Moderator: Redaktörer
okomprimerade FLAC filer
paa skrev:Är det nån skillnad på D/A-omvandlaren och analogelektroniken på en SB3 och en Duet?
Analog RCA outputs
High fidelity Wolfson® 24-bit DAC
Two dedicated linear power regulators for DAC and line-out stages
4.8Vpp line-level outputs
Signal-to-noise ratio: over 90dB
Total harmonic distortion: less than -88dB (0.002%)
Analog RCA outputs
High fidelity Burr-Brown™ 24-bit DAC
Full 6.0Vpp line-level signals
Signal-to-noise ratio: over 100dB
Total harmonic distortion: less than -93.5dB (0.002%)
Richard skrev:Personligen tror jag, utan att veta, att Wolfson DAC:en WM 8501 ( made in scottland! )som sitter inbyggd i Squeezebox duet har stor del i ljudet.
Något som Linns nya egna nätverkspelare ochså använder, samt Arcam och Regas nyare cd-spelare.
Nej, det är top-of-the-line modellerna WM8740 och den nya WM8741 som används av Rega, Arcam och Linn.
WM8501 är en budget-DAC med mycket sämre specar.
Jo visst kan man publicera sämre mätvärden, är produkten billigare (vilket den inte är i det här fallet) kan man ange sämre mätvärden för att differentiera sina produkter, för att få kunden att inse att dyrare = bättre...Kaffekoppen skrev:Du tror väl inte seriöst att de (tillverkaren) skulle publicera sämre mätvärden än de egentligen är?
SB3 är helt klart bättre på den analoga utgången än duet, men hur stor praktisk betydelse det har???... uppenbarliggen inte så mycket ;9
Kaffekoppen skrev:Du tror väl inte seriöst att de (tillverkaren) skulle publicera sämre mätvärden än de egentligen är?
SB3 är helt klart bättre på den analoga utgången än duet, men hur stor praktisk betydelse det har???... uppenbarliggen inte så mycket ;9
KarlXII skrev:Kollade ni volymnivåerna med ljudmätare?
Jag vet av egna erfarenheter på just DAC-tester, att det är extremt viktigt att det spelas exakt lika starkt.
Richard skrev:Det var dock så stor skillnad att jag nog troligen skulle kunna peka ut de två dacarna vid blindtest. Men helt säker är jag förstås inte.
shifts skrev:Richard skrev:Det var dock så stor skillnad att jag nog troligen skulle kunna peka ut de två dacarna vid blindtest. Men helt säker är jag förstås inte.
Du har ingen ambition om att prova? Det vore kul att läsa om det resultatet också.
Bill50x skrev:Kolla diskussionen på Selleri...
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?p=52263#52263
(jag har skvallrat)
/ B
Dunderklumpen skrev:Bill50x skrev:Kolla diskussionen på Selleri...
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?p=52263#52263
(jag har skvallrat)
/ B
Är det meningsfullt att diskutera detta med Linnister???
Kaffekoppen skrev:Jag trodde det var spelglädjen som musikerna hade man skulle återskapa
Kaffekoppen skrev:Jag trodde det var spelglädjen som musikerna hade man skulle återskapa
Richard skrev:Jaha, nu har jag och en god vän i lugn och ro kunnat jämföra den alldeles nya squeezebox duet, som kopplats via Wifi ( trådlöst ) från en dator i hans linnanläggning. Vi har använt okomprimerade FLAC filer vid lyssningen.
Moment-23 skrev:Jag har själv testat den gamla sb'n mot nya klimax ds. Det testet utföll lite annorlunda
Intressant test Richard!
För mig visar det att utvecklingen fortfarande går framåt. Vem hade 1996, då 5103 kom, kunnat tro att det 12 år senare skulle komma apparater för en tiondel av 5103:ans pris som lät bättre
Richard skrev:
Det viktigaste är nog att lyssna själv, kritiskt.
(De handlare som kränger dyra spelare kommer inte i vart fall aldrig att erkänna att en billig nätverkspelare eventuellt kan vara bättre än dyra highendspelare.)
H. Richard.
Bill50x skrev:Moment-23 skrev:Jag har själv testat den gamla sb'n mot nya klimax ds. Det testet utföll lite annorlunda
Man får ju då hoppas att DS´en lät bättre med tanke på prisskillnaden....
/ B
Richard skrev:En intern bild på squeezebox duet, från componentforum:
http://forums.slimdevices.com/showpost. ... tcount=344
H. Richard.
Richard skrev:Med tanke på den uppståndelse som uppstått på selleri.de ...
Richard skrev:KarlXII skrev:Kollade ni volymnivåerna med ljudmätare?
Jag vet av egna erfarenheter på just DAC-tester, att det är extremt viktigt att det spelas exakt lika starkt.
Nix, detta var ett sk. " tycka och känn" test. Ytterst subjektivt.
Nu när jag läser så ser jag ju att Duet går att köpa utan fjärr och då är den billigare än SB3...rqu skrev:Jo visst kan man publicera sämre mätvärden, är produkten billigare (vilket den inte är i det här fallet) kan man ange sämre mätvärden för att differentiera sina produkter, för att få kunden att inse att dyrare = bättre...
Jag vågar mig ändå på att konkludera det hela med att det är mycket svårt att skatta skillnader på den här nivån och önskar man förbättra sin anläggning är det inte här dom enkla vinsterna ligger framme för att skördas utan snarare inom rumsakustik och högtalare. Tom förstärkare hör jag ganska ordentliga skillnader på ibland i motsättning till detta enkla test av 2 goda signalkällor.
Faktum är väl att om ni inte har haft koll på nivåerna, så är det troliga att ni tyckte att den som spelade starkast lät bäst. Det är visserligen en subjektiv bedömning, men den är egentligen rätt ointressant eftersom ni inte hade kontrollerat för nivån.
Sorry, men så är det nog. Nu vill jag förstås ändå uppmuntra till lyssningstester. Har man ingen möjlighet att kolla nivåerna så ska man förstås inte avstå från att lyssna och jämföra bara av den anledningen. Värdet av ett sånt test blir dock minimalt för andra även om man lär sig själv en massa.
rqu skrev:Nu när jag läser så ser jag ju att Duet går att köpa utan fjärr och då är den billigare än SB3...rqu skrev:Jo visst kan man publicera sämre mätvärden, är produkten billigare (vilket den inte är i det här fallet) kan man ange sämre mätvärden för att differentiera sina produkter, för att få kunden att inse att dyrare = bättre...
Svante skrev:Richard skrev:KarlXII skrev:Kollade ni volymnivåerna med ljudmätare?
Nix, detta var ett sk. " tycka och känn" test. Ytterst subjektivt.
Hmm, då tycker jag faktiskt att det är missledande att kalla det subjektivt. Eller...
Alltså, visst var det subjektivt, men använd inte ordet subjektivt som synonymt med ovetenskapligt. Det är två olika saker.
Man kan göra både subjektiva vetenskapliga tester och objektiva ovetenskapliga tester. Och tvärtom.
Faktum är väl att om ni inte har haft koll på nivåerna, så är det troliga att ni tyckte att den som spelade starkast lät bäst. Det är visserligen en subjektiv bedömning, men den är egentligen rätt ointressant eftersom ni inte hade kontrollerat för nivån.
Sorry, men så är det nog. Nu vill jag förstås ändå uppmuntra till lyssningstester. Har man ingen möjlighet att kolla nivåerna så ska man förstås inte avstå från att lyssna och jämföra bara av den anledningen. Värdet av ett sånt test blir dock minimalt för andra även om man lär sig själv en massa.
Moment-23 skrev:Richard skrev:En intern bild på squeezebox duet, från componentforum:
http://forums.slimdevices.com/showpost. ... tcount=344
H. Richard.
Ahh, en Imac?
Hmm, då tycker jag faktiskt att det är missledande att kalla det subjektivt. Eller...
Jag tycker faktiskt frågeställningen är så intressant så jag skulle vilja göra någon form av undersökning mellan Pioneer DV-668 och en klämbox under ordnade former..
Richard skrev:Jag tycker faktiskt frågeställningen är så intressant så jag skulle vilja göra någon form av undersökning mellan Pioneer DV-668 och en klämbox under ordnade former..
.... och kanske en jämförelse med Benchmark DAC:en. Jag tror att många skulle tycka det var ytterligt intressant läsning.
H. Richard.
Bill50x skrev:Richard skrev:Med tanke på den uppståndelse som uppstått på selleri.de ...
Mjae, jag skulle nog inte kalla det uppståndelse... Några kommentarer dock, men det är en annan sak ...
/ B
Svante skrev:Faktum är väl att om ni inte har haft koll på nivåerna, så är det troliga att ni tyckte att den som spelade starkast lät bäst.
Kaffekoppen skrev:Stampa taken?
profbd skrev:har inte den här galenskapen med tio karar som sitter och stampar tackten gemensamt slutat?
Zzombie skrev:http://www.stoneaudio.co.uk/browse.asp?product=3916
Kan någon mera tekniskt bevandrad än undertecknad svara på hur den analoga kopplingen är gjord, genom den länk till bilden som finns ovan ?
Används AC-koppling ? ( SB 3 hade ju det )
Används det något buffertsteg, eller drivs utgången av DAC:en ?
Vad säger Naqref , Peter Stendl mfl.?
H. Richard.
Richard skrev:Uppgifter gör gällande att även Naim går över till Wolfson DAC med samtliga spelare- senast Naim cd 5i - Wolfson Dac 8706.
Kan man ana en gemensam filosofi då Linn, Arcam, Naim, Rega och Cambridge använder Wolfson-dacar - det analogklingande, engelska ljudet, månne ?
H. Richard.
Richard skrev:Zzombie skrev:http://www.stoneaudio.co.uk/browse.asp?product=3916
Intressant !
Edit:
Enlig helt färska, trovärdiga källor är denna spelare bättre än en Linn Ikemi, kommer att kosta 12900:- i Sverige, innehåller ett försteg och ett tvåkanaligt slutsteg. Dacen är Wolfson (osäkert vilken ) samt linns sedvanliga användande av OPA 602 på utgången.
Således en kraftigt förbättrad Linn " classic ". Ingen häftig fjärr dock.
H. Richard.
Richard skrev:Uppgifter gör gällande att även Naim går över till Wolfson DAC med samtliga spelare- senast Naim cd 5i - Wolfson Dac 8706.
Kan man ana en gemensam filosofi då Linn, Arcam, Naim, Rega och Cambridge använder Wolfson-dacar - det analogklingande, engelska ljudet, månne ?
H. Richard.
Eller så är det bara nära till scottland
Richard skrev:Eller så är det bara nära till scottland
Frågan är hur mycket själva dacens konstruktion påverkar ljudet. Det borde ju rimligtvis vara väldigt små skillnader mellan olika välkonstruerade Dacar.
De mäter ju väldigt lika.
rqu skrev:Där Duet i alla fall på pappret har sämre prestanda...
Duet:Analog RCA outputs
High fidelity Wolfson® 24-bit DAC
4.8Vpp line-level outputs
Signal-to-noise ratio: over 90dB
Total harmonic distortion: less than -88dB (0.002%)
http://www.slimdevices.com/pi_duet.html
Squeezebox:Analog RCA outputs
High fidelity Burr-Brown™ 24-bit DAC
Full 6.0Vpp line-level signals
Signal-to-noise ratio: over 100dB
Total harmonic distortion: less than -93.5dB (0.002%)
http://www.slimdevices.com/pi_squeezebox.html
Richard skrev:"Naim " ägare verkar gilla ljudet bättre i duet, än den gamla SB3 , enligt flera fora ( det börjar ramla in lyssningsintryck nu ).
H. Richard.
Richard skrev:(Att t.ex. flytta sig fem centimeter i soffan kan göra att det låter helt annorlunda, detta är ju inga nyheter för dig Svante, förstås. )
petern skrev:Ursäkta sidospåret, kul att läs om små tester! Jag förstår i alla fall termen subjektiv ungefär som Wikipedias förklaring: "Subjektiv, term för en personligt färgad, eventuellt osaklig bild. Motsats till objektiv".
Därför förstår jag inte riktigt varför Svante säger:Hmm, då tycker jag faktiskt att det är missledande att kalla det subjektivt. Eller...
/Peter
Svante skrev:Hmm, då tycker jag faktiskt att det är missledande att kalla det subjektivt. Eller...
Alltså, visst var det subjektivt, men använd inte ordet subjektivt som synonymt med ovetenskapligt. Det är två olika saker.
Man kan göra både subjektiva vetenskapliga tester och objektiva ovetenskapliga tester. Och tvärtom.
Moment-23 skrev:Jag kör Saab, vilken kommer jag att gilla mest?
Strauss skrev:Moment-23 skrev:Jag kör Saab, vilken kommer jag att gilla mest?
Kör du Saab är alla spelare från Slimdevices overkill, skulle rekommendera något från pinnacle som aldrig fungerar som tex showcenter, upplevelsen är precis som att köra en Saab, man blir förbannad och vill köra skiten till skroten![]()
Svante skrev:Hoppsan, detta har jag missat.Richard skrev:(Att t.ex. flytta sig fem centimeter i soffan kan göra att det låter helt annorlunda, detta är ju inga nyheter för dig Svante, förstås. )
Jo, ja, så är det ju. Den stora skillnaden är dock att det inte är troligt att läget i soffan korrelerar med vilken apparat ni lyssnar på. Det är mycket troligare att nivån gör det. Man kan iofs klara sig undan noggrann nivåmatchning genom att ändra nivån på båda burkarna mellan varje lyssning. Då kan man hoppas att slumpen drabbar de båda apparaterna lika mycket.
Strauss skrev:Moment-23 skrev:Jag kör Saab, vilken kommer jag att gilla mest?
Kör du Saab är alla spelare från Slimdevices overkill, skulle rekommendera något från pinnacle som aldrig fungerar som tex showcenter, upplevelsen är precis som att köra en Saab, man blir förbannad och vill köra skiten till skroten![]()
Richard skrev:Strauss skrev:Moment-23 skrev:Jag kör Saab, vilken kommer jag att gilla mest?
Håller med![]()
Som Robert Gustavsson sa: " Tag ej den saab som ryker "![]()
![]()
H. Richard.
Mich skrev:Det går nog mycket enklare (och nogrannare) att nivå matcha genom att mäta spänningen på högtalaren, med en multimeter. Mät vid några olika frekvenser, om det finns sannolikhet att källorna har olika frekvensgångar. Spelandes sinuskurvor.
Richard skrev:
Intressant.
Vi skall alldeles snart göra en blindtest mellan Squeezebox duet analoga utgång och 5103:s DA, - med nivåmatchning medelst mätmikrofon och något datorprogram. Vi kommer således att kolla den akustiska outputen, för att sedan korrigera i försteget 5103:s digitala volymkontrol då vi växlar mellan objekten. Vi kommer att ha tio genomlyssningar vardera, där den som lyssnar inte vet vilket objekt det är.
Vi får se om de skillnader vi upplever försvinner i blindtesten.
H. Richard.
Harryup skrev:Richard skrev:
Intressant.
Vi skall alldeles snart göra en blindtest mellan Squeezebox duet analoga utgång och 5103:s DA, - med nivåmatchning medelst mätmikrofon och något datorprogram. Vi kommer således att kolla den akustiska outputen, för att sedan korrigera i försteget 5103:s digitala volymkontrol då vi växlar mellan objekten. Vi kommer att ha tio genomlyssningar vardera, där den som lyssnar inte vet vilket objekt det är.
Vi får se om de skillnader vi upplever försvinner i blindtesten.
H. Richard.
Om du använder en digital volymkontroll kommer du få olika upplösning på dom olika källorna.
mvh/Harry
Harryup skrev:Om du använder en digital volymkontroll kommer du få olika upplösning på dom olika källorna.
sprudel skrev:Om jag antar att du replikerade mig Richard så har jag inte ens kört duet och cd på samma dag. Cd.n är såld, men jag är gott inlyssnad på vissa skivor så jag vet vad de kan bidra med. Skillnaderna är små, men ändå tydliga om man lyssnat mycket. En annan SB-ägare har beskrivit sina upplevelser så här på Slim Devices forum för audiofiler när han testar en extern dac.
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=42797
Han kommer rätt nära i sin beskrivning avseende de skillnader jag upplevt mellan cd och duet. Förhoppningsvis kan en bra dac + duet bli ännu bättre än primaren.
Harryup skrev:Jaja, skriver man "digitala volymkontroll" är den väl digital?
Är det en digitalt reglerad volymkontroll kan den ju vara analog.![]()
Jag undviker att kommentera "elektrisk volymkontroll" eftersom jag inte vet vad en oelektrisk volymkontroll är.
sprudel skrev:Lavry da-10 har nu provkörts i en vecka. Det låter väldigt bra.
Men det gör sb duet ocksåDet tog ansenlig tid innan jag läste av skillnaderna mellan dessa. Först med klassiska inspelningar kunde jag börja ana, och när man väl lyssnat in sig så hittade man det även på andra inspelningar - skillnaderna är alltså små om man jämför steget att gå från traditionella högtalare till piP.
![]()
Till upplevelserna: djupare perspektiv, mer luft mellan olika instrument, sorterar och organiserar ljudbilden bättre, det blir tydligare, och vackrare. I en bra inspelning med perspektiv kunde man anta att vissa instrument låg på olika djup pga dess karaktär med sb duet, men med lavry behövde man inte anta, det var uppenbart att det var så.
En annan aspekt är att lavryn känns snabbare i anslagen på tex trummor och stränginstrument utan att låta "hårdare", snarare har sb mer "grader på eggen".
Jämfört med Primare då?
Den kanske var lite varm ändå Primaren, men jag gillade den och var väl inlyssnad på den. Det här är annorlunda och väldigt, väldigt bra.
Vore kul om någon mer kunde rapportera dac-erfarenheter då transportproblemet för min del (och andras också) numera är löst tack vare Sqeezebox.
Richard skrev:Ja, det är därför långtidslyssning hemmavid inte är så utslagsgivande för ett objektivt utlåtande av produkten.
Genom att F/E testa apparaterna kan man åtminstone få reda på hur apparaten färgar. Det näst bästa är väl kontrollerat blindtest- men då säger resultatet bara vad man föredrog i just den anläggningen.
Intressant ändå att du kan jämföra den ljudmässigt med en separat modern dac för 10000:- . Receiver ( da:n i duet ) kostar ju bara 1200:-...... den inbyggda dacen verkar ändå vara tillräckligt bra för de flesta, med andra ord.
H. Richard.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster