrig tidigare har hört, så kan vi inte avgöra om det kommer framifrån eller bakifrån eftersom hjärnan ännu inte har hunnit lära sig hur ljud A framifrån låter jämfört med ljud A bakifrån?
Man kan också tänka på det såhär. Vi tar ett välkänt ljud, som vi kallar ljud B, och tittar på hur hjärnan hör ljud B när det kommer bakifrån. Sen skapar vi ljud C på ett sådant sätt att när ljud C spelas framför lyssnaren och örat har lagt på sin klangförändring så blir resultatet som når hjärnan exakt samma som när ljud B spelas bakom lyssnaren. Hamnar vi då i en situation där hjärnan inte kan avgöra om det som nådde örat var ljud B bakifrån eller ljud C framifrån?
IngOehman skrev:Slartibartfast skrev:celef skrev:som någon nämnde, prova att spela in ljud/musik från högtalarna från mätposition och lyssna på resultatet - knappast så man upplever högtalare/rum
Precis detta var det någon ljudsyntetiker som gjorde på femtiotalet eller vad det var. Kanske Stockhausen? Hur som helst, så spelade han in sig själv talandes. Spelade upp det från samma position i rummet och spelade inte det. Sedan gjorde han det om och om, och till sist är det bara rum kvar. Mer eller mindre! Låter ungefär som rundgång.
[slrt]
Jag är rätt säker på att det du talar om är ett verk som gjordes runt 1970 av Alvin Lucier. Om jag minns rätt heter det samma sak som han säger, nämligen "I'm sitting in a room".
Martin skrev:Min definition av prestige är när det är viktigt för en att visa/demonstrera hur bra man är. Det gäller ju oavsett om man har rätt eller inte.
Man kan säga som så att den prestiglöse kanske lägger fram faktan så som denne ser på saken. Om man då blir i sitt eget tycke grundlöst ifrågasatt som person så låter man det bero för man är inte intresserad av att hävda sin egen trovärdighet. Har man prestige däremot så lägger man säkert ner mycket energi på att verka trovärdig/kompetent/auktoritär utåt sett (det kan också stämma att man är det men det har mindre betydelse).
Martin skrev:Om man då som utomstående bedömer om det ligger mycket prestige i en diskussion så kanske man inte ens behöver ta ställning till de faktiskt påståenden som görs utan det är viljan/ambitionen/engagemanget mot att verka den som är mest trovärdig som avgör prestigegraden.
Martin skrev:Så ser jag på det iaf. Prestige behöver inte vara något negativt men det är det nästan alltid när det går till en sådan överdrift att det överskuggar och faktsikt hindrar sakfrågorna från att kommuniceras. Man kan säga att överdriven prestige är kontraproduktivt och det vet man också inom det professionella. Därför efterfrågar man ofta "prestigelösa" medarbetare. Alltså sådana som lägger ner mer energi på att göra så att det blir bra snarare än att verka bra/bättre än andra (fastän man kanske är det) just för att det blir ett hinder i kommunikationen, samarbetet och utvecklingen.
Martin skrev:Det var lite allvarliga saker. Hoppas tråden snart kan gå tillbaka till sakfrågorna (och bort från det personliga ifrågasättandet).
johanu skrev:IngOehman skrev:Slartibartfast skrev:celef skrev:som någon nämnde, prova att spela in ljud/musik från högtalarna från mätposition och lyssna på resultatet - knappast så man upplever högtalare/rum
Jag är rätt säker på att det du talar om är ett verk som gjordes runt 1970 av Alvin Lucier. Om jag minns rätt heter det samma sak som han säger, nämligen "I'm sitting in a room".
Gjorde nyss en sådan inspelnig![]()
Men hur sprider man lättast en mp3:a?
Det tog fler tagningar än vad jag trodde innan det blev totalt oförstårligt.
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Ordet prestige använder jag för att beskriva beteendet när
Jag kan däremot hävda att du är (din egna) definitionen av det ibland.
Vad har du att säga emot det?
beyond skrev:Jag för min del tycker det är otroligt så olika samma högtalare kan låta i olika rum! Där kan man snacka klangfärg från rummets sida.
IngOehman skrev:Du tänker rätt, men inte komplett!
IngOehman skrev:Som jag redan nämnt i tråden så kan hörseln använda de senare (än direktljudet) anländande reflexionerna och efterklangen som "facit" om ljudkällans spridningsegenskaper är hyfsat enkla. Perfekt fungerar det inte dock, så därför finns det nästan alltid en viss osäkerhet i vår bedömning av riktning i vertikalled (jag räknar här den vertikala dimensionen inte bara upp och ned, utan hela vägen runt den axel som skär från öra till öra).
IngOehman skrev:Dessutom finns en funktion till som vi använder oss av, som fungerar även i ett (högabsorberande) snölandskap och för nya och okända ljud - nämligen den dynamiska dekodningen.
Dynamisk betyder inte "förhållande mellan svagt och starkt" denna gång, utan syftar till egenskaper som kan härledas ur ordets ursprungliga betydelse - kraft. Med dynamisk menar man inom fysiken system vars beteendes föränderlighetskonsekvens är knutet till både dess stimuli och dess historia (samma betydelse som i "(electro)dynamiska högtalare" alltså), till skillnad från statiska system vars föränderlighet är direkt relaterat till ögonblicks stimulit (samma betydelse som i "elektrostatiska högtalare" alltså).
IngOehman skrev:Vad jag talar om är hur vi kan extrahera dynamisk information från våra rörelser. Ett ljud som kommer framifrån känneteckas ju av att anlända höger öra lite tidigare om vi vrider huvudet en smula åt vänster, medan rakt bakifrån kommande ljud kommer först till vänster öra som jonsekvens av samma vridning.
Genom att hjärnan gör den dynamiska analysen kan man alltså sluta sig till ljudets ursprung i rummet. Om ingen förändring sker måste ljudet komma underifrån eller uppifrån, och vill vi särskilja även dessa riktningar gör vi klokt i att luta huvudet åt sidan.
Så länge ljudet är tillräckligt långvarigt och av annan karaktär än ett statiskt (som alltså inte betyder oföränderligt, vilket ju vore tystnad) brus, och det alstras i en miljö med signifikant kortare efterklangstid än jättelång, klarar vi biffen!
johanu skrev:Det tog fler tagningar än vad jag trodde innan det blev totalt oförstårligt.
IngOehman skrev:Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Ordet prestige använder jag för att beskriva beteendet när
Emot det? Inget.
Om det? Inte mycket annat än:
1. Att människor kan hävda många saker,
2. Att det ibland säger mindre om dem de kommenterar är om dem själva (hur de tolkar och kanske projicerar med sig själv som mall), och,
3. Att det gjorde mig lite ledsen.
4. Att ditt inlägg påverkar hur jag ser på dig (ofrivilligt).
5. Att jag undrar varför du skrev det. (Men inte tillräckligt mycket för att fråga dig om det.)
Vh, iö
Naqref™ skrev:Enheten för specifika akustiska impedansen är Ns/m^3
Morello skrev:Mja, man brukar väl använda Q för flöde?
Enheten för vågimpedansen torde väl ändå bli Ns/m^3 (Z=p/v)
Hur kom Q in i bilden?
Hälsningar från en som är formellt elektroakustiskt skolad under ledning av Svante.
Begrepp som "tryckvåg" och "hastighetsvåg" skulle jag nog undvika.
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Ordet prestige använder jag för att beskriva beteendet när
Emot det? Inget.
Om det? Inte mycket annat än:
1. Att människor kan hävda många saker,
2. Att det ibland säger mindre om dem de kommenterar är om dem själva (hur de tolkar och kanske projicerar med sig själv som mall), och,
3. Att det gjorde mig lite ledsen.
4. Att ditt inlägg påverkar hur jag ser på dig (ofrivilligt).
5. Att jag undrar varför du skrev det. (Men inte tillräckligt mycket för att fråga dig om det.)
Vh, iö
Citerar allt trots att bara den sista meningen är den väsentliga.
Det är ju rätt uppenbart att du har fel i fråga om terminologin för volymhastighet (det du benämner hastighetsvåg). Det försöker du i tråden försvara med näbbar, klor, retorik och småinsinuanta personangrepp. Att hävda att du är prestigelös enligt din egna definition blir bara löjligt.
IngOehman skrev: Men oavsett detta - du får ha din åsikt. Om du inte tycker om namnet hastighetsvåg så är det helt ok. Jag tänker inte bråka med dig. Om det du skriver är din uppfattning så be it. Fast självklart skulle jag vilja veta vad som är den verkliga orsaken till att du skriver det som du skriver. Det är inte likt den Anders som jag trodde jag kände.
Vh, iö
avr7000 skrev:...Den verkliga orsaken kanske är så enkel som att du faktiskt ibland är din egen definition på ordet prestige...
Stefan
IngOehman skrev:Visst, men att få på skallen för det, därutöver, är inget jag hade trott
skulle hända - någonsin, ens i mina vildaste fantasier.![]()
![]()
Hade jag haft en aning om att du och Anders* skulle ge er på mig på
det sätt som skett här på faktiskt, skulle jag ha tänkt både en och
två gånger innan jag velat "ta jobbet".
Vh, iö
- - - - -
*Ni har ju inte varit de enda, men de andra bryr jag mig mindre om.
avr7000 skrev:Nu "måste" jag som Iö brukar göra bryta ett löfte....
dvs att först skriva att jag skall inte skriva mer om detta för att sedan göra det...
Det är i o f s just för Ingvar ett löftesbrott som jag vanligtvis gillar då Ingvar ofta skriver en massa bra och matnyttigt
avr7000 skrev:Det där med "Arbete" är vi säker helt överens om att du insett innan du tog jobbet, det är ju som sagt förhoppningsvis för Stigs minnes skull.
"Kostnader" däremot...
Varför har du tagit på dig kostnader personligen för SSCs räkning?
avr7000 skrev:Kostnader som du i denna tråd ojjar dig över...
SSC har ju en "ekonomi"...
Det bör ju vara en SSC angelägenhet att driva SSC projekt behäftade med kostnader, nya element t ex. inte din personliga angelägenhet?
avr7000 skrev:Passar även på att citera ditt senaste inlägg innan du hinner ändra detIngOehman skrev:Visst, men att få på skallen för det, därutöver, är inget jag hade trott
skulle hända - någonsin, ens i mina vildaste fantasier.![]()
![]()
Hade jag haft en aning om att du och Anders* skulle ge er på mig på
det sätt som skett här på faktiskt, skulle jag ha tänkt både en och
två gånger innan jag velat "ta jobbet".
Vh, iö
- - - - -
*Ni har ju inte varit de enda, men de andra bryr jag mig mindre om.
Mvh
Stefan Björklund
IngOehman skrev:avr7000 skrev:Kostnader som du i denna tråd ojjar dig över...
SSC har ju en "ekonomi"...
Det bör ju vara en SSC angelägenhet att driva SSC projekt behäftade med kostnader, nya element t ex. inte din personliga angelägenhet?
Det är riktigt, men SSC kan inte ta på sig kostnader som absorberar
alla inkomster. Däför måste kostnader finansieras, och eftersom jag
leddes att tro att finansieringen var löst, lade jag ut pengarna.
Som sagt: Korkad.![]()
IngOehman skrev:Men - Jag har inte talat om någon terminologi, bara om vilka komponenter som en mikrofon kan plocka upp ur en ljudvåg. Jag kan trots att jag läst det jag (och andra) skrivit i den här tråden flera gånger, inte se att det jag skrivit varit en fysikaliskt felaktig beskrivning.
IngOehman skrev:Den ena av dem, trycket, saknar rikting, medan den andra är en gradient, som alltså har en riktning. Tittar man bara på flötet så ser man bara att det guppar upp och ned (kom ihåg att man inte ser en ljudvåg), men tittar man på de där tussarna så ser man att de rör sig sidledes i riktning från källan!
Callisto skrev:Vattnet förflyttas inte i sidled vilket är lätt att uttolka från det du skriver, det sker bara en vertikal rörelse. Det är bara vågen som fortskrider kanske är bäst att förtydliga
IngOehman skrev:Jag vet inte vilket inlägg det är som gör att du uppfattat att jag försökt göra någon annat än att förklara hur det fungerar. Jag har mig veterligt inte skrivit att min ambition varit att prata om terminologi överhuvudtaget.
IngOehman skrev:Men oavsett detta - du får ha din åsikt. Om du inte tycker om namnet hastighetsvåg så är det helt ok. Jag tänker inte bråka med dig. Om det du skriver är din uppfattning så be it. Fast självklart skulle jag vilja veta vad som är den verkliga orsaken till att du skriver det som du skriver. Det är inte likt den Anders som jag trodde jag kände.
IngOehman skrev:1. Att människor kan hävda många saker,
Ingvar skrev en massa om att man kan ha sakfrågor som motiv snarare än prestige och att det kan förväxlas om man inte tar ställning i sakfrågan. Om jag fattat det på ett ungefär rätt.
I så fall, kan du även namnge dessa som du Ingvar Öhman med all säkerhet garanterar inte bara skulle ha Aspergers utan även ännu värre åkommor?Aspbergers är bara förnamnet.
Harryup skrev:Är det någon som dött av fel frekvengång på lyssningsplats?
Ingen som blivit sjuk av det?
Är det verkligen så här långt OT som tråden måste gå bara för att Naqref inte håller med IÖ?
Och vad har styrelsen i Carlsson Planet att göra med frekvensgången?
Och varför skulle Naqref ha ändrat sin personlighet eller vad som nu menas bara för att han protesterar? Skulle inte Naqref ha protesterat mot det han tycker var fel för flera år sedan?
Jag vill inte läsa sånt på ett forum, i synnerhet som jag inte ens känner Naqref.
Pinsamt!
Känner ni att ni är verbala och bara mal, håll inga tal!
Ser fram emot en fortsatt tråd befriad ifrån självömkan, sjukdomsdiagnoser etc.
mvh/Harry
beyond skrev:Harryup skrev:Är det någon som dött av fel frekvengång på lyssningsplats?
Är det verkligen så här långt OT som tråden måste gå bara för att Naqref inte håller med IÖ?
Och varför skulle Naqref ha ändrat sin personlighet eller vad som nu menas bara för att han protesterar? Skulle inte Naqref ha protesterat mot det han tycker var fel för flera år sedan?
Jag vill inte läsa sånt på ett forum, i synnerhet som jag inte ens känner Naqref.
Pinsamt!
mvh/Harry
Varför sitter du här och läser om det är så jobbigt för dig!?
Harryup skrev:beyond skrev:Harryup skrev:Är det någon som dött av fel frekvengång på lyssningsplats?
Pinsamt!
mvh/Harry
Varför sitter du här och läser om det är så jobbigt för dig!?
Av den enkla anledningen att trådämnet intresserar mig.
Att man kommer OT ibland händer väl i varje tråd, men här är det väl lite väl många inlägg som passar i en öppen diskussion.
Eller hur?
mvh/Harry
Harryup skrev:Är det någon som dött av fel frekvengång på lyssningsplats?
Pinsamt!
mvh/Harry
Frutti skrev:Svante skrev:"Tryckvåg" brukar man väl använda för högnivåfenomen typ explosioner och överljudsbangar.
Fast det korrekta där är nog stötvåg?
Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 80 gäster