Musikserver?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
manger

Musikserver?

Inläggav manger » 2008-04-08 21:58

Jag söker en lösning med någon form av extern musikserver av någon sort helst utan (eller så liten som möjligt) inblandning av M$.
I dag använder jag iTunes på en PC(XP) och har musikfilerna på en extern HD på 250GB (LaCie) kopplad med USB2.0 till datorn. Denna lösning fungerar idag men är tveksam till HD:ns tillförlitlighet och om den även skulle kunna klara film. Inom en snar framtid har jag en ny iMac med troligen iTunes som musikhanterare.

Jag vill ha all min digitalt lagrade musik (och kommade filmer?) på ett ställe säkert och separat från datorerna hemma. Jag vill sen kunna spela musiken på hifi-anläggningen - antingen via en dator eller direkt. Samma med film.

Jag har funderingar om att göra om den snart pensionerade PC:n till en helt fildelad "musikserver" på det trådlösa nätverket (eller måste det vara trådbundet för kvaliteten?). Hur gör man då utan inblandninga av M$? Squeezebox går tyvärr ut då M$ är inblandad . AppleTV? Drobo (drobo.se)? NAS?
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-08 22:09

Tvix kanske ?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-04-08 22:25

Harryup skrev:Tvix kanske ?

mvh/Harry

Intressant! Men 3790kr för en M-6500A + 1 TB hårddisk för 2500-3000kr... :cry: Att fundera på...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-08 22:33

Sist jag kollade så hanterar Twix inte flac-filer....

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-08 22:35

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2008-04-08 22:52

Bill50x skrev:Sist jag kollade så hanterar Twix inte flac-filer....

/ B

Det gör den och har så gjort sedan 4000-modellen

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
TCM

Re: Musikserver?

Inläggav TCM » 2008-04-08 23:06

manger skrev:Squeezebox går tyvärr ut då M$ är inblandad

På vilket sätt? (ointressant kanske eftersom Squeezeboxen är bara musik)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-08 23:12

Jag har en lösning som du kanske gillar. Jag har en Macbook Pro (120 gb hdd) vilket gör att jag inte kan spara all musik eller liknande på datorn. Jag har skaffat en Airport Extreme med USB-stöd. Till den har jag kopplat en extern USB-disk. Extreme:n delar ut usb disken och den syns i finder. Därefter har jag lagt till min musik i Itunes från USB-disken. Detta tar lite tid för den analyserar all info, fast det är ju bara en gång. Sedan funkar sökvägen från Itunes direkt över mitt wi-fi nät. Om du skulle koppla in USB-disken direkt i din dator är sökvägen densamma i Itunes och du behöver inte ändra ngt, den spelar upp som vanligt.

Nu till det goda. I Extreme:n kan du dela ut din hårddisk över WAN. Därefter har jag öppnat en port som gör att jag kan komma åt min hårddisk externt via AFP (apple file protocol), dvs när jag är ute och reser och inte är hemma på mitt egna wi-fi. När jag är i finder trycker jag in kringla+K och skriver in afp://ip-nummer:port, mata in lösen(samma som till ditt wi-fi) och vips så kommer hårddisken upp precis som hemma OCH sökvägen funkar i Itunes med, så det är bara att dubbelklicka och se glad ut.

Självklart har du vissa begränsningar, när du streamar mp3:or måste du ha bra uppkoppling hemma och bra uppkoppling där du befinner dig.

Enda buggen so far har varit att det har varit lite struligt när jag kommit hem, då vill den inte riktigt koppla upp disken via wi-fi, då har jag startat om routern och sen lirar det. Det går säkert att lösa, jag har inte engagerat mig så mkt bara.

Kanske en sådan lösning är intressant...

Mvh

F

Edit: Såg nu att du hade lite andra krav, kanske inte exakt det du söker efter, men dock, kanske någon annan gillar :-) Jag trodde externt var utanför hemmet...

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-04-08 23:20

Installera Ubuntu på din gamla burk och kör Firefly Media server. Då kan din kommande iBook prata iTunes med servern smärtfritt. Dessutom kan du ju låta servern göra annat matnyttigt, som tex hosta hemsidor eller agera mailserver.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-04-08 23:22

Bill50x skrev:Sist jag kollade så hanterar Twix inte flac-filer....

/ B

Det gör inte iTunes heller - jag rippar till mp3 320 VBR eller AAC...

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-04-08 23:29

TCM skrev:

Är det inte M$ som äger Logitech som numera äger Slim Devices eller har jag fel för mig?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... slimserver

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-04-08 23:49

Fjonkalicious; En Airport Extreme? Intressant... I'll check!
bomellberg; Hur svårt är det att installer/hantera Ubuntu? Är lite tveksam till att ge på något som kommer att ta tid att lära sig å få att funka... :?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-04-09 08:15

manger skrev:Hur svårt är det att installer/hantera Ubuntu? Är lite tveksam till att ge på något som kommer att ta tid att lära sig å få att funka... :?

Att få igång det handlar om att stoppa i CD-skivan och starta om. Intallationen brukar också vara smärtfri, jämförbar med XP.

Naturligtvis finns det en "learning curve", men numera finns det fin pakethantering i Ubuntu som tar hand om programinstallationer o dyl. Den håller även koll på automatiska uppdateringar.

För att installera FireFly till exempel kan du antingen göra det med ett grafiskt gränssnitt eller skriva
Kod: Markera allt
apt-get install mt-daapd

i ett terminalfönster (FireFly hette tidigare mt-daapd). Pakethanteraren går ut på nätet och letar upp programvaran och installerar den, under förutsättning att den hittar paketet.

Prova vet jag! Du kommer att bli positivt överraskad.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-04-09 08:30

manger skrev:
TCM skrev:

Är det inte M$ som äger Logitech som numera äger Slim Devices eller har jag fel för mig?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... slimserver

Jag har inte hört något om att MS har köpt/ska köpa Logitech (däremot var det en hel del rykten om det i januari). I länken nedan (från 10 mars) förnekar ordföranden i Logitech att MS ska köpa Logitech - men sådant har i och för sig förnekats tidigare... ;)

http://www.pocket-lint.co.uk/news/news. ... ours.phtml
When routine bites hard

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-04-09 08:39

mvh/Harry

Jag har precis köpt en Popcorn Hour och den stödjer också uPnP, så det går fint att installera FireFly på den. Det finns ju lite positiva bieffekter med att ha en hd-kapabel burk som musikutdelare. :-)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-04-09 08:46

bomellberg skrev:

mvh/Harry

Jag har precis köpt en Popcorn Hour och den stödjer också uPnP, så det går fint att installera FireFly på den. Det finns ju lite positiva bieffekter med att ha en hd-kapabel burk som musikutdelare. :-)

Hur funkar det med Popcorn egentligen? I senaste M3 skrev dom något i stil med att den inte kändes riktigt mogen och hoppades på framtida fw-uppgraderingar skulle lösa problemen. Några kommentarer?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-04-09 08:55

TCM skrev:Hur funkar det med Popcorn egentligen? I senaste M3 skrev dom något i stil med att den inte kändes riktigt mogen och hoppades på framtida fw-uppgraderingar skulle lösa problemen. Några kommentarer?

Tja, jag har bara precis kommit igång. Det första jag gjorde var att uppdatera till senaste firmware (14-mars) och jag har inte haft några problem alls. Jag har provkört HD-material såväl som alla barn-DVD:er jag har rippat och alla har fungerat klanderfritt.

Jag kommer att använda den mestadels till barnfilm på vanlig tjock-TV, så jag är väl egentligen inte den rätte att fråga om hur den lirar 1920x1080p på fetaste projektorn, men hittills har det som sagt fungerat bra.

Ett strul i början var att få ut signalen genom rätt port (HDMI) men det var sk SBS och inte PH:s fel. :-)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-04-09 09:01

bomellberg skrev:
TCM skrev:Hur funkar det med Popcorn egentligen? I senaste M3 skrev dom något i stil med att den inte kändes riktigt mogen och hoppades på framtida fw-uppgraderingar skulle lösa problemen. Några kommentarer?

Tja, jag har bara precis kommit igång. Det första jag gjorde var att uppdatera till senaste firmware (14-mars) och jag har inte haft några problem alls. Jag har provkört HD-material såväl som alla barn-DVD:er jag har rippat och alla har fungerat klanderfritt.

Jag kommer att använda den mestadels till barnfilm på vanlig tjock-TV, så jag är väl egentligen inte den rätte att fråga om hur den lirar 1920x1080p på fetaste projektorn, men hittills har det som sagt fungerat bra.

Ett strul i början var att få ut signalen genom rätt port (HDMI) men det var sk SBS och inte PH:s fel. :-)

Tack för svaret. Jag är nog ännu längre från en "fet projektor" än du ;). Det låter som att du använder den till ungefär det samma som jag hade tänkt. :)

JAg är så nöjd med min Squeezebox så jag tänkte försöka lösa filmuppspelningen på ett liknande sätt och då ser PH ut som ett intressant alternativ.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-09 09:28

manger skrev:Fjonkalicious; En Airport Extreme? Intressant... I'll check!

Jag kör fjärrstyrt/trådlöst TimeMachine(iofs ej stött av Apple säger dom, men det funkar fint) dvs. Apples lösning på backup, på samma disk. Jag finner extremen väldigt kompetent, om du sätter en usb-hubb kan du sätta skrivare i den usb-kontakten med.

http://www.apple.com/airportextreme/

Dock har du inte uppspelningsbarheten som du har i t.ex. tvix. Jag fnular fortfarande på det hemma hos mig. Jag har ett tag tänkt apple tv, men många säger ju att den inte stödjer vissa format. Fördelen hos mig hade varit att jag hade kunnat koppla Apple TV med TP-kabel rakt in i Extremen och då få bra överföringshastighet från den externa usb-disken.

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2008-04-09 10:00

Du behöver en NAS kan man säga.
Den här firman har mycket att välja på http://www.wifisound.nl/
Jag köpte en sån här http://www.wifisound.nl/catalog/wifimediastreamerfreenas-p-104.html som jag är väldigt nöjd med.
/Micke

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-04-09 10:05

TCM skrev:JAg är så nöjd med min Squeezebox så jag tänkte försöka lösa filmuppspelningen på ett liknande sätt och då ser PH ut som ett intressant alternativ.

Vari ligger vinsten med båda maskinera ? PH kommer ju att klara av allt SBen klara också - känns som dubbeljobb ?

Bäste vore iofs om SB klarade video (alla format) också - det vore perfekt, men dessvärre verkar de fullständigt ha missat det i sin senaste utgåva...

Jag är på G att lägga bort SlimServer / SB3 totat, till förmån för en PH eller Tvix6500 (med TV-tunern i så fall - någon som vet något om den tv mottagaren ? klarar den analoga ComHem utbudet eller är det bara gratis-Boxer som den fixar ?)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-04-09 11:04

Bamsefar skrev:(med TV-tunern i så fall - någon som vet något om den tv mottagaren ? klarar den analoga ComHem utbudet eller är det bara gratis-Boxer som den fixar ?)

Den klarar endast de fria DVB-T kanalerna.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-04-09 11:57

Bamsefar skrev:
TCM skrev:JAg är så nöjd med min Squeezebox så jag tänkte försöka lösa filmuppspelningen på ett liknande sätt och då ser PH ut som ett intressant alternativ.

Vari ligger vinsten med båda maskinera ? PH kommer ju att klara av allt SBen klara också - känns som dubbeljobb ?

Jag har aldrig testat vare sig PH eller någon Tvix-modell så dom har jag egentligen ingen koll på. Men jag har för mig att bland annat Strauss har pratat om Tvix dåliga gränssnitt för musik. Måste du inte ha en TV/bildskärm igång för att kunna navigera bland låtarna? Då tar jag hellre lite dubbeljobb om jag slipper det.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-04-09 12:01

TCM skrev:Måste du inte ha en TV/bildskärm igång för att kunna navigera bland låtarna?

Precis så är det. Jag själv som kör med Soundbridge kan däremot sparka igång uPnP-tjänsten på PH:n och använda den som server, precis det som manger efterfrågar. Det kommer jag dock inte göra eftersom jag redan har en Ubuntu-burk i källaren till sånt. PH:n ska endast vara igång vid filmtitt för egen del.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-04-09 12:10

Så vad vi behöver är alltså en musik/video uppspelare som klarar av alla ljud och video format, och har minst ett web-gränssnitt för styrning av musiklyssnandet ? Finns det verkligen ingen annan med web-gränssnitt än SlimServer ? Låter ju helt otroligt ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-04-09 12:37

Bamsefar skrev:Så vad vi behöver är alltså en musik/video uppspelare som klarar av alla ljud och video format, och har minst ett web-gränssnitt för styrning av musiklyssnandet ? Finns det verkligen ingen annan med web-gränssnitt än SlimServer ? Låter ju helt otroligt ?

Vad menar du med web-gränssnitt? Vill du styra mediaspelaren med exempelvis en laptop, eller iPod Touch? Det vore kul...

Jag ställer en fråga på MHB så får vi se om någon med insikt svarar.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2008-04-09 12:48

En Mac Mini med en Ipod Touch samt Remote Buddy löser det mesta :D

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-04-09 12:53

bomellberg skrev:Vad menar du med web-gränssnitt? Vill du styra mediaspelaren med exempelvis en laptop, eller iPod Touch? Det vore kul...

Exakt. Idag kan jag styra SlimServer via sitt webgränssnitt */handheld. Jag skulle vilja göra samma sak med t.ex. Popcorn Hour eller Tvix-6500 - eller någon annan liknande mediespelare.

Det kommer en Nevo fjärr snart som har inbyggd web läsare nämligen (lite pocketPC kompatibel antar jag) och 2-vägs kommnuikation således - den har jag tänkt lägga beslag på....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-04-10 00:55

Fjonkalicious
Om jag kompletterar min iMac med en AirPort Extreme alt. TimeMachine (med möjlighet till extra HD) så får jag en säker förvaring av media, kan nå den med dator oavsett plats inom det trådlösa nätverket MEN hur får jag det därifrån till TV/HiFianläggningen? (Säg inte SqueezeBox!) Borde väl finnas något mindre och enklare än en Apple TV?

AirPort Extreme 1695 kr
TimeCapsule 2895 kr
Apple TV 40GB 2740 kr
Apple TV 160GB 3695 kr
(AirPort Extreme + Apple TV 40GB = 6130 kr)

Kribban;
Om jag kompletterar min iMac med en Mac Mini (med möjlighet till extra HD) så har jag även där en säker förvaring av media, kan nå den med dator oavsett plats inom det trådlösa nätverket och kan spela musiken på Hifianläggningen och se filmer på TV:n bara mac Mini:n står i närheten. Om jag sen skaffa en iPod Touch med Remote Buddy så kan jag kanske ersätta alla fjärrkontroller också?

Mac Mini 80GB 5495 kr
Mac Mini 120GB 7295 kr

iPod Touch 8GB 2695 kr
Remote Buddy €20

Hmmm... Det skulle ju vara nimt med en Mac Mini framme i TV-bänken, ett Apple Wireless Keyboard och en Apple Wireless Mighty Mouse på soffbordet. Oavsett vilket åker jag ändå på en ny LCD-TV. Ha! Då kan ju sitta i soffan å lyssna på musik, byta till en film för att sen kolla lite på Faktiskt.se utan att lyfta på ändan en enda gång... :D

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-10 21:52

manger skrev:Fjonkalicious
Om jag kompletterar min iMac med en AirPort Extreme alt. TimeMachine (med möjlighet till extra HD) så får jag en säker förvaring av media, kan nå den med dator oavsett plats inom det trådlösa nätverket MEN hur får jag det därifrån till TV/HiFianläggningen? (Säg inte SqueezeBox!) Borde väl finnas något mindre och enklare än en Apple TV?

AirPort Extreme 1695 kr
TimeCapsule 2895 kr
Apple TV 40GB 2740 kr
Apple TV 160GB 3695 kr
(AirPort Extreme + Apple TV 40GB = 6130 kr)

Kribban;
Om jag kompletterar min iMac med en Mac Mini (med möjlighet till extra HD) så har jag även där en säker förvaring av media, kan nå den med dator oavsett plats inom det trådlösa nätverket och kan spela musiken på Hifianläggningen och se filmer på TV:n bara mac Mini:n står i närheten. Om jag sen skaffa en iPod Touch med Remote Buddy så kan jag kanske ersätta alla fjärrkontroller också?

Mac Mini 80GB 5495 kr
Mac Mini 120GB 7295 kr

iPod Touch 8GB 2695 kr
Remote Buddy €20

Hmmm... Det skulle ju vara nimt med en Mac Mini framme i TV-bänken, ett Apple Wireless Keyboard och en Apple Wireless Mighty Mouse på soffbordet. Oavsett vilket åker jag ändå på en ny LCD-TV. Ha! Då kan ju sitta i soffan å lyssna på musik, byta till en film för att sen kolla lite på Faktiskt.se utan att lyfta på ändan en enda gång... :D

Tjena,

Om du vill helt säkert kunna spela upp film via den enhet som kommer vara vid din tv så skall du välja Mac Mini. Om man adderar dina kostnader så verkar det som det mest vettiga alternativet. Apple TV verkar ha problem med vissa format och är inte riktigt säker för att köra fullhd-material. Om du bara vill spela upp musik så kan du använda dig av ännu en router, den lilla Airport Express. Med AE kan du använda Airtunes som streamar dina mp3:or trådlöst till där den befinner sig, problemet är att du har inget att kontrollera vad som spelas upp eller möjlighet att se vad du spelar upp(likt squeezebox).

Notera att du får med den fina Apple Remote till Mac mini, vilket gör att du inte behöver Ipod Touch. Sen kan du använda dig av Frontrow för att kontrollera ditt uppspelande.

http://www.apple.com/se/imac/software/frontrow.html

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-04-10 23:33

Fjonkalicious skrev:Tjena,

Om du vill helt säkert kunna spela upp film via den enhet som kommer vara vid din tv så skall du välja Mac Mini. Om man adderar dina kostnader så verkar det som det mest vettiga alternativet. Apple TV verkar ha problem med vissa format och är inte riktigt säker för att köra fullhd-material. Om du bara vill spela upp musik så kan du använda dig av ännu en router, den lilla Airport Express. Med AE kan du använda Airtunes som streamar dina mp3:or trådlöst till där den befinner sig, problemet är att du har inget att kontrollera vad som spelas upp eller möjlighet att se vad du spelar upp(likt squeezebox).

Notera att du får med den fina Apple Remote till Mac mini, vilket gör att du inte behöver Ipod Touch. Sen kan du använda dig av Frontrow för att kontrollera ditt uppspelande.

http://www.apple.com/se/imac/software/frontrow.html

Ja, det verkar väl vara den smartaste och framför allt enklaste lösningen.
En Mac Mini med fyra USB2.0-portar på baksidan med en Iomega 750GB-hårddisk i varje (à €199/st). En nätt liten stapel på 3TB!!! :wink:
Det borde räcka ett tag...

Tackar för input och tips! :D

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-04-10 23:35

Bild

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-10 23:40

manger skrev:
Ja, det verkar väl vara den smartaste och framför allt enklaste lösningen.
En Mac Mini med fyra USB2.0-portar på baksidan med en Iomega 750GB-hårddisk i varje (à €199/st). En nätt liten stapel på 3TB!!! :wink:
Det borde räcka ett tag...

Tackar för input och tips! :D

Vet inte hur seriös du är med 3 x 750 Iomega, men om du är det så hade jag antingen köpt 1 x 750 eller alternativt om man vill ha mer, en större disk. Priserna går ju ständigt ner... Känns onödigt att ha 3 st surrandes, huga vilket ljud. Du borde väl kunna kasta ut den interna disken i MacMinin och sätta i en billig vanlig 3,5 tums 1 TB eller ngt?

Mvh

F

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-04-11 00:34

Fjonkalicious skrev:Vet inte hur seriös du är med 3 x 750 Iomega, men om du är det så hade jag antingen köpt 1 x 750 eller alternativt om man vill ha mer, en större disk. Priserna går ju ständigt ner... Känns onödigt att ha 3 st surrandes, huga vilket ljud. Du borde väl kunna kasta ut den interna disken i MacMinin och sätta i en billig vanlig 3,5 tums 1 TB eller ngt?

Mvh

F

Seriös? Inte mycket, men det hade sett kaxigt ut?! :wink: Självklart är det smartare att skaffa en större disk. Men jag tycker att man har svårt att överskåda behovet av GB framöver. Med 4xUSB2.0 så sitter man i alla fall inte i klistret om man behöver mer GB. Idag har jag 300GB musik på en LaCie Porsche och det är konstant ökande. Ska man sen rippa alla sina DVD à 3,5-4GB/st så blir det fort ett antal GB...
(För att slippa oljudet så skulle man ju kunna ha 4 x 1TB-hårddiskar som man slår av och på med en fjärrkontroll, typ en sån där man har till lampor. ...löjligt, jag vet, men det vara bara en fundering.)

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2008-04-15 19:19

Tycker iTunes + Apple TV + iPod eller iPhone är en bra lösning på media server.

iPhone/iPodTouch används som fjärr(display) när jag ska spela musik och ska jag se filmer jag lagrat på datorn så bläddrar jag på Apple TV med lillfjärren som följer med den. Kan ju även bläddra och visa mina foton med Apple TV samt snart även ladda ned film direkt i Apple TV. Smidig, tar inte så stor plats heller.

Jag kör Signals som jag tycker är rappare än Remote Buddy som gränssnitt i min iPhone/iPod Touch. Signals finns på http://www.alloysoft.com/

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-04-15 19:31

Mikael2 Tackar för info. JAg har bestämt mig - det blir ett Apple-baserat mediasystem. Men jag är svag för den där lilla MacMini:n. Den kan trots allt fortsätta sitt liv någon annanstans om man hittar något bättre som mediaserver...
Har det dykt upp några beg. iPod Touch än? Den är lite dyr tycker jag - tur att man kan använda den lilla skit-vita originalfjärren så länge.

Apropå Apples fjärr - att dom inte uppdaterat den till nåt snyggt i metall som passar Apples nya stil eller att någon inte gjort en snygg som kan ersätta? Egentligen borde man väl kunna föra över signaleran/koderna till en mer potent multifjärr?...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-17 20:08

Manger!

Som en blixt från klar himmel. Kolla in denna lösning där ett program skall göra det möjligt att streama från en Xbox 360.

http://mac.feber.se/art/46516/cynical_p ... _slpper_r/

Iofs, det kräver att du är sugen på att skaffa en 360, men där får man rätt mkt i paketet.

Kräver dock en nätverksslad, min förhoppning är att den endast behöver dras till Extremen, då är jag hemma. Synd att jag inte har en 360 bara, har ju bara en vanlig krysslåda.

Mvh

F

Edit: kom på en sak till........ :-/ en 360 låter som en skördetröska.... Men detta är bara början, det kommer säkert komma fler program som möjliggör streamning via annan apparat än AppleTV.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-04-17 22:27

manger skrev:Jag söker en lösning med någon form av extern musikserver av någon sort helst utan (eller så liten som möjligt) inblandning av M$....

Fjonkalicious, En bra idé men XBOX är tyvärr en produkt av M$. "Sorry, no can do!" :wink:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-17 22:38

manger skrev:
manger skrev:Jag söker en lösning med någon form av extern musikserver av någon sort helst utan (eller så liten som möjligt) inblandning av M$....

Fjonkalicious, En bra idé men XBOX är tyvärr en produkt av M$. "Sorry, no can do!" :wink:

Ajdå, fasen, är det bara jag som inte ser Xbox som en produkt från M$, den funkar ju?

Men du ser ju vart det bär åt, det kommer inte dröja länge innan det kommer avarter på detta. Finns nog riktigt många som har samma sug som vi har.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-04-17 23:46

Jepp! När "den stora massan" fått upp ögonen och när både M$ och Apple gör pengar på det så kommer säkerligen snart bättre produkter, billigare å med fler format. :wink:

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-04-18 13:08

Xbox360 skulle kunna vara ett alternativ men då ska man komma ihåg att den låter som ett jetplan så det är bra om man antigen spelar med enorm ljudstyrka eller gömmer åbäket ngnstans.. (har en själv men drar mig för att använda den).

Kör för övrigt Mac mini kopplad till den denon receiver med toslink med bra resultat. Tyst och snabb och snygg. Försöker fixa mig en bra frontend men tills vidare går det bra med VLC, itues mfl. OSXBMC är ett ganska kul initiativ för den som gillade gamla xboxen :)

Användarvisningsbild
chori

Inläggav chori » 2008-04-28 12:52

Ber om ursäkt om detta redan kommit upp, skummade ganska snabbt...

Det finns två lösningar som jag just nu pröver ut själv. Min idé är att skicka ut ljud via optisk-utgång från datorn till stereo samt bild via dvi-till-hdmi. Jag vill kunna lyssna på musik i mp3/flac/wma etc. Samt se på diverse olika typer av film i dvd/avi/osv.

Min dator är just nu en ganska kraftfull burk med ubuntu installerat (Den har kraft bra över vad som krävs även om divx avkodning och liknande kräver en del).

Till detta har jag provat både http://xbmc.org/ som just nu håller på och utvecklar sin tidigare enbart xbox mjukvara till linux/win/mac. Samt Myth som går att installera separat i Ubuntu eller via http://www.mythbuntu.org/. Att installera Ubuntu och Myth är inte speciellt svårt. Men mythbuntu är förmodligen ännu enklare. Båda lösningarna tycks täcka mina behov men xbmc känns betydligt trevligare.

Båda gränssnitten går enkelt att styra via ett bluetooth tangentbord och tvn och apples nya trådlösa tangentbord ser snyggt ut på soffbordet :)

Edit: Drag sladdar från rummet bredvid där datorn står vilket medför att datorn inte hörs alls i vardagsrummet. Xbmc utvecklas förövrigt i rasande fart och blir mer och mer kompetent för varje dag.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-04-28 17:11

chori Det var nästan i den konfigurationen som mina funderingar tog fart. Jag har beställt en iMac 24" som kommar att stå på skrivbordet ca 4 meter rakt bakom soffan. Dvs jag har även bild och ljud vid datorn i focus om än ett par meter för långt bak. HDMI/DVI ut med bild och optiskt med ljudet, bluetooth tangentbordet och musen på soffbordet - alles klar! :D
Men... om nu frun eller dottern (3år) vill titta eller lyssna så börjar det bli komplicerat. Därför ville jag utröna om det hela kunde styras med en enkel fjärrkontroll utan att starta upp arbetsdator mm, eller dra ännu fler sladdar genom huset. Bara att starta TVn och MiniMacen (kanske förstärkaren) och välja film eller music eller bilder i FrontRow. (Har hört av en kollega att man kan få MiniMacen att starta med FrontRow automatiskt!)
I'll keep you posted! :wink:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-28 21:53

manger skrev:chori
Jag har beställt en iMac 24" :

Ajdå, dom har precis uppdaterat den, om du inte fått den så tror jag att man kan begära att man får den uppdaterade versionen, se:

http://mac.feber.se/art/47694/apple_uppdaterar_imac/

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-04-28 22:17

Njaaa... iMac:en är visserligen beställd men den är beställd av IT-killen på jobb. Jag ska ha en del extrautrustning installerad. (Parallels och XPPro mm...) Men IT-killen har väntat att ta hem den just för att jag skulle få den uppgraderade versionen... :D :wink: Nu väntar jag bara på att han ska få tummarna ur...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-28 22:28

Verkar som du har för en gångs skull en vaken IT-kille :-)

Återgå till Generellt om hifi