Moderator: Redaktörer
På andra sidan atlanten verkar det vara tvärt om nämligen, i princip ALLA mastringstekniker säljer av sina Bryston och köper Hypex. Läs på vilket mix/master forum som helst.
Och alla är rörande överens om att Hypexstegen är SÅ mycket bättre.
Även "superstar"-tekniker som Jim Williams dissar (och har alltid dissat) Bryston pga färgningar.
Vad är dealen? Är Bryston överreklamerat?
subjektivisten skrev:Skulle gissa att dom inte F/E lyssnat till sig den "färgningen"![]()
Dock så kanske andra eller äldre Bryston inte är så bra som den man testa i MOLT, den möjligheten finns ju med.
Bamsefar skrev:Bryston slutsteg tillverkade efter det att man moddat det på fabrik (dvs efter det att Ingvar Öhman lagt fram förslagen på vad osm behövde återgärdas - vilket man i praktiken aldrig gett honom cred för som jag förstår det hela, skitföretag rent utsagt...), vilket gäller samtliga slutsteg som Bryston tillverkar, är troligen vettiga om det inte vore för tokpriser och idiotimportören i norge.
Sedan må man ju fråga sig vad t.ex. en 14B SST ger utöver vad en NAD208 eller Rotel RB-1090 ger, dvs mervärde att gå från dessa två beggade till t.ex. 14B SST. Jag personligen föredrar NAD208. Men jag äger idag något helt annat....
Garantin som Bryston sedan har ändrat på till det sämre är en annan historia. Nu är det noterbart svårare att åberopa garantin, never mind omkostnaderna för att utnyttja garantin är monumentalt för stora pga importörens geografiska placering.
Trots garantin så skulle jag be t.ex. Morello att fixa slutsteget eftersom det både är noterbart billigare (grovt antagande) och snabbare (förvisso också ett antagande). Dvs i mina ögon är garantin inte värt pappret det är skrivet på såvida man inte bränner HELA slutsteget....
subjektivisten skrev:Jaså? Så du anser att vanliga "hifi-lyssna" är bättre metod. Ja, då kan precis vilket slutsteg som helst vara färgad eller ofärgad, så lycka till.
Richard skrev:På andra sidan atlanten verkar det vara tvärt om nämligen, i princip ALLA mastringstekniker säljer av sina Bryston och köper Hypex. Läs på vilket mix/master forum som helst.
Jasså. Intressant.Och alla är rörande överens om att Hypexstegen är SÅ mycket bättre.
Liksom en del anser att lågmotkopplade rörförstärkare är SÅ mycket bättre.
Hypex är klass-d. Fungerar inte lika bra som en kompetent traditionell design. Det är nog en kostnadsfråga- hypex är tio gånger billigare än bryston.Även "superstar"-tekniker som Jim Williams dissar (och har alltid dissat) Bryston pga färgningar.
Han kan ha fel.Vad är dealen? Är Bryston överreklamerat?
Ingen aning. Det beror ju på vad man vill ha- och betala för, livstidsgaranti och påstått transparent ljud erbjuds ju.
Om alla brystonsteg är hyfsat transparenta vet jag inget om.
subjektivisten skrev:Men vad vill du ha för svar? Jag har läst folk som säger att Lamm 2.1, ett SET rörslutsteg på 18 watt och en THD på 3% vid 10 watt (och över 1% vid ca 1 watt) låter transparent och mer korrekt än alla Krell, Levinson mm. Så du kan få precis vad som helst som svar när vi snackar om vanlig "hifi-lyssning".
philip skrev:hmm. jag trodde IÖs mod bara var intressant om man bryggkopplade vissa bryston modeller (inte med varandra såklart)
känns inte så betryggande heller med slutstegstillverkare (och i princip BARA slutstegstillverkare) som inte kan konstruera ett slutsteg...
...eller är IÖ ett geni beyond Brystons sammlade kunskap?![]()
(klart han är)
Citat:
Även "superstar"-tekniker som Jim Williams dissar (och har alltid dissat) Bryston pga färgningar.
Han kan ha fel.
meanmachine skrev:Citat:
Han kan ha fel.
Till skillnad från IÖ.
subjektivisten skrev:meanmachine skrev:Citat:
Han kan ha fel.
Till skillnad från IÖ.
Idiot!
philip skrev:http://recforums.prosoundweb.com/index.php/mv/msg/21965/0/80/0/
en av trådarna, i princip bara subjektivt tyckande. men ändå, trenden är tydlig.
Max_Headroom skrev:philip skrev:http://recforums.prosoundweb.com/index.php/mv/msg/21965/0/80/0/
en av trådarna, i princip bara subjektivt tyckande. men ändå, trenden är tydlig.
Inget kosntigt alls. Hypexstegen kostar en spottstyver och har massor av kraft. Visst, dom distar en del, men det brukar ju folk tycka om.
Räkna med att hypex och likande produkter blir allt mer populära. Lågdistande grejjor kommer i framtiden att vara förbehållet DIY-nissar.
philip skrev:subjektivisten skrev:Fråga där då.
kan du inte bara hålla dig borta från tråden? sluta bete dig som ett uppmärksamhetstörstande småbarn.
philip skrev:här är databladet jag kollade, vad är inte bra?
http://www.hypex.nl/docs/UcD400HG_datasheet.pdf
philip skrev:Varför skulle dessa personer som är vana vid bra ljud (bryston) tycka det är bättre med ljud som är dåligt?
Bamsefar skrev:philip skrev:här är databladet jag kollade, vad är inte bra?
0.01% - dvs 40Hz till 6KHz.
Men som sagt, du har helt rätt i att den ligger under flertalet andra undermåliga konstruktioner - men det är inte i närheten av de bästa analoga. Fast precis som du skriver: bang-for-the-buck är det ju helt klart bättre - ett Bryston (hur fel det nu än kan vara...) kostar med lätthet 10 ggr pengarna - är den 10 ggr bättre ? Nix!
Max_Headroom skrev:philip skrev:Varför skulle dessa personer som är vana vid bra ljud (bryston) tycka det är bättre med ljud som är dåligt?
Därför att låta bra inte är det samma som låta korrekt.
Distmätningar på klass D-steg görs normal med ett lågpassfilter, så det ser bättre ut på mätningen.
Bryston är kända för att ha låg förvrängning och eftersom hypexarna tydligen låter "radikalt bättre" så påverkar dom ljudet hörbart.
Jag har också sett ABX-test som gjorts och då har man kommit fram till att skillnaderna mellan olika förstärkare är väldigt liten. Dom stora skilnaderna verkar vara när dom drivs till klippgräns. Lösning: Ha ett steg som inte klipper.
Dessutom går det gärna mode i sånt här. Någon som anses hip och ball skriver upp en produkt och då ska alla ha samma.
det jag pratar om är trenden att bryston byts bort. Även den senaste SST serien.
dist mellan 20Hz-20kHz under 0.01 vid 10 watt.
philip skrev:Richard skrev:På andra sidan atlanten verkar det vara tvärt om nämligen, i princip ALLA mastringstekniker säljer av sina Bryston och köper Hypex. Läs på vilket mix/master forum som helst.
Jasså. Intressant.Och alla är rörande överens om att Hypexstegen är SÅ mycket bättre.
Liksom en del anser att lågmotkopplade rörförstärkare är SÅ mycket bättre.
Hypex är klass-d. Fungerar inte lika bra som en kompetent traditionell design. Det är nog en kostnadsfråga- hypex är tio gånger billigare än bryston.Även "superstar"-tekniker som Jim Williams dissar (och har alltid dissat) Bryston pga färgningar.
Han kan ha fel.Vad är dealen? Är Bryston överreklamerat?
Ingen aning. Det beror ju på vad man vill ha- och betala för, livstidsgaranti och påstått transparent ljud erbjuds ju.
Om alla brystonsteg är hyfsat transparenta vet jag inget om.
---------------------------------------------------------------------jag tycker inte liknelsen mellan rör och hypex är så lyckad.
vidare så är det ingen kostnadsfråga eftersom många säljer sina bryston till låga priser samtidigt som de använder dessa pengar till hypex, det går på ett ut då liksom.
Kan det vara så enkelt att Bryston för tillfället är "inne" här på faktiskt precis som nad208:an och rotel 1090:an var? varken 208:an eller 1090:an visade ju sig vara så bra.
208 och 1090 är ju mycket fina förstärkare. Varför tror du att de inte är bra? Bland de bästa i världen faktiskt.kan det vara så enkelt att hypexstegen är "inne" bland mastringstekniker i USA?
Om teknikerna i amerika inte är intresserade av ett transparent ljud kan de ju välja vad som helst. "Lyssna och tyck" filosofin kan ju föda vilka avarter som helst...Om jag förstår det hela rätt så mäter hypexstegen mycket bättre än bryston? men det kanske gäller ST serien?
woland skrev:Philipp skrev:det jag pratar om är trenden att bryston byts bort. Även den senaste SST serien.
Öh, vilken trend? Vad har du fått det ifrån?
Tror inte ett smack på det. Låter som något som någon har skrivit på något amatörforum i amerika. Vilken musikmastring snackar du om?dist mellan 20Hz-20kHz under 0.01 vid 10 watt.
Dessa siffror du drar imponerar inte på mig i allafall.
Mvh
De brystonsteg jag sett mätningar på mäter mycket bättre än alla klass-d steg. Speciellt om man mäter där det räknas, dvs. inte använder de av företagens mätningar som kan uppvisa ett gott resultat. Det finns hundratals mätningar man kan göra som säger saker om hur ljudet färgas eller inte. Klass- d har problem i högfrekvensregistret, från ca. 1 khz är det inte transparent nog för att kallas ofärgande. Det fungerar mycket bra till subbasmoduler, dock. Ingen teknisk lösning verkar finns de närmaste 10 åren- det krävs nämligen ett tekniskt genombrott för att klara de begränsningar som finns, i nuläget, i tekniken. I vartfall om man skall använda tekniken som fullregistersteg.
PS: använd gärna sökfunktionen för att läsa mera om klass-d teknikens tillkortakommanden- sök med orden "ICE" eller "Klass-d
Richard skrev:208 och 1090 är ju mycket fina förstärkare. Varför tror du att de inte är bra? Bland de bästa i världen faktiskt.
meanmachine skrev:Tänker inte argumentera med dig om detta utan håller med om att dessa två steg är av bättre kvalisort. Men Bryston är för mig en gåta av några anlednignar. Först den är sketadyr! Hur kan denna passa in och få en hype inom faktisktfolket (titta KK jag nämnde inte LTS). Då kunde man ju lika gärna använda ännudyrare steg (410.000:- paret) som ju gick prickfritt genom testet.......
Missar man sin egen mission här? Bryston må vara tramsparent men det konstar ju för fanken 10ggr sp mycket som andra neutrala apparater. Detta är mig en gåta. En hypad produkt som är svenadyr. Anar lite ugglor i mossen här och kan inte rå för det eftersom det är så emotsägande.
philip skrev:
det kanske är tvärt om?
bryston låter färgat och hypex ofärgat?
och sedan sa jag inte "radikalt bättre" så det är en felcitering.
Bamsefar skrev:philip skrev:hmm. jag trodde IÖs mod bara var intressant om man bryggkopplade vissa bryston modeller (inte med varandra såklart)
känns inte så betryggande heller med slutstegstillverkare (och i princip BARA slutstegstillverkare) som inte kan konstruera ett slutsteg...
...eller är IÖ ett geni beyond Brystons sammlade kunskap?![]()
(klart han är)
Det hela rör sig kring ett filter på utgången som konstruerades för typ 20 år sedan, och sedan aldrig ändrats... Dvs man har kört på i gamla banor och sedan inte kompenserat för det större effektuttaget typ. Sedan var det väl flera saker än enbart den modden, men det är ju den enda modden som Bryston påstår ha genomförts, men i själva verket är det 3 olika som jag minns i alla fall. Så man kan ju också undra om en tillverkare som mörkar sådant....
Ingvar är mycket duktig, inget tu tal om det - Bryston slarvade, och slarvar antagligen fortfarande med tanke på alla problem med deras SP2....
meanmachine skrev:Richard skrev:208 och 1090 är ju mycket fina förstärkare. Varför tror du att de inte är bra? Bland de bästa i världen faktiskt.
Tänker inte argumentera med dig om detta utan håller med om att dessa två steg är av bättre kvalisort. Men Bryston är för mig en gåta av några anlednignar. Först den är sketadyr! Hur kan denna passa in och få en hype inom faktisktfolket (titta KK jag nämnde inte LTS). Då kunde man ju lika gärna använda ännudyrare steg (410.000:- paret) som ju gick prickfritt genom testet.......
Missar man sin egen mission här? Bryston må vara tramsparent men det konstar ju för fanken 10ggr sp mycket som andra neutrala apparater. Detta är mig en gåta. En hypad produkt som är svenadyr. Anar lite ugglor i mossen här och kan inte rå för det eftersom det är så emotsägande.
Tycker Philips sätt att skriva indikera att han tycker man är idiot om man köper Bryston istället för Hypex och den enda anledningen måste vara ett okritiskt följe av Ingvar Öhman![]()
Nu tillhör inte jag dem som verkar tro att slutsteget var oanvändbart innan moddningen (det gör ju Philip det med) utan en rätt bra produkt blev än bättre.
philip skrev:Kan det vara så enkelt att Bryston för tillfället är "inne" här på faktiskt precis som nad208:an och rotel 1090:an var? varken 208:an eller 1090:an visade ju sig vara så bra
meanmachine skrev:Richard skrev:208 och 1090 är ju mycket fina förstärkare. Varför tror du att de inte är bra? Bland de bästa i världen faktiskt.
Tänker inte argumentera med dig om detta utan håller med om att dessa två steg är av bättre kvalisort. Men Bryston är för mig en gåta av några anlednignar. Först den är sketadyr! Hur kan denna passa in och få en hype inom faktisktfolket (titta KK jag nämnde inte LTS). Då kunde man ju lika gärna använda ännudyrare steg (410.000:- paret) som ju gick prickfritt genom testet.......
meanmachine skrev:Missar man sin egen mission här?
meanmachine skrev:Bryston må vara tramsparent men det konstar ju för fanken 10ggr sp mycket som andra neutrala apparater.
meanmachine skrev:Detta är mig en gåta. En hypad produkt som är svenadyr.
iö i MoLt skrev:"Värd pengarna?
Välljud i alla ära, men är den värd samma pengar som en småbil då? Det är förstås en fråga om både smak, resurser, prioriteringar och kanske rent av fonogram-samlingens storlek.
Har man en anläggning+fonogramsamling för 3,5 miljoner behöver apparaten öka lyssningsbehållningen med 2% för att vara värd sina pengar. Men har man en anläggning+fonogram som kostat 70 000:- så behöver den dubbla lyssningsglädjen, och det kan jag nästan lova att den inte kommer att göra i någon annan anläggning än en som haft en extremt dålig effektförstärkare innan.
Själv tycker jag kanske att man kan fokusera på antalet fonogram bara, och fråga sig hur många kronor extra på varje fonogram en effektförstärkare får kosta.
Hur man än ser det är det en bedömningsfråga. Min uppfattning är att apparaten passar bäst i de bästa anläggningarna på planeten och tillsammans med jättestora fonogramsamlingar, men blir helt malplacé i enklareanläggningar med signifikanta andra svagheter, det vill säga där förnuftigare sätt att investera 70 000:- med största säkerhet finns...
... / ...
...Min uppfattning är nog trots allt att det är tveksamt om den är ”rimlig”, i anläggningar som ligger i rimliga prisklasser.
I de allra flesta anläggningar kan ju ett större antal tiotusenlappar investeras klart vettigare än i form av ett Bryston-slutsteg av detta slag. Inte för att något felar i slutsteget (för det finns faktiskt inget slutsteg med mind-re fel på som jag känner till) men på grund av att alla normala anläggningar har så mycket större brister på andra håll. Kanske med avseende på högtalare eller det kanske finns några rumsakustiska svårigheter som man kan ägna sig åt att motverka, om man har några tiotusenlappar över. Det kan ju finnas nya dimensioner att utforska också för sina surt förvärvade slantar – exempelvis att skaffa flerkanalskapacitet och projektor!
meanmachine skrev:Anar lite ugglor i mossen här och kan inte rå för det eftersom det är så emotsägande.
Om du tänker på Supremes mono-block om sisådär 240W
philip skrev:Max_Headroom skrev:Bryston är kända för att ha låg förvrängning och eftersom hypexarna tydligen låter "radikalt bättre" så påverkar dom ljudet hörbart.philip skrev:Varför skulle dessa personer som är vana vid bra ljud (bryston) tycka det är bättre med ljud som är dåligt?
det kanske är tvärt om?
I detta forum skådas i princip ingen kritik mot ljudet i en Bryston, men det kan man läsa om på andra håll, inte hade det väl varit helt otroligt att någon här på forumet faktist inte gillade Brystons ljud - nä föresten, förlåt, ni hade ju F/E testat den, då försvinner förmågan att lyssna på förstärkaren och avgöra dess kvalitéer, för den hörs ju inte, i ett svart hål av logik.
philip skrev:subjektivisten skrev:Skulle gissa att dom inte F/E lyssnat till sig den "färgningen"![]()
Dock så kanske andra eller äldre Bryston inte är så bra som den man testa i MOLT, den möjligheten finns ju med.
Hello, Jag vet att 14b SST klarade sig galant i F/E men startade tråden ändå. Jag är alltså INTE intresserad av att diskutera F/E (eftersom jag inte anser att det är en lämplig metod - det är en HELT annan diskussion)
Bamsefar skrev:Sedan må man ju fråga sig vad t.ex. en 14B SST ger utöver vad en NAD208 eller Rotel RB-1090 ger, dvs mervärde att gå från dessa två beggade till t.ex. 14B SST. Jag personligen föredrar NAD208. Men jag äger idag något helt annat....
David_A skrev:så då är den stora frågan vilken som färgar minst![]()
Skulle själv vilja köra tex 208,1090 och någon Bryston mot varandra. Undrar just om det skulle gå att särskilja dom, eller om dom låter väldigt likartat.
Skulle själv vilja köra tex 208,1090 och någon Bryston mot varandra. Undrar just om det skulle gå att särskilja dom, eller om dom låter väldigt likartat.
Nattlorden skrev:David_A skrev:så då är den stora frågan vilken som färgar minst![]()
Fast det är väl nästan overkill att bry sig? Det väsentliga är väl ändock att man har 208, 1090 eller Bryston och inte något annat? (Sentec PA9, Halcro eller Sirius/GamuT på lab-utgång borde väl komma med här också... något annat?)
Rydberg skrev:Jag kopplade in mitt 208 här om dagen o spelade lite. Det dröjde inte jättelänge förrän jag kopplade in mitt 6B steg igen. Det gräver fram mer detaljer och låter renare
philip skrev:Max_Headroom skrev:philip skrev:Varför skulle dessa personer som är vana vid bra ljud (bryston) tycka det är bättre med ljud som är dåligt?
Därför att låta bra inte är det samma som låta korrekt.
Distmätningar på klass D-steg görs normal med ett lågpassfilter, så det ser bättre ut på mätningen.
Bryston är kända för att ha låg förvrängning och eftersom hypexarna tydligen låter "radikalt bättre" så påverkar dom ljudet hörbart.
Jag har också sett ABX-test som gjorts och då har man kommit fram till att skillnaderna mellan olika förstärkare är väldigt liten. Dom stora skilnaderna verkar vara när dom drivs till klippgräns. Lösning: Ha ett steg som inte klipper.
Dessutom går det gärna mode i sånt här. Någon som anses hip och ball skriver upp en produkt och då ska alla ha samma.
det kanske är tvärt om?
philip skrev:men då är vi här igen.
Nad 208:an är inte transparant, går sönder och går inte att köpa längre.
1090:an brummar och och går inte att köpa.
Bryston går att köpa men det är svårt och dyrt.
Så, om man inte vill köpa bryston och man vill ha något bra och går att handla idag, vad ska man köpa dårå?
philip skrev:Så, om man inte vill köpa bryston och man vill ha något bra och går att handla idag, vad ska man köpa dårå?
IngOheman skrev:Du får gärna kommentera om du fortfarande inte ser att det som skrivits i MoLt är rimligt, givet de faktiska egenskaperna hos stegen.
Nu snurrar du igen mannenmeanmachine skrev:Iövrigt är kan ju en Denon 1507 möta en Krell a3000kkr med säker seger i sikte osv osv.
subjektivisten skrev:Rydberg skrev:Jag kopplade in mitt 208 här om dagen o spelade lite. Det dröjde inte jättelänge förrän jag kopplade in mitt 6B steg igen. Det gräver fram mer detaljer och låter renare
Har Rydis en trasig 208 eller träffa han mister placebo?![]()
meanmachine skrev:IngOheman skrev:Du får gärna kommentera om du fortfarande inte ser att det som skrivits i MoLt är rimligt, givet de faktiska egenskaperna hos stegen.
Vill du verkligen ha min kommentar Ingvar?![]()
meanmachine skrev:Jag har personligen ingenting emot Varken Halcro, Nad, Rotel, Bryston eller andra tillverkare av tunga prylar. Jag delar heller inte din ideologi!!!
meanmachine skrev:Det jag finner synneligen märkligt att de enda produkterna som verkar stiga i prestanda med värdet är just Bryston och dina högtalare.
meanmachine skrev:Detta lämnar ju lite åt tankarna eftersom du har just dessa prylar.
meanmachine skrev:Iövrigt är kan ju en Denon 1507 möta en Krell a3000kkr med säker seger i sikte osv osv.
Tror du att jag köpte det först och sedan drog slutsatsen att det måste vara väldigt bra eftersom jag äger det?
Max_Headroom skrev:philip skrev:Så, om man inte vill köpa bryston och man vill ha något bra och går att handla idag, vad ska man köpa dårå?
Vad ska du ha det till? Studio? Hemma? Fullregister? Hur stort är rummet och vad har du för högtalare? Kan du tänka dig att ha slutstegen i ett anant rum? Nytt eller begagnat?
Tyvärr finns knapps några klass A/B-slutsteg med adekvat uteffekt att köpa till rimliga pengar. Men har man högtalare med hög känslighet räcker ju 2x100W långt. Ja, faktiskt.se ända fram för dom allra flesta!
Jag läste om en karl som köpt ett slutsteg från Lab-gruppen. Han bytte fläktar till extremt tystgåeende (vill minnas han köpte dom från Lab-gruppen i gbg). För hemmabruk så behövs inte lika mycket kylning då steget (oftast) inte går så hårt.
Inte billiga steg, men driftsäkra och bra. Mycket effekt för "rimliga" pengar. Enda haken är just fläktarna.
Edit: Vad får det kosta?
Xenod skrev:Har inte tittat så noga på din länk philip, här finns ytterligare mätningar med tillvägagångssättet redovisat:
Mätningar på Rotel RB-1090
UrSv skrev:philip skrev:ja men det var ju helt andra siffror än Stereophile, är inte det skumt?
Vilka siffor tänker du på? Jag tyckte det var ganska likvärdigt.
philip skrev:Så, om man inte vill köpa bryston och man vill ha något bra och går att handla idag, vad ska man köpa dårå?
philip skrev:UrSv skrev:philip skrev:ja men det var ju helt andra siffror än Stereophile, är inte det skumt?
Vilka siffor tänker du på? Jag tyckte det var ganska likvärdigt.
jag kollar på graf 4 som visar på runt 0.01% THD vid 2Watt 4kHz.
Men morellos mätningar visar 0.005% vid 10kHz 200watt (!)
Eller?
MichaelG skrev:philip skrev:Så, om man inte vill köpa bryston och man vill ha något bra och går att handla idag, vad ska man köpa dårå?
Själv gick jag och köpte mig ett Advance Acoustic för 6.500 kr. Det var visserligen "bara" på 2*170 W, men funkar perfekt med resten av min anläggning (hyfsat känsliga högtalare).
Hälsn. Michael
jag kollar på graf 4 som visar på runt 0.01% THD vid 2Watt 4kHz.
Eller?
Eller?
Ja? Att disten stiger vid lägre effekt är väl normalt för många förstärkare eftersom den beror till del på övergångsdist vilken väl blir mindre relativt sett vid högre effekt? Att sen siffrorna endast skiljer sig med en faktor 2 är ju i min mening i princip inom mättoleransen för två olika riggar i olika länder när de jämförs med varandra.
Skall man vara nogräknad bör man nog dock jämföra siffror för samma mätvillkor om man skall kunna dra någon direkt slutsats av dem.
Philip skrev:Finns det överhuvud taget någonting mätbart som är undermåligt i ett hypexsteg?
Vad jag kan se om man jämför Stereophiles mätning på 1090 jmfrt med Hypex då borde även Hypexstegen vara helt transparanta?
Xenod skrev:Inte lätt att dra slutsatser om förstärkare när man inte förstår hur de fungerar...
meanmachine skrev:Philip skrev:Finns det överhuvud taget någonting mätbart som är undermåligt i ett hypexsteg?
Vad jag kan se om man jämför Stereophiles mätning på 1090 jmfrt med Hypex då borde även Hypexstegen vara helt transparanta?
