Moderator: Redaktörer
Svante skrev:associerar vi färger till ljud?
mapem skrev:Magnuz skrev:En helt annan sak förvisso, men jag associerar toner med färger. Samma med siffror.
Intressant. En del människor gör så, det finns en term för det som jag glömt. Kompositören Olivier Messiaen var en av dem.
Almen skrev:mapem skrev:Magnuz skrev:En helt annan sak förvisso, men jag associerar toner med färger. Samma med siffror.
Intressant. En del människor gör så, det finns en term för det som jag glömt. Kompositören Olivier Messiaen var en av dem.
Var det inte tonarter han associerade till färger?
mapem skrev:Magnuz skrev:En helt annan sak förvisso, men jag associerar toner med färger. Samma med siffror.
shifts skrev:mapem skrev:Magnuz skrev:En helt annan sak förvisso, men jag associerar toner med färger. Samma med siffror.
Synestesti kallas det för.
philip skrev:det är så coolt med folk som ser färger i tal och musik, min tjej ser färger i musik. Själv gör jag det inte men kan räkna till åtta i färg.
Enligt min hjärna är de första åtta färgerna följande:
svart, vit, röd, grön, gul, blå, organge, grå
detta har hjälpt mig oerhört i studion eftersom jag färgkodar allt efter detta.
celef skrev:hur kopplar ni färg till en siffra eller ton eller bokstav, en siffra eller bokstav är för mig statisk men färg och ton dynamisk
Svante skrev:Men om ett ljud är färgat, vilken färg får det då? Kopplar ni ihop någon viss påverkan med någon viss färg?
meanmachine skrev:Trodde kanske att man i detta forum avskydde färger? Ingen transparens längre?
Svante skrev:meanmachine skrev:Trodde kanske att man i detta forum avskydde färger? Ingen transparens längre?
Ja, jo, så är det kanske, men vi älskar att diskutera det.
paa skrev:Svante skrev:meanmachine skrev:Trodde kanske att man i detta forum avskydde färger? Ingen transparens längre?
Ja, jo, så är det kanske, men vi älskar att diskutera det.
Musikern med instrumentet ska väl skapa färgrikt ljud, som anläggningen ska återge, utan färgförvrängning?
meanmachine skrev:Trodde kanske att man i detta forum avskydde färger? Ingen transparens längre?
Piotr skrev:meanmachine skrev:Trodde kanske att man i detta forum avskydde färger? Ingen transparens längre?
Tror merparten här älskar färger. Just därför behövs det ju ett klart och rent fönster att se ut igenom så man inte fördunklar och maskerar färgerna man betraktar.
Kolla färgerna på TV'ns test bild. Dra sedan T-shirts i olia färger (en åt gången) över skallen och stretcha ut tyget så du ser genom tyget.
Berätta sedan på vilket vis du ser färgerna som TV'n visar bäst. Med gul tröja, grön tröja, blå tröja eller ingen tröja alls över skallen.
/Peter
Piotr skrev:petersteindl skrev: Denna gråhet är det som jag ogillar mest.
Yup me too!
Rena fönster och högupplöst stereo till folket.![]()
/Peter
petersteindl skrev:Piotr skrev:petersteindl skrev: Denna gråhet är det som jag ogillar mest.
Yup me too!
/Peter
Jag trodde det var grådaskskitiga fönster du gillade mest, för då blir du ju inte arbetslös.![]()
PS
johanrohm skrev:Svante skrevBlått (kallt) och rött (varmt). Ska man få associationer till himmel och helvete här?Jag kan när jag pratar med tekniker ibland med viss framgång säga att ljudet blev lite blåare om diskanten höjs, eller att spektrum blir lite rödare om basen ökar.![]()
Hälsningar
JR
Svante skrev:petersteindl skrev:Piotr skrev:petersteindl skrev: Denna gråhet är det som jag ogillar mest.
Yup me too!
/Peter
Jag trodde det var grådaskskitiga fönster du gillade mest, för då blir du ju inte arbetslös.![]()
PS
Precis som Ingvar gillar SIBA-stereo då?
Piotr skrev:En gammal urtvättad t-shirt som du i princip kan se igenom
Svante skrev:Piotr skrev:En gammal urtvättad t-shirt som du i princip kan se igenom
Alla borde ha transparenta kläder, är det det du försöker säga?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Conan och 17 gäster