Bryston VS verkligheten

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philip

Bryston VS verkligheten

Inläggav philip » 2008-06-04 17:47

Hej alla glada i sommaren,

Är verkligen Bryston så bra? Det känns som att många är intresserade trots kass importör och hutlösa priser. Bara för att en person har valt Bryston den senaste tiden.

På andra sidan atlanten verkar det vara tvärt om nämligen, i princip ALLA mastringstekniker säljer av sina Bryston och köper Hypex. Läs på vilket mix/master forum som helst.

Och alla är rörande överens om att Hypexstegen är SÅ mycket bättre.

Även "superstar"-tekniker som Jim Williams dissar (och har alltid dissat) Bryston pga färgningar.

Vad är dealen? Är Bryston överreklamerat?

Jag har aldrig lyssnat på ett Brystonsteg själv.

Richard
Inaktiverad

Re: Bryston VS verkligheten

Inläggav Richard » 2008-06-04 17:57

På andra sidan atlanten verkar det vara tvärt om nämligen, i princip ALLA mastringstekniker säljer av sina Bryston och köper Hypex. Läs på vilket mix/master forum som helst.

Jasså. Intressant.

Liksom en del anser att lågmotkopplade rörförstärkare är SÅ mycket bättre.
Hypex är klass-d. Fungerar inte lika bra som en kompetent traditionell design. Det är nog en kostnadsfråga- hypex är tio gånger billigare än bryston.

Även "superstar"-tekniker som Jim Williams dissar (och har alltid dissat) Bryston pga färgningar.

Han kan ha fel.

Ingen aning. Det beror ju på vad man vill ha- och betala för, livstidsgaranti och påstått transparent ljud erbjuds ju.

Om alla brystonsteg är hyfsat transparenta vet jag inget om.
Senast redigerad av Richard 2008-06-04 17:58, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-04 17:57

Skulle gissa att dom inte F/E lyssnat till sig den "färgningen" :wink:
Dock så kanske andra eller äldre Bryston inte är så bra som den man testa i MOLT, den möjligheten finns ju med.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-06-04 18:17

14b SST är väl så bra det kan bli om man vill ha transerent återgivning i och med att den inte gick att detektera i testet LTS gjorde

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-04 18:22

Dags för en F/E lyssning av Hypex i LTS regi kanske?
Jag gissar att dom inte är helt transparenta, men om dom låter trevligt så kan dom ju vara ett alternativ ändå, om man beaktar kompromissen mellan ljudkvalitet, effekt och pris. Det lilla jag hörde på DIY-träffen i Göteborg avskräckte inte helt i alla fall.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-06-04 18:27

Bryston slutsteg tillverkade efter det att man moddat det på fabrik (dvs efter det att Ingvar Öhman lagt fram förslagen på vad osm behövde återgärdas - vilket man i praktiken aldrig gett honom cred för som jag förstår det hela, skitföretag rent utsagt...), vilket gäller samtliga slutsteg som Bryston tillverkar, är troligen vettiga om det inte vore för tokpriser och idiotimportören i norge.

Sedan må man ju fråga sig vad t.ex. en 14B SST ger utöver vad en NAD208 eller Rotel RB-1090 ger, dvs mervärde att gå från dessa två beggade till t.ex. 14B SST. Jag personligen föredrar NAD208. Men jag äger idag något helt annat....

Garantin som Bryston sedan har ändrat på till det sämre är en annan historia. Nu är det noterbart svårare att åberopa garantin, never mind omkostnaderna för att utnyttja garantin är monumentalt för stora pga importörens geografiska placering.

Trots garantin så skulle jag be t.ex. Morello att fixa slutsteget eftersom det både är noterbart billigare (grovt antagande) och snabbare (förvisso också ett antagande). Dvs i mina ögon är garantin inte värt pappret det är skrivet på såvida man inte bränner HELA slutsteget....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-04 18:55

subjektivisten skrev:Skulle gissa att dom inte F/E lyssnat till sig den "färgningen" :wink:
Dock så kanske andra eller äldre Bryston inte är så bra som den man testa i MOLT, den möjligheten finns ju med.

Hello, Jag vet att 14b SST klarade sig galant i F/E men startade tråden ändå. Jag är alltså INTE intresserad av att diskutera F/E (eftersom jag inte anser att det är en lämplig metod - det är en HELT annan diskussion)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-04 19:00

Jaså? Så du anser att vanliga "hifi-lyssna" är bättre metod. Ja, då kan precis vilket slutsteg som helst vara färgad eller ofärgad, så lycka till. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-04 19:03

Bamsefar skrev:Bryston slutsteg tillverkade efter det att man moddat det på fabrik (dvs efter det att Ingvar Öhman lagt fram förslagen på vad osm behövde återgärdas - vilket man i praktiken aldrig gett honom cred för som jag förstår det hela, skitföretag rent utsagt...), vilket gäller samtliga slutsteg som Bryston tillverkar, är troligen vettiga om det inte vore för tokpriser och idiotimportören i norge.

Sedan må man ju fråga sig vad t.ex. en 14B SST ger utöver vad en NAD208 eller Rotel RB-1090 ger, dvs mervärde att gå från dessa två beggade till t.ex. 14B SST. Jag personligen föredrar NAD208. Men jag äger idag något helt annat....

Garantin som Bryston sedan har ändrat på till det sämre är en annan historia. Nu är det noterbart svårare att åberopa garantin, never mind omkostnaderna för att utnyttja garantin är monumentalt för stora pga importörens geografiska placering.

Trots garantin så skulle jag be t.ex. Morello att fixa slutsteget eftersom det både är noterbart billigare (grovt antagande) och snabbare (förvisso också ett antagande). Dvs i mina ögon är garantin inte värt pappret det är skrivet på såvida man inte bränner HELA slutsteget....

hmm. jag trodde IÖs mod bara var intressant om man bryggkopplade vissa bryston modeller (inte med varandra såklart :roll: )

känns inte så betryggande heller med slutstegstillverkare (och i princip BARA slutstegstillverkare) som inte kan konstruera ett slutsteg...

...eller är IÖ ett geni beyond Brystons sammlade kunskap? :wink:

(klart han är)

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-04 19:07

subjektivisten skrev:Jaså? Så du anser att vanliga "hifi-lyssna" är bättre metod. Ja, då kan precis vilket slutsteg som helst vara färgad eller ofärgad, så lycka till. :)

sluta, jag vill inte diskutera F/E. Varför kan du inte respektera min åsikt som trådskapare? (svara inte förstesten, du får gärna hålla dig låååång borta från tråden om du inte har någt vettigt att komma med)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-04 19:09

Men vad vill du ha för svar? Jag har läst folk som säger att Lamm 2.1, ett SET rörslutsteg på 18 watt och en THD på 3% vid 10 watt (och över 1% vid ca 1 watt) låter transparent och mer korrekt än alla Krell, Levinson mm. Så du kan få precis vad som helst som svar när vi snackar om vanlig "hifi-lyssning".

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-04 19:17

Richard skrev:

Jasså. Intressant.

Hypex är klass-d. Fungerar inte lika bra som en kompetent traditionell design. Det är nog en kostnadsfråga- hypex är tio gånger billigare än bryston.

Han kan ha fel.

Ingen aning. Det beror ju på vad man vill ha- och betala för, livstidsgaranti och påstått transparent ljud erbjuds ju.

jag tycker inte liknelsen mellan rör och hypex är så lyckad.

vidare så är det ingen kostnadsfråga eftersom många säljer sina bryston till låga priser samtidigt som de använder dessa pengar till hypex, det går på ett ut då liksom.

Kan det vara så enkelt att Bryston för tillfället är "inne" här på faktiskt precis som nad208:an och rotel 1090:an var? varken 208:an eller 1090:an visade ju sig vara så bra.

omvänt samma:

kan det vara så enkelt att hypexstegen är "inne" bland mastringstekniker i USA?

Om jag förstår det hela rätt så mäter hypexstegen mycket bättre än bryston? men det kanske gäller ST serien?

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-04 19:22

subjektivisten skrev:Men vad vill du ha för svar? Jag har läst folk som säger att Lamm 2.1, ett SET rörslutsteg på 18 watt och en THD på 3% vid 10 watt (och över 1% vid ca 1 watt) låter transparent och mer korrekt än alla Krell, Levinson mm. Så du kan få precis vad som helst som svar när vi snackar om vanlig "hifi-lyssning".

bara för att andra anser det så betyder väl inte det att jag anser det? Så vad vill jag ha för svar? Jo, jag vill veta om Bryston är överreklamerat eftersom många lämnar den plattformen.

Någon kanske har lyssnat på Bryston i jämförelse med något annat slutsteg?

Eller så kanske någon anser att delarna i ett bryston är samma som i ett behringer men att loggan och ryktet färgar lyssningen, vad vet jag? det var därför jag frågade.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-06-04 19:33

philip skrev:hmm. jag trodde IÖs mod bara var intressant om man bryggkopplade vissa bryston modeller (inte med varandra såklart :roll: )

känns inte så betryggande heller med slutstegstillverkare (och i princip BARA slutstegstillverkare) som inte kan konstruera ett slutsteg...

(klart han är)

Det hela rör sig kring ett filter på utgången som konstruerades för typ 20 år sedan, och sedan aldrig ändrats... Dvs man har kört på i gamla banor och sedan inte kompenserat för det större effektuttaget typ. Sedan var det väl flera saker än enbart den modden, men det är ju den enda modden som Bryston påstår ha genomförts, men i själva verket är det 3 olika som jag minns i alla fall. Så man kan ju också undra om en tillverkare som mörkar sådant....

Ingvar är mycket duktig, inget tu tal om det - Bryston slarvade, och slarvar antagligen fortfarande med tanke på alla problem med deras SP2....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-04 19:35

Citat:

Han kan ha fel.

Till skillnad från IÖ. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-04 19:37

meanmachine skrev:
Citat:

Han kan ha fel.

Idiot!

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-04 19:40

http://recforums.prosoundweb.com/index. ... 65/0/80/0/

en av trådarna, i princip bara subjektivt tyckande. men ändå, trenden är tydlig.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-04 19:40

Fråga där då.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-04 19:41

meanmachine skrev:
Citat:

Han kan ha fel.

:)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-04 19:41

subjektivisten skrev:
meanmachine skrev:
Citat:

Han kan ha fel.

Idiot!

Vad? Tycker du att IÖ kan ha fel? 8O Det tror jag inte. :lol:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-04 19:42

subjektivisten skrev:Fråga där då.

kan du inte bara hålla dig borta från tråden? sluta bete dig som ett uppmärksamhetstörstande småbarn.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-06-04 20:10

philip skrev:http://recforums.prosoundweb.com/index.php/mv/msg/21965/0/80/0/

en av trådarna, i princip bara subjektivt tyckande. men ändå, trenden är tydlig.

Inget kosntigt alls. Hypexstegen kostar en spottstyver och har massor av kraft. Visst, dom distar en del, men det brukar ju folk tycka om.

Räkna med att hypex och likande produkter blir allt mer populära. Lågdistande grejjor kommer i framtiden att vara förbehållet DIY-nissar.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-04 20:34

Max_Headroom skrev:
philip skrev:http://recforums.prosoundweb.com/index.php/mv/msg/21965/0/80/0/

Inget kosntigt alls. Hypexstegen kostar en spottstyver och har massor av kraft. Visst, dom distar en del, men det brukar ju folk tycka om.

Räkna med att hypex och likande produkter blir allt mer populära. Lågdistande grejjor kommer i framtiden att vara förbehållet DIY-nissar.

men, hur jag än läser databladen från hypex så kan jag inte få fram någon dist i det hörbara området.

Visa gärna om / att jag har fel, detta är ingen "jag älskar klass-d" tråd utan en fråga om jämförslse med dagens heliga ko här på faktiskt.

jag har provat andra class d som inte lät ok. har dock aldrig provat hypex.

Varför skulle dessa personer som är vana vid bra ljud (bryston) tycka det är bättre med ljud som är dåligt?

det jag pratar om är trenden att bryston byts bort. Även den senaste SST serien.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-04 20:37

här är databladet jag kollade, vad är inte bra?

http://www.hypex.nl/docs/UcD400HG_datasheet.pdf
Senast redigerad av philip 2008-06-04 20:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-04 20:38

philip skrev:
subjektivisten skrev:Fråga där då.

kan du inte bara hålla dig borta från tråden? sluta bete dig som ett uppmärksamhetstörstande småbarn.

Ja, jag visar bara luckorna i ditt sk argument. Inte mitt fel att du inte tänkte på det. 8)

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-04 20:42

jag har inget argument, det är en öppen fråga och jag har inga svar själv. tycker bara det är synd att du måste förstöra tråden.

om du letar luckor så kan du väl hålla dem för dig själv om det inte tillför ämnet något?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-06-04 20:44

philip skrev:här är databladet jag kollade, vad är inte bra?

0.01% - dvs 40Hz till 6KHz.

Men som sagt, du har helt rätt i att den ligger under flertalet andra undermåliga konstruktioner - men det är inte i närheten av de bästa analoga. Fast precis som du skriver: bang-for-the-buck är det ju helt klart bättre - ett Bryston (hur fel det nu än kan vara...) kostar med lätthet 10 ggr pengarna - är den 10 ggr bättre ? Nix!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-06-04 20:47

philip skrev:Varför skulle dessa personer som är vana vid bra ljud (bryston) tycka det är bättre med ljud som är dåligt?

Därför att låta bra inte är det samma som låta korrekt.
Distmätningar på klass D-steg görs normal med ett lågpassfilter, så det ser bättre ut på mätningen.

Bryston är kända för att ha låg förvrängning och eftersom hypexarna tydligen låter "radikalt bättre" så påverkar dom ljudet hörbart.

Jag har också sett ABX-test som gjorts och då har man kommit fram till att skillnaderna mellan olika förstärkare är väldigt liten. Dom stora skilnaderna verkar vara när dom drivs till klippgräns. Lösning: Ha ett steg som inte klipper.

Dessutom går det gärna mode i sånt här. Någon som anses hip och ball skriver upp en produkt och då ska alla ha samma.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-04 20:55

jag tror bryston är jättebra och ofärgade, det vittnar i allafall alla test jag har läst

men som vanligt så följer alla john, även ljudtekniker i usa och ljudfreaks i svedala
Bikinitider

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-04 20:56

Bamsefar skrev:

0.01% - dvs 40Hz till 6KHz.

Men som sagt, du har helt rätt i att den ligger under flertalet andra undermåliga konstruktioner - men det är inte i närheten av de bästa analoga. Fast precis som du skriver: bang-for-the-buck är det ju helt klart bättre - ett Bryston (hur fel det nu än kan vara...) kostar med lätthet 10 ggr pengarna - är den 10 ggr bättre ? Nix!

hmm, sorry Bamsefar men jag fattar inte. Jag läser TDH VS FREQ och då är all dist mellan 20Hz-20kHz under 0.01 vid 10 watt.

Vid TDH VS POWER så är (enligt mig) distortionen låg med dist under 0.03 vid 200 watt (!), eller...

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-04 21:04

Max_Headroom skrev:
philip skrev:Varför skulle dessa personer som är vana vid bra ljud (bryston) tycka det är bättre med ljud som är dåligt?

Distmätningar på klass D-steg görs normal med ett lågpassfilter, så det ser bättre ut på mätningen.

Bryston är kända för att ha låg förvrängning och eftersom hypexarna tydligen låter "radikalt bättre" så påverkar dom ljudet hörbart.

Jag har också sett ABX-test som gjorts och då har man kommit fram till att skillnaderna mellan olika förstärkare är väldigt liten. Dom stora skilnaderna verkar vara när dom drivs till klippgräns. Lösning: Ha ett steg som inte klipper.

Dessutom går det gärna mode i sånt här. Någon som anses hip och ball skriver upp en produkt och då ska alla ha samma.

det kanske är tvärt om?

bryston låter färgat och hypex ofärgat?

och sedan sa jag inte "radikalt bättre" så det är en felcitering.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2008-06-04 21:07

Philipp skrev:
det jag pratar om är trenden att bryston byts bort. Även den senaste SST serien.

Öh, vilken trend? Vad har du fått det ifrån?
Tror inte ett smack på det. Låter som något som någon har skrivit på något amatörforum i amerika. Vilken musikmastring snackar du om?

dist mellan 20Hz-20kHz under 0.01 vid 10 watt.

Dessa siffror du drar imponerar inte på mig i allafall.

Mvh

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-06-04 21:11

philip skrev:
Richard skrev:

Jasså. Intressant.

Han kan ha fel.

---------------------------------------------------------------------
jag tycker inte liknelsen mellan rör och hypex är så lyckad.

vidare så är det ingen kostnadsfråga eftersom många säljer sina bryston till låga priser samtidigt som de använder dessa pengar till hypex, det går på ett ut då liksom.

Kan det vara så enkelt att Bryston för tillfället är "inne" här på faktiskt precis som nad208:an och rotel 1090:an var? varken 208:an eller 1090:an visade ju sig vara så bra.

208 och 1090 är ju mycket fina förstärkare. Varför tror du att de inte är bra? Bland de bästa i världen faktiskt.

kan det vara så enkelt att hypexstegen är "inne" bland mastringstekniker i USA?

Om teknikerna i amerika inte är intresserade av ett transparent ljud kan de ju välja vad som helst. "Lyssna och tyck" filosofin kan ju föda vilka avarter som helst...

Om jag förstår det hela rätt så mäter hypexstegen mycket bättre än bryston? men det kanske gäller ST serien?

De brystonsteg jag sett mätningar på mäter mycket bättre än alla klass-d steg. Speciellt om man mäter där det räknas, dvs. inte använder de av företagens mätningar som kan uppvisa ett gott resultat. Det finns hundratals mätningar man kan göra som säger saker om hur ljudet färgas eller inte. Klass- d har problem i högfrekvensregistret, från ca. 1 khz är det inte transparent nog för att kallas ofärgande. Det fungerar mycket bra till subbasmoduler, dock. Ingen teknisk lösning verkar finns de närmaste 10 åren- det krävs nämligen ett tekniskt genombrott för att klara de begränsningar som finns, i nuläget, i tekniken. I vartfall om man skall använda tekniken som fullregistersteg.

PS: använd gärna sökfunktionen för att läsa mera om klass-d teknikens tillkortakommanden- sök med orden "ICE" eller "Klass-d."

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-04 21:26

woland skrev:Philipp skrev:

Öh, vilken trend? Vad har du fått det ifrån?
Tror inte ett smack på det. Låter som något som någon har skrivit på något amatörforum i amerika. Vilken musikmastring snackar du om?

dist mellan 20Hz-20kHz under 0.01 vid 10 watt.

Dessa siffror du drar imponerar inte på mig i allafall.

Mvh

jamen du kan väl iallafall läsa hela tråden innan du kommer hit med gnällig attityd? Har du varit inne på prorec's mastringsforum (det finns en länk dit tidigare i tråden om du orkar bemöda dig med att scrolla uppåt lite) så vet du att det är de absolut största genom tiderna som flitigt bidrar. och då snackar ni inte bara mastringstekniker utan tekniska pionjärer som Dan Lavry och Jim Williams bla.

Nu står inte alla dessa personer bakom några ensiklda medlemmars hypexeufori men kom inte här och försök underminera prorec, då gör du bara bort dig.

och får man fråga vad herrn anser vara bra siffror som imponerar då?

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-04 21:42

De brystonsteg jag sett mätningar på mäter mycket bättre än alla klass-d steg. Speciellt om man mäter där det räknas, dvs. inte använder de av företagens mätningar som kan uppvisa ett gott resultat. Det finns hundratals mätningar man kan göra som säger saker om hur ljudet färgas eller inte. Klass- d har problem i högfrekvensregistret, från ca. 1 khz är det inte transparent nog för att kallas ofärgande. Det fungerar mycket bra till subbasmoduler, dock. Ingen teknisk lösning verkar finns de närmaste 10 åren- det krävs nämligen ett tekniskt genombrott för att klara de begränsningar som finns, i nuläget, i tekniken. I vartfall om man skall använda tekniken som fullregistersteg.

PS: använd gärna sökfunktionen för att läsa mera om klass-d teknikens tillkortakommanden- sök med orden "ICE" eller "Klass-d

jag har letat men har svårt att hitta något som förklarar problemen från grunden, det känns ofta som att folk skriver att det är dåligt men inte varför i teknisk mening, eller motsatsen, väldigt tekniskt och underförstått att läsaren har en mycket större teknisk baskundskap än vad jag har.

Men jag är idel öra om du vill berätta om andra typer av mätningar som är viktiga. Jag brukar kolla på distortion / brus och frekvensgång när jag tittar på en teknisk produkt, sedan mer produktspecifika som fas och watt och sånt beroende på vad det är. Hundratals till låter fantastiskt! Det kommer förmodligen ändra mitt arbete och min uppfattning om ljud för evigt, berätta! :P

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-04 21:58

Richard skrev:208 och 1090 är ju mycket fina förstärkare. Varför tror du att de inte är bra? Bland de bästa i världen faktiskt.

Tänker inte argumentera med dig om detta utan håller med om att dessa två steg är av bättre kvalisort. Men Bryston är för mig en gåta av några anlednignar. Först den är sketadyr! Hur kan denna passa in och få en hype inom faktisktfolket (titta KK jag nämnde inte LTS). Då kunde man ju lika gärna använda ännudyrare steg (410.000:- paret) som ju gick prickfritt genom testet.......

Missar man sin egen mission här? Bryston må vara tramsparent men det konstar ju för fanken 10ggr sp mycket som andra neutrala apparater. Detta är mig en gåta. En hypad produkt som är svenadyr. Anar lite ugglor i mossen här och kan inte rå för det eftersom det är så emotsägande.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-04 22:01

Vad masteringstekniker säger på ett forum i USA? Ja, med tanke på kvaliten på deras jobb nu för tiden, så kanske dom behöver ännu mer dist förutom den dom skapar med massa limiters och dyl. 8)

OBS, skämt

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-04 22:02

meanmachine skrev:Tänker inte argumentera med dig om detta utan håller med om att dessa två steg är av bättre kvalisort. Men Bryston är för mig en gåta av några anlednignar. Först den är sketadyr! Hur kan denna passa in och få en hype inom faktisktfolket (titta KK jag nämnde inte LTS). Då kunde man ju lika gärna använda ännudyrare steg (410.000:- paret) som ju gick prickfritt genom testet.......

Missar man sin egen mission här? Bryston må vara tramsparent men det konstar ju för fanken 10ggr sp mycket som andra neutrala apparater. Detta är mig en gåta. En hypad produkt som är svenadyr. Anar lite ugglor i mossen här och kan inte rå för det eftersom det är så emotsägande.

Istället för fantisera och hitta på vad LTS sysslar med så kanske du skulle sätta dig in vad dom gör? 8O

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-06-04 22:09

philip: om du har tur kan kanske paa (sökmotorkungen) kan posta en länk till en av diskussionerna om klass-D stegen och deras tillkortakommanden.

Jag kommer inte ihåg kontentan annat än att de just distar rätt bedrövligt vid högre frekvenser men att de är riktigt bra som subbasslutsteg.

Det finns en teknisk förklaring till varför de inte är bättre än vad de är (just nu) men jag har glömt av den. Jag var själv intresserad av klass-D steg tidigare men efter att ha hört och läst på slutade det med ett lågdistande högkvalitetsslutsteg från Meridian: 557. Sitter kvar där än.

Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-06-04 22:13

philip: här kommer lite seriösa mätningar på ett klass D steg:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ht=klass+d
Inaktiv

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2008-06-04 22:33

För att mastra lite hiphop duger väl vad som helst. Det kan ju inte vara så noga. Det är ju sånt som brabbarna i "Pimp my Ride" bygger in i bilarna. Titta istället på vilken utrustning den seriösa delen av branchen använder.

Mvh

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-06-04 22:38

philip skrev:
det kanske är tvärt om?

och sedan sa jag inte "radikalt bättre" så det är en felcitering.

Nej, det är med all sannolikhet inte tvärtom. Bryston har F/E-testats och funnits ha mycket liten påverkan.
Dessutom talar tekniska skäl för att Bryston är mer ofärgande än Hypex.

Intressant vore att ABX-testa ett par av resp. företags produkter med likvärdig uteffekt för att utröna HUR stor skillnad är.

"radikalt bättre" var inte ett citat, utan ett av mina påhitt :oops:

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-06-04 22:43

Är det ingen som är intresserad av hypex på riktigt? Själv tycker jag det vore fantastiskt trevligt om dessa steg skulle prestera bra. Energieffektivt och därmed miljövänligt är väl jättebra? Små och lättgömda etc etc.

Det verkar ju vara så att Tact-maskinen från 2005 är kass. Den är det alltid någon som hänvisar till så fort någon andas klass-d. Känns faktiskt lite tasktigt att dra hela tekniken över en kam för att just den produkten inte var något vidare. Är det verkligen så fundamentalt dålig grundteknik så att det inte går att göra vettiga fullrange slutsteg?

Vore ju kanontrevligt om man kunde köpa sig ett par moduler från hypex.nl och få bra ljud i ett diskret format.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-04 23:23

Finns väl ingen (ja, förutom audiofiler som anser att bra är lika med dyrt) som skulle vara neg mot något som är mindre och billigare?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-05 00:24

Utgångsfiltret var konstruerat för obryggade konstruktioner ursprungligen.

Tycker Philips sätt att skriva indikera att han tycker man är idiot om man köper Bryston istället för Hypex och den enda anledningen måste vara ett okritiskt följe av Ingvar Öhman 8O

Nu tillhör inte jag dem som verkar tro att slutsteget var oanvändbart innan moddningen (det gör ju Philip det med) utan en rätt bra produkt blev än bättre.

Om det är prisvärt? Vet inte, jag är så nöjd med mitt steg för mindre än 10% av nypriset att jag inte bemödar mig om att undersöka det.

Bamsefar skrev:
philip skrev:hmm. jag trodde IÖs mod bara var intressant om man bryggkopplade vissa bryston modeller (inte med varandra såklart :roll: )

(klart han är)

Det hela rör sig kring ett filter på utgången som konstruerades för typ 20 år sedan, och sedan aldrig ändrats... Dvs man har kört på i gamla banor och sedan inte kompenserat för det större effektuttaget typ. Sedan var det väl flera saker än enbart den modden, men det är ju den enda modden som Bryston påstår ha genomförts, men i själva verket är det 3 olika som jag minns i alla fall. Så man kan ju också undra om en tillverkare som mörkar sådant....

Ingvar är mycket duktig, inget tu tal om det - Bryston slarvade, och slarvar antagligen fortfarande med tanke på alla problem med deras SP2....

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-05 00:43

meanmachine skrev:
Richard skrev:208 och 1090 är ju mycket fina förstärkare. Varför tror du att de inte är bra? Bland de bästa i världen faktiskt.

Tänker inte argumentera med dig om detta utan håller med om att dessa två steg är av bättre kvalisort. Men Bryston är för mig en gåta av några anlednignar. Först den är sketadyr! Hur kan denna passa in och få en hype inom faktisktfolket (titta KK jag nämnde inte LTS). Då kunde man ju lika gärna använda ännudyrare steg (410.000:- paret) som ju gick prickfritt genom testet.......

Jo, du nämde LTS :)

Och sedan undrar jag vem du menar skulle ha en mission? För du pratade ju inte om LTS? ;) :lol:

Så, låt oss nu konstatera att du visst har lyclkats snöa in på LTS 8)

Nåväl, Bryston är för dyr för mig. Det gör den ju faktiskt inte sämre för det. Den testades av LTS och testpanelen med Ingvar Öhman i spetsen föreslog ändringar som kunde göra hörbar skillnad - just så att den inte blev hörbar, fvs detekterbar i testet. Det är det resultatet som redovisas, inget annat.

Det roliga är att när vi testar billiga grejjer gnälls det för att vi inte testar nått dyrare och uppenbarliggen gnälls det då med. Så låt oss fastslå att vi testar precis vad vi vill 8) Och det är produkter som vi anser intressanta ur teknisk synvinkel som kan vara intressanta för medlemmarna. Men de måste inte vara det.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-05 01:04

Tycker Philips sätt att skriva indikera att han tycker man är idiot om man köper Bryston istället för Hypex och den enda anledningen måste vara ett okritiskt följe av Ingvar Öhman 8O

Absolut inte men jag måste undra vad som ligger bakom detta fenomén att många byter Bryston mot Hypex. Och då frågar jag här eftersom detta mitt hemmaforum och jag kan samtidigt dra parallellen till ett ganska nytt intresse för Bryston här.
I detta forum skådas i princip ingen kritik mot ljudet i en Bryston, men det kan man läsa om på andra håll, inte hade det väl varit helt otroligt att någon här på forumet faktist inte gillade Brystons ljud - nä föresten, förlåt, ni hade ju F/E testat den, då försvinner förmågan att lyssna på förstärkaren och avgöra dess kvalitéer, för den hörs ju inte, i ett svart hål av logik. :wink:

Nu tillhör inte jag dem som verkar tro att slutsteget var oanvändbart innan moddningen (det gör ju Philip det med) utan en rätt bra produkt blev än bättre.

nä inte en chans, det var med humor och hjärta jag skrev att Bryston inte kunde konstruera slutsteg, det är väl inte helt omöjligt att de tillverkar världens bästa?

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2008-06-05 01:06

philip skrev:Kan det vara så enkelt att Bryston för tillfället är "inne" här på faktiskt precis som nad208:an och rotel 1090:an var? varken 208:an eller 1090:an visade ju sig vara så bra

:?

Kan du förklara på vilket sätt RB-1090 har visat sig vara "inte så bra"?
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-05 01:43

meanmachine skrev:

Om du tänker på Supremes mono-block om sisådär 240W så är det dels ett betydligt mindre slutsteg än både NAD 208 (280 W Klass AB / 600 W Klass G), Rotel 1090 (~400 W Klass AB) och i allra högsta grad Bryston SST14B (700 W Klass AB!).

Dessutom gick tyvärr Åke Blom bort för några år sedan, och i och med det tog sagan slut för alltid. Varken företaget Supreme eller dess slutsteg görs längre, och inte hann det göras några större antal av dem heller. Slutstegen är dock hyllade alltfort, även om de är mycket sällsynta och därför extremt svårfåtagpåbara.

meanmachine skrev:Missar man sin egen mission här?

Vilken mission då??? Och vems? Vilka inbegriper du i "sin".

Du uttrycker dig som om du tror att någon eller några har en mission som inbegriper en begränsad prislapp. :o Vem skulle det vara?

Det enda som jag känner till är att Bryston har omtalats via LTS (jag skrev artikeln) och jag kan försäkra att LTS inte hade något pristak för något*. Ambitionen var bara att berätta om saker och låta var och en bilda sig sina egna uppfattningar.

(*Inte på den tiden när jag var inblandad som ansvarig i varje fall.)

meanmachine skrev:Bryston må vara tramsparent men det konstar ju för fanken 10ggr sp mycket som andra neutrala apparater.

Det är dyrare, det stämmer, men det är ju också både större, har bättre bandbredd och har lägre distorison. Dessutom har det rätt unika garantivillkår.

Är det värt den högre prislappen? Det får var och en bedöma.

Min bedömning är att det nog inte är värt det för så många, men för mig var det det.

meanmachine skrev:Detta är mig en gåta. En hypad produkt som är svenadyr.

Vari ligger hypningen? Det slutsteg (tänker på SST14B som är det enda jag känner i detalj) som jag har kommit i kontakt med har väl fått kred på sina meriter och inget annat? Det är helt enkelt det mest högpresterande slutsteg jag har träffat på, någonsin. (Jämförelsen med Hypex är rent löjeväckande, även om Hypex imponerar inom ramen för sina begränsningar.)

Om Bryston SST14B sedan är värt sina pengar eller inte, det vill säga om ens något slutsteg kan vara värt sådana pengar, kan man ifrågasätta (men inte avskriva). Det gjorde jag i den recension jag skrivit om det.

Så här skrev jag bland annat:

iö i MoLt skrev:"Värd pengarna?
Välljud i alla ära, men är den värd samma pengar som en småbil då? Det är förstås en fråga om både smak, resurser, prioriteringar och kanske rent av fonogram-samlingens storlek.

Har man en anläggning+fonogramsamling för 3,5 miljoner behöver apparaten öka lyssningsbehållningen med 2% för att vara värd sina pengar. Men har man en anläggning+fonogram som kostat 70 000:- så behöver den dubbla lyssningsglädjen, och det kan jag nästan lova att den inte kommer att göra i någon annan anläggning än en som haft en extremt dålig effektförstärkare innan.

Själv tycker jag kanske att man kan fokusera på antalet fonogram bara, och fråga sig hur många kronor extra på varje fonogram en effektförstärkare får kosta.

Hur man än ser det är det en bedömningsfråga. Min uppfattning är att apparaten passar bäst i de bästa anläggningarna på planeten och tillsammans med jättestora fonogramsamlingar, men blir helt malplacé i enklareanläggningar med signifikanta andra svagheter, det vill säga där förnuftigare sätt att investera 70 000:- med största säkerhet finns...

... / ...

...Min uppfattning är nog trots allt att det är tveksamt om den är ”rimlig”, i anläggningar som ligger i rimliga prisklasser.

I de allra flesta anläggningar kan ju ett större antal tiotusenlappar investeras klart vettigare än i form av ett Bryston-slutsteg av detta slag. Inte för att något felar i slutsteget (för det finns faktiskt inget slutsteg med mind-re fel på som jag känner till) men på grund av att alla normala anläggningar har så mycket större brister på andra håll. Kanske med avseende på högtalare eller det kanske finns några rumsakustiska svårigheter som man kan ägna sig åt att motverka, om man har några tiotusenlappar över. Det kan ju finnas nya dimensioner att utforska också för sina surt förvärvade slantar – exempelvis att skaffa flerkanalskapacitet och projektor!

meanmachine skrev:Anar lite ugglor i mossen här och kan inte rå för det eftersom det är så emotsägande.

Vad är emotsägande???

Åjo, visst kan du rå för att du misstror folk och letar efter lik i garderoberna istället för att ta reda på fakta och försöka förstå dessa saker som inte är det minsta underliga. Ingen tvingar dig att uppfatta saker som emotsägande, när de inte är det. Inte det minsta. De underligheter du försöker se är dina egna hjärnspöken.

Eller hur? ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-05 08:52

Om du tänker på Supremes mono-block om sisådär 240W

Halcro. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-06-05 09:01

philip skrev:
Max_Headroom skrev:

det kanske är tvärt om?

I detta forum skådas i princip ingen kritik mot ljudet i en Bryston, men det kan man läsa om på andra håll, inte hade det väl varit helt otroligt att någon här på forumet faktist inte gillade Brystons ljud - nä föresten, förlåt, ni hade ju F/E testat den, då försvinner förmågan att lyssna på förstärkaren och avgöra dess kvalitéer, för den hörs ju inte, i ett svart hål av logik.

Men... Det låter som att du inte litar på LTS F/E-lyssning? Tycker du att det är orimligt att Bryston-steget inte gick att detektera? Tror du att Hypex-steget skulle passera odetekterat?

Jag får känslan att du använder termerna "färgat" och "ofärgat" litet annorlunda än LTS - ett steg låter inte färgat, det färgar. Man kan inte avgöra om ett steg färgar eller ej vid A/B-jämförelse*, det kan endast göras vid F/E-lyssning.

Tillagt: *Om man inte jämför med ett steg man vet är ofärgande, så klart.
Senast redigerad av Almen 2008-06-05 09:11, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-05 09:08

philip skrev:
subjektivisten skrev:Skulle gissa att dom inte F/E lyssnat till sig den "färgningen" :wink:

Hello, Jag vet att 14b SST klarade sig galant i F/E men startade tråden ändå. Jag är alltså INTE intresserad av att diskutera F/E (eftersom jag inte anser att det är en lämplig metod - det är en HELT annan diskussion)

Alltså, om du från början dissar F/E som urvals eller bedömningsmetod så återstår väldigt lite att prata om som har ett väldefinierat innehåll.

Om du inte berättar om vilka urvalsmetoder du själv anser "korrekta"!

Berätta!
Så kan vi diskutera utifrån den restriktionen.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-06-05 10:16

Bamsefar skrev:Sedan må man ju fråga sig vad t.ex. en 14B SST ger utöver vad en NAD208 eller Rotel RB-1090 ger, dvs mervärde att gå från dessa två beggade till t.ex. 14B SST. Jag personligen föredrar NAD208. Men jag äger idag något helt annat....

Jag kopplade in mitt 208 här om dagen o spelade lite. Det dröjde inte jättelänge förrän jag kopplade in mitt 6B steg igen. Det gräver fram mer detaljer och låter renare :D
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-06-05 10:28

så då är den stora frågan vilken som färgar minst :wink:

Skulle själv vilja köra tex 208,1090 och någon Bryston mot varandra. Undrar just om det skulle gå att särskilja dom, eller om dom låter väldigt likartat.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-06-05 10:31

David_A skrev:så då är den stora frågan vilken som färgar minst :wink:

Skulle själv vilja köra tex 208,1090 och någon Bryston mot varandra. Undrar just om det skulle gå att särskilja dom, eller om dom låter väldigt likartat.

Jag tjatar på att Bubben ska komma hit med sitt 1090 nån dag så att vi kan jämföra. Hoppas det kan bli av :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-06-05 11:13

Fast det är väl nästan overkill att bry sig? Det väsentliga är väl ändock att man har 208, 1090 eller Bryston och inte något annat? (Sentec PA9, Halcro eller Sirius/GamuT på lab-utgång borde väl komma med här också... något annat?)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-05 11:23

MeanMachine: Halcro-steget bafanns inte vara transparent i LTS test av steget ifråga (såsom Bryston-steget). Tvärtom var det förhållande vis lätt att påvisa att det hörbart ändrade signalen.

Och skall man vara riktigt noga så kan man ha synpunkter på dina framstllningar på ett annat sätt också. Du kallar Bryston steget tio gånger så dyrt, men det är bara 2,8 gånger dyrare än Rotel 1090, och då ger det dessutom mycket mera uteffekt (om än inte riktigt den dubbla. Rotel anger 390 W och Bryston 700 W) samt klart lägre distorsion. Och garantin har vi redan talat om.

Du får gärna kommentera om du fortfarande inte ser att det som skrivits i MoLt är rimligt, givet de faktiska egenskaperna hos stegen.

Det där är en väldigt bra fråga, och svaret är att man för det mesta hör skillnader, i helt öppna A/B-jämförelser. Men vad beror det på?

Det kan bero på många saker. Här är de vanligaste:

1. Man lyckas inte hitta exakt samma avspelningsnivå - eftersom förstärkarna har olika gain.
. . . I själva verket är alla dessa förstärkare så bra att en nivåskillnad om 0,5 dB dominerar fullständigt över deras färgningar. Det märker man för övrigt om och när man F/E-lyssnar på någon av dem. Om man missar nivåinställningen med en halv dB (LTS ställer alltid bättre än +/- 0,05 dB) så är skillnaden löljigt hörbar, och den enkla nivåskillnade uppfattas som häpnadsväckande mångfacetterade förvräningar i snart sagt alla domäner.

2. Man lyckas hitta exakt samma gain, tack vare att man har ett förstag med icke-stegad volympot! Men försteget låter olika vid olika gain.
. . . Det just nämnda är ett vanligt fenomen, men i regel är det inte så stort om man håller sig till snäva intervall. Ställer man om volymen 20 dB låter dock påfallande många försteg förvånansvärt olika. Dock är det inte ovanligt att man trots att det går att ställa nivån rätt på den ena kanalen, inte går att göra det på den andra... Skall man summera problemet kan jag väl säga att oddsen för att någon på fri hand med öronen som hjälpmedel skall kunna ställa nivån exakt likadant efter att ha bytt från ett slutsteg till ett annat, så bra att det gör dem identiska om de är det, i sig är så osannolik att det snarast är troligt att ALLA människor kommer att uppfatta ALLA slutsteg olikaljudande, om sådana metoder används.

3. Man lurar sig själv.
. . . Det är svårt att helt bortse ifrån vad man vet om apparaterna, hur de ser ut och andra egenskaper de har som i sig inte är deras återgivningsförmåga, om man inte testar blindt. Allra största svårigheten därvidlag ställer tiden och läget till med. Tiden det tar att växla från A till B respektive svågigheten att hamna i samma läga, alltså på exakt samma plats i soffan efter växlingen. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-06-05 11:40

Nattlorden skrev:

Fast det är väl nästan overkill att bry sig? Det väsentliga är väl ändock att man har 208, 1090 eller Bryston och inte något annat? (Sentec PA9, Halcro eller Sirius/GamuT på lab-utgång borde väl komma med här också... något annat?)

Jepp de helige appareten, aaa ooo
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-05 11:40

Rydberg skrev:Jag kopplade in mitt 208 här om dagen o spelade lite. Det dröjde inte jättelänge förrän jag kopplade in mitt 6B steg igen. Det gräver fram mer detaljer och låter renare :D

Har Rydis en trasig 208 eller träffa han mister placebo? :wink: :P

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-05 11:41

philip skrev:
Max_Headroom skrev:

det kanske är tvärt om?

Men vad är syftet med att fråga alls om sådana här saker, om du ändå slår bort alla argument som de du frågan har ansträngt sig för att formulera åt dig, med att det kanske är på ett annat sätt än det som de du frågat har redovisat?

Hur menar du att man undersöker hur ett slutsteg färgar? (Om du inte tycker att det är hur musiken ändrat sig när den passerat testobjektet, det vill säga att färgningen är skillnaden mellan signalen man matade in till det och den som kom ut.)

Om du skulle testa slitterskyddsglasögon (som du vill inte skall påverka det du ser i övirgt) vilket metod tycker du verkar vara bäst:

1. Att ha dem på sig en hel dag (från innan det att du öppnar ögonen till efter att du sluter dem), tillsammans med färgade och grumliga kontaktlinser innanför och sen tittar du på saker som belyses med lampor med okända färger. Och möjlgen blundar du och byta till ett par andra och försöka avgöra om de färgar mer eller mindre, under samma premisser...

Eller:

2. Titta på en massa olika saker, och medan du gör det ta av och sätta på glasögonen för att se om de ändrar något.

Vilket verkar vara den bästa metoden för att avgöra om glasögonen påverkar det du ser?

Jag kanske missförstår det du skriver, men på mig verkar det som "tänd inte några nya lampor så att jag ser bättre! Jag vill leva vidare i min dunkla värld och vill att ni skall säga - det kan vara si och det kan vara så och det bästa är att förlita sig på vad någon auktritet säger, så byter folk apparater så vet de nog vad de gör eftersom de är så kända...

Men om du vill ha sådana svar är du nog på fal forum. Det som är så trevligt med Faktiskt är ju att så få ägnar sig är att diktera fördigförpackade omotiverade (lite på mig, tänk inte själv-)påstående för varandra.

Här förmedlas och diskuteras framförallt information, tänka och dra slutsatser får var och en göra själv! :)

Men för din information ser det ut som om du här bara efterlyser "åsiktssvar utan grund och argument", det vill säga rena gissningar och spekulationer. Är det så, eller har jag missförstått dig? Vad är det du vill att folk skall skriva till dig egentligen?

Vh, iö

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-05 12:07

Bryston hade väldigt fina data såg jag, mer eller mindre 0.01 dist vid alla nivåer men Rotel 1090 är väl också ansett som transparent men om jag kan läsa av dessa grafer så är distortionen högt över tex Hypex?

http://www.stereophile.com/solidpoweram ... ndex3.html

Brystons slogan var kul föresten: "Hearing is believing"

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-05 12:12

men då är vi här igen.

Nad 208:an är inte transparant, går sönder och går inte att köpa längre.

1090:an brummar och och går inte att köpa.

Bryston går att köpa men det är svårt och dyrt.

Så, om man inte vill köpa bryston och man vill ha något bra och går att handla idag, vad ska man köpa dårå?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-05 12:12

jag läser sällan att något färgar signalen på grund av hög dist men av andra orsaker som tex tajming, vad betyder det?
Bikinitider

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2008-06-05 12:35

philip skrev:men då är vi här igen.

Nad 208:an är inte transparant, går sönder och går inte att köpa längre.

1090:an brummar och och går inte att köpa.

Bryston går att köpa men det är svårt och dyrt.

Så, om man inte vill köpa bryston och man vill ha något bra och går att handla idag, vad ska man köpa dårå?

1090:an hittar du ju tex här för 25 papp:

http://www.soundvision.se/?ref=prisjakt&artnr=rotrb1090

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-06-05 12:40

philip skrev:Så, om man inte vill köpa bryston och man vill ha något bra och går att handla idag, vad ska man köpa dårå?

Vad ska du ha det till? Studio? Hemma? Fullregister? Hur stort är rummet och vad har du för högtalare? Kan du tänka dig att ha slutstegen i ett anant rum? Nytt eller begagnat?

Tyvärr finns knapps några klass A/B-slutsteg med adekvat uteffekt att köpa till rimliga pengar. Men har man högtalare med hög känslighet räcker ju 2x100W långt. Ja, faktiskt.se ända fram för dom allra flesta!

Jag läste om en karl som köpt ett slutsteg från Lab-gruppen. Han bytte fläktar till extremt tystgåeende (vill minnas han köpte dom från Lab-gruppen i gbg). För hemmabruk så behövs inte lika mycket kylning då steget (oftast) inte går så hårt.
Inte billiga steg, men driftsäkra och bra. Mycket effekt för "rimliga" pengar. Enda haken är just fläktarna.

Edit: Vad får det kosta?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-05 12:48

IngOheman skrev:Du får gärna kommentera om du fortfarande inte ser att det som skrivits i MoLt är rimligt, givet de faktiska egenskaperna hos stegen.

Vill du verkligen ha min kommentar Ingvar? :wink:

Jag har personligen ingenting emot Varken Halcro, Nad, Rotel, Bryston eller andra tillverkare av tunga prylar. Jag delar heller inte din ideologi!!!

Det jag finner synneligen märkligt att de enda produkterna som verkar stiga i prestanda med värdet är just Bryston och dina högtalare. Detta lämnar ju lite åt tankarna eftersom du har just dessa prylar. 8)

Iövrigt är kan ju en Denon 1507 möta en Krell a3000kkr med säker seger i sikte osv osv.

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-05 13:02

meanmachine skrev:Iövrigt är kan ju en Denon 1507 möta en Krell a3000kkr med säker seger i sikte osv osv.
Nu snurrar du igen mannen :)

Jag skall inte ta ställning till om Bryston eller nått annat låter bra för några bara för att Ingvar tycker det (däremot har jag full förståelse för om det finns många som litar på hans omdöme), men det andra flumpåståendet här kan jag bemöta:

Är du verkligen säker på det du skriver nu?

Givet alltså att man spelar inom respektive apparats för konstruktionen givna förutsättningar? Det låter lite mumbojumbo (mitt nya favoritutryck) ärligt talat. Men det är ju inte första gången du försöker jämföra ällen och päron :)

Jag tror, eller jag är säker på, att om man inte spelar starkare än Denon 1507 klarar av med ett par högtalare som har ett impedansförlopp som den känner sig trygg med, så kommer du inte kunna skillja dem åt. Gör du det så bjuder jag på en glass ;)

Märk väl att jag aldrig lyssnat på någon av kompatanterna. Jag litar faktiskt på att du är så öppen att vi skulle kunna göra ett helt öppet test så slipper vi krångla. Bara du lovar att du inte är en sucker på Krellgrunkan och tycker den är apsnygg (vet inte ens hur den ser ut).
Kan du dessutom övertala mig får du två glassar. Kan du inte övertala mig så bjuder du mig på en glass.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-06-05 13:13

subjektivisten skrev:
Rydberg skrev:Jag kopplade in mitt 208 här om dagen o spelade lite. Det dröjde inte jättelänge förrän jag kopplade in mitt 6B steg igen. Det gräver fram mer detaljer och låter renare :D

Har Rydis en trasig 208 eller träffa han mister placebo? :wink: :P

Enligt vad du skriver kan det alltså inte var någon ljudlig skillnad på dem förutsatt att mitt 208 är helt? Vill du tro så får du göra det, jag håller frågan öppen och nöjer mig att jag subjektivt hör skillnad till Brystons fördel, en skillnad som kanske inte existerar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-05 13:17

meanmachine skrev:
IngOheman skrev:Du får gärna kommentera om du fortfarande inte ser att det som skrivits i MoLt är rimligt, givet de faktiska egenskaperna hos stegen.

Vill du verkligen ha min kommentar Ingvar? :wink:

Om du bara vill trolla och/eller vara allmänt otrevlig, nej.

Om du har någon klokt att säga, ja.

meanmachine skrev:Jag har personligen ingenting emot Varken Halcro, Nad, Rotel, Bryston eller andra tillverkare av tunga prylar. Jag delar heller inte din ideologi!!!

Hur vet du det?

Vad får dig att du tror du att du vet något överhuvudtaget om "min ideologi"? :lol:

Utgår man från vad du skriver verkar du ju bomma på i stort sett varje punkt. Jag har inte sett att du skrivit något på mycket länge som visar att du har en susning om vad jag tror, vill, tycker och tänker. Snarare tvärtom - du är hjärntvättat av dem som själva är mästare på att tänka fel, och du har gått på det! Svalt allt med hull och hår. :o

Inte så klipskt av dig... Vore det inte förnuftgare av dig att fråga någon om vad de anser om något (om du undrar över det) än att lyssna på vad andra gissar, spekulerar och ljuger ihop om dem, andra som är både ute och cyklar och dessutom vill misskreditera människor för sitt höga nöjes skull?

När tappade du greppet så här fullständigt egentligen?

meanmachine skrev:Det jag finner synneligen märkligt att de enda produkterna som verkar stiga i prestanda med värdet är just Bryston och dina högtalare.

Va! ;o Det var mycket märkligt. Är det verkligen så? Det verkar ju helt snurrigt.

Det stämmer inte alls med min erfarenhet. Tycker snarare att det är rätt vanligt att saker som t ex har mer effekt i snitt är dyrare än de som har mycket mindre. Endast inom "apparatofil"-segmentet har jag sett saker som kostar en förmögenhet men presterar sämre än leksaksapparater. Dock har de ändå nästan alltid snyggare apparatlådor de där apparatofil-apparatena.

meanmachine skrev:Detta lämnar ju lite åt tankarna eftersom du har just dessa prylar. 8)

Men för i helsefyr MM, nu är du orimligt imbesill. Är det inte dags att koppla på valnöten tycker du? ;)

Hur 17 resonerar du om du tycker att det är anmärkningsvärt att jag köpt ett slutsteg som kännetecknas av just de egenskaper som jag vill att slutsteg skall ha???

Tror du att jag köpte det först och sedan drog slutsatsen att det måste vara väldigt bra - eftersom jag äger det? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

meanmachine skrev:Iövrigt är kan ju en Denon 1507 möta en Krell a3000kkr med säker seger i sikte osv osv.

Tror du? :o (Nej, du tror det motsatta, vilket är ungefär lika intelligent...)

Jag brukar vänta med att tro något till det är testat.

En sak som blir allt tydligare är att du är ute och cyklar tusen resor värre än vad jag trott tidigare...

Är du en sån där snubbe som inte kan tänka själv överhuvudtaget, utan baserar altt du tror på, på vad andra har berättat för dig? (I det här fallet om vilka slutsatser och vilket information som framförts i MoLt.)

Du har inte en susning om vad varken jag eller någon annan sagt, skrivt i MoLt eller tycker va? :lol:

Säg till när du bestämt dig för att börja tänka och är intresserad av att diskutera något. Till dess tror jag inte jag slösar några fler argument på dig.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-06-05 13:29, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-06-05 13:21

Tror du att jag köpte det först och sedan drog slutsatsen att det måste vara väldigt bra eftersom jag äger det?

det är väl inget ovanligt att det funkar så särskilt med prylar som man gillar pga utseendet
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-05 13:40

Max_Headroom skrev:
philip skrev:Så, om man inte vill köpa bryston och man vill ha något bra och går att handla idag, vad ska man köpa dårå?

Vad ska du ha det till? Studio? Hemma? Fullregister? Hur stort är rummet och vad har du för högtalare? Kan du tänka dig att ha slutstegen i ett anant rum? Nytt eller begagnat?

Tyvärr finns knapps några klass A/B-slutsteg med adekvat uteffekt att köpa till rimliga pengar. Men har man högtalare med hög känslighet räcker ju 2x100W långt. Ja, faktiskt.se ända fram för dom allra flesta!

Jag läste om en karl som köpt ett slutsteg från Lab-gruppen. Han bytte fläktar till extremt tystgåeende (vill minnas han köpte dom från Lab-gruppen i gbg). För hemmabruk så behövs inte lika mycket kylning då steget (oftast) inte går så hårt.
Inte billiga steg, men driftsäkra och bra. Mycket effekt för "rimliga" pengar. Enda haken är just fläktarna.

Edit: Vad får det kosta?

Pi60S+BS60, Fullregister, Studio, ca 20 m2

Måste vara nytt, ska vara lika bra som NAD208:an jag har idag.

Har ett LAB1000 själv - det är inte en möjlighet (pga fläktar och subjektivt sämre ljud)

pris, jag vet inte, prisvärt ska det vara iallafall.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-05 13:43

är det någon som vill kommentera mitt inlägg om Rotelns ev relativt dåliga siffror? Har jag fel?

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2008-06-05 13:53

Har inte tittat så noga på din länk philip, här finns ytterligare mätningar med tillvägagångssättet redovisat:

Mätningar på Rotel RB-1090

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-05 14:08

Xenod skrev:Har inte tittat så noga på din länk philip, här finns ytterligare mätningar med tillvägagångssättet redovisat:

Mätningar på Rotel RB-1090

ja men det var ju helt andra siffror än Stereophile, är inte det skumt?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-06-05 14:24

philip skrev:ja men det var ju helt andra siffror än Stereophile, är inte det skumt?

Vilka siffor tänker du på? Jag tyckte det var ganska likvärdigt.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-05 14:47

UrSv skrev:
philip skrev:ja men det var ju helt andra siffror än Stereophile, är inte det skumt?

jag kollar på graf 4 som visar på runt 0.01% THD vid 2Watt 4kHz.

Men morellos mätningar visar 0.005% vid 10kHz 200watt (!)

Eller?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2008-06-05 15:12

Själv gick jag och köpte mig ett Advance Acoustic för 6.500 kr. Det var visserligen "bara" på 2*170 W, men funkar perfekt med resten av min anläggning (hyfsat känsliga högtalare).

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-06-05 15:13

philip skrev:
UrSv skrev:

Eller?

Ja? Att disten stiger vid lägre effekt är väl normalt för många förstärkare eftersom den beror till del på övergångsdist vilken väl blir mindre relativt sett vid högre effekt? Att sen siffrorna endast skiljer sig med en faktor 2 är ju i min mening i princip inom mättoleransen för två olika riggar i olika länder när de jämförs med varandra.

Skall man vara nogräknad bör man nog dock jämföra siffror för samma mätvillkor om man skall kunna dra någon direkt slutsats av dem.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-05 15:22

MichaelG skrev:

Själv gick jag och köpte mig ett Advance Acoustic för 6.500 kr. Det var visserligen "bara" på 2*170 W, men funkar perfekt med resten av min anläggning (hyfsat känsliga högtalare).

Hälsn. Michael

ja en sådan kan man kolla upp, går den att brygga?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-06-05 15:29

Eller?

brukar inte disten sjunka vid större efekter

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2008-06-05 15:32

Inte lätt att dra slutsatser om förstärkare när man inte förstår hur de fungerar...

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-05 15:33

UrSv skrev:
philip skrev:
UrSv skrev:

Eller?

Ja? Att disten stiger vid lägre effekt är väl normalt för många förstärkare eftersom den beror till del på övergångsdist vilken väl blir mindre relativt sett vid högre effekt? Att sen siffrorna endast skiljer sig med en faktor 2 är ju i min mening i princip inom mättoleransen för två olika riggar i olika länder när de jämförs med varandra.

Skall man vara nogräknad bör man nog dock jämföra siffror för samma mätvillkor om man skall kunna dra någon direkt slutsats av dem.

Finns det överhuvud taget någonting mätbart som är undermåligt i ett hypexsteg?

Vad jag kan se om man jämför Stereophiles mätning på 1090 jmfrt med Hypex då borde även Hypexstegen vara helt transparanta?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-05 15:36

Philip skrev:Finns det överhuvud taget någonting mätbart som är undermåligt i ett hypexsteg?

Vad jag kan se om man jämför Stereophiles mätning på 1090 jmfrt med Hypex då borde även Hypexstegen vara helt transparanta?

F/E är ju inte mätning utan lyssning vettu så det så... :D :wink: Så även om de mäter lika så är det ingen garanti förrens de varit i LTS regi och lyssnats på.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-05 15:36

Xenod skrev:Inte lätt att dra slutsatser om förstärkare när man inte förstår hur de fungerar...

Sant, synd att de som kan inte vill dela med sig av sin kunskap. Det finns ju flera här som borde ha/har kunskap om dylikt men ingen vill svara på mina frågor ordentligt tycker jag.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-05 15:38

meanmachine skrev:
Philip skrev:Finns det överhuvud taget någonting mätbart som är undermåligt i ett hypexsteg?

F/E är ju inte mätning utan lyssning vettu så det så... :D :wink: Så även om de mäter lika så är det ingen garanti förrens de varit i LTS regi och lyssnats på.

:D

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-06-05 15:42

Invändningen redan tidigt i tråden var väl att klass D mäts med ett lågpassfilter, vilket inte finns där vid vanlig lyssning?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-06-05 15:47

guldfisk skrev:Invändningen redan tidigt i tråden var väl att klass D mäts med ett lågpassfilter, vilket inte finns där vid vanlig lyssning?

vad har det för funktion då, snygga till mätvärdena?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-06-05 15:49

philip skrev:
Xenod skrev:Inte lätt att dra slutsatser om förstärkare när man inte förstår hur de fungerar...

Sant, synd att de som kan inte vill dela med sig av sin kunskap. Det finns ju flera här som borde ha/har kunskap om dylikt men ingen vill svara på mina frågor ordentligt tycker jag.

Undrar varför.... :roll:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-06-05 16:02

philip skrev:

Man kan väl sammanfatta dina tyckanden i denna tråd som att hypex verkar vara bättre än bryston, baserat på "mastringstekniker" som byter sina bryston mot hypex.

Vidare tycker du inte att F/E lyssning är någon bra idé

Jag tycker att du borde köpa hypexsteg, de verkar vara en höjdare, iallafall om man frågar amerikanska mastringstekniker.

Vh Christer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-05 16:18

i skrev:
philip skrev:

Ja? Det undrar jag också.
Dina rullande ögon antyder att du sitter med svaret. Kläm fram med det nu. 8)

Ännu en märklig tråd där snustorra argument haglar blandat med förakt och vonobenattityder.

Vid en snabb genomläsning får jag följande känsla:
Om man hör skillnad mellan två slutsteg lider man sannolikt av placebo, men ändå är det viktigt att köpa rätt om man vill den rätta återgivningen...? :?

Jag har naturligtvis fel och även jag kommer att bli sågad för denna observation. Bild

Philip. Testa Nuforce Ref9. Funkar bra. Drar lite ström och är lätt parkera tack vare små yttermått. Accelerar som en dröm och har bra toppfart. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-06-05 16:25

philip skrev:ingen vill svara på mina frågor ordentligt tycker jag.

Snabb sökning på "klass d" ger åtminstone litet:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6891

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6191&postdays=0&postorder=asc&start=0

Sedan är det några som har bett dig förtydliga vad du menar med vissa saker, men det har du inte lust att svara på, eller?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-05 16:33

profbd skrev:
Tror du att jag köpte det först och sedan drog slutsatsen att det måste vara väldigt bra eftersom jag äger det? :lol: :lol: :lol:

det är väl inget ovanligt att det funkar så särskilt med prylar som man gillar pga utseendet

Om det finns människor som fungerar så, så må det vara hänt. Du
antyder att du är sådan, och isåfall ifrågasätter jag inte det. (Fast
jag undrar förstås varför du gör så. :o)

Men den som känner mig det allra minsta torde väl vara varse att
ett sådant beteende är nästan så långt ifrån mig som man kan
komma.

Visst kan jag köpa något på grund av utseendet, men att försvara
det om det inte beter sig vettigt är mig oändlig främmande. Titta
på min franska skitbil till exempel. Varför skulle jag försvara något
som är dåligt?

Att bete sig så är ju bara att motarbete sig själv och de framsteg
som ens egna nya kunskaprer kan ge. Varför vill någon cementera
sina egna misstag genom att blunda för dem och till och med för-
tränga dem, när man kan vända sig ifrån dem och komma ur det
som en klokare människa?

Det verkar bara dumt.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-06-05 17:00, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-05 16:43

meanmachine skrev:

Du har inte lust att svara konstruktivt någon gång, istället för ironiskt och förlöjligande? :roll:
Jag antar att det är för att du inte kan svaret, men vill göra dig lustig iallafall :)

Philip, om det är just transparans du vill ha så tycker jag du borde ta reda på den där frågan själv. Det finns ju inget som säger att du i din omgivning kan tillvara då en eventuell skillnad. Det kanske är så enkelt att det billiga i det här fallet är alldeles fantastiskt dugligt för dig.

Är det för att 208:an havererar som du vill byta?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-06-05 16:44

philip skrev:Är verkligen Bryston så bra? Det känns som att många är intresserade trots kass importör och hutlösa priser. Bara för att en person har valt Bryston den senaste tiden.

Dessutom tycker jag att den sista meningen var en fullständigt onödig eftersläng. Bara det gör väl att många inte har lust att svara på dina frågor, kanske.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-05 16:57

philip skrev:Jag är alltså INTE intresserad av att diskutera F/E (eftersom jag inte anser att det är en lämplig metod - det är en HELT annan diskussion)

Ok.

philip skrev:Vad jag kan se om man jämför Stereophiles mätning på 1090 jmfrt med Hypex då borde även Hypexstegen vara helt transparanta?

Transparens är ett möjligt utslag av en F/E-lyssning, inte av granskning av några mätkurvor.
Är du intresserad av att apparaterna är transparenta enligt F/E-lyssning, eller inte?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-06-05 17:18

Missar vi inte lite av poängen med vad philip vill uppnå:

1) philip vill köpa ett NYTT stereosteg, NYTT är ledordet
2) philip vill ha tillräckligt med kapacitet, vilket torde vara 250w per kanal eller så
3) philip vill INTE betala +70000, utan mera runt 10.000 sek.

Det ser jag som begränsningsregler, och personligen så tror jag att man faktiskt kan leva med Hypex, framförallt i basdelarna - men vad 17on vet jag ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-06-05 17:24

KarlXII skrev:
i skrev:
philip skrev:

Ja? Det undrar jag också.
Dina rullande ögon antyder att du sitter med svaret. Kläm fram med det nu. 8)

philip börjar med att ställa vissa frågor. Sedan visar han ointresse och irritation för svaren. Uppiffat med halvhjärtat dolda sarkastiska insinuationer.

Det synes vara uppenbart att han enbart är ute efter bråk. Och kanske att klappa sig själv på ryggen.

Inte för att jag tycker att han är värre än en del andra, men ibland nappar även jag.

Varför nappar du ?

KarlXII skrev:...
Ännu en märklig tråd där snustorra argument haglar blandat med förakt och vonobenattityder.
...

En viss typ av argument (?) framkallar ofta samma typ av svar.

KarlXII skrev:...
Om man hör skillnad mellan två slutsteg lider man sannolikt av placebo, men ändå är det viktigt att köpa rätt om man vill den rätta återgivningen...? :?
...

Din känsla är din.
Men placebo har ett väldigt kort bäst-före-datum.
Det har däremot inte den verkliga kvaliteten. Enligt mina erfarenheter.
Mundus Vult Decipi

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-05 17:27

Bamsefar skrev:Det ser jag som begränsningsregler, och personligen så tror jag att man faktiskt kan leva med Hypex, framförallt i basdelarna - men vad 17on vet jag ;)
Det tror jag med, men vad sjutton vet jag :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-05 17:30

philip skrev:Jag är alltså INTE intresserad av att diskutera F/E (eftersom jag inte anser att det är en lämplig metod - det är en HELT annan diskussion)

Tänk dig att någon frågade dig om vilka fönsterglas som är de mest genomsläppliga och opåverkande?

Och du svarade att det har du funnit att de bästa glasen är Nisses glas av sorten DSRI*, som är extremt planslipade, okolorerade och dessutom ar-behandlade så att man slipper reflexioner i ytorna.

Tänk dig då att den som frågat dig säger - jag förstår inte alla de där orden, men jag har läst på ett forum med idel kända personer att de bästa glasen är Ubbes glas, som görs av återanvända ölflaskor. De väger lika mycket som vanligt glas, och jag kan inte se att det är något som mäter annorlunda, de är lika tjocka också.

Då berättar du följande: Jag har provat glasen genom att titta ut igenom dem, och sedan har jag öppnat fönstret och jämfört med hur det ser ut utan det där glaset i blickvägen. Med Nisses förster av typ DSRI så gick det knappt att se någon skillnad! Jag kallar testmetoden M/U tittning, alltså med och utan.

Tänk dig då att den som frågade dig säger: Jag är alltså INTE intresserad av att diskutera M/U (eftersom jag inte anser att det är en lämplig metod - det är en HELT annan diskussion).

Tänk dig sedan att han fortsätter: Som jag sa tidigare så mäter Ubbes glas minst lika bra, de väger lika mycket och är lika tjocka. Och det måste ju finnas någon anlednng till att de som är så duktiga att de är kända över hela världen nu byter till Ubbes glas! De vet ju hur man tittar!

Då svarar du att mätningarna är selekterade så att de inte skall visa tillkortakommanden med Ubbes glas. Man använder helt enkelt en mätnorm för återanvända ölflaskor som inte visar felen. Hur mycket de väger säger ingenting om hur de släpper igenom ljus, men eftersom Ubbes glas är gjorda av gamla återänvända ölflaskor så mäts de med en snällare mätnorm.

Tänk dig då att han uppgivet säger: Varför får jag inga svar på mina frågor!

Hur länge tror du att du kommer att orka diskutera vidare om det är uppenbart att ingenting av det du säger når fram, och den du diskuterar med bara vill ha förutbestämda svar som han försöker få folk att ge honom, men utan att tillräckligt tydligt berätta hur de skall se ut?

Jag skulle inte orka så länge, så nu säger jag (i ett försök att gissa vilket svar du vill ha):

Jag tycker du skall köpa en KlassD-förstärkare. Allra helst skall du köpa just en Hypex, för den tycker folk om, som är förståndiga nog att anse att F/E-lyssning INTE är en bra metod. Du skall inte söka efter argument, utan efter kända människor som du utnämner till auktoriteter och sedan lyssnar till och köper det de själva bytt till alldeles nyligen. Du hittar dem på diskussionsforum, och de som är klokast att lyssna till är de som trycker ihop musiken mest, för det är det allting handlar om.

Gör så, så blir det nog väldigt bra! ;)

Vh, iö

- - - - - -

*Det syns rakt igenom.

PS. Så att inget återfaller på Hypex: Just Hypex är utmärkta KlassD-förstärkare som jag inte skulle blinka att använda för frekvenser under 2000 Hz i applikationer där den lågfrekvensutsträckning de erbjuder räcker och de ger tillräckligt med effekt för applikationen.

PPS. Det vore trots allt bra om du kunde berätta vad det beror på att du inte tycker att det är en lämplig metod att undersöka hur bra ett glas är, genom att jämföra mellan att titta på något och sedan hålla glaset emellan och förtsätta att titta och se om något ändrar sig...

(Alltså vad som fick dig att att skriva: "eftersom jag inte anser att det är en lämplig metod", om F/E-lyssning? F/E-tittning följer precis samma principer, och fungerar prima även om den som tittar bör glasögon, och om ombjektet man tittar på i sig innehåller glas...)
Senast redigerad av IngOehman 2008-06-05 17:42, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-05 17:34

i skrev:
philip börjar med att ställa vissa frågor. Sedan visar han ointresse och irritation för svaren. Uppiffat med halvhjärtat dolda sarkastiska insinuationer.

Det synes vara uppenbart att han enbart är ute efter bråk. Och kanske att klappa sig själv på ryggen.

Inte för att jag tycker att han är värre än en del andra, men ibland nappar även jag.

Varför nappar du ?

Tack för svaret. Då förstår jag hur du uppfattat det hela.

Jag nappade av samma anledning som du, misstänker jag.
Min Dryg-o-Meter slog i taket. :)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-06-05 17:37

jag undrar förstås varför du gör så. )

det händer att jag gör så men för det mästa har jag ju andra kriterier
men att folk försvaraqr junk med näbbar och klor trots att det är junk är ju vanligt
har skådats på detta forum många gånger

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2008-06-05 17:43

Hej!

Jag har inte läst hela tråden och sett om du fått kommentarer, men här kommer i alla fall mina kommentarer:

Distorsionen är mätt bandbreddsbegränsad vilket gynnar switchade förstärkare (övertoner, d.v..s disten över 20 kHz filtreras bort av mätapparaten). Disten är ändå mycket högre än en linjärförstärkare så det spelar ju mindre roll kanske.

Utimpedansen är ganska hög, särskilt vid högre frekvenser.

Bandbredden är ganska usel faktiskt. Det ger garanterat hörbarhet.

Det som är bra är ju verkningsgraden, i dessa tider av miljövänlighet.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2008-06-05 17:52

meanmachine skrev:
Om du tänker på Supremes mono-block om sisådär 240W

Halcro. :)

Men de passerade inte prickfritt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-05 17:53

profbd skrev:
jag undrar förstås varför du gör så. )

det händer att jag gör så men för det mästa har jag ju andra kriterier
men att folk försvaraqr junk med näbbar och klor trots att det är junk
är ju vanligt har skådats på detta forum många gånger

Jag vet inte om jag sett några exempel på någon som försvarat junk, där
det varit uppenbart att de förstått att det varit junk...

Kan inte ens erindra mig att jag någon gång känt mig benägen att tro
att någon försvarat något som de egentligen inte gillat. MM's inlägg är
nog det första jag sett, som visar att någon kan tänka så (även om han
försöker projicera det på någon annan, som dock inte ens tänkt tanken).

Tycker ändå att det var en oförnuftig ide (till och med för att vara från MM)
att tro att jag skulle ha lagt så mycket pengar att det räckt till en småbil,
på ett slutsteg - EFTER det att jag testat det omsorgsfullt under många
veckors tid, om jag hade tyckt att det bara var snyggt men inte återgav
musiksignalerna bra... :lol:

Idèn är genomkorkad helt enkelt!

Men jag börjar vänja mig vid tanken på att min under lång tid positiva och
hoppfulla inställning till MM varit korkad från min sida. :oops:

Jag trodde att han helt enkelt hade en lite annorlunda metod att lära sig
bara, inte minst om vad andra tyckte och tänkte, att han skrev och fram-
förallt frågade saker för att få fram sanningar. Men jag hade nog fel. Han
är kanske bara ett rätt otrevligt troll helt enkelt, som bara är ute efter
att förströ sig själv genom att förstöra diskussioner och få folk irriterade,
och just ingenting annat... :(

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-05 18:02

Kaffekoppen skrev:
Bamsefar skrev:Det ser jag som begränsningsregler, och personligen så tror jag att man faktiskt kan leva med Hypex, framförallt i basdelarna - men vad 17on vet jag ;)

Jag behöver inte tro, för jag vet. 8)

Det fungerar mycket bra. De är som gjorda för att driva basmoduler, och de gör det som bara 17!

Vh, iö

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-05 18:23

Rydberg skrev:Enligt vad du skriver kan det alltså inte var någon ljudlig skillnad på dem förutsatt att mitt 208 är helt? Vill du tro så får du göra det, jag håller frågan öppen och nöjer mig att jag subjektivt hör skillnad till Brystons fördel, en skillnad som kanske inte existerar.

Nja, det jag ser du skriver är att du hörde något som man inte hörde i F/E lyssningen av 208. Så du vill inte ens överväga att det felade i ditt test? Som olika nivåskillnader eller dyl?

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-06-05 18:27

Är det samma steg som testdes då?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-05 18:32

Nej, knappast. Därför jag skrev att den kanske var trasig eller dyl. :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-06-05 18:39

Jag tycker att IÖ:s analogi med jämförelsen av olika fönster var mycket bra. Tål att läsas igen.

H. Richard.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2008-06-05 19:14

IngOehman skrev:

Tänk dig att någon frågade dig om vilka fönsterglas som är de mest genomsläppliga och opåverkande?

Och du svarade att det har du funnit att de bästa glasen är Nisses glas av sorten DSRI*, som är extremt planslipade, okolorerade och dessutom ar-behandlade så att man slipper reflexioner i ytorna.

Tänk dig då att den som frågat dig säger - jag förstår inte alla de där orden, men jag har läst på ett forum med idel kända personer att de bästa glasen är Ubbes glas, som görs av återanvända ölflaskor. De väger lika mycket som vanligt glas, och jag kan inte se att det är något som mäter annorlunda, de är lika tjocka också.

Då berättar du följande: Jag har provat glasen genom att titta ut igenom dem, och sedan har jag öppnat fönstret och jämfört med hur det ser ut utan det där glaset i blickvägen. Med Nisses förster av typ DSRI så gick det knappt att se någon skillnad! Jag kallar testmetoden M/U tittning, alltså med och utan.

Tänk dig då att den som frågade dig säger: Jag är alltså INTE intresserad av att diskutera M/U (eftersom jag inte anser att det är en lämplig metod - det är en HELT annan diskussion).

Tänk dig sedan att han fortsätter: Som jag sa tidigare så mäter Ubbes glas minst lika bra, de väger lika mycket och är lika tjocka. Och det måste ju finnas någon anlednng till att de som är så duktiga att de är kända över hela världen nu byter till Ubbes glas! De vet ju hur man tittar!

Då svarar du att mätningarna är selekterade så att de inte skall visa tillkortakommanden med Ubbes glas. Man använder helt enkelt en mätnorm för återanvända ölflaskor som inte visar felen. Hur mycket de väger säger ingenting om hur de släpper igenom ljus, men eftersom Ubbes glas är gjorda av gamla återänvända ölflaskor så mäts de med en snällare mätnorm.

Hur länge tror du att du kommer att orka diskutera vidare om det är uppenbart att ingenting av det du säger når fram, och den du diskuterar med bara vill ha förutbestämda svar som han försöker få folk att ge honom, men utan att tillräckligt tydligt berätta hur de skall se ut?

Jag skulle inte orka så länge, så nu säger jag (i ett försök att gissa vilket svar du vill ha):

Jag tycker du skall köpa en KlassD-förstärkare. Allra helst skall du köpa just en Hypex, för den tycker folk om, som är förståndiga nog att anse att F/E-lyssning INTE är en bra metod. Du skall inte söka efter argument, utan efter kända människor som du utnämner till auktoriteter och sedan lyssnar till och köper det de själva bytt till alldeles nyligen. Du hittar dem på diskussionsforum, och de som är klokast att lyssna till är de som trycker ihop musiken mest, för det är det allting handlar om.

Vh, iö

- - - - - -

*Det syns rakt igenom.

PS. Så att inget återfaller på Hypex: Just Hypex är utmärkta KlassD-förstärkare som jag inte skulle blinka att använda för frekvenser under 2000 Hz i applikationer där den lågfrekvensutsträckning de erbjuder räcker och de ger tillräckligt med effekt för applikationen.

PPS. Det vore trots allt bra om du kunde berätta vad det beror på att du inte tycker att det är en lämplig metod att undersöka hur bra ett glas är, genom att jämföra mellan att titta på något och sedan hålla glaset emellan och förtsätta att titta och se om något ändrar sig...

(Alltså vad som fick dig att att skriva: "eftersom jag inte anser att det är en lämplig metod", om F/E-lyssning? F/E-tittning följer precis samma principer, och fungerar prima även om den som tittar bör glasögon, och om ombjektet man tittar på i sig innehåller glas...)

Nu är jag inte direkt en av dem som ställer sig upp och applåderar på forum. Allra minst för dem som så många andra applåderar över. Men, en STOR eloge till dig Ingvar för detta inlägg! Helt enkelt en underbar samling av kunskap och insikt begripligt förmedlat i ett inlägg.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-05 19:28

Johan_Lindroos skrev:

Hej!

Jag har inte läst hela tråden och sett om du fått kommentarer, men här kommer i alla fall mina kommentarer:

Distorsionen är mätt bandbreddsbegränsad vilket gynnar switchade förstärkare (övertoner, d.v..s disten över 20 kHz filtreras bort av mätapparaten). Disten är ändå mycket högre än en linjärförstärkare så det spelar ju mindre roll kanske.

Tack Johan, ett vettigt svar ang Hypex, jag bugar och bockar. :P

Några följdfrågor.

1, distortionen minskar faktiskt mellan 10-20 kHz, du menar att den ökar kraftigt över 20k? på vilket sätt påverkar det lyssningen?

2, vid 20k är impedansen ca 0,15 ohm, är det dåligt? vad är en bra siffra? Skulle det vara svårt att driva ett par pi60s med den utimpedansen?

3, hur kan bandbredden vara hörbar? de mäter ju mer eller mindre perfekt vid 20Hz till 20khz?

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-05 19:35

Gör så, så blir det nog väldigt bra!

oj då, du har inte heller orkat läsa mina inlägg i tråden, då är det inte lätt att hänga med.

fan ni är helt hopplösa, läser in precis vad ni känner för och sitter på höga hästar, jag försöker få igång en konstruktiv diskussion och ni gör allt för att paja.

SNÄLLA, har ni inget vettigt att tillföra tråden så skriv inte i den.

Om ni vill försöka er på att vara lustiga på andras bekostnad så kan ni väl i allafall vara roliga. (fast det är ju subjektivt, om ni inte F/E testar er översittarsarkasm såklar)

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-05 19:37

IngOehman skrev:
Kaffekoppen skrev:

Jag behöver inte tro, för jag vet. 8)

Det fungerar mycket bra. De är som gjorda för att driva basmoduler, och de gör det som bara 17!

Vh, iö

Vill herrn vara så vänlig att berätta varför Hypex inte fungerar fullregister?
Om du VET så mycket och ändå skriver här så kan du väl lika gärna passa på att förklara? Du brukar alltid vara så nöjd över att du alltid tar dig tid att förklara om nägon vill lyssna, kom igen då.
Senast redigerad av philip 2008-06-05 20:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-05 19:46

sicket skitsnack! jag har inte sagt något dyligt, jag är FULL AV FRÅGOR men nästan ingen vill svara. Jag har i den här tråden inte påstått någonting förutom att många mastringstekniker byter singa Bryston mot Hypex och är glada, och det är sant, jag har t.om länkat så att ni kan läsa själva. men nä, istället vill ni snacka F/E trots att jag inte vill.
Vad är det för poäng med att diskutera F/E om Hypexsteget inte ens är testat av någon, då har vi inget att jämföra med ändå...

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-05 19:49

[quote="Kaffekoppen"

Är det för att 208:an havererar som du vill byta?[/quote]

ja, fast den funkar nu.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-05 19:54

Almen skrev:
Sedan är det några som har bett dig förtydliga vad du menar med vissa saker, men det har du inte lust att svara på, eller?

jag försöker svara på alla frågor men min tid är begränsad och eftersom hälften av inläggen är gnällinlägg så tar det sin tid att beta i tråden.

Sedan svara jag inte på varför jag inte anser F/E fungerar, det är en lång historia som innefattar både tekniska och filosofiska resonemang.
Tar för lång tid och det finns ingen poäng med att tjafsa med er om det, ni vet ju vad ni tror är rätt och det respekterar jag.

Det var inte jag som tog upp F/E i tråden, efter de första F/E inläggen bad jag om ett stop som inte respekterades.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-05 19:56

Du frågar men vill inte ha dom svaren du får. Varför frågar du ens för då om du redan bestämt dig vad för svar som är "korrekt"?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-05 20:02

Johan_Lindroos skrev:

Hej!

:P (jublar)

Ett lysande inlägg helt strikt och befriat från personliga åsikter och annat. mycket informativt och bra. :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-05 20:06

subjektivisten skrev:Du frågar men vill inte ha dom svaren du får. Varför frågar du ens för då om du redan bestämt dig vad för svar som är "korrekt"?

sicket skitsnack,

jag har inte tagit ställning för någonting i den här tråden, jag frågar några frågor och sedan tror ni att jag bråkar? varför skulle jag göra det?

Om jag HADE velat bråka så lovar jag att jag gjort det på ett roligare sätt :twisted:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-05 20:08

Inget skitsnack. Du kan ju inte varit så blind att du missat att många på faktiskt anser F/E lyssning är ett mycket bra sätt att utvärdera saker, men ändå så ställer du frågan här. Varför ställer du inte den hos dom som påstår att dom inte låter så bra?

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-05 20:10

subjektivisten skrev:Inget skitsnack. Du kan ju inte varit så blind att du missat att många på faktiskt anser F/E lyssning är ett mycket bra sätt att utvärdera saker, men ändå så ställer du frågan här. Varför ställer du inte den hos dom som påstår att dom inte låter så bra?

för att jag litar mer på er (inte dig specifikt, men det finns andra), men efter denna totala frånvaro av fakta och saklighet så vet jag inte längre.

Densen

Inläggav Densen » 2008-06-05 20:25

Oh! Jusses, vilket babblande.
Köp en Densen så sitter du nöjd se´n.
Sådär nu har ni något att babbla vidare om i minst 5sidor. :D

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2008-06-05 20:32

Karl XII

Om man hör skillnad mellan två slutsteg lider man sannolikt av placebo, men ändå är det viktigt att köpa rätt om man vill den rätta återgivningen...?

Tycker detta sammanfattar det mesta här på Faktiskt... :roll:
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-06-05 20:42

Bandbredden kan påverka ljudet, men igentligen är det inte bandbredden direkt utan hur mycket nivå förändring det blir inom det frekvensintervall som man vill att den skall återge med rak frekvensgång. Enligt diagrammet i databladet så har nivån sjunkit ca 0,5dB vid 20kHz. Det tycker jag är lite mycket fall. Neråt i frekvens så är inte under 20Hz med i diagrammet. Bandbredden är specad till att max ha sjunkit med 3dB vid 10Hz. Jag (och flera) skulle vilja ha steg som går rakt vid ännu lägre frekvenser. Steget dämpar alltså väldigt låga och riktigt höga frekvenser.

Att dist mätning är bandbredds begränsad vid säg 20kHz (vet dock inte vilken frekvens dom använt), påverkar det dist värden längre ner. Ty dist är en mätning av övertoner. Säg att dist vid 5kHz skall mätas. Då (i princip, enkelt förklarat) så körs en 5kHz sinus genom steget och utsignalen mäts. Förutom att det kommer ut en 5kHz signal så kommer även 10kHz, 20kHz, 40kHz o.s.v. ut. Om nu 40kHz är dämpad av ett filter så kommer inte den med i mätningen. Därav så påverkar ett filter vid t.ex. 20kHz mätningen av lägre frekvenser.

//Michael

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-05 20:48

filip,

Du undrar varför den inte fungerar som fullregister, och det gör mig lite förvånad då du verkar ju ha studerat dem rätt noga. Lindroos redogör ju rätt enkelt och konsist för begränsningarna du kan räkna med. Omskrivet till ren svenska så är det en totalsågning av dem som fullregisteråtergivare.

Tror du inte att vi alla hade jublat om hypexstegen hade varit perfekta? Kan du finna ett rationellt skäl till varför någon inte skulle vilja att dom klarade av uppgiften som fullregister? Det hade ju varit kanon!

Bryston är för dyra för mig. Överhuvudtaget så var nya steg med tillräcklig effekt för dyra för mig, varför det blev till att titta på begagnatmarknaden. NAD208 var uteslutet, det är för driftosäkert för mig som inte kan laga det själv. Men det finns ju mycket annat som ger god valuta för pengarna.

Mitt råd, och ta det för vad det är, är att titta efter ersättare till 208:an på begagnatmarknaden om du fortfarande känner behov att ersätta det. Rotelsteget är verkligen fint, men det finns ju fler. Men tro inte att hypexstegen är guds gåva - åtminstonde som fullregister - det har sina begränsningar - och det sagt i all välmening. Jag är ju rätt fri från prestige i den här frågan då jag har ett sketet udda Sansuisteg som de flesta inte ens förstår hur bra det är ;) (från 80-talet dessutom om än renoverat).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-05 20:52

subjektivisten skrev:... Du kan ju inte varit så blind att du missat att många på faktiskt anser F/E lyssning är ett mycket bra sätt att utvärdera saker, men ändå så ställer du frågan här. Varför ställer du inte den hos dom som påstår att dom inte låter så bra?

Ja, varför frågar du inte mig?

/ B

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2008-06-05 20:59

Är det någon som blindtestat Rotel/Bryston/NAD/Hypex vid lika effekt och hör stor skillnad på samtliga?
100% Digital

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-06-05 21:11

Mich skrev:Om nu 40kHz är dämpad av ett filter så kommer inte den med i mätningen. Därav så påverkar ett filter vid t.ex. 20kHz mätningen av lägre frekvenser.

Gissar att det är här som inte philip hänger med riktigt, då vi ju
inte uppfattar toner över 20kHz så bra ?

Kaffekoppen skrev:Jag är ju rätt fri från prestige i den här frågan då jag har ett sketet udda Sansuisteg som de flesta inte ens förstår hur bra det är Wink (från 80-talet dessutom om än renoverat).

Är det f/e-lyssnat ? :)

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-05 21:23

Kaffekoppen skrev:filip,

Du undrar varför den inte fungerar som fullregister, och det gör mig lite förvånad då du verkar ju ha studerat dem rätt noga. Lindroos redogör ju rätt enkelt och konsist för begränsningarna du kan räkna med. Omskrivet till ren svenska så är det en totalsågning av dem som fullregisteråtergivare.

Tror du inte att vi alla hade jublat om hypexstegen hade varit perfekta? Kan du finna ett rationellt skäl till varför någon inte skulle vilja att dom klarade av uppgiften som fullregister? Det hade ju varit kanon!

Bryston är för dyra för mig. Överhuvudtaget så var nya steg med tillräcklig effekt för dyra för mig, varför det blev till att titta på begagnatmarknaden. NAD208 var uteslutet, det är för driftosäkert för mig som inte kan laga det själv. Men det finns ju mycket annat som ger god valuta för pengarna.

Mitt råd, och ta det för vad det är, är att titta efter ersättare till 208:an på begagnatmarknaden om du fortfarande känner behov att ersätta det. Rotelsteget är verkligen fint, men det finns ju fler. Men tro inte att hypexstegen är guds gåva - åtminstonde som fullregister - det har sina begränsningar - och det sagt i all välmening. Jag är ju rätt fri från prestige i den här frågan då jag har ett sketet udda Sansuisteg som de flesta inte ens förstår hur bra det är ;) (från 80-talet dessutom om än renoverat).

jo visst tror jag alla varit glada om Hypex fungerade som fullregister, det som jag trodde hade hänt den senaste tiden var att stegen var så bra att de inte skulle skämmas för sig.

Mich förklarade bra, tack!

jag tycker också 0,5db vid 20k är lite mycket men är osäker på om jag faktiskt hade hört det, beror det på lågpassfilteret att det svajar där?

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-05 21:29

crion skrev:Är det någon som blindtestat Rotel/Bryston/NAD/Hypex vid lika effekt och hör stor skillnad på samtliga?

inte jag men jag har ett nad208 så om någon vill komma hit med rotel, bryston eller vad som helst och blintesta någon dag så tycker jag det vore kul.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-05 21:34

Laila skrev:
Mich skrev:Om nu 40kHz är dämpad av ett filter så kommer inte den med i mätningen. Därav så påverkar ett filter vid t.ex. 20kHz mätningen av lägre frekvenser.

Gissar att det är här som inte philip hänger med riktigt, då vi ju
inte uppfattar toner över 20kHz så bra ?

:) nja, både och, jag förstår att mätningarna blir som äpplen och päron om man mäter 20-20 på ena och 20-100 på andra. Jag trodde faktiskt att jag skulle kunna göra ett LP-filter vid 20k i studion som inte hördes men det lyckades jag inte med :roll:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-05 21:40

philip skrev:jag tycker också 0,5db vid 20k är lite mycket men är osäker på om jag faktiskt hade hört det, beror det på lågpassfilteret att det svajar där?

0,5 dB vid 20 kHz betyder nada. Den som påstår något annat har ingen koppling till den verklighet vi lever i. De flesta av oss hör ju faktiskt ingenting alls vid den frekvensen.

Däremot så kan en avvikelse vid den frekvensen kanske indikera andra felaktigheter i konstruktionen som kanske påverkar vår upplevelse av ljudet.

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-05 22:31

Laila skrev:
Kaffekoppen skrev:Jag är ju rätt fri från prestige i den här frågan då jag har ett sketet udda Sansuisteg som de flesta inte ens förstår hur bra det är Wink (från 80-talet dessutom om än renoverat).

Troligtvis av en onykter skogshuggare i norrlands inland. Odokumenterat.

:lol:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-06-05 22:57

Kaffekoppen skrev:
Laila skrev:

Troligtvis av en onykter skogshuggare i norrlands inland. Odokumenterat.

:lol:

Inte m.m. väl ? :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-06-05 23:51

philip skrev:jag tycker också 0,5db vid 20k är lite mycket men är osäker på om jag faktiskt hade hört det, beror det på lågpassfilteret att det svajar där?

Det lågpassfilter som används vid dist mätningarna är nog inte inkopplat vid frekvensgångsmätningen. Utan den kurvan, tror jag, visar med gott samvete hur den mäter. Om jag inte minns fel så är väl det en 'egenskap' hos just klass D att frevensgången inte är helt rak. Hypex är väl väldigt bra i detta hänseende (bara vad jag tror). Har för mig att andra klass D steg är sämre (men jag har inte kollat in de så noga). Tror att det är p.g.a. detta som de redovisar frekvensgången i 4 och 8 ohm, plus utan last. Kommer ihåg att jag sett mätningar på något klass D steg som varierade mycket beroende på last. Denna Hypex modul ser ju bra ut, men man kunde önskat sig lite bättre upplösning.

En sak med klass D steg är att de slänger ur sig mycket högfrekvens skräp. Jag vet inte hur Hypex är. Det finns ju en risk att detta skräp påverkar andra apparater.

//Michael

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-06 01:28

philip skrev:för att jag litar mer på er (inte dig specifikt, men det finns andra), men efter denna totala frånvaro av fakta och saklighet så vet jag inte längre.

Frånvaron av fakta? 8O
Bryston är ju F/E-lyssnad OCH mätt och glänste i båda fallen. Det är väl fakta om något. Men som sagt, kan ge dig tips om en 18 watts SER rörförstärkare som är transparentare än alla tunga Krell mm. Det sa iaf killen på nätet.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-06 01:28

Bill50x skrev:Ja, varför frågar du inte mig?

/ B

Har du lyssnat på Brystonslutsteget?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-06-06 07:08

Philip:

Några tillkortakommanden hos klass-d förstärkare.

1. Alltför låt switchfrekvens i nuläget. Den borde vara högre- vilket kräver en kvantumutveckling framåt, vad gäller switchtransistorerna.
Ingenjörer hos bl.a. Linn (chakra whitepaper, inte klass-d ) samt IÖ, om jag inte minns fel, anser att tekniken är mogen för högfrekvensåtergivning om kanske 8-10 år.

Tekniken kommer, var så säker. Om 10 år är den kanske mogen för högklassig fullregisteråtergivning.

2. Lågpassfilter över 20000 hz som varierar med lastimpedansen- frekvensgången blir olika med olika laster i diskantregistret, ofta med flera decibels skillnad mellan 8 och 4 ohm. Hypex har försökt komma runt detta med att sätta filtret i motkopplingsslingan ( om jag inte fattat det felaktigt ) Om det fungerar bra vet jag ej.
Det analoga filter som av konstruktionskäl måste sitta på utgången på klass-d steg är inte så lätta att få till helt transparent, speciellt om de är branta pg.a. låg switchfrekvens.

3. Högfrekvensskräp speglas ned i det hörbara området.

Några fördelar hos klass-d förstärkare:

1. Lågt pris. Minimal kylning ( inga stora kylflänsar ). Hög verkningsgrad.
Låg effektförbrukning. Låg vikt.

2. Teoretiskt ingen övergångsdistortion, vilket dock i nuläget inte spelar stor roll, eftersom andra större tillkortakommanden i högfrekvensregistret är hörbart av mycket högre betydelse.
( en korrekt utförd klass ab förstärkare kan minimera övergångsdisten med rätt justerad tomgångsström ).

Om mitt inlägg innehåller felaktigheter vill jag gärna att det korrigeras.

H. Richard.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-06 09:24

Vi får se hur det utvecklar sig. Jag vet inte ens om tekniken i sig har möjligheter till det. Men det är ju inte fy skam att nyttja dem för basdelen i delade system heller..

Du nämde något om dåligt angiven fakta philip. Jag tycker det finns hur mycket fakta som helst i tråden så det stör mig lite när du väljer att bortse från de argument som inte riktigt stödjer det resultat du själv vill ha. Livet är ju inte så enkelt ;)

philip, det finns idag inget rationellt sätt att ge dig beskedet att hypex/klass-D är mogna som fullregister. Men det verkar ju vara så att det viktiga är vem som säger det inte vad som sägs. Så är det naturligtvis rätt ofta, man lyssnar lite extra på dem man har förtroende för och lite mindre på dem man inte har samma förtroende för. Det är ju förståss lite trist att det är så, eftersom det smartaste och mest rationella vore att naket granska argumenten och inte störas av varifrån de kommer. Man skall således vara minst lika kritisk mot det som sina bästa vänner framlägger, men det är man inte. Eller det är få som är det.

För mig personligen så spelar det ju liksom ingen roll vad du väljer. Det är ju du som får leva med det. Antingen så tror du på de fakta/argument som läggs fram här eller så väljer du att bortse från dem och går efter dina förhoppningar/din övertygelse. Det står dig ju fritt. Men säg då isåfall att du inte känner dig övertygad, förolämpa inte dem som ger dig råd/information. Det är mitt råd till dig (och som du naturligtvis kan förkasta) gett i all välmening.

Lycka till i ditt sökande. Jag har inte mer jag kan tillföra, tycker redan att det gjorts löjligt många inlägg om det här och det lär nog fortgå ett tag till ;)

Vänligen
Magnus

philip skrev:
Kaffekoppen skrev:filip,

jo visst tror jag alla varit glada om Hypex fungerade som fullregister, det som jag trodde hade hänt den senaste tiden var att stegen var så bra att de inte skulle skämmas för sig.

Mich förklarade bra, tack!

jag tycker också 0,5db vid 20k är lite mycket men är osäker på om jag faktiskt hade hört det, beror det på lågpassfilteret att det svajar där?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-06-06 11:11

Jag kör klass D fullregister hemma hos mig då jag lyssnar på ljuv musik å då jag demar mina ägghögtalare :D Tjolahopp, sån e jag. Jag känner inte igen den problematik som beskrivs. Jag har ju i o f moddat lite :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-06-06 11:19

steveo1234 skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

- - - - - -

*Det syns rakt igenom.

Nu är jag inte direkt en av dem som ställer sig upp och applåderar på forum. Allra minst för dem som så många andra applåderar över. Men, en STOR eloge till dig Ingvar för detta inlägg! Helt enkelt en underbar samling av kunskap och insikt begripligt förmedlat i ett inlägg.

Håller med, grymt! :P

Kan man inte ta detta till sig så är det nog svårt att ens försöka diskutera, men sen kapas svaret ganska hårt av philip. :?

Jösses.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-06 11:32

petersteindl skrev:Jag kör klass D fullregister hemma hos mig då jag lyssnar på ljuv musik å då jag demar mina ägghögtalare :D Tjolahopp, sån e jag. Jag känner inte igen den problematik som beskrivs. Jag har ju i o f moddat lite :)

MvH
Peter
Om du moddat lite och fått det bra, borde det ju finnas kommersiella aktörer som förmår att få fram en minst lika bra produkt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-06-06 11:37

Alla som har hört nyaste versionen av Hypex kan räcka upp handen.

Jag misstänker att gamla erfarenheter är just gamla erfarenheter även då det gäller Klass-D. Hur stora hörbara fel filter och annat medför borde kanske just höras för att kunna konstatera om dom teoretiska tillkortakommandena är fortfarande ett stort problem, eller ett mindre problem eller ett idag litet problem.

Någon som kan delge Philip sina lyssningsintryck av nya Hypex?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-06-06 17:32

Jarå, just cymbaler låter ooootroligt . . . . . . .

Närå, bara ljug, har inte hört :oops:

Användarvisningsbild
hari_seldon

Inläggav hari_seldon » 2008-06-06 18:06

En liten recension av en klass D förstärkare (IcePower), Bel Canto,
På s. 2 görs en kort jämförelse med Bryston.

http://www.6moons.com/audioreviews/eone2/1000.html

Klass D verkar ju påfallande ofta få fina recensioner så nå't måste väl vara rätt.

HS

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-06 18:50

hari_seldon skrev:En liten recension av en klass D förstärkare (IcePower), Bel Canto,
På s. 2 görs en kort jämförelse med Bryston.

http://www.6moons.com/audioreviews/eone2/1000.html

Klass D verkar ju påfallande ofta få fina recensioner så nå't måste väl vara rätt.

HS

Problemet med helt subjektiva recensioner så har man ingen ren objektiv bas. Det vill säga, vad som helst kan låta hur som helst (strängt taget) beroende på vem som lyssnar.
Som den killen jag snacka om som har haft Krell 600, svindyra Levinson, och massa andra rejäla muskelberg. Han sitter nu med ett par Lamm 2.1 SET rörförstärkare som han driver ett par Wilson med (som har en del dippar i mellanregisteret om jag inte minns fel, som kan ställa krav på förstärkaren). 2 x 18 watt där man redan runt 1 watt har 1% THD och 3% THD vid 10 watt.

Enligt han så driver denna förstärkare högtalarna bättre och mer transparent än hans tidigare Krell. Visst, det är ju hans åsikt, men knappast något som jag tror på. :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-06-06 21:27

subjektivisten skrev:
Rydberg skrev:Enligt vad du skriver kan det alltså inte var någon ljudlig skillnad på dem förutsatt att mitt 208 är helt? Vill du tro så får du göra det, jag håller frågan öppen och nöjer mig att jag subjektivt hör skillnad till Brystons fördel, en skillnad som kanske inte existerar.

Nja, det jag ser du skriver är att du hörde något som man inte hörde i F/E lyssningen av 208. Så du vill inte ens överväga att det felade i ditt test? Som olika nivåskillnader eller dyl?

Vill inte överväga......hehe, hur står det till med läsförståelsen?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-06 21:31

hehe, ja, det blev lite skumt där. :P

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-06-07 11:37

philip skrev:
Almen skrev:

jag försöker svara på alla frågor men min tid är begränsad och eftersom hälften av inläggen är gnällinlägg så tar det sin tid att beta i tråden.

Sedan svara jag inte på varför jag inte anser F/E fungerar, det är en lång historia som innefattar både tekniska och filosofiska resonemang.
Tar för lång tid och det finns ingen poäng med att tjafsa med er om det, ni vet ju vad ni tror är rätt och det respekterar jag.

Det var inte jag som tog upp F/E i tråden, efter de första F/E inläggen bad jag om ett stop som inte respekterades.

philip, du skrev i ditt första inlägg
"superstar"-tekniker som Jim Williams dissar (och har alltid dissat) Bryston pga färgningar.

Eftersom det enda säkra sätt att detektera färgingar som jag vet om är motsvarande F/E-lyssning så är det självklart att frågan om hur man har lyssnat sig fram till det dyker upp. Om Jim Williams har detekterat färgning i ett 14B SST så är det naturligtvis intressant för LTS eftersom de misslyckades med det.

Men, som sagt, jag får känslan av att du kanske menar något annat med ordet färgning än de flesta andra här på faktiskt eftersom du dels ifrågasätter Bryston såsom färgande, dels inte tycker att F/E-lyssning är intressant. Det hänger liksom inte riktigt ihop logiskt för mig.
Senast redigerad av Almen 2008-06-08 09:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-06-07 23:13

Bamsefar skrev:Garantin som Bryston sedan har ändrat på till det sämre är en annan historia. Nu är det noterbart svårare att åberopa garantin, never mind omkostnaderna för att utnyttja garantin är monumentalt för stora pga importörens geografiska placering.

Eller också skickar man ett par mail, funkade bra sist. Tycker inte man ska va för snabb att såga en leverantör, ingen är perfekt och de ska driva sin firma med avkastningskrav etc, det måste man ha i åtanke och vara ödmjuk inför. Kanske så att vissa är lite för mycket "prinsessan på ärten" också ;)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-06-08 08:02

Rydberg skrev:
Bamsefar skrev:Garantin som Bryston sedan har ändrat på till det sämre är en annan historia. Nu är det noterbart svårare att åberopa garantin, never mind omkostnaderna för att utnyttja garantin är monumentalt för stora pga importörens geografiska placering.

Eller också skickar man ett par mail, funkade bra sist. Tycker inte man ska va för snabb att såga en leverantör, ingen är perfekt och de ska driva sin firma med avkastningskrav etc, det måste man ha i åtanke och vara ödmjuk inför. Kanske så att vissa är lite för mycket "prinsessan på ärten" också ;)

Snackar skit gör du, den nuvarande importören har blåst eller försökt blåsa fler än mig - det är ingen hemlighet.

Jag stämde importören och fick tillbaka mina pengar. Men det skall då sjutton inte behövas, att hålla på att stämma en importöre pga utfästelse att man har rätt att returnera produkten - vilket sedan inte visade sig stämma - trots att importören själv hade författat både avtalet i sig och skrivit in just detta med full returrätt. Att sedan produkterna isig som skulle vara nya och enbart uppackade, i själva verket var f.d. demo prylar med mycket högt slitage, att manualer och testprotokoll fattades, att samtliga kablar och i över huvudet taget allt utom själva enheterna i sig fattades är antagligen helt normalt om man skall tro dig. Men framförallt är det antagligen helt normalt att kvittot, som då är garantibevis, fattas och att importören TOTALVÄGRAR att skriva ut ett nytt kvitto med dumma bortförklaringar som att kvittot inte går att skriva ut från PCn och en massa andra dåliga bortförklaringar - ja allt detta är säkert helt normalt. Och sådana som du accepterar säkert sådana här bortförklaringar enbart för att ställa in sig....

Så princessa på ärten kan du vara själv !!!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-06-08 14:52

V.S.B. 8)

Edit: Jag hade enbart Bryston som företag i åtanke o inte dess importör. Den senare har jag också varit i kontakt med och mitt intryck är allt annat än gott :(

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-06-08 15:56

Rydberg skrev:Edit: Jag hade enbart Bryston som företag i åtanke o inte dess importör. Den senare har jag också varit i kontakt med och mitt intryck är allt annat än gott :(

Jag kan också avslöja att när jag tog kontakt med Bryston direkt, företaget och tillverkaren således, så intog de först en vänlig ställning, men efter ett par dagar när de talat med importören och han ljugit så gott han kan / kunde (här någonstans så hotade importören mig med att jag försvårade för hans affärer och att jag skulle bli åtalad...) så påstod de ungefär samma sak, att man inte skulle få kvitto, att manual inte ingår och att mätprotokollet kunde de fixa fram en kopia (vilket iofs senare kom till mitt förfogande, men inte med hjälp av importören utan enbart för att jag tog kontakt med dem. Men garantikvittot på vad som skulle ha varit splitter nya saker - nej det skulle jag inte få...

Att Bryston sedan mörkar det faktum att man ändrat både på ingångs och utgångsfiltret (på 14B SST) plus ytterligare en punkt i konstruktionen är väl underordnat.

I det stora hela kan man säga att Bryston i grund och botten har en vettig konstruktion, och att de "glömde" ändra lite saker, och att de sedan väljer att inte tala om det för kunderna.

Jag menar det är ju normalt produktutveckling att en produkt blir bättre och bättre för varje delserie de gör - man talar givetvis inte om det för slutkund eftersom det a) riskerar att skapa en uppgraderingsomgång av existerande produkter eller b) att folk dumpar sina existerande produkter och sedan köper nya vilket sänker andrahandsvärdet eller något liknande....

Ja man kan glida omkring som man behagar - jag tycker att Bryson uppfört sig konstigt, men att importören (TAA Import A/S) framförallt är riktigt urkassa och inte talar sanning mer än absolut nödvändigt om ens då.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2008-06-09 18:38

philip skrev:
Tack Johan, ett vettigt svar ang Hypex, jag bugar och bockar. :P

Några följdfrågor.

1, distortionen minskar faktiskt mellan 10-20 kHz, du menar att den ökar kraftigt över 20k? på vilket sätt påverkar det lyssningen?

2, vid 20k är impedansen ca 0,15 ohm, är det dåligt? vad är en bra siffra? Skulle det vara svårt att driva ett par pi60s med den utimpedansen?

3, hur kan bandbredden vara hörbar? de mäter ju mer eller mindre perfekt vid 20Hz till 20khz?

Här kommer svar på:

1)
Distorsionen anges till 0,05% för att det används ett låpassfilter vid mätningen som ska ge distorsionen ett lägre siffervärde så att det ska se finare ut i databladet. Om man då bortser från att det är en lite snedvisande mätmetod så tycker jag ändå att distorsionen är för hög eftersom det ju är lätt att hitta en linjärförstärkare (t.ex. av "AB-typ") som uppvisar mycket lägre distorsion ändå, även mätt bredbandigt. Alltså, jag är inte jätteimponerad av mätvärdet. Observera att jag nu bortser helt från eventuellt hörbarhet, det är fullt möjligt att disten trots allt inte hörs, men det måste till andra metoder för att lyssningstesta sådant.

2)
0,15 ohm (dämpfaktor = 53) är inte jättedåligt men inte jättebra heller. Man skulle kunna säga att en dämpfaktor på runt 100 är önskvärd om man vill vill vara relativt immun för hörbarhet av olika frekvensgångsvariationer beroende på högtalarimpedanser. Jag vet inte vad pi60s har för impedanskurva, men det är nog relativt hög vilket torde innebära mindre känslighet för hög utimpedans. Vad jag vet så finns pi60s att köpa med konjugatlänkar vilket linjäriserar dess impedans, då kan även rörsteg med ännu högre utimpedans funka fint.

3)
I databladet står att -3 dB-punkterna ligger vid 10 Hz och 50 kHz. Om nu filterfunktionen är som de vanligtvis ser ut, så ger det inte helt rak frekvensrespons inom 20 Hz till 20 kHz, exempelvis kan då avvikelsen vara några tiondels decibel vid 20 Hz eller 20 kHz vilket är hörbart (man brukar säga att hörgränsen går runt 0,1 dB för nivåskillnad). Jag har varit med på blindtester då vi kunnat detektera hörbarhet av lågpassfilter med -3 dB-punkt vid 3,5 Hz exempelvis. Många tror det är ohörbart, men det är bevisat att det går att hörbart detektera. Du skriver att steget mäter (frekvensresponssmässigt) "mer eller mindre perfekt vid 20Hz till 20khz". är det något exempel som du har då? jag bara menar att "mer eller mindre perfekt" kan vara lite otydligt rent tekniskt. Hursomhelst skulle det vara kul att se en kurva på frekvensresponsen.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-07-04 12:49

Eftersom det fanns en länk till en recension av Bel Canto hos 6moons, tänkte jag bidra med vad Stereophile kom fram till vid lyssning och mätning.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-04 14:51

IngOehman skrev:

Haha, vilken underbar historia. Nu gillar jag ju inte analogier, men den här analogin höll faktiskt.

Historien fångar precis det som F/E syftar till att undersöka (förstås).

Man kan iofs späda på den med att man har blå solglasögon på sig, och då är det ju faktiskt så att den där svagt gula rutan gör att bilden man ser genom fönstret ser mer naturlig ut med ölglaset än med superglaset. Med ölglaset blir färgtonen varmare, superglaset ger en så hård och kall bild.

Å andra sidan ser verkligheten hård och kall ut genom ett par blåa solglasögon också. Kanske ska man inte ha blå solglasögon om man vill se en naturlig bild. Det är ju trist att måsta införa kalibrering mellan solglasögon och fönsterglas.

(för att vara övertydlig med analogin: blå solglasögon skulle kunna motsvara en högtalare eller mikrofon som är hissad i diskanten, tex.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Generellt om hifi