Moderator: Redaktörer
Conan skrev:Tragiskt som sagt. Tycker faktiskt HiFi-klubben har ett ansvar att inte ta in sådana här uppenbara ormoljepodukter.
Flourpolymer översätts i världen utanför HiFi-klubben med Teflon...

Conan skrev:Flourpolymer översätts i världen utanför HiFi-klubben med Teflon...
rexq skrev:Det här trodde jag inte om Denon. Fy fan vad jag blir äcklad.
muddywaters skrev:Vilken sjuk pryl.
Tycker lite synd om dom som köpt den....
Kaffekoppen skrev:Det här är faktiskt snäppet sämre än konkurrenter som Yamaha, Onkyo, Pioneer för att bara nämna några.
Så i det här fallet är de inte bättre, utan brutalt mycket sämre!
Annars tycker jag att just Denon varit påfallande prisvärda och vettigt konstruerade.
meanmachine skrev:Kaffekoppen skrev:Det här är faktiskt snäppet sämre än konkurrenter som Yamaha, Onkyo, Pioneer för att bara nämna några.
Så i det här fallet är de inte bättre, utan brutalt mycket sämre!
Annars tycker jag att just Denon varit påfallande prisvärda och vettigt konstruerade.
En av få företag som inte fallit offer för kabelhysterin är ju Bang Olufsen.Borde inte de vara värda en eloge?!
[s]Istället för att vara strykpojke på på faktiskt[/s].
Så om de inte vet om det, så gör det inget att de blivit lurade att köpa något för sisådär 250 gånger pengarna som de behövt, med argument som är direkt vilseledande?KarlXII skrev:muddywaters skrev:Vilken sjuk pryl.
Varför det - de lämnar väl tillbaks den om de inte är nöjda?
Kaffekoppen skrev:Hifiklubben gjorde nog mig minst lika besviken.
Conan skrev:Max_Headroom skrev:Öh, nej. Teflon är ett varumärke. PTFE brukar det kallas rent allämnt.
Öh, nej, PTFE är kemiska namnet, Teflon är vad det kallas rent allmänt.
Teflon® är DuPont-koncernens varumärke för polytetrafluoreten (PTFE)...
Alikzus skrev:Conan skrev:Max_Headroom skrev:Öh, nej. Teflon är ett varumärke. PTFE brukar det kallas rent allämnt.
Öh, nej, PTFE är kemiska namnet, Teflon är vad det kallas rent allmänt.Teflon® är DuPont-koncernens varumärke för polytetrafluoreten (PTFE)...
phon skrev:Ja inte fasen har jag teflon i stekpannan, nån jäk..a måtta får det allt vara.![]()
Stekpannor tillverkas lämpligen i gjutjärn, och då allra helst av Skeppshult, och köpes lämpligen på platsen ifråga.![]()
Dom skall vara väl instekta med lämpligt fett och naturligtvis diskar man aldrig en stekpanna.
Kaffekoppen skrev:Så om de inte vet om det, så gör det inget att de blivit lurade att köpa något för sisådär 250 gånger pengarna som de behövt, med argument som är direkt vilseledande?KarlXII skrev:muddywaters skrev:Vilken sjuk pryl.
Köparen är ju garanterat inte en upplyst konsument, utan en ljudintresserad, men tekniskt okunnig person, som utgår från produktinformationen.
Inte lätt att vara konsument inte...
meanmachine skrev:Kaffekoppen skrev:Så om de inte vet om det, så gör det inget att de blivit lurade att köpa något för sisådär 250 gånger pengarna som de behövt, med argument som är direkt vilseledande?KarlXII skrev:muddywaters skrev:Vilken sjuk pryl.
Köparen är ju garanterat inte en upplyst konsument, utan en ljudintresserad, men tekniskt okunnig person, som utgår från produktinformationen.
Man är ju lurad var man än går som konsument. Ellerhur. Det är den dumma konsumenten som nästa får skylla sig själv. Upplysthet försordar jag före att banna alla företag som bedriver hetsjakt på att få in pengar. Lite överförmynderi att försvara den stackars dumm konsumenten som inte fattar bättre....Typiskt svenskt.
Du köper sprit på bolaget för 260:- för en flaska som kostar typ 3:- att framställa eller en kopp kaffe på 25:- på ett fik som kostar 25:- öre att framställa etc etc. Du handlar ett par eccoskor för 1000:- som har en tillverksningskostnad på 30:-. Ja du fattar.
paa skrev:Den här grafen från SweClockers aprilskämt var mycket bra, och ger väl Svante vatten på sin kvarn:
Almen skrev:Alikzus skrev:Conan skrev:Max_Headroom skrev:Öh, nej. Teflon är ett varumärke. PTFE brukar det kallas rent allämnt.
Öh, nej, PTFE är kemiska namnet, Teflon är vad det kallas rent allmänt.Teflon® är DuPont-koncernens varumärke för polytetrafluoreten (PTFE)...
Ja, och fortfarande är teflon "vad det kallas rent allmänt". Eller har någon hört talas om en PTFE-stekpanna?
Kaffekoppen skrev:KarlXII skrev:muddywaters skrev:Vilken sjuk pryl.
Så om de inte vet om det, så gör det inget att de blivit lurade att köpa något för sisådär 250 gånger pengarna som de behövt, med argument som är direkt vilseledande?
Låg impedans (100 ohm)
KarlXII skrev:Lurad och lurad.
Tar man hem en kabel för femtusen spänn som inte ger ett betydande lyft i ljudet, så har man antagligen för mycket pengar.
Nu kör de säkerlliggen inte täcäpäip protokollet men iallafallstefanolo skrev:ÄNTLIGEN!Behovet måste vara enormt!
![]()
Fan, jag fattar inte hur ettorna och nollorna kom fram till SqueezeBoxen innan med bara en sketen nätverkskabel för 20 spänn.![]()
![]()
/s
KarlXII skrev:[
Det verkligt spännande vore att ta reda på hur Hifiklubben kränger den.
Om säljarna rekommenderar en när man köper ett bättre Denonpaket. Om de aktivt argumenterar för den eller om de har den god smaken att säga att en vanlig RJ-förtifemma funkar lika bra.
Britt-Gunnar skrev:KarlXII skrev:[
Om säljarna rekommenderar en när man köper ett bättre Denonpaket. Om de aktivt argumenterar för den eller om de har den god smaken att säga att en vanlig RJ-förtifemma funkar lika bra.
de personer på HIFI-klubben som jag varit i kontakt med har i alla fall inte varit särskillt kabelkåta, så att säga då va
Floyd skrev:Britt-Gunnar skrev:KarlXII skrev:[
de personer på HIFI-klubben som jag varit i kontakt med har i alla fall inte varit särskillt kabelkåta, så att säga då va
Min erfarenhet av klubbens säljare överensstämmer med din. De gånger man har hamnat i en kabeldiskussion har de ödmjukt avstått från att försöka kränga på en ett lyxsnöre, utan istället konstaterat att jag suttit nöjd med min (i sammanhanget) billiga Supra-kabel
Det skapar ju onekligen en intressant situation om säljarna ska sälja en pryl, där en del av dem tror NOLL på prylens påstått positiva egenslaper.
IngOehman skrev:Men jag är lite bekymmrad över att Denon ger sig in i sådant där. Vad kan det bero på? Håller det på att bli ett företag där ingenjörerna blir överkörda av ekonomer och marknadsförare?
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Men jag är lite bekymmrad över att Denon ger sig in i sådant där. Vad kan det bero på? Håller det på att bli ett företag där ingenjörerna blir överkörda av ekonomer och marknadsförare?
Nä, jag tror det är marknadsförarna som blivit överkörda av ett gäng tekniker som någonstans lyckats hitta någon teknisk parameter där den dyra kabeln faktiskt är bättre. Att det inte har någon bäring i den sk verkligheten spelar ingen roll, det räcker att prylen är tekniskt bättre i något avseende. Därefter pressas marknadsavdelningen till att sälja skräpet, för det är ju bättre!
För det är ju inte marknadsavdelningen som uppfinner ormoljan, det har dom inte kompetens till. Marknadsförarna är duktiga på kommunikation, dvs dom förmedlar det mambo-jambo som teknikerna muttrar i skägget och översätter det till något begripligt för gemene man.
/ B
KarlXII skrev:Bill50x skrev:Nä, jag tror det är marknadsförarna som blivit överkörda av ett gäng tekniker som någonstans lyckats hitta någon teknisk parameter där den dyra kabeln faktiskt är bättre. Att det inte har någon bäring i den sk verkligheten spelar ingen roll, det räcker att prylen är tekniskt bättre i något avseende. Därefter pressas marknadsavdelningen till att sälja skräpet, för det är ju bättre!
För det är ju inte marknadsavdelningen som uppfinner ormoljan, det har dom inte kompetens till. Marknadsförarna är duktiga på kommunikation, dvs dom förmedlar det mambo-jambo som teknikerna muttrar i skägget och översätter det till något begripligt för gemene man.
Inte då. Det är PR-folk och marknadsundersökare som konstaterat ett behov därute - eller snarare en möjlighet att skapa ett behov - och en möjlighet att sälja. Det finns gott om folk som köper om det är dyrt nog för att komma till "då måste det ju vara bra"-status.
Vem prissätter kabeln? Jag som tittat på kabeln ser absolut inget nydanande med den överhuvudtaget och att påstå att en tekniker skulle vara "pappa" till den är ju bara löjligt. Det är en designprodukt som säljs med mycket tveksamma argument.Bill50x skrev:IngOehman skrev:Men jag är lite bekymmrad över att Denon ger sig in i sådant där. Vad kan det bero på? Håller det på att bli ett företag där ingenjörerna blir överkörda av ekonomer och marknadsförare?
Nä, jag tror det är marknadsförarna som blivit överkörda av ett gäng tekniker som någonstans lyckats hitta någon teknisk parameter där den dyra kabeln faktiskt är bättre. Att det inte har någon bäring i den sk verkligheten spelar ingen roll, det räcker att prylen är tekniskt bättre i något avseende. Därefter pressas marknadsavdelningen till att sälja skräpet, för det är ju bättre!
/ B
KarlXII skrev:muddywaters skrev:Vilken sjuk pryl.
Jag förstår mig inte på den allmänna faiblessen för Hifiklubben och deras produkter här på faktiskt, faktiskt.
Jag förstår mig inte heller på varför de görs till strykpojke för att de säljer en av Denonprodukterna.
IngOehman skrev:Ok... Låt mig sammanfatta:
Du förstår dig inte på!
(Varken att det som någon gör bra ger dem kred eller varför, eller att
det som görs dåligt leder till motsatsen.)
Så... Tycker du alltså att det är bättre att tycka att allt är lika och att
ingenting som någon gör bör påverka vad man tycker om dem?
Är det inte rätt lätt att förstå att alla för det mesta tycker något som
beror på vad de vet om det de tycker något om?
Vh, iö
Moment-23 skrev:Ni som fortfarande tror att det är något magiskt över denna kabel, har ni aldrig funderat över varför ingen konkurrent har en "lika bra" kabel för "bara" 3000kr?
Men vänta, det finns ju konkurrenter! Man kan tom köpa dem på claes ohlsson eller kjell & co för ett par tior. Fast det är klart, då får man ju korsa ledarna själv
KarlXII skrev:Moment-23 skrev:Ni som fortfarande tror att det är något magiskt över denna kabel, har ni aldrig funderat över varför ingen konkurrent har en "lika bra" kabel för "bara" 3000kr?
Men vänta, det finns ju konkurrenter! Man kan tom köpa dem på claes ohlsson eller kjell & co för ett par tior. Fast det är klart, då får man ju korsa ledarna själv
Finns det någon här som tror att den är magisk?
Jag tycker det verkar vara rörande enighet att kabeln är en bluff.
Även på Hififorum tycks konsensus vara att den är...tveksam.
Moment-23 skrev:KarlXII skrev:Moment-23 skrev:Ni som fortfarande tror att det är något magiskt över denna kabel, har ni aldrig funderat över varför ingen konkurrent har en "lika bra" kabel för "bara" 3000kr?
Finns det någon här som tror att den är magisk?
Jag tycker det verkar vara rörande enighet att kabeln är en bluff.
Även på Hififorum tycks konsensus vara att den är...tveksam.
Wow, så dom kunde sträcka sig till tveksam? Men helt säkra var de inte på att det är en bluff?
Bill50x skrev:Oavsett vad man tycker om denna kabel. Den är inte konstruerad av en marknadsförare. Så släng inte skit på denna yrkesgrupp för att kabeln finns.
Däremot kan den säljas med felaktiga argument eller med rena lögner. Dessa argument kan mycket väl vara en produkt av marknadsförare. Prissättningen kan vara gjord av en strateg som har förstått att många människor anser att dyrare är lika med bättre.
Men produkten som sådan är med all säkerhet inte konstruerad av en marknadsförare. Grunden till de argument som marknadsföraren använder sig av kommer från personer med teknisk kunskap/insikt. Dvs marknadsföraren litar på vad teknikerna/ingenjörerna säger och destillerar fram det sk budskapet.
Fortfarande är det så att allt det skräp som säljs är konstruerat och framtaget av personer som har långt större teknisk kunskap än vad en normal marknadsförare har. Så vems fel är det att skiten finns?
/ B
Moment-23 skrev:Och skulle man göra en låtvara överdriven jämförelse med knark så vem tycker du är mest skyldig, den fattige bonden som odlar koka, knarkbaronen som tjänar stora pengar eller langaren som säljer till knarkarna nere på plattan?
Jag skyller i alla fall inte på den fattige bonden.
Bill50x skrev:Oavsett vad man tycker om denna kabel. Den är inte konstruerad av en marknadsförare. Så släng inte skit på denna yrkesgrupp för att kabeln finns.
Den skilljer inte i funktion mot någon av de 2000 TP-kablar jag patchat upp senaste halvåret. Den transporterar digitala signaler precis lika bra, och förlorar inga paket. Den är funktionelll. Den klarade vår mätning och fick godkänt för 100mb/s. Tyvärr kan inte min utrustning testa 1Gb som körs över cat6.Laila skrev:Kaffekoppen skrev:
Vem prissätter kabeln? Jag som tittat på kabeln ser absolut inget nydanande med den överhuvudtaget. . . . .
O hur har du "tittat" på kabeln ?
Conan skrev:Bill50x skrev:Oavsett vad man tycker om denna kabel. Den är inte konstruerad av en marknadsförare. Så släng inte skit på denna yrkesgrupp för att kabeln finns.
Det troligaste är att inte ens någon Denon-anställd ingenjör varit med i utvecklingen av denna kabel. Men har troligen engagerat någon av sina OEM:er (original equipment manufacturer) med kablage som specialitet. Tanken från början har troligen varit att kunna ha en kabel med Denon-loggan i sortimentet för deras eget gränssnitt. Förmodligen har man önskat "bästa möjliga kabel" från OEM:en, och dom har också fått en "bästa möjliga" nätverkssladd.
Vad den kostar vete tusan, men kolla t.ex. på Clicktronics sortment där en sån här sladd säkert skulle gå på mellan 100 och 200 spänn i butik med schysst förpackning å allt.
Sedan får en viss avdelning på Denon ansvaret för prissättning och marknadsföring och det är nu vi är i dagsläget med en skrattretande överprissatt produkt med tillhörande svammel i reklamen.
Nu kan vi ju debattera ingenjörens roll i hela soppan, men jag tror att den tekniska konstruktionen av kabeln har väldigt lite att göra med hur den i slutändan är prissatt och hur den marknadsförs.
"Problemet" är inte att kabeln finns, men den borde kosta 199:- och marknadsföras med "Högkvalitets Denon Link-kablage för stabil och säker överföring".
Conan skrev:Bill50x skrev:Oavsett vad man tycker om denna kabel. Den är inte konstruerad av en marknadsförare. Så släng inte skit på denna yrkesgrupp för att kabeln finns.
Det troligaste är att inte ens någon Denon-anställd ingenjör varit med i utvecklingen av denna kabel. Men har troligen engagerat någon av sina OEM:er (original equipment manufacturer) med kablage som specialitet. Tanken från början har troligen varit att kunna ha en kabel med Denon-loggan i sortimentet för deras eget gränssnitt. Förmodligen har man önskat "bästa möjliga kabel" från OEM:en, och dom har också fått en "bästa möjliga" nätverkssladd.
Vad den kostar vete tusan, men kolla t.ex. på Clicktronics sortment där en sån här sladd säkert skulle gå på mellan 100 och 200 spänn i butik med schysst förpackning å allt.
Sedan får en viss avdelning på Denon ansvaret för prissättning och marknadsföring och det är nu vi är i dagsläget med en skrattretande överprissatt produkt med tillhörande svammel i reklamen.
Nu kan vi ju debattera ingenjörens roll i hela soppan, men jag tror att den tekniska konstruktionen av kabeln har väldigt lite att göra med hur den i slutändan är prissatt och hur den marknadsförs.
"Problemet" är inte att kabeln finns, men den borde kosta 199:- och marknadsföras med "Högkvalitets Denon Link-kablage för stabil och säker överföring".
Kaffekoppen skrev:Det är klart som korvspad en tekniker testat och godkänt kabeln
Det är bara det att så länge den överrensstämmer med specifikationen för cat5e/cat6 kommer vilken kabel som än testas passera. Det är det standarder är till för.
Hifi-klubben skrev:AK-DL1 är riktningsbestämd och den rätta signalriktningen finns naturligtvis angiven på kabeln så att du inte riskerar att få minskad prestanda på grund av felaktig montering.
Kaffekoppen skrev:Det är klart som korvspad en tekniker testat och godkänt kabeln
Det är bara det att så länge den överrensstämmer med specifikationen för cat5e/cat6 kommer vilken kabel som än testas passera. Det är det standarder är till för.
UrSv skrev:Vad det klagas! Jag tycker de verkar ganska seriösa. De märker ju till och med ut riktningen på kabeln för att digitalsignalen skall gå i rätt riktning? Hur fasen hade det funkat om digitalsignalen gått i andra riktningen?Hifi-klubben skrev:AK-DL1 är riktningsbestämd och den rätta signalriktningen finns naturligtvis angiven på kabeln så att du inte riskerar att få minskad prestanda på grund av felaktig montering.
Bill50x skrev: Om jag inte missminner mig anses Audio Pros tidigare subbar och aktiva högtalare av vissa vara ingenjörsmässigt konstruerade men samtidigt låter dom bajs. Eller finns det någon här som tycker att de tidiga subbarna tillför något positivt i en anläggning?
/ B
UrSv skrev:Vad det klagas! Jag tycker de verkar ganska seriösa. De märker ju till och med ut riktningen på kabeln för att digitalsignalen skall gå i rätt riktning? Hur fasen hade det funkat om digitalsignalen gått i andra riktningen?Hifi-klubben skrev:AK-DL1 är riktningsbestämd och den rätta signalriktningen finns naturligtvis angiven på kabeln så att du inte riskerar att få minskad prestanda på grund av felaktig montering.
Om jag säger att den här kabeln inte i funktionell mening avviker från andra välingenjörade TP-kablar, tror du mig då?Bill50x skrev:Kaffekoppen skrev:Det är klart som korvspad en tekniker testat och godkänt kabeln
Jomenvisst. Men en bra tekniker kontrollerar inte bara att den uppfyller standard utan även att den fungerar bra i verkligheten också. Dessutom finns det inget i standarden som hindrar att man gör en bättre produkt än vad som specas även om många tekniker/ingenjörer verkar tro det./ B
Bill50x skrev:Däremot kan den säljas med felaktiga argument eller med rena lögner. Dessa argument kan mycket väl vara en produkt av marknadsförare. Prissättningen kan vara gjord av en strateg som har förstått att många människor anser att dyrare är lika med bättre.
Bill50x skrev:Men produkten som sådan är med all säkerhet inte konstruerad av en marknadsförare.
Bill50x skrev:Grunden till de argument som marknadsföraren använder sig av kommer från personer med teknisk kunskap/insikt.
Bill50x skrev:Dvs marknadsföraren litar på vad teknikerna/ingenjörerna säger och destillerar fram det sk budskapet.
Fortfarande är det så att allt det skräp som säljs är konstruerat och framtaget av personer som har långt större teknisk kunskap än vad en normal marknadsförare har. Så vems fel är det att skiten finns?
Bill50x skrev: Eller finns det någon här som tycker att de tidiga subbarna tillför något positivt i en anläggning?
/ B
Kaffekoppen skrev:Nu undrar jag om Bill inte får ta sig en funderare om han inte försvarar en yrkeskår mer än kabeln i sig
Jax skrev:Bill50x skrev:Oavsett vad man tycker om denna kabel. Den är inte konstruerad av en marknadsförare. Så släng inte skit på denna yrkesgrupp för att kabeln finns.
Nej du. Som ingenjör blir jag förnärmad av detta uttalande.
Denna kabel är ett ytterligt exempel på vad som brukar kallas "management design". Det är slipsbärarna som hittar på vad som ska säljas och talar om för ingenjören vad som ska göras.
Försök inte skydda marknadsförare, de är inte alltid så rumsrena som du påskiner.
Inte omöjligt, vi vet inte vilket protokoll de använder sig av. Men just att kablaget är avsett för dubbelriktat kommunikation motsäger rätt kraftfullt behovet av att kabeln är riktad åt ett specifikt håll.Bill50x skrev:Morello skrev:I sammanhanget bör tilläggas att ethernet medger full duplex.
Så du menar att signalen går i BÅDA riktningarna? Ujuj, det här börjar bli svårt....
/ B
Jax skrev:Bill50x skrev:Oavsett vad man tycker om denna kabel. Den är inte konstruerad av en marknadsförare. Så släng inte skit på denna yrkesgrupp för att kabeln finns.
Denna kabel är ett ytterligt exempel på vad som brukar kallas "management design". Det är slipsbärarna som hittar på vad som ska säljas och talar om för ingenjören vad som ska göras.
Försök inte skydda marknadsförare, de är inte alltid så rumsrena som du påskiner.
Kaffekoppen skrev:Inte omöjligt, vi vet inte vilket protokoll de använder sig av. Men just att kablaget är avsett för dubbelriktat kommunikation motsäger rätt kraftfullt behovet av att kabeln är riktad åt ett specifikt håll.Bill50x skrev:Morello skrev:I sammanhanget bör tilläggas att ethernet medger full duplex.
Så du menar att signalen går i BÅDA riktningarna? Ujuj, det här börjar bli svårt....
/ B
Fast det är klart, kopparen kanske är dragen i en viss riktning
Morello skrev:Både jag och nej...Kaffekoppen skrev:...kopparen kanske är dragen i en viss riktning
Morello skrev:Avsaknad av slips är dock inget som kännetecknar just ingenjören, även om jingenjörskåren i allmänhet är ganska slaffsigt klädd.
MrUncool skrev:meanmachine skrev: Men är den inte Testad måste man väl hålla öppet att det är en bra kabel? Eller?
Visst kan man testa men det vore väl för jävligt om en nätverkskabel som kostar 5 papp inte funkar som den skall.
Bill50x skrev:MrUncool skrev:meanmachine skrev: Men är den inte Testad måste man väl hålla öppet att det är en bra kabel? Eller?
Visst kan man testa men det vore väl för jävligt om en nätverkskabel som kostar 5 papp inte funkar som den skall.
Nu var väl inte frågan om kabeln fungerar eller ej utan om den kan ge ljudmässiga fördelar. Alltså låta bättre än en vanlig nätverkskabel för några kronor.
Hur man ska kolla det utan att testa har jag ingen aning om.
/ B
Falkis skrev:Bill50x skrev:MrUncool skrev:meanmachine skrev: Men är den inte Testad måste man väl hålla öppet att det är en bra kabel? Eller?
Nu var väl inte frågan om kabeln fungerar eller ej utan om den kan ge ljudmässiga fördelar. Alltså låta bättre än en vanlig nätverkskabel för några kronor.
/ B
Jag tror inte en nätkabel, vi talar väl om den som för elektriciteten från vägguttaget tiill förstärkarens nätdel. kan påverka ljudet.
Har man ingen alls så är det ju tyst.
Bill50x skrev:Nu var väl inte frågan om kabeln fungerar eller ej utan om den kan ge ljudmässiga fördelar. Alltså låta bättre än en vanlig nätverkskabel för några kronor.
/ B
Morello skrev:I sammanhanget bör tilläggas att ethernet medger full duplex.
UrSv skrev:Falkis skrev:Bill50x skrev:MrUncool skrev:meanmachine skrev: Men är den inte Testad måste man väl hålla öppet att det är en bra kabel? Eller?
/ B
Jag tror inte en nätkabel, vi talar väl om den som för elektriciteten från vägguttaget tiill förstärkarens nätdel. kan påverka ljudet.
Har man ingen alls så är det ju tyst.
Nej, en nätkabel är inte detsamma som nätverkskabel. Här talas alltså om nätverkskablar och specifikt om Denon 5000-kronorskabel.
Rydberg skrev:Test är inte det enda sättet att verifiera saker på MM.
meanmachine skrev:Rydberg skrev:Test är inte det enda sättet att verifiera saker på MM.
Detta tycker jag du bör mer ingående förklara.
norman skrev:meanmachine skrev:Rydberg skrev:Test är inte det enda sättet att verifiera saker på MM.
Detta tycker jag du bör mer ingående förklara.
Man kan ju ta det gamla lustiga exemplet med att hoppa ut från fjärde våningen, man måste ju testa innan man kan säga att det kommer göra ont.
Det är självklart för de flesta att man inte behöver testa just detta för att veta. Lika självklart kan det vara för en person som kan en del inom ämnet man diskuterar att säga om en pryl funkar eller inte utan att behöva testa (för den som inte kan något inom ämnet kan det ju kanske verka konstigt dock)
norman skrev:Det är självklart för de flesta att man inte behöver testa just detta för att veta.
Bill50x skrev:Kaffekoppen skrev:Nu undrar jag om Bill inte får ta sig en funderare om han inte försvarar en yrkeskår mer än kabeln i sig
Absolut. Jag försvarar inte alls kabeln, framför allt inte priset. Jag bara tycker det är så tråkigt när reptilhjärnan går igång så fort det finns tillfälle att hoppa på en marknadsförare.
Bill50x skrev:Men vanliga cat-kablar, sådana där man köper i 1-meterslängd för 14 spänn, kan ibland vara irriterande dåliga rent mekaniskt. Dra en sådan kabel genom en kabelhärva och låsflärpen är bortsliten, tex. Jag har själv lagt massa tid på felsökning när problemet visade sig vara en kabel med digitala egenskaper, det vill säga den fungerade ibland, ibland inte
Phula är dom också, dom där billiga gråa, skulle gärna betala 50:- till för en sexigare look och stabilare kontakter.
Bill50x skrev:Jax skrev:Bill50x skrev:Oavsett vad man tycker om denna kabel. Den är inte konstruerad av en marknadsförare. Så släng inte skit på denna yrkesgrupp för att kabeln finns.
Jag skyddar inte marknadsförarna. Jag bara påpekar att det är lite tröttande att de alltid får bära hundhuvudet så fort någon skit når marknaden.
Bill50x skrev:Att jag menar att det inte är en marknadsförare som konstruerat kabeln ifråga, på vilket sätt gör det dig förnärmad? Att du är en ingenjör betyder väl inte att du är en lika dålig sådan som den som tagit fram Denon-kabeln?
Bill50x skrev:Precis som att jag inte är en skitstövel till marknadsförare bara för att det råkar jobba några sådana på Denon.
meanmachine skrev:Det blir dock lite hyckleri när man spotta bannor över något som man inte helt objektivt utfört tester på. Har tänkt på det när jag tittat en del på mythbusters... Många gånger måste de ju redan från början veta utgången men för att bli helt trovärdiga måste det ju utföra förfarandet.
Morello skrev:Jax skrev:Bill50x skrev:Oavsett vad man tycker om denna kabel. Den är inte konstruerad av en marknadsförare. Så släng inte skit på denna yrkesgrupp för att kabeln finns.
Avsaknad av slips är dock inget som kännetecknar just ingenjören, även om jingenjörskåren i allmänhet är ganska slaffsigt klädd.
Vidare undrar jag varför det skulle vara en marknadsförare som hittat på detta? Det är väl sannolikt att någon produktstrateg elller liknande hittade på att göra "en exklsuiv TP-kabel" och sedan bett en inköpare att köpa in en kabel med DENON-logga från asien och sedan fick marknadsgubben i uppgift att torgföra skiten.
Det framstår inte som plausibelt att Denon skulle utveckla kabeln själva.
meanmachine skrev:Hehe jo det är ju en bra liknelse. Jag betvivlar inte helt att just den där kabeln kommer att vara lite marig att peka ut i blindtest. Det blir dock lite hyckleri när man spotta bannor över något som man inte helt objektivt utfört tester på. Har tänkt på det när jag tittat en del på mythbusters... Många gånger måste de ju redan från början veta utgången men för att bli helt trovärdiga måste det ju utföra förfarandet.
meanmachine skrev:Hehe jo det är ju en bra liknelse. Jag betvivlar inte helt att just den där kabeln kommer att vara lite marig att peka ut i blindtest. Det blir dock lite hyckleri när man spotta bannor över något som man inte helt objektivt utfört tester på. Har tänkt på det när jag tittat en del på mythbusters... Många gånger måste de ju redan från början veta utgången men för att bli helt trovärdiga måste det ju utföra förfarandet.
Bill50x skrev:Det är alltid bra att läsa på lite innan man svarar, IÖ,
Bill50x skrev:...det är det som skiljer oss människor från reptilerna
Bill50x skrev:1) Det var inte jag som kände kollektivt ansvar för min yrkeskår, det var Jax.
Bill50x skrev:2) 14 kronor + 50 kronor blir 64 kronor. Var har du fått 3000 ifrån? Det har jag inte skrivit och det är inte heller vad den numera mycket berömda Denon-kabeln kostar.
Bill50x skrev:3) Vad jag menar med "reptilhjärna" är den del av vår hjärna som går igång utan att vi själva är medvetna om det. Vissa personers reptilhjärna verkar trigga så fort ordet marknadsförare nämns....
Bill50x skrev:4) Ormolja är verkligen inte bara ett marknadsföringspåhitt. Det kan lika gärna vara en ingenjör som hittat på något som denne anser vara revolutionerande - men som för gemene man inte betyder ett skvatt.
Bill50x skrev:5) Du skriver att ingen har klandrat Denon-kabelns ingenjörsmässiga kvaliteter. Men det har man väl indirekt? Jämförelser görs med produkter som kostar mindre än en hundradel och tveksamheten att Denon-labeln levererar något mervärde är stor.
Bill50x skrev:Att kabeln fungerar är det väl inget tvivel om men vad menar du att den konstruerande ingenjören kan tänkas hävda som förbättringar över 14-kronorsnivån?
Bill50x skrev:Så IÖ, sluta ta kollektivt ansvar för ingenjörerna. Känn dig stolt över det du kan och när andra ingenjörer producerar skräp - låt det passera.
/ B
Bill50x skrev:Det är alltid bra att läsa på lite innan man svarar, IÖ, det är det som skiljer oss människor från reptilerna
<snip>
3) Vad jag menar med "reptilhjärna" är den del av vår hjärna som går igång utan att vi själva är medvetna om det. Vissa personers reptilhjärna verkar trigga så fort ordet marknadsförare nämns....
IngOehman skrev:Bill50x skrev:1) Det var inte jag som kände kollektivt ansvar för min yrkeskår, det var Jax.
Inte alls. Han reagerade ju bara på att du klandrade oskyldiga ingenjörer. Det har inget med kollektivt ansvar att göra utan bara med empati för de påhoppade.
Men nog är vi rätt överrens om att den här kabeln inte är prissatt av en ingenjör?Bill50x skrev:IngOehman skrev:Bill50x skrev:1) Det var inte jag som kände kollektivt ansvar för min yrkeskår, det var Jax.
Inte alls. Han reagerade ju bara på att du klandrade oskyldiga ingenjörer. Det har inget med kollektivt ansvar att göra utan bara med empati för de påhoppade.
Jadu, gubbe. Jag har inte klandrat några oskyldiga ingenjörer. Jag har bara sagt att de kan vara lika skyldiga som marknadsföraren. Likaså har jag empati för de oskyldiga marknadsförare som hela tiden kollektivt dras i smutsen så fort någon skriver en felaktighet om en produkt. För övrigt har jag inte klandrat några oskyldiga ingenjörer, bara de som är skyldiga till Denon-kabeln. Om du känner ett kollektivt ansvar för dessa är inte mitt problem.
/ B
IngOehman skrev:Vad var det jag inte skulle tänka på sa du?
Vh, iö
Kaffekoppen skrev:Men nog är vi rätt överrens om att den här kabeln inte är prissatt av en ingenjör?
hevi skrev:
Nu; Logiskt tänkande sköts av neocortexen. Det är den enda delen av hjärnan vi behöver för att lista ut att någonting är knas med den här produkten....
/
H
phon skrev:hevi skrev:
Nu; Logiskt tänkande sköts av neocortexen. Det är den enda delen av hjärnan vi behöver för att lista ut att någonting är knas med den här produkten....
/
H
Min neocortex börjar kännas gammal, finns det en refill nånstans?
Kaffekoppen skrev:Men nog är vi rätt överrens om att den här kabeln inte är prissatt av en ingenjör?
Kaffekoppen skrev:Men nog är vi rätt överrens om att den här kabeln inte är prissatt av en ingenjör?Bill50x skrev:IngOehman skrev:Bill50x skrev:1) Det var inte jag som kände kollektivt ansvar för min yrkeskår, det var Jax.
Jadu, gubbe. Jag har inte klandrat några oskyldiga ingenjörer. Jag har bara sagt att de kan vara lika skyldiga som marknadsföraren. Likaså har jag empati för de oskyldiga marknadsförare som hela tiden kollektivt dras i smutsen så fort någon skriver en felaktighet om en produkt. För övrigt har jag inte klandrat några oskyldiga ingenjörer, bara de som är skyldiga till Denon-kabeln. Om du känner ett kollektivt ansvar för dessa är inte mitt problem.
/ B
phon skrev:hevi skrev:
/
H
Min neocortex börjar kännas gammal, jag tror att det är något knas med den. Finns den som frefill?
phon skrev:Är det den där Neoqvist som är i farten igen? Känns som exakt halva cortexen distar grovt. Lixom överstyrd på nåt sätt.
Kan man sampla in en ny cortex där den gamla satt?
Morello skrev:.. om alla konsumenter vore upplysta skulle kabeln försvinna per atuomatik.
hevi skrev:En känsla som gör att du bara vill GE mig en otroligt bra RABATT på de i32s som jag sa att jag vill köpa och som bara står och jäser och skapar oro hos dig...du känner mer och mer hur du vill bli av med dom....
H
subjektivisten skrev:hevi skrev:En känsla som gör att du bara vill GE mig en otroligt bra RABATT på de i32s som jag sa att jag vill köpa och som bara står och jäser och skapar oro hos dig...du känner mer och mer hur du vill bli av med dom....
H
Jag sitter och lyssnar via i32s nu och har innan lyssnat på B&W 802D idag och jag säger bara, höj huslånet eller ta nytt lån, för i32s är värd det.
subjektivisten skrev:Fan det sa du något, ska lyssna på mina två Spice girls vinyler nu.*
*Skojar inte!
MrUncool skrev:Men kanske kabeln är kryogenetiskt nedkyld och delarna är i rodiumpläterad koppar och fosforbrons. Ledarna kanske är av silverpläterad my-OFC-tråd. Med tanke på att ytterhöljet även kan vara av EMI-absorberande materiel så sammantaget så låter priset 4 898 kronor för 1,5 meter ganska billigt.
IngOehman skrev:meanmachine skrev:Hehe jo det är ju en bra liknelse. Jag betvivlar inte helt att just den där kabeln kommer att vara lite marig att peka ut i blindtest. Det blir dock lite hyckleri när man spotta bannor över något som man inte helt objektivt utfört tester på. Har tänkt på det när jag tittat en del på mythbusters... Många gånger måste de ju redan från början veta utgången men för att bli helt trovärdiga måste det ju utföra förfarandet.
Nu tror jag nog du tänker lite snett ändå, eller har i varje fall missförstått kritiken som framförts i den här tråden. Den har ju ingenting med Denon-kabelns tekniska egenskaper att göra.
Man behöver därför inte alltid testa en ormoljeprodukt för att det skall finnas fog att kritisera den. Kritiken har ju inget med dess egenskaper att göra - bara med påstående om den i marknadsföringen.
Det man behöver ha testat och verifierat, är bara att andra kablar saknar de antydda förbättringsbehoven, med avseende på ljudkvalitetsparametrar. Har man gjort det så försvinner själva Denon-kabelns egenskaper som en variabel som har något som helst med bedömningen av dess ormoljepotential att göra. Det kan avgöras enbart från vad som påståtts om den i kombination med dess prislapp.
Vh, iö
proppskåpsolja
meanmachine skrev:proppskåpsolja
![]()
Morello skrev:Svalanders böjelse för ormolja är oöverträffad.
Det var väl samma Josef som importerade Belts olika tejper samt proppskåpsolja?
Nä, nu är du orättvis mot marknadsförare igen! Det måste ju ha funnits en ingenjör som kom på det där med proppskåpsolja, audiotejper och blanka papper!Max_Headroom skrev:...lägga in blanka A4-papper i tidningsbuntar och i böcker, mellan bladen.Morello skrev:Svalanders böjelse för ormolja är oöverträffad.
Peter W Belt måste räknas som ett av dom främsta inom modern HiFi-marknadsföring.
hevi skrev:.... Däremot kan man med fördel odla sin limbiska "mentala trädgård". Det är vad många idrottsmän/kvinnor gör för att prestera bättre. Man kan självmant manipulera sig till att känna vissa känslor vid vissa tillfällen.
Grejen med "känslor" är att när du tänker på en känsla, eller en upplevelse som är förknippad med en viss känsla så framkallar du känslan i fråga och detta framkallar i sig en verklig, fysisk reaktion i din kropp.
Skräckfilmsmusik är ett ypperligt exempel där du förknippar en viss typ av musik med någonting otäckt och det framkallar adrenalinrush, ytlig andning, rodnad etc. utan att någonting otäckt ens hänt. Speciellt absurt är det ju eftersom du *vet* att det bara är film...eller hur?!?
Samma sak gäller ormolja. Om du i din "mentala trädgård" fått inplanterat ett "ogräs" som t ex förknippar silverkablar med ett visst ljud på grund av att någon med lite auktoritet sagt till dig att du skall förknippa det med en viss typ av ljud (gärna känsla eller förnimmelse) så är risken överhängande (överväldigande) att du kommer att fysiskt uppleva detta om du får tydligt förklarat att det är silver i kablaget du lyssnar på. ...
Max_Headroom skrev:En skillnad är dock är företag av dyra väskor aldrig har påstått i sin marknadsföring att deras produkter på någt sätt är bättre. LV har aldrig sagt att man får plats med 3 kubikmeter gods i deras svindyra väskor, fast yttermåtten är högst ordinära. Det handlar om livstilsprodukter, i båda fallen. Fast i kabelfallet så vill tillverkaren inte låtsas om det utan apar sig i sin reklam. Men det kanske är en del i upplvelsen det med, reklamen? Köparen av dom dyra kbalarna TROR att alla som inte har råd, tror på reklamet och att det ska höja deras status i audiofil-svängen...
Max_Headroom skrev:Morello skrev:Svalanders böjelse för ormolja är oöverträffad.
Jaaaa, och HiFi & Mystik gillade dom produkterna också. Dom uppmanade också att man själv skulle testa med att lägga in blanka A4-papper i tidningsbuntar och i böcker, mellan bladen. Det hade dom gjort och det var tydlig skillnad.
Peter W Belt måste räknas som ett av dom främsta inom modern HiFi-marknadsföring.
Conan skrev:Men är du inte ett dugg intresserad av huruvida skilnaden mellan en vanlig, billig nätverkskabel och den svindyra Denon, beror på:
1. En verklig, hörbar skillnad (dina öron nås av ett annat ljud och du kan detektera den skillnaden "på riktigt") eller...
2. Placebo (dina öron nås av samma ljud alt. skillnaden är så liten att den ligger under detektionströskeln)?
Denon hävdar ju i sin marknadsföring att skillnaden är "verklig" och dessutom att den beror på ett antal tekniska egenskaper hos kabeln. Här är det inget snack om placebo eller "känsla" utan endast teknik.
Vad tycker du?
Fast det är ju onekligen en rätt spännande värld som öppnar sig om man verkligen, verkligen tror på att "allt gör skillnad"...
Bill50x skrev:Om inte annat för att peka finger åt alla förståsigpåare som inte ens försöker fundera på om det kan finnas någon bäring i påståendena från tillverkaren.
Bill50x skrev:Personligen tror jag kabeln är en rip-off...
Conan skrev:Bill50x skrev:Om inte annat för att peka finger åt alla förståsigpåare som inte ens försöker fundera på om det kan finnas någon bäring i påståendena från tillverkaren.
Och i nästa stycke:Bill50x skrev:Personligen tror jag kabeln är en rip-off...
Eeehh... hur mår ni egentligen och hur många är det därinne..?
Bill50x skrev:Jag är faktiskt inte ett dugg intresserad av Denon-kabeln, men jag skulle tycka det var hemskt roligt om någon faktiskt kunde detektera en skillnad mellan den och en vanlig billig kabel i ett blindtestOm inte annat för att peka finger åt alla förståsigpåare som inte ens försöker fundera på om det kan finnas någon bäring i påståendena från tillverkaren. / B
Kaffekoppen skrev:Bill50x skrev:.... Om inte annat för att peka finger åt alla förståsigpåare som inte ens försöker fundera på om det kan finnas någon bäring i påståendena från tillverkaren. / B
...
Varför vill du peka finger åt dem som framlägger att kabeln inte skilljer sig? Vari ligger ditt intresse?
Jävla marknadsförare och ekonomer som vill öka vinsten genom vedervärdig marknadsföring och vilseledande information. Att framlägga att någon utvecklingsingenjör skulle varit med i spelet är ju rent löjeväckande! Kan faktiskt inte förstå hur man kan riskera ett varumärke med en sådan här marginalprodukt. Skandal!Någon borde åka på pisk...
IngOehman skrev:Ja, det låter ju troligt att en 1908 skulle kosta lika lite att tillverka
som en kabel...![]()
IngOehman skrev:Ja, det låter ju troligt att en 1908 skulle kosta lika lite att tillverka som en kabel...![]()
Har du ingen verklighetskalibrering överhuvudtaget?
Bill50x skrev:Men vänta nu, tänk om dom är lika cyniska med sina andra produkter?
Max_Headroom skrev:Denon risker inte något med den här sladden med väl tilltagen prislapp. Är det några andra än ett dussin HiFi-freaks i lilla sverigs som debbaterar dess existens och framförallt: Prissättning. För det är ju färmst priset som folk hakar upp sig på.
Denon passar på att tjäna lite stålar, det är allt.
IngOehman skrev:Dom riskerar att jag aldrig köper något som det står Denon på igen,
eller råder någon annan att göra det. Bedrägeri är något jag tycker
man bör ta på allvar.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Dom riskerar att jag aldrig köper något som det står Denon på igen,
eller råder någon annan att göra det. Bedrägeri är något jag tycker
man bör ta på allvar.
Efter debaklet med root-kits och liknande så köper jag ingenting som det står Sony på....
/ B
Max_Headroom skrev:Denon risker inte något med den här sladden med väl tilltagen prislapp. Är det några andra än ett dussin HiFi-freaks i lilla sverigs som debbaterar dess existens och framförallt: Prissättning. För det är ju färmst priset som folk hakar upp sig på.
Ja, katastrof för märket. Utan tvekan.Frutti skrev:Max_Headroom skrev:Denon risker inte något med den här sladden med väl tilltagen prislapp. Är det några andra än ett dussin HiFi-freaks i lilla sverigs som debbaterar dess existens och framförallt: Prissättning. För det är ju färmst priset som folk hakar upp sig på.
Som synes i min länk är det faktiskt vida omtalat utanför HIFI-kretsar. Faktiskt den överlägset mest omtalade ormoljeprodukten jag sett...av god anledning antagligen.
The manufacturer is Denon, and the target customer is the "audio enthusiast." Apparently "audio enthusiast" is Denonese for "sucker."
Bill50x skrev:Mitt intresse? Retas lite och röra om i grytan
Koffe skrev:Personligen har jag aldrig gillat Denon så jag ser med ganska milda ögon på att de har kommit ut ur garderoben. Ni som har levt i illusion kring brandet kan ju alltid skriva och klaga. Här är "management teamet" (psss. det är ganska bra blandning av ingenjörer och marknadsförare) för denons ägare - D&M Holding.
hari_seldon skrev:Eehh... kan inte nå'n kunnig förklara det orimliga i att denna kabel skulle kunna vara bättre än en billig TP-kabel?
Jag har ögnat igenom hela tråden men inte sett någon handfast och enkel förklaring.
hari_seldon skrev:Eehh... kan inte nå'n kunnig förklara det orimliga i att denna kabel skulle kunna vara bättre än en billig TP-kabel?
Jag har ögnat igenom hela tråden men inte sett någon handfast och enkel förklaring.
mvh
H.S.
hari_seldon skrev:Ok,
Kanske lite OT nu, men det säljs ju andra dyra kablar för digitala audiosignaler - är de också humbug?
H.S.
Kaffekoppen skrev:Jag har mätt den om det duger.
Utan det minsta problem och med hög marginal!Mikael2 skrev:Kaffekoppen skrev:Jag har mätt den om det duger.
Ja du kan ha helt rätt.
Men vad krävs av en kabel som ska transportera bild 1080p samt HD-ljud över 10 meter? Klarar en vanlig cat6 det?
Jag försvarar inte Denon men vill ha lite grepp om vad kablarna kan klara av.
Finns det nå'n dokumentation av att någon ställt DENON mot väggen och fått nå'n slags förklaring till hur deras dyr-kabel skulle kunna vara bättre än en för ett par tior?
hari_seldon skrev:Kaffekoppen:\>
Hur går en mätning av CAT6-kabel till?
...och som sagt: hur stor är felfrekvensen?
Hur är DENONS system konstruerat - finns nå'n form av felkorrigering eller omsändning om data förloras?
Finns det nå'n dokumentation av att någon ställt DENON mot väggen och fått nå'n slags förklaring till hur deras dyr-kabel skulle kunna vara bättre än en för ett par tior?
hari_seldon skrev:Jag är naturligtvis också skeptisk till DENONS dyrkabel men har svårt att tro att ansvariga bara skulle stå och stamma om de avkrävdes en förklaring.
Nå't tekniskt mumbojumbo måste de väl försöka sig på??
Hur rumsren är egentligen hifi-klubbens reklam om att de finaste nyanserna kan lockas fram med kabeln?
Nå't för KO/Sverker
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Mitt intresse? Retas lite och röra om i grytan
Du och meanmachine då. Vad finns det för nytta av att hålla på och reta och röra om i grytan av ingen anledning? Rätt korkat enligt mig.
hari_seldon skrev:Fast inläggen i denna tråd verkar göra gällande att det faktiskt är omöjligt att den skulle kunna vara bättre än en standardkabel.
Om det är så självklart och oomtvistligt så borde det ju rimligtvis kunna vara nå't för KO.
...eller?
Diskussion i ämnet förs även här:
http://www.tbg.nu/news_show/127753/35
Det förs fram att nå't som kallas jitter skulle kunna ställa till det vid digital överföring av audiosignaler.
Mikael2 skrev:Men vad krävs av en kabel som ska transportera bild 1080p samt HD-ljud över 10 meter? Klarar en vanlig cat6 det?
Jag försvarar inte Denon men vill ha lite grepp om vad kablarna kan klara av.
subjektivisten skrev:Ja, och ljudet är ju såååå otroligt mer krävande än 1080P![]()
Se blir svårt då det endast är en ljudlänkHarryup skrev:Nu vore det ju inte fel för diskussionen om någon med 2 st Denon-link apparater kunde testa några olika kablar, typ en sunk kabel och en skärmad som i vart fall för ögonen ser "bättre ut" och se och höra om det går att spåra några skillnader på nån nivå. Tänk om Denon-link är så dåligt gjort att det faktiskt blir skillnader med olika kablar. Nån som vet?
mvh/Harry
Harryup skrev:HDMI kablar är det ju faktiskt skillnad på. Och det är väldigt enkelt att konstatera, vid längder över 8m har jag varit med om att man inte ens får bild med vissa kablar. Kommer man upp emot 12-15m så är det inte så många som funkar. Vid 15m var det i vart fall tills nyligen bara Supra som hade en kabel som fungerade.
Nu vore det ju inte fel för diskussionen om någon med 2 st Denon-link apparater kunde testa några olika kablar, typ en sunk kabel och en skärmad som i vart fall för ögonen ser "bättre ut" och se och höra om det går att spåra några skillnader på nån nivå. Tänk om Denon-link är så dåligt gjort att det faktiskt blir skillnader med olika kablar. Nån som vet?
mvh/Harry
Kaffekoppen skrev:Se blir svårt då det endast är en ljudlänkHarryup skrev:Nu vore det ju inte fel för diskussionen om någon med 2 st Denon-link apparater kunde testa några olika kablar, typ en sunk kabel och en skärmad som i vart fall för ögonen ser "bättre ut" och se och höra om det går att spåra några skillnader på nån nivå. Tänk om Denon-link är så dåligt gjort att det faktiskt blir skillnader med olika kablar. Nån som vet?
mvh/Harry
hevi skrev:Harryup skrev:HDMI kablar är det ju faktiskt skillnad på. Och det är väldigt enkelt att konstatera, vid längder över 8m har jag varit med om att man inte ens får bild med vissa kablar. Kommer man upp emot 12-15m så är det inte så många som funkar. Vid 15m var det i vart fall tills nyligen bara Supra som hade en kabel som fungerade.
Nu vore det ju inte fel för diskussionen om någon med 2 st Denon-link apparater kunde testa några olika kablar, typ en sunk kabel och en skärmad som i vart fall för ögonen ser "bättre ut" och se och höra om det går att spåra några skillnader på nån nivå. Tänk om Denon-link är så dåligt gjort att det faktiskt blir skillnader med olika kablar. Nån som vet?
mvh/Harry
Angående HDMI kan man säga både ja och nej... HDMI (till skillnad från t ex DVI) specas (tack gode gud) utifrån elektriska karaktäristika (typ impedanskrav och kontaktering) snarare än längd (vilket är en irrelevant storhet när det gäller signalintegritet).
Tyvär är det så att många tillverkare skiter i dessa krav (typiskt låglöneasiatisk-tillverkade) och säljer HDMI kablage som inte uppyller spec. -med logga och allt.
H
Harryup skrev:Tittar man på HDMI förpackningar så kan kablarna vara specade för hastighet, för typ HDMI 1.3, för HDMI 1.3 och längd och för 1080P.
Samt för att inte uppfylla HDMI1.3 alls med säkerhet.
Det är vad jag har sett hitills.
mvh/Harry
subjektivisten skrev:Jaså? Inte? Ja, när någon kommer med en verklig förklaring varför det skulle vara bättre med den kabeln, då är det ju värt att kommentera.
Harryup skrev:HDMI kablar är det ju faktiskt skillnad på.
Supernollan skrev:Harryup skrev:HDMI kablar är det ju faktiskt skillnad på.
Yep, men grejen är ju den att antingen funkar det eller inte. Brister i kabeln avslöjas antingen
som ingen bild alls, eller grova störningar i bilden (ovanligt).
Trots det finns det de som i brist på kunskap hävdar att de kan ge alla möjliga analoga bildfel
som suddighet, brus osv
I samma stil skriver Hifi-klubben (förmodligen marknadsföringen rakt av) att Denonkabeln ger
bättre ljud.
Bill50x skrev:Det var ju precis det jag bad dig och andra att göra. Dvs presentera möjliga förklaringar till varför Denon-kablen skulle kunna vara bättre. Inte för att försvara kabeln i sig utan skapa en möjlig förklaring till dess existens.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Det var ju precis det jag bad dig och andra att göra. Dvs presentera möjliga förklaringar till varför Denon-kablen skulle kunna vara bättre. Inte för att försvara kabeln i sig utan skapa en möjlig förklaring till dess existens.
Varför ska jag försöka hitta anledningar till att den skulle vara bättre när jag inte tror på det alls? Det korrekta borde vara att man kommer med påstående VARFÖR den skulle vara bättre. Då kan man svara.
subjektivisten skrev:"Det var ju precis det jag bad dig och andra att göra. Dvs presentera möjliga förklaringar till varför Denon-kablen skulle kunna vara bättre. Inte för att försvara kabeln i sig utan skapa en möjlig förklaring till dess existens."
subjektivisten skrev:Jag tror ju inte det ÄR någon skillnad. Varför ska jag då presentera möjliga förklaringar hur den funkar?
subjektivisten skrev:Jag tror ju inte det ÄR någon skillnad. Varför ska jag då presentera möjliga förklaringar hur den funkar?
Bill50x skrev:subjektivisten skrev:Jag tror ju inte det ÄR någon skillnad. Varför ska jag då presentera möjliga förklaringar hur den funkar?
Av den enkjla anledningen att det ibland är bra att sätta sig på andra sidan bordet/byta hatt (etc) och vara lite kreativ istället för att bara hävda sina egna åsikter hela tiden. det skapar kanske en viss förståelse även om man inte håller med...
/ B
Bill50x skrev:subjektivisten skrev:Jaså? Inte? Ja, när någon kommer med en verklig förklaring varför det skulle vara bättre med den kabeln, då är det ju värt att kommentera.
Det var ju precis det jag bad dig och andra att göra. Dvs presentera möjliga förklaringar till varför Denon-kablen skulle kunna vara bättre. Inte för att försvara kabeln i sig utan skapa en möjlig förklaring till dess existens.
Tanken var alltså inte att du skulle sitta bredvid med armarna i kors och kommentera eventuella idéer...
/ B
IngOehman skrev:
Kom t ex med ett förslag på varför det skulle vara bra för ljudkvaliteten att smörja in proppskåpet med en speciall salva
Harryup skrev:Kan ju också vara så att dom insett att den inte passar deras nyaste apparater som bara har HDMI.![]()
mvh/Harry
UrSv skrev:Harryup skrev:Kan ju också vara så att dom insett att den inte passar deras nyaste apparater som bara har HDMI.![]()
mvh/Harry
Således ett lysande tillfälle att lansera en ny kabel för HDMI.
Men vilken tänker du på? AVC-A1HD, 4308 och 3808 har alla Denon Link dvs det verkar som om de övre modellerna i programmet har det. Är det inte som förut?
Harryup skrev:Kanske kabeln inte gör någon skillnad i vanlig miljö men kanske är bättre än en standardkabel om det finns mycket högfrekvent skit i luften och den ligger ihop med nätsladdar bakom apparater.
Nu rättfärdigar inte det prissätningen man det kanske den speciella hantering gör där man bara säljer ett fåtal kablar till några enskilda behövande där den kan göra skillnad. Jag känner på mig att Elfa säljer med nätverkskabel om dagen än vad Denon kommer göra totalt. Nu vet jag heller inte hur gammal kabeln är men den har väl inte ny. Kanske CAT6 inte såldes så billigt i metervara då man skissade på att göra kabeln en gång i tiden för kanske 2-4 år sedan. Det kan ju också vara så att man har haft problem med vissa apparatkombinationer när man kört med Denon-link och då fanns plötsligt behovet av att köpa bästa möjliga kabel för att lösa problemet en gång för alla även om bara 4 st på jorden skulle kunna utnyttja den.
Nu har jag tänkt utifrån möjliga Denon perspektiv.
Kabeln är forfarande för dyr men detta pris kanske 15 sålda kablar per år betalar för dom som löste "problemet" för kanske 4 st någonstans på jorden.
Kimpost skrev:Kabeln intresserar fortfarande. Googlade lite om den för att se hur det ser ut utomlands, och se vad jag hittade. Rätt kul kommentarer!
http://www.amazon.com/review/product/B0 ... _pr_link_1
Harryup skrev:Vi vet inte om dom har problem mellan några av sina apparater...
dimitri skrev:Jag uppfattar Denons tilltag just som ett tilltag.
Genom att sätta priset på en uppimpad tpkabel, värd $5-10 till $499 riktar de fokus på det groteska med de s.k. audiokablar för $20 000 0ch däröver. Det är också så nyheten har emottagits/tolkats på många håll, främst inom icke hifikretsar. Tilltaget skulle bli ännu dråpligare om de satte ett pris till, låt säga, $10 000.
Koffe skrev:
Hmm. Nä, jag tror inte att de skulle vågar prova något sådant.
Bill50x skrev:tvett skrev:Så de likvärdiga kablarna för några tior uppstår ur tunn luft Harryup?
Dom görs i miljonupplagor och säljs med kanske 10% marginal därför att det inte behövs någon större säljinsats.
/ B
Jag fick lätt och ledigt en mille till marknadsföringMorello skrev:Precis, ormolja behöver lögnaktig marknadsföring med stora insatser för att sälja.
Morello skrev:Bill50x skrev:tvett skrev:Så de likvärdiga kablarna för några tior uppstår ur tunn luft Harryup?
Dom görs i miljonupplagor och säljs med kanske 10% marginal därför att det inte behövs någon större säljinsats.
/ B
Precis, ormolja behöver lögnaktig marknadsföring med stora insatser för att sälja.
Kaffekoppen skrev:Morello skrev:Precis, ormolja behöver lögnaktig marknadsföring med stora insatser för att sälja.
Ni argumenterar som om ni vet något, när ni i själva verket gör kvalificerade gissningar (är man snäll säger man bedömningar) eller hur Harry-up och Bill?
UrSv skrev:Vem vet, kanske har Hifi-klubben läst på några forum och kommit till insikt:
Citat Hifi-klubbens butik:
"Det verkar som om den kabeln eventuellt är på utgående och det finns en enda kvar på huvudlagret."
Kabeln finns inte längre på Hifiklubbens hemsida vad jag kan se...
Bill50x skrev:Javisst, lika kvalificerade gissningar som de som inte heller har "lyssnat" på kabeln och som inte heller vet vad den kostar att göra/ B
Kaffekoppen skrev:Bill50x skrev:Javisst, lika kvalificerade gissningar som de som inte heller har "lyssnat" på kabeln och som inte heller vet vad den kostar att göra/ B
Nej, det har man ingen aning om. Man kan ju lyckas göra det mesta onödigt dyrt i produktionsled om man bara anstränger sig lite
Kaffekoppen skrev:
Ni argumenterar som om ni vet något, när ni i själva verket gör kvalificerade gissningar (är man snäll säger man bedömningar) eller hur Harry-up och Bill?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster