Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Är det inte så att äldre inspelningar är basfattiga utom i en del undantagsfall? Jag tycker ofta att jag saknar nivå under kanske 100 Hz. Med äldre menar jag mer än 10-20 år.
Om det är så, vad beror det på?
Svante skrev:Är det inte så att äldre inspelningar är basfattiga utom i en del undantagsfall? Jag tycker ofta att jag saknar nivå under kanske 100 Hz. Med äldre menar jag mer än 10-20 år.
Om det är så, vad beror det på?
Svante skrev:Vad tror ni om att det kanske inte fanns så många hemhögtalare som gav så djup bas? Att det liksom inte var någon idé att spela in djupbasen?
mathsg skrev:En del ligger kanske i basen som instrument. Förr höll basen mera takten i musiken, mens den idag har fått en fristående roll att skapa stämning, ljudtryck och även hos vissa artister melodin. Helt enkelt en musikalisk utveckling som även gått hand i hand med bättre musikerförstärkeri inklusive PA system.
Är det inte så att äldre inspelningar är basfattiga utom i en del undantagsfall? Jag tycker ofta att jag saknar nivå under kanske 100 Hz. Med äldre menar jag mer än 10-20 år.
Svante skrev:Jo, jag säger inte att det inte fanns bas förr, men en påfallande stor del av musiken jag lyssnade på har iaf svagare bas. Tycker ju jag.
Svante skrev:Jo, jag säger inte att det inte fanns bas förr, men en påfallande stor del av musiken jag lyssnade på har iaf svagare bas. Tycker ju jag.
subjektivisten skrev:Kunde någon ge lite exempel på äldre inspelningar med dålig bas? Och om det är generellt inom viss sorts musik t ex.
Svante skrev:Jag spelade nyligen 800 grader med Ebba, den lät rätt klent. Det gäller rätt mycket i punksvängen skulle jag tro.
profbd skrev:jag håller med mapen men om skivbolaget har fumlat till det kan vi väl krana på lite bas
phil collins på cd brukar låta platt och livlöst
när man hör musiken i miami vice är det ett helt annat fjong och drag i basen
mapem skrev:Jag har inga tonkontroller och ingen subb, men det är absolut inget problem för mig. Finns ingen bas på skivan så ska den väl inte vara där heller. Eller hur? Vi ska väl njuta av det musikaliska verket såsom kreatören av det har avsett?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster