Moderator: Redaktörer
dimitri skrev:Det var bara musik trots att jag ansträngde mig att säga ngt om återgivningen. Det slog mig att det var det mest positiva omdöme jag kunde ha.
Denna fråga är den roligaste inom hifi. Låter det bra?
För vem?
Det finns lika många åsikter som användare. Finns ingen mall att luta sig emot.
paa skrev:när väger det över från positivt till negativt?
:)dimitri skrev:För inte så länge sedan efter diymötet var jag hemma hos en medlem.
Efter en hel dags olika intryck, åsikter från mötet kunde jag plötsligt inte klämma fram en enda åsikt, inte ett enda omdöme om ljudet hemma hos honom. Det var bara musik trots att jag ansträngde mig att säga ngt om återgivningen. Det slog mig att det var det mest positiva omdöme jag kunde ha.
Almen skrev:När felen blir irriterande. Ingen positiv egenskap kan i längden uppväga en negativ.
Hårda versionen: En anläggning är bra när man inte upplever att den har några begränsningar.
celef skrev:jag håller inte med föregående, som ett exempel kan en högtalare med begränsad bandbredd upplevas som synnerligen bra trots uppenbara begränsningar
eller om högtalaren begränsar höga ljudtryck
celef skrev:jag håller inte med föregående, som ett exempel kan en högtalare med begränsad bandbredd upplevas som synnerligen bra trots uppenbara begränsningar
eller om högtalaren begränsar höga ljudtryck
Ronnie skrev:För mig trooor jag att "dåligt" har mest att göra med reflekterat ljud.
Alltså, när hjärnan får jobba hårt för att fatta varifrån ljudet kommer, eller försöker korrigera för orimligheter. Då går det inte att slappna av och bara lyssna.
Hellre distande bergsprängare än knasig stereoåtergivning.
paa skrev:Jag tycker nog nästan tvärtom!
Orent ljud är värre än klangförändring och brist på riktningsinformation.
T.o.m i en bra konserthall kan det vara riktigt svårt att höra exakt riktning på ljuden.
Harryup skrev:Ingen som tycker att anläggningen låter bra respektive dåligt bara sådär av sig självt ibland?
Oavsett om det nu beror på anläggningens humör eller ens eget.
Huvudskälet för dem som struntar i ursprungstroheten
Svante skrev:Några saker som för mig kännetecknar "bra":
-Man hör inte var högtalarna står.
-Man märker inte att man spelar starkt förrän man försöker prata med nån och det inte går. (vilket iofs är en potentiellt hörselskadlig egenskap)
-Man hör detaljer som inte ens fanns när man lyssnade på samma inspelning i bilen.
Några saker som för mig kännetecknar "dåligt":
-När starkt förväxlats med distat av producenten.
-När vissa toner sticker ut
-Pingpongstereo
-När tekniken hörs och får fokus.
Ljud ska låta naturliga för att jag ska gilla dem. För akustiska instrument betyder det att de och lokalen ska återges. Ändå kan samma egenskaper finnas i syntetiska eller processade ljud. Det är svårt att ta på, men jag upplever det som en renhet eller trovärdighet, som att ljudet liksom är fysikaliskt möjligt på nåt sätt.
petersteindl skrev:
Jag gillar att känna den fysiska närvaron av att befinna mig på plats där den musikaliska händelsen en gång tog tog plats.
PS
Conny skrev:Jag håller med både Svante och Peter.petersteindl skrev:
Jag gillar att känna den fysiska närvaron av att befinna mig på plats där den musikaliska händelsen en gång tog tog plats.
PS
Men det är ju svårt att veta om man inte vet hur det lät från början (var där).
Jag menar, om man någonstans i produktionsledet lagt till en "snygg" färgning, hur kan jag veta det?
Conny
Conny skrev:Jag håller med både Svante och Peter.petersteindl skrev:
PS
Men det är ju svårt att veta om man inte vet hur det lät från början (var där).
Jag menar, om man någonstans i produktionsledet lagt till en "snygg" färgning, hur kan jag veta det?
Conny
och det är även där som vår hjärnas intelligenta sållande av ljudinformation kommer in.det är en fråga om trovärdighet
meanmachine skrev:Ännu en intressant bild. Jag trodde ingen ville verkligen veta hur kött eller fisk egentligen smakar (så som vår herre tänkt) alltså rått. Alla vill väl har lite krydda samt salt på.Om det nu var så att färgning av bilden av salt ?
Svante skrev:Nej, det kan man ju inte utan det är en fråga om trovärdighet. Återgivningen är som en historia som någon berättar.
meanmachine skrev:Du verkar inte förstå eller så på något sätt tror du verkligen att fu har alla rätt. Den mall du har är ju inspelningen. Detta är din referens. Den musiksignalen som gått genom mil av apparatur. Denna präntat med färgningar å allt vill du har till 100% korrekt återgivet. Jag missar verkligen målet i din argumentation. För mig är detta totalt huvudlöst. Ett moment 22 mål likt katten som endast spenderar dagarna med att jaga sin svans. Jag för min del och många i min bekanskapskrats har för avsikt att avnjuta musiken enligt naturlig återgivning mot hur det verkligen låter på riktigt. En fiol skall låta fiol och dessutom skall man höra alla övertoner och ekon som den ger i rummen den inspelas i samt att den skall ha en ljudmässig storlek i förhållande till hur det låtet i verkligheten. Detta är mindre viktigt i elektronisk musik eftersom den är svårare att detektera och kan lite färgad (speciellt i basen) låta maffigt och skönt.
subjektivisten skrev:meanmachine skrev:Du verkar inte förstå eller så på något sätt tror du verkligen att fu har alla rätt. Den mall du har är ju inspelningen. Detta är din referens. Den musiksignalen som gått genom mil av apparatur. Denna präntat med färgningar å allt vill du har till 100% korrekt återgivet. Jag missar verkligen målet i din argumentation. För mig är detta totalt huvudlöst. Ett moment 22 mål likt katten som endast spenderar dagarna med att jaga sin svans. Jag för min del och många i min bekanskapskrats har för avsikt att avnjuta musiken enligt naturlig återgivning mot hur det verkligen låter på riktigt. En fiol skall låta fiol och dessutom skall man höra alla övertoner och ekon som den ger i rummen den inspelas i samt att den skall ha en ljudmässig storlek i förhållande till hur det låtet i verkligheten. Detta är mindre viktigt i elektronisk musik eftersom den är svårare att detektera och kan lite färgad (speciellt i basen) låta maffigt och skönt.
Förstår vad du menar men håller inte med. Låt oss ta en jämförelse med bild. Filmer är inspelade med olika kameror, råfilm, objektiv, ljussättning, effekter, färgkorrektion, etc etc. Detta för skapa en UNIK bild som regissörens och hans crew vill förmedla. Det betyder ju INTE att något måste se ut som det verkligen gör, nej, eftersom det konst som är skapat och inte verkligheten som återskapar.
Men i din hemmabio så är ju ditt mål att återskapa den visionen som regissören hade, och då är ju inte målet att sjön i filmen ska se ljusblå ut om regissören valt en mer varm färgsättning. Skulle du välja en projektor som har en blåtint, för att kunna få sjön i just DEN filmen att bli mer blå, så kommer du även ändra på färgerna på ALLA filmer du kollar på. Så det du gör är att du får mindre korrekt bild på alla filmer, inklusive den du försöker rätta till bilden efter.
Richard skrev:Jag ser en mycket bra inspelning som nästan fulländad- dvs. maten/musiken är färdigkryddat, och kan inte bli bättre, därför att mängden salt och peppar är närmast perfekt.
Att försöka förbättra denna gourmemat, som tillagats av de allra bästa kockarna/ljudteknikerna är mycket svårt.
Troligen omöjligt.
Jag vill avnjuta anrättningen som den var tänkt från början- utan amatörsmässiga kryddningar/färgningar från apparater och dyra färgande kablar.
Detta genererar ju endast att all mat smakar likadant- och så vill vi väl inte ha det, eller hur ?
(åtminstone vill inte jag det )
H. Richard.
="phloam
Det är ju rätt självklart att en enkel anläggning har enkla tonkontroller för bästa musik(!)upplevelse. Men så försvinner detta i mitt tycke självklara förhållande när man pratar "hifi". Fina anläggningar ska inte ha korrigering. Barockt! De borde väl istället ha mer avancerad och fininställbar tonkontroll, för dessa nästan omärkbara variationer?
phloam skrev:Richard skrev:Jag ser en mycket bra inspelning som nästan fulländad- dvs. maten/musiken är färdigkryddat, och kan inte bli bättre, därför att mängden salt och peppar är närmast perfekt.
Att försöka förbättra denna gourmemat, som tillagats av de allra bästa kockarna/ljudteknikerna är mycket svårt.
Troligen omöjligt.
Jag vill avnjuta anrättningen som den var tänkt från början- utan amatörsmässiga kryddningar/färgningar från apparater och dyra färgande kablar.
Detta genererar ju endast att all mat smakar likadant- och så vill vi väl inte ha det, eller hur ?
(åtminstone vill inte jag det )
H. Richard.
Förutsätter inte detta tänkande en perfekt återgivning, en perfekt anläggning (vilket förmodligen är en utopi, s.a.s)? Som det är i realiteten, så finns ju svaga länkar (rummet, inspelning osv) som ger färgningar. Som man i sin tur kan kompensera för om man vet hur det skall låta för bästa musikupplevelse (obs ej nödvändigtvis bästa återgivning!). (se mitt inlägg ovan)
Då behövs kanske en medveten, tillfällig motfärgning för att åstadkomma detta. Jag tycker därför det är märkligt att dyra anläggningar inte inkluderar en motsvarande kapabel equalizer för att korrigera små fel.
Det är ju rätt självklart att en enkel anläggning har enkla tonkontroller för bästa musik(!)upplevelse. Men så försvinner detta i mitt tycke självklara förhållande när man pratar "hifi". Fina anläggningar ska inte ha korrigering. Barockt! De borde väl istället ha mer avancerad och fininställbar tonkontroll, för dessa nästan omärkbara variationer?
Alltså - man kommer inte ifrån vissa brister, därför kan man inte komma ifrån att viss ändring i konsumtionsögonblicket krävs.
För man vill ju inte att kocken ska stå vid bordet och tala om för en exakt hur man ska äta maten, hur perfekt den än är?
Richard skrev:="phloam
ja, Noolom är ju lösningen vid skeva inspelningar.
H. Richard..
meanmachine skrev:Ännu en intressant bild. Jag trodde ingen ville verkligen veta hur kött eller fisk egentligen smakar (så som vår herre tänkt) alltså rått. Alla vill väl har lite krydda samt salt på.Om det nu var så att färgning av bilden av salt ?
Ronnie skrev:För mig trooor jag att "dåligt" har mest att göra med reflekterat ljud.
Alltså, när hjärnan får jobba hårt för att fatta varifrån ljudet kommer, eller försöker korrigera för orimligheter. Då går det inte att slappna av och bara lyssna.
Hellre distande bergsprängare än knasig stereoåtergivning.
Svante skrev:meanmachine skrev:Ännu en intressant bild. Jag trodde ingen ville verkligen veta hur kött eller fisk egentligen smakar (så som vår herre tänkt) alltså rått. Alla vill väl har lite krydda samt salt på.Om det nu var så att färgning av bilden av salt ?
Alltså, rått kött eller rå fisk är väl som strängar utan fiolkropp, eller ett labium utan pipa.
Se där, nu fick jag analogin att betyda nåt annat. Analogier är farliga, man kan aldrig dra några slutsatser av dem.
petersteindl skrev:Nu får vi utan den dåliga övermastringskocken en perfekt anrättad måltid. Nu är frågan om vi vill krydda mer eller inte. Lite ketchup på den perfekt anrättade efterrätten eller varför inte på sjötunganJag har faktiskt sett sådant på fransk restaurang. Från vilket land tror du dom kom ifrån som ville ha ketchup?
![]()
Väl mött
PS
subjektivisten skrev:meanmachine skrev:Du verkar inte förstå eller så på något sätt tror du verkligen att fu har alla rätt. Den mall du har är ju inspelningen. Detta är din referens. Den musiksignalen som gått genom mil av apparatur. Denna präntat med färgningar å allt vill du har till 100% korrekt återgivet. Jag missar verkligen målet i din argumentation. För mig är detta totalt huvudlöst. Ett moment 22 mål likt katten som endast spenderar dagarna med att jaga sin svans. Jag för min del och många i min bekanskapskrats har för avsikt att avnjuta musiken enligt naturlig återgivning mot hur det verkligen låter på riktigt. En fiol skall låta fiol och dessutom skall man höra alla övertoner och ekon som den ger i rummen den inspelas i samt att den skall ha en ljudmässig storlek i förhållande till hur det låtet i verkligheten. Detta är mindre viktigt i elektronisk musik eftersom den är svårare att detektera och kan lite färgad (speciellt i basen) låta maffigt och skönt.
Förstår vad du menar men håller inte med. Låt oss ta en jämförelse med bild. Filmer är inspelade med olika kameror, råfilm, objektiv, ljussättning, effekter, färgkorrektion, etc etc. Detta för skapa en UNIK bild som regissörens och hans crew vill förmedla. Det betyder ju INTE att något måste se ut som det verkligen gör, nej, eftersom det konst som är skapat och inte verkligheten som återskapar.
Men i din hemmabio så är ju ditt mål att återskapa den visionen som regissören hade, och då är ju inte målet att sjön i filmen ska se ljusblå ut om regissören valt en mer varm färgsättning. Skulle du välja en projektor som har en blåtint, för att kunna få sjön i just DEN filmen att bli mer blå, så kommer du även ändra på färgerna på ALLA filmer du kollar på. Så det du gör är att du får mindre korrekt bild på alla filmer, inklusive den du försöker rätta till bilden efter.
shifts skrev:subjektivisten: Jag gillar din liknelse, tycker den fungerar mycket bra.
Richard skrev:Mycket insiktsfullt inlägg av subjektivisten.
Detta säger väl allt- "sameness" då det är som värst.
H. Richard.
johanu skrev:Subjektivistens liknelse är bra. Håller på den.
Har musikerna, ljudteknikerna mm gjort sitt jobb så kommer ett transparent system återge verket som det är tänkt. Det är ju cd:n som är verket enligt mig.
//Johan
meanmachine skrev:Jag för min del och många i min bekanskapskrats har för avsikt att avnjuta musiken enligt naturlig återgivning mot hur det verkligen låter på riktigt. En fiol skall låta fiol och dessutom skall man höra alla övertoner och ekon som den ger i rummen den inspelas i samt att den skall ha en ljudmässig storlek i förhållande till hur det låtet i verkligheten.
Conny skrev: En vild gissning: USA.
Minns en historia om när vi började importera kräftor från USA till Sverige. Man hade kokat kräftorna efter svenskt recept (i USA), och jänkarna skulle provsmaka. De tyckte att det var "sådär", varvid man testade att vräka på kethup. Nu tyckte man att det blev helt okay!![]()
Kan även säga att det är svårt för mig som väldigt sällan lyssnat till livemusik att avgöra hur mycket "kryddning" som är pålagt efter inspelningen. Men intresse och övning ger ju färdighet.
Conny
Jag vet ju inte exakt hur du gått tillväga när du komponerat din anläggning
bootstrap skrev:Tycker precis tvärtom.
Tror inte alls att hjärnan får det jobbigare om du sitter i sweetspot eller ligger i soffan.
Men för personen hörbar dist är riktigt jobbigt. Ett oljud i musiken.
KarlXII skrev:Subjektivistens argumentation funkar ju för film, där allt är mastrat på en D65-kalibrerad monitor. Med en likaledes D65-kalibrerad bildvisare hemma kommer man väldigt nära upplevelsen filmmakarna ville förmedla. Man ser de detaljer som är tänkt, varken mer eller mindre och färgtonen är spot on. En tidig morgon ser ut som en tidig morgon och inte en sen kväll.
Detta funkar dock inte för ljud. Det finns helt enkelt ingen standard som går att jämföra med D65. Ska man komma nära i ljudupplevelse bör man väl snarast skaffa ett likadant rum med samma högtalare som ljudteknikern hade tillgång till när han mixade.
meanmachine skrev:IÖJag vet ju inte exakt hur du gått tillväga när du komponerat din anläggning
Många apparater under lång tid.
KarlXII skrev:Detta funkar dock inte för ljud. Det finns helt enkelt ingen standard som går att jämföra med D65. Ska man komma nära i ljudupplevelse bör man väl snarast skaffa ett likadant rum med samma högtalare som ljudteknikern hade tillgång till när han mixade.
Och vad är svaret på den viktiga frågan? Den som jag fetstilade så att du inte skulle missa den: Hur tyckte du att du har lyckats så här långt?
Vad jag undrar är alltså om det har det varit en framgångsrik strategi, som lett till att du nått målet och numera spelar fonogram utan att fundera på problem i återgivningekedjan?
Vh, iö
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Detta funkar dock inte för ljud. Det finns helt enkelt ingen standard som går att jämföra med D65. Ska man komma nära i ljudupplevelse bör man väl snarast skaffa ett likadant rum med samma högtalare som ljudteknikern hade tillgång till när han mixade.
Nej, studiorum följer inte någon given standard men det spelar föga roll. För oavsett om studioteknikern hör ett insjunket mellanregister eller ej, så är det de facto det som är på skivan. Och vill man komma musiken så nära som möjligt så bör man ju återskapa just det som finns på skivan. Att köpa 10 000 olika högtalare och bygga 100 000 olika rum för "optimera" efter kassa förutsättningar som var, är ju knappast något som hjälper utan stjälper mer.
Hur tycker du att du har lyckats så här långt?
KarlXII skrev:Det är helt klart att något saknas i audiovärlden ifråga om standard, och det är också helt klart att det spelar roll för en transparensentusiast.
Målet är vad jag förstår att "fonogrammet" - vare sig det är ett musikstycke eller ett ljudspår på en film - ska avnjutas som skaparen av det tänkt sig. I praktiken är ju det väldigt, väldigt svårt om inte omöjligt eftersom man inte kan ha någon aning om hur teknikern som mixat har upplevt det. Vi vet ju att det mastras efter alla möjliga konstiga teorier där man använder allt från gamla tv-apparater till NS-10:or.
Ett mycket enkelt och banalt exempel:
På mastertejpen finns ett ljud "frrp".
Ljudteknikern skruvar entusiastiskt på sina rattar och drar i sina spakar och kommer fram till att det låter bättre med "frpph". Dessvärre har han använt en högtalare i en gammal transistorradio och mixat efter, så det han uppfattar som "frpph" där är snarare "frp" på en bättre anläggning.
Detta ljud går i produktion, och hamnar så småningom hemma hos Mr. Transparent. Han lägger i CD:n och det han hör är "frp". Han hör även en del andra saker som ljudteknikern aldrig ens uppfattade. Musiken avlyssnas även hemma hos Mr. Transistor som klart uppfattar "frpph" och inget annat.
Vad är mest transparent här?
KarlXII skrev:Ljudteknikern skruvar entusiastiskt på sina rattar och drar i sina spakar och kommer fram till att det låter bättre med "frpph". Dessvärre har han använt en högtalare i en gammal transistorradio och mixat efter, så det han uppfattar som "frpph" där är snarare "frp" på en bättre anläggning...
meanmachine skrev:Hur tycker du att du har lyckats så här långt?
![]()
OK. Det kan förståss vara lite pannveck och klurerier ibland (rätt ofta) men det är en del av tillfredställelsen...
KarlXII skrev:Vad är mest transparent här?
IngOehman skrev:Igen: Det finns visst standarder för monitorlyssningen!
Varifrån kommer den där "anything goes-idén"???
Haha! Ja, pi60 har ju bara funnits i 30 år!KarlXII skrev:Personligen tycker jag att det verkar vara ett jäkla drag i uppgraderingsbranschen även på dina produkter, Ingvar.
KarlXII skrev:Personligen tycker jag att det verkar vara ett jäkla drag i uppgraderingsbranschen även på dina produkter, Ingvar.
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Vad är mest transparent här?
Den som hör vad som verkligen är på mastern såklart! Hur ska man annars se på det?![]()
Vi har ju dessa problem inom filmens värld, där fel med effekter som man visste (eller inte visste) försvann i dom sämre biograferna från förr, men som vi idag, med HD och hemmabios med bra bild ser. Vad är då korrekt? Att man går in och suddar bort dessa fel (typ synliga trådar mm) eller så låter man det vara för det tillhör själva filmen.
Enligt ditt resonemang Karl, så verkar du gilla att man går in och ändrar, för det är ju så man såg filmen förr. Eller har jag fel?
IngOehman skrev:
Är det för att NS10 har använts som ni tror att det inte finns några standarder för hur lyssningen skall optimeras?
(Isåfall förstår jag er, men vill då påminna om att NS10 ldrig varit avsedd att vara en monitor, bara en högtalare som visar hur illa det kan vara när man INTE har en bra lyssning som siktar på att uppfylla gllande standarder som säger att tonkurvan inte skall uppvisa något frekvensberoende, och att distorsionen skall vara låg).
Vh, iö
Almen skrev:Haha! Ja, pi60 har ju bara funnits i 30 år!KarlXII skrev:Personligen tycker jag att det verkar vara ett jäkla drag i uppgraderingsbranschen även på dina produkter, Ingvar.
phon skrev:IngOehman skrev:
Är det för att NS10 har använts som ni tror att det inte finns några standarder för hur lyssningen skall optimeras?
(Isåfall förstår jag er, men vill då påminna om att NS10 ldrig varit avsedd att vara en monitor, bara en högtalare som visar hur illa det kan vara när man INTE har en bra lyssning som siktar på att uppfylla gllande standarder som säger att tonkurvan inte skall uppvisa något frekvensberoende, och att distorsionen skall vara låg).
Vh, iö
.... hmmmmm .... NS10 var det ja .....![]()
Det verkar som om det fortfarande går att göra hursomhelst!![]()
Bilder från Godmorgon i morse visar tillkomsten av Amanda Jenssens nya CD.
Måste förstås inhandlas och kollas av .... ( ja, jag gillar hennes sångstuk ..... )![]()
![]()
Men ... vad är det för pluttar som står ovanpå? Ännu mindre?
Och inte syns diskanten särskilt tydligt ... det kan väl aldrig vara en serviett som hänger där ....![]()
![]()
Och vem är gubben som ser så oförskämt nöjd ut ?
.
IngOehman skrev:Varför skrev du inte att musiken hade monitorlyssnats via GSM när du ändå höll på?
Saken är den att hela ditt inlägg bygger på en hypotes som inte är sann, så det är meningslöst att besvara den hypotetiska frågan.
Dina påstående om monitorlyssningen är helt verklighetsfrämmande. Man använder inte en högtalare från en transistorradio när man monitorlyssnar i en inspelningsstudio.Jag har i varje fall efter mer än 35 år i olika kontrollrum aldrig sett något sådat.
KarlXII skrev:Nu förstod du inte riktigt. Vi pratar vi inte produkter utan människor. Och människorna tycks i ökande skaror börja med ett pip och sluta med ...I56.
KarlXII skrev:Om mastern inte reflekterar vad teknikern upplevde när han producerade, så känns det ju inte så spännande att vara bokstavstrogen mot den.
Fanns det dock ett sätt att kunna säkerställa en trovärdig återgivning skulle det bli intressant. Å andra sidan - jag har ingen lust att plåga mig genom att lyssna på bra musik med dåligt ljud. Går det att förbättra så jag kan njuta av musiken så gör jag naturligtvis det. Eller, det är vad jag borde göra. Idag har jag inget att skruva på.
KarlXII skrev:Nej, du har fel. Man har haft standarder inom bildvärlden väldigt länge. CIE spikade D65 redan 1931, men ändrade en aning på den 1968. Men redan innan dess fanns det standarder för svartvita filmer, som alla skulle vara mastrade efter 5400 Kelvin som var temperaturen på koltrådsbelysningen i filmstudion.
Nej, jag ändrar inte på bilden. Är det en gammal film som inte är helt korrekt får man nog avskriva det på charmkontot.
subjektivisten skrev:För mig är det rätt ointressant om deras monitor hade blöt eller icke existerande bas, finns det med på skivan/filmen så ska den såklart återges korrekt.
Inget system är perfekt med det du verkar prata för är total anarki, vilket jag kan gilla i andra tillfällen, men inte i detta. För om man har ett system som ger så litet egenljud som möjligt så kommer alla BRA inspelningar låta kanon, och dom mindre bra kommer låta mindre bra.
Ett system som ger och tar lite hur som helst kommer göra att alla BRA inspelningar kommer låta, ja, från bra till dåliga och alla mindre bra kommer låta allt ifrån dåliga till kassa.
Det jag vill säga, vilket jag har haft flera års egen erfarenhet av, är att man kan aldrig få till ett system som färgar skivorna/filmerna till det bättre, utan snarare att man nästan undantagslöst, försämrar dom.
subjektivisten skrev:
Nej, har inte fel eftersom vi talar inte om samma sak. Det jag menar är att med dagens bättre teknik (i många fall) så får vi bättre bild än förr och därmed ser vi fel som man inte såg då. Enligt mig så skall självklart felen vara kvar i filmen, men du borde väl föredra att man tar bort dom väl? För det är väl viktigare att man njuter av filmen istället för se felen?
KarlXII skrev:Jag föredrar ett system där bra inspelningar låter kanon, och dåliga inspelningar låter bra eller acceptabelt. Annars lyssnar jag nämligen inte på musiken.
Jag har kommit fram till att det passar mig bättre att skita i vad upphovsmannen tänkt sig om jag bedömer hans arbete som värdelöst.![]()
KarlXII skrev:Jodå, lite fel har du allt. Har man t.ex. kalibrerat mastern efter 5400K, som HD-versionen av Casablanca, så ser du exakt vad som kom med på originalet. Gamla spelfilmer ligger ju på råfilm och har rent generellt en väldigt hög kvalitet från början. Sen kan ju ålderns tand göra sitt...
KarlXII skrev:Vad jag gör och inte gör? Jag har iallafall ingen generell tumregel att alltid låta synliga eller hörbara fel vara kvar om jag kan göra något åt dem.
För mig är det rätt ointressant om deras monitor hade blöt eller icke existerande bas, finns det med på skivan/filmen så ska den såklart återges korrekt.
subjektivisten skrev:
Och hur får du till detta? Har dina prylar intelligens?
subjektivisten skrev:Du missar poängen igen. Läs om vad jag skrev
subjektivisten skrev:Du gör ju som du vill men vad är det för generella tumreglar du snackar om? Jag är sugen att veta vilken prylar som du har som verkar kunna tänka och ändra sig beroende på vilken skiva man spelar.
KarlXII skrev:Huh? Inte vad jag vet.
Och jag har väl inte sagt att jag får till det heller....
Vad jag säger är att jag inte har som uttalat mål att lyssna på vilket skräp som helst.
KarlXII skrev:Läser igen, kommer fram till samma slutsats igen.
Vad är det för fel du talar om mer specifikt?
KarlXII skrev:Så kallat trams och förtjänar inget svar.
subjektivisten skrev:
Jag är sugen att veta vilken prylar som du har som verkar kunna tänka och ändra sig beroende på vilken skiva man spelar.
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Huh? Inte vad jag vet.
Och jag har väl inte sagt att jag får till det heller....
Vad jag säger är att jag inte har som uttalat mål att lyssna på vilket skräp som helst.
Ja, eftersom du skrev "Jag föredrar ett system där bra inspelningar låter kanon, och dåliga inspelningar låter bra eller acceptabelt" så måste det betyda att dom ändrar färgning beroende på vad du spelar. För om vi säger att en apparat/högtalare ger ett fylligare ljud till några tunnare inspelningar så kommer den ju även ge fylligare ljud till dom inspelningar som redan har fylligt ljud. Det vill säga kaka på kaka.
Enda sättet att slippa detta vore ju om apparaterna/högtalarna tänkte själv och lät bli att färga ljudet vid bra inspelningar och sen har en 10 000 olika färgningar för dom mindre bra till kassa inspelningarna.
Eller hur menar du att det funkar?KarlXII skrev:Läser igen, kommer fram till samma slutsats igen.
Vad är det för fel du talar om mer specifikt?
Som jag redan skrev, så kan man med dagens bättre utrustning se fel som man inte såg förr. Det finns exempel på gamla sci-fi filmer där man ser tydligt att effekterna hänger i smala trådar, något man inte såg förr i tiden. Ska man då ta bort dom felen, eftersom man inte såg dom förr, eller ska man låta det vara, för så är faktiskt källan?KarlXII skrev:Så kallat trams och förtjänar inget svar.
Det är ju du som drog in tumreglar, INTE jag.
subjektivisten skrev:
Ja, eftersom du skrev "Jag föredrar ett system där bra inspelningar låter kanon, och dåliga inspelningar låter bra eller acceptabelt" så måste det betyda att dom ändrar färgning beroende på vad du spelar. För om vi säger att en apparat/högtalare ger ett fylligare ljud till några tunnare inspelningar så kommer den ju även ge fylligare ljud till dom inspelningar som redan har fylligt ljud. Det vill säga kaka på kaka.
subjektivisten skrev:
Enda sättet att slippa detta vore ju om apparaterna/högtalarna tänkte själv och lät bli att färga ljudet vid bra inspelningar och sen har en 10 000 olika färgningar för dom mindre bra till kassa inspelningarna.
Eller hur menar du att det funkar?
phon skrev:subjektivisten skrev:
Vill man inte vrida på tonkontrollerna så kan man ändra direkt på den CD man nyss köpt, och bränna en ny. Jag har anti-NS10-filter och skrikfilter förprogrammerade i min Adobe Audition, sen finns det en hel del färdiga filter som följer med.subjektivisten skrev:
Eller hur menar du att det funkar?
Jag kan tänka mig flera sätt, det ovan nämnda till exempel.
Nu vet jag ju inte helt säkert förstås, men jag antar att den grå massa som KarlXII har mitt ovanför axlarna på något sätt är förbunden med dom utstickande utskotten längst ner på armarna.
Jag tror att hela det systemet, som dessutom torde vara akustiskt återkopplat till den gröna massan, förmår att alterera vissa lämpliga kontroller å apparaterna sålunda att ljudet omfärgas i önskad riktning.
Detta kan dessutom, hör och häpna, vara olika för varje återgiven teknisk signal, så att den medelst den tekniska signalen förmedlade musiken kan förmås att återfå en ursprunglig fräschör.
.
KarlXII skrev:Hehe. Det stora problemet är att du har så usel diskussionsteknik. Gång efter gång föröker du driva mig i den gamla fällan med "intelligenta apparater". Lägg ner. Det funkar inte.
phon skrev:Vill man inte vrida på tonkontrollerna så kan man ändra direkt på den CD man nyss köpt, och bränna en ny. Jag har anti-NS10-filter och skrikfilter förprogrammerade i min Adobe Audition, sen finns det en hel del färdiga filter som följer med.
meanmachine skrev:För mig är det rätt ointressant om deras monitor hade blöt eller icke existerande bas, finns det med på skivan/filmen så ska den såklart återges korrekt.
DEtta är ju så snurrigt att jag tappar hakan.![]()
![]()
Vad är poängen med att jaga perfektion in absurdum mot inspelningen när den är kass.![]()
![]()
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Hehe. Det stora problemet är att du har så usel diskussionsteknik. Gång efter gång föröker du driva mig i den gamla fällan med "intelligenta apparater". Lägg ner. Det funkar inte.
Knappast usel diskussionsteknik eftersom det är ju kontentan av det du beskriver. Men efter detta oseriösa inlägg så är jag inte speciellt intresserad av diskutera med dig. Du kan fortsätta byta apparater efter apparater för kunna få till ljudet på alla skivor om du känner för det.
IngOehman skrev:Om en inspelning har gjorts utan att någon lyssnat på den (mikrofonena har satts upp och någon har kollat på utstryrningsintrumenten så inget har överstyrt).
Tycker du att den skall avlyssnas med högtalare som inte låter något då?
KarlXII skrev:Nej. Du bygger bara en passande väderkvarn att fäktas mot.
Kontentan av vad jag sagt är att det inte finns någon referens för ljud, motsvarande D65 i bildvärlden, som man kan bygga en återgivning kring som medger samma upplevelse hemma som i klipp/mixrummet.
IngOehman skrev:Alla inspelningar är inte kassa.
Men hur tänker du själv då?
Om en inspelning har gjorts utan att någon lyssnat på den (mikrofonena har satts upp och någon har kollat på utstryrningsintrumenten så inget har överstyrt).
Det tycker inte jag. Jag lyssnar hellre på den med en så bra avspelningskedja som möjligt, såsom jag vill avlyssna alla andra inspelningar alltså. Vad spelar det för roll vad någon har hört eller inte hört om de inte lyckats förstöra inspelningen så det mostsvarar inversen på felen? (och det lyckas de aldrig göra, även om viss smitt tyvärr är vänligt)
Vh, iö
subjektivisten skrev:
Ja, men det är ju en VÄSENTLIG skillnad att göra detta med enskilda skivor och välja en apparat som ständigt ger samma påverkan, det håller du väl med om?
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Nej. Du bygger bara en passande väderkvarn att fäktas mot.
Kontentan av vad jag sagt är att det inte finns någon referens för ljud, motsvarande D65 i bildvärlden, som man kan bygga en återgivning kring som medger samma upplevelse hemma som i klipp/mixrummet.
Såklart det finns referens, det som är på skivan!![]()
Bara för att en DVD film inte har lika bra bild som blu-ray eller 35 mm mastern betyder ju inte att jag ska sitta med fejkad EE mm för att komma närmare en fantasi om vad originalet skulle varit. Det som jag bör göra är att återge det som finns på DVD skivan så nära som möjligt.
KarlXII skrev:Anser du att det är fel att försöka korrigera en oacceptabelt dålig inspelning så den blir acceptabel i syfte att komma åt njutningen av musiken?
IngOehman skrev:
Vh, iö
KarlXII skrev:Det som finns på skivan är bara ettor och nollor, det är knappast en referenspunkt. Det trodde jag att du hade förstått.
Vet du vad D65 är överhuvudtaget?
phon skrev:Absolut.
Färgande anläggningar vill man inte ha, det vill säga, sådana som alltid färgar.
Ofärgande anläggningar vill man inte heller ha, det vill säga sådana som alltid är ofärgande.
Fast det senare är ju klart bättre än det förra förstås.
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Det som finns på skivan är bara ettor och nollor, det är knappast en referenspunkt. Det trodde jag att du hade förstått.
Såklart det är referenspunkten. Vad skulle vara referensen då?
Ja, jag vet vad det är. Vet du vad vi snackar om?
subjektivisten skrev:
Precis det jag ifrågasatt Karl för. Ständig påverkan av samma färgning.
KarlXII skrev:Hahaha. Det finns ju ingen, det är ju det som är problemet.
På skivan finns det ingenting överhuvudtaget som kan referera till hur producenten har uppfattat sitt arbete.
KarlXII skrev:subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Det som finns på skivan är bara ettor och nollor, det är knappast en referenspunkt. Det trodde jag att du hade förstått.
Såklart det är referenspunkten. Vad skulle vara referensen då?
Ja, jag vet vad det är. Vet du vad vi snackar om?
Hahaha. Det finns ju ingen, det är ju det som är problemet.
På skivan finns det ingenting överhuvudtaget som kan referera till hur producenten har uppfattat sitt arbete.
Har man dock en separat referenspunkt, typ D65, kan man kalibrera apparaterna så de får samma egenskaper. Om inspelningsutrustningen är kalibrerad efter den så kan ljudteknikern ratta bäst han vill med filter och dist - bara din utrustning hemma är kalibrerad efter samma referens så kommer det att låta lika på bägge ställena.
Va? Måste jag läsa hela tråden också ...![]()
Hörrudu Karl, vill du verkligen ha en anläggning som färgar gravt hela tiden?![]()
Nu får du tänka till innan du svarar .....
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Hahaha. Det finns ju ingen, det är ju det som är problemet.
Det är ju precis det som finns, pressat in i skivan via ettor och nollor. Eller menar du på fullaste allvar att samma skiva kan i anläggning A vara Pearl Jam och anläggning B vara Sex pistols?
KarlXII skrev:phon skrev:subjektivisten skrev:
Hörrudu Karl, vill du verkligen ha en anläggning som färgar gravt hela tiden?![]()
*tänker*
Näee.![]()
Och om jag tänker efter har jag väl inte skrivit det tidigare i tråden heller...
IngOehman skrev:KarlXII skrev:phon skrev:subjektivisten skrev:
*tänker*
Näee.![]()
Och om jag tänker efter har jag väl inte skrivit det tidigare i tråden heller...
Jo, visst har du det. Men du kanske inte menade det?
Vh, iö
KarlXII skrev:
phon skrev:Nämen där har vi ju en infallsvinkel i alla fall. CD som referens?
Det som finns på en CD, inspelad musik då, kan jag inte tänka mig att ha som referens till något. Möjligen om jag har spelat in det själv, och då säkert bara ett sinussvep.
Ja förstås, det är ju en referens till hur D. Duck tycker att det skall låta på Accu Anka Studios. Före mastringen då.
Nä, en CD innehåller bara en teknisk signal. Den signalen kan vara beskaffad hursom, även om den ofta har anknytning till det som står på fodralet. Signalen ligger mitt i flödet av musiken, mellan uppförandet och avlyssningen.
Det finns ingen större anledning att försöka återge den signalen korrekt, om man inte har böjelser för att kartlägga skivindustrin och dess anställda. .
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Alla inspelningar är inte kassa.
Om en inspelning har gjorts utan att någon lyssnat på den (mikrofonena har satts upp och någon har kollat på utstryrningsintrumenten så inget har överstyrt).
Det tycker inte jag. Jag lyssnar hellre på den med en så bra avspelningskedja som möjligt, såsom jag vill avlyssna alla andra inspelningar alltså. Vad spelar det för roll vad någon har hört eller inte hört om de inte lyckats förstöra inspelningen så det mostsvarar inversen på felen? (och det lyckas de aldrig göra, även om viss smitt tyvärr är vänligt)
Vh, iö
Anser du att det är fel att försöka korrigera en oacceptabelt dålig inspelning så den blir acceptabel i syfte att komma åt njutningen av musiken?
KarlXII skrev:IngOehman skrev:KarlXII skrev:phon skrev:subjektivisten skrev:
*tänker*
Näee.![]()
Jo, visst har du det. Men du kanske inte menade det?
Vh, iö
Har jag? Var då...?
KarlXII skrev:Om mastern inte reflekterar vad teknikern upplevde när han producerade, så känns det ju inte så spännande att vara bokstavstrogen mot den.
Fanns det dock ett sätt att kunna säkerställa en trovärdig återgivning skulle det bli intressant. Å andra sidan - jag har ingen lust att plåga mig genom att lyssna på bra musik med dåligt ljud. Går det att förbättra så jag kan njuta av musiken så gör jag naturligtvis det. Eller, det är vad jag borde göra.
IngOehman skrev:Är det verkligen en svår fråga?
IngOehman skrev:Det jag gillar är apparater vars färgningar inte går att koppla bort, alltså kedjor som består av apparater som inte som enskildheter är rimligt transparenta.
subjektivisten skrev: Jaså, det tycker du? Så om man har pressat in låt som där man spelar ett E ackord så anser inte du att man bör få ett E ackord när man spelar upp skivan? Det går lika bra med D ackord eftersom skivan inte är referensen?
phon skrev:En CD kan inte automatiskt användas som referens till hur musiken lät när den uppfördes. Det är ju självklart.
subjektivisten skrev:Exkat det jag skrivit hela tiden. Läser du ens vad jag skriver?
subjektivisten skrev: Jaså, det tycker du? Så om man har pressat in låt som där man spelar ett E ackord så anser inte du att man bör få ett E ackord när man spelar upp skivan? Det går lika bra med D ackord eftersom skivan inte är referensen?
phon skrev:Jag försöker.![]()
Tycker nog mer det ser ut som att du anser att CD är referensen?
subjektivisten skrev:phon skrev:Jag försöker.![]()
Tycker nog mer det ser ut som att du anser att CD är referensen?
Ja, CD eller vinylen eller vad du nu använder som källa ÄR de facto referensen. Det spelar ju ingen roll om själva livespelningen lät på ETT sätt om man sedan har mixat och masterat om ljudet helt. Därför är CD/LP/whatever source som är referensen. Är ljudet mixat annorlunda mot vad som var i verkligheten så är det ju det som är källan.
IngOehman skrev:meanmachine skrev:För mig är det rätt ointressant om deras monitor hade blöt eller icke existerande bas, finns det med på skivan/filmen så ska den såklart återges korrekt.
DEtta är ju så snurrigt att jag tappar hakan.![]()
![]()
Vad är poängen med att jaga perfektion in absurdum mot inspelningen när den är kass.![]()
![]()
Alla inspelningar är inte kassa.
Vh, iö
subjektivisten skrev:Så även om musiken ändrats via mixning och mastering så försöker du färga ljudet så det låter mer live då eller? Förstår inte det du menar.
subjektivisten skrev:IngOehman skrev:Om en inspelning har gjorts utan att någon lyssnat på den (mikrofonena har satts upp och någon har kollat på utstryrningsintrumenten så inget har överstyrt).
hahaha, klockren jämförelse!![]()
![]()
subjektivisten skrev:Så även om musiken ändrats via mixning och mastering så försöker du färga ljudet så det låter mer live då eller? Förstår inte det du menar.
shifts skrev:
Ska man förlita sig på någonslags "referens" bör man ju ta en som inte är så godtycklig som möjligt (sin gissning på hur det kan ha låtit), det verkar ju dumt. Existerar det bara dåliga alternativ så får man väl ta det minst dåliga, och då måste väl det ändå vara hur musiksignalen som ligger på skivan låter (något annat kan man rimligtvis inte känna till) som får bli referenspunkten för min anläggning?
phon skrev:Men om du nu får en knapp på din stärkare som gör att all ful kompression försvinner när du trycker in knappen?
Skulle du inte använda den då, eller skulle du tycka att det komprimerade ljudet är bättre bara för att din anläggning exakt kan återge det som det är på skivan?
Antingen kan du få det att låta exakt som på CD, eller så kan du få det att låta exakt som artisten spelade.
(lite enkla val såhär på en måndag ...)
meanmachine skrev:
Transprens är ett ord som betyder lika mycket som evig ungdom. Ingen har upplevt det eller vet vad det är. Det är LTS enhörning. Ett fantasifoster som endast existerar i teorin. Alltså du kan i transparensens anda jaga lika mycket som alla andra utan att komma fram.
shifts skrev: Haha, jo, kunde jag få tillbaka vad som fanns där innan så skulle jag nog använda mig av den. Men inte om den endast godtyckligt gissade sig till hur det kan ha låtit, då låter jag hellre bli.
phon skrev:subjektivisten skrev:Så även om musiken ändrats via mixning och mastering så försöker du färga ljudet så det låter mer live då eller? Förstår inte det du menar.
Ja just precis. Inte mer live kanske, men mer som det skall låta ursprungstroget.
Om musiken har färgats vid processningen så försöker jag ofärga ljudet om det går. Anledningen är då att jag vill försöka få till en mer transparent uppspelning.
Transparent mot ursprunget då, som är själva spelningen, eller artistens önskemål eller vision, eller hur det "skall" låta eller brukar låta. Lite mer likt HiFi alltså.
meanmachine skrev:Transprens är ett ord som betyder lika mycket som evig ungdom. Ingen har upplevt det eller vet vad det är. Det är LTS enhörning. Ett fantasifoster som endast existerar i teorin. Alltså du kan i transparensens anda jaga lika mycket som alla andra utan att komma fram.
meanmachine skrev:Tycker det framgått att hur du än försöker att jobba med din totalt transparenta anläggning så har det ingen betydelse eftersom de allra flesta skivot är inte korrekt inspelade. Det blir en aning smal väg att gå om man skall hitta de korrekta skivor. Då slutar det med att man har 5st skivor som är spelbara varav 2gillar man de 3andra gillar man för att de låter bra. Sen har man ju sinussvepen såklart.
subjektivisten skrev:meanmachine skrev:Tycker det framgått att hur du än försöker att jobba med din totalt transparenta anläggning så har det ingen betydelse eftersom de allra flesta skivot är inte korrekt inspelade. Det blir en aning smal väg att gå om man skall hitta de korrekta skivor. Då slutar det med att man har 5st skivor som är spelbara varav 2gillar man de 3andra gillar man för att de låter bra. Sen har man ju sinussvepen såklart.
Du verkar inte ha hört någon bra anläggning alls om du tror det är så. För så är det VERKLIGEN inte. Snacka om trams.
subjektivisten skrev:
Du verkar glömma bort att det som ofta brukar vara artistens färdiga verk ÄR efter mastering. Alltså EFTER man har ändrar på ljudet en satans massa. Så du menar att du skiter i artistens val att förändra ljudet till det han/hon vill?
Du verkar glömma bort att det som ofta brukar vara artistens färdiga verk ÄR efter mastering. Alltså EFTER man har ändrar på ljudet en satans massa. Så du menar att du skiter i artistens val att förändra ljudet till det han/hon vill?
Det tror jag inte ett dugg på, artisten har inte en susning* om hur det kan låta när det låter bra. Det är en bekväm efterhandskonstruktion nu när vi sitter där och inte kan göra något åt situationen.
Artistens färdiga verk är efter spelning och en bra mixning. Skivbolagets färdiga verk är efter urdålig mastring styrd av helt andra regler än konstnärliga.
Jag tror inte att artister skiter i konsumentens val om hur det skall låta.
Om konsumenter får välja så väljer dom alltid ett rent och bra ljud, inte ett som är processat till näst intill oigenkänlighet. Artister är också konsumenter och föredrar samma bra ljud som alla andra konsumenter.
Det här styrs av helt andra faktorer än vad artister, eller konsumenter, tycker låter bra.
Och jag skiter gärna i skivbolagens val att göra dåligt producerad musik.
*Eller så har dom en susning, men styrs av samma faktorer och kan inte komma ur det.
.
Jag blir mest jäkligt trött på det eviga tjatet om LTS från personer som inte fattar någonting, som inte försöker fatta någonting, men som dräper till med "slagordet" LTS för att på nått vis få validitet till nått riktigt kufiskt uttalandesubjektivisten skrev:meanmachine skrev:Transprens är ett ord som betyder lika mycket som evig ungdom. Ingen har upplevt det eller vet vad det är. Det är LTS enhörning. Ett fantasifoster som endast existerar i teorin. Alltså du kan i transparensens anda jaga lika mycket som alla andra utan att komma fram.
Du har inte lärt dig ett enda dugg på över 1 år här?! Impad.
phon skrev:Det tror jag inte ett dugg på, artisten har inte en susning* om hur det kan låta när det låter bra. Det är en bekväm efterhandskonstruktion nu när vi sitter där och inte kan göra något åt situationen.
Artistens färdiga verk är efter spelning och en bra mixning.
johanu skrev:PS. En riktigt fånig tråd egentligen. Väderkvarnar som slås mot väderkvarnar. Hihi DS.
Kaffekoppen skrev:Jag blir mest jäkligt trött på det eviga tjatet om LTS från personer som inte fattar någonting, som inte försöker fatta någonting, men som dräper till med "slagordet" LTS för att på nått vis få validitet till nått riktigt kufiskt uttalandesubjektivisten skrev:meanmachine skrev:Transprens är ett ord som betyder lika mycket som evig ungdom. Ingen har upplevt det eller vet vad det är. Det är LTS enhörning. Ett fantasifoster som endast existerar i teorin. Alltså du kan i transparensens anda jaga lika mycket som alla andra utan att komma fram.
Du har inte lärt dig ett enda dugg på över 1 år här?! Impad.![]()
Nåväl, MM anser alltså att det är sjukt meningslöst att sträva efter en anläggning som kan återge musiken så opåverkat som möjligt eftersom det leder till att så gott som all musik blir ospelbar![]()
Jag ger upp, det finns ju inte en chans att argumentera förnuftigt mot detDet jag undrar är om det här är något som MM vet eftersom han studerat några tusen skivor och deras beteende i en lågdistroerende och minimalt förvrängande musikåtergivningsanläggning, eller om det är rena rama skitflosklerna framkomna av nått han hört som låter förnuftigt, tex i kön till kassa tre på Konsum eller nått skrivet på nått obskyrt internetforum.
Det finns det säkert. Det finns många artister där ute. En hel del skivor låter ju faktiskt riktigt bra.subjektivisten skrev:
Absolut inte. Vet om många stora som små artister som lyssnar själva på masterade skivan och godkänner den. Red hot chili peppers gör det bl a.
subjektivisten skrev:
Det är fortfarande så att det DU hör i anläggningen kommer ifrån källan, CD/SACD/LP/DVD-A eller vad det är. Förhoppningsvis så låter den som det lät när man spelade in skivan (om skivan skapades på det sättet) men det enda du kan utgå ifrån är skivan. Så är diskanten hissad så kommer den låta hissad och köper du en högtalare som har dämpad diskant på grund av detta så kommer den förstöra nästa skivan du lyssnar på som inte har hissad diskant.
meanmachine skrev: Om han då egentligen gillar lite färgning så är detta honom OK tycker jag. Detta borde han testa själv genom att lyssna till vad han finner sin väg till himlen. Om han nu är här kommer hanb kanske att tro att detta är helt fel och välja en anläggning som inte passar honom helt eftersom han lyssnar till er duktiga nissar som vet. Har ni då hjälpt honom i dennes strävan?
meanmachine skrev:Hörru mr spam.
Var nu inte spydig i ton. Klär inte herr kopp. Ödmjuk och diplomatisk är din ton.
Det går inte att argumentera eftersom det är väsensskilda sätt att se på samma sak. Det är metodiken som skiljer kraftigt. Eller samma mål kanske är att ta i men i meningen att man vill uppnå en återgivning som är värd namnet.
meanmachine skrev:En intressant tanke.
Om jag är dödsrockare eller operafantast. Har det någon betydelse.
Jag tror att jag vågar påstå att lite färgning inte är möjlig att detektera i en dödsmetallskika. Om en master sitter med 3db upp 0-200Hz och 3db upp i 8-20kHz gär det knappast någon större skillnad kanske blint skulle jag välja denna före den helnetutrala. Det har alltså mindre betydelse.
I en högupplöst opera kanske det spelar lite med roll. Så har då färgningen betydelse för Peller dödsmetallkillen? Tror inte det. Om han då egentligen gillar lite färgning så är detta honom OK tycker jag. Detta borde han testa själv genom att lyssna till vad han finner sin väg till himlen. Om han nu är här kommer hanb kanske att tro att detta är helt fel och välja en anläggning som inte passar honom helt eftersom han lyssnar till er duktiga nissar som vet. Har ni då hjälpt honom i dennes strävan?
phon skrev:Jag köper naturligtvis inte apparater och högtalare efter hur vissa skivor låter.![]()
![]()
![]()
.
Kaffekoppen skrev:Nåväl, MM anser alltså att det är sjukt meningslöst att sträva efter en anläggning som kan återge musiken så opåverkat som möjligt eftersom det leder till att så gott som all musik blir ospelbar
När jag har processat min CD så låter det förhoppningsvis något mer som källan lät när man spelade in skivan, inte som det lät när skivan gavs ut.
Var diskanten hissad så har jag sänkt den, och då utgår jag förstås från min eventuella kunskap om källan. Annars får jag utgå från skivan och försöka spåra artefakter där, jag vill ju närma mig transparent ljud vid uppspelningen. Det är det enda jag kan göra på som konsument.
Kaffekoppen skrev:Du missar min poäng Bill, men du fick i alla fall chansen att återupprepa din egen
Skitsamma, vad har jag i en sån här evighetsflumtråd att göra
Lovat mig själv att låta dem vaar tills jag städatBill50x skrev:Kaffekoppen skrev:Du missar min poäng Bill, men du fick i alla fall chansen att återupprepa din egen
Skitsamma, vad har jag i en sån här evighetsflumtråd att göra
Något att syssla med medan en Chimay Grande Reserve glider ner i strupen?
/ B
Bill50x skrev:Men beroende på musiksmak så kan man faktiskt tänka sig att vissa parametrar i återgivningen är viktigare än andra.
phloam skrev:Bill50x skrev:Men beroende på musiksmak så kan man faktiskt tänka sig att vissa parametrar i återgivningen är viktigare än andra.
Ja det är väl bara att lägga till placebo osv till ekvationen så är all sann neutralitet borta
phon skrev:Jag köper naturligtvis inte apparater och högtalare efter hur vissa skivor låter.![]()
![]()
.
subjektivisten skrev: Då har du läst dåligt vad jag hela tiden skrivit om. STÄNDIGA färgningar, INTE sådana som du väljer själv när du kan använda dom.
subjektivisten skrev:
<snip> ... och köper du en högtalare som har dämpad diskant på grund av detta så kommer ..... <snip>
subjektivisten skrev:
I musikfallet så är det ju en önskedröm att CD/LP referensen är samma som livereferensen, men det är inte speciellt ofta det händer (titta på valfri ny pop, rock, metal)
Kaffekoppen skrev:meanmachine skrev:Hörru mr spam.
Var nu inte spydig i ton. Klär inte herr kopp. Ödmjuk och diplomatisk är din ton.
Det går inte att argumentera eftersom det är väsensskilda sätt att se på samma sak. Det är metodiken som skiljer kraftigt. Eller samma mål kanske är att ta i men i meningen att man vill uppnå en återgivning som är värd namnet.
Mr samlare, att utnyttja att någon är ödmjuk och diplomatisk klär inte någon![]()
Min diplomati förbjuder mig att säga vad jag egentligen känner, men det är just sådanna som du som gör att det ibland känns jäkligt tråkigt att engagera sig och hjälpa andra. Förtar glädjen liksom. Slukar energi.
Bill50x skrev:
Placebo är lika gott som socker![]()
Men vad är "sann neutralitet"?
det är bara det att om man börjar pilla i den genom att tex ha olika sorters anläggningar för mastring av olika sorters musik, då är cirkusen i full gång och då måste man byta anläggning därhemma om man byter musikstil.
Bill50x skrev:
Har man fonogrammet som referens är saken ganska enkel. Efterföljande steg ska påverka så lite som möjligt. Vilka kompromisser man kan tänka sig och om "ljudideal" ska gå före "musikideal" (dvs om rak frekvensgång är viktigare än takthållning) är en liten del av det hela.
/ B
Bill50x skrev:Men tänk om det ursprungliga framförandet är referensen?
Bill50x skrev:Det säger sig självt att man aldrig kan välja komponenter i en anläggning så den kompenserar perfekt för varje brist i inspelningen/mastringen/fonogramet.
/ B
Nej, du är som ett mycket lågkänsligt högtalarelement som det knappt går att få nått vettigt ur eftersom ju mer effekt man pumpar in, ju mer distar det. Det låter illa för att anknyta till ämnet. Gör ont i öronen.meanmachine skrev:Sluta gnäll nu. Du låter som en gubbe. Fruar och barn slukar energi dessa är livets klass A apparater kan man väl säga. Jag är endast en ljummen AB maskin.
Inte jag heller. Vem har en sådan verksamhet?meanmachine skrev:Till sist.
Jag kan aldrig föresrpåka en verksamhet som går ut på att låsa en ända väg som rätt. Stansa ut en mall som man seda kör på alla människor och får en rad efterföljare som tanker och tycker lika.
phloam skrev:Bill50x skrev:
Placebo är lika gott som socker![]()
Men vad är "sann neutralitet"?
Placebo, hifi-nördens heroin! Once you pop you cant stop!
Sann neutralitet, sa jag det? Hmmm... svårt. För att nåt skall vara sant så borde det väl gå att mäta och testa....Jag vill mäta min placebo, hur gör jag då?
meanmachine skrev:MÅNGFALD är RIKEDOM
verdad skrev:Hur man än vänder och vrider på det så är det ju ytterst få av de skivor man (=jag) äger som man personligen närvarade vid inspelningen.
verdad skrev:Hur ska jag då veta att det jag spelar upp på skivan hemma låter som vid inspelningstillfället, om jag inte var där själv? Då återstår ju bara att jag använder inspelningsmaterial som jag närvarat vid, och vet att min anläggning återger det oförändrat (=transparant).
phon skrev:Precis, det är inte så ofta det händer. Det är ju det som det hela handlar om, att skivan inte låter som referensen. Tur då att det ändå finns en äkta referens så folk inte tror att skivan är någon sorts referens.![]()
.
subjektivisten skrev:meanmachine skrev:En intressant tanke.
Jag tror att jag vågar påstå att lite färgning inte är möjlig att detektera i en dödsmetallskika. Om en master sitter med 3db upp 0-200Hz och 3db upp i 8-20kHz gär det knappast någon större skillnad kanske blint skulle jag välja denna före den helnetutrala. Det har alltså mindre betydelse.
I en högupplöst opera kanske det spelar lite med roll. Så har då färgningen betydelse för Peller dödsmetallkillen? Tror inte det. Om han då egentligen gillar lite färgning så är detta honom OK tycker jag. Detta borde han testa själv genom att lyssna till vad han finner sin väg till himlen. Om han nu är här kommer hanb kanske att tro att detta är helt fel och välja en anläggning som inte passar honom helt eftersom han lyssnar till er duktiga nissar som vet. Har ni då hjälpt honom i dennes strävan?
Hoppas du inser att jag stort sett dagligen lyssnar både på black och dödsmetal, men även jazz, synth, pop, rock, körmusik, etc etc. Och det ÄR väsentlig skillnad ÄVEN på black metal om anläggningen är transparent. Kanske t o m MER skillnad i vissa fall.![]()
Anledningen är att mycket sådan musik har väldigt mycke energi i höga register och är det något som påverkar det kan det bli väldigt jobbigt att lyssna på.
Så vore ju intressant och höra vilka dödsplattor du har och vilka erfarenheter du har med dessa på en hyffsat transparent anläggning, och vilken den är?
dimitri skrev: Transparensaspekten såsom det diskuteras på hififora gäller apparaternas korrekta återgivning av det redan inspelade materialet, dvs referensen.
Här kommer in det självklara (?) faktum att en apparat inte kan förbättra källmaterialet/signalen.
meanmachine skrev:Till sist.
Jag kan aldrig föresrpåka en verksamhet som går ut på att låsa en ända väg som rätt. Stansa ut en mall som man seda kör på alla människor och får en rad efterföljare som tanker och tycker lika. De testar inte själv utan lyder blint under de satta normerna. Jag förespråkar alltid en egen utveklad tankeverksamhet. Folk måste testa och tycka själv. Man måste lära sig enfaldens väg. Historien bevisar er fel. Ingen gång under historien har man lärt sig av historiens kunskap utan man faller in i samma saker hela tiden. Alla måste själv lära sig.
Fram för mer tester och större öppenhet i era. Låt folk tänka själv och själva svaea för vad de tycker är bra. En gillar Cerwin Vega en annan Dynavoice en tredje Ino osv
MÅNGFALD är RIKEDOM
subjektivisten skrev:Nej, jag hävdar ännu en gång att skivan ÄR referensen. Annars så skulle Yello's musik vara helt referenslös och du kunde återge den precis som du vill och påstå att det är transparent, vilket det icke är.
Skivan är referensen.
subjektivisten skrev:
Nej, jag hävdar ännu en gång att skivan ÄR referensen. Annars så skulle Yello's musik vara helt referenslös och du kunde återge den precis som du vill och påstå att det är transparent, vilket det icke är.
Skivan är referensen.
subjektivisten skrev:
Menar du att Traffic på DVD inte är referensen? Utan att du sitter och gör om färgsättningen eftersom den är inte som det är "i verkligheten"?
dimitri skrev:Här kommer in det självklara (?) faktum att en apparat inte kan förbättra källmaterialet/signalen.
Svante skrev:Med risk för att jag har missat några av vändorna tidigare i debatten:
Hur låter en skiva? Sist jag lade örat intill den så lät den inte alls. Det behövs en uppspelningsanläggning. Ska man välja en av alla de som finns, så måste det väl vara den som fanns i (mastrings- ? ) studion.
Jag påstår att det är ljudet som fanns i mastringsstudion som är referensen.
Dessvärre.
phon skrev:För annan musik än producerad så gäller att musiken är referensen. Skivan är bara en mer eller mindre bra avbild av musiken. Är den en exakt avbild så kan man ju naturligtvis använda den som representant för referensen.
phon skrev:Filmer har jag inte blandat mig in i på den här tråden, jag tittar inte särskilt mycket på film, och där verkar ju ändå finnas nån form av standard att döma av tidigare inlägg. Jag vet inte alls faktiskt. Filmljud verkar också vara mer standardiserat så där kanske en skiva kan utgöra en pålitlig kopia av referensen.
.
subjektivisten skrev:Svante skrev:Med risk för att jag har missat några av vändorna tidigare i debatten:
Hur låter en skiva? Sist jag lade örat intill den så lät den inte alls. Det behövs en uppspelningsanläggning. Ska man välja en av alla de som finns, så måste det väl vara den som fanns i (mastrings- ? ) studion.
Dessvärre.
Ja, såklart är ljudet som fanns i masterinsstudion är referensen (såvida deras grejer klara av att spela upp ljudet korrekt.). Det är ju så att den mesta musiken som görs idag har inget med live-to-cd att göra och därmed så är själva källan referensen.
Svante skrev:subjektivisten skrev:Nej, jag hävdar ännu en gång att skivan ÄR referensen. Annars så skulle Yello's musik vara helt referenslös och du kunde återge den precis som du vill och påstå att det är transparent, vilket det icke är.
Skivan är referensen.
Med risk för att jag har missat några av vändorna tidigare i debatten:
Dessvärre.
Svante skrev:dimitri skrev:Här kommer in det självklara (?) faktum att en apparat inte kan förbättra källmaterialet/signalen.
Mja, jo, om en apparat har en känd diskantsänkning så kan man ju höja diskanten i någon annan apparat. Då måste det ju vara en förbättring.
dimitri skrev:Svante skrev:dimitri skrev:Här kommer in det självklara (?) faktum att en apparat inte kan förbättra källmaterialet/signalen.
Mja, jo, om en apparat har en känd diskantsänkning så kan man ju höja diskanten i någon annan apparat. Då måste det ju vara en förbättring.
Mja, njae. Det skulle jag inte satsa min sista 50-öring på. Kan eventuellt stämma om diskanthöjningen i den andra (kompenserande) apparaten exakt och spegelvänt motsvarar diskantsänkningens utseende i den första apparaten.
Jag skriver "eventuellt" för att jag inte är säker på huruvida en diskantsänkning i en apparat behåller all information så att det bara är att höja diskanten på motsvarande sätt och allt är frid och fröjd.
subjektivisten skrev:subjektivisten skrev:meanmachine skrev:En intressant tanke.
Hoppas du inser att jag stort sett dagligen lyssnar både på black och dödsmetal, men även jazz, synth, pop, rock, körmusik, etc etc. Och det ÄR väsentlig skillnad ÄVEN på black metal om anläggningen är transparent. Kanske t o m MER skillnad i vissa fall.![]()
Anledningen är att mycket sådan musik har väldigt mycke energi i höga register och är det något som påverkar det kan det bli väldigt jobbigt att lyssna på.
Så vore ju intressant och höra vilka dödsplattor du har och vilka erfarenheter du har med dessa på en hyffsat transparent anläggning, och vilken den är?
MM, jag ställde lite frågor.
dimitri skrev:Jag skriver "eventuellt" för att jag inte är säker på huruvida en diskantsänkning i en apparat behåller all information så att det bara är att höja diskanten på motsvarande sätt och allt är frid och fröjd.
subjektivisten skrev:IngOehman skrev:Det jag gillar är apparater vars färgningar inte går att koppla bort, alltså kedjor som består av apparater som inte som enskildheter är rimligt transparenta.
Jag antar ett O ramlade bort?
phon skrev:Att göra rätt innebär inte att göra lika. Att köra på rätt sida på vägen innebär inte att alla hamnar på samma ställe när dagen är slut.
LTS försöker peka ut vilka vägar det finns att köra på, inte vart man skall åka.
Dom försöker sortera bort dom vägar som inte är farbara, eller som inte ens är några vägar.
Det finns det folk som far omkring i skogarna och tror att dom åker motorväg, för det känns så i fötterna. Man skall välja med fötterna, då blir alla skogar farbara.
Skogsfolket tror att alla som kör på vägar hamnar på samma ställe. Det syns ju tydligt, alla bilar åker efter varandra i samma rad.
Tittar man på skogsfolket så har dom verkligen hamnat på samma ställe, i den värsta gropen där det inte finns fäste alls för hjulen. Dom hamnar alltid i gropen förr eller senare, det går inte att undvika.
Då kan dom sälja bilen på rot, genom [s]Repsam[/s] HiFi-Magasinet, och köpa en ny bil som står i en torrare del av skogen. Den hamnar så småningom i gropen den också.
Har man ingen kunskap om vägar så är det läskigt att köra ut där, det vet alla som försöker ta körkort. Läskigheten försvinner när kunskapen ökar, till slut vågar man köra dit man vill.
Massor av spännande platser att uppleva, trevligt folk att träffa och mysiga upplevelser att göra. Det finns faktiskt en hel industri därute som ger av allt det goda. ( ....nåja
..... )
Skogsfolket mullar vidare och får ibland en släng av sleven när dom helt oförberett råkat hamna i en glänta till ett bilbingolotto.
Har dom lite tur så kanske bingoberra vet nåt om högertarfik och motorvägar, och visar dom hur en bil ser ut.
Snip snap snut, så var sagan slut.
zapanasta skrev:Hej,jag för min del lyssnar mest på hårdrock även lite blandad musik typ techno osv,då passar mina stora klumpiga cerwin vega mig som hand i hanske,jag tycker det är jättekul detta med hifi ock har lyssnat på högtalare som jag tyckt låtit jättebra men dom skulle inte passa mig, för jag vill ha kul när jag lyssnar på min musik ock kunna spela så det fladdrar om byxbenen om jag vill,som ni ser är jag ingen audiofil men jag hoppas man får vara med i alla fall.Mvh
phloam skrev:Även en icke-perfektionist vill ha bra ljud som får all musik att låta bra!
Finns det nån här som har så dåligt ljud att de inte kan spela vilken jäkla musik/inspelning som helst med stor behållning? Nej, menar jag.
Problemet som leder till detta ältande ligger på en annan nivå, eller hur man ska säga.
Svante skrev:subjektivisten skrev:Nej, jag hävdar ännu en gång att skivan ÄR referensen. Annars så skulle Yello's musik vara helt referenslös och du kunde återge den precis som du vill och påstå att det är transparent, vilket det icke är.
Skivan är referensen.
Med risk för att jag har missat några av vändorna tidigare i debatten:
Dessvärre.
meanmachine skrev:Tycker det framgått att hur du än försöker att jobba med din totalt transparenta anläggning så har det ingen betydelse eftersom de allra flesta skivot är inte korrekt inspelade. Det blir en aning smal väg att gå om man skall hitta de korrekta skivor. Då slutar det med att man har 5st skivor som är spelbara varav 2gillar man de 3andra gillar man för att de låter bra. Sen har man ju sinussvepen såklart.
Transprens är ett ord som betyder lika mycket som evig ungdom. Ingen har upplevt det eller vet vad det är. Det är LTS enhörning. Ett fantasifoster som endast existerar i teorin. Alltså du kan i transparensens anda jaga lika mycket som alla andra utan att komma fram.
De ända referensen som finns är hur instrumentet låter på riktigt alltså ät det totalt ointressant hur det låter i studion. Men en smart kille som du torde väl förstå detta?
Svante. Du har sett genom det hela så klart vilket jag givetvis trodde om dig med. Dock kommer då kruxet. Jag och andra har använt oss av div "transparenta" prylar som visat sig nja så där. Andra rekommenderade prylar är OK. så det hela faller ihop titt som tätt och man lessnar.
Till sist.
Jag kan aldrig föresrpåka en verksamhet som går ut på att låsa en ända väg som rätt. Stansa ut en mall som man seda kör på alla människor och får en rad efterföljare som tanker och tycker lika. De testar inte själv utan lyder blint under de satta normerna. Jag förespråkar alltid en egen utveklad tankeverksamhet. Folk måste testa och tycka själv. Man måste lära sig enfaldens väg. Historien bevisar er fel. Ingen gång under historien har man lärt sig av historiens kunskap utan man faller in i samma saker hela tiden. Alla måste själv lära sig.
MÅNGFALD är RIKEDOM
Så om man har en ofärgad kedja behöver man typ en EQ för att kompensera alla pissiga inspelningar? Man behöver jaga i sinne för att få en neutral kedja så man själv kan färga den senae ?
IngOehman skrev:Att så är fallet är förstås en fråga om inställning, men att ljudet som fanns i mixstudion eller mastringsstudion eller någon annan studio med någon lyssning skulle vara referensen kan man ifrågasätta på många olika grunder, en av dem är att de som arbetar på sådana ställen i regel gör anspråk på att "känna sin lyssning" och göra produktionen med hänsyn till detta.
sprudel skrev:Håller med författaren i hans sista slutsats, det är den jakten vi alla håller på med, tillika finner stort nöje i.
PekkaJohansson skrev:Av den här tråden att döma verkar somliga leva i tron att bara vissa musikstilar skulle tjäna på god ljudåtergivning. Självklart mår all musik bra av att spelas av med så liten förvrängning som möjligt. Det gäller även sämre inspelad musik eftersom felen på inspelnings- och avspelningssidan adderas. Det är till och med ofta så att just sämre inspelningar blir lyssningsbara när man minimerar felen i sin lyssning hemma.
zapanpasta nämner hårdrock och techno. Just dessa musikstilar hade jag tidigare ganska svårt för. Numera kan jag försäkra den församlade Faktiskt-skaran om att till exempel Judas Priests "United" eller Accepts "Balls to the wall" på hög volym i en riktigt bra anläggning är både väldigt kul och högst vanebildande!
Med vänlig hälsning
Pekka
"I wanna hear it loud
Right between the eyes"
meanmachine skrev:Så om man har en ofärgad kedja behöver man typ en EQ för att kompensera alla pissiga inspelningar? Man behöver jaga i sinne för att få en neutral kedja så man själv kan färga den senae ?![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
subjektivisten skrev:meanmachine skrev:Så om man har en ofärgad kedja behöver man typ en EQ för att kompensera alla pissiga inspelningar? Man behöver jaga i sinne för att få en neutral kedja så man själv kan färga den senae ?![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Tvärtom. Men färgade anläggningar så behöver du (som du verkar syssla med) oändligt många kombinationer apparater och högtalare för få skivorna låta bra. Men en transparent så behöver du sällan mer än den.
Ok, ponera nu att de flesta skivor är så kassa som du gör gällande. Hur likartade tror du felen är på dessa skivor? Tror du att en specifik inbyggd färgning i en apparat eller en kombination av färgningar från en kedja av färgande apparater per automatik kompenserar felen i de flesta av dessa imperfekta skivorna så de låter bättre?
Som att gå runt med gula solbrillor på ett konstmuseum för att en målning såg cool ut med brillorna på. Hur stor är chansen att alla målningar från alla konstnärer i alla utställningsrum görs rättvisa av det gula filtret?
Vilket dravel. Finns massvis med människor som upplevt transparenta apparater i signalvägen
En smart kille förstår att referensen är snarare produkten som folket bakom den avser skapa den. När det gäller musik skapad i en studio kan ju mycket väl referensen vara det som hörs i fåtöljen framför mixerbordet.
Jag tycker till exempel att en elgitarr låter mycket tråkigt 'på riktigt'. Däremot med allehanda pålägg trix och knep så kan ett mycket roligt resultat uppnås. Detta måste avlyssnas via en högtalare då den akustiska verkligheten från gitarren själv som sagt var tråkigt.
Vad är det som faller ihop? Hur kan en transparent apparat vara "sådär"? Transparent är ju transparent.. förstår du ordets innebörd?
Berätta nu vad för transparent apparat du använt och hur du fastslagit att denna har stått för det du inte gillat i en kedja av flera apparater??
Det enda som faller ihop är ditt resonemang som jag ser det.
Kloka ord (delvis), jag har hopp för dig. Vad är det för hemsk verksamhet som du stött på som får dig att skriva detta?
Halleluja! Tänk vilken tur att det finns miljontlas skivor med olika musikstilar, klangideal och budskap m.m.
Om du vill kompensera frekvensmässigt för den mindre lyckade klangen från taskigt skruvade inspelningar så lär du "behöva" en EQ oavsett anläggning. Eller menar du att du hittat en färgande anläggning som rättar till alla tonkurvefel/klangfel individuellt per automatik för hela din skivsamling??
Bongo skrev:Jag behöver bara en anläggning som gör att mina bästa skivor låter så bra som möjligt. Sen får resten låta hur tusan som helst. Om det krävs en färgning för att mina favoriter ska bli ännu bättre så är det den enda sanna vägen. Subjektivt som attans alltså![]()
Transparens är bara för folk som inte klarar av att bestämma sig för vilken musik som helt enkelt är bäst
Bill50x skrev:
Jag tycker precis tvärtom. Jag favoriserar en anläggning som gör att de flesta av mina fonogram låter "bäst". Vad jag anser vara "bäst" är givetvis inte någon annans kopp thé men det får jag leva med...
/ B
phloam skrev:Även en icke-perfektionist vill ha bra ljud som får all musik att låta bra!
Finns det nån här som har så dåligt ljud att de inte kan spela vilken jäkla musik/inspelning som helst med stor behållning? Nej, menar jag.
Problemet som leder till detta ältande ligger på en annan nivå, eller hur man ska säga.
paa skrev:Antag att man nu ska detaljstandardisera uppspelningsutrustningen, och väljer apparater med en vettig brusnivå och distorsionsnivå som ska användas, alternativt motsvarande med samma distorsion och brus.
Betyder det då att apparater som har lägre brus och distorsion är diskvalifierade, för att det var inte så det lät i studion?
subjektivisten skrev:Såklart vill alla ha bra ljud. Man kan vara nöjd med enormt färgade apparater, inga problems. Men det jag märkt, under alla dessa år inom hifin, är att dom som helt avfärdar Hifi begreppet, är dom som oftast byter apparater, och inte sällan apparater med stor ljudlig skillnad mellan.
Bill50x skrev:Jag har annan syn på transparens också. För dom som valt att gå den vägen har definitivt bestämt sig. Dom har bestämt sig för att fonogrammet i sig är den absoluta referensen, sedan får det låta hur illa som helst. En kamrat kallade dessa personer för "sanningssökarna", till skillnad från dom som lyssnar och njuter av musik...
Bongo skrev:subjektivisten skrev:Såklart vill alla ha bra ljud. Man kan vara nöjd med enormt färgade apparater, inga problems. Men det jag märkt, under alla dessa år inom hifin, är att dom som helt avfärdar Hifi begreppet, är dom som oftast byter apparater, och inte sällan apparater med stor ljudlig skillnad mellan.
Det är en ren njutning att byta apparater ju, så då måste dom som avfärdar hifibegreppet få ut mycket mer av sitt intresse. Dvs både njutning av musiken och nöjet av att byta apparater
sprudel skrev:Här snurras det vilt må jag säga om vad som är referens.
Om jag är i Prag i ett litet kapell och lyssnar på en liten ensemble, vilken samtidigt är föremål för digital lagring via en juste inspelningsappartur, så är lyssningsupplevelsen i lokalen, just då min referens. När jag sedan spelar upp detta i min anläggning vill jag naturligtvis att min lyssningsupplevelse ska bli så lik den ursprungliga som möjligt. Alla länkar i kedjan från inspelning till uppspelning ska bidra till att så mycket som möjligt återges korrekt, och så litet som möjligt återges fel.
Bongo skrev:Det är en ren njutning att byta apparater ju, så då måste dom som avfärdar hifibegreppet få ut mycket mer av sitt intresse. Dvs både njutning av musiken och nöjet av att byta apparater
subjektivisten skrev:
Så visst, om masn VET att skivan är helt ofixad och man kunde varit med vid tillfället dom spelade in så vore det bäst. Nu är ju sällan skivor helt rena inspelningar rakt till CD utan det ändrar i flera led. Så det enda man kan använda som referens då är skivan.
subjektivisten skrev:Visst är det kul med nya apparater men jag lägger hellre tusentals/hundratusentals kronor på skivor eller livespelningar. Ger mig mer än ha flavour of the week.
Bongo skrev:subjektivisten skrev:Visst är det kul med nya apparater men jag lägger hellre tusentals/hundratusentals kronor på skivor eller livespelningar. Ger mig mer än ha flavour of the week.
Jag har hellre en ny flavour of the week på mina favoritskivor än att lägga en massa pengar på musik som inte är lika bra![]()
btw. Just nu så lyssnar jag på Flower Kings "the sum of no evil" på min datoranläggning, vilket är en helt annan upplevelse än att lyssna på den på huvudanläggningen, och bägge systemen har sina tjusningar även om huvudsystemet är klart roligast
meanmachine skrev:Bongo skrev:subjektivisten skrev:Såklart vill alla ha bra ljud. Man kan vara nöjd med enormt färgade apparater, inga problems. Men det jag märkt, under alla dessa år inom hifin, är att dom som helt avfärdar Hifi begreppet, är dom som oftast byter apparater, och inte sällan apparater med stor ljudlig skillnad mellan.
Det är en ren njutning att byta apparater ju, så då måste dom som avfärdar hifibegreppet få ut mycket mer av sitt intresse. Dvs både njutning av musiken och nöjet av att byta apparater
Bongo skrev:Jag har hellre en ny flavour of the week på mina favoritskivor än att lägga en massa pengar på musik som inte är lika bra![]()
subjektivisten skrev:Bongo skrev:Jag har hellre en ny flavour of the week på mina favoritskivor än att lägga en massa pengar på musik som inte är lika bra![]()
Vem köper dålig musik?
Det gäller att i inspelningsled fånga upp dels instrumenten, dels inspelningslokalen samt instrumentens akustiska placering i inspelningslokalen samt att i avspelningsled inte få med lyssningsrummets karakteristik vad gäller vissa avseenden men ändock få med vad gäller andra avseenden och det är vår hörsels riktningskarakteristik och vår hjärnas intelligenta sållande av ljudinformation som bestämmer på vilket sätt det bäst skall åstadkommas. Jag vill påpeka att denna situation aldrig kan åstadkommas med vanlig stereofonisk ljudåtergivning d v s vid återgivning med två högtalare.
Meanmachine skrev:Kuliga bilder?
Japp och du lyssnar ofta på signalen?
Som sagt neutralitet är inte lika avgörade på elektronisk musik. Kan inte vara det.
Finns det transparenta högtalare samt rum?
Tar kanske i lite väl ibland.
Och många olika prylar. Tänk om alla högtalare var ino och alla förstärkare brystone
Det är ju mest skoj att det kommer ur alla "trams öh trans parenta" anläggningar kommer det färgningar på ett eller annat vis
subjektivisten skrev:Och du bestämmer det över andra vad som gäller?
paa skrev:Det verkar som tråden hamnat helt OT.
Frågan var inte vad som är en transparent eller på något sätt perfekt återgivning, utan var gränsen går för att man tycker att det låter inget vidare längre.
Kan man acceptera lite större fel på vissa parametrar, om andra parametrar uppfyller vissa krav t.ex?
johanu skrev:En annan sak som inte gör en glad är om det blir för mycket tvåkanals mono tex sång i ena kanalen o instrument i andra.
paa skrev:johanu skrev:En annan sak som inte gör en glad är om det blir för mycket tvåkanals mono tex sång i ena kanalen o instrument i andra.
Jag kommer ihåg när man var ung och lyssnade på dom tidiga Beatlesskivorna med tvåkanalsmono, man var ju hemskt glad ändå!
IngOehman skrev:
De flesta som arbetar i studior brukar ha en bild av hur det skall låta där, för att "fonogrammet" skall låta rätt.
(Det betyder förstås inte att allas uppfattning om hur deras lyssning låter och deras uppfattning om hur de skall kompensera för det, är rätt. Men det betyder att tankebilden av vad man skapar egentligen inte är vad man hör, utan vad man föreställer sig har hamnat på fonogrammet.)
Sen finns det förstås studior som har en så god lyssning att "what you hear is what you get" faktiskt gäller.
subjektivisten skrev:paa skrev:Antag att man nu ska detaljstandardisera uppspelningsutrustningen, och väljer apparater med en vettig brusnivå och distorsionsnivå som ska användas, alternativt motsvarande med samma distorsion och brus.
Betyder det då att apparater som har lägre brus och distorsion är diskvalifierade, för att det var inte så det lät i studion?
Detta är ett MKT bra inlägg som flera kanske missa.
Vad tycker ni? Bör bättre apparater än inspelningsprylarna vara diskade?
verdad skrev:Peter Steindl skrev:Det gäller att i inspelningsled fånga upp dels instrumenten, dels inspelningslokalen samt instrumentens akustiska placering i inspelningslokalen samt att i avspelningsled inte få med lyssningsrummets karakteristik vad gäller vissa avseenden men ändock få med vad gäller andra avseenden och det är vår hörsels riktningskarakteristik och vår hjärnas intelligenta sållande av ljudinformation som bestämmer på vilket sätt det bäst skall åstadkommas. Jag vill påpeka att denna situation aldrig kan åstadkommas med vanlig stereofonisk ljudåtergivning d v s vid återgivning med två högtalare.
Detta är intressant. Skulle gärna höra lite mer om detta.
Hur är det t.ex. om man spelat in akustisk musik i ett rum som har väldigt mycket klang, kanske S.t Peterskyrkan i Rom (= överdrivet) men det finns väl studios som har klangrum. Då vill man väl få med det i avspelningsled och kan väl det även i stereo, eller? Jag hängde inte med här riktigt, kan du klargöra lite mer vad du menade. Med vissa avseenden gäller då klangbilden kan jag tänka, som man vill ha med. Vad är vissa och andra avseenden. Med andra ord; vilka avseenden vill man få med i avspelningsledet, och vilka inte?
Bongo skrev:Bill50x skrev:
Jag tycker precis tvärtom. Jag favoriserar en anläggning som gör att de flesta av mina fonogram låter "bäst". Vad jag anser vara "bäst" är givetvis inte någon annans kopp thé men det får jag leva med...
/ B
Ja det finns många sätt att optimera sitt musiknjutande på och inget sätt kan sägas vara bättre än något annat eftersom det är subjektivt![]()
Själv har jag några skivor (ca 15% av min samling) som betyder så otroligt mycket mer för mig än dom andra att jag väljer att favorisera dom fullständigt när det gäller anläggningen. Detta för att det hittills är dom som skänker mig känslor långt utöver vad annan musik någonsin kommit i närheten av. Och när man lyckas tweaka sin anläggning så att man lyfter favoriterna ännu ett snäpp så återkommer alla känslorna fast ännu starkare när man lyssnar och det är det som jag strävar efter med mitt musik och hifi-intresse
edit:omformulering
Mvh Håkan
IngOehman skrev:Nu är du helt ute och cyklar. Det är ingen som ifrågasatt att det är deras ambition.
Men (repetition):
Det betyder förstås inte att allas uppfattning om hur deras lyssning låter och deras uppfattning om hur de skall kompensera för det, är rätt.
Jag har aldrig träffat någon som lyssnar i NS10 som lyckats göra bra produktioner med hjälp av den lyssningen, och inte heller har jag träffat någon producent som använder dem som kan beskriva deras fel. Därav det kursiva. Jag är förvånad över att du inte förstod det. Eller missade du det?
Det är tvärt om mot vad du tycks tro mycket ovanligt att inte produktioner som involverat NS10 låter illa - och tyvärr är felen om inte inversen av NS10 felen (vilket hade tytt på att den som arbetade med den förstått vad de ställer till med) utan en blandning av inverser och helt enkelt "arbete i blindo". Det är därför NS10-produktioner mycket sällan är absurt bashöjda (trots NS10-basfattigdomen) utan snarare okontrollerade i basområdet, till följd av att det inte går att höra vad som händer i basområdet med NS10.
IngOehman skrev:
Jag är ändå inte säker på att den som ser på sin fonogramsamling och önskemålen som de alla eller bara bästa av dem sätter på anläggningen - gör sig själv en tjänst genom att utan att tänka igenom det hela, betrakta det som ett axiom att det måste vara som så att man når den optimala anläggningen för fonogrammen, genom att byta, lyssna och välja det som låter bäst varje gång. Det är snarare en garanterad irrgång in till byteskarusellen...
Tanken att man kommer att nå sitt mål genom att prova att byta än den ena och en den andra apparaten, och varje gång låta en komplicerad "övrig kedja" påverka det enskilda valet av EN ny komponent i kedjan i taget, är helt enkelt en logisk kullerbytta...
(Alltså att agera som de flesta fortfarande gör.)
Om det inte räcker som bevis för den som är fast i ett sådant agerande, att de trots år av bytande inte nått längre - så borde de någon gång om året göra sig tjänsten att återtesta de apparater som de avfärdade för säg 5 år sedan (med den kedja de hade då) men nu alltså testa dem i den kedja de har nu.
Överraskningar är att vänta, jag lovar.![]()
I stort sett alla som gör så finner att de måste ifråga sätta vissa eller till och med många av de val de gjort historiskt- och eftersom de inte bytt strategi borde de därefter också inse, att de nog kommer att se till baka på de val de gör idag, på samma sätt om fem år...
Konklusion/sammanfattning: När man gör val av apparat C i kedjan, genom att lyssna på den i en kedja som består av apparaterna A, B, D, E, F..., så är oddsen för att man skall fatta ett bra beslut av en apparat för platsen C i kedjan våldigt dåliga. Man kommer troligen att välja den minst dåliga apparaten givet den övriga kedjan, men troligen inte den som kommer att vara bäst efter det att man bytt en annan apparat i kedjan, och ännu osannolikare är det att den kommer att vara ett bra val av C när flera av de övriga appraterna i kedjan har bytts...
All min erfarenhet av att komponera kedjor visar att de bästa valet snarare brukar vara den apparat som låter bäst som enskildhet, alltså den vars utsignal är väldigt lik insignalen. Det är en väg ur byteskarusellen, och in i något nytt - där man kommer att finna att man såsmåningom kommer närmare och närmare musiken för varje apparat man byter, utom möjligen det första och möjligen andra bytet, som kan verka få kedjan att gå i motsatt riktning, eftersom dess knaggliga länkar i viss mån kanske kompenserat varandra, partiellt...
Men om någon annan har en helt annan erfarenhet, så får de självklart tro på "sin strategi". Jag är dock tvivlande till att den som tror så provat båda infallsvinklarna. Jag tror snarare att de avfärdat den bättre strategin, för att de inte insett poängerna med den.![]()
Men det är okej det också. Kan bara tycka att det är lustigt att de har så mycket energi till övers för att avfärda, men så lite för att testa...
Själv har jag testat alla startegier, och hur man bär sig åt* för att komma nära musiken är inget mysterium för mig.
Vh, iö
Richard skrev:En schysst hemmabioreceiver från denon samt en billig dito dvd från samma märke är kanske en fin början på resan mot transparens.![]()
H. Richard.
Harryup skrev:Richard skrev:En schysst hemmabioreceiver från denon samt en billig dito dvd från samma märke är kanske en fin början på resan mot transparens.![]()
H. Richard.
Fast eftersom dom inte är testade så vet vi ju inte det, eller hur?
Så vad skall folk köpa som är neutralt, nytt ifrån butik idag?
mvh/Harry
dimitri skrev:Folk får använda sina öron kanske. Folk får lita på sitt omdöme och inte låta sig paralyseras av att ngn annan tycker ditten och datten. Så vitt jag är rätt underrättad så gör folk så redan. Det finns till och med sådant folk, tro mig även om jag har svårt att fatta det, som inte läser på några fora men har musikanläggningar som de trivs att lyssna på musik med. Folk är inte kloka.
dimitri skrev:Harryup skrev:...Så vad skall folk köpa som är neutralt, nytt ifrån butik idag?
mvh/Harry
Folk får använda sina öron kanske. Folk får lita på sitt omdöme och inte låta sig paralyseras av att ngn annan tycker ditten och datten. Så vitt jag är rätt underrättad så gör folk så redan. Det finns till och med sådant folk, tro mig även om jag har svårt att fatta det, som inte läser på några fora men har musikanläggningar som de trivs att lyssna på musik med...
Bongo skrev:
Nej. Man kan fortfarande använda verkligheten som referens. Om man är villig att prioritera bland sina skivor.
Om man vet att ett visst skivbolag (eller artist) skruvar på ett visst sätt och skivbolaget ger ut fantastisk musik så kan man ha en anläggning som motverkar det skivbolagets skruvande och på så sätt få en anläggning som återskapar verkligheten så bra som möjligt och inte det som finns på skivan.
Sen får man ta smällen att allt annat färgas av detta såklart, men det kanske det är värt för några av oss
petersteindl skrev:Hej Ingvar, du verkar vara på tråden![]()
Snart skall Ingvar å KK å jag gå på konsert tillsammans![]()
Paul Potts skall sjunga i Solnahallen. Autentiskt å live så det förslår![]()
Inga fantomljudkällor där. Gud så skönt.Men hur är de akustiska förhållandena i solnahallen? Det återstår att [s]se[/s] höra
![]()
Väl mött
Peter
Kaffekoppen skrev:Ja, jag ser fram emot konserten trots att det inte finns fantomljudkällor
IngOehman skrev:Nej, en standard för kontrollrumslyssningen bör innehålla stereostandardens geometrier och prestanda-minimumkrav, inte "så här dåligt skall det vara". Om standarden föreskriver att tonkurvan skall vara inom +/- 3 dB oktavbandsmässigt, så betyder det inte att de behöver vara så dålig. Om standarden föreskriver att distorsionen skall vara lägre än -50 dB vid 90 dB på lyssningsplats, så betyder det inte att den behöver vara så hög.
Almen skrev:Kaffekoppen skrev:Ja, jag ser fram emot konserten trots att det inte finns fantomljudkällor
Är det mikrofoner med fantommatning som skapar fantomljudkällor?
Harryup skrev:Så vad är ditt råd att folk skall köpa?
668 finns inte i produktion, 2105 finns inte i produktion, 208 finns inte i produktion och Bryston är förmodligen för dyrt för dom flesta, och Ino vill du ju helst inte sälja i några större mängder.
Ser det som svårt för folk att inte välja som dom gör utifrån tillgängligt sortiment.
mvh/Harry
IngOehman skrev:Fast om målet är att byta apparater hela tiden (om det är det som är hobbyn) så är mitt råd förstås det motsatta:
Lär er så lite som möjligt, använd så subjektiva och kombinatoriska metoder som möjligt. tro att motsatsen till sunt förnuft är "öppenhet för nya okända saker", blanda fakta och myter i en salig röra, misstro blindtester, tro på örats oomkullrunkeliga objektivitet, jämför minnen över tiden, tro att det som är nytt alltid är bättre än det som är gammal (eller tvärtom - men tro på en dogm, eller flera, det är det som är det viktiga, inte vilken eller vilka du väljer), tro att det som kostar mera är mera påkostat, och låter bättre, tro att det finns en massa omätbara saker som hörs men som man kommer att förstå först om många, många år, tro att ...
Den listan kan göras hur lång som helst.
Skoja bara, men glömdepetersteindl skrev:Hej AlmenAlmen skrev:Kaffekoppen skrev:Ja, jag ser fram emot konserten trots att det inte finns fantomljudkällor
Är det mikrofoner med fantommatning som skapar fantomljudkällor?
Svar; nej det är inte samma betydelse av ordet ”fantom”.
phloam skrev:Man kan väl tycka att det är roligt att byta apparater (eller öht tycka det är roligt med hifi som är lite "fel" på olika sätt) och ändå vara kunnig, medveten, vetenskaplig, uppskatta transparens osv osv? Eller får man inte hålla på med det man tycker är roligt förrän transparensförespråkare och hifiperfektionister ska komma med pekpinnar?
phloam skrev:Det där var mest bara raljant och generaliserande, och inte ens särskilt kul om det nu var avsett som skämt.
Fast om målet är att byta apparater hela tiden (om det är det som är hobbyn) så är mitt råd förstås det motsatta:
Lär er så lite som möjligt, använd så subjektiva och kombinatoriska metoder som möjligt. tro att motsatsen till sunt förnuft är "öppenhet för nya okända saker", blanda fakta och myter i en salig röra, misstro blindtester, tro på örats oomkullrunkeliga objektivitet, jämför minnen över tiden, tro att det som är nytt alltid är bättre än det som är gammal (eller tvärtom - men tro på en dogm, eller flera, det är det som är det viktiga, inte vilken eller vilka du väljer), tro att det som kostar mera är mera påkostat, och låter bättre, tro att det finns en massa omätbara saker som hörs men som man kommer att förstå först om många, många år, tro att ...
dimitri skrev:Phloam, det var ju tur att du själv kommenterar det ovanstående, annars hade jag trott att du är seriös:
meanmachine skrev:Fast om målet är att byta apparater hela tiden (om det är det som är hobbyn) så är mitt råd förstås det motsatta:
Suck! Du är ju lika dum och fördomsfull som de du ger dig på.
phloam skrev:Du kan inte se att det finns en attityd som åtminstone jag reagerar på?
dimitri skrev:Ingvars svar avsåg emellertid de som byter apparater i förhoppning att hitta ngt som de verkligen gillar för att sedan bli nöjda.
phloam skrev:Jaha så det är DET man inte får tycka är roligt att hålla på med, okej, då vet jag
subjektivisten skrev:IngOehman skrev:Nej, en standard för kontrollrumslyssningen bör innehålla stereostandardens geometrier och prestanda-minimumkrav, inte "så här dåligt skall det vara". Om standarden föreskriver att tonkurvan skall vara inom +/- 3 dB oktavbandsmässigt, så betyder det inte att de behöver vara så dålig. Om standarden föreskriver att distorsionen skall vara lägre än -50 dB vid 90 dB på lyssningsplats, så betyder det inte att den behöver vara så hög.
Håller med, det jag försökte antyda var att även om man inte hörde djupbasen t ex, i studion så betyder inte det att jag ska fixa en anläggning som tar bort den djupbas som finns på skivan.
dimitri skrev:phloam skrev:Jaha så det är DET man inte får tycka är roligt att hålla på med, okej, då vet jag
En gång till: Ingvars svar avsåg inte dem som tycker att det är roligt att byta utan dem som byter i förhoppning att hitta det de letar efter och sedan kanske stiga av byteskarusellen (byteshelvetet).
Jag vet inte hur många gånger har han sagt att alla får göra som de vill. Det är de som VILL ha råd som han riktar sig till. Att sedan även de som INTE vill ha råd tolkar hans synpunkter som riktade till dem är deras problem.
phloam skrev:I vilket fall som helst så bidrar sånt som skrevs till polarisering, och det är bara trist.
I vilket fall som helst så bidrar avog läsning/tolkning till polarisering, och det är bara trist.
dimitri skrev:phloam skrev:I vilket fall som helst så bidrar sånt som skrevs till polarisering, och det är bara trist.
Det är sant, fast jag tycker att det gäller just ditt bidrag.
Jag skulle vilja skriva om det ovanstående:I vilket fall som helst så bidrar avog läsning till polarisering, och det är bara trist.
phloam skrev:Men dimitri, då kan jag ju kontra med att IÖ bidrog med avogt skrivande i det stycket. Så är vi tillbaks på ruta noll.
I vilket fall som helst så bidrar behovet att alltid kontra till polarisering, och det är bara trist.
phloam skrev:dimitri skrev:phloam skrev:I vilket fall som helst så bidrar sånt som skrevs till polarisering, och det är bara trist.
Det är sant, fast jag tycker att det gäller just ditt bidrag.
Jag skulle vilja skriva om det ovanstående:I vilket fall som helst så bidrar avog läsning till polarisering, och det är bara trist.
Men dimitri, då kan jag ju kontra med att IÖ bidrog med avogt skrivande i det stycket. Så är vi tillbaks på ruta noll.
eNils skrev:Phon,
Jag tycker att du verkar ha en avancerad hobby. Jag tror att det är en försvinnande liten del av de här församlade som har ork/lust/kompetens att remastra sina skivor.![]()
Hur stor del av din skivsamling har du mastrat om? Vad rör det sig om för arbetsinsats?
/N
PS. Jag tycker även att MeanMachine verkar ha en avancerad hobby, men det är ju liksom underförstått.DS.
Kaffekoppen skrev:Man får väl tycka det är hur kul som helst att byta apparater, oavsett anledning - men det finns ju rätt många som byter apparater av andra anledningar än just det kuliga, eller hur?
phon skrev:Om dom inte hörde djupbasen i studion (dom kanske kör med NS10) så kan resultatet bli hursomhelst. Väldigt mycket eller väldigt lite bas, eller kanske ibland lagom med bas på skivan.
Då behöver man korrigera för det genom att sänka eller höja basen, i tredje fallet räcker det med att njuta av skivan.
Helst sänker/höjer man väl direkt på skivan så den blir spelbar i fler anläggningar, även sådana anläggningar utan lämpliga tonkontroller.
.
meanmachine skrev:Fast om målet är att byta apparater hela tiden (om det är det som är hobbyn) så är mitt råd förstås det motsatta:
subjektivisten skrev:Dom flesta byter ju apparater för dom anser och tro dom ger bättre ljud än det dom hade, inte främst för det är roligt. ...
Tengil skrev:[quote="Bill50x]
Man kan väl ha ett intresse för hifi-apparater bredvid sitt musikintresse, eller så är man mer intresserad av tekniken än av musiken. Men om man nu gillar att meka med apparaterna och testa sig fram så betyder väl inte att det att man med automatik passar in på ovanstående beskrivning?
/ B
Apparater är kul!Bill50x skrev:Man kan väl ha ett intresse för hifi-apparater bredvid sitt musikintresse, eller så är man mer intresserad av tekniken än av musiken. Men om man nu gillar att meka med apparaterna och testa sig fram så betyder väl inte att det att man med automatik passar in på ovanstående beskrivning?
/ B
Bill50x skrev:Själv byter jag även apparater för att jag behöver andra funktioner, kanske för att minska antalet lådor, för att något gått sönder, för att få en enhetligare färg i hyllan, kanske en mer ergonomisk utformning av reglagen... Och ibland för att få ett bättre ljud, ja. Är det något fel med det?/ B
Bill50x skrev:Hur vet du vad de flesta gör, har du gjort någon undersökning om detta?
Bill50x skrev:Tengil skrev:[quote="Bill50x]
Man kan väl ha ett intresse för hifi-apparater bredvid sitt musikintresse, eller så är man mer intresserad av tekniken än av musiken. Men om man nu gillar att meka med apparaterna och testa sig fram så betyder väl inte att det att man med automatik passar in på ovanstående beskrivning?
/ B
Jag ser inte någonstans i Ingvars inlägg att man inte kan vara intresserad av teknik och apparater, var läser du det någonstans![]()
Vh Christer
KarlXII skrev:Nu till något helt annat. Den största öronöppnaren för mig hittills i år har varit den obetydligt lilla, eller rent av obefintliga skillnaden mellan .flac-filer och mp3-filer - även i 128 kb/s! Blindtestar man mellan dem är det ju rent omöjligt att skilja dem åt.
subjektivisten skrev:
Ja, skivan är referensen.

Piotr skrev:KarlXII skrev:Nu till något helt annat. Den största öronöppnaren för mig hittills i år har varit den obetydligt lilla, eller rent av obefintliga skillnaden mellan .flac-filer och mp3-filer - även i 128 kb/s! Blindtestar man mellan dem är det ju rent omöjligt att skilja dem åt.
Du menar att Du inte kunde skilja dom åt?
/Peter
Kaffekoppen skrev:
Man får väl tycka det är hur kul som helst att byta apparater, oavsett anledning - men det finns ju rätt många som byter apparater av andra anledningar än just det kuliga, eller hur?
Skulle tro att många fammlar i blindo i en förhoppning att komma till det läget där de bara njuter av musiken och där apparatletandet bara är ett onödigt ont för att nå dit, tror du inte det?
KarlXII skrev:Kunde du?
as avspelningsrummet bort vad gäller vissa parametrar så försvinner känslan av autenticitet och rumslighet. Bibehålles andra parametrar hos lyssningsrummet vid avspelning så är det så att ens eget lyssningsrum gör sig påmind och därmed går autenticiteten förlorad d v s man vet att man sitter hemma som i ett lyssningsbås eller vad man vill kalla det. Till fördel för människan är vår hjärna som kan fylla i så att vi kan inbilla oss att det är någorlunda autentiskt där vi sitter i vårt bås och det är inte att förakta.
Har man klart för sig vilka parametrar som styr så har man ett mål att jobba mot.
Kaffekoppen skrev:Hur det är generellt vet jag inte mycket om heller, men jag vet att det finns många, även på det här forumet, som gett indikationer på att de varit sökare lite på måfå.
Och då torde själva letandet åtminstonde för dem varit en besvärlig/dyr resa.
Tror inte det betyder att de är mindre tänkande för det, utan det är mer ett bevis på hur stark påverkan branchen/medier har.
Hmm, jag skall inte säga något, mitt val av DIY när det gäller högtalare har inte alltid varit den kostnadseffektiva vägen heller, men det har ju tillgodosett min vetgirighet iallafall...
subjektivisten skrev:Jaså? Att ständigt leta efter bättre ljud genom ständiga byten som tär på ekonomin. Jag vet om flera audiofiler som levt jäkligt snålt för att få råd med "DEN" apparaten som kommer göra deras ljud perfekt, som i slutändan säljs med massa förlust för nästa apparat som kommer vara "DEN" som ger deras perfekta ljud.
verdad skrev:Om du då spelar upp det i ett rum som man har dämpat rätt rejält, inte döddämpat nu, så finns väl fortfarande katedralefterklangen kvar, eller. Om du nu spelar upp samma stycke i ett väldigt stort rum som saknar dämpning, förstärker man då efterklangen vid avspelning?
Om man har en någorlunda just anläggning och välpresterande högtalare, så är frågan. Är det högtalarna som styr hur parametrarna skall vara i rummet? Eller själva inspelningsmaterialet?
Och förresten, kan man tillverka högtalare som är gjorda för vanliga rum? Alltså att man inte behöver ta så mycket hänsyn till att ha absorbenter, diffusorer etc,etc? Eller måste man alltid göra rumsakustiska förändringar oavsett vilka högtalare man har?
Några jag pratat med menar att man inte behöver dämpa så mycket i rum, eftersom man då kan ta bort vissa saker t.ex övertoner bl.a.
Hur ligger det till med det?
Harryup skrev:Richard skrev:En schysst hemmabioreceiver från denon samt en billig dito dvd från samma märke är kanske en fin början på resan mot transparens.![]()
H. Richard.
mvh/Harry
Pinnick skrev:Denon x07 och x05 säljs ju inte längre. x08 är ju inte testade så vitt jag vet. Snarare du som är fel ute nu Richard
Jag ser exakt 0 st. x07 och 0 st. x05 modeller hos t.ex. hifiklubben.
Pinnick skrev:Nej nej. Men Harry undrade ju vilka modeller som finns att köpa idag i butik. Eller hur?
Den skepsis du anar är du nog ensam om. Jag försökte bara göra dig uppmärksam på att Harry undrade vilka modeller som finns att köpa nu. 1908, 2308 etc är ju inte testade faktiskt av LTS. Så vitt jag vet i alla fall? Det borde ha stått på forumet i sådana fall.
Vad jag har för grejor? Ino, Rotel rb-1080, denon 2106, ekk samt rg-62. Ljudideal? Det får gärna låta rent, fint, naturligt. Jag köpte Ino för 11 år sen.
tut hej
subjektivisten skrev:Jaså? Att ständigt leta efter bättre ljud genom ständiga byten som tär på ekonomin. Jag vet om flera audiofiler som levt jäkligt snålt för att få råd med "DEN" apparaten som kommer göra deras ljud perfekt, som i slutändan säljs med massa förlust för nästa apparat som kommer vara "DEN" som ger deras perfekta ljud.
Richard skrev:Harryup skrev:Richard skrev:En schysst hemmabioreceiver från denon samt en billig dito dvd från samma märke är kanske en fin början på resan mot transparens.![]()
H. Richard.
mvh/Harry
Denon 1907, 2307 och 2807 är visst genomtestade av LTS. De ansågs färga ljudet väldigt litet. Denon 2105 , rekomenderas av Ingvar Ö.
Ditt påstående är således en smula felaktigt.
H. Richard.
subjektivisten skrev:Ja, det är ju uppenbart att vissa sysslar med apparater som hobby medans andra sysslar med musik och ser apparaterna som något man måste ha för lyssna på musiken.
subjektivisten skrev:Ja, det är ju uppenbart att vissa sysslar med apparater som hobby medans andra sysslar med musik och ser apparaterna som något man måste ha för lyssna på musiken.
ag anser att det låter illa i dåligt dämpade rum. Rejäla mattor (absorbenter) och mycket möbler (diffusorer) brukar räcka ganska långt. Jag tycker alltid att det låter illa i kala rum utan rejäla mattor. En del tycker inte det. Då tycker vi olika. Wink
verdad skrev:Michael G skrev:ag anser att det låter illa i dåligt dämpade rum. Rejäla mattor (absorbenter) och mycket möbler (diffusorer) brukar räcka ganska långt. Jag tycker alltid att det låter illa i kala rum utan rejäla mattor. En del tycker inte det. Då tycker vi olika. Wink
Men vad händer om vissa övertoner försvinner därför att du dämpat för mycket? Då är det ju inte någon bra återgivning, om det nu förhåller sig på det viset, det vill säga. Hur tycker du det låter då?
Richard skrev:Pinnick skrev:Denon x07 och x05 säljs ju inte längre. x08 är ju inte testade så vitt jag vet. Snarare du som är fel ute nu Richard
Jag ser exakt 0 st. x07 och 0 st. x05 modeller hos t.ex. hifiklubben.
Jag anar en viss skepsism emot märket denon. Varför tror du inte att dess receivrar låter relativt ofärgat- rent av mera korrekt än 9 av 10 förstärkare, oavsett pris ?
Detta är ju bevisligen sant- åtminstone om man räknar med de ovanstående denonapparaterna och om man inte spelar på PA-nivåer.
Eller, håller du inte med mig? Isådanfall, varför inte ?
Berätta gärna vilka grejor du själv använder som signalkälla och förstärkare- jag är nyfiken. Vilka ljudpreferenser har du ?
H. Richard.
Harryup skrev:subjektivisten skrev:Ja, det är ju uppenbart att vissa sysslar med apparater som hobby medans andra sysslar med musik och ser apparaterna som något man måste ha för lyssna på musiken.
Och sen finns det ju en massa emellan som lyckas komma närmare och närmare sitt ideal och trivs på vägen. Sen eftersom LTS inte testar alla apprater så kan det ju vara så att folk med icke rekommenderade apparater ändå valt "rätt" så då kanske det är fel att se ner på deras metodik i alla lägen.
mvh/Harry
Jag har 2105 och den är inte transparent. Relativt ofärgad kan man kanske kalla den, men begreppet saknar helt betydelse(alla förstärkare kan ju anses vara relativt ofärgade).
Det blir ju väldigt märkligt att rekommendera apparater som inte klarar en f/e-lyssning, som varandes goda/korrekta återgivare.
Det finns en uppsjö av förstärkare som är bättre(bättre=mindre egenkaraktär). Tyvärr oftast till ett högre pris.
1907,2307 och 2807 var väl även de underkända alla 3?(Har inte tillgång till texten nu, så jag reserverar mig mot eventuell Alzheimer-attack)
Richard skrev:Jag har 2105 och den är inte transparent. Relativt ofärgad kan man kanske kalla den, men begreppet saknar helt betydelse(alla förstärkare kan ju anses vara relativt ofärgade).
Håller inte med i allt du skriver här. Jag skulle vilja påstå att man inte kan kalla alla förstärkare för relativt ofärgade. De finns förstärkeri som skulle kunna betecknas som gravt färgande- inte sällan med en hög prislapp.
Richard skrev:Jag har 2105 och den är inte transparent. Relativt ofärgad kan man kanske kalla den, men begreppet saknar helt betydelse(alla förstärkare kan ju anses vara relativt ofärgade).
Håller inte med i allt du skriver här. Jag skulle vilja påstå att man inte kan kalla alla förstärkare för relativt ofärgade. De finns förstärkeri som skulle kunna betecknas som gravt färgande- inte sällan med en hög prislapp.
Det blir ju väldigt märkligt att rekommendera apparater som inte klarar en f/e-lyssning, som varandes goda/korrekta återgivare.
1907, 2307 och 2807 kunde med rel.svårighet urskiljas vid F/E testet.
Inte så pjåkiga apparater, således. Litet dåligt justerad tomgångsström på 1907 och 2307 ,bara. Något som kan korrigeras.
Det finns en uppsjö av förstärkare som är bättre(bättre=mindre egenkaraktär). Tyvärr oftast till ett högre pris.
Visst finns det det. Men de är inte många. Nämn gärna några. Jag är väldigt nyfiken.
verdad skrev:Svante skrev:Det försvinner aldrig några övertoner i direktljudet.
Inte ens i ett döddämpat testrum?
Japp. Däremot kan det finnas andra anledningar till att man inte vill dämpa för mycket.verdad skrev:Då innebär det att det är bara bullsh... att man skulle kunna dämpa ett rum för mycket, p.ga. att övertoner skulle försvinna?
verdad skrev:Då innebär det att det är bara bullsh... att man skulle kunna dämpa ett rum för mycket, p.ga. att övertoner skulle försvinna?
Bill50x skrev:Tengil skrev:Bill50x skrev:Man kan väl ha ett intresse för hifi-apparater bredvid sitt musikintresse, eller så är man mer intresserad av tekniken än av musiken. Men om man nu gillar att meka med apparaterna och testa sig fram så betyder väl inte att det att man med automatik passar in på ovanstående beskrivning?
/ B
Jag ser inte någonstans i Ingvars inlägg att man inte kan vara intresserad av teknik och apparater, var läser du det någonstans![]()
Vh Christer
Det stycke som jag citerat säger väl ganska klart vad han tycker om "apparatbytare".
/ B
phloam skrev:dimitri skrev:phloam skrev:Du kan inte se att det finns en attityd som åtminstone jag reagerar på?
Nej, det kan jag inte. IÖ's svar var seriöst/allvarligt. Om det finns de vars hobby ÄR att byta apparater, fine. Ingvars svar avsåg emellertid de som byter apparater i förhoppning att hitta ngt som de verkligen gillar för att sedan bli nöjda.
Jaha så det är DET man inte får tycka är roligt att hålla på med, okej, då vet jag
matson skrev:Richard skrev:Harryup skrev:Richard skrev:En schysst hemmabioreceiver från denon samt en billig dito dvd från samma märke är kanske en fin början på resan mot transparens.![]()
H. Richard.
mvh/Harry
Denon 1907, 2307 och 2807 är visst genomtestade av LTS. De ansågs färga ljudet väldigt litet. Denon 2105 , rekomenderas av Ingvar Ö.
H. Richard.
Jag har 2105 och den är inte transparent. Relativt ofärgad kan man kanske kalla den, men begreppet saknar helt betydelse(alla förstärkare kan ju anses vara relativt ofärgade).
1907,2307 och 2807 var väl även de underkända alla 3?(Har inte tillgång till texten nu, så jag reserverar mig mot eventuell Alzheimer-attack)
IngOehman skrev:Richard skrev:Harry skrev:Fast eftersom dom inte är testade så vet vi ju inte det, eller hur?
mvh/Harry
H. Richard.
Jag tycker att jag på något sätt kanske borde kommentera allt det ovan citerade, men jag vet inte var jag skall börja...
Det mesta som skrivits (av alla) är ju sett ut mitt perspektiv "nästan rätt", så det är ju kanske inte jätteviktigt att kommentera det alls, men...
2. Varifrån du Harryup fått det, att de hemmabioförstärkare som Richard nämner inte skulle vara testade vet jag inte. Däremot så har JAG aldrig rekommenderat dem allmänt. Jag rekommenderar däremot alla som kan vara intresserade att läsa testan om dem, för att själv kunna ta ställning till om de kan passa för ens behov. Det är därför testerna gjorts, och det är därför artikeln skrivit - inte för att apparaten skall hamna på en lista med rubriken "köp den här".
Vh, iö
phloam skrev:Kaffekoppen skrev:Man får väl tycka det är hur kul som helst att byta apparater, oavsett anledning - men det finns ju rätt många som byter apparater av andra anledningar än just det kuliga, eller hur?
Skulle tro att många fammlar i blindo i en förhoppning att komma till det läget där de bara njuter av musiken och där apparatletandet bara är ett onödigt ont för att nå dit, tror du inte det?
Jag vet inte, jag bara tror tvärtom![]()
Jag har svårt att se det som ett så hemskt lidande för en hifi-intresserad att byta apparater, även om de bara gör det för ett specifikt syfte. Jag tror att alla i grund och botten är lika goda kålsupare...
phloam skrev:...inte att det skulle finnas folk som är helt befriade från vare sig logik eller troende. Eller apparatbytande.
Harryup skrev:IngOehman skrev:Richard skrev:Harry skrev:Fast eftersom dom inte är testade så vet vi ju inte det, eller hur?
mvh/Harry
H. Richard.
Jag tycker att jag på något sätt kanske borde kommentera allt det ovan citerade, men jag vet inte var jag skall börja...
Det mesta som skrivits (av alla) är ju sett ut mitt perspektiv "nästan rätt", så det är ju kanske inte jätteviktigt att kommentera det alls, men...
2. Varifrån du Harryup fått det, att de hemmabioförstärkare som Richard nämner inte skulle vara testade vet jag inte. Däremot så har JAG aldrig rekommenderat dem allmänt. Jag rekommenderar däremot alla som kan vara intresserade att läsa testan om dem, för att själv kunna ta ställning till om de kan passa för ens behov. Det är därför testerna gjorts, och det är därför artikeln skrivit - inte för att apparaten skall hamna på en lista med rubriken "köp den här".
Vh, iö
Jo, för att Richard svarade inte på min fråga.
Jag frågade vad som fanns att köpa idag nytt ifrån butik som är funnet neutralt. Då svarade Richard med att 07 serien ifrån Denon är det.
Problemet är bara att den går inte att köpa utan det är 08 serien som säljs sen ett halvår tillbaka.
Så om 08 serien inte är funnen neutral ännu så finns det väl inget som är testat och fortfarande säljs nytt. Eller?
mvh/Harry
IngOehman skrev:4. När det gäller matson's "Det blir ju väldigt märkligt att rekommendera apparater som inte klarar en f/e-lyssning, som varandes goda/korrekta återgivare." så har jag egentligen inga allvarliga invändningar i sak. Påståendet är ju på något sätt självdefinierande, eftersom F/E-lyssningen undersöker just hur korrekt återgivare en apparat är.
Men - jag vet inte vad "klarar en F/E-lyssning" betyder.![]()
ALLA apparater "klarar" ju en F/E-lyssning i den bemärkelsen att man kan göra en F/E-lyssning på dem, och få veta något om hur mycket och hur, då färgar.
Ytterst få är så bra att de inte har lyckats detekteras alls i en F/E-lyssning, och ganska många, nog mer än hälften är så bra att de som deltagit i F/E-lyssningarna skulle kategorisera felen som ganska harmlösa, men tillräcklit stora för att man inte vill kombinera apparaten med andra apparater som ställer till på liknande sätt. (De kanske är upp till 20 ggr mera färgande än de "sämsta" apparater som inte lyckats detekteras alls.)
Vh, iö
IngOehman skrev:Bill50x skrev:Det stycke som jag citerat säger väl ganska klart vad han tycker om "apparatbytare".
Det beror ju på hur bra du är på att förstå det jag skriver. Jag vet vad jag tycker och av det du skriver får jag intrycket att du inte förstod det jag skrev.
...
Allra märkligast är det att Bill50x tar åt sig, som jag känner som en person som är nästan så långt ifrån en apparatbytare man kan komma. Jag måste förmoda att han känner igen sig i något annat än just att byta apparater. Någon som han tyckte var jobbigt, och som gjode att han behövde gå till personangrepp och inte nöjde sig med att kommentera sakfrågan.
Jag börjar från början tror jag!
1. Ditt råd Richard, får stå för dig. Med det menar jag inte att du har fel, bara att jag inte ger almänna råd. Vad som passar för en specifik applikation har jag svårt att säga något om utan att veta mera om det. Därför jag inte jag allmänna råd. Men jag har såklart inget emot att du gör det.Bara jag inte behöver stå för dem som ansvarig om någon blir missnöjd.
3. När det gäller Richards skrift "Denon 2105 , rekomenderas av Ingvar Ö" så gäller samma sak där.
Jag har mig veterligt ALDRIG rekommenderat varken den eller någon annan apparat allmänt. Däremot har jag kanske, evetuellt, möjligen gjort det specifikt i något fall, när jag vetat tillräckligt mycket om kringförutsättningarna för att kunna göra bedömningen att den nog kan passa behoven. Men min grundinställning sedan årtionden är att ALDRIG ge secifika råd om NÅGRA apparater, bara information om dem - som eventuellt kan vara till hjälp för den som vill välja själv.
Jag tror inte på rekommendationslistor, jag tror på att individen utbildar sig själv för att bli bättre på att göra förnuftiga val.
(Förnuftiga betyder bara "val de inte ångrar efteråt". Inget annat, inte mindre, inte mer än så. Förnuftiga val kan alltså vara "val av apparat man är nyfiken på och inte har något emot att bli besviken på och behöva byta en kort tid därefter" för den som gillar att byta apparater.)
4. När det gäller matson's "Det blir ju väldigt märkligt att rekommendera apparater som inte klarar en f/e-lyssning, som varandes goda/korrekta återgivare." så har jag egentligen inga allvarliga invändningar i sak. Påståendet är ju på något sätt självdefinierande, eftersom F/E-lyssningen undersöker just hur korrekt återgivare en apparat är.
Men - jag vet inte vad "klarar en F/E-lyssning" betyder.![]()
ALLA apparater "klarar" ju en F/E-lyssning i den bemärkelsen att man kan göra en F/E-lyssning på dem, och få veta något om hur mycket och hur, då färgar.
Ytterst få är så bra att de inte har lyckats detekteras alls i en F/E-lyssning, och ganska många, nog mer än hälften är så bra att de som deltagit i F/E-lyssningarna skulle kategorisera felen som ganska harmlösa, men tillräcklit stora för att man inte vill kombinera apparaten med andra apparater som ställer till på liknande sätt. (De kanske är upp till 20 ggr mera färgande än de "sämsta" apparater som inte lyckats detekteras alls.)
De apparater som är så färgande att ingen kan missa dem i någon kedja är faktiskt förhållandevis få. Man kan dock tycka att det är märkligt att de rätt ofta varit ganska dyra.
Kort sagt: Någon kan tycka att en apparat klarat sig utmärkt bra i F/E-lyssningen om det i artikeln stått "apparaten var mycket svår att detektera, och när vi lyckades fann vi felet vara tämligen harlöst, närmare bestämt lät allting som passerade förstärkaren en mikronyans luftigare än signalen låtit före förstärkaren". Någon annan kan tycka att samma apparat inte klarat sig i F/E-lyssningen alls, utan att den misslyckats eftersom den kunnat detekteras.
Men dessa synpunkter från mig är bara semantiska. Jag tror jag förstod vad du menade matson. Vill dock tydliggöra min egen synpunkt, så ingen tror att jag någonsin uttalat mig i termer av att någon apparat klarat sig i F/E-lyssning, för det har jag (så vitt jag kan minnas) aldrig gjort. Syftet med att F/E-lyssna en apparat är inte att döma den, bara att bedöma den, så andra skall ha information till hjälp för sina val.
Syftet är inte att fomulera några tumregelsvar i stil med "klarade F/E-lyssnng" eller "misslyckades i F/E-lyssning".
Det tror jag alla som läst artiklar i MoLt känner till, men det verkar som om många som inte gjort det (läst MoLt), men som ändå av något skäl vill kritisera det arbete som LTS gör, gärna vill lancera påstående om att LTS förenklar komplicerade saker till tumregelpåståenden. Inget kunde vara längre från sanningen. Det gäller i varje fall under de år jag hade ansvar för tekniksektionen (1991 - 2007) och det gäller för alla artiklar jag skrivit i MoLt även före det.
Vh, iö
meanmachine skrev:Ojoj sicken grötig och soppig tråd.![]()
Angående 215 framgår den ju ofta som en transparent förstärkare fast som jag fattar saken är det endast förstegsdelen som testas F/E korrekt ?
meanmachine skrev:Ojoj sicken grötig och soppig tråd.![]()
IngOehman skrev:Slutsats: En bra ljudåtergivning betyder att både bra och dåliga ljud kan återges ackurat, men dålig ljudåtergivning betyder att varken bra eller dåliga ljud kan återges ackurat.
Falkis skrev:IngOehman skrev:Slutsats: En bra ljudåtergivning betyder att både bra och dåliga ljud kan återges ackurat, men dålig ljudåtergivning betyder att varken bra eller dåliga ljud kan återges ackurat.
En bra ljudåtergivning enligt Ingvar Öhman, menar du väl?
För en del dom gillar bas
några gillar mitten bäst
några älskar en emfas
av porslinskras och en häst
några gillar inte bas
och ljud från dem som skiter..
vem säger; bäst ljud innehas
blott av inoiter?
Falkis skrev:IngOehman skrev:Slutsats: En bra ljudåtergivning betyder att både bra och dåliga ljud kan återges ackurat, men dålig ljudåtergivning betyder att varken bra eller dåliga ljud kan återges ackurat.
För en del dom gillar bas
några gillar mitten bäst
några älskar en emfas
av porslinskras och en häst
några gillar inte bas
och ljud från dem som skiter..
vem säger; bäst ljud innehas
blott av inoiter?
shifts skrev:Oljud = oönskade ljud.
Edit: jag vet inte varför jag skrev det där, men Merzbow är för mig vackert stundals, men garanterat oljud för andra. Det har väl något med subjektivitetens vikt att göra i denna tråd, tror jag. Kanske.
Almen skrev:En printer som inte kan skriva ut bokstäverna ö, y och p kan vara representant för en apparat som har väldigt dålig återgivningsförmåga (av en text). En annan printer, som har samtliga tecken, fonter och storlekar tillgängliga och skriver ut en text som är oskiljbar från ett original kan sägas återge texten korrekt - sålunda en mycket bra återgivning.
Samma resonemang kan föras vad gäller ljud.
Almen skrev:En printer som inte kan skriva ut bokstäverna ö, y och p kan vara representant för en apparat som har väldigt dålig återgivningsförmåga (av en text). En annan printer, som har samtliga tecken, fonter och storlekar tillgängliga och skriver ut en text som är oskiljbar från ett original kan sägas återge texten korrekt - sålunda en mycket bra återgivning.
Samma resonemang kan föras vad gäller ljud.
Lust skrev:
Frågan är vad som är "original" i detta fall?
Ett handskrivet manuskript? Författarens utskrift som lämnades till förläggaren? Förlagets alster från ett tryckeri? Vilken papperskvalitet/storlek användes?
Eller menar du vad som visas på datorskärmen?
phon skrev:
Det är bortom varje tvekan fastslaget här i tråden att original = referens, och det betyder i det här fallet när den tryckta boken är inscannad på, och levererad som, en CD.
Jag har numera avlägsnat mina quackti från högtalarna och lagt en CD på varje istället, det ger en oerhörd tyngd och referenskänsla åt ljudet.
Jag har ställt en flaska glögg på varje låda,fn va bra det låter.phon skrev:Lust skrev:
Frågan är vad som är "original" i detta fall?
Ett handskrivet manuskript? Författarens utskrift som lämnades till förläggaren? Förlagets alster från ett tryckeri? Vilken papperskvalitet/storlek användes?
Eller menar du vad som visas på datorskärmen?
Just det.![]()
![]()
![]()
Det är bortom varje tvekan fastslaget här i tråden att original = referens, och det betyder i det här fallet när den tryckta boken är inscannad på, och levererad som, en CD.
Det är bara en CD som kan vara referens.
Jag har numera avlägsnat mina quackti från högtalarna och lagt en CD på varje istället, det ger en oerhörd tyngd och referenskänsla åt ljudet.
phon skrev:Just det.![]()
![]()
![]()
Lust skrev:phon skrev:Just det.![]()
![]()
![]()
OK...
Eller det kanske är talboken som är "referensen" till hur författaren menat att vi själva ska uppleva (=betona/frasera etc. när vi läser) dennes alster...
Den klarar åtminstone CD-kravet...
IngÖheman skrev:Hur är det med dig själv därvidlag? Och hur går det med din musikspelningskedja? Gör den dig glad och nöjd, eller tycker du att det är jobbigt att upptäcka att du behöver (/vill) byta delar av den med jämna och täta mellanrum?
Bill50x skrev:
Jämför med konstnären som målar tavlor. Denne har full kontroll över processen ända tills tavlan är klar. Men är tavlan målad utomhus eller i ljuset av ett kallt lysrör? Redan här kommer tveksamheten in hur mästerverket ska avnjutas.
/ B
Falkis skrev:Laila skrev:Smaken är som baken !
Brun och illaluktande?
Laila skrev:Bill50x skrev:
Jämför med konstnären som målar tavlor. Denne har full kontroll över processen ända tills tavlan är klar. Men är tavlan målad utomhus eller i ljuset av ett kallt lysrör? Redan här kommer tveksamheten in hur mästerverket ska avnjutas.
/ B
Detta brukar i alla fal de få konstnärer jag känner
ha en häpnadsväckande bra insikt i/om.
Bill50x skrev:
Så när vi ska titta på tavlan bör vi alltså helst veta under vilka förhållanden den är skapad.
/ B
phon skrev:Om man då tänker sig re-mastrade CD av Elvis, hur bra insikt har han i hur det skall låta om dom? Han dog ju 10 år före CD uppfanns. Är CD fortfarande referens då även när den förmodat godkända vinylen från samma inspelningstillfälle låter helt annorlunda?
phon skrev:Om man då tänker sig re-mastrade CD av Elvis, hur bra insikt har han i hur det skall låta om dom? Han dog ju 10 år före CD uppfanns. Är CD fortfarande referens då även när den förmodat godkända vinylen från samma inspelningstillfälle låter helt annorlunda?
Laila skrev:Nu är du välan mer än nästan lovligt långsint ?
phon skrev:Kalsingarna?![]()
Ahh, du tänker på lasern här ovanför, bleka?
Laila skrev:Så kan det mycket väl ha varit, ja ?
ps. tänkt som svar på dimitri:s inlägg o inget annat ds
phloam skrev:Problemet är att den typiske hifi-nörden har en sjuklig fixering vid återgivningen, inte innehållet eller budskapet.
phloam skrev:Problemet är att den typiske hifi-nörden har en sjuklig fixering vid återgivningen, inte innehållet eller budskapet.
phloam skrev:Ingen konstnär skulle fokusera till den grad på att återskapa exakt hur tavlan upplevdes i ateljen där den skapades, som hifi-nörden gör på att uppleva musiken exakt så som det lät när den spelades in.
phloam skrev:Att en tavla hänger under olika förutsättningar på olika platser kan kanske jämföras med att ett musikstycke spelas upp på olika sätt, på olika platser. Men det är fortfarande samma låt, det är det mest väsentliga för musikern. Inte att det måste låta precis som i studion varje gång den spelas (snarare tvärtom; ju mer olika och unika framträdanden desto bättre).
phloam skrev:Hifi-nördens förbannelse är att ständigt försöka höja upplevelsen genom ökad exakthet i fel saker; som om konstbetraktaren försöker hitta exakt rätt konsthall och exakt rätt plats att stå och titta i exakt rätt ljus, när det egentligen skulle vara så otroligt mycket mer givande att lära sig mer om innehållet, dess bakgrund/historik, olika stilar, konstnären själv osv även om tavlan hängde snett i nån skum bowlinghall.
phloam skrev:Sen kan man ju t.ex. säga att det är bra att kunna se tavlan riktigt ordentligt, och vad är då "good enough"? Ja, det är ju bra om det inte står nån yucca-palm ivägen, men å andra sidan behöver man kanske inte stå och undersöka penseldrag med lupp för att ta till sig en impressionistmålning. Det är ju liksom inte ens meningen.
phloam skrev:Kanske att hifi borde handla mer om helheten, än om detaljer...?
Bill50x skrev:Många diskussioner utmynnar i, eller hamnar snett i, åsikten om vad som är referensen. Vissa menar att det är fonogrammet, andra det ursprungliga uppförandet. Den förra synpunkten är den enkla rent tekniskt, den senare svårare att konkretisera eftersom vi oftast inte vet hur uppförandet lät. Speciellt inte om detta är ett i dator skapat uppförande.
Bill50x skrev:Om man vill segla lite emellan, utan att binda sig så kan man hävda att det sista stadiet som upphovsmannen/kvinnan godkänt är referensen.
Bill50x skrev:Å andra sidan är troligen många artister osäkra på hur det ska låta under processens gång och låter de sk experterna bestämma. Med välkänt resultat.
Bill50x skrev:Jämför med konstnären som målar tavlor. Denne har full kontroll över processen ända tills tavlan är klar. Men är tavlan målad utomhus eller i ljuset av ett kallt lysrör? Redan här kommer tveksamheten in hur mästerverket ska avnjutas.
Bill50x skrev:När tavlan hängs på ett galleri kommer ljuset givetvis spela stor roll för hur vi uppfattar tavlan.Bill50x skrev:Visst påverkar det, men påverkar det så mycket som du tror?
Det påverkar defnitivt vår upplevelse mycket mindre, än om vi fotograferar tavlan (utan färgkorrektion) och jämför bilder tagna i olika lokaler med olika ljus.Bill50x skrev:Men här tillkommer ett par faktorer. Hur hängs tavlan? Hur ser miljön ut? Och tillsammans med vilka andra tavlor presenteras alstret?
I idealfallet är konstnären med i denna process, men det är inte säkert. Vissa konstnärer är duktiga på "hängningen" andra överlåter detta åt experten, dvs i detta fallet galleristen, museet eller vad det nu kan vara.
Om man nu som köpare av detta konstverk, eller av en avbild av denna, vill få ut maximal upplevelse... hur ska man göra då? Försöka återskapa förhållandena under skapandet? Ha galleriet där man köpte tavlan som referens? Eller helt enkelt hänga den där den passar bäst där hemma?
Ett vittne kan vara;
1. en bra återgivare av ett händelseförlopp,
2. eller bra på att dramatisera,
3. eller bra på att ljuga ihop något som aldrig har hänt,
4. eller bra på att glömma vad som hände men ändå tycka sig minnas det,
5. eller på något annat sätt dålig på att återge, genom att vara bra på att förvränga...
Inser du att den första punkten står i motsatsförhållande till den kommande 2-5?
subjektivisten skrev:Ingvar, då tänker vi nog lika.
phloam skrev:Problemet är att den typiske hifi-nörden har en sjuklig fixering vid återgivningen, inte innehållet eller budskapet. Ingen konstnär skulle fokusera till den grad på att återskapa exakt hur tavlan upplevdes i ateljen där den skapades, som hifi-nörden gör på att uppleva musiken exakt så som det lät när den spelades in.
...
Hifi-nördens förbannelse är att ständigt försöka höja upplevelsen genom ökad exakthet i fel saker; som om konstbetraktaren försöker hitta exakt rätt konsthall och exakt rätt plats att stå och titta i exakt rätt ljus, när det egentligen skulle vara så otroligt mycket mer givande att lära sig mer om innehållet, dess bakgrund/historik, olika stilar, konstnären själv osv även om tavlan hängde snett i nån skum bowlinghall.
IngOehman skrev:phloam skrev:Problemet är att den typiske hifi-nörden har en sjuklig fixering vid återgivningen, inte innehållet eller budskapet.
Problemet med att diskutera sådana här saker kanske är att inte alla inser att en perfekt återgiving faktiskt innebär just att respektera innehållet/budskapet...
IngOehman skrev:Förvisso är just innehållet/budskapet rätt ofta häpnadsväckande robust, och tål en del återgivningsmisshandel utan att sargas alltför illa, men eftersom innehållet/budskapet inte är alldeles väldefinierat, och dessutom sträcker sig ut över olika dimensioner från fall till fall, är det möjligen bra att ta det säkra före det osäkra, och sträva efter en god återgivning.
phloam skrev:Och då kommer frågan som tråden egentligen handlar om - vad är "tillräckligt bra" återgivning för att man ska kunna fokusera på musiken utan problem? Ett system för 5000? 10 000? 50 000? 300 000? 1 mille?
phloam skrev:Och då kommer frågan som tråden egentligen handlar om - vad är "tillräckligt bra" återgivning för att man ska kunna fokusera på musiken utan problem? Ett system för 5000? 10 000? 50 000? 300 000? 1 mille?
Piotr skrev:
Bengt - Jävlar vilken djup bas.. hur djupt går den?
Åke - Tja den går ner till ung. 27000kr!
Bengt - Oh, jag förstår, fantastiskt!
Åke - Ja och distortionen ligger på ung. 50öre!
Bengt- Imponerande!
Bengt- Men jag tycker diskanten är lite sisådär.. kanske bara 15000kr..?
Åke- Ja pengarna tog slut. Uppgraderar vid nästa skatteåterbäring.
/Peter
Falkis skrev:Ett vittne kan vara;
1. en bra återgivare av ett händelseförlopp,
2. eller bra på att dramatisera,
3. eller bra på att ljuga ihop något som aldrig har hänt,
4. eller bra på att glömma vad som hände men ändå tycka sig minnas det,
5. eller på något annat sätt dålig på att återge, genom att vara bra på att förvränga...
Delar du min uppfattning av vad återgivning betyder tror du, eller är den ovanstånde punktuppdelade meningen svår att förstå vad den betyder, för dig?
Inser du att den första punkten står i motsatsförhållande till de kommande 2-5?
Tror du inte att jag förstår en sådan liten lista, va?![]()
Falkis skrev:Men du verkar tycka att om man dramatiserar när man återger något så förvränger man det hela, och ger en skev bild av skeendet.
Detta vittnar om ett svagt konstnärligt intresse och om man använder detta på konstarter som musik, litteratur och måleri så behöver man bara sinustoner, enbladsromaner och sträckgubbar att roa sig med.
KarlXII skrev:-Psst. Haru...eh...nån dist att sälja?
Max_Headroom skrev: För att det är kul!
Max_Headroom skrev:phloam skrev:Problemet är att den typiske hifi-nörden har en sjuklig fixering vid återgivningen, inte innehållet eller budskapet. Ingen konstnär skulle fokusera till den grad på att återskapa exakt hur tavlan upplevdes i ateljen där den skapades, som hifi-nörden gör på att uppleva musiken exakt så som det lät när den spelades in.
...
Hifi-nördens förbannelse är att ständigt försöka höja upplevelsen genom ökad exakthet i fel saker; som om konstbetraktaren försöker hitta exakt rätt konsthall och exakt rätt plats att stå och titta i exakt rätt ljus, när det egentligen skulle vara så otroligt mycket mer givande att lära sig mer om innehållet, dess bakgrund/historik, olika stilar, konstnären själv osv även om tavlan hängde snett i nån skum bowlinghall.
Jävlar vad sant, jag skulle kunna ha skrivit det själv!
Musiktips: Falcos - The Sound of Music för att markera vikten av innehållet.
Kaffekoppen skrev:KarlXII skrev:-Psst. Haru...eh...nån dist att sälja?
Kan fixas för ca 14 spänn till vilken högtalare som helst!
IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:KarlXII skrev:-Psst. Haru...eh...nån dist att sälja?
Kan fixas för ca 14 spänn till vilken högtalare som helst!
Tänker du på det gamla "diod//motstånd i serie med högtalaren-tricket"?
Fast det finns ett gratissätt att ställa till på också, även om det inte är lika distrosionsskapande... Att fasvända den ena högtalaren.
Jag råkar faktiskt känna till att sådant har hänt på riktigt, alltså att en person som hade egen butik och som dessutom var återförsäljare för ett högtalarmärka åkte runt i hifi-butikerna och fasvände konkurenternas högtalare - så att endast de han levererat spelade i fas i butikerna.![]()
Men jag lovade honom att inte avslöja vem han är, innan han berättade det. Om någon känner sig oskyldigt utpekad så kan jag dock självklart "frikänna er" om det inte är ni. Säg till isåfall.
Vh, iö
*Helt obekymmrat, som om det inte fanns något förnuftigt skäl att tala
sanning och vara ärlig, då det var uppenbart att det kommersiellt var så
mycket bättra/mera framgångsrikt att luras.
meanmachine skrev:subjektivisten skrev:Ingvar, då tänker vi nog lika.
Högoddsare
IngOehman skrev:Ehhh...
Menar du allvar?
Tycker du att det är okej att göra saker som leder till att människor köper "fel saker"?
Fel i betydelsen att de hade blivit mera nöjda om det köpt något annat, vilket kanske hade skett om de fått höra dem inkopplade på rätt sätt. Jag tycker att det är helt åt h-e att bete sig på det viset! Jag fattar inte hur det är möjligt att någon kan göra så mot andra, utan att lida av det själv. Hur kul är det att tänka tillbaka på att ha förstört, och att ens bidrag varit att man gjort det sämre för människor?
(Svar: Naiv, kanske. Tycks det.)
Vh, iö
subjektivisten skrev:meanmachine skrev:subjektivisten skrev:Ingvar, då tänker vi nog lika.
Högoddsare
Har du inte massa apparater och fixa med?
meanmachine skrev:Hinner ju inte när ni bråkar så mycket
IngOehman skrev:Ingen av dessa fem typfall stämmer hur som helst in på er beskrivning, så jag är nyfiken på vem den där typiske hifi-nörden egentligen är. Berätta!![]()
meanmachine skrev:IngOehman skrev:Ehhh...
Menar du allvar?
Tycker du att det är okej att göra saker som leder till att människor köper "fel saker"?
Fel i betydelsen att de hade blivit mera nöjda om det köpt något annat, vilket kanske hade skett om de fått höra dem inkopplade på rätt sätt. Jag tycker att det är helt åt h-e att bete sig på det viset! Jag fattar inte hur det är möjligt att någon kan göra så mot andra, utan att lida av det själv. Hur kul är det att tänka tillbaka på att ha förstört, och att ens bidrag varit att man gjort det sämre för människor?
Vh, iö
Ge upp. Du försöker framstå som något slag frommt lamm. Har du inte ens besökt en vanlig icabutik. Hela affären är upplagd för att du skall spendera mer pengar än du borde.
subjektivisten skrev:phloam, En fråga, hur många skivor har du?
IngOehman skrev:Que?
Jag har inga som helst svårigheter att föreställa mig att människor bara är intresserade av musik men inte det minsta av teknik.
Jag tycker teknik är dö-tråkigt och trodde nästan alla var sådana. Det är något som är nödvändigt för att kunna återge musiken bara.
IngOehman skrev:Teknik är sövande tråkigt, och väldigt trist att man behöver ägna sig åt den. Dock är kunskap som vanligt en bra förutsättning för den som vill drabbas som LITE som möjligt av tekniken.
IngOehman skrev:Que?
Jag har inga som helst svårigheter att föreställa mig att människor bara är intresserade av musik men inte det minsta av teknik.
Jag tycker teknik är dö-tråkigt och trodde nästan alla var sådana. Det är något som är nödvändigt för att kunna återge musiken bara.
Teknik är sövande tråkigt, och väldigt trist att man behöver ägna sig åt den. Dock är kunskap som vanligt en bra förutsättning för den som vill drabbas som LITE som möjligt av tekniken.
Vh, iö
phloam skrev:IngOehman skrev:Que?
Grattis, då är du ingen hifi-nörd!IngOehman skrev:Teknik är sövande tråkigt, och väldigt trist att man behöver ägna sig åt den. Dock är kunskap som vanligt en bra förutsättning för den som vill drabbas som LITE som möjligt av tekniken.
Tror du att merparten av alla här på Faktiskt är ointresserade av hifi-teknik?
IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:KarlXII skrev:-Psst. Haru...eh...nån dist att
Jag råkar faktiskt känna till att sådant har hänt på riktigt, alltså att en person som hade egen butik och som dessutom var återförsäljare för ett högtalarmärka åkte runt i hifi-butikerna och fasvände konkurenternas högtalare - så att endast de han levererat spelade i fas i butikerna.![]()
Men jag lovade honom att inte avslöja vem han är, innan han berättade det. Om någon känner sig oskyldigt utpekad så kan jag dock självklart "frikänna er" om det inte är ni. Säg till isåfall.
Vh, iö
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Que?
Teknik är sövande tråkigt, och väldigt trist att man behöver ägna sig åt den. Dock är kunskap som vanligt en bra förutsättning för den som vill drabbas som LITE som möjligt av tekniken.
Vh, iö
Hoho, yearajt.![]()
Ingenjören kanske har gjort ett beklagligt karriärsval då?
IngOehman skrev:
Kort sagt: Jag tror det är rätt sällsynt bland dem för vilka musiken och
nyfikenheten på den är huvudintresset, att de är intresserade av tekniken
av andra skäl än att de behöver vara det för att kunna komma musiken så
nära som de vill.
Vh, iö
IngOehman skrev:meanmachine skrev:IngOehman skrev:Ehhh...
Menar du allvar?
Vh, iö
Ge upp. Du försöker framstå som något slag frommt lamm. Har du inte ens besökt en vanlig icabutik. Hela affären är upplagd för att du skall spendera mer pengar än du borde.
Det känns inte meningsfullt att diskutera det här mera med dig.
Och du kan sluta spekulera i att andra försöker framstå på olika sätt.
Du är ute och cyklar.
Dock bra att du har redovisat att du inte kan förstå att/varför det är fel
att göra andra illa, vilket förstås i sig är trist. Bra att veta att man inte
kan lita på dig dock.
Var går gränsen för bedrägerier/ohederliga beteenden tycker du, där
det trots allt är klandervärt? Får man påstå att en bil man säljer har gått
2000 mil om man vet att den i verkligheten gått 20 000 mil? Är det okej
att pysa konkurrentens däck om man ställer upp i en biltävlning (eller
annars)?
Vh, iö
IngOehman skrev:På vilket sätt?![]()
Vh, iö
phloam skrev:IngOehman skrev:
Kort sagt: Jag tror det är rätt sällsynt bland dem för vilka musiken och
nyfikenheten på den är huvudintresset, att de är intresserade av tekniken
av andra skäl än att de behöver vara det för att kunna komma musiken så
nära som de vill.
Vh, iö
Aha så det är därför musikavdelningen på Faktiskt är så lam, menar du
KarlXII skrev:IngOehman skrev:På vilket sätt?![]()
Vh, iö
Ja, pysslar inte du med teknik, då vet jag ju inte vem som gör det isåfall.
Och tycker du nu att det är så tråkigt - så kanske du pysslar med fel saker.
Det måste ju vara kul att jobba.
IngOehman skrev: (När jag gör något så är
det oftast en mer eller mindre ofrivilliga halvt maniska insatser. Jag "måste
helt enkelt få svar på någon fråga" och då får man ju lov att hitta svaret.)
Vh, iö
meanmachine skrev:IngOehman skrev:meanmachine skrev:Ge upp. Du försöker framstå som något slag frommt lamm. Har du inte ens besökt en vanlig icabutik. Hela affären är upplagd för att du skall spendera mer pengar än du borde.
Det känns inte meningsfullt att diskutera det här mera med dig.
Och du kan sluta spekulera i att andra försöker framstå på olika sätt.
Du är ute och cyklar.
Dock bra att du har redovisat att du inte kan förstå att/varför det är fel
att göra andra illa, vilket förstås i sig är trist. Bra att veta att man inte
kan lita på dig dock.
Var går gränsen för bedrägerier/ohederliga beteenden tycker du, där
det trots allt är klandervärt? Får man påstå att en bil man säljer har gått
2000 mil om man vet att den i verkligheten gått 20 000 mil? Är det okej
att pysa konkurrentens däck om man ställer upp i en biltävlning (eller
annars)?
Jag tycker inte att det är OK så klart att lurad men det är lika i alla brancher. Ingen undantagen så varför höja på ögonbyren och tro att hifi skulle vara undantaget?
Alltså viktigt att vi alla brukar vårat sunda upplysta förnuft och inte går i fällan.
IngOehman skrev:Max_Headroom skrev:phloam skrev:Problemet är att den typiske hifi-nörden har en sjuklig fixering vid återgivningen, inte innehållet eller budskapet. Ingen konstnär skulle fokusera till den grad på att återskapa exakt hur tavlan upplevdes i ateljen där den skapades, som hifi-nörden gör på att uppleva musiken exakt så som det lät när den spelades in.
...
Inkluderar ni er själva som exponenter för vem den där "typiske hifi-nörden" är, eller är det andra än er själva ni pratar om?
1B. Jag har träffat på gott om exempel på människor som också söker en god återgivning (obs - återgivning, inte jag skrev inte sound) och som av olika skäl (ofta på grund av icke-framgångsrika strtegier) misslyckats med att hitta den (och som känt frustration över att inte nå fram till det de vill ha). Sad
2C. Jag har inte träffat på några människor som sökt ett "gött sound", och som hittat det och blivit nöjda för lång tid framåver, men jag kan inte utesluta att det kan finnas någon. Om så är fallet:
Max_Headroom skrev:IngOehman skrev:Max_Headroom skrev:phloam skrev:Problemet är att den typiske hifi-nörden har en sjuklig fixering vid återgivningen, inte innehållet eller budskapet. Ingen konstnär skulle fokusera till den grad på att återskapa exakt hur tavlan upplevdes i ateljen där den skapades, som hifi-nörden gör på att uppleva musiken exakt så som det lät när den spelades in.
...
Inkluderar ni er själva som exponenter för vem den där "typiske hifi-nörden" är, eller är det andra än er själva ni pratar om?
Andra. Jag har varit audiofil förut, men är nu botad. Tack vare LTS och faktiskt. Nå håller jag inte på med återgivning, utan bara "sound". Men soundet ska vara justerbart i realtid, på ett sätt som jag bestämmer. "Sound" inbyggt i apparter eller kablage duger inte alls.
Max_Headroom skrev:IngOehman skrev:2C. Jag har inte träffat på några människor som sökt ett "gött sound", och som hittat det och blivit nöjda för lång tid framåver, men jag kan inte utesluta att det kan finnas någon. Om så är fallet:
Den beskrivningen passar väl bäst på mig. Det enda jag ibland är missnöjd med att jag inte får tillräckligt "tryck" i ljudet. Hur mycket jag än vrider upp volymen så blir det bara starkare och starkare. Det blir liksom aldrig pressat som på en rockkonsert. Till slut säger jag ifrån eller vågar inte gasa mer eftersom jag är rädd att det stora och extremt dyra fönstret i "stuen" ska spricka.
Max_Headroom skrev:Jag tror en kompressor kan vara nåt, eftersom jag ibland vill spela starkt utan att det låter pressat.
Max_Headroom skrev:Ahhh, nu är det dax för lite medelhavsstämning (bara 12-13 grader och mulet ute), så jag spelar:
Venga Boys - We're going to Ibiza
Rekomenderas på din nästa demo. Låten är gjord för att spelas sjukt högt!
Max_Headroom skrev:.... Det enda jag ibland är missnöjd med att jag inte får tillräckligt "tryck" i ljudet. Hur mycket jag än vrider upp volymen så blir det bara starkare och starkare. Det blir liksom aldrig pressat som på en rockkonsert. Till slut säger jag ifrån eller vågar inte gasa mer eftersom jag är rädd att det stora och extremt dyra fönstret i "stuen" ska spricka.
Jag tror en kompressor kan vara nåt, eftersom jag ibland vill spela starkt utan att det låter pressat.
Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:.... Det enda jag ibland är missnöjd med att jag inte får tillräckligt "tryck" i ljudet. Hur mycket jag än vrider upp volymen så blir det bara starkare och starkare. Det blir liksom aldrig pressat som på en rockkonsert. Till slut säger jag ifrån eller vågar inte gasa mer eftersom jag är rädd att det stora och extremt dyra fönstret i "stuen" ska spricka.
Jag tror en kompressor kan vara nåt, eftersom jag ibland vill spela starkt utan att det låter pressat.
Skaffa ett svagare slutsteg så får du livekänslan från en rockkonsert när du spelar högt, du har för låg dist helt enkelt
/ B
phloam skrev:Tror du att merparten av alla här på Faktiskt är ointresserade av hifi-teknik?
phloam skrev:Men, vad fiskar du efter med denna fråga?
Max_Headroom skrev:Typ 90% av HiFi-tidningsköparna? Och många av som dom skriver i dom?
En del verkar också TRO att dom söker återgivning, när dom egentligen söker "sound" och skuller behöva en (rör)kompressor och en EQ iställer för att tjafsa runt och byta apparter som "man hör nya detaljer som man inte hört förut med"
IngOehman skrev:
Alltså att du vill slippa att ha en anläggning med sound? Men sedan vill du också ha frihet att färga (eller "avfärga") efter behov.
Är du en ordvändare?
IngOehman skrev:Du verkar ju hur som helst inte vara nöjd. Inte helt i varje fall.
IngOehman skrev:Men - hur vet du (/varför tror du) att felen du upplever beror på för lite färgning?
IngOehman skrev:Eller var det så att du menade att du behöver en kompressor för att slippa att det blir pressat - genom att koppla bort den just då? Isåfall vill jag försiktigt upplysa dig om att de allra flesta live-rockkonserter är mycket MINDRE komprimerade än de fonogram som samma grupper släpper.
IngOehman skrev:1. Live trycket
2. Slippa det pressade ljudet från fonogrammet
Bill50x skrev:Men om du jämför en printer som ger lysande kvalitet på sina utskrifter, men saknar vissa bokstäver - är då denna bättre eller sämre än en som ger lite suddig utskrift men där alla bokstäverna skrivs ut?
/ B
IngOehman skrev:Det påståendet trotsar all logik.![]()
* Menar du att du tror att jag menade att musik inte kan vara dramatisk utan att vara förvrängd???![]()
![]()
![]()
Jag tror att du såfall lyckades glömma att jag talade om ÅTERGIVING. Alltså om att återgivningen förvränger om den dramatiserar (eller på annat sätt ändrar konstverket). Skrev jag inte återgivning tillräckligt många gånger för att det skulle framgå att det var återgivningen jag talade om?
** Tolkningen att det jag skrev skulle betyda att sinustoner, enbladsromaner och streckgubbar är det enda som behövs för att roa (eftersom endast de är oförvrängda) är absurd. Det är din helt egna uppfinning.![]()
Vh, iö
Bill50x skrev:Jämför med konstnären som målar tavlor. Denne har full kontroll över processen ända tills tavlan är klar. Men är tavlan målad utomhus eller i ljuset av ett kallt lysrör? Redan här kommer tveksamheten in hur mästerverket ska avnjutas.
När tavlan hängs på ett galleri kommer ljuset givetvis spela stor roll för hur vi uppfattar tavlan. Men här tillkommer ett par faktorer. Hur hängs tavlan? Hur ser miljön ut? Och tillsammans med vilka andra tavlor presenteras alstret?
I idealfallet är konstnären med i denna process, men det är inte säkert. Vissa konstnärer är duktiga på "hängningen" andra överlåter detta åt experten, dvs i detta fallet galleristen, museet eller vad det nu kan vara.
Om man nu som köpare av detta konstverk, eller av en avbild av denna, vill få ut maximal upplevelse... hur ska man göra då? Försöka återskapa förhållandena under skapandet? Ha galleriet där man köpte tavlan som referens? Eller helt enkelt hänga den där den passar bäst där hemma?
/ B
Max_Headroom skrev:IngOehman skrev:
Alltså att du vill slippa att ha en anläggning med sound? Men sedan vill du också ha frihet att färga (eller "avfärga") efter behov.
Är du en ordvändare?
Ordvändare? Öhh, ja...
Max_Headroom skrev:IngOehman skrev:Du verkar ju hur som helst inte vara nöjd. Inte helt i varje fall.
Nä, inte helt. Olika skivor låter ju olika. Dessutom varierar dagsform och humör. Just därför som det kan vara bra att kunna justera "soundet" i realtid. Skulle vara enklare om det var jämnare kvalitet på fonogramen.
Max_Headroom skrev:IngOehman skrev:Men - hur vet du (/varför tror du) att felen du upplever beror på för lite färgning?
För att jag har testat och inducerat avsiktliga färgningar, för att kunna veta hur dom låter. Kompression och lite dist t.ex..
Max_Headroom skrev:IngOehman skrev:Eller var det så att du menade att du behöver en kompressor för att slippa att det blir pressat - genom att koppla bort den just då? Isåfall vill jag försiktigt upplysa dig om att de allra flesta live-rockkonserter är mycket MINDRE komprimerade än de fonogram som samma grupper släpper.
Det beror ju på vad det är för grupper...
Max_Headroom skrev:IngOehman skrev:[Bortklippt ungefärlighet: Är du ute efter...]
1. Live trycket
2. Slippa det pressade ljudet från fonogrammet
Det jag är ute efter är känslan av ett PA som man spelar på lite för starkt
Max_Headroom skrev:En rörkompressor borde kunna lägga till lite dist och minska dynamiken tänkte jag. perfekt att knäppa igång när man vill ha känslan av att spela starkt utan att få hörselskador.
KarlXII skrev:Börjar du lära dig Subjektivistens diskussionsteknik?![]()
IngOehman skrev:Rockkonserter kan ju låta allt från skränigt, olidligt blodfattigt, pressat och distorderat, till dynamiskt, bottenrikt och utsträckt (men fortfarande nästan alltid på tok för högt).
Vilket av alla live-sound är det du vill ha?
Om det är det förstnämnda är en lite förstärkare kanske lösningen. Är det det sistnämnda är det nästan motsatsen till lösningen...
Vh, iö
IngOehman skrev:Men jag undrar ändå nyfiket - hur vet du att det är den färgningen du åstadkommit som du vill ha, och att inte det trots allt vore bättre att leta efter fel att ta bort?
IngOehman skrev:Absolut, men kan du nämna någon som spelar komprimerat på scen, men högdynamiskt på fonogram?
IngOehman skrev:HUR VET DU att det är distorsion som är orsaken till det du gillar?
IngOehman skrev:Då undrar jag igen: Vad är det egentligen för programmaterial som du spelar, som skulle vinna på att komprimeras YTTERLIGARE?
subjektivisten skrev:Så bra ljud jag har nu har jag aldrig varit i närheten av innan, även på "dåliga" skivor som jag trodde jag "färgade" bättre, så låter det bättre idag. Det säger ju inte att någon kan föredra olika kedjor av olika slag, bara att jag har ändrat uppfattning och är supernöjd med det.
Du bor ju en 22-23 mil ifrån mig, du får hälsa på framöver och lyssna lite.
Max_Headroom skrev:Soundet på after skin vid dalstation i Hemsedal är det jag är uteefter men utan att riskera hörselskador.
Användare som besöker denna kategori: spiii och 20 gäster