F/E är ju inte mätning utan lyssning vettu så det så...![]()
Så även om de mäter lika så är det ingen garanti förrens de varit i LTS regi och lyssnats på.
guldfisk skrev:Invändningen redan tidigt i tråden var väl att klass D mäts med ett lågpassfilter, vilket inte finns där vid vanlig lyssning?
philip skrev:Xenod skrev:Inte lätt att dra slutsatser om förstärkare när man inte förstår hur de fungerar...
Sant, synd att de som kan inte vill dela med sig av sin kunskap. Det finns ju flera här som borde ha/har kunskap om dylikt men ingen vill svara på mina frågor ordentligt tycker jag.
philip skrev:Xenod skrev:Inte lätt att dra slutsatser om förstärkare när man inte förstår hur de fungerar...
Sant, synd att de som kan inte vill dela med sig av sin kunskap. Det finns ju flera här som borde ha/har kunskap om dylikt men ingen vill svara på mina frågor ordentligt tycker jag.
i skrev:philip skrev:Xenod skrev:Inte lätt att dra slutsatser om förstärkare när man inte förstår hur de fungerar...
Undrar varför....
philip skrev:ingen vill svara på mina frågor ordentligt tycker jag.
profbd skrev:Tror du att jag köpte det först och sedan drog slutsatsen att det måste vara väldigt bra eftersom jag äger det?![]()
![]()
![]()
det är väl inget ovanligt att det funkar så särskilt med prylar som man gillar pga utseendet
Du har inte lust att svara konstruktivt någon gång, istället för ironiskt och förlöjligande?meanmachine skrev:Philip skrev:Finns det överhuvud taget någonting mätbart som är undermåligt i ett hypexsteg?
F/E är ju inte mätning utan lyssning vettu så det så...![]()
Så även om de mäter lika så är det ingen garanti förrens de varit i LTS regi och lyssnats på.
philip skrev:Är verkligen Bryston så bra? Det känns som att många är intresserade trots kass importör och hutlösa priser. Bara för att en person har valt Bryston den senaste tiden.
philip skrev:Jag är alltså INTE intresserad av att diskutera F/E (eftersom jag inte anser att det är en lämplig metod - det är en HELT annan diskussion)
philip skrev:Vad jag kan se om man jämför Stereophiles mätning på 1090 jmfrt med Hypex då borde även Hypexstegen vara helt transparanta?
KarlXII skrev:i skrev:philip skrev:Xenod skrev:Inte lätt att dra slutsatser om förstärkare när man inte förstår hur de fungerar...
Undrar varför....
Ja? Det undrar jag också.
Dina rullande ögon antyder att du sitter med svaret. Kläm fram med det nu.![]()
KarlXII skrev:...
Ännu en märklig tråd där snustorra argument haglar blandat med förakt och vonobenattityder.
...
KarlXII skrev:...
Vid en snabb genomläsning får jag följande känsla:
Om man hör skillnad mellan två slutsteg lider man sannolikt av placebo, men ändå är det viktigt att köpa rätt om man vill den rätta återgivningen...?![]()
...
Det tror jag med, men vad sjutton vet jagBamsefar skrev:Det ser jag som begränsningsregler, och personligen så tror jag att man faktiskt kan leva med Hypex, framförallt i basdelarna - men vad 17on vet jag
philip skrev:Jag är alltså INTE intresserad av att diskutera F/E (eftersom jag inte anser att det är en lämplig metod - det är en HELT annan diskussion)
i skrev:
philip börjar med att ställa vissa frågor. Sedan visar han ointresse och irritation för svaren. Uppiffat med halvhjärtat dolda sarkastiska insinuationer.
Det synes vara uppenbart att han enbart är ute efter bråk. Och kanske att klappa sig själv på ryggen.
Inte för att jag tycker att han är värre än en del andra, men ibland nappar även jag.
Varför nappar du ?
Om det finns människor som fungerar så, så må det vara hänt. Du
antyder att du är sådan, och isåfall ifrågasätter jag inte det. (Fast
jag undrar förstås varför du gör så. )
philip skrev:här är databladet jag kollade, vad är inte bra?
meanmachine skrev:Om du tänker på Supremes mono-block om sisådär 240W
Halcro.
profbd skrev:Om det finns människor som fungerar så, så må det vara hänt. Du
antyder att du är sådan, och isåfall ifrågasätter jag inte det. (Fast
jag undrar förstås varför du gör så. )
det händer att jag gör så men för det mästa har jag ju andra kriterier
men att folk försvaraqr junk med näbbar och klor trots att det är junk
är ju vanligt har skådats på detta forum många gånger
Kaffekoppen skrev:Det tror jag med, men vad sjutton vet jagBamsefar skrev:Det ser jag som begränsningsregler, och personligen så tror jag att man faktiskt kan leva med Hypex, framförallt i basdelarna - men vad 17on vet jag
Rydberg skrev:Enligt vad du skriver kan det alltså inte var någon ljudlig skillnad på dem förutsatt att mitt 208 är helt? Vill du tro så får du göra det, jag håller frågan öppen och nöjer mig att jag subjektivt hör skillnad till Brystons fördel, en skillnad som kanske inte existerar.
IngOehman skrev:philip skrev:Jag är alltså INTE intresserad av att diskutera F/E (eftersom jag inte anser att det är en lämplig metod - det är en HELT annan diskussion)
Tänk dig att någon frågade dig om vilka fönsterglas som är de mest genomsläppliga och opåverkande?
Och du svarade att det har du funnit att de bästa glasen är Nisses glas av sorten DSRI*, som är extremt planslipade, okolorerade och dessutom ar-behandlade så att man slipper reflexioner i ytorna.
Tänk dig då att den som frågat dig säger - jag förstår inte alla de där orden, men jag har läst på ett forum med idel kända personer att de bästa glasen är Ubbes glas, som görs av återanvända ölflaskor. De väger lika mycket som vanligt glas, och jag kan inte se att det är något som mäter annorlunda, de är lika tjocka också.
Då berättar du följande: Jag har provat glasen genom att titta ut igenom dem, och sedan har jag öppnat fönstret och jämfört med hur det ser ut utan det där glaset i blickvägen. Med Nisses förster av typ DSRI så gick det knappt att se någon skillnad! Jag kallar testmetoden M/U tittning, alltså med och utan.
Tänk dig då att den som frågade dig säger: Jag är alltså INTE intresserad av att diskutera M/U (eftersom jag inte anser att det är en lämplig metod - det är en HELT annan diskussion).
Tänk dig sedan att han fortsätter: Som jag sa tidigare så mäter Ubbes glas minst lika bra, de väger lika mycket och är lika tjocka. Och det måste ju finnas någon anlednng till att de som är så duktiga att de är kända över hela världen nu byter till Ubbes glas! De vet ju hur man tittar!
Då svarar du att mätningarna är selekterade så att de inte skall visa tillkortakommanden med Ubbes glas. Man använder helt enkelt en mätnorm för återanvända ölflaskor som inte visar felen. Hur mycket de väger säger ingenting om hur de släpper igenom ljus, men eftersom Ubbes glas är gjorda av gamla återänvända ölflaskor så mäts de med en snällare mätnorm.
Tänk dig då att han uppgivet säger: Varför får jag inga svar på mina frågor!
Hur länge tror du att du kommer att orka diskutera vidare om det är uppenbart att ingenting av det du säger når fram, och den du diskuterar med bara vill ha förutbestämda svar som han försöker få folk att ge honom, men utan att tillräckligt tydligt berätta hur de skall se ut?
Jag skulle inte orka så länge, så nu säger jag (i ett försök att gissa vilket svar du vill ha):
Jag tycker du skall köpa en KlassD-förstärkare. Allra helst skall du köpa just en Hypex, för den tycker folk om, som är förståndiga nog att anse att F/E-lyssning INTE är en bra metod. Du skall inte söka efter argument, utan efter kända människor som du utnämner till auktoriteter och sedan lyssnar till och köper det de själva bytt till alldeles nyligen. Du hittar dem på diskussionsforum, och de som är klokast att lyssna till är de som trycker ihop musiken mest, för det är det allting handlar om.
Gör så, så blir det nog väldigt bra!
Vh, iö
- - - - - -
*Det syns rakt igenom.
PS. Så att inget återfaller på Hypex: Just Hypex är utmärkta KlassD-förstärkare som jag inte skulle blinka att använda för frekvenser under 2000 Hz i applikationer där den lågfrekvensutsträckning de erbjuder räcker och de ger tillräckligt med effekt för applikationen.
PPS. Det vore trots allt bra om du kunde berätta vad det beror på att du inte tycker att det är en lämplig metod att undersöka hur bra ett glas är, genom att jämföra mellan att titta på något och sedan hålla glaset emellan och förtsätta att titta och se om något ändrar sig...
(Alltså vad som fick dig att att skriva: "eftersom jag inte anser att det är en lämplig metod", om F/E-lyssning? F/E-tittning följer precis samma principer, och fungerar prima även om den som tittar bör glasögon, och om ombjektet man tittar på i sig innehåller glas...)
Johan_Lindroos skrev:philip skrev:här är databladet jag kollade, vad är inte bra?
Hej!
Jag har inte läst hela tråden och sett om du fått kommentarer, men här kommer i alla fall mina kommentarer:
Distorsionen är mätt bandbreddsbegränsad vilket gynnar switchade förstärkare (övertoner, d.v..s disten över 20 kHz filtreras bort av mätapparaten). Disten är ändå mycket högre än en linjärförstärkare så det spelar ju mindre roll kanske.
Utimpedansen är ganska hög, särskilt vid högre frekvenser.
Bandbredden är ganska usel faktiskt. Det ger garanterat hörbarhet.
Det som är bra är ju verkningsgraden, i dessa tider av miljövänlighet.
Jag tycker du skall köpa en KlassD-förstärkare. Allra helst skall du köpa just en Hypex, för den tycker folk om, som är förståndiga nog att anse att F/E-lyssning INTE är en bra metod. Du skall inte söka efter argument, utan efter kända människor som du utnämner till auktoriteter och sedan lyssnar till och köper det de själva bytt till alldeles nyligen. Du hittar dem på diskussionsforum, och de som är klokast att lyssna till är de som trycker ihop musiken mest, för det är det allting handlar om.
IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:Det tror jag med, men vad sjutton vet jagBamsefar skrev:Det ser jag som begränsningsregler, och personligen så tror jag att man faktiskt kan leva med Hypex, framförallt i basdelarna - men vad 17on vet jag
Jag behöver inte tro, för jag vet.
Det fungerar mycket bra. De är som gjorda för att driva basmoduler, och de gör det som bara 17!
Vh, iö
Tänk dig sedan att han fortsätter: Som jag sa tidigare så mäter Ubbes glas minst lika bra, de väger lika mycket och är lika tjocka. Och det måste ju finnas någon anlednng till att de som är så duktiga att de är kända över hela världen nu byter till Ubbes glas! De vet ju hur man tittar!
Då svarar du att mätningarna är selekterade så att de inte skall visa tillkortakommanden med Ubbes glas. Man använder helt enkelt en mätnorm för återanvända ölflaskor som inte visar felen. Hur mycket de väger säger ingenting om hur de släpper igenom ljus, men eftersom Ubbes glas är gjorda av gamla återänvända ölflaskor så mäts de med en snällare mätnorm.
Almen skrev:
Sedan är det några som har bett dig förtydliga vad du menar med vissa saker, men det har du inte lust att svara på, eller?
Johan_Lindroos skrev:philip skrev:här är databladet jag kollade, vad är inte bra?
Hej!
Jag har inte läst hela tråden och sett om du fått kommentarer, men här kommer i alla fall mina kommentarer:
Distorsionen är mätt bandbreddsbegränsad vilket gynnar switchade förstärkare (övertoner, d.v..s disten över 20 kHz filtreras bort av mätapparaten). Disten är ändå mycket högre än en linjärförstärkare så det spelar ju mindre roll kanske.
Utimpedansen är ganska hög, särskilt vid högre frekvenser.
Bandbredden är ganska usel faktiskt. Det ger garanterat hörbarhet.
Det som är bra är ju verkningsgraden, i dessa tider av miljövänlighet.
subjektivisten skrev:Du frågar men vill inte ha dom svaren du får. Varför frågar du ens för då om du redan bestämt dig vad för svar som är "korrekt"?
subjektivisten skrev:Inget skitsnack. Du kan ju inte varit så blind att du missat att många på faktiskt anser F/E lyssning är ett mycket bra sätt att utvärdera saker, men ändå så ställer du frågan här. Varför ställer du inte den hos dom som påstår att dom inte låter så bra?
Vid en snabb genomläsning får jag följande känsla:
Om man hör skillnad mellan två slutsteg lider man sannolikt av placebo, men ändå är det viktigt att köpa rätt om man vill den rätta återgivningen...?
subjektivisten skrev:... Du kan ju inte varit så blind att du missat att många på faktiskt anser F/E lyssning är ett mycket bra sätt att utvärdera saker, men ändå så ställer du frågan här. Varför ställer du inte den hos dom som påstår att dom inte låter så bra?
Mich skrev:Om nu 40kHz är dämpad av ett filter så kommer inte den med i mätningen. Därav så påverkar ett filter vid t.ex. 20kHz mätningen av lägre frekvenser.
Kaffekoppen skrev:Jag är ju rätt fri från prestige i den här frågan då jag har ett sketet udda Sansuisteg som de flesta inte ens förstår hur bra det är Wink (från 80-talet dessutom om än renoverat).
Kaffekoppen skrev:filip,
Du undrar varför den inte fungerar som fullregister, och det gör mig lite förvånad då du verkar ju ha studerat dem rätt noga. Lindroos redogör ju rätt enkelt och konsist för begränsningarna du kan räkna med. Omskrivet till ren svenska så är det en totalsågning av dem som fullregisteråtergivare.
Tror du inte att vi alla hade jublat om hypexstegen hade varit perfekta? Kan du finna ett rationellt skäl till varför någon inte skulle vilja att dom klarade av uppgiften som fullregister? Det hade ju varit kanon!
Bryston är för dyra för mig. Överhuvudtaget så var nya steg med tillräcklig effekt för dyra för mig, varför det blev till att titta på begagnatmarknaden. NAD208 var uteslutet, det är för driftosäkert för mig som inte kan laga det själv. Men det finns ju mycket annat som ger god valuta för pengarna.
Mitt råd, och ta det för vad det är, är att titta efter ersättare till 208:an på begagnatmarknaden om du fortfarande känner behov att ersätta det. Rotelsteget är verkligen fint, men det finns ju fler. Men tro inte att hypexstegen är guds gåva - åtminstonde som fullregister - det har sina begränsningar - och det sagt i all välmening. Jag är ju rätt fri från prestige i den här frågan då jag har ett sketet udda Sansuisteg som de flesta inte ens förstår hur bra det är(från 80-talet dessutom om än renoverat).
crion skrev:Är det någon som blindtestat Rotel/Bryston/NAD/Hypex vid lika effekt och hör stor skillnad på samtliga?
Laila skrev:Mich skrev:Om nu 40kHz är dämpad av ett filter så kommer inte den med i mätningen. Därav så påverkar ett filter vid t.ex. 20kHz mätningen av lägre frekvenser.
Gissar att det är här som inte philip hänger med riktigt, då vi ju
inte uppfattar toner över 20kHz så bra ?
philip skrev:jag tycker också 0,5db vid 20k är lite mycket men är osäker på om jag faktiskt hade hört det, beror det på lågpassfilteret att det svajar där?
Troligtvis av en onykter skogshuggare i norrlands inland. Odokumenterat.Laila skrev:Kaffekoppen skrev:Jag är ju rätt fri från prestige i den här frågan då jag har ett sketet udda Sansuisteg som de flesta inte ens förstår hur bra det är Wink (från 80-talet dessutom om än renoverat).
Är det f/e-lyssnat ?
Kaffekoppen skrev:Troligtvis av en onykter skogshuggare i norrlands inland. Odokumenterat.Laila skrev:Kaffekoppen skrev:Jag är ju rätt fri från prestige i den här frågan då jag har ett sketet udda Sansuisteg som de flesta inte ens förstår hur bra det är Wink (från 80-talet dessutom om än renoverat).
Är det f/e-lyssnat ?
philip skrev:jag tycker också 0,5db vid 20k är lite mycket men är osäker på om jag faktiskt hade hört det, beror det på lågpassfilteret att det svajar där?
philip skrev:för att jag litar mer på er (inte dig specifikt, men det finns andra), men efter denna totala frånvaro av fakta och saklighet så vet jag inte längre.
Bill50x skrev:Ja, varför frågar du inte mig?
/ B
philip skrev:Kaffekoppen skrev:filip,
Du undrar varför den inte fungerar som fullregister, och det gör mig lite förvånad då du verkar ju ha studerat dem rätt noga. Lindroos redogör ju rätt enkelt och konsist för begränsningarna du kan räkna med. Omskrivet till ren svenska så är det en totalsågning av dem som fullregisteråtergivare.
Tror du inte att vi alla hade jublat om hypexstegen hade varit perfekta? Kan du finna ett rationellt skäl till varför någon inte skulle vilja att dom klarade av uppgiften som fullregister? Det hade ju varit kanon!
Bryston är för dyra för mig. Överhuvudtaget så var nya steg med tillräcklig effekt för dyra för mig, varför det blev till att titta på begagnatmarknaden. NAD208 var uteslutet, det är för driftosäkert för mig som inte kan laga det själv. Men det finns ju mycket annat som ger god valuta för pengarna.
Mitt råd, och ta det för vad det är, är att titta efter ersättare till 208:an på begagnatmarknaden om du fortfarande känner behov att ersätta det. Rotelsteget är verkligen fint, men det finns ju fler. Men tro inte att hypexstegen är guds gåva - åtminstonde som fullregister - det har sina begränsningar - och det sagt i all välmening. Jag är ju rätt fri från prestige i den här frågan då jag har ett sketet udda Sansuisteg som de flesta inte ens förstår hur bra det är(från 80-talet dessutom om än renoverat).
jo visst tror jag alla varit glada om Hypex fungerade som fullregister, det som jag trodde hade hänt den senaste tiden var att stegen var så bra att de inte skulle skämmas för sig.
Mich förklarade bra, tack!
jag tycker också 0,5db vid 20k är lite mycket men är osäker på om jag faktiskt hade hört det, beror det på lågpassfilteret att det svajar där?
steveo1234 skrev:IngOehman skrev:philip skrev:Jag är alltså INTE intresserad av att diskutera F/E (eftersom jag inte anser att det är en lämplig metod - det är en HELT annan diskussion)
Tänk dig att någon frågade dig om vilka fönsterglas som är de mest genomsläppliga och opåverkande?
Och du svarade att det har du funnit att de bästa glasen är Nisses glas av sorten DSRI*, som är extremt planslipade, okolorerade och dessutom ar-behandlade så att man slipper reflexioner i ytorna.
Tänk dig då att den som frågat dig säger - jag förstår inte alla de där orden, men jag har läst på ett forum med idel kända personer att de bästa glasen är Ubbes glas, som görs av återanvända ölflaskor. De väger lika mycket som vanligt glas, och jag kan inte se att det är något som mäter annorlunda, de är lika tjocka också.
Då berättar du följande: Jag har provat glasen genom att titta ut igenom dem, och sedan har jag öppnat fönstret och jämfört med hur det ser ut utan det där glaset i blickvägen. Med Nisses förster av typ DSRI så gick det knappt att se någon skillnad! Jag kallar testmetoden M/U tittning, alltså med och utan.
Tänk dig då att den som frågade dig säger: Jag är alltså INTE intresserad av att diskutera M/U (eftersom jag inte anser att det är en lämplig metod - det är en HELT annan diskussion).
Tänk dig då att han uppgivet säger: Varför får jag inga svar på mina frågor!
Hur länge tror du att du kommer att orka diskutera vidare om det är uppenbart att ingenting av det du säger når fram, och den du diskuterar med bara vill ha förutbestämda svar som han försöker få folk att ge honom, men utan att tillräckligt tydligt berätta hur de skall se ut?
Jag skulle inte orka så länge, så nu säger jag (i ett försök att gissa vilket svar du vill ha):
Vh, iö
- - - - - -
*Det syns rakt igenom.
PS. Så att inget återfaller på Hypex: Just Hypex är utmärkta KlassD-förstärkare som jag inte skulle blinka att använda för frekvenser under 2000 Hz i applikationer där den lågfrekvensutsträckning de erbjuder räcker och de ger tillräckligt med effekt för applikationen.
PPS. Det vore trots allt bra om du kunde berätta vad det beror på att du inte tycker att det är en lämplig metod att undersöka hur bra ett glas är, genom att jämföra mellan att titta på något och sedan hålla glaset emellan och förtsätta att titta och se om något ändrar sig...
(Alltså vad som fick dig att att skriva: "eftersom jag inte anser att det är en lämplig metod", om F/E-lyssning? F/E-tittning följer precis samma principer, och fungerar prima även om den som tittar bör glasögon, och om ombjektet man tittar på i sig innehåller glas...)
Nu är jag inte direkt en av dem som ställer sig upp och applåderar på forum. Allra minst för dem som så många andra applåderar över. Men, en STOR eloge till dig Ingvar för detta inlägg! Helt enkelt en underbar samling av kunskap och insikt begripligt förmedlat i ett inlägg.
Om du moddat lite och fått det bra, borde det ju finnas kommersiella aktörer som förmår att få fram en minst lika bra produkt.petersteindl skrev:Jag kör klass D fullregister hemma hos mig då jag lyssnar på ljuv musik å då jag demar mina ägghögtalareTjolahopp, sån e jag. Jag känner inte igen den problematik som beskrivs. Jag har ju i o f moddat lite
![]()
MvH
Peter
hari_seldon skrev:En liten recension av en klass D förstärkare (IcePower), Bel Canto,
På s. 2 görs en kort jämförelse med Bryston.
http://www.6moons.com/audioreviews/eone2/1000.html
Klass D verkar ju påfallande ofta få fina recensioner så nå't måste väl vara rätt.
HS
subjektivisten skrev:Rydberg skrev:Enligt vad du skriver kan det alltså inte var någon ljudlig skillnad på dem förutsatt att mitt 208 är helt? Vill du tro så får du göra det, jag håller frågan öppen och nöjer mig att jag subjektivt hör skillnad till Brystons fördel, en skillnad som kanske inte existerar.
Nja, det jag ser du skriver är att du hörde något som man inte hörde i F/E lyssningen av 208. Så du vill inte ens överväga att det felade i ditt test? Som olika nivåskillnader eller dyl?
philip skrev:Almen skrev:
Sedan är det några som har bett dig förtydliga vad du menar med vissa saker, men det har du inte lust att svara på, eller?
jag försöker svara på alla frågor men min tid är begränsad och eftersom hälften av inläggen är gnällinlägg så tar det sin tid att beta i tråden.
Sedan svara jag inte på varför jag inte anser F/E fungerar, det är en lång historia som innefattar både tekniska och filosofiska resonemang.
Tar för lång tid och det finns ingen poäng med att tjafsa med er om det, ni vet ju vad ni tror är rätt och det respekterar jag.
Det var inte jag som tog upp F/E i tråden, efter de första F/E inläggen bad jag om ett stop som inte respekterades.
"superstar"-tekniker som Jim Williams dissar (och har alltid dissat) Bryston pga färgningar.
Bamsefar skrev:Garantin som Bryston sedan har ändrat på till det sämre är en annan historia. Nu är det noterbart svårare att åberopa garantin, never mind omkostnaderna för att utnyttja garantin är monumentalt för stora pga importörens geografiska placering.
Rydberg skrev:Bamsefar skrev:Garantin som Bryston sedan har ändrat på till det sämre är en annan historia. Nu är det noterbart svårare att åberopa garantin, never mind omkostnaderna för att utnyttja garantin är monumentalt för stora pga importörens geografiska placering.
Eller också skickar man ett par mail, funkade bra sist. Tycker inte man ska va för snabb att såga en leverantör, ingen är perfekt och de ska driva sin firma med avkastningskrav etc, det måste man ha i åtanke och vara ödmjuk inför. Kanske så att vissa är lite för mycket "prinsessan på ärten" också
Rydberg skrev:Edit: Jag hade enbart Bryston som företag i åtanke o inte dess importör. Den senare har jag också varit i kontakt med och mitt intryck är allt annat än gott
philip skrev:
Tack Johan, ett vettigt svar ang Hypex, jag bugar och bockar.![]()
Några följdfrågor.
1, distortionen minskar faktiskt mellan 10-20 kHz, du menar att den ökar kraftigt över 20k? på vilket sätt påverkar det lyssningen?
2, vid 20k är impedansen ca 0,15 ohm, är det dåligt? vad är en bra siffra? Skulle det vara svårt att driva ett par pi60s med den utimpedansen?
3, hur kan bandbredden vara hörbar? de mäter ju mer eller mindre perfekt vid 20Hz till 20khz?
IngOehman skrev:philip skrev:Jag är alltså INTE intresserad av att diskutera F/E (eftersom jag inte anser att det är en lämplig metod - det är en HELT annan diskussion)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster