Moderator: Redaktörer
Nu har jag inte hört skivan, men som det beskrivs låter det som en tragisk idé och ytterligare ett exempel på missuppfattningen att dålig teknik skulle kunna förstärka en musikalisk känsla. Dålig teknik står alltid i vägen för det musikaliska uttrycket, även om det finns massor av musik som är så bra att den går att höra även under bristfälliga förutsättningar.
celef skrev:Nu har jag inte hört skivan, men som det beskrivs låter det som en tragisk idé och ytterligare ett exempel på missuppfattningen att dålig teknik skulle kunna förstärka en musikalisk känsla. Dålig teknik står alltid i vägen för det musikaliska uttrycket, även om det finns massor av musik som är så bra att den går att höra även under bristfälliga förutsättningar.
så kan man väl inte säga, om artisten är fullt tillfreds med sin produkt vem kan då säga att han har gjort fel??politiker agerar på samma sätt vad gäller konst som berör
PekkaJohansson skrev:Nu har jag inte hört skivan, men som det beskrivs låter det som en tragisk idé och ytterligare ett exempel på missuppfattningen att dålig teknik skulle kunna förstärka en musikalisk känsla. Dålig teknik står alltid i vägen för det musikaliska uttrycket, även om det finns massor av musik som är så bra att den går att höra även under bristfälliga förutsättningar.
På ett sätt kan man säga att artisten har gjort fel eller åtminstone misslyckats, och det är att förmedla den känsla av närhet/råhet/enkelhet, då resultatet bara upplevs som taffligt.
Artistens / konstnärens intentioner går ju förlorade i bristande tekniskt kunnande. Och då är något galet.
subjektivisten skrev:Visst ska alla artister välja själva hur det ska låta, men jag behöver ju inte gilla valet, samma som jag ogillar att Lucas använder original Star Wars som lekstuga.
celef skrev:
det är ju som att säga att en tavla är målad i fel färgskala, eller inte föreställande nog eller nåt annat dravell
Bongo skrev:celef skrev:
det är ju som att säga att en tavla är målad i fel färgskala, eller inte föreställande nog eller nåt annat dravell
Eller att artisten satt på ett alldeles för tjockt glas framför tavlan så att bilden inte riktigt syns men artisten märker inte detta för han förstår inte bättre
Ja, så är det för mig. Jag gillar inte dist på mikrofoningången.shifts skrev:Varför tror ni att det stör er snarare än främjar det han vill framföra?
Jag misstänker ju att ingen här är emot effekter av olika slag. Är det för att sättet han nyttjat dem på ligger för nära "dålig inspelningsteknik" snarare än "effekt"...
Nej, jag får upprepa att jag gillar Gonzales. Jag har hört honom live, och det är något helt annat. Om nämnda "effekt" hade varit nödvändig för hans musikaliska uttryck så hade han ju lagt på den live också, eller hur?...eller är det för att musiken i sig bygger upp en förväntning om något annat än det ni hör?
Almen skrev:shifts skrev:Nej, jag får upprepa att jag gillar Gonzales. Jag har hört honom live, och det är något helt annat. Om nämnda "effekt" hade varit nödvändig för hans musikaliska uttryck så hade han ju lagt på den live också, eller hur?...eller är det för att musiken i sig bygger upp en förväntning om något annat än det ni hör?
subjektivisten skrev:Frågan är ju om Artisten vet hur det låter? Om han spelar in med usla saker och lyssnar på inspelningarna via kassa datahögtalare, så betyder ju inte det att han vet hur det låter.
Sen har ju inte artisten alltid rätt, vilket är tur, för hur många junklåtar skulle vi inte fått med extra då?
Bongo skrev:celef skrev:
Eller att artisten satt på ett alldeles för tjockt glas framför tavlan så att bilden inte riktigt syns men artisten märker inte detta för han förstår inte bättre
celef skrev:nä just det, artister är ju dumma i huvet
celef skrev:subjektivisten skrev:Frågan är ju om Artisten vet hur det låter? Om han spelar in med usla saker och lyssnar på inspelningarna via kassa datahögtalare, så betyder ju inte det att han vet hur det låter.
Sen har ju inte artisten alltid rätt, vilket är tur, för hur många junklåtar skulle vi inte fått med extra då?
artisten har alltid rätt, oavsett om denna lyssnar via en "skräpanläggning" eller ej. och det är väl klart att han vet hur det låter, men dessto viktigare vet han hur han vill att det ska låta
Almen skrev:celef skrev:nä just det, artister är ju dumma i huvet
Nä, men de kanske aldrig har haft möjlighet till lyssning på bra grejor. Det är inte alls ovanligt att artister många år efter att ha hört ursprungsmastertejperna avlyssnat på en bra anläggning inser hur det skulle kunna ha låtit om bara mastringsteknikerna hållit fingrarna i styr.
celef skrev:På ett sätt kan man säga att artisten har gjort fel eller åtminstone misslyckats, och det är att förmedla den känsla av närhet/råhet/enkelhet, då resultatet bara upplevs som taffligt.
man kan inte säga så, det kan ju bara artisten avgöra
Artistens / konstnärens intentioner går ju förlorade i bristande tekniskt kunnande. Och då är något galet.
hur kan man tycka det om artisten är nöjd, jag begriper inte
mapem skrev:celef skrev:subjektivisten skrev:Frågan är ju om Artisten vet hur det låter? Om han spelar in med usla saker och lyssnar på inspelningarna via kassa datahögtalare, så betyder ju inte det att han vet hur det låter.
artisten har alltid rätt, oavsett om denna lyssnar via en "skräpanläggning" eller ej. och det är väl klart att han vet hur det låter, men dessto viktigare vet han hur han vill att det ska låta
Visst. Men om han nu vill att det ska låta sådär så är det beklagligt, eftersom det dåliga ljudet förtar en del av upplevelsen att lyssna på honom.
celef skrev:
en produktion tar inga fem minuter så det lär har funnits mycket tid för experimenterande och eftertanke.
Poppen skrev:Kritiker gillar rått ljud. de menar det är äkta. Troligtvis är dessa smakprofessor uppväxta med Ebba Grön och tycker att skitigt ljud är äkta. De hatar ju Stealy Dan.
Är du säker på det? Jag kan ju göra ett verk som jag tycker förmedlar något och är helnöjd med det. Men när det presenteras för publiken uppfattas det inte alls så som jag har förväntat mig av en del.
Kan ju som konstnär fortfarande vara nöjd och tycka att publiken inte har förstått. Den missförstådda konstnären är väll en klassiker.
När det gäller bildkonst litar jag på konstnären och att verket är som konstnären vill oavsett hur det mottas.
Borde ju tycka så när det gäller musik också.
Rent intellektuellt anser jag att om musikern är nöjd så är det som det ska. Men känslomässigt är jag nog inte lika liberal.
Bill50x skrev:Poppen skrev:Kritiker gillar rått ljud. de menar det är äkta. Troligtvis är dessa smakprofessor uppväxta med Ebba Grön och tycker att skitigt ljud är äkta. De hatar ju Stealy Dan.
Precis. Fast jag gillar både Ebba och Steely.
Men många förväxlar dåligt ljud med "skitigt" eller rått ljud. Lyssna på PJ Harvey eller Neil Young (för att ta två lite äldre exempel) som kan ju kan låta ganska rått utan att för den skull tumma på ljudkvaliteten. PJ är ju tom omnämnd i the absolute sound för sin höga ljudkvalitet.
Personligen är jag dock känslig för råheten när det gäller röster, det får gärna vara en raspig whiskystämma (Tom Waits tex) men jag ogillar disten som tex Prince alltid lägger på sin stämma.
/ B
mapem skrev:celef skrev:
en produktion tar inga fem minuter så det lär har funnits mycket tid för experimenterande och eftertanke.
Nä det är just det som bekymrar mig, det kanske är så han vill att skivan ska låta. Då får jag acceptera det och inse att jag är en nördig ljudpurist, som min son som gav mig skivan säger.
Men jag tycker ändå att det är tråkigt. Jag skulle gärna höra honom i en bra liveupptagning rakt av. Tror det skulle vara en upplevelse.
celef skrev:ja, konstnärer som gör vad publiken vill ha är ju jättebra![]()
celef skrev:artisten har alltid rätt, oavsett om denna lyssnar via en "skräpanläggning" eller ej. och det är väl klart att han vet hur det låter, men dessto viktigare vet han hur han vill att det ska låta
subjektivisten skrev:celef skrev:artisten har alltid rätt, oavsett om denna lyssnar via en "skräpanläggning" eller ej. och det är väl klart att han vet hur det låter, men dessto viktigare vet han hur han vill att det ska låta
Nej, han/hon har inte alltid rätt. Du har missat helt alla andra personer som är med och bestämmer hur skivan ska låta eller?
celef skrev:
live och inspelat är ju två helt skilda världar, ungefär som film och teater, så det är ju mycket möjligt att du skulle uppskatta livegiget långt bättre
celef skrev:skojjar du? vi pratar inte om a-teens här, men du vill inte begripa å det är ditt val
Nja det håller jag inte riktigt med om. Det finns liveinspelningar som syftar till att så korrekt som möjligt återge en konsert. Liksom det finns filmad teater f ö. Inte riktigt samma sak som studioinspelningar eller hollywoodfilm.
Jaså? Så Metallica, U2, Red hot chili pepers, mm väljer INTE producenter? Dom låter inte tredje part mastera skivan heller?
celef skrev:jo jag tror oxå att producenten bestämmer allt, artisten har inget att säga till om
Alexi skrev:Första skivan Veneer, tycker jag låter riktigt bra och när jag spelade den första gången hemma hos morello tyckte både han och iö att det lät riktigt bra. Tycker inte nya skivan är lika bra så har inte lyssnat så mycket på den.
Almen skrev:Det är inte alls ovanligt att artister många år efter att ha hört ursprungsmastertejperna avlyssnat på en bra anläggning inser hur det skulle kunna ha låtit om bara mastringsteknikerna hållit fingrarna i styr.
celef skrev:jo jag tror oxå att producenten bestämmer allt, artisten har inget att säga till om
celef skrev:Almen skrev:celef skrev:nä just det, artister är ju dumma i huvet
Nä, men de kanske aldrig har haft möjlighet till lyssning på bra grejor. Det är inte alls ovanligt att artister många år efter att ha hört ursprungsmastertejperna avlyssnat på en bra anläggning inser hur det skulle kunna ha låtit om bara mastringsteknikerna hållit fingrarna i styr.
alla kanske inte sitter på bra anläggningar, är det ett problem för artisten eller dem med dom bra anläggningarna?
Exakt.Bill50x skrev:Men många förväxlar dåligt ljud med "skitigt" eller rått ljud. Lyssna på PJ Harvey eller Neil Young (för att ta två lite äldre exempel) som kan ju kan låta ganska rått utan att för den skull tumma på ljudkvaliteten.
Bill50x skrev:celef skrev:jo jag tror oxå att producenten bestämmer allt, artisten har inget att säga till om
Som ofta(st) litar man väl på de konsulter man anlitar. Tar jag hem en mattläggare och denne rekommenderar ett visst lim så litar jag på det valet även om jag tycker det verkar skumt.
Är jag artist och någon säger att det ska låta på ett visst sätt för att jag ska sälja en massa skivor så kanske jag litar på det rådet, trots att det låter apa i mina öron...
/ B
Almen skrev:celef skrev:Almen skrev:celef skrev:nä just det, artister är ju dumma i huvet
alla kanske inte sitter på bra anläggningar, är det ett problem för artisten eller dem med dom bra anläggningarna?
Hur kan det vara ett problem att ha en bra anläggning? Det faller ju helt på artisten, så klart.
Om en filmregissör sitter och justerar färger på en monitor med färgskalan helt åt helvete, är det ett problem för biograferna (och de som tittar där) eller för regissören? Var borde man åtgärda problemet, tycker du?
Tjaa, jag har i alla fall sett kommentarer av bland annat Neil Young, Peter Gabriel, Robbie Robertson och Robert Fripp, som uttryckt sin förnöjelse med att nyupptäcka gamla masterband med dagens teknologi (kanske främst mixning/mastring i 24 bit, men även generellt, typ bättre monitorer och lyssningsrum).Slartibartfast skrev:Almen skrev:Det är inte alls ovanligt att artister många år efter att ha hört ursprungsmastertejperna avlyssnat på en bra anläggning inser hur det skulle kunna ha låtit om bara mastringsteknikerna hållit fingrarna i styr.
Är det så? Jag kan bara komma på folk som stridits för sin sak med devisen "det är så jag vill ha det". Även ifall det kanske (vet ej, men jag har varit med om mastringsituationen) har förändrats i en mastringsituation som man inte haft någon, eller i alla fall väldigt liten, kontroll över. Har du några exempel?
celef skrev:mapem skrev:Nja det håller jag inte riktigt med om. Det finns liveinspelningar som syftar till att så korrekt som möjligt återge en konsert. Liksom det finns filmad teater f ö. Inte riktigt samma sak som studioinspelningar eller hollywoodfilm.
i filmens värld är allt möjligt, det är det inte på teatern
Almen skrev:Man mastrade för radio även på 60- och 70-talet, om nu någon inte trodde det.
Almen skrev:Om en filmregissör sitter och justerar färger på en monitor med färgskalan helt åt helvete, är det ett problem för biograferna (och de som tittar där) eller för regissören? Var borde man åtgärda problemet, tycker du?
celef skrev:ja det är helt upp till dig
celef skrev:subjektivisten skrev:Frågan är ju om Artisten vet hur det låter? Om han spelar in med usla saker och lyssnar på inspelningarna via kassa datahögtalare, så betyder ju inte det att han vet hur det låter.
Zzombie skrev:Jag skrev till skivbolaget/producenten och frågade. José gillar digital distorsion.
Så lid ni vidare...
pingvinen skrev:celef skrev:subjektivisten skrev:Frågan är ju om Artisten vet hur det låter? Om han spelar in med usla saker och lyssnar på inspelningarna via kassa datahögtalare, så betyder ju inte det att han vet hur det låter.
Det tog Picasso många år att nå tillräcklig nivå för att rita streckgubbar. På samma sätt tycker jag inte att någon ska mixtra med ljudet och lägga på dist och annat om de inte vet hur det "egentligen ska låta". Annars blir det inte ett konstnärligt uttryck utan bara skräp. Jag inte är en naivist bara för att jag målar som en femåring.
Zzombie skrev:Ingen som har hört talas om lo-fi?
Klart en trubadur ska spelas in med gitarr. Stereobild? Va? Ställ vänster högt. på golvet och höger 1 m över.
skarvsladd skrev:Hur gör man med stereobilden och vad ska man prioritera, sång eller gitarr?
Bill50x skrev:skarvsladd skrev:Hur gör man med stereobilden och vad ska man prioritera, sång eller gitarr?
Förstår inte riktigt frågan. Det är väl bara att ställa ett stereopar-mikrofoner framför sig med lagom avstånd och sedan spela in? Då blir det ju automatiskt rätt stereobild, eller?
/ B
Zzombie skrev:Mono är klart underskattat
skarvsladd skrev:Bill50x skrev:skarvsladd skrev:Hur gör man med stereobilden och vad ska man prioritera, sång eller gitarr?
Förstår inte riktigt frågan. Det är väl bara att ställa ett stereopar-mikrofoner framför sig med lagom avstånd och sedan spela in? Då blir det ju automatiskt rätt stereobild, eller?
/ B
Man kan tycka det, men i praktiken är det inte så enkelt tyvärr. Det handlar inte om "teoretiskt exakt ljudbild" här utan om vad lyssnaren förväntar sig att höra, dvs. ett invant mönster. En ljudkultur.
Zzombie skrev:Svårt? Med en mick? Jaha...
JTarnstrom skrev:Gonzales får väl göra som han vill men det kan ju inte skada om han får reda på att den digitala disten inte uppskattas. Jag vet inte om det beror på okunskap men jag har träffat en del musiker som lever i villfarelsen att mätarna ska visa rött, för det gjorde det i SUN-studion och gud vet var och då ska det minsann göra det i den moderna studion också om det ska låta bra. De flesta artister brukar ju inte lyssna på sina plattor någon längre tid så de lär ju inte drabbas av den lyssningströtthet som köparna drabbas av.
Tärnström
celef skrev:det är olyckligt att säga att artisten inte lyssnar på sin produkt då det är få om någon som har lyssnat så intensivt på den som artisten
det skulle vara kul att få lyssna på era egna inspelningar
demo9 skrev:OBS: nu kommer ett sådant inlägg till i denna tråd som är 3! sidor lång...
Jose vill ha samma ljudkvalite som de skivor som hans förebilder har, end of story. Hur vet jag det? Jo, intervju med aktuell artist i radio.
Subjektivisten: har du klagat till Jose personligen? Har du klagat till skivbolaget? Har du gjort någonting förutom denna tråd? Och ja, jag erkänner din din rätt att klaga på ljudkvaliteten som allsmäktig konsument, gör det!
Zzombie skrev:Jag lägger på en skiva jag gillar och lyssnar på musiken...skriv ett kollektivt brev till José och upplys honom om att han gör fel i stället för att hålla kafferep här, vetja
Zzombie skrev:Jag lägger på en skiva jag gillar och lyssnar på musiken...skriv ett kollektivt brev till José och upplys honom om att han gör fel i stället för att hålla kafferep här, vetja
demo9 skrev:Subjektivisten: har du klagat till Jose personligen? Har du klagat till skivbolaget? Har du gjort någonting förutom denna tråd? Och ja, jag erkänner din din rätt att klaga på ljudkvaliteten som allsmäktig konsument, gör det!
Zzombie skrev:Usch och fy för överstyrda gitarrförstärkare. Usch och fy för allt, usch och fy. Va pinsamma ni är...
Om man tror att artisten är ensam mästare och domare så är man bra långt ute och cykla. det är fullt med folk som är med och bestämmer hur det ska låta, från producenter till skivbolag.
Som jag sa innan, artister har oftast dålig koll på ljudkvalite
Absolut inte en grundregel och många ggr. precis tvärtom.
Har man dessutom sunkig monitorutrustning så ser man ju inte felen öht.
Klipper man en AD eller mickpre har man inte i en studio att göra.. gäller även köks-studion.
Gå till clipps and snips i musikstugan så finner du lite klipp från faktiskt-folk.
celef skrev:det är ju så smalspårigt i denna tråd så att jag mår dåligt, vänligen öppna upp era teknikerhjärnor för lite konstnärlig frihet och försök se från andra perspektiv. försök att förstå, även om det krockar med er egen ljudfilosofi, att det finns dom som vill göra på andra sätt än ert. och fan ta er för att ni klankar ner på dem och kallar dem okunniga!
subjektivisten skrev:. Dagens skivor så nästan alla sönderpressade och rattade till sämre ljud. Dagens filmer är oftast i väldigt bra skick, med alla olika nyanser kvar efter DVD/blu-ray mastering.
celef skrev:det är ju så smalspårigt i denna tråd så att jag mår dåligt, vänligen öppna upp era teknikerhjärnor för lite konstnärlig frihet och försök se från andra perspektiv. försök att förstå, även om det krockar med er egen ljudfilosofi, att det finns dom som vill göra på andra sätt än ert. och fan ta er för att ni klankar ner på dem och kallar dem okunniga!
celef skrev:med jämförande ljudspår kan man se att det finns olika ljudsmaker, ingen har alltså rätt eller fel ljudsmak
det är ju så smalspårigt i denna tråd så att jag mår dåligt, vänligen öppna upp era teknikerhjärnor för lite konstnärlig frihet och försök se från andra perspektiv. försök att förstå, även om det krockar med er egen ljudfilosofi, att det finns dom som vill göra på andra sätt än ert. och fan ta er för att ni klankar ner på dem och kallar dem okunniga!
faktiskt.se har blivit en riktigt sunkig och läskig plats!
RogerJoensson skrev:Men DVD-ljudet...
Tyvärr så är ljudet ganska ofta utsatt för förstörelse även på DVD.
Jag har sett en bra flock gamla klassiker senaste året där påfallande många har varit hårdhänt brustvättade. En del så hårt att atmosfärsljuden nästan är helt ohörbara, och kommer och går med dialogen. Detta låter extremt onaturligt och obehagligt.
I en del fall låter det nästan som om man avkodat med DBX (fast originalljudet inte är kodat med det). Fy för den lede.
Nej, Filmmastring är verkligen inte något skyddat område för det stackars ljudet. Heller.
celef skrev:
men hur kan du så säkert veta att alla monitorer i alla studios suger?? det är ju befängt!
alla som skriver musik har rätt att vara i en studio, oavsett hur han rattar sina prylar
med jämförande ljudspår kan man se att det finns olika ljudsmaker, ingen har alltså rätt eller fel ljudsmak
det är ju så smalspårigt i denna tråd så att jag mår dåligt, vänligen öppna upp era teknikerhjärnor för lite konstnärlig frihet och försök se från andra perspektiv. försök att förstå, även om det krockar med er egen ljudfilosofi, att det finns dom som vill göra på andra sätt än ert. och fan ta er för att ni klankar ner på dem och kallar dem okunniga!
faktiskt.se har blivit en riktigt sunkig och läskig plats!
beyond skrev:Tänk om det bara distar hemma hos er?
Almen skrev:beyond skrev:Tänk om det bara distar hemma hos er?
Ja, det troligaste är nog att det distar på ett likartat sätt hemma hos oss. Och hos José Gonzales och hans producent.
beyond skrev:Hördu du, jag känner José och när jag har pratat med honom har han aldrig distat (utom en gång men det var efter 10-12 öl)...
Miles skrev:...José ger sin syn på varför han vill ha ett distorderat ljud. Borde ju kunna räta ut en del frågetecken kanske, så jag lade ut filen på nätet.
Länk:
http://www1.zippyshare.com/v/65512950/file.html
Det är helt ok. Synd bara att han inte lyssnade på till exempel Miles Davis Kind of Blue från 1958 eller Muddy Waters Folk Singer från 1964. Rör och analogbandare och i mitt tycke helt fantastiskt ljud, där musiken kryper in under skinnet och verkligen berör.mapem skrev:Han tycker alltför rent ljud låter tråkigt och vill att det ska låta som ett rörförsteg och enkel bandspelare från rockens barndom.
Håller med (även om det finstilta).mapem skrev:Skivan är hursomhelst, med eller utan dist, mycket bra! (Men den hade varit ännu bättre utan, upprepar jag med en dåres envishet)
mapem skrev:Nä inte tycker jag det låter som äkta genuin rockdist heller, nog hörs det att det är "digitaldist". Men det är okej det med, om han vill ha det så, nu när jag förstått att han verkligen vill det.
Skivan är hursomhelst, med eller utan dist, mycket bra! (Men den hade varit ännu bättre utan, upprepar jag med en dåres envishet)
beyond skrev:mapem skrev:Nä inte tycker jag det låter som äkta genuin rockdist heller, nog hörs det att det är "digitaldist". Men det är okej det med, om han vill ha det så, nu när jag förstått att han verkligen vill det.
Skivan är hursomhelst, med eller utan dist, mycket bra! (Men den hade varit ännu bättre utan, upprepar jag med en dåres envishet)
Ursäkta, men vad menar du med digitaldist?
mapem skrev:beyond skrev:mapem skrev:Nä inte tycker jag det låter som äkta genuin rockdist heller, nog hörs det att det är "digitaldist". Men det är okej det med, om han vill ha det så, nu när jag förstått att han verkligen vill det.
Ursäkta, men vad menar du med digitaldist?
Jag är ingen tekniker, och jag vet egentligen inte vad jag menar, och det var därför jag satte ordet inom citattecken, men jag tror jag menar en effekt man lägger på i ett ljudbearbetningsprogram, i motsats till sånt som t ex uppstår i en gitarrförstärkare med rör. Vad tror du jag menar?![]()
Jag vet att det finns digitala fuzzboxar också. Och pedaler.
Alexi skrev:Första skivan Veneer, tycker jag låter riktigt bra och när jag spelade den första gången hemma hos morello tyckte både han och iö att det lät riktigt bra.
subjektivisten skrev:Tidiga Ebba grön låter otroligt mycket bättre än det mesta idag.
Problemet, tror jag, är att man försöker skapa en viss råhet idag, medans förr så skapades denna råhet naturligt och därför låter den bättre.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster