Har nu provkört Lavry på olika sätt. Förutsättningarna är följande:
Mitt rum, som jag hoppas kunna delge bilder ifrån snart, högtalare InoAudio piP, integrerad förstärkare Micromega Tempo 2, hemgjorda kablar RG 62 och EKK, Neutrik kontakter, samt SB Duet, allt förlustfritt lagrat via FLAC full volym på SB.
SB resp. Lavry( optiskt mellan SB och Lavry) analogt till förstärkaren:
Små, mycket små skillnader till Lavrys favör, snabbare anslag, bättre rumsdimension, lite vackrare. Förvånansvärt små skillnader, hade väntat mig mer. Provade olika volymer med Lavry svagare och starkare än SB, men skillnaderna kvarstår oavsett volym.
Fick också låna ett slutsteg Arcam P90 som drevs av Lavry som förförstärkare, då jag inte kan driva min egen som sep slutsteg.
Nu händer det saker. Ljudbilden blir enorm, i alla dimensioner, verkligen imponerande, basen blir blir kraftfullare, djupare. Det hela leder till att vissa inspelningar ger rumsproblem med stående vågor, sannolikt 75-80Hz. Provar olika placeringar av mig sjäv för att hitta neutrala platser och där hör jag en ljuvlig bas. Kör andra skivor och det är rena knarket, jag har aldrig hört något så bra, någonsin. Kristina från Duvemåla som är en grym inspelning blir för mig vad opium är för någon annan. Pros & Cons of Hitch-hiking med Roger Waters är sanslös. Stones stripped falerar ibland pga rumsproblem, likaså Roger Waters live In the Flesh, Opus 3 blir fantastiskt/ hänförande.
Testade också att låta SB agera försteg till Arcam men det blev inte bra alls. Huruvida det är försteget i Micromegan som inte håller måttet, eller slutsteget i densamma vet jag inte. Kan vara att Arcamen är lite extra basig men det vet jag inte, jag känner inte till den efterson den är någon annans blott lånad
En länk mindre i kedjan gjorde i alla fall väsentlig skillnad